Joulukuulaiset 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnniinaA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi kaikki!

Sanna,
lohdutukseksesi voin sanoa että ainakin mun huomiokyky on todellakin heikentynyt! Oon vaarassa kävellä auton alle harva se päivä, ja älylliset tehtävät (pidän itseäni suht älykkäänä ja analyyttisena..) ei todellakaan suju. Mies nauraa kun en tajua sen juttuja vasta kuin puolen tunnin miettimisen jälkeen.. jne :)
Mutta ihan normaalia se kai on, tai siis onkin. Horrrmoonit hyrrää ja huomio kääntyy sisäänpäin.

Jenni,
koeta nyt vaan ottaa rennosti ettet riko ittees ihan kokonaan..! Varmaan kamalaa kun on tottunut olemaan toimelias tyyppi, mutta ehkäpä sun ruumis todellakin yrittää nyt herätellä sua ottamaan rauhallisemmin.. Koeta jaksaa!

Meikäläisellä paino noussut jo 10kg (rv 26+2). Ei taho enempää!! :)

Syysväsy meinaa kiusata, mutta toistaiseksi kaikki kuitenkin hyvin ja pirteästi.. juuri varasin ajan synnytysvalmennukseen. Rupesipas jänskättämään!

Moi!

Juu, täälläkin on huomio- ja keskittymiskyky alentunut. Ei se tunnu olevan ihmekään, kun mullakin on koko ajan vauva, raskaus, oma maha ja napa mielessä! Aika itsekästä aikaa, tavallaan, mutta hyvässä mielessä. Näinhän sen pitää ollakin -varmistaa itselle ja siten vauvalle hyvät olosuhteet.

Onko kenellekään tullut liitoskipuja? Ainakin epäilen omia oireitani niiksi: haaroihin, jalkojen väliin sattuu kävellessä ja varsinkin, jos jalkoja jotenkin enemmän levittelee. Varsinkin sienimetsässä huomasin. Taitaa olla samaa kuin ristiselän kipuilu eli paikat löystyy ja synnytys lähestyy.

Mulla on supistukset pysyneet siedettävinä kävelytahtia ja tekemisiä rauhoittamalla. Sekin rauhoitti, että neuvolalääkäri tarkasti, että kohdunsuu on kiinni, ja että supistusten laatu on ihan normaali (ei kipua, menee levolla ohi). Epäselväksi jäi kuitenkin, pitäisikö koittaa olla niin, että supistuksia ei tulisi lainkaan?? Se tarkoittais kyllä pelkkää lepoa. Kateellisena luen, että muut jaksaa vielä käydä jumpissa ja kaikkea...

Meillä ei ole tehty vielä ainoatakaan vaatehankintaa vauvalle. Onko kaikilla muilla jo?

Syysväsymys pois ja nautitaan tunnelmallisista illoista kynttilänvalossa!

Moro piitkästä aikaa.
Mun ei ainakaan kantsi enää tehdä pitkiä lenkkejä eikä muutenkaan jumpata ku sen verran mitä pojan kanssa täytyy leikkiä. Joka asennossa ahdistaa, henki ei kulje ja muutenkin on jo aika tukala olla. Vielä olis 2,5kk aikaa laskettuun aikaan siis nyt rv 29+0. Huh huh.
Nyt olen sairaslomallakin kun rupes hiukkasen liikaa supistelemaan(noin 10 kertaa tunnissa supisteli ja aina jos vähänkään rehkin). Pitäis ottaa rennosti vaan ja lepäillä. Taisi olla liian rankkaa muuttaminen uuteen kotiin näin raskaana ollessa. Piti siivota uusi ja vanha asunto ja sit vielä pakata ja kaikkee. Muut kyllä kantoi tavarat niin mun ei tarttenut enää sitä tehdä. Onhan tää ihanaa ku kerettiin muuttamaan ennen uutta tulokasta. Nyt voi ihan rauhassa sit laittaa paikat valmiiksi. Onnea myös sulle Jenni uuteen kotiin! Ettekö tekin rakentanu uuden talon?

Syysintoa kaikille!

heips äipät!
Tänään oli sitten taas neuvola. Meiltähän ei nämä ongelmat lopu. Seuraava on 2 viikon kuluttua ja sitten mennäänkin viikko kerrallaan. Tarkkailun alla olen. Supistuksia on ollut vähän liikaa, vaikka saikulla olenkin. Nyt sitten lääkäri tarkasti nopeasti kohdunkaulan ja-suun. Hyvältä vaikutti muuten, mutta heti rupesin taas vuotamaan kun ne instrumentit sisälle työnsi..hiphei ja hellät tunteet. Mitä mahtanee tarkoittaa sitten jos olen tässä kunnossa vielä synnytyksessä!?

Sydänkäyrääkin vauvelilta otettiin. Vaan kun ei kaveri halunnut herätä laisinkaan. Nukkui vaan ja käänsi pari kertaa kylkeä. Syke oli kuitenkin aivan niinkuin pitikin. Eli siellä ilmeisesti voidaan hyvin vaikka liikkeet onkin olleet todella vähäiset nyt vuorokauden. Toista se oli pari päivää sitten kun epäilin, että tulee jo mahanahasta läpi kun niin kovasti riehui. Yhtä ailahtelevainen taitaa olla kuin isänsä.

Onneksi se nyt sitten ilmeisesti olen minä joka vuotaa verta eikä vauveli tai istukka (oli noussut taas kivasti lisää ylöspäin). Ensi viikolla tulee ensimmäisten testien tulokset (papa ja viljely), josko niistä löytyisi jokin syy...vaikka koko ajanhan tässä on vuodettu joten luulen ettei selviä. Mutta kiva että tutkitaan. Pari kertaa olen joutunut käymään polilla tarkistuttamassa tilanteen kun on vuodellut ja itsestäni on aina tuntunut että siellä vähätellään asiaa...ainakin kun näillä hormooneilla asioita miettii. Mutta nyt sitten oma lääkärimme (yksityisklinikka) oikein hermostui kun kerroin joutuneeni siellä viime viikolla käymään (kovat supistukset ja vuoto). Kun kerroin että siellä otettiin syke ja testi lapsiveden varalta, niin hän ihmetteli suuresti ettei kohdunsuuta tutkittu mitenkään. On kuulemma niitä ensimmäisiä asioita mitä pitäisi aina näissä tapauksissa tarkistaa. Sanoi, että noottia olisi pitänyt antaa moiselle henkilökunnalle. Heillähän on siellä jo minun historiikkini ja tässä on selkeästi ollut nähtävissä keskosen merkkejä jo jonkin aikaa. Joten arvon rouvat: veikkaanpa että se joka meistä ekana synnyttää olen minä! Tosin alkukuustahan se la:kin olisi. Onneksi tilannetta tarkkaillaan säännöllisesti ja kirjalliset ohjeetkin sain kotiin kuinka niitä voi itse seurata (supistukset + liikkeet)...joten jos kovin rupean avautumaan niin saadaan heti lääkitys päälle ja ehkä jopa keskosuus voidaan välttää.

Meillä on muutenkin aivan ihana klinikka neuvoloineen. Henkilökunnalla on aina aikaa ja tukena on tarvittaessa psykologi. En tiedä kuuluuko kunnalliseen tälläinen palvelu, mutta meillä oli tänään myös psykologin kanssa aika ihan parisuhdeasioista. Synnytysvalmennuskin aloitetaan heti ensi kerralla kun ei tiedetä kuinka nopeasti sitä tullaan tarvitsemaan ja kirjallisuutta aiheesta sain jotta voin jo vähän etukäteen tutustua aiheeseen ja esittää sitten niitä hankalia kysymyksiä (lue: hölmö ekakertalainen jolle saa vääntää rautalangasta).

Vaikka asiat eivät sujukaan ihan mallikkaasti niin silti on taas hurjan huojentunut olo tämän päivän jäljiltä. Masu on kasvanut todella hienosti ja hb:kaan ei ole enää laskusuunnassa. Päivä kerrallaan. Vaikka mitään uutta ja ihmeellistä ei psykologin kanssa keskustellessamme tullut esiin (on näitä itse keskenään aika hyvin vatkattu) niin oli se miehen mielestä päivän paras juttu...ilmeisesti joitain uusia ajatuksia heräsi kuitenkin. =)

rv 29+5

Hellurei!

On täällä kaikenlaista vipinää... Ensin alkuun ""tyhmä"" kysymys: Miltä se supistelu tuntuu? Kuulostaa, että sitä on yhdellä jos toisella, mutta mä voisin väittää että en sellaista ole huomannut...tuleeko niitä kaikille jo tässä vaiheessa, vai voiko ne olla niin huomaamattomia, että mä en vain tajua niitä? Sen mä kyllä olen huomannut, että jos reippaasti kävelen, niin mahaan rupeaa (oik. puolella) pistämään, mutta en mä sitä nyt supisteluksi luulisi...

Kiva kuulla myös, että helmi on hyvissä käsissä :) Huomattavasti kivempi olla jos kerran jotain poikkeavaa ja seurantaa on, että tietää olevansa hyvässä hoidossa.

Omassa navassa ei tällä hetkellä ole mitään kaivamista...pari viikkoa, niin sitten on neuvolalääkäri ja kolmen viikon päästä alkaa synnytysvalmennus...siihen saakka vain ihmetellään ja odotellaan!

Ai niin! Pieni paniikki meinasi iskeä tuossa kun kaveri muistutti, että minulla on enään reilu puolitoista kuukautta aikaa äitiysloman alkuun! Aaaaaaargh! En tiedä mikä paniikki siitäkin sitten tuli :)
Jotenkin olen pitänyt sitä niin kaukaisena ajatuksena, että tuo puolitoistakuukautta kuulosti aika lyhyeltä...kauheasti olisi vielä tehtävää ennen sitä! Kun vain jaksaisi rutistaa... Hitsiläinen, kohtahan meidän perheessä tosiaan on se vauva! (ihan kun en olisi sitä jo pikkuhiljaa tajunnut :)

Hyviä vointeja ja kriisivapaita hetkiä teille!

Sanna A : Mulla ainaskin on supistukset tuntunut tältä:ekaksi on ruvennut tuntumaan semmosta ""paineen"" tunnetta masussa ja sen jälkeen masu mennyt ihan kovaksi,kestää hetken ja sitten se loppuu.

Helmi : Aika ikävältä kuulostaa tuo sinun tilanteesi,mutta onneksi ei ole enään kauan kärsimystä.Pidänpä peukkuja että pysytte yhtenä niin pitkälle kuin mahdollista =).

Tiistaina oli neuvolalääkäri ja kaikki oli ok.Ainut huomautettava asia oli se et mulla oli noussut paino kilon viikossa,eli pitäs vähentää makean syöntiä.Mulle painoa tullut n.9kg,ei nyt vielä liikaa kummiskaan.Mut tällä menolla nousee liikaa joten pitää hiukan rajottaa makeeta ym.Sf mitta oli 22,musta tuntuu et muilla on ollut paljon enemmän näillä viikoilla (rv27)?
Hammaslääkärissäkin kävin eikä ollut reikiä,hammaskiveä kyllä poistettiin...ja käynti maksoi vain 17€,melko halpaa,raskaus nähtävästi hiukka vaikuttaa tähän kunnalliseen hammashoitoon.
Omaa napaa hiukan:Masu on kasvanut kiitettävästi ja liikkeitäkin tuntuu melkoisesti.Eilen ja tänään kyl vähemmän kuin yleensä,höh.Töistä päästessäni on jalkapohjat ihan jumalattoman kipeet,oikein sattuu seisominen.Onneksi helpottaa aamuksi.Mä oon siis seisomatöissä,mut saapa nähä koska pitää siirtyä istumahommiin.
Mulle tuli yx päivä bussissa nainen koputtaa olkapäähän,oli huomannut et oon raskaana.Sekin oli,maaliskuun LA.Vähänkö ihmettelin,en oo tottunut et joku vieras rupee juttelemaan.Muuten ei oo ihmiset tullut kommentoimaan.Se kyllä ärsyttää et kaikki jotka tietää raskaudestani niin tuijottaa mahaa,ei kiva,en tykkää.Ja ne samat kysymykset:Miten oot voinut?tuntuuko liikkeitä?pelottaako?Ihan jees vastailla,mut oon jo hiukka kyllästynyt vastailee samoihin kysymyksiin.

Eipä tässä tuu NYT mitään mieleen,tulee kuiteskin heti kun olen tän lähettänyt.Hajamielisyyttäkin täällä on ihan riittävästi.Kirjottelenpa taas kun jaksan.Lukemassahan mä käyn pari kertaa päivässä täällä,mutten vaan jaksa kirjoittaa.

Minna 27+0

täällä taas!
Meillä ei sitten lähtenyt eilisiltapäivään mennessä kaveri liikkumaan laisinkaan. Kylmällä juomalla sain päivän ainoat liikkeet aikaiseksi (5 pientä tönäisyä). Edellisiin liikkeisiin verrattuna ihan liian vähän. Oma kätilömme käski mennä suoraan sairaalaan päivystykselle, jotta olisin sitten siellä valmiina jos haluavat sisään. Hälyttävältähän tilanne kuulosti. Varsinkin kun tätä vuotoa ja supistelua on ollut.
No, sinnehän sitten mentiin ja ihan eri kohtelun sain kuin aikaisemmilla kerroilla. En tiedä oliko sana kiirinyt eteenpäin vai johtuiko vain että siellä oli ihan eri henkilökunta paikalla kuin aiemmilla kerroilla. Todella ystävällisiä ja huolehtivia.=)

Käyrää otettaessa huomasin itsekin tai pikemmin kuulin kuinka vauva liikkuu...mutta itse en mitään tuntenut. Tuntui todella oudolta kun meillä liikkeet on ollut oikein mahan päällisinkin puolin jo useamman viikon nähtävissä. Lääkäri katsoi asiallisesti ensimmäiseksi käyränoton jälkeen taas kohdunsuun tilanteen. Siellä kaikki ok ja istukkaa katsottaessa sitten saimmekin kaikki leukamme loksahtamaan auki oikein kunnolla. Istukka on etupuolella kuten pitääkin minun tapauksessa...mutta pikku veijarimme onkin kääntynyt takaisin pää ylöspäin!!! Tätähän ei pitäisi tapahtua enää sen jälkeen kun vauva on kääntynyt pää alaspäin ja viikkoja on yli 25.

Varsinainen epeli. Ja vielä neuvolassa oli pää alaspäin. Isänsä naureskeli, että taitaa tulla aika rasavilli jääräpää oman tien kulkija. Ilmankos en liikkeitä tuntenut, etuseinäistukkahan vaimentaa liikkeet todella tehokkaasti. Kun kaveri ennen työnsi varpaitansa ja potki kylkiluihin niin nyt sitten ne kohdistuu suoraan vatsan seudulle enkä niitä kauheasti tunne. Mutta hyvä näin!! Kyllä sitä jo kauhuissaan kerkesi ajatella vaikka mitä.

Edellisenkin kerran kun oli todella hiljainen jakso vauvelilla oli se kääntynyt pää alaspäin. Mutta siitähän oli jo aikaa vaikka kuinka paljon. Ja enää sen ei pitänyt kääntyä. Muita ongelmiahan tämä ei poista, mutta luottamus vauvan kuntoon on taas hivenen suurempi. Liikkeiden tarkistaminen vain on hankalampaa ja nyt toivotaan että kääntyisi takaisin pää alaspäin ajoissa...muuten edessä voi sitten kuitenkin olla se sektio. Vaikka pieni huolihan se on verrattuna siihen mikä olisi saattanut olla tilanne.

Huojentunein terkuin rv 30

Hei Sartsa!

Minulla ollut hiukan nettiongelmia, ja nyt pääsen vasta viestejä oikein kunnolla lukemaan.

Kiva kuulla, että kaikki on ok. Sama täällä. Paineet ovat tosi hyvät ja lääkettä vähän pienennettiinkin. Isohkoksi vaavia ""moittivat"", mutta sen näkee sitten marraskuun alussa kun taas ultrataan. Minä olen jo sairaslomalla, kohta kuukauden jo ollut. Istumatyö ei oikein ollut mukavaa. Nyt jään vuosilomalle ja sitten äippälomalle.
Joten eiköhän tämä hyvin mene kun ollaan jo näin pitkälle päästy.

Hyviä vointeja sinulle!

Hei! Täällä kyseltiin liitoskivuista ja supistuksista, multa on löytynyt molempia jo pitkään. Välillä on sellaisia päiviä, että joka ikisellä askeleella sattuu nivusiin ja vatsa menee niin kireäksi, että pitää vähän aikaa keskittyä hengittämiseen. Supistuksia on joka päivä monta ja välillä niitä saattaa tulla useita ihan peräkkäin, varsinkin rankemman työpäivän jälkeen. Koska kohdunsuu on pariin kertaan tarkastettu ja todettu vielä olevan kiinni, olen jatkanut liikkumista voimien mukaan. Olen siinä käsityksessä, että harjoitussuppareista ja liitoskivuista huolimatta saa liikkua, eiväthän ne edes siitä pahene ainakaan mulla. Selässäni on kroonista vikaa ja se tulee todella kipeäksi makaamisesta, joten aion pysyä liikkeessä, jos sitä ei kielletä. Käveleminen on aloitettava hitaasti, mutta parin supparin jälkeen voi vähitellen lisätä vauhtia. Jumppa, kuntosali ja uiminen onnistuu samoin hyvin, kun tarvittaessa keskeyttää hetkeksi ja jatkaa sitten. Jännä juttu on se, että vaikka mahani on viikkoihin (28+2) nähden iso ja välillä tuntuu hyvinkin tukalalta (kuten joku tutusti kirjoitti), venyttelemällä saa kuitenkin vetreämmän olon. Mielenkiintoisen työni vuoksi yritän välttää saikulle joutumista ja siihen tarvitsen jokapäiväistä liikuntaa, muuten selkä sanoo yhteistyön irti. Eipä muuta juuri nyt, kirjoitellaan!

Uusi viikko taas käynnissä...ja järkyttävän räkätaudin kourissa! Onneksi ei ole kuumetta, mutta ei tämä tukkoisuuskaan ole mitään mieltä ylentävää...

Jaa! Ne nivuskivut onkin liitoskipuja! Mitähän mä oikein odotin? No, ekaa kertaa tässä hommassa, niin ei sitä aina voi tietää... Mutta onneksi ne kivut on kuitenkin toistaiseksi vähän vähentyneet ja silloin kun ne oli pahimmillaan, niin huomasin että sopiva liikkuminen paransi oloa ja pitkä istuminen vain pahensi.
Mä en vieläkään tunnusta tuntevani supistuksia. Viikonloppunakin tuli ihan sujuvasti touhuttua mitä nyt flunssalta jaksoi. Täydellinen siivous lauantaina ja eilen pihatöitä ja kasvien siirtoa...saas nähdä miten ensi viikonloppuna jaksaa kun pitäisi pitää pihatalkoot, onneksi miehet (kai) hoitaa ne raskaammat hommat ja minulle jää työnjohtajan pesti :) Vähän kyllä jännittää, että mikä lopputulos tulee olemaan...

Miten Teidän masuasukit liikkuu? Joitain viikkoja sitten tuntui sellaisia selkeitä iskuja, mutta nyt ne ovat muuttuneet ""mukellukseksi"". Johtuukohan kenties tilan puutteesta? Ei pääse ihan täydeltä teholta latasemaan vaan ennemminkin möyryää :)
Onko teillä muuten jo katsottu, että miten päin lapsi on? Mulla ei ole neuvolassa ollut vielä mitään sellaista....mutta ei kai sen vielä tartte olla pää alas päin.

Muuten omassa navassa ei ole ollut viikonlopun aikana mitään muutoksia...odottelemista vain. Melkein kokosin eilen pinnasängyn, mutta ajattelin, että se on vielä liian aikaista...jos ensin saisi sen huonejärjestyksen muutettua!

Onko teillä jo tarvikekasat kasvaneet? Mulla ei ole kuin ne käytetyt yhdistelmät (kun sopivasti sai ja vielä hyvän väriset), pinnasänky ja muutama vaate.

Kirjoittelemisiin!

heips!
täällä myös odottelu alkaa olla piinaavaa, eikä töissä ainakaan enää huvittaisi käydä. äippäloma kylläkin alkaa vasta 7vkon päästä,sit pääsee vasta miehenki luo muuttamaan...
lapsi on hirveen eläväinen, liikkuu lähes lakkaamatta eikä enää aristele isinkään kättä.
ootteks te muut muuten käyny jo perhe- ja synnytysvalmennuksessa? meillä se on hirmuärsyttävää!!! ihmeellistä lässyn lässyn-touhua!! miksei asioista vioda puhua asiallisesti?! koko ajan joku on kutsumassa lapsia pikku enkeleiksi tai mussukoiksi ja aaaargh!!
inhottavaa häslinkiä...
onkohan nää munkin tuntemukset suppareita kun maha menee ihan kovaks, mutta mulla tunne kestää keskimäärin minuutin verran, välillä paljon kauemminkin.
mä en kyllä oo huomannu minkäänlaisen liikkumisen olevan haitaksi tai aiheuttavan kipua, painojakin olen alkanut vasta nostelee urheiluintoudessani...
äitiyspaketti muuten tuli perjantaina.paljon hienompia vaatteita kun odotin ja mies oli innoissaan liukuvoide-kortsuyhdistelmästä.. :) hyvä että joku pystyy vielä ajattelemaan mua seksuaalisesti...

rv27+2

Hiphei!

Meikätyttökin koki liitoskivut ensimmäistä kertaa viime viikonloppuna, kun yhtäkkiä lenkillä kävely vaikeutui ja illalla pakotti niin julmetusti ettei pystynyt istumaan eikä oikein olemaan missään asennossa. ""Sammakkovenyttely"" auttoi!
Muutenkin kevyestä venyttelystä on tullut tapa aamuin illoin, toistaiseksi ainakin helpottunut kaikki vaivat kun on vähän venytellyt.

Supistuksista olen myös hieman ihmeissäni, mutta ehkä kerran olen sellaisen kokenut, tai ainakaan enempiä en ole tiedostanut. Aika rauhallisesti olen kyllä ottanut, ja aina kun vähän pistänyt (minulla myös oikealle puolelle) niin olen pysähtynyt ja vähän lepäillyt.

Jossain meditaatiokirjassa muuten neuvottiin, että vasemmalla kyljellä makoilu olisi vauvalle parempi kuin oikealla kyljellä :) En tiedä onko taikaa, mutta viime lääkärintarkastuksessa minulla ainakin todettiin kohdun olevan enemmän oikealle päin kallellaan.

Masutyyppi potkii ja möyryää minkä kerkiää, välillä näkyy ulospäinkin. Ja unirytmitkin sillä tuntuu jo olevan. Kyllä se aika konkreettinen ihminen alkaa olla meidän elämässä :)

Ukko tuossa vitsailee mun nettiaddiktiosta joten lopettanen nyt kaikille kaunoisia syyspäiviä toivotellen!

moiskis,

onpa Helmellä hermojen raastausta. Toivon että kaikki menee hyvin- ja varmasti meneekin! Meillä rupeaa jo raskaudet olemaan niin pitkällä, että voi jo ainakin vähän huokaista. Mutta pysytään silti vielä kasassa pitkään. joohan?

Oma napa on pullahtanut täysin ulos ja on ihan hassu. Näkyy kaikista paidoista läpi. Vauva on tosi iso ja huitelee käyrien yläpuolella. Mamman pitäisi vissin vähän katsoa enemmän ruokavalion perään? Tosin ihan oikeasti syön jokapäivä lounaaksi salaatin ja muutenkin suht terveellisesti. Viikonloppuisin tulee aina vain "" vähän"" repsahdettua. Jumpassa käyn säännöllisesti ja nautin kun ei ole vielä tarvinnut hidastaa vauhtia. Oikeastaan vauhti on nyt hurja kun yrittää viettää sitä sosiaalista elämää mikä sitten jää vähäisemmäksi lapsen syntymän jälkeen. Onko kenellekkään käynyt samoin?

Niin ei sinne H-hetkeen ihan oikeasti enää ole niin pitkä aika. Luin juuri Marraskuun odottajista Perhonen oli jo saanut poikansa syliin. Ihanaa! Mutta samalla tajuaa, että todella se voi tulla sen kk tai kaksi aiemmin. Meillä ei ole paljon mitään valmiina. Hoitopöytä/lipaston hain Ikeasta ja vaatteita kirppikseltä. Mutta rattaista ei hajuakaan. Ahdistaan niiden monimutkainen valintaprosessi. Jo pyörissä on minulle ihan liikaa mietittävää. Miten te olette ratkaisseet asian?

Mä olen kanssa kuullut tosta vasemmalla kyljellään olosta. Mut ihmetellyt et miksi se ois parempi. Jostain luin, et jos haluaa kuullostella liikkeitä niin sit pitäis mennä vasemmalle kyljelle. Miksei oikealle? Onkohan siellä niin paljon enemmän tavaraa, et on vähemmän tilaa? Meillä ainakin rinsessan jalat on oikealle ja peppu vasemmalle puolelle.

kyllä syksy on jännää aikaa! Kirjotellaan!

Heipsankeikkaa, ystäväiset!!
Nyt on ilmeisesti rv30 tai 31 menossa... vähän tuntuu että neuvolassa noi viikot on menny sekasin..

Pikku Herra temmeltää masussa hurjasti, joskus kunnon rummutussarjat tuntuu jo ikävältä... Mutta hyvä että liikkuu :)

Vaatteita on ostettu jonkin verran (miehen mielestä ehkä liikaakin). Kyllä se minunkin isukki, tuleva pappa lopulta innostuu asiasta, osti jo pienen pienet housutkin :D...

Ens viikolla neuvola, saa nähdä paljon paino on noussu.. Mulla tosiaan oli se 10kg laihis just ennen tätä (turhaa työtä..) joten se tuli bumerangina takas.. ja pari siihen päälle.. Mutta sitten voi joulukuussa alotella hissuksiin taas :):) sitä odotellessa..

Supistuksia kuulemma mullakin on, vaikka mitään en tunne. Viimeks neuvolatädin kuunnellessa sydänääniä kuulemma supisti, mutta eipä tunnu miulle miltään.. Pelottavaa..
Liitoskipuja ym ei myöskään vielä tunnu, onneks. Se olis tuola kampaamossa kurjaa olla töissä jos kovasti sattuis. Ties kuinka monta korvaa saisin saaliiksi :)

Nyt makoilemaan, ehkä hieman suklaatakin maistelemaan.
Hyvät odottelut kaikille <3

Moiskis,

tuli mieleeni, että kuinka moni teistä on saanut äippäpakkauksen? Kuulin, että se toppapuku on hurjan iso! Pärjääkö sillä vai pitääkö hankkia pienempi? Meidän vaavit syntyy juuri talven kylmyyteen, joten kai nämä pitää olla mietittynä jo valmiiksi kun laitokselta lähtee?

Naatiskelkaa!

Hips!

Kyllä täälläkin on ollut pientä ""paniikin tynkää"" tuolla sosiaalisella puolella...pitää saada ""kaikkea"" tehtyä ennen kuin jää vauvan kanssa kotiin. Kun sitten kuulemma ei jaksa eikä pääse mihinkään...totta varmasti ainakin osaksi! Luulen, että silloin ei ihan heti mihinkään halua ja jaksakkaan lähteä. Ja ehtiihän sitä sitten taas kun muksu kasvaa.

Mä ratkaisin vaunuongelman niin, että ostin käytetyt Emaljungat. Renkaista sun muista varusteista en ymmärrä vieläkään, vaan mä luotin ""vanhaan merkkiin"" ja valitsin vaunut värin ja käyttötarkoituksen mukaan (siis miten luulen käyttäväni niitä). Eli mä halusin yhdistelmät isolla kovalla kopalla, koska toivon, että saisin sitten mahdollisimman pitkään nukuttaa mukeloa ulkona. Mulla kun on vielä onneksi tilaa säilyttää ja kuskata vaunuja helposti.

Pinnasänky on myös hankittuna mutta ei vielä kasattuna. Ja vaatteita on vain muutama. Äitiyspakkaus ei ole vielä tullut. Täytyy toivoa, että lapsi ei synny ihan liian ajoissa, niin ehdin edes sängyn kasata :)

Hoitopöytää emme hanki, vaan järjestämme hoitotason kodinhoitohuoneeseen -helpompi niin kun on vesikin siinä vieressä ja kaappitilaa. Kun vain saisi kaikki järjestelyt aikaiseksi...

Miten on, onko teillä vauvakutsuja tiedossa?

Kyllä aion hankkia pienemmän puvun. Kaverin poika oli kuulemma hukkunut kokonaan pakkauksen puvun toiseen lahkeeseen laitokselta lähtiessä! ;-) Ehkä se pienempi olis vähän käytännöllisempi ainakin alkuun ennen kuin kasvaa vähän isommaksi...

Melekin kaikki tavarat on hankittu; sänky, vaunut, hoitopöytä, amme, sitteri, turvaistuin, vatteita... Olenkohan vähän turhan ajoissa järjestellyt kaiken kun kohta ei ole enää mitään tekemistä! Höh. ;-) Ehkä vaatteiden pesut ym. vois sentään jättää joulukuulle että olis edes jotain tekemistä sitten ihan loppuajastakin...

Johanna (Tänään tasan 3kk LA:an ! )

Terve kaikille!!!

Oltiin jo neljännellä sivulla, niin pakko tulla nostamaan.. MISSÄ KAIKKI ON??? vaikka en itsekään ole kovin ahkera kirjoittelija :)

tänään rv 32 ja kaikki hyvin! selkää juiluttaa ja issias aina silloin tällöin muistuttaa itsestään, mutta muuten olen voinut loistavasti. niin ja oonhan mä tosi väsynyt ja koko ajan. ei auta nukkuminen, ei ulkoilu.. kaikkea kokeiltu.. nukun kuitenkin jopa 11 tuntia heräämättä kertaakaan!!!

Tulkaahan muutki kertomaan kuulumisia!!!

LE+pampula

No hei!

En ole kirjoittanut, kun avattuani nämä sivut on aina ensiksi osunut silmiin nuo listeriahysteriaketjut, joita jostakin käsittämättömästä syystä aina luen, vaikka tiedän jo etukäteen ärsyyntyväni. Vähän niin kuin tv:ssä juuttuu typerään ohjelmaan, niin en pysty hyppäämään yli plussausoirekyselyistä ja juustokauhuisista. Toinen mielialaa laskeva asia on tällä hetkellä hankalana oleva selkävaivani. Mua on väsyttänyt ihmeen vähän ja haluaisin tehdä jatko-opiskeluja nyt kun vielä ehtii, mutta selän takia ei voi istua tuntiakaan yhteen menoon. Eilen lähdin selän vuoksi ilmeisesti vähän liian reippaalle lenkille, kun siitä taas liitoksia alkoi särkeä julmetusti. Varmaan pakko ottaa yhteyttä OMT-fysioterapeuttiin, jolla olen ennenkin käynyt.

Mulla on isompien lasten jäljiltä melko hyvin tavaroita, mutta olin ajatellut suunnilleen yhden tavaran ostaa uutena eli uuden turvaistuimen. Mies huomasi kuitenkin eilen kaupassa ilmoituksen siitä ja kävi saman tien ostamassa. Sievempihän se suorastaan on kuin uusimmat mallit ja tuntui kevyeltä kantaa (vielä nyt ilman vauvaa), mutta kun olisin halunnut uuden... Kovin paljon ei tietysti voinut mököttää, kun mies ei nyt niin kovin paljon ole vielä osallistunut kolmannen odotukseen. Käy toki ihmettelemässä vatsan hurjaa menoa aina välillä. Kun istukka on takaseinässä, liikkeiden kaikki yksityiskohdat tuntuvat todella hyvin ja niitä on runsaasti erilaisia potkuja, ""juoksua"" (eli parissa paikassa yhtä aikaa nopeaa menoa), pienten terävien osien painamista, hikkaa ym. Vielä ei vaikuta, että kaverin liikkumistila olisi vähentynyt. Viikkoja nyt 29+2. Mites muilla sujuu?

Heissan!

Täällä lepäillään sairaslomalla tämä viikko. Syynä tuvotus ja kohonnut verenpaine.

Neuvolassa viime viikolla mittailtiin kohdun kokoa ja se oli pompsahtanut reippaasti yli käyrien (rv 29+6, sf 32). Kahdessa viikossa oli kasvanut 5 senttiä!
Huomenna menen sokerirasituskokeeseen ja sen jälkeen luultavasti lähettävät äitiyspolille tarkempiin tutkimuksiin.

Maha on kyllä tosiaan pullahtanut melkoisen isoksi ja alkaa jo kivasti painamaan keuhkoja kasaan.. Asukki on erittäin aktiivinen ja potkuja satelee tasaiseen tahtiin pitkin päivää.

Vauvan tarvikkeita ollaan pikkuhiljaa laiteltu kuntoon. Aika paljon on saatu kavereilta käytettynä, mm. sänky ja vaunut. Turvaistuin käytiin ostamassa viime viikolla. Päädyttiin Craco Autobabyyn, jossa on autoon kiinnittämistä helpottava telakointiasema. Lisäksi ostimme Cracon matkarattaat, joihin turvaistuimen saa pikalukittua. Todella kätevä systeemi!

Nautitaan kauniista syyspäivistä!
-toivonkipinä

Täällä myös sairaslomalla,syynä kohdunkaulan suun pehmeäminen, pelkäävät että suu lähtee aukeemaan ja synnytys alkaa.tän viikon sain lomaa. onko muilla? johtuu kuulemma liiasta työnteosta.. no mä oonkin koko raskausajan tehny keskimäärin 50tuntista viikkoo,ei ihme et kroppa alkaa pistää vastaan. noh, saikun jälkeen enää vajaa 6vkoa töitä..ei paha..

Ja kamalinta mitä lääkäri epäili..että mulla ois sukupuolitauti. mä en kestä. mä en halua uskoo et mun mies ois pettäny mua tän raskauden aikana..mul ei taida olla muuta vaihtoehtoo ku pistää se kävelemään jos tulokset on positiiviset. hirveetä.. osa tuloksista tulee huomenna,osa myöhemmin, en oo ihan varma millon s-taudin saa poissuljettua.. itkettää..

Oi ei! Hurjia epäilyksiä sun lääkäri esittää sulle! Toivon, että se oli jokin ""kesäapulainen"" joka ei osannut hommaansa. Jospa kropassa tapahtuu niin paljon muutoksia ja se teki hätäsen päätelmän. Ootko jutellut miehesi kanssa asiasta? Mitä hän sanoo? Jos on niin tahvo et menee pettämään niin sietääkin pistää se kävelemään lankulta alas ja ainakin vedät veneen kölin alta sen ennenkuin sovit asian. Onneksi olet nyt saikulla niin saat edes levättyä vähän. Hemmottele itseäsi jolloin ihanalla mieleisellä asialla!

Toivon että kyseessä olis väärinkäsitys! Me ollaan sun tukena oli miten vaan!

1.12. Piia,toinen,TAYS
1.12. Lumienkeli82, Loppi, ensimmäinen, Hlinnan KS
2.12. Helmi, 30,ensimmäinen, EKKS
2.12. Pulla, 26, ensimmäinen, TAYS
2.12. Beebi, 18, ensimmäinen, Hlinnan KS
4.12 Minja, 31, Helsinki, ensimmäinen, NKL
7.12. Taru, 24, toinen, Seinäjoen sairaala
8.12. Juuli, 31, Lpr, ensimmäinen, EKKS
8.12. Libero, 30, Turku, ensimmäinen, TYKS
8.12. Toivonkipinä, 30, JKL seutu, ensimmäinen, K-S KS
8.12 Happy, 30, Nokia, Toinen, Vammala?
10.12 ella, 29, Tampere, ensimmäinen, Tays
11.12 Kirsi, 26, Helsinki, ensimmäinen, KOS haikaranpesä
12.12 Siru, 28, Kuusamo, Kolmas,Kmo tk/OYS
13.12 Satu 25, Tampere, ensimmäinen, TAYS
14.12. Emilia, 32, Pk-seutu, ??
15.12. Verona 32, Turun seutu, ensimmäinen, TYKS
17.12. AnniinaA, 34, Espoo, kolmas, Jorvi
19.12 NiiskuPiisku, 27 , Turun seutu, ensimmäinen, TYKS
19.12 SannaA 29, Kirkkonummi, ensimmäinen, Tammisaari
20.12 Hellu 42, PK-seutu, ensimmäinen, KOS, haikaranpesä
22.12. Minna,24,Helsinki,ensimmäinen,NKL
22.12. Kipale, 28, Tampere, ensimmäinen, Tays
22.12. Jenni, 30, Turku, ensimmäinen, TYKS
24.12 Mariella 22, Hämeenlinna, ensimmäinen, KHKS
24.12. Cecilia, 31, Espoo, toinen, Jorvi
25.12. Katikka, 24, Tampere, ensimmäinen, TAYS
26.12 Kukka, 27, Oulu, ensimmäinen, OYS
28.12 Ompula, 31, Hki, ensimmäinen, NKL
28.12 Johanna, 23, Vantaa, ensimmäinen, Kätilöopisto
31.12 Ada, 22, Vantaa, ensimmäinen,NKL
31.12 Riinu, 33, kolmas, Keski-Eurooppa

Jostain syystä olen aina pudonnut listalta, jos nyt sitten nimi ja laskettu aika kelpaisi!! Viikot 27+3 ja vilkas tyttö taitaa olla tulossa, vilkkaita on kyllä kaks muutakin, mutta onneksi jo isoja. Huomenna on lekuri, täällä mennään aina yksityiselle ja joka kerta on ultra. Lauantaina lähetään viikoksi etelään, ihanaa, toivotaan et huomenna kaikki on kunnossa!