JOULUKUU 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onneks meiän poitsu(2v)on suht koht rauhallinen,tosin huono omatunto painaa,kun en jaksa leikkiä hänen kanssaan lattialla leluilla:( Ei kärsi yhtään kumarrella tään ison mahan kanssa tai kyykkiä lattialla. Hyvä kun saa housut ja sukat vedettyä jalkaan. Kuljenkin usein kengännauhat auki.

Mihinkähän toi Nenna on kadonnut,muistaakseni kirjoitteli kesällä viimeksi? Tuli vaan mieleen ykskaks.

Raskausarpia ei tullut yhtään viimeksi,eikä noita ole vielä näkynyt,vaikka painookin on tullut jo 18kg! Ja iso maha.Jokos teillä on maha laskeutunut? Kun mulle laikki sanoo,että mun masu ois laskeutunut.

Heipä hei!

Eilen oli neuvolalääkäri ja synnytystavan arviointi. Oli aika ilkeän tuntusta, mutta hyvä että katotaan.. Pääsee vauva alakautta tulemaan. "Pääsen" kuitenkin ylimääräseen ultraan, kun sf oli lyhentynyt sentillä.. Eiköhän se johdu vauvan esennosta ja eri mittaajasta, mutta päästäänpä ihailemaan vauvaa taas ja saadaan kunnon painoarviokin. Painoa oli nyt tullut 700g viikossa, eli yhteensä nyt 9kg. Tästä lähtien alkaakin olla neuvolaa joka viikko, se on kyllä kiva. Vauva oli raivotarjonnassa (jo vkosta 29 lähtien), mutta ei vielä liian alhaalla, eli ei kiinnittynyt..

Kyllä mä nostan teille hattua, jotka jaksavat hoitaa lasta vielä tässä tilassa. Kai se on itselläkin joskus edessä :) mutta nyt nautin kyllä siitä, että saa levätä kun siltä tuntuu.. Nyt oon kolme viimestä yötä nukkunut tosi hyvin, en oo edes vessassa käynyt! En tiiä johtuuko vauvan asennosta vai vaan väsymyksestä.. :)

Kiva että ootte Hansu ja Mariia löytäneet toisenne siellä. :)
Hyvää yötä!

punatulkku 35+4

Heippa kaikille pitkästä aikaa.
Olo on ollut niin "täysi" jo pitkän aikaa että en oo jaksanu mitään tehdä.
Viime viikon torstaina oli mulla ensimmäinen lääkäri.Kyllä,ensimmäinen.En ole lääkäriin päässyt täällä ollenkaan ja nytkin vaan seurattiin tarjonta.
No,siellä meni kaikki hyvin.Vauva on raivotarjonnassa ja kiinnittynyt,sekä oltiin jo silloin auki yhdelle sormelle.Lisäksi lääkäri veikkaili että ei hirveesti viikon 38 yli mennä,syntyy niillä main.. (jipii)
Sen ronklaamisen jälkeen sitten alkoikin suppailut ja vihlonnat ja sukkapuikkotuntemukset ihan oka päivä...
Ja onpa täällä irtoillut jo ensilimojakin.
Eilen oltiin sitten shoppailemassa parissa kaupassa ja oli kuulkaa niin tuskaa että voi poijat!
Siis kirjaimellisesti tuntui niinkuin olis koko alapää pudonnut ihan koska vaan!!!
Käveleminen oli yhtä tuskaa...
Siis mä odotan niin että pääsisin synnyttämään...
Maha on laskeutunut ihan täysin tuonne alas,koko ajan on kova painen tunne ja mä vaan odotan,odotan ja odotan...
Toissayönä oli kovat kivut ja supparit ja hiljaa mielessäni jo toivoin että joko saadaan lähteä,mutta ei niin ei...
Ja ihan varmoja ollaan että tää vauva syntyy marraskuun aikana.....
Mutta täällä ja muualla silti olen joulutonttujen odotuspalstoilla..
Enhän voi teitä jättää....*halii*

Nyt on mentävä aamukahvin tekoon....
Lapsetkin olleet viikon kotona kuumeessa ja loppua ei näy,väsyttääkin ihan hirveesti kun öisin ei pysty nukkuun kun ne ruhtinaalliset pari tuntia....

Jaksuja mammat!!!

-Nenna ja pirpana vk 36+5

Lisäilen vielä että täällä on sf-mitta ollut viikko sitten 31cm.Mittanauhalla lisättynä mahan ympärys on hurjat 112cm,että isoa mahaa täälläkin kannellaan joka päivä....
Raskausarpia tullut muutamia lisää,tosintää maha on valatvasti suurempi kun aiksemmat kaksi....Lisäkiloja koko odotusajalta tullut noin 9kg vain....
Tyhmää kun täällä ei pysty omaa viestiä muokkaamaan,ei tarvis aina kirjottaa uusiks ketjuun pituutta kun muistaa taas jotain....niiku mä,jolla kanan muisti,hyvä mutta hemmetin lyhyt... =))

Taas Nenna ja pirpana.....

Nyt kyllä kirjoitan vaikka muita hommia jääkin tekemättä tällä välin. Tässä koneella kun menee aina aikaa lukiessa uiden juttuja ja sitten saattaa eksyä palstalta toisellekin ihan helposti.=)

Siitä onkin jo tosiaan aikaa kun viimeksi kirjotin ja asiat nyt on jonkin verran muuttuneet siitä. Eli mullahan oli kans ongelmia niiden sokeriarvojen kanssa ja homma jatkuu. Sain (?) insuliinit käyttöön, illalla menee pitkävaikutteista ja päivällä aterioiden yhteydessä nopeavaikutteista insuliinia + niitä guarem rakeita joilla aloitinkin koko homman. Ne ei oikein sopineet mun kropalle ja ekan kerran kun nautin niitä ohjeen mukaan pussillisen veteen sekoitettuna sain sellaisen vatsakipu kohtauksen jonka takia sitten käytiin äitipolilla tarkkailussa vähän aikaa että nähtiin vauvalla olevan kaikki hyvin. Se meni ohi muutamalla vessakäynnillä ja oksentamalla, yök..mutta säikäytti tietysti kovastikin. Nyt otan rakeita vain puoli pussillista kerralla ja aterian yhteydessä, en ennen kuten ohjeessa lukee. No, sokeriarvot on tasaantuneet ihan hyviksi ja insuliinikin alkaa mennä jo rutiinilla. Vauvan parhaaksihan tämä on vaikka ruuan ja piikkien kans värkkääminen välillä tympiikin.
Täälä lapissa on ilmeisesti melkeinpä maan tarkimmat sokeriseurannat ja raja-arvot, näin olen kuullut..Paastoarvo pitäis olla aamulla n.4.5 ja aterian jälkeiset arvot alle 6.7. Tuo paastoarvo ei mulla vieläkään ole ihan oin alhaalla mutta laskenut kuitenkin alkuperäisestä.

Tämän sokerijutun takia saatiin sitten tietytsi seurannat äitipolille, ekassa ultrassa käytiinkin jo. Lila taisi siitä kysellä aiemmin, meille saatiin rv 34+0 painoarvioksi 2319g ja se on justiinsa keskikäyrällä kaavioissa eli ei mitään hätää sen suhteen toistaiseksi. Huomenna on seuraava aika ja kätilö katsoo ilmeisesti taas samat jutut ultralla.

Kahtena päivänä viime viikolla on tullut ruskeaa vuotoa jota säikähdin tietysti ihan hirveästi (alkuraskaus kun meni näitä vuotoja ihmetellessä ja pelätessä)Olotilassa ei kuitenkaan ole ollut muutoksia, vauva liikkuu, ei supistele tms ja sydänäänet oli ihan normaalit joten yritän vain olla rauhallisin mielin ja vuotoa ei ole sen koommin tullutkaan.(paitsi valkovuotoa senkin edestä...) Onko kellään muulla ollut tällaista tässä vaiheessa raskautta?

Mitäs sitä muuta...Valmistelut alkaa olla suurinpiirtein tehtynä, iso pino äitiyspakkauksen vaatteita odottaa vielä silittämistä ja sinne pitäis tästä siirtyä pikkuhiljaa. Pinnasänky on makkarin nurkassa ollut nyt muutaman päivän ja sitä on saanut ihastella ja ihmetellä. Muutosta on selvitty vaikka aika rankkaa se on tässä vaiheessa kun itse ei pysty kaikkea tekemään mitä haluais. Tavaroita on toki vielä sekaisin ja hukassakin osittain mutta perus asuminen onnistuu ihan hyvin ja loput on sellaista hienosäätöä enimmäkseen.

Laittaiskos sitten strategisia mittoja tähän vielä, sf mitta oli maanantaina 30,5, vauva on raivotarjonnassa edelleen (ollut jo rv24+5 saakka)ja toivotaan sielä pysyvänkin ;-), verenpaine ok, navanympärys eilen mitattuna noin 110cm, painoa on tullut 11,1kg tähän mennessä, edellisillä vikoilla +995g/vko joka toivottavasti oli vain kasvupyrähdys =) Ja olenpa saanut alavatsan sivulle raskausarpia vähäsen, ne ei itselle edes näy muuten kuin peilin kautta mutta sielä ne on, rasvailusta huolimatta. sekin harmittaa mutta pieni juttuhan se on tämän kaiken ilon rinnalla. Ajattelin aina ettei sillä ole mitään väliä vaikka menis koko nahka arville kunhan vain saataisiin vauva alulle (olen siis hoidoilla raskaaksi tullut) mutta nyt sitä huomaa olevansa melkein yhtä "turhamainen" kuin muutkin odottajat ja arvet harmittaa. Mutta mitäpä tuosta, kunhan saadaan vain oma nyytti onnelisesti kotiin niin eiköhän siinä unohdu moiset ajatukset.

Nyt olen kirjoittanut jo romaanin verran omaa napaa, yritän seuraavalla kerralla muistaa muitakin =) Hyviä vointeja ja jaksamista tähän loppurutistukseen kaikille, lasketut ajat lähestyvät hurjaa vauhtia!

-Hannele rv36+0-

Moikka! Kiva kuulla teistä Nenna ja Hannele pitkästä aikaa. Vitsi kun teillä on jo viikkoja paljon kasassa, synnytys voi tosiaan olla jo lähellä (itse täällä kateellisena tulen hännänhuippuna). Eilen sanoinkin miehelle että syntyispä jo vauva, alan jo kyllästyä raskaana olemiseen. No en nyt oikesti ole kyllästynyt, olen vaan ollut niin huono tämän flunssan takia että tulee suusta päästettyä mitä sattuu. Ja pitäähän vauvan vielä kasvaa isommaksikin.

Onko teillä muilla ollut kovaa flunssaa raskaus aikana? Miten ootte hoitaneet sitä? Mä olen ottanut panadolia, kun kurkku on aivan sairaan kipeä, nyt kuitenkin työterveyshoitoja kehotti olla ottamatta mitään muuta kuin imeskelytabletteja, sanoi että parasta antaa vaan taudin tulla päälle ja parantaa se lepäämällä. Olen nyt sitten vielä loppuviikonkin kotona. Harmittaa olla poissa töistä nyt kun on enää vähän aikaa jäljellä, mutta minkäs teet. Pakko tässä on vaan ottaa rauhallisesti, vauvan hyvinvointi on kuitenkin kaikista tärkeintä.

Olettekos te muuten hankkineet tuleville isille vielä mitään lahjaa isänpäiväksi? Mä ajattelin että vois jotain pientä ostaa ja sitten tilasin Roope-sedän ensi vuodeksi. Aluksi ajattelin että olisin tehnyt isyyspakkauksen, mutta ei ole ollut energiaa siihen.

T: Lellu rv 32 +3

Moikka vaihteeksi täältäkin!

Ei ole vähään aikaan tullut palstailtua ja nytkään en ehtinyt ihan kaikkea lukea. Viime aikoina on tullut nimittäin mentyä tytsyn kanssa aina päikkäreille, eikä tultua nettiin roikkumaan. Meillä on reilu kuukausi (tytön kävelemään oppimisesta lähtien) nukuttu yöt tosi huonosti. Siihen kun lisää tän loppuraskauden niin oon kyllä ollut tosi väsynyt vaikka oonkin ne päikkärit nukkunut. Nyt muutama yö alkanut lähestymään normaalia ja tänään ekaa kertaa pitkästä aikaa ei ole itseäni väsyttänyt päikkäriaikaan.

Ihanat ilmat on olleet ja ollaan tosissaan nautittu näistä ohuista hangista ja auringon paisteesta. Voi kun vaan jaksaisi kävellä pitempiä lenkkejä, kun tuolta ulkoota ei malttaisi tulla ollenkaan pois! Kävelyillä tuntuu nimittäin siltä että kävelisi keilapallo haarojen välissä. :( Siihen kun lisää tän kroonisen pissahädän niin tunti on ihan maksimi, mitä pystyy ulkona olemaan.

Viime neuvolassa terkkari ultrasi nopeasti sen verran, että raivotarjonnassa massussa ollaan. Nyt ensi viikolla onkin sitten lääkärineuvola. Mä olen vieläkin käynyt neuvolassa vain kolmen viikon välein ja aion kyllä seuraavankin neuvolan pyytää vasta parin viikon päähän, kun ei mitään varsinaisia ongelmia ole ollut niin turhaa kai siellä on rampata. Terkkarikin sanoi, että ihan miltä itsestään tuntuu.

Katsottiin eilen "valmennukseksi" videota vastasyntyneestä esikoisestamme. Miten sitä ihminen voikin olla niin reppana ja avuton. Nimittäin me vanhemmat! Ekaan vaipanvaihtoon ja pukemiseen sairaalassa meni sellaiset 20 minuuttia ja otteet vauvasta oli kaikkea muuta kuin rentoja ja varmoja. Nyt pelottaa, että jos se alku on samanlaista kun on tottunut käsittelemään tuollaista taaperoa, joka osaa itse jo liikkua ja toimia.

Viikonloppuna pakkasin alustavasti jo sairaalakassia ja vauvalle kotiutumisvaatteita. Toivottavasti ei menisi uuteen vuoteen asti ennen kuin niille on käyttöä...

Muuten sellaista kun moni puhuu noista sokeriarvoista niin mitataanko muilla automaattisesti verensokerit neuvolassa (jo ennen raskausdiabeetteksen toteamistakin) vai onko se vaan jonkun spesiaalin syyn takia? Mulla ei nimittäin viime eikä tän raskauden aikana ole kertaakaan mitattu.

Masun kasvatteluja! (Sitähän kaikki todellakin toivoo... ;) )

T.Kati rv 34+5

Lellu: Joo, et ole yksin flunssan kourissa. Mulla on ollu jo vajaan viikon sellainen perinteinen kunnon räkätauti päällä että oksat pois. Alkoi just ihan kaamealla kurkkukivulla, ja nyt olen sitten noin kolme vuorokautta ollut ihan älyttömän tukossa. Pakko on ollut syödä Panadolia, että jotenkin jaksan tuon esikoisen hoitaa. Vaikka kuumetta ei (ehkä) ole ollut, en ole kyllä mittailutkaan, jotenkin se särkylääke auttaa edes vähän oloa. Anteeksi nyt kun jatkuvaan kirjoittelen vaan valivali -juttuja, mutta on vähän tukalat oltavat jo kaikin puolin (viitaten edelliseen kommenttiini tuittuilevasta esikoisesta). Muuta en tällä kertaa ehdi jorista, pakko mennä taas lepäämään vähäksi aikaa kun poikakin on nukkumassa, mutta palataahan taas.

Nuhanenä Orvokki 34

Hei arvon joulupallot!

Kiva lukea, että kaikille kuuluu hyvää!

Meillä toi esikoinen osaa olla tosi hellyyttävä kun se raukka pohdiskelee tota vauva-asiaa. Se on ihan silminnähden huolestunut ja mietteliäs asiasta. On kyllä hyväksynyt sen, että meille tulee vauva ja on välillä ihan innostunutkin asiasta, mutta muistaa joka päivä kuitenki varmistaa, että minä olen varmasti sittenkin vielä hänen äitinsä. Ressu, aivan kun sitä asiaa nyt mikään mahti tässä maailmassa muuttaisi!

Tänään oli neuvola eikä painoa ollut onneksi tullut nimeksikään! Taisi viime kertainen valtava nousu olla nestettä, toivon ainakin...Sormukset ei ainakaan enää mahdu. Meidät olisi tarkoitus vihkiä samalla kun vauva kastetaan (olen tainnut jo mainitakin asiasta) eikä minusta näillä kiloilla kyllä saa millään konstilla kaunista morsianta. Tai ehkä sammuttamalla valot! Olis tietysti pitänyt miettiä tätä asiaa vähän aikaisemmin niin niitä kiloja ei olisi tullut, mutta syöty mikä syöty! Nyt ei auta muu kun toivoa, että kilot karisevat synnytyksen jälkeen nopeasti...Esikoisen jälkeen näin kävi, mutta ei se tietysti tarkoita, että asiat sujuisivat nyt samalla lailla.

Oletteko muut muuten pohtineet vauvalle vielä nimeä? Tai siis ehdotuksia mikä voisi olla kiva?Täälä on ohi mennet uumoiltu kivan kuuloisia nimiä, mutta mitään systemaattisempaa pohdintaa emme ole harrastaneet. itse olen jotenkin mieltynyt Jenna nimeen, siis jos lapsi on tyttö. Mutta onneksi mahdollisuuksia on monia ja almanakka täynnä nimiä. Äiti kertoi että oli aikonut kastaa minut Piaksi, mutta sitten kun olin syntynyt niin en ollut näyttänytkään yhtään Pialta... Opetus kai se, etä ei kannaa liikaa miettiä ennenkuin lapsi on syntynyt.

Hyviä vointeja kaikille!!

Taina 35+1

Huh, huijakkaa...saattelin just äsken anopin laivaan. Nyt on ollut 2 viikkoa kokoajan vieraita ja saa olla 2 viikkoa rauhassa kun seuraavat tulee. No itehän on toivotellu tervetulleiksi, mutta on se raskasta pitää seuraa...

Tuntuu että kaikilla on nyt joku hirveä räkätauti menossa. Täälläkin mun raskaana olevilla tutuilla on kuumeilua ja räkä valuu. Itse olen vielä toistaiseksi säästynyt kun olen kököttänyt anopin kanssa kämpillä.

Aloittelin muuten tänään sen välilihan öljyämisen ja ohjeissa luki että 10 minuuttia pitäis sitä öljyä siihen hieroa. Kuka jaksaa ! Välilihahan on minun käsitykseni mukaan se peräaukon ja emättimen välinen osa, vai kuinka ? Eli sitä väliäkö sitä sitten pitäisi 10 minuuttia jynssätä, pitikö jotenkin venyttääkin...aika outoa hommaa...ja mihin sitä sitten venytetään, sivulleko vai ylöspäin ? Tuntuu ihan huvittavalta. Miehellekin sanoin moista ainetta ostaneeni, mutta ei se ainakaan heti oikein innostuneelta vaikuttanut sitä levittelemään. Meillä on nyt muutenkin tuo seksi elämä vähän tyssännyt...

Jännä lukea teidän joulukuun alkulaisten juttuja. Siis teillähän voi kohta lapsi putkahtaa hetkellä millä hyvänsä. Silloin kun tämän vuoden alussa joskus nämä keskustelu palstat löysin en osannut kuvitellakaan että itse olen joskus täällä asti. Nopeasti on tämä vuosi hurahtanut, kohta saa laittaa jouluvalot ikkunaan ! Ihanaa !

Ainiin tuosta isäinpäivästä...ite oon vähän hörähtänyt ja meinasin tehdä isyyspakkauksen. Mulla kun eka lapsi niin väsään nyt kaikki mummouspakkauksesta lähtien. Olen isyyspakkaukseen jo hankkinut: yhden t-paidan jossa ''I love daddy'' ja bodyn jossa kanssa joku daddy teksti, vahakorvatulpat, Beroccaa putkilo, miesten 'anti-stress' kosteusvoidetta, avaimenperä jossa vauvan nimi ( katotaan sitten osuuko oikeaan ) ja hankkimatta vielä laatikko hyviä sikareita, 50 cl konjakkipullo, Harrikka liikkeestä tuttipullo ja tutti ja miehelle oma juomapullo ( mies on Harrikkamiehiä ), käsirasvaa että on sitten pehmeät kädet, ehkä vielä jonkun isä mukinkin voisi siihen laittaa. Vaikka isäinpäivänähän lasten kuuluu oikeasti muistaa isää, mutta haluan minäkin sitten jotain ihanaa saada äitienpäivänä...Ja tietysti sitten vien aamulla kahvit sänkyyn. Eli oikea hössötäjien hössöttäjä olen ;) Mutta kerrankos sitä...

Nyt sohvalle löhöämään ja kattomaan telkkarista mitä ite haluaa...

Mariia 33+2

Heipä hei!

Täällähän ollut taas kova meno tänään.. Kiva lukea. :) Flunssasta.. Mulla oli flunssa muutama viikko sitten, joka sitten uusi kanssa, keuhkoputkentulehdus se sit oli ja sain siihen antibioottikuurin. Se oli sellasta Kefexiniä, jota saa raskaanakin ollessa syödä. Panadolia otin kanss, kun kuume alkoi nousta paljon.

Mä olen kanssa isyyspakkausta väsännyt. Oon hankkinut vauvan puhdistuspyyhkeitä, pari tuttia, tuttipullon, nania, kumihanskat, ilmanraikastimen, sisuja, korvatulpat, pyykkipojan (johon kirjoitin "isin nenälle") ja muutaman bodyn, joihin olen painanut isi-aiheisia juttuja.. Ehkä vielä jotain muutakin keksin, saa nähdä. :) Musta toi on ihan kiva juttu, en nyt mitään kalliita juttuja oo ostellut, ja tutteja ym. tulis ostettua muutenkin..

Vauvalle ei täällä kuulu mitään uutta ja äitin pitäis paneutua viimeisiin kouluhommiin ennen kun pääse nauttimaan äitiyslomasta..

Illanjatkoja joulumasuille! (toivottavasti ei tosin sinne asti tartte odottaa..)

Punatulkku 35+5

Moi kaikille!

Neuvolakuulumisia rv 33:
hb: 107 - tippunut kuukaudessa 122:sta alas
verenpaine: 115/74
sf: 30 - hypännyt alakäyrältä yläkäyrälle :()
paino: +17kg

Vauva lähtöasemissa, eli kiinnittyneenä raivotarjonnassa. Siellä voi toki vielä viikkoja viihtyäkkin...
kyllä sen jo tuntee että vauva on todella alhaalla, kun meinaa liikkeistä lirahtaa pissat äidillä housuun ja tuntuu muutenkin erikoisia muljahteluja.

Minä sinnittelen vielä töissä ensi viikon ja vetäydyn sitten hyvällä omallatunnolla mammalomalle.

Olen käynyt Taysissä tutustumassa ja saanut jo vähän noita hankintojakin tehtyä.
Pakollisia puuttuu enää vain kaukalo autoon. Millaisen kaukalon olette hankkineet? Näyttävät kovasti kehittyneen muutamassa vuodessa ettei tarvitse enää niiden turvavöiden kanssa pahemmin pelata.
Olen ajatellut tilata Saksasta Maxi Cosin Cabrio Fix istuimen+isofix jalustan ja Quinny Zapp pikkurattaat, joihin saa myös sen kaukalon asennettua. Koko hoito olisi rattaineen, kiinnikkeineen ja toimituskuluineen vähän alle 400€. Melko kallista : )
Osaatteko te muut suositella jotain tiettyä kaukaloa? On niin kovin hankalaa kun on noita vaihtoehtoja...

Taina:
Minulla on tytölle ollut nimi mietittynä jo kuukausia. Jos nyt sattuisi että olisikin poika niin ei ole aavistustakaan...

Olettekos joulua jo kovasti miettineet? Meidän perheessä tietyt valmistelut esim.Joulupukin tilaus, varahoitaja ja ruokaa kaappiin täytyy olla hyvin suunniteltu jo ennakkoon kun ei tiedä koska lähtö tulee. Toivottavasti että vauva syntyisi niin että päästäisiin vielä jouluksi kotiinkin.

Hyviä vointeja!

Vilma rv 33

Aurinkoista päivää kaikille!
Me ollaan esikoisen kanssa oltu koko päivä kaupungilla humputtelemassa, käytiin mäkkärissä syömässäkin kun lapsi niin kovasti sinne tahtoi. Reissu sujui oikein mallikkaasti ja ehdin jo autossa kehuakin lasta kun käyttäytyi niin hyvin, mutta kotona sitten kun jäätiin leikkipuistoon leikkimään niin iski kamala uhmakohtaus ja minun olisi pitänyt KANTAA lapsi kotiin... juuuu EI onnistu!!! Siinä sitten ihmeteltiin kadun varressa ja lapsi huusi täyttä huutoa. Selitin ettei me voida tähän jäädä itkemään ja en jaksa kantaaa häntä kotiin. Noin vartin itkemisen jälkeen lapsi totesi ettei tuota tulosta ja käveli kiltisti itse kotiin. :o) Kyllä tää elämä uhmiksen kanssa on NIIIIN kivaa! :o) Ikinä ei tiedä mitä on tulossa, välillä ollaan niin aurinkoisia ja helppoja ja sitten seuraavassa hetkessä maataan mahallaan maassa ja itketään. :o)

Kuulostaa tosi ihanalle noin isyyspakkaukset mitä mariia ja punatulkku on väsänny! Me ollaan pojan kanssa askarreltu yhdessä kortti ja ostin isin harrastuksiin liittyvän lahjan, kakun vielä aion leipoa että saa kahvit sunnuntaiaamulla sänkyyn. :o) Mä tykkään kanssa väsätä kaikkea ja "tohottaa" pieniäkin juhlia. Enkä kyllä tarkoita että isänpäivä olisi pieni juhla, meidän iskä on kyllä ainakin niin loisto isi että on aivan varmasti juhlansa ansainnut!

Ihanan aurinkoista päivänjatkoa kaikille!
Taina 35+2

Hei!

Vähän oon joulua jo miettinyt, tää on eka joulu kun ollaan kotona. Vanhemmat ja ainakin osa lähisuvusta tulee kanssa tänne tai ainakin käymään, vauvaa katsastamaan.. Pitäs jotain ainakin leipoa ja väsätä pakkaseen, kunhan sais kouluhommat ensin pois päiväjärjestyksestä. Haluisin kyllä jo laittaa kaikkea, mies vaan tykkää että vielä on liika aikasta. :) Lahjoja ollaan kanssa mietitty ja vähän hankittukin.. Ruokaa aattelin muutenkin tehdä pakkaseen, että ei sitten tartte stressata vauvan kanssa.

Nimiä ollaan mietitty, mutta mä oon vähän sitä mieltä, että vauva pitää nähdä, ennen kun sen voi lopullisesti päättää. :)

Punatulkku 35+6

Laitan taas hetimmiten viestiä niin ei jää moneksi viikoksi taas roikkumaan. Tänään oli äitipolilla kontrolli vauvan koosta (sokereiden takia) ja painoarvioksi saatiin 2800g joka on edelleen hienosti keskikäyrällä. Kaikki näyttäisi siis menevän hyvin ja viikkoja on sen verran jo kasassa että diabeteshoitaja arveli ettei vauva ainakaan sokeriarvojen takia liian isoksi kasva. Arvotkin on ihan hyvissä lukemissa, iltainsuliinia lisään vähän ja samoin aamupalan yhteydessä otettavaa, silti annokset on kuulemma pienimpiä mahdollisia (4-10 yksikköä)

Joku kyseli miten tämä huomattiin neuvolassa tai oliko riskitekijöitä tms. Itselläni ei ollut mitään oireita, ei mitään riskitekijöitä. Neuvolassa on joka kerta otettu verensokeri samalla kun hemoglobiiniakin on mitattu. Sitten alkoi sokeriarvot olla "siinä rajalla" ja mittasin pari päivää kotona aterian jälkeisiä arvoja (puoli tuntia ja tunti aterian jälkeen+ aamulla paastoarvo)Lukemat poikkesivat jonkin verran sallituista ja aloitin guarem rakeet ja sain kontrolliajat äitipolille. Eka aika oli suht pian ja siihen kuului diabeteshoitajan vastaanotto. Hän määräsi insuliinit käyttöön loppuraskauden ajaksi. Pääasiassahan tässä huolehditaan vauvan hyvinvoinnista ja siitä ettei kasva "liian suurta" vauvaa "sokereilla". Tänään juttelin hoitajan kanssa että tosiaan lapissa on tiukimmat arvot ilmeisesti koko suomessa. Ensivuoden alussa on kai tulossa yhtenäisempi linjaus ympäri maan ja siinä mennään näihin matalampiin arvoihin (ainakin lasketaan nykyisiä).On kuulemma aluski ihmetelty monessa paikassa mutta valtakunnallisesti on saaneet kiitosta tästä äitien hyvästä hoidosta ja tuloksista.

Sellaista tänään, nyt alkaa väsyttää joten höyhensaarille siis. Viime yö menikin vessassa kulkiessa ja kelloa vilkuillessa =) Tänään on siivottu vanha asunto(kokonainen omakotitalo siis..) ja sen kyllä huomaa jäsenissä nyt!
Kauniita unia!

-Hannele rv36+1-

Moi!

Hyvä Hannele että sokeri arvot pysyvät kohdallaan, eikä vauveli ole liian iso. Mäkin eilen siivoilin vissiin vähän turhankin innokkaasti, illalla oli vähän huono olo, pitää kyllä alkaa ottaa rauhallisemmin ja välttää nosteluita ym. mieskin oli kiukkuinen kun olin siirrelllyt huonekaluja.

Mitäs muuten Leppikselle kuuluu? Sullahan alkaa olla viikkoja jo sen verran että kaksoset voisivat vaikka syntyä? Tulehan kertomaan kuulumisia jos lueskelet tätä ketjua!

Mulla on ollut synnytys paljon mielessä viime päivinä, ystävälläni oli laskettu aika alkuviikosta ja sitä olen tietenkin miettinyt. Ja olen huolestunut että mitä jo meidän vauva syntyy etuajassa, esim. jo 4 viikon päästä? Mtään merkkiähän tästä ei ole, mutta jotenkin sitä vain miettii kaikenlaista. Ehkä sitä vaan koitaa pikku hiljaa sopeutua ajatukseen että tässä oikeasi kohta mennä sinne synnärille!

Me lähdetään tänään mun vanhempien luo ja huomenna sinne tulee myös miehen vanhemmat kylään. Eli pidetään oikein sellainen tulevien mummojen ja pappojen tapaaminen. Tämä taitaakin olla viimeinen kerta kun nähdään ennen vauvan syntymää, välimatka on sen verran pitkä. Saapa nähdä mitä kommentteja tule mun masusta, miehen vanhemmat ovat nähneet mut viimeksi kesällä!

Oikein rentouttavaa viikonloppua kaikille!

T: Lellu 32+5

Kati: Mun tietääkseni sokeriarvot katsotaan pissasta. Siitä katsotaan myös valkuainen ja joitakin tulehduksia. Eli ainakin meillä pissanäyte katsotaan joka kerta kun käydään neuvolassa.

Mulla on varmaan ennätys sf-mitassa:38cm!! Vyötärönympärystä en oo nyt mitannut.

Terkkuja Nennalle! Jotenkin vaan tulit mieleeni viime kesältä. Kuis etelänloma silloin meni? Uskalsitko uida? Meikäläinen polski koko kesän tuossa kodin lähellä olevassa lammessa.

Mullakin on pieni flunssa. Oikeestaan vaan nuha. Mutta koko ajan saa niistää nenää. Muutenkin mulla on tosi harvoin kuumetta.En edes muista milloin oli viimeksi.

Eilisiä nla-arvoja: hb-ei otettu
sf-mitta siis 38cm
verenpaine 134/70,nyt siis ihan ok
painoa oli tullut viikossa 200g lisää,siis ihan
sopivasti. Eli kaikki nyt ok. tuo verenpaine on
kyllä nousussa,kun normaaliarvot on 116/56..

Hyvät viikonloput myös täältä suunnalta ihan kaikille! T. Lydia tasan 36rv.

HANNELE
Ai sä jouduit kans insuliinille vielä loppuajaksi, niin meinaan jouduin minäkin!!!
Keskiviikkona soitti diabeteskätilö. Olin hänelle maanantaina laittanut meilitse sokerimittauksien tuloksia viime viikolta, kuten sovimme. Ja viime kerrallahan gyne sanoi et haluaa konsultoida sisätautilääkäriä mun sokereista. Nooooo, sitten diabeteskätilö siis soitti, että mun pitää aloittaa kiireesti vielä insuliinipistokset! Jo seuraavana päivänä soitosta käynti, jossa määritellään mun insuliiniannos ja sain kynät sun muut vempaimet ja insuliinin. Pistokset koko loppuraskauden ajan. Siis vähän mä olin ihmeissäni, et vielä tässä vaiheessa, kun 4 vk laskettuun aikaan, mun mielestä ne insuliinit olis pitänyt aloittaa kauan sitten, jos kerran nyt niin 'sairas' olen! Mutta sanoi et ne on tosiaan tiukat rajat nykyään, ettei vauva pääse kasvamaan liikaa. Juu niin varmaan onkin, mutta miksi herätään nyt vasta, sitä mä ihmettelen!! Oma pikkusairaalahan lähetti jo rv 29 NKL:lle lähetteen sokeriongelmien takia, niin lähettivät takaisin kun ei sokerit heittäneet tarpeeksi paljon. Ja sitten niitä vain seurailtiin kunnes joku keksi et nyt insuliinihoito kehiin, juu...Mä alan olla ihan kypsä tähän säätämiseen. Juupas eipäs ja juupas eipäs leikkia vuorotellen.
No nyt on sokerit alentuneet mutta luulen et annosta tullaan nostamaan vielä hitusen, sais olla vieläkin alhaisemmat. Montako yksikköä pistät? Mulla vain kerran päivässä (aamuisin) pitkävaikutteista 8 yksikköä, koska aamula paastoarvoni olivat ok ilman insuliiniakin. Ai niin maanantaina painoarvio oli 2900g (silloin 35+5) eli himpun verran yli keskikäyrän. Mutta muistatko sen kerran ku se yks lääkäri kokeili mahan päältä kädellä kliinisesti (n rv 33) ja olis silloin ollut jo 2700g !!!! Sen mukaan painoarvio la 4,5 kg. Mutta ultrissa ollut aina kohtuulukemia:) ja painoarvio 3700-4000g, toi kliininen mittaus oli ainoa "hurja" kerta.

KATI
Mulla ainakin alkoi toi sokeriseuranta sillä että painoindeksini oli ennen raskautta 27 (raja 25 kai??? en oo varma onko) ja sitten sukurasitteena diabetes. Noista poiki sokerirasituskoe ja koska siinä kaksi poikkeavaa arvoa kolmesta, se poiki sairaalassa osastolla sokerivuorokausikäyrän ja siinä oli taas max määrä lieviä poikkeamia, siis lieviä, mutta useita maxrajan ylittäviä. Eli ei kaikille sitä tehdä automaattisesti, pitää olla jotain tekijöitä, näin ainakin täällä meilläpäin. Mulla on kavereita joilta ei ole katsottu kuin virtsasta sokerit neuvolakäynneillä, eikä muuta siihen liittyvää seurantaa.

MARIIA
Joo tosiaan aika ärsyttävää se välilihan hierominen, ja on se siinä peräaukon ja emättimen välisellä alueella, en mä varmaan ku 2 minsaa, en jaksa enempää. Enkä oo venytellyt emättimen reunoja, en kertakaikkiaan viitsi. Sain neuvolasta oikeen lapun et venytetään 2 min mol sivuille ja ties minne, en muista ku tiesin etten tuu tekemään niin kumminkaan.

TAINA
Meillä alettiin heti miettiä nimiä kun tiedettiin että tulee poika. On nimet siis keksittynä jo, mutta onko vauva sitten niiden näköinen, selvinnee myöhemmin. Voihan olla ettei kumpikaan vaihtoehto loppujen lopuksi näytä häneltä... Sit näkee...

Nyt nukkumaan, öitä mammat!

lila nasu 36+3

HANNELE
Yks juttu vielä, onko sulle yhtään väläytetty et ei päästettäis la:aan asti synnytystä kun gestaatiodiabetes? Meinaan ku mulle sanottiin, et aika usein aletaan käynnisteleen vähän ennen (viikko pari ennen) diabeetikkoäideillä mutta vain siis jos näyttää et vauvasta tulis hirveen suuri. Ei rutiinisti aina. Ehkei sulla oo sitä vaaraa et tulee liian suuri vauva.

Lydia=)
Loma meni hyvin,kiitos kysymästä.
Ja kyllähän mä siellä uin,klooripitoisessa altaassa ihan yllinkyllin.
Mereen en mennyt mutta siellä toki kävi niin kova tuulikin että laineet oli niin suuret,olisin varmaan hukkunut!!
Sillä loma reissulla alettiin tuntea pirpanan liikkeet jo masun läpikin!!

Eilen pyörähti taas uudet viikot käyntiin ( 37 ) ja vauva olisi valmis syntymään. =)
Täällä kanssa ollut kovaa flunssaa ja kuumetta ja yskää...
Nyt mulla itselläni vielä jäljellä pieni nuha ja hillitön yskä.Ihan on vatsalihakset jo kipeinä...
Nimet meillä päätettiin jo heti kun 12raskausviikkoa oli täynnä.Ja kun poika kun on tulossa (jollei 4d-ultra erehdy) niin nimihän on oikein varmasti päätetty...tuntuu sopivan hyvin jo suuhun!=)
Lapset kun juttelee pojalle nimellä,saavat aina mojovat potkut vastaukseksi! =))
Nimi olkoon salaisuutena vielä...
Täällä lähti taas aamulla limat liikkeelle.....
Nyt odottelen vaan alkaako limat punertaa ja olisivatko lupaus lähdöstä sairaalaan.
Itse menisin jo mielelläni,niin kova ikävä on pikkuista jo!!
Meillä tuolla kotipihalla on jo muutamia joulutonttuja syntynyt ja lisää tuntuu olevan tulossa....kaikilla siis aika vasta joulukuussa mutta vauvahan ei katso aikaa milloin syntyy kun itsensä valmiiksi tuntee...
Tänään laittelin sairaalakassin valmiiksi.
Pari yötäsitten oli niin jämerää tunnetta että ajattelin että on paree laittaa kassit valmiiksi suht nopeesti.
Heräsin meinaan juuri nukahdettuani siihen tunteeseen kuin olisi kalvot puhjenneet. (uudelleen synnyttäjät tietää tän tunteen)Ja se oli se sama kipukin siinä tilassa...kolmesti tämä tunne tuli muutaman minuutin sisällä ja ihan totta,oikein odotin joko sänky kastuu.!!
Olisihan se ihana isänpäivälahja miehelle.... <3

Mitähän mun vielä piti kompsata.....*miettii*

Noh en nyt muista...tuun takas jos tulee mieleen......

Nyt meen kahvia taas litkimään ja ehkä jo jotain syömäänkin tälle päivää...
Siitä sitten suihkuun ja limoja tarkkailemaan.=))

Mukavia jaksuja kaikille mammoille!!!
*hali ja ruttaus*

Terv.Nenna ja pirpana 37+1

aattelin mäkin lisätä tänne itteni jos sallitte...

LA on 28.12 eli nyt menos 33+2 toinen raskaus jo mulla poika täytti elokuussa 3v.. kovin jo odotan tätä syntyväksi mutten ole uskaltanut vielä mitään valmiiksi laittaa etten "manaisi" pahaa onnea.. vaikka hyvin kaikki on mennyt.. jokos teillä on kaikki valmiina?

Moikka "kollegat"!
Enpä ole ehtinyt sivuille edes piipahtamaan useaan kuukauteen ja huomasin kyllä, että syytä olis ollu. Eläköön vertaistuki!
Näin pienellä paikkakunnalla kun ei ole varaa valita neuvolantätiä... Vakkari on ollu poissa tän vuoden ja olen asioinut hänen sijaisensa kanssa. Masentavaa. En ole kaikkea varmasti edes osannut kysyä, mutta jos jotain kysynkin, on vastaus aina "No, miltä susta tuntuu...".
Joku mainitsi välilihan rasvaamisesta ja loppuajan hiivasta... Onko teillä ollut ongelmia limakalvojen ylenpalttisella kuivumisella tai jopa ohenemisella?
Mulla on koko ajan rikki suu, alapään limakalvot tai nenästä tulee verta. Neuvolan täti sanoi: "No, voi harmi..."
Mulla on myös ollut aina ihan hirmu huonot rauta-arvot. Koko elämän aikana paras on ollut varmaan 141. Nyt olen ollut koko ajan anemian rajamailla, vaikka olen syönyt neuvolan tätin suosittelemaa apteekista saatavaa Obsidania. MUTTA...
Menin oma-aloitteisesti luontaistuotekauppaan ja ostin sieltä suomalaisen Hankintatukku Oy:n valmistamaa Ferroforte B:tä. Nestemäinen raudan lisäravinne. Purkin kyjessä Tuuli Matinsalo mainostaa raskaana oleville ja imettäville. Ja vajaan kuukauden käytön jälkeen mun hemot oli 147!!!! Suosittelen siis!!!

Miten mahdolliset vuodot ja/tai supistelut? Mulla on rajuja yöllä tai kun käyn makuulle. Sängystä ylöspääsy vaatii puskutraktoria, vaikka lisäkiloja ei ole tullut kuin 7.

Voikaa hyvin, pian se on edessä...

Hyvin menee muuten paitsi että luulen vauvan kääntyneen nyt perätilaan, ollut raivotarjonnassa koko raskauden.
Se huolettaa aika paljon, varmasti se selviää perjantaina neuvolassa. ( Rv36+1 silloin ).

Mitä olette saaneet hiivaan lääkkeeksi, mitä käsikauppalääkettä vois ottaa?

Olo on kuin norsulla, kuten varmaan muillakin. Kiloja tullut vissiin jonku 12-13kg. Yäks! KAuhee laihduttaminen edessä. Tosin en oo yhtään kattonu koko aikana mitä suuhuni pistän.
Sairaalakassin laitoin jo minäkin valmiiksi. Mahassa myllää ja juilii välillä oikein kunnolla mutta ei edes harjoitussuppareita ole tullut.

Tsemppiä kaikille vielä loppumetreille!

Yhteistyössä