JoUlUkUiSeT 05 =O)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olipa täällä paljon kirjoiteltu! Kiva niin, ja tervetuloa Pai ja m mukaan joukkoon!

Meidän tyttö oli 3kk neuvolassa 62cm ja 6890g, eli aikamoinen ""michelin-mimmi"". Menee täysimetyksellä, että määristä en osaa sanoa...aika paljon vissiin? :) Luulen, että nut on jotenkin ""hoikistunut"", että kuun lopussa kun on 4kk neuvola, niin painoa ei olisi tullut niin paljoa.

Hienoa, että toiset voi nukkua perhepedissä! Mä yritin tossa ottaa pikku tirsat tytön kanssa perhepetityyliin, mutta ei siitä oikein mitään tullut...mä en uskaltanut liikkua ja aina kun liikahdin, niin vauvakin säpsähti...

Mutta omissa sängyissämme on nukuttu hyvin! Kehtaanko edes myöntää, että tyttö nukkui heräämättä 21-07 viime yönä...toisinaan kyllä herää kerran yössä syömään. Kaverilla on 1kk:n ikäinen vauva joka valvottaa yöt...hänelle en kehtaa kyllä ""kehua"" meidän nukkumisia! Parempi vain yrittää kannustaa, koska kyllä tuokin menee ohi :)

Nyt täytyy mennä syöttämään...palataan taas...

tervepä terve!
Kyllä täällä ollaan hengissä. On vaan ollut joku muu koneella niin ahkerasti etten ole kerinnyt kirjoittelemaan...lukenut kylläkin.
Vai, pääsiäissuunnitelmia? Me ollaan myös lähdössä reissun päälle taas. Osku menee mummille sinne pääkaupunkiseudulle hoitoon (sopivasti talvilomalla, heh-heh) jotta iskä ja äiskä pääsee vähän rentoutumaan. Ajateltiin lähteä myös pohjoiseen eli lappiin vaan ja sukset jalkaan mutkamäkeen itseään telomaan pariksi päiväksi. Toivottavasti aurinko paistaa niin saisi vähän väriä tähän haaleaan olemukseensa. Mies onkin sitten lähdössä heti sen jälkeen Italiaan katsomaan formuloita (työn pikku etuja). Hiukan olisi tehnyt mieli lähteä mukaan, mutta ehkä sitten toisen kerran. Vissiin sitten syksyllä voisi mennä mukaan kun lähtee havaijille (mikäli saapi kaksi paikkaa). Sillon Oskukin olisi jo isompi ja hennoisin jättää pitemmäksi aikaa mummille hoitoon kuin vain pariksi päiväksi.

Me käytiin Oskun kanssa tarkistamassa tuo kasvukehitys kun muutamassa viikossa hupeni lähes kaikki michelin-renkaat mitä oli kovalla työllä ja tuskalla kerätty. Kehitystä oli onneksi tapahtunut, toisn ihan sen minimin verran pituudessa ja painossa. Pikkumies nukkuu älyttömän hyvin, yötkin menee joko ilman tai max. yhdellä syötöllä. Vissiin se kasvattaa aivoja tai jotain kun pään ympärys oli kasvanut melkein sentin parissa viikossa.
Lempisosekin löytyi, sitä piti oikein itkeä lisää toissapäivänä. Nimittäin mustikka. Ja sitten kakka olikin ihan mustaa =)
Kissat saa kyytiä jos lähelle tulevat ja sängyssä ei pysytä ollenkaan enää selällään...koko ajan pitää kammeta mahalleen. Perhepedissä vieläkin ollaan ja tuo minimies kun on sen verran sutjakka niin hyvin mahdutaan (hyvä tekosyy...taitaa äippä olla vaan vähän laiska).

Tuosta dialogijumpasta. Mielenkiintoista. Olis kiva mennä muutenkin johonkin vauvajumppaan... vaan täällä ei ole. Ja meidän Oskulle kun antaa peukalot niin hää rupee pönkäämään itteään istumaan. Mutta kovasti tykkää tanssimisesta. kainaloiden alta kiinni vaan ja jytäämään niin johan irtoaa hymyä ja naurua.

ja jottei elämä olis ihan ruusuilla tanssimista niin nyt sitä sitten on itse huonossa kunnossa. Katsotaan mitä lääkäri sanoo. Mulla on nyt ollut kuukauden päivät jatkuva huono olo, oksettaa ja lihakset on tosi heikot. hengästyttää ja huippaa. Ensin aattelin vain verenpaineiden taas romahtaneen (mulla normaali 100/55), mutta kun näin kauan on ollut. Voipi olla ihan vaan stressiä ja väsymystä. Kauhea oravanpyörä kun on huono olo niin ei maistu ruoka ja sitten tulee taas huono olo kun ei syö. No, josko olis vaan hormonit sekasin.

Mutta hauskaa pääsiäistä kaikille; uusillekin palstalaisille tervetuloa joukkoon.

Helmi is back!!!Jee!!
Kommentoinpa heti tota sun omaa huonoa oloa. Mulla nimittäin ollut ihan samaa. Mua pyörryttää ja huono olo vähän väliä. Luulin jo että olen taas raskaana. Sitten ajattelin että niskat ehkä jumissa vauvan kantamisesta.

Meidän tyttö oli 3kk neuvolassa 5,7kg ja 59,5cm. Nyt siis kilo ja 5cm tullut kuukaudessa lisää. Ja meillä myös mennään täysimetyksellä eli määristä en tiedä. Ja yöllä tankataan kyllä 2-3 kertaa. Joskus vain yhden, mutta se on harvinaista herkkua. Kyllä neuvolantäti sanoikin että tohon kasvutahtiin pitääkin syödä yöllä. Nyt sain luvan aloittaa kiinteiden maistelut. Ajattelin ensi viikolla aloittaa. Neuvolasta kehoitettiin aloittamaan perunalla mutta taidan aloittaa porkkanalla. Se on paljon värikkäämpi ja makeampi. Nami, nami. Saa nähdä kuin käy.

Ohh, olisi ihana lähteä lappiin mutkamäkeen. Kyllä siellä väriä tulee pintaan jos vähänkään aurinko paistaa.

Minä olen täällä viikon askarrellut häihin kutsu- menu - ja paikkakortteja. Niskat on näpräämisestä aivan tukossa ja yölläkin näkyy sydämen ja sormuksen kuvat silmissä... Lääh, puuh.

Nyt iltapalalle, vauva nukahti jo seiskalta. Saa nähdä että nukkuuko yöuniaan jo....

Kivaa kun täällä on elämää.
Eipä mitään uutta tällä rintamalla, hyvin menee mutta menköön. Huomenna reissuun. Saatiinpa äijän kanssa kämppäkin siivottua, huh.

Meidän neiti oli 3kk neuvolassa 8kg 62cm. Joku täällä puhui michelin-neidistä...öh ;) Rintamaidolla siis tämäkin neito.
Pulleahan tuo kai on, mutta ei minusta näytä mitenkään erityisen pullealta. Eikä sen nyt siis väliä vaikka näyttäisikin, tietenkään, mietin vain :). Hirmuisen jäntevä on ollut vastasyntyneestä asti, oikeen lihaskimppu ;)

Nyt taidan painua nukkumaan itsekin, vauva on jo uinunut tunteroisen... raskas päivä takana.

Jätin sitten tämän päiväiset ""perhepetitirsat"" väliin ja tulin tytön nukkuessa tänne surffailemaan...

Mielettömän ihana sää oli täällä eilen! Ulkoilin oikein urakalla (en ole saanut räntäsateessa itseäni mihinkään vaan silloin olen nukuttanut tytön terassilla), ensin levittelin lumia pihalla, että sulaisivat nopeammin ja sitten kävimme kärrykävelyllä läheisessä puutarhaliikkeessä vähän hakemassa narsisseja pihalaatikoihin :) Nyt on sitten paikat kipeenä moisesta riehumisesta...tarttis varmaan useammin liikkua?

Vai täällä porukat lähtee Pääsiäiseksi reissuun....me olemme melkein kotona. Mökillä täytyisi käydä tekemässä tilaa ikkunoiden vaihtajille, mummolla pitää käydä ja äidillä syömässä, sekä maanantai menee Amercan Car Showssa kun isännän ""mopo"" on siellä näytillä... Toisaalta olisi kyllä helpompaa jos olisi joku paikka kauempana mihin mennä ja voisi olla siellä rauhassa kuin näin sinkoilla joka päivä johonkin. Perheen yhteinen vapaa-aika sen verran vähissä.

""Kateellisena"" kuuntelen ihmisten juttuja OMISTA harrastuksista...meikä on ollut 3 ½ kk:n aikana ""omissa harrastuksissa"" 4 kertaa joista 2 oli ruokakaupassa käyntiä... Jee... Ja tässä pitäisi joskus päästä aloittamaan salilla käynti taas? Nooh, ei tähän kuole ja onhan sitä aikaa sitten taas joskus, mutta taisi miehellä olla vähän ruusuisemmat kuvat (tai sitten sanoi vaan, että mulle tulisi hyvä mieli) vauva-ajasta kun niin lupaili mulle, että pääsen jumppaamaan ja hän on kyllä sitten lapsen kanssa! Näkis vaan.

Sitten jos jotain vielä vauvasta...
Kääntyileekö teidän kaikkien vauvat jo? Meillä ei.... Ajattelin jo, että tyttö on niin rauhallinen, että ei halua koskaan lähteä liikkeelle. Viihtyy hyvin lattialla yms. itsekseen ja mahallaankin viihtyy, kun ""harjoitellaan"" kääntymistä, mutta ei itse osoita innostumista kääntymiseen. Parempi vain ootella...

Mutta hyvää Pääsiäistä ja reissatkaa varovasti!

Moromoro! :)
Jes mikä päivä oli eilen! Aurinko paistoi ja heti oli mielikin virkeämpi! Mentiin koko poppoo ulos kävelylle ja jostain syystä päädyttiin anopille joka väsäsi meille syömisetkin.. Vauvakin esitteli mummillensa uudet kirkumis äänensä ja sen jälkeen vähän kellahdeltiin masulleen.. Tänään sitten näyttikin olevan käheä ääni, johtuen todennäköisesti eilisestä kirkumis ""juttelusta"" :)
On kyllä ihanaa että kesä on tulossa, ei enää tarvitse taistella vaunujen kanssa lumihangessa, eikä vauvan kanssa pukemisesta kun saa laittaa jo ohueamman kerroksen päälle.. oi voi, tulispa se kesä nyt pian!
Meillä on nyt syöty pari päivää porkkana sosetta ja hyvin on maistunut (verrattuna perunaan..) Kuinka paljon te laitoitte ensimmäisiin satseihin maitoa? Pelkään aina sen jäävän liian kuivaksi joten laitan aika paljonkin siihen maitoa, eihän siitä ainakaan haittaa ole..? :P Mietin tässä vain, että mikähän olisi seuraava vaihe tuon porkkana soseen jälkeen? Suurentaa määrää kun nyt syömme sitä vain noin puoli desiä? Ja jossain vaiheessa voisi varmaan yrittää sekoittaa sitä perunan kanssa.
Olen kyllä huomannut että nyt kotiäitiyden myötä olen kiinnostunut ihan hurjasti askarteluista! Ravaan koko ajan askarteluliikkeissä ja katson kaikki ohjelmat missä saatetaan vähänkin askarrella :)) myös vaatteet ja sisustus kiinnostavat, joten kaupoissakin tulee ravailtua päivittäin!
Meidän pienokaisella oli 3kk:tta vanhana painoa 8kg ja pituutta 62,5cm ja neuvolatäti kehui isoksi pojaksi. Kyllä alkaa olla jo aika rankkaa kantaa poikaa turvakaukalossa.. hikihän siinä meinaa tulla :)
Mutta nyt takaisin kotiaskareisiin ja aurinkoisia päiviä teille kaikille! :)

Minulla kesti niin kauan tuo edellisen viestin kirjoittaminen että olitkin kerennyt käydä täällä sillä välin kirjoittamassa :)
Oli pakko tulla höpöttämään myös mainitsemastasi harrastuksista. Itse olen ollu yhden kerran mieheni kanssa ulkona, katsomassa leffaa ja kerran menimme yhdessä pelaamaan, ja tällä välin vauva on aina ollut mummillansa hoidossa, mutta ei vielä kertaakaan isänsä hoivissa.. minusta tuntuu jotenkin etteivät he pärjäisi vaikka mieheni mielellään hoitaisikin häntä.. vauvamme ei oikein osaa syödä tuttipullosta ja soseidenkin syöminen on vasta aloitettu joten hoitoon jättäminen on vähän hankalaa.. toisaalta olisi kuitenkin kiva että pääsisi välillä itsekkin jonnekkin, vaikka toki sitä kerkee myöhemminkin. Odotan vain innolla että pääsisi kunnolla urheilemaan.. tosin sitä ennen pitäisi saada setvittyä tämä mahamötikkäni.. viimeksi se nimittäin tuli kipeäksi kun olin vähän urheillut.. :/
omistaako teistä kukaan meseä? ajattelin että siellä voisi olla kivempi jutella?
mutta nyt vihdoin ja viimein pakko palata niihin kotiaskareisiin, siispä kirjoittelemisiin taas! :)

Juu, tuosta pahasta olosta vielä. Muuten luulisin itsekin sitä hartiajumitusta, mutta kävin tuossa viime viikolla hierottavana ja hyvin se täti sai hartiat auki. Oli sellanen hauska lukkokin tuolla lapaluiden välillä ja hienosti rutisi kun sai sen avattua... ihan kuin vetoketjua olisi aukonut =)
Raskaustestikin on tehty ja negaa näytti. Tosin siitä on aikaa reilu kuukausi. Sen jälkeen tuli kyllä menkatkin, mutta nyt jäi tulematta. Vaan sen verran hiljasta on ollut tuolla makuuhuoneen puolella ettei mitään jälkikasvua ihan heti tule. Nyt kun on keskitytty vain viime aikoina tuon miehen stressin hoitoon ja lorvailuun.
Veikkaisin että veriarvot on vähän niin ja näin. Syöminen kun on vähän sellasta ja tällästä vieläkin.

Ja meillä kanssa mies muistaa harva se päivä muistuttaa niistä jumpista...mene vaan kyllä hän katsoo Oskua, mutta kun hetki koittaisi niin millään ei jaksaisi jäädä kahdestaan. Ei ole vielä edes uskaltanut tuota sosetta syöttää. Mikähän siinäkin on niin ihmeellistä. Maitoa vaan pullosta pitäisi koko ajan olla. Kylvetäkään ei enää lainkaan, saatikka vaihda vaippaa. Että se siitä. Ehkä sitten joku päivä minäkin saan tämän löysän mahan pois jumpattua. Eihän siitä synnytyksestäkään loppujen lopuksi niin kauaa ole.

Piti vielä kommentoida tuota syömistä kun joku kyseli (en nyt muista kuka). Meillä menee varmaankin purkillinen sosetta päivässä (aika vaihtelevasti) ja maitoa enää n. 700-800 ml vuorokaudessa. Ja kokoa poitsulla siis vain 6,7 kg, pituutta 63 cm... ikää siis jo 4,5 kk.
Ja mitä ihmettä?! Teidän vauvat päristelee?? Ei meidän Osku vaan sellasia osaa. Halutessaan kyllä kurluttaa kun pulu, mutta yleensä vaan hymisee ja väsyneenä kälättää. Kädet kyllä heiluu kun tuuliviirillä koko hereillä olon ajan... muistuttaa lähinnä tuuliviirin ja epileptikon risteytystä. Ja sitten lentää taas puklu. Eli vanha vaiva tuli takaisin. Kuulemma normaalia kun rupeaa liikkumaan enemmän. Mies jo tuossa eilen huokaili että meidän Osku on ihan liian huomionkipeä... ollaan kuulemma pulassa sitten vähän myöhemmin. Ja onhan se totta, yksinään ei viihdy laisinkaan. Äitiänikin jo eilen varoittelin, että tarvitsee kyllä heti perään toisen lomaviikon jotta jaksaa sitten mennä töihin kun Oskua pari päivää hoitanut.

Saas nähdä kuinka meidän lapin reissun käy. Mies rupesi tuossa miettimään kun on niin kamalan kallista. Totta, samalla hinnalla päästäisiin etelään viikoksi kun oltaisiin menossa laskettelemaan pariksi päiväksi. No jotain ainakin täytyy keksiä... kun kerrankin joku ihan innoissaan Oskun ottaa hoitoonsa.

Mutta kohta alkaa taas sosehetki. Täytyy taas henkisesti valmistautua tulevaan sotkuun. Ei muuta kun sadetakki päälle ja vuoraamaan sitteriä pyyhkeillä =) heko-heko!!

Terveisiä mummolasta. Vaavi on kylvetetty ja nukkumassa. Taidan kohta painua itse perään. Hyvin tuntuu uni maittavan tytölle tossa matkasängyssäkin...
Pahasta olosta. Minä olen miettinyt sitä raskaustestin tekemistä (kuukautisia ei ole tullut) mutten ole saanut aikaiseksi hakea sitä apteekista. Enkä kyllä usko että olisin raskaana. Todennäköisyys aika pieni koska imetän ja syön pillereitäkin. Eli olisi todellinen ihme. Mulla voi olla että noi pillerit tekee sitä huonoa oloa koska mulle ei ole sopinut oikein noi pillerit ja kun vaihdoin renkaaseen niin siitäkin oli oireita (siis ihan kun olisi raskaana). Pitänee jättää pillerit pois ja siirtyä kondomiin.. En kyllä tykkää niistä kun kaikki paikat haisee sitten kumille jne.
En oikein tiedä noista kiinteiden antamisista kun ei olla vielä annettu mutta kun kyselin neuvoa juuri tosta nesteytyksestä niin mulle sanottiin ettei sitä löysennetä maidolla vaan esim. keitinvedellä. Kuulemma maito sitten maitona... En tiedä, mutta näin mua neuvottiin neuvolassa ja vauvauinnin äidit. Ja kuulemma sauvasekottimella hienoksi ettei ole sattumia. Ajattelin tässä viikonloppuna kokeilla sitä perunaa muutamat lusikalliset.
Toivottavasti tulee aurinkoinen pääsiäinen. Nyt nukkumaan!

Heipparallaa taas!
Nyt on tultu mökiltä ja ah -oma koti kullan kallis! Oli kyllä ihanaa päästä vähäksi aikaa pois täältä hälinästä.. Ekaksi ajattelin että mökkeilystä tulee ihan tuskaa niiden iso-mummin & -vaarin kanssa (he kun aina joutuvat huutamaan kun kuulo on jo heikentynyt, toisin kuin meidän pikkuisella, vaikkakin hän nukkuisi...) mutta hyvin se reissu kaiken kaikkiaan meni! Tulisipa nyt vaan enemmän aurinkoisia päiviä niin pääsisi viikonlopuiksi aina sinne!
Onkohan toi pahoinvoiminen ihan normaalia vielä raskauden jälkeenkin? Minulla oli melkein 5kk:tta kestävät pahoinvoinnit raskaus aikoina ja nyt viime lauantaina oli niin paha olo etten meinannut päästä sängystä ulos.. mutta nyt se taas on mennyt ohi?! Lisäksi menkat on myöhässä.. Minulla on yhden kerran ollut jo menkat, synnytyksen jälkeen, mutta eikös se ole ihan normaalia etteivät ne heti muutu säännölliseksi? Ei ollu raskaustestin tekeminen täältäkään kaukana, mutta lopulta päätin etten voi olla raskaana joten en sitten tehnyt :D
Mutta nyt taidan mennä takaisin nukkumaan kerta pikkuinenkin nukkuu.. todennäköisesti ei kyllä nuku enää kun olen päässyt sänkyyn kömpimään.. niin herkkä hän on kaikille äänille! Kirjoitellaanhan taas ja toivotaan että se aurinko alkaisi pian jo paistamaan KUNNOLLA! :)

Pääsiäinen voitettu kanta. Mulla oli niin leppoisaa mummolassa:valmiiseen ruokapöytään, ei kotihommia ja vauvan hoitajiakin riitti jonoksi asti. Itse käytinkin tilaisuutta hyväkseni lenkkeilemällä auringossa joka päivä ihan yksikseni... Vau! Nyt on sitten arki koittanut ja pyykkivuori onneksi eilisen aikana saatu madalletettua.
Meillä alettiin maistelemaan kiinteitä. Peruna menee mukisematta suuhun ja vähän on maisteltu myös banaania. Siitä taisikin tulla tytön suosikki. Nam, makeeta. Loppuviikosta sitten otetaan mukaan myös porkkana. Olen antanut vain muutaman teelusikallisen kyseisiä tuotteita vauvalle vaikka se kinuaakin lisää. Ja vain muutamalla aterialla. Muuten mennään tissin voimalla. En oikein tiedä että kuinka nopeasti määriä voi ja kannattaa lisätä. Neuvolantäti vaan sanoi että lue siitä äitiyspakkauksen kirjasta imeväisikäisen ravinto... Jopas auttoi!

Kovin huonosti alan aina kirjottelemaan, mutta lueskelen juttujanne kyllä usein.. Jospa tästä ryhdistäytyis..

Poika oli siis 4kk neuvolassa 69cm ja yli 9,5kg :D APUA! Kasvu _onneks_ nyt tasoittunut, otti sitten vaan pyrähdyksen tuohon alkuun. Ja hyvä puoli on se, että paino ja pituus on nousseet samaan tahtiin eli ei siitäkään tarvitse stressata. Lähteehän tuota painoa sitten kun liikkeelle pääsee.i hope so ;). Luulen tosiaan, että pyrähdyksesi tuo huima kasvu jää, koska molemmat vanhemmat ollaan melko hoikkia,mies kylläkin pitkä. Saas nähdä. Mutta saahan sitä vauvalla makkaraa ollakkin :) Eikä ollut neuvolan tätikään huolestunu yhtään.

Ruokailusta..Eli me aloitettiin soseiden maistelu jo 3kk ikäisenä kun maitoa meni todella reippaasti. Hyvin maistuu soseet, nyt syödäänkin yksi ateria kokonaan sosetta ja kerralla menee pieni purkillinen + uuden maun maistiaiset päälle. Makuelämyksiin on kertynyt jo: maissi,peruna,porkkana,päärynä,parsakaali ja nyt maistellaan persikkaa. Maku per viikko mennään suunnilleen, maissiin ja perunaan jätin pienemmän välin kun niitä oli vellinä jo maisteltu.
Nannia laitetaan vähän sekaan jos on paksua, tulee myös samalla tuttu maku soseeseen. Maitoa menee lisäksi 800-1000ml. Eli ei turhan pieniruokainen kaveri ;)
Minni, me lisättiin aina n.tl päivässä jos kaikki meni normaalisti. Nytkin otetaan aina uutta makua tl lisää päivässä ja jätetään tuttua makua saman verran pois. En sitten tiedä koska pitäisi kaksi maitoateriaa korvata ja koska tulee puurot ym. Mutta ei kai vielä?

Yöt nukutaan hyvin. Klo 19 menee poitsu yöunille ja klo 6 herätään. Joskus saattaa herätä aamuyöllä syöpöttelemään. Tuo klo 6 sopii hyvin meille aamuherätykseksi, kun mies heräilee silloin töihin joten nousisin kuitenkin samalla.
Perhepedissä mekin nukutaan. Lähinnä itse haluan niin,itse asiassa en muuta edes miettinyt ja mies on ollut samaa mieltä. Hyvin saadaan kaikki nukuttua, joten näin jatketaan niin kauan kuin onnistuu. Nukahtaa kuitenkin itsekseen sänkyyn, joten ei tarvitse vieressä maata.Helpompi sitten siirtää pinnikseen.Kai.:)

Raskausaikana itselle kertyi n.25kg. Ihme sekin, kun paino ei muuten meinaa nousta millään. 19kg niistä on lähtenyt ilman laihdutuksia(poika käy hyvänä käsipainona;). Vielä olisi siis 6kg jäljellä, mutta laihduttamaan en ryhdy kun toista jo yritämme. Karmaisee vaan ajatus taas pallomahana olemisesta.. Mutta täytyy nyt pitää peukkuja, että tärppää kun niin lyhyt se odotusaika kuitenkin on.

Rahahuolia on tässä kuussa enemmän kuin tarpeeksi. Pitää yrittää touko-kesäkuun laskuja suorittaa mahdollisimman pian kun kesäkuussa odottaa sukulointikierros Virossa. Onneks tuo ukko valmistuu nyt ja työpaikkakin odottaa. Huh. En kestä tätä kädestä suuhun-elämää =/ ..

Kuinkas te muuten ajattelitte kotona olla? Itsellä suunnitelmat vielä hakusessa, kun ei tuosta pikku2 tiedä vielä tuleeko vaiko eikö. Olisi kiva olla kotona mahdollisimman pitkään lasten takia, mutta täytyisi tuo tutkinto saada suoritettua ja itse kieltämättä kaipailee välillä töihin. Tai lähinnä sellaista kontaktia muihin aikuisiin. Silti nautin kyllä kotona olemisesta.

Olikohan sitten muuta.. Täällä on melkein kaikki lumet sulanu jo, jee. Aamulla satoi nyrkin kokoisia (ainakin) lumihiutaleita mitkän _onneks_ suli heti pois. Kesää siis odotellaan :)

Beebi apua, pikku2 jo kiikarissa... Eipä siinä mitään tietysti, kyllä meilläkin on suunnitelmissa aika pian saada tytölle sisko/veli. Kotona olen ainakin tämän vuoden loppuun (syyskuussa pitäisi mennä töihin), ehkä pientä keikkaa saatan tässä heittää. Rahatilanne vaan huolestuttaa, muuten olisin kotona vaikka sen 3vuotta. Meilläkin asuntolaina, auto ym. painaa päälle ja miehen palkalla ei hirmusti hurrata. Tiedän kyllä yhden sukulaisen joka ""teki"" toisen muksun nyt kun vanhempi täyttäisi juuri sen 3v ja olisi pitänyt töihin lähteä. Nyt sitten tämä ""elopellossa"" elänyt esikoinen on koko ajan mummolassa tai mummo hoitamassa kun ei äiti raukka jaksakaan kahta lasta hoitaa. Mun mielestä aika törkeetä että tehdään vaan lisää lapsia vaikkei edes yhden kanssa pärjää( tämä on ihan riiviö. On pompotellut vanhempiaan miten haluaa)...
No, jokainen taplaa tyylillään. Kuitenkin tuntuisi aika julmalta viedä lasta joka ei kävele eikä puhu, mihinkään päiväkotiin. Toivottavasti ei tarvitse. Syön vaikka kaurapuuroa aamusta iltaan jos se auttaa....
Minä ajattelin noiden kiinteiden kanssa niin että aina n. vko yhtä makua. Nyt sitten olisi vuorossa porkkana. Ja tosiaan ihan maisteluna, muutamaa teelusikallista, aluksi vaan yksi ja sitten vähän enemmän. Vaikeeta on. Tosi hyvin kyllä tyttö syö, ei juuri mitään mene ohi suun :o)
Onkos muut jouluvauvat jo heränneet???

Aattelin taas pitkästä aikaa kirjotella. Viime aikoina en ole edes ehtiny joka päivä käydä lukasemas mitä muut on touhunneet. Meillä neiti on nyt 4,5kk ja aikamoinen tyllerö onkin. 4kk neuvolassa tytsy painoi reilu 7,6kg ja pituutta oli 62cm. Ekan kerran kääntyi mahalleen 4kk:n iässä ja nyt kääntyykin heti mahalleen kun pistän lattialle selälleen. Ja muutenkin tuntuu että kehityksessä on tullut valtava harppaus taas viime viikkojen aikana. Neiti seurailee isoveljen menoa ja pää heiluu ees takas. Ja nyt tosiaan on tullu oikein kunnon kiljumiskausi. Varsinkin mahalla ollessaan kiljuu ihan mielettömästi ja kovaa. Äitin kuulo on koetuksella. Ja sit välillä päristellään ja kikatellaa. Vauvan nauru on kyllä maailman ihanimman kuulosta kikatusta. Ja muutenkin meidän neiti kaipaa tosi paljon huomiota. Koko ajan pitäis hömpöttää ja hauskuuttaa. Ja nyt pikkunen on ruvennu jo vähän vierastamaankin. Varsinkin silloin kun on just heränny ja joku muu kuin äiti tai isi ottaa syliin. Mutta ei vielä muuten ole kauheita vierastamisia ollut.

Meillä on kans alotettu kiinteät ja peruna ja porkkana ei sopinu neidin mahalle ollenkaan. Masu tuli entistä kipeemmäks ja ilmavaivoja tuli runsaasti. Meillä kun maha ei toimi kuin kerran viikossa muutenkaan. Nyt on kokeiltu päärynää viikon verran ja se tuntuisi sopivan massuun. Nyt jopa mahakin on toiminu peräti 4 kertaa viikon sisällä. Ne neuvolassa suositteli tuota päärynää kokeiltavaks. Sitä ennen meillä olikin viikon tauko koko kiinteistä ruuista tytön masun takia ja annettiin viikon ajan magnesiamaitoa. Se on semmosta ulostuslääkettä. No sillä tuli masu vaan entistä kipeemmäks eikä se tehonnut ollenkaan. Lopetettiin sit sen antaminen kokonaan ja tosiaan tuo päärynä on ollu hyvä ratkaisu. Kantsii kokeilla.

Niin ja meillä alkoi toi pukluttelu uudelleen kun tytsy alkoi kääntyilemään ja muutenkin hömpöttämään enemmän. Että samat vaivat kuin teillä Helmi. Pyykkiä tulee ihan hirveästi kun joka syönnin jälkeen puklutaan omat vaatteet, äitin vaatteet ja sit vielä peitot ym. Sitä tulee siis todella paljon aina kerrallaan.

Meillä ei vieläkään nukuta kunnolla öitä. Edelleen herätään syömään noin 3-5 kertaa yön aikana plus muut heräämiset päälle. Varsinkin aamuyö on kaikista katkonaisinta aikaa. Päivällä kyllä nukkuu vaunuissa hyvin 3 tunnin päikkärit ja vielä toiset lyhyemmät päikkärit.

Huomasin kans että ei ole tullut vielä käytyä missään kuntoilemas synnytyksen jälkeen. Saas nähdä milloin sitä innostuis lähtemään. Viihteellä olen käynyt pari kertaa, mut on niin hankala vaan jättää lasta edes isille kun nyt tyttö ei suostu syömään pullosta ei siis millään. Kun yrittää antaa pullosta maitoa niin pistää semmosen mekkalan pystyyn. Tissiä pitäis vaan saada ja sit ois hyvä olla. Aikamoinen tissityttö siitä on tullu. Vaikka onhan se ihanaa kun niin tyytytväisenä imee rintaa ja kattoo äitiä välillä hymyillen niin että maidot valuu pitkin suupieliä ja sit taas jatkaa imemistä. Ja aina tytsyn pitää käsillänsä hipelöidä ja hypistellä paidan helmasta tai silittää rintaa samalla kun syö.

Itsekin tässä aattelin ostaa raskaustestin kun on ollut huonoa oloa ja sit muutaman päivän maha oli ihan turvoksissa ja kamalan kipeä. Luulin et menkat alkaa, mut ei ainakaan vielä ole näkynyt. Mulla ei siis ole vielä tullut menkkoja synnytyksen jälkeen. No tuskinpa olen raskaana, mut täytyy kyl saada varmuus ja käyn hakemas sen testin. Emme kyl ole yrittäneet lasta. Meillä on jo kaks lasta ja miehellä vielä yks edellisestä liitosta. Kyllä täs on tekemistä ihan riittämiin. Mut toisaalta positiivinen raskaustesti tuntuis varmaan ihan kivalta taas.. mies vois kyl järkyttyä. No katsotaan.

Auriinkoisia päiviä kaikille:)

Heips kaikille jouluäipille!
Meidän poika (esikoinen) syntyi 7.12.2005 ja on nyt siis 4,5 kk ikäinen. Nukkuu hyvin yönsä riisivellin ja tissin voimalla ja päivisin syö myöskin hyvällä ruokahalulla sosetta. Muuten poika on vielä tissillä.Olen yrittänyt saada pojan syömään myös tuttipullosta, mutta tuntuu sen taidon kokonaan unohtaneen, olisko kenelläkään mitään vinkkejä uudelleen opetukseen? Pari hammastakin jo löytyy joten puree aika lujaa tissiin välillä!!

Moi kaikki ja Terve uudet! Olen Ompula ja meillä on poika vähän reilu 3kk.

Onpa paljon kirjoiteltu, kun olen ollut reilun viikon lukematta!

Me oltiin Välimerellä lämpimässä viikko miehen ja vauvan kanssa. Teki hyvää! Matka meni mukavasti. Omat säätämiset tiertty vauvan kanssa, mutta enpä odottanutkaan entisenlaista aktiivista lomailua ja kaikkien nähtävyyksien kiertämistä. Stressiä tuotti pojan suojaaminen auringolta: hellehattu, pitkät hihat, aurinkolasit ja aurinkovoide. Pitääkö Suomen kesällä olla aina sama varustus? No, täällä ei taida koko kesää paistaa aurinko korkealta, valitettavasti...

Matkalla kantoliina oli aivan oiva väline! Poika ei malttanut olla vaunuissa, joten liinalla oli helppo kanniskella. Kyllä riitti katseltavaa ja ihmeteltävää! Eihän poika ollut nähnyt ulkomaailmaa vielä oikeastaan koskaa, kotona kun ollaan aina ulkona vain nukkumassa vällyjen alla. Nukkumisrytmi meni matkalla päiväunien osalta sekaisin, mutta nyt kotona ollaan nukuttu yöt kuin tukki (vain yksi herätys!!) ja menty omaan sänkyyn nukkumaan täysin ilman itkuja ja rauhoituttu siellä ihan itsekseen unillekin! Koputan puuta, kauanko tämä autuus kestää ;)

Aika moni näyttää aloittaneen kiinteät. Minä ajattelin täysimettää sen 6kk ja aloittaa sitten heinäkuussa perunan... Ainakin vielä maito tuntuu riittävän. 3kk neuvolan mitat olivat 65cm ja 7.9kg. Pulleutta löytyy niin poskista kuin ranteistakin :)

Mitään suurenpia ongelmia ei tällä hetkellä ole, kun nuo nukkumaanmenotkin sujuu toistaiseksi ihan vaivatta. Iho vähän kuivuu, sitä rasvaillaan. Kääntyminen ei vielä onnistu, mutta ""puhetta"" tulee vallattomasti!

Minni; Onhan tämä aika nopsaa tahtia jopa minun mielestä (lähinnä tuo oma kroppa mietityttää, siis että kestääkö se) mutta opiskelujen takia pakko yrittää peräkanaa tai tulisi monen vuoden paussi. Meidän alalla (parturi-kampaaja) ei hyvällä katsota pitkiä pausseja eikä ole kuin muutama kurssi suoritettuna minkä jälkeen olisi parasta päästä töihin tai jatko-opiskelemaan tai voin vaihtaa uraa. Ja miehellä on järkyttävä vauvakuume 8) Apua.. Pahempi kuin itsellä on.
Osansa on varmaan tällä pienellä vesselillä, kun on ollut ns.""helppo"" vauva, tulee vauvakuume herkemmin. Katsotaan nyt ;)

Täällä ei muuten selältä masulleen kääntyillä, mutta kyljeltä kyljelle mennään pienen puhinan jälkeen. Hirmu vauhdikas tapaus on kuitenkin, saas nähdä mikä villikko poitsusta vielä kehittyy.
Ääniä testailee oikeen olan takaa. Kamalaa huutoa välillä. Siis kokeilee kimeitä ja korkeita ääniä ja pelkään, että maalit rakoilee seinissä. Uskomattoman kova ääni lähtee pienestä miehestä. Nauraa myöskin, tai hauskasti hykertelee kun on todella iloinen. Koko ajan meinaa hymyillä :)

Vai oli Ompula Välimerellä. Voih. Sinne kyllä kelpais lähteä reissuun.
Me mennään kesäkuussa viikoks koko perhe Viroon miehen sukulaisia kiertämään kun kaikki ei ristiäisiin päässeet. Luulenpa, että tuon jötkön kanssa ei kantoliinailu enää toimi ;D. Vaikea ajatella millanen reissu mahtaa tulla, kun ei tiedä millasia noi 6kk ikäiset vauvat on. Tai mitä tämä on siihen mennessä oppinut. Pelottaa vähän..

Mitäs te muut ajattelitte kesällä touhuta?

Vielä piti kommentoida Beebille, että hatunnosto uuden yrittämisestä!! :) Aika nopsaan sitä toivoisi itselleenkin jo toista, mutta jospa vielä odotan, että ehdin saamaan muutamat kokonaiset yöunet tässä välissä... ;)

Heipsan täältäkin suunnasta!

Kiva saada ompulasta ""kohtalotoveri"" tuohon ½-vuoden imetykseen :) Meidän tyttö oli vähän pienmpi 3kk neuvolassa, mutta hyvin kasvaa ja maitoa riittää, niin meinasin imettää siihen puoleen vuoteen ja sitten kanssa heinäkuussa aloitella soseilla... Mutta kun tätä ketjua seuraa, niin tulee hyvää sosetietoutta omaa käyttöä ajatellen! :)

Meillä myös kiljutaan ja välillä öristään :) Mutta ei vielä käännytä... Päiväunet on myös nyt vähän sekaisin. Mietinkin, että kuinka tärkeää ne päiväunien ajat on, jos yöt menee kuitenkin hyvin? Täytyy huomenna yrittää keskittyä taas asiaan...parempikin olisi huomenna nukkua hyvät päikkärit, että jaksaa sitten olla hoitajien kanssa (mumu ja isä) illalla kun mulla on menoa.

Mä toivotan Beebille onnea pikku 2:sen tekoon! :) Mä joskus nuorempana ajattelin, että ""tekisin"" 2-3 muksua pienellä ikäerolla, mutta nyt on jotenkin sellainen fiilis ollut jo pitkään, että tämä jää ainoaksi...en tiedä miksi, mutta onhan minulla periaatteessa vielä useampi vuosi aikaa värkätä iltatähteä jos siltä tuntuu! :) Niin ja kuuluuhan meidän perheeseen myös kouluikäinen tyttö miehen edellisestä suhteesta, eli periaatteessa pari lasta jo on.

Jaa, että mitä tehdään kesällä? Ollaan ""työleirillä"" :) Anopin poismenon johdosta kesämökki ja sen hommat on kaatuneet meille...ja sitten olisi vielä omakin piha laitettavana...puuh. Ensi kuun lopulla tehdään vähän terassia ja varastoa meillä ja keskikesä sitten ollaan mökillä...mies uhkasi käydä mökiltä töissä ja mä sitten olen typsyn kanssa siellä ""mööbleeraamassa"" ja kaivamassa pihaa (kasvikuvastoja on jo luettu, Ikean alea odotetaan ja käytettyä matkasänkyä etsitään). Toivottavasti saisin myös seuraa mökille! (tervetuloa vaan)

Ohhoh, täällähän on kirjoiteltu! Mukavaa, mukavaa.

Pääsiäinen tuli ja meni. Eipä ehtinyt paljon miettiä, mitä tehdä, juostiin paikasta toiseen ja porukkaa riitti vauvaa ihmettelemässä. Automatkatkin sujui ihan surutta, ei edes tarvinnut pysähdellä sen enempää kuin aikuistenkin takia olisi jo pysähdelty.

Meidän kehityksessä ei oo mitään uutta, kiinteitä ei vielä syödä eikä juosta eikä osata piirtää :)
Jokellusta, hymyä, naurua ja kiljumista riittää. Varmat naurut irtoaa kun menee peilin eteen, humpsauttaa vauvaa alaspäin ja sanoo ""huiii"". Se on jostain syystä aivan ykkösjuttu. Niinkuin muutenkin kaikki äidin jutut tällä hetkellä ;D Oman vauvan nauru on kyllä niin uskomattoman hykerryttävän ihana asia, että sen eteen jaksaa kyllä itsekin temppuilla vaikka kuinka :)

Kyljelleen tyttö kovasti kieppuu, mutta ei vatsalle asti.
Ja istumaan punnertaminen on sitä luokkaa, että pakko sen on antaa sylissä istua ihan ominaan ja räpeltää pöydältä kaikkea tavaraa suuhun. Aina kun on syönyt tarpeekseen, kampeaa imetysasennosta itsensä hetimmiten istumaan, ja jos hereillä ollessa laittaa vaunuihin makaamaan niin pää ja hartiat nousee ylös ja kädet hapuilee jotain tukea että pääsis kampeamaan. Istumaan nousu äidin käsistä pitäen on siis myös ihan lempparileikkejä.

Meillä heräillään edelleen 3 kertaa yössä syömään, n. klo 1, 3 ja 5. Tuo välisyönti on kyllä yleensä vaan tehottomampaa toisen tissin imuttelua, mutta joka tapauksessa tisulle on päästävä.
Unille nukahtaa ihanan helposti nykyään, vielä helpommin kuin ennen. Oli kyllä mukavaa huomata, että reissussakin nukahti kyläpaikoissakin minne vaan, kun oma unirätti oli mukana.

Äitiys tuntuu ihanalta, samoin kevät. Parisuhdekin kukoistaa.
Onnellinen oon! :)

Sitä piti vielä purnaamani, että mua alkaa totaalisesti kyllästyttää ihmisten hyvän-ja vähemmän hyväntahtoiset kommentit meidän tytsyn hyvästä koosta. Kaikki siitä ainakin jotenkin mainitsevat. Onko se ihan normaalia? En mä ainakaan ihmisille oo ekana mainitsemassa niiden makkaroista kun niitä näen. Kyllähän mä itsekin saatan sanoa sitä pikku pulleroksi tai muuta, mutta se on mielestäni ihan eri asia kuin että tuntematon ihminen sanoo vaikka lastani LIHAVAKSI.

Tiedänhän, ettei useimmat tarkoita sillä mitään pahaa, kuin myös sen että itse olen aika herkkis tällaisten asioiden suhteen. Mutta silti. Vauva ei ole mikään esine.
Minut laitettiin laihdutuskuurille kun olin 6v, ja se neuvolakokemus oli herkälle tytölle Traumaattinen. Murrosiässä laihduin kuitenkin luonnostaan kun pituutta tuli lisää. Teen töitä lasten ja nuorten parissa, ja etenkin tyttöjen tilanne huolestuttaa minua suuresti.
No, vauva ei tietenkään mitään ulkonäkökriisejä vielä ymmärrä, mutta silti!!!

Jatkanpa vielä. Kesäsuunnitelmista. Ei oo kyllä muita suunnitelmia kuin notkua tytön kanssa puistoissa ja vierailla taas kotopuolessa pohjoisessa. Kesällä riittää kaikenlaisia mukavia päivätapahtumia, ja luulenkin, että minä ja kantoliinassa keikkuva neito tullaan pyörimään jossain päin kaupunkia aina musiikkia ja ihmisiä ihmettelemässä.
Tää on myös aivan ihana paikka kesällä asua, järvi tuossa vieressä ja uimaranta myös, joten eiköhän sieltäkin löydetä itsemme harva se päivä jahka ilmat antaa myöten. Oi, ihana kesä!!

Ainiin, kyllähän mielessä on joku reissukin tehdä, mutta saa nyt nähdä antaako rahatilanne myöten.. Keski-Euroopassa olisi mukava käydä tuttuja moikkaamassa. Ja Prahasta on ollut puhetta...mutta ehkä se säästetään siihen, että raaskitaan lähteä miehen kanssa kaksistaan.

Tule, tule, kesänen!
Ihanaa kevätpäivää kaikille!

-hullupää Katikka

Ps. Myö meinataan myös täysimettää 6kk asti, tai saa nyt nähdä innostutaanko vähän maistelemaan ennen sitä, mutta jos niin ihan maisteluasteelle saa kyllä jäädä... on niin ihanan helppoa tuo imetys, olis mukavaa vielä kesällä pärjäillä ilman sosepurkkien jatkuvaa mukana raahamista.

Mutta mitenkäs sitten,jos alottaa vasta 6kk, onko ""kiire"" kasvattaa niitä määriä??

Meillä on ehkä ""helpompi"" tilanne kuin monilla muilla kun ottaan huomioon pojan rauhallisuuden,kunnon yöunet ja sen kuinka viihtyy hyvän aikaa yksinkin. Taitaa isäänsä tulla kun on niin rauhallinen persoona :)

Katikka, sama minuakin potuttaa. Aina tulee kommentit ""onpas sillä pyöreet posket"" ja ""kuinka se noin paljon on kasvanut"" ja ""on poika ollut ruoka-aikaan kotona""! Voi vidsi. Pitäisikö nykyään vauvojenkin olla kuoppaposkisia ja lihaksikkaita? Olen myös tämän asian kanssa aika herkkä.. Mutta tuollaiset kommentit on mielestäni asiattomia. Ja eiköhän se paino tuosta tasaannu kun liikkeelle pääsee, ihan kuin se tarkottaisi, että jos vauvana on pyöreä niin aikuisena painaa 150kg. Äh..

Noh, nyt paistaa niin hienosti aurinko (välillä kurkkaa pilvien takaa) että taidetaan mennä ulos.
Heips :)

Törkeetä mun mielestä jos ton ikäistä vauvaa sanoo lihavaksi!!! Vauvoillahan kuuluukin olla makkaroita. Mun mielestä kasvava vauva on hyvä jos on vähän pullukka. Niin pitääkin. Meidän tyttö ei kyllä ole mikään pullukka (65cm/7kg) mutta se onkin aika liikkuvainen. Kääntyilee lattialla koko ajan ja sitten mahallaan huitoo ja potkii lähes koko valveilla olo ajan. Koko ajan vetää jalkoja vatsan alle koukkuun ja yrittää ponnistaa niillä, mutta eihän se raukka mihinkään pääse. Ja sitten kun on aikansa yrittänyt niin tulee turhautumisitku:( Ja äiti tulee auttamaan.

Tulisipa juu kesä. Espanjan reissulla saimme hetken nauttia kesästä. Oli helppoa, ei vaatteiden pukemista -vauva vaunuun ja menoksi. Minä ja haaveilen että päästään omalle pihalle viltille loikoilemaan kesällä....kunhan tuolta pihalta nyt sulaisi lumi ja tulisi nurmikko esiin.

Meillä tyttö siis 4,5kk ja viime viikolla aloitimme kiinteiden maistelut. Ajattelin myös täysimettää 6kk asti mutta neuvolantäti oli sitä mieltä että kun kasvuvauhti niin kova (kuukaudessa 5cm/1kg) niin voisi aloittaa maistelun. Meillä siis otetaan 2-3 x pvässä 1tl -3tl vähän perunaa tai banaania. Huomenna aloitan sitten porkkanan. Eli ei noista ateriaksi ole, ihan normaalisti imetän vielä. Ennen imetystä annan vähän maistiaisia ja tyttö hihkuisi lisää koko ajan. Neuvolan täti olikin sitä mieltä että ei tule sitten niin kiire lisätä niitä annoksia kun on jo hetki maisteltu. Ja eihän se vauva ole kuin kello tai almanakka, nyt 6kk täynnä ja ""klik"". Mutta tietysti eihän siinä kiinteissä mikään kiire ole. Jos vauvat kasvavat rintamaidolla hyvin niin ehtiihän sitä maistelemaan vielä monta vuotta....
Kesälomamatkoista: me olemme lähdössä 2vkoksi keski-eurooppaan ja vauva tulee tietysti mukaan. Mutta tulee myös mummi ja ukki... Rohkeesti vaan reissuun vaavin kanssa, siinä sitä oppii koko perhe matkustamaan!!
Aurinkoista päivää jouluvauvoille!