HANNELE
Ai sä jouduit kans insuliinille vielä loppuajaksi, niin meinaan jouduin minäkin!!!
Keskiviikkona soitti diabeteskätilö. Olin hänelle maanantaina laittanut meilitse sokerimittauksien tuloksia viime viikolta, kuten sovimme. Ja viime kerrallahan gyne sanoi et haluaa konsultoida sisätautilääkäriä mun sokereista. Nooooo, sitten diabeteskätilö siis soitti, että mun pitää aloittaa kiireesti vielä insuliinipistokset! Jo seuraavana päivänä soitosta käynti, jossa määritellään mun insuliiniannos ja sain kynät sun muut vempaimet ja insuliinin. Pistokset koko loppuraskauden ajan. Siis vähän mä olin ihmeissäni, et vielä tässä vaiheessa, kun 4 vk laskettuun aikaan, mun mielestä ne insuliinit olis pitänyt aloittaa kauan sitten, jos kerran nyt niin 'sairas' olen! Mutta sanoi et ne on tosiaan tiukat rajat nykyään, ettei vauva pääse kasvamaan liikaa. Juu niin varmaan onkin, mutta miksi herätään nyt vasta, sitä mä ihmettelen!! Oma pikkusairaalahan lähetti jo rv 29 NKL:lle lähetteen sokeriongelmien takia, niin lähettivät takaisin kun ei sokerit heittäneet tarpeeksi paljon. Ja sitten niitä vain seurailtiin kunnes joku keksi et nyt insuliinihoito kehiin, juu...Mä alan olla ihan kypsä tähän säätämiseen. Juupas eipäs ja juupas eipäs leikkia vuorotellen.
No nyt on sokerit alentuneet mutta luulen et annosta tullaan nostamaan vielä hitusen, sais olla vieläkin alhaisemmat. Montako yksikköä pistät? Mulla vain kerran päivässä (aamuisin) pitkävaikutteista 8 yksikköä, koska aamula paastoarvoni olivat ok ilman insuliiniakin. Ai niin maanantaina painoarvio oli 2900g (silloin 35+5) eli himpun verran yli keskikäyrän. Mutta muistatko sen kerran ku se yks lääkäri kokeili mahan päältä kädellä kliinisesti (n rv 33) ja olis silloin ollut jo 2700g !!!! Sen mukaan painoarvio la 4,5 kg. Mutta ultrissa ollut aina kohtuulukemia

ja painoarvio 3700-4000g, toi kliininen mittaus oli ainoa "hurja" kerta.
KATI
Mulla ainakin alkoi toi sokeriseuranta sillä että painoindeksini oli ennen raskautta 27 (raja 25 kai??? en oo varma onko) ja sitten sukurasitteena diabetes. Noista poiki sokerirasituskoe ja koska siinä kaksi poikkeavaa arvoa kolmesta, se poiki sairaalassa osastolla sokerivuorokausikäyrän ja siinä oli taas max määrä lieviä poikkeamia, siis lieviä, mutta useita maxrajan ylittäviä. Eli ei kaikille sitä tehdä automaattisesti, pitää olla jotain tekijöitä, näin ainakin täällä meilläpäin. Mulla on kavereita joilta ei ole katsottu kuin virtsasta sokerit neuvolakäynneillä, eikä muuta siihen liittyvää seurantaa.
MARIIA
Joo tosiaan aika ärsyttävää se välilihan hierominen, ja on se siinä peräaukon ja emättimen välisellä alueella, en mä varmaan ku 2 minsaa, en jaksa enempää. Enkä oo venytellyt emättimen reunoja, en kertakaikkiaan viitsi. Sain neuvolasta oikeen lapun et venytetään 2 min mol sivuille ja ties minne, en muista ku tiesin etten tuu tekemään niin kumminkaan.
TAINA
Meillä alettiin heti miettiä nimiä kun tiedettiin että tulee poika. On nimet siis keksittynä jo, mutta onko vauva sitten niiden näköinen, selvinnee myöhemmin. Voihan olla ettei kumpikaan vaihtoehto loppujen lopuksi näytä häneltä... Sit näkee...
Nyt nukkumaan, öitä mammat!
lila nasu 36+3