JOULUISET-05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusin!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipparallaa!
Meillä mietitään toisen vauvan tekoa. Huh! Lasketaan aikoja. Olen ottanut hoitovapaata töistä ja nyt ei kannata toista lasta yrittää ettei menetä äitiysrahoja työnantajalta. Kuulemma jos on hoitovapaalla ja tulee raskaaksi niin työnantaja ei maksa sitä 3kk:n palkkaa. Saahan sitä kait kelasta silti sen 75%.. Mutta 25% meikäläisen palkassa tietää 700 € eli kolmessa kuukaudessa aika paljon rahaa. Tietty onhan se niinkin että lapsia ei tehdä, niitä saadaan.
Ups, kävin tänään Benettonilla kattomassa itelleni tuubitoppia ja huomasinkin vauvan vaatteita alessa. Huonostihan siinä sitten kävi. No, piristi vähän ainakin minua. Eikä mieskään ollut onneksi moksiskaan.
Lähdetään parin viikon päästä Alpeille ja siellä aurinko polttaa vaarallisesti (ylhäällä vuoristossa) ja olen hieman huolissani tosta vauvasta. Ostinkin vaaleita trikoovaatteita jotta voi olla sitten pitkissä. Ettei vaan pala. Ja apteekista hain rasvaa.
Täällä ryömitään kiivaasti kaukosäätimen, lehtien ja kännykän perässä. Noustaan konttausasentoon muttei siitä vielä mihinkään...
Nyt päiväunille!

Terve kaikille.. :)
Olihan mukavaa lueskella juttujanne,tosin ensin oli vaikeuksia löytää täältä yhtään mitään kun en pariin kuukauteen ole näillä sivuilla kerinnyt käymään.
Meidän tuo poika kasvaa kovaa vauhtia.6kk.tarkastuksessa pituutta oli 71cm ja painoa 9200gr. Kaikki ruoka kelpaa. Poika kääntyilee jo miten sattuu ja jalkojakin hän jo yrittää laittaa vatsan alle..mutta kyllä tuo kummasti liikkuu huoneessa nurkasta nurkkaan vaikka ei ryömikkään.Hampaita olen ootellu..meidän neideille puhkesi hampaat joskus muinoin jo 5 kk.iässä..mutta saas nähdä..ajallaan,ajallaan.
Kerran on meidänkin poikanen sängystämme tipahtanut...kyllähän siinä aikamoisesti ainakin ensin peljästyy.Meidän lapset on kaikki pudonneet sängystä,mutta onneksi ei ole käynyt mitään. Ja vaikka sitä miten luulee laittaneensa tyynyjä ympärille,niin kyllä se pieni sieltä vaan ponnistaa jotenkin.
Näin meillä..kesä on ja siitä nautitaan.
Kaikkea hyvää kaikille ja aurinkoista kesää!!!! :)

mä suuresti ihmettelen teijän vauvojen tipahteluja? huomaatte kai itekin kuinka paljon lapsenne lattialla ollessaan liikkuu ja sitte vielä jätätte sen hetkeksi yksilleen sängyn päälle?? mulle ei tulis mieleenkään,vaikken varmasti täydellinen äiti olekaan! mä en IKINÄ jättäis sängyn päälle käydessäni jossain muualla! onneksi varmaan melkein kaikki on selvinny pelkällä säikähdyksellä,mutta onhan tuo jo äidille itselleen ihan liian suuri säikäytys koettavaksi!!! älkää ikinä jättäkö lasta mihinkään korkealle yksin,ite laitan mieluummin vaikka kovalle lattialle ellei pehmustetta ole lähettyvillä kuin että reunattomalle sängylle!!! tsemppiä kuitenkin kaikille!

Kiitos Arjalle kommentista. En minäkään jätä sängylleni hereillä olevaa lasta yksin pyörimään.Vaan meidän lapset ovat sängyssä nukkumassa. Ja kun näitä lapsia on jo kolme,huomaan,mitä vanhemmaksi he tulevat,sen rohkeammiksi..ja kiipeilevät itse tuolille,pöydille..ja kyllä niitä vahinkoja sattuu.Selvähän se on,että ei lasta saa jättää yksin,varsinkin jos on hereillä,mihinkään pöydälle tai sängylle!

huu, meillä aloitettiin peruna :)

Melkoista kakomista ja irvistelyä ensimmäisellä kerralla. Tänään toisella kerralla otti jo naureskellen lusikallisia suuhun, mutta ei hoksannut niellä. Täytynee selata taaksepäin muiden jouluisten ensimmäisiä syömiskokemuksia -me taidetaan olla aika viimeisiä aloittelijoita. Paitsi SannaA?!? Kauankohan kestää, kunnes se peruna-maito-velli menee kurkusta alas? Viidessä viikossa saisi käydä kaikki ruokalajit läpi. No, ehkä homma helpottuu, kun poika ensin hoksaa, miten niellään muutakin kuin maitoa rinnasta...

Edellisen käynnin jälkeen meillä on opittu ryömimään ja hampaita on tullut jo kaksi!

Vai meinaa Minnikin jo toista :) Itse en kyllä ihan vieläkään osaa suunnitella toista vauvaa. Jos odottaisi ainakin pojan kasvua vuoden ikään ja miettisi sitten yrittämisen aloittamista.

Minni!!!! jee,onhan täällä muitakin ketä toista jo hankkimassa, tällä nimittäin on myös yksi!!! e-pillerit jätettiin juhannuksena pois,nyt sitte vaan odotellaan koska tärppää,ei sen enempää lasketa kirron päiviä tai mitään,mutta kun on tullakseen niin saa tulla. meillä poika on nyt tasan puoli vuotta eli varmaan sellanen 1 1/2vuotta tulee ikäeroks, viime kerralla taisin raskautua aika pian ku alettiin yrittäminen.. mä en vaan millään jaksais enää odottaa,kauhee vauvakuume iskenyt...
Eikös Helmi myös ollut raskaana? muistelisin lukeneeni joskus alkuvuodesta sellaista?!
Meillä laitettiin hyppykiikku kiinni,poika on pari kertaa siinä ollut,ei oikeen vielä tajua homman jujua ;) mutta kivaa on silti! minä löysin taas uuden puhjenneen hampaan,nyt niitä siis on jo kuusi! torstaina on neuvola,sitte selviää pojan nykymitat!

Joo, on aika huimaa ehkä ruveta toista väsäämään, mutta tuntuu kyllä ajatus hyvältä. Me ei olla vielä "yritetty" eli pillerit loppui juuri ja nyt sitten ollaan sellaisella kannalla että tulee jos on tullakseen. Ehkä tässä muutama kuukausi passaillaan vielä kondomin kanssa. Mies on nyt reissussa, joten katsellaan kun hän tulee sieltä. Pillereitä en kuitenkaan aijo enää syödä.
Ajateltiin että voisi odotella tonne syksyyn ja sitten yrittää. Meidän oma perhesuunnittelu siis kovassa käynnissä. En tiedä miten imetys vaikuttaa...
Tulin silloin raskaaksi heti kun lopetin ehkäisyn eli ei ehtinyt ensimmäisiäkään kuukautisia tulla eikä ole tullut synnytyksen jälkeenkään. Eikä nyt vaikka lopetin pillerit (vko sitten). Olisikohan ne pitänyt tulla? Söin niitä Zerazette merkkisiä....
Meillä on siis ryömitty muutama viikko ja nyt ollaan ns. punnerrusasennossa ja konttausasennossakin välillä muttei liikettä siitä tapahdu. Koko koti on tutkimusretkeilijällä ohjelmassa eli kaikki laatikot, kaapit, kukkaset mihin ylettää tutkitaan. Ja hetken kuluuttua uusi paikka.
Miten paljon olette olleet vauvan kanssa auringossa? minä olen yrittänyt välttää eli jos ulkona viltillä niin varjossa ja rattaa käännän aina pois. Olen kyllä silti laittanut aina rasvaa.
Meillä tänään 7kk "synttärit" ja välillä nukutaan 10h putkeen syömättä. Useimmiten tankataan kyllä kerran aamuyöstä....

Tänään tajusin, että aika jännästi meidän tyttö on syntynyt melkein tasan 1½ kk häiden jälkeen (vain 3 päivää heittoa)! Tai mitä jännää nyt siinä on... ;)

Vai pikkukakkosia puuhataan "ihan jengissä". Meillä ei pitäisi sitä vaaraa olla kun juuri viime viikolla kävin laitattamassa 5:n vuoden kierukan. Mutta on se varmasti kiva lapsillekin, että on pieni ikäero, on seuraa sisaruksista, vaikka aluksi varmaan vähän rankkaa onkin.

Ompula, meillä oli tänään sosekokeilun 3. päivä...kokeilin porkkanaa kun peruna aiheutti niin voimakkaita yökkäämisiä. Se meni HIUKAN paremmin alas, mutta tällä kokemuksella ei voi kyllä sanoa, että meidän neidistä mitään kasvissyöjää tulisi :) Huomenna ajattelin sekoittaa perunaa ja porkkanaa...
Iltapäivällä rapsutin suoraan banaanista lusikalla mössöä ja se sitten meni ihan hyvin alas :) Mutta sitkeästi pikkuinen tippa kerrallaan taas yritetään huomenna tuota kasvista... Niin ja ei se kovin nopeaa ole tuo meidänkään maistelu :)
Onko joku ohje, että 5-viikossa käydään ruokalajit läpi? Mä olen vähän itseoppinut tän sosehommelin kanssa, kun meidän neuvolasta ei pahemmin ohjeita ole herunut... Missä vaiheessa ja miten ruvetaan näitä viljoja (puuroja) kokeilemaan, ihan vaan eloveenaa mikroon ja ääntä kohden? Entä juomapuoli? Mä olen antanut vettä lasista ja sitten imettänyt maistelun päätteeksi...

Liikkumisesta....meidän neiti on niiiiiiiiiin hidas tällä osastolla. Tänään käännyttiin kahdesti, WOW!!!!! (3. ja 4. kerta kaikenkaikkiaan) Mutta hiljaa hyvää tulee....ja ei kai ole mikään kiire minnekkään :)

Mä en ole tyttöä pitänyt auringossa sen enempää kun on vähän kävelty tuossa pihalla istutuksia katselemassa. Ulkona jos muuten ollaan, niin viltillä varjossa, vaunut varjossa ta suojaan vaunut harsolla kun kävellään. Eli ei sen enempää...

Nyt täytyy mennä pistämään tyttö tirsoille :)

Nopeasti ruokaohjeita SannaA:lle, joita neuvola meille antoi:
1. vko perunaa, 2. vko lisätään siihen porkkana,kukkakaali tai parsa, 3. vko liha- ja kalaryhmästä esim broilerin rintaleikettä tai sian filettä, 4.vko viljaryhmästä esim kaurapuuro, 5. vko hedelmäryhmästä eim mustikka tai omena.
Itse ajattelin puurona ihan Elovenaa, joiden hiutaleet voisin tehosekoittimessa surauttaa aluksi hienommaksi. Ja teen sen ihan veteen.

Juomisesta neuvola on antanut ohjeen, että rintamaitoa juomaksi, vettä ei tarvitse antaa (näin myös helteellä).

Ajattelin antaa kiinteitä heti kaksi kertaa päivässä, kun nuo määrät ovat niin kovin pieniä. Jos tottuisi nopeammin...

Ompulalle...ok, vai tuollaisia ohjeita. Mä sain vaan vihkosen, missä oli, että 6kk:selle annetaan mitä vaan(kun kerran niin "myöhään" aloitetaan)! Ei ollut puhettakaan, että kuinka pitkät totutusajat olis tms. Sitä mä mietin, että kummat tulee ensin, lihat vai viljat, mutta nyt sekin selvisi -kiitos :)
Kyllä mäkin meinasin kahdesti päivässä maistattaa...ja annan vettäkin jos haluaa, kun ei ne määrät niin kummosia ole, välillä vaan uittaa kaula-aukosta sisään :)

Ja omiani kun katselin, niin tyttö on syntynyt 1½ VUOTTA häiden jälkeen eikä kuukautta :) Helle pehmittänyt mun pään ja vienyt keskittymiskyvyn?

Huh hellettä!
Taas on ihottumat villiintyneet. Ihmekös tuo kun tuntuu, että koko ajan on hiki. No, eihän tätä ikuisuuksia kestä.

Noista soseista ja maidosta. Meille myös sanottiin viimeksi, että vieläkin vaan sitä maitoa niin paljon kun vaan menee. Vaihtelevalla menestyksellä meneekin. Yleensä n. 100 ml ateriaa kohden, joskus vähemminkin ja sitten tankataan vielä yöllä. Johtuu varmaan sekin helteistä, että yöheräämisiä on paljon. Kahdesti ryystetään maitoa ja muuten tyrkitään tuttia suuhun. Puhumattakaan tuosta ryömimisestä! Ja vettä menee nykyään. Vielä muutama viikko sitten ei mennyt. Tässä toissapäivänä kun mentiin käymään kaupassa niin rattaissa kumosi kurkkuunsa sellaiset 200 ml, vaikka juuri oltiin ennen syöty ja juotu. Puurot uppoaa aamulla hyvin. Olen ihan suosiolla kokeillut niitä tuttelin puuroja kun tuntuu etten osaa tehdä niin pieniä annoksia itse (100ml kerralla). Parhaiten uppoaa erilaiset hedelmä- ja marjapuurot. Puolukkainen puuro on kuin vispipuuroa ja se maistuukin Oskulle tooosi hyvin...ei tartte edes niin kauhean kuumaksi saada vaan melkein syö lähes kylmänä paremmin.

Hereillä ollessaan mennään ihan koko ajan. Ja tasan tarkkaan juuri sinne minne kielletään. Ihan kiukkuun asti pitäisi päästä tonkimaan kissanruokia ja rappusia. Tiukkana vaan pitää olla. Ja nukuttaminenkin, apua, ihan käy työstä. Viereen ei malta nukkua vaan heti pitää lähteä kiipeämään äiskän tai iskän yli, että jos vaikka pääsis lattialle. Ja omaan sänkyyn on ihan turha toivo...huuto on aivan kauhea vaikka silmät ei enää pysyisi auki. Konttausasentoon nousee, mutta ei siitä mihinkään päästä...huojutaan vaan eestaas. Kauheasti kurotellaan pöydille ja sitten se tasapaino usein pettää. Muks vaan. Aluksi mietittiin sitä ryömimiskypärää, mutta olisiko tuo oppinut varomaan päätään ollenkaan. Nyt osaa jo kaatuessaan selkeästi varoa ja ei enää tunge itseään ihan niihin ahtaimpiin koloihin...huutaa vaan turhautumistaan kun ei pääsekään pitemmälle.
Vielä ei tavuja löydy, mitä nyt vahingossa tuossa sanoi päivällä mummo. Hihkuminen, kiljuminen ja päristely ovat ne pää-äänteet. Uutena tuli tuossa pari päivää sitten sellainen narina kun voi saada aikaan kun samalla vetää henkeä sisäänpäin. Ja sitten nauretaan päälle!

Ylihuomenna ollaan menossa Kuusamoon mökkeilemään. Hiukan pelottaa kun noita paarmoja on niin vietävästi tänä vuonna. Mutta päätettiin, että ollaan sen aikaa kun on mukavaa ja jos menee vaikeaksi niin sitten keksitään jotain muuta lomaksi.

Jaaha. Ukko nukahti sitten ihan itsekseen tuohon sänkyynsä (ja juuri kun kehuin kuinka se ei ole mahdollista). Taisi auttaa kun käytiin vähän pulikoimassa uima-altaassa ensin. Äkkiä tankkaamaan itseä...ennen kuin meno taas alkaa.

Huh huh hellettä. tyttö raukkaa käy sääliksi. Tänään vaunukopassa vain hihaton hame (ei edes hattua) ja kun nostin päikkäreiden jälkeen ylös niin aivan hiestä märkä. Samoin 15min. automatkan jälkeen, vaikka pidinkin ilmastointia päällä. En tosin kovin kovalla ja ehkä se ei takapenkille niin vaikuttanut :o(
Meillä on myös havaittavissa tuota turhautumista. Noustaan konttausasentoon ja liike lähinnä taaksepäin. Siitä nouseekin hirveä huuto. Ja tosiaan kaikki paikat pitää ryömiä läpi; cd:t vetää telineestä, liikutella kaikkea mikä liikkuu ja tietysti maistaa myös. Pihalla turha toivo pitää varjossa viltillä kun hetken päästä ollaan repimässä nurmikkoa ties missä...
Nautitaan nyt kuitenkin keleistä....

Hips heijaa!
Aikoihin en olekkaan tänne eksynyt, ja oli mukavaa käydä lukemassa kuulumisia :) Aikariepu se vaan menee, juurhan me nää vaavelit saatiin :)
Täällä temppuillaan jo kaikenlaista..matkimista (kyllä kaikkia naurattaa), ympäri mennään kuin väkkärä, istutaan hienosti, lattialla liikutaan myös (jaiks) ja sen sellaista.Myöskin yrittää konttausasentoon könytä,mutta eipä onnistu vielä eteen eikä taaksepäin .. On lennellyt jo kahvikupit,kukkaruukut sun muut :D Huh, ja mitä sitten kun liikkeelle pääsee...

Pituutta oli 6kk neuvolassa 73cm ja painoa jotakin 11kg. Eli melekonen äijä,sanoisinko. Käytiin lääkärissä ja pään ultrauksessa mutta kaikki oli hyvin,kunhan kasvaa nopiasti.Alkaa mamman haba oleen kovassa rääkissä..heh..

Ruokailusta..Meillä mennään puurolla,hedelmä- ja kasvissoseilla sekä maidolla.Lihat aloitellaan pian, piti toi puuro vaan saada ensin kunnolla mukaan.Se olikin ensimmäinen ruoka mikä ei meinannu maistua..

Vähän erikoiselta tuntuu tuo ohje, että suoraan vaan kaikenlaisia ruokia eikä mitään totutusaikoja? Entäs jos jostakin tulee allergiaa..?Eihän silloin tiedä mistä se johtuu jos on viiden sorttista makua antanut..Vai? Me aloiteltiin soseet sillon 3,5kk ja edelleen pidän totutuspäiviä. Ja vaikka aloiteltaisiin vasta nyt niin aika hurjalta tuntuu antaa kaikkea mahdollista heti, masukaan kun ei siihen ole tottunut?En sitten tiedä..miten kuuluu..

Neuvola on sitten torstaina. Katsellaan sitten taas mitä vaaka näyttää :)
Ai niin, ja onnea kakkosyrityksiin! Pidän peukkuja! Meillä ne haaveet jäi parin kuukauden yrityksen jälkeen ja ihan tyytyväinen olen nyt. En enää haikaile.Mies kun sai uuden työpaikan, ja päivät on 12h mittaisia niin ei sitä jaksais. Elikkä näillä mennään siihen asti kuin asiat muuttuu ;)

Aurinkoisia päiviä kaikille! :)

ai niin..meille sanottiin, että viljat ensin...en tiedä sitten siitäkään kumpi on oikein? kyllä välillä rassaa kun niin erilaisia ohjeita tulee joka paikasta. Huoks.. Noh, toivottavasti sillä ei nyt suurempaa merkitystä taas ole..

Tuntuu neuvolat antavan ihan erilaisia ohjeita.. miellä 5kk neuvolassa sanottiin,että nyt aletaan maistelee lihoja ja viljoja vasta kun on täyttänyt 6kk. meillä ei onneksi mistään ole tullut allergioita,kaurapuuroa annettuani siirryin suoraan 4viljan velliin eikä ongelmia ole ollut.
meillä myös konttausasennossa huojutaan niin paljon että ihmetyttää millä pojan kädet kestävät sellaista keikutusta. potkutuoli on myös suosiossa, ei vaan oikeen osaa vielä mennä sen kanssa eteenpäin...

Jeee, meillä on VIHDOINKIN otettu kääntyily tavaksi! :) Mä jo ajattelin, että ei tule mitään koko touhusta... Tuntui vaan, että kaikkien muiden vauvat heittää jo kärrynpyörää :)

Noista soseista vielä ja erilaisista ohjeista.... Mä olen niin turhautunut meidän neuvolaan, että en edes jaksa sitä ajatella. Olen sitten kerännyt kokoelman muita ohjeita (täältä teiltä ja kavereilta) ja niitä soveltaen sitten aloitellut noi meidän sosekokeilut... Nyt (5:n päivän kokemuksella) on vakiintunut perunamaistelu aamupäivälle ja banaani iltapäivälle...tänään jo MELKEIN peruna maistui (ainakin pysyi sisällä) ja banaani uppoaa jo ihan hyvin. Ensi viikon vedän vielä tällä linjalla (lisään kyllä jotain kasvista) ja kolmannella viikolla otetaan sitten jotain uutta kehiin...lihaa tai viljaa, ei osaa vielä päättää! Tai sitten jatketaan näin, vähän riippuen, että miten homma onnistuu...tyttö syö kuitenkin niin paljon vielä rintaa, että ei se näissä kokeiluissa ainakaan nälkään kuole.
Sitä mä vähän mietin, että miten tämä maistatus onnistuu kun viikonlopuksi menemme Haikkoon sinne mun palkinto"matkalle". Pitäisikö vaan suosiolla ottaa pelkkää banaania mukaan ja jättää perunat kotimaisteluun...?

Mutta ilmoja on kyllä pidellyt! :) Meillä kävi hyvä tuuri kun saatiin asennutettua ilmalämpöpumppu just ennen näitä helteitä, pitää kämpän sopivan viileänä (tai 23 asteeseen se on säädetty, mutta viileältä sekin tuntuu näillä ilmoilla), katsotaan sitten talvella, että onnistuuko lämmitys yhtä hyvin...
Auton ilmastoinnissa mä olen löytänyt "kauhun tasapainona". Aluksi meinas olla ongelma just sen säätämisen kanssa. Jos auto on ihan tulikuuma, niin annan sen käydä hetken ilmastointi täysillä ennen kuin mennään, niin vähän edes se ilma tasoittuu, muuten meillä on kanssa neiti ihan likomärkänä siinä kopassaan. Mutta on se niin kivaa kun on kesä :) Kohtahan se talvi tulee ja sitten pääsemme viettämään ensimmäisiä synttäreitä! :) Siinä onkin sitten miettimistä, että minkä tavan keksii kun meidän tyttö syntyi uudenvuoden aattona...ja silloin ihmisillä on yleensä kaikenlaista karkeloa tiedossa. No, mutta ehtiihän sitä miettimään!

Nyt täytyy mennä laittamaan ukkokullalle ruokaa...pitäkää itsenne viileinä!

nostetaanpas hiukan.

Ei mitään ihmeellistä taivaan alla. Eilen otti jo muutamat konttausaskeleet. Istuta ei vieläkään. Ihottuma katosi ja palasi taas uudelleen. Sylivauvaksi on Osku muuntautunut. Kauheasti tykkää könytä syliin mönkimään jos lattialla seurana istuu.
Meillä syödään oikeastaan jo kaikkea. Kasvikset ei oikein uppoa, mutta hedelmät ja lihat. Pitäisi ruveta vissiin karhentamaan ruokaa kun tuli nuo hampaatkin ja kovasti koko ajan tuntuu jotain jauhavan (ihan kuin olisi purkka suussa). Pari kertaa kokeiltukin vaan yökkäys tulee. Mansikka meni kyllä tuoreeltaan ihan pieninä palasina.
Hauska on ollut huomata, että matkasängyssä Osku nukkuu paremmin kuin omassa pinniksessään. Hyvä niin voin sitten siihen siirtää kun seuraava syntyy. Eli reissussa on oltu ja nyt vain käymässä kotona. Taas ollaan lähdössä joten menempä taas pakkaamaan uutta puhdasta mukaan.

terkkuja vaan!
Helmi+ Oskari (kohta jo 8 kk...kääks!)

Pidetäämpä meitä kartalla...tai on mulla teille kysymyksiäkin!

Elikkä.... Miten hyvät ja tarkat rytmit teillä on? Musta tuntuu, että meidän päivät menee ihan miten sattuu aina sen mukaan milloin neiti sattuu heräämään! Päikkäreiden pituus vaihtelee 30min.-2h ja välillä nukutaan vain kahdesti ja välillä kolmesti päivässä...koeta sitten tässä saada jotain säännöllisiä sosemaisteluaikoja. Siitäkin piti kysymän, että kuinka kauan teille kesti, että vauva tajuaa sen soseen olevan ruokaa ja, että sillä voi täyttäämahansa? Meillä 2 viikkoa vasta sosekokemusta, mutta neitiä ei tunnu ruokailu juuri kiinnostavan...kaiken muun kyllä tunkee suuhunsa.
Tuntuu, että kaikki päivät menee "yleensä" ja "suurinpiirtein" ja "ehkä" -tyylillä, ainoa mikä on vakio on nukkumaanmeno illalla 20-21 väliin. Nyt piiiiiitkästä aikaa tyttö on herännyt peräti KOLME päivää peräkkäin samaan aikaan ja sen mukaan on saatu päikkäritkin menemään hyvin (ja sosekokeilutkin on osuneet "järkeviin" aikoihin). Mutta huomenna voi olla kaikki toisin....eikä tää nyt silleen mua häiritse kun ei ole niin tärkeitä menoja, että voin vähän niitä siirrellä noiden unien mukaan, mutta kun kaikki kokoajan kyselee, että millon, miten ja koska.

Miten teidän vauvat liikkuu? Tyttö on nyt 6½ kk eikä hirveästi liiku...osaa kääntyä, mutta harvakseltaan sitä tekee ja lattialla ollessaan jollain lailla könyää, mutta ei kuitenkaan ryömi. Istuu tuettuna, mutta yksinään kyllä kupsahtaa aika helposti.

Siinäpä oli taas kysymyksiä kerrakseen :)

Nyt täytyy mennä katsomaan, että miten terassin rakentaminen sujuu ja nukkuuko neiti enään tässä metelissä!

Jaahas, nostetaanpa tätäkin.

Meillä edessä 8 kk neuvola ens viikolla. Mutta mitat on jo tiedossa kun käytiin sairaalassa. Eli Pituus oli vieläkin lisääntynyt reilu 2 cm ja painoakin oli tullut puoli kiloa. Viimeksi oltiin neuvolassa juhannusviikolla. Ollaan nyt sitten virallisesti sairaalan hoitolistalla Oskun ihottuman takia. Ihottuma on toki hyvässä kunnosa tällä hetkellä, mutta lupasivat, että jos syksyllä tai talvella taas pahenee niin päästään heti siihen valohoitoon.

Niin siinä sitten kävi, että kun Osku otti ne ekat konttausaskeleet ja mietti asiaa viikon verran niin päättikin nousta pystyyn. Eli konttaus ei kiinnosta, ryömimällä pääsee nopeampaan ja sitten vaan jostain kiinni ja ylös. Eli vieressä pitää olla ihan koko ajan. Tasapaino ei oikein ole vielä hallussa ja kun on niin kauhea kiire päästää toisella kädellä tuesta irti. Ja kyllä kolisee pää väkisinkin. Aamuisinkin herää pinniksestä ihan hissukseen ja nousee sitten siellä seisoskelemaan. Ihan mahdoton ukko.

Yöt on ihan kauheaa hulinaa. Heräillään ihan miten sattuu ja aamulla noustaan ylös klo 5-7. Päikkäreitä ei ole kuin kahdet. Ja iltanukuttaminen on ihan kauheaa kitinää ja huutoa kun ei millään malttaisi laittaa päätä alas vaikka silmät olis jo ihan verestävät kun niin väsyttää. Ja istuminenkin alkaa olemaan nyt hallussa selkä suorana ilman tukea. Miten siitä pienestä vauvasta yhtäkkiä kasvoikin noin iso poika?!

Soseista ei vieläkään mene mitkään rakeisemmat. Mutta kaikki kyllä maistuu herneitä ja kaaleja lukuunottamatta. Aloitettiin jopa omatoimisesti hapanmaitotuotteiden maistelu ja jugurtti ainakin (sokerittomat) maistuu todella hyvin. Viljatkin kaikki menee. Seuraavaksi olisikin sitten ohjelmassa nokkamukin opettelu ja varmaankin se pottailu siltä osin kun jaksaa kiinnostua.

Naapuri taas kerran huudattaa stereoita näin perjantai-ilan kunniaksi. Astiat kilisee vitriinissä ja rappuset tärisee. Onneksi Osku nukkuu ja jos tuosta nyt kesken herää niin sitten mennään varmaankin yhdessä soittamaan ovikelloa ja vähän avautumaan. Siihen asti odotan ja pidä suuni supussa...kun en missään nimessä haluaisi olla sen kanssa missään tekemisissä. Voihan olla, että Osku itse ilmaisee painavan mielipiteensä musiikista sitten vaikka aamuyöllä. =)
Aamulla pitäisi lähteä mökille anopin luokse ja ensi viikolla taas Helsinkiin päin...jos vaikka kävisi asuntomessuilla, kun viimeksi loppui aika kesken. Tänä kesänä ei olla kauheasti kotona luuhattu...menossa koko ajan. Jospa tämä riepotus sitten syksyksi laantuisi.

Mihis kaikki on hävinnyt???? Meillä vaavi täytti 7kk just ja konttailtu ollaan jo pari viikkoa, eilen veti itsensä sohvan varaan pystyyn ja hampaitakin on jo 8,kulmahampaatkin jo pullistelee ulospäin. hirveetä vauhtia menee tämä kehitys... taikamukista juotiin vajaa kuukausi,nyt ollaan jo muutama viikko juotu ihan tavallisesta nokkamukista. ihan perinteiseen muovimukiin ajattelin siirtyä tuossa reilu 8kk ikäisenä ja kunhan nyt oppii tukevasti istumaan niin aloitan myös pottaistunnat. meillä kun myös on toinen vaavi tuloillaan niin ois niin kiva ettei pitkää aikaa pitäs molemmille vaippaa olla vaihtamassa, sais vanhempi oppia kuivaks sit jo reilun puolentoista vuoden iässä. ihmettelin kun kävin sukulaisilla,jossa on yli 2-vuotias neiti ja se ei osaa ollenkaan käydä vielä potalla. eiköhän se pottailu kannattaisi aloittaa jo vuoden iässä?! meidän 5-lapsisessa perheessä pottailu on aloitettu heti kun istumaan on opittu ja joka ikinen meistä on ollut täysin kuiva jo ennen 2-vuotis synttäreitä. noh,jokainen kasvattaa tyylillään... nyt pitää taas mennä kun meuhkaaminen alkoi... tsemppiä!

Täällähän me olemme :)

Meilläkin neiti täytti juuri 7kk, mutta kehitys on hiukka hitaampaa kuin marikalla :)
Tyttö on nyt vasta intoutunut kääntyilemään enempi ja lattialla työntää itseään taakse päin, kovasti yrittää myös saada jalkoja mahan alle, mutta ei ole sitä tekniikkaa vielä hoksannut vaikka äiti on yrittänyt auttaa. Hampaitakaan ei vielä ole...ja sitten ollaan soselakossa! Hittolainen, juuri tunti sitten päättyi iltapuuron syöminen hysteeriseen huutoon...jee-jee...täytyykin laittaa aiheesta kysymys, jos vaikka jollain olisi jotain viisasta sanottavaa siihen.
Palaillaan!

JOULUISET-05

JoUlUkUiSeT 05 =O)
UUSI 05.4. 12:45
jouluiset -05
uusi ketju 17.2. 13:03
1.12. Piia, toinen, TAYS
1.12. Lumienkeli82, Loppi, ensimmäinen, Hlinnan KS
*5.12 tyttö 3630g 50cm
2.12. Janna, ensimmäinen, TAYS
2.12. Helmi, 30,ensimmäinen, EKKS
*20.11 poika, 2740g, 49 cm
2.12. Pulla, 26, ensimmäinen, TAYS
2.12. Beebi, 18, ensimmäinen, Hlinnan KS
*9.12 poika 3830g, 52cm
2.12. Hessu, ensimmäinen, PKKS
*3.12.poika, 3050kg, 46,5 cm*
4.12. Minja, 31, Helsinki, ensimmäinen, NKL
4.12. Terhi, ensimmäinen, NKL
7.12. Taru, 24, toinen, Seinäjoen sairaala
*24.11 tyttö, 2790g, 49,5cm
8.12. Juuli, 31, Lpr, ensimmäinen, EKKS
* 15.12. poika, 2990g, 50 cm
8.12. Libero, 30, Turku, ensimmäinen, TYKS
* 13.12. tyttö 4190g, 53 cm
8.12. Toivonkipinä, 30, JKL seutu, ensimmäinen, K-S KS
*14.12. tyttö 4550g, 52cm
8.12. Happy, 30, Nokia, Toinen, Vammala?
*16.12 poika 3650 g, 53 cm
10.12. ella, 29, Tampere, ensimmäinen, Tays
10.12. Hanna, 24, Oulu, toinen, OYS
11.12. Hansu, 32, ensimmäinen, PKKS
11.12. Kirsi, 26, Helsinki, ensimmäinen, KOS haikaranpesä
11.12. äiti'79, ?, kolmas, TYKS
12.12. Siru, 28, Kuusamo, Kolmas,Kmo tk/OYS
13.12 minni
*3.12 tyttö
13.12. Satu 25, Tampere, ensimmäinen, TAYS
*6.12 tyttö, 3835g/50cm
14.12. Emilia, 32, Pk-seutu, ensimmäinen, KOS Haikaranpesä
15.12. Verona 32, Turun seutu, ensimmäinen, TYKS
17.12. AnniinaA, 34, Espoo, kolmas, Jorvi
19.12. NiiskuPiisku, 27 , Turun seutu, ensimmäinen, TYKS
*7.12 tyttö, 3710 g, 51 cm
19.12. SannaA 29, Kirkkonummi, ensimmäinen, Tammisaari
*31.12 tyttö 3350g, 51cm
20.12. Hellu 42, PK-seutu, ensimmäinen, KOS, haikaranpesä
22.12. Minna, 24, Vantaa, ensimmäinen, NKL
*05.12 tyttö
22.12. Kipale, 28, Tampere, ensimmäinen, Tays
22.12. Jenni, 30, Turku, ensimmäinen, TYKS
23.12. Milla, 23, raahe, ensimmäinen
24.12. Cecilia, 31, Espoo, toinen, Jorvi
25.12. Katikka, 24, Tampere, ensimmäinen, TAYS
*22.12. tyttö 3,6900kg ja 49cm
26.12. Kukka, 27, Oulu, ensimmäinen, OYS
28.12. Ompula, 31, Hki, ensimmäinen, NKL
* 4.1 poika 3868g ja 52cm
28.12. Johanna, 23, Vantaa, ensimmäinen, Kätilöopisto
* 4.1 poika 3375g ja 50cm
29.12. Anska, 23, Turku, ensimmäinen, TYKS
*1.1-06 tyttö 4240g ja 51cm
31.12. Ada, 22, Vantaa, ensimmäinen, NKL
31.12. Riinu, 33, kolmas, Keski-Eurooppa
*29.12 tyttö 3570g ja 51cm

Hei vaan, vähän väliä osuu silmään tämä joulukuun lista, mutta eipä uusia juttuja näe :)
Itse vasta sain tietokoneen vihdoin käyttöön ja olen innolla täällä lueskellut juttuja. Poika kohta 8kk ja nyt harjoitellaan kovasti konttaamista. Oli hetki kun meni kovaa taaksepäin , muttei eteenpäin. Nyt sitten yritetään yhtäikaa opetella istumaan , konttaamaan ja vielä ´karhunkävelyäkin´. Poika sanoo melko varmasti ´äittä ´.
Jään hoitovapaalle vuodeksi eteenpäin.
Viihtyykö muiden lapset autossa ? Meillä ei sitten millään jos yli 5minuutin matka tuntuu että aina huutaa kuin syötävä. Vauvana viihtyi paremmin. Ei auta vaikka mitä viihdykettä ripustaisi pojalle turvaistuimeen. Neuvoja ?

Yhteistyössä