Jouluna juominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lille"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sano jo muuta. Suomalaisilla on niin raskaan dogmaattinen suhde alkoholiin, joko vedetään lärvit tai ollaan täysin ilman. Vuosia muualla Euroopassa asuneena ei voi kuin ihmetellä tätäkin aihetta.

Kattakaa nyt sitten vaan niitä maitoja ja cokiksia niihin joulupöytiinne, kun se viinilasillinen on niiiiin kauhistus.

No hohhoijaa. Minä voisin sanoa, että taas tätä :D Vaikka ketjuun suurin osa vastaisi, että otan lasin viiniä tai pari lasia terästettyä glögiä, niin aina paikalle osuu joku jonka mielestä ne kaksi absoa vastaajaa on jotenkin dogmaattisia.

Hupaisaa.

Meillä nautitaan joulupöydässä cavaa ja punaviiniä. Illemmalla varmasti lämmintä mausteviiniä. Näin on ollut meillä tapana. Lapsuudenkodissani tosin oli valkoviiniä ja liköörejä, mutta sama tyyli kumminkin.

No hohhoijaa. Minä voisin sanoa, että taas tätä :D Vaikka ketjuun suurin osa vastaisi, että otan lasin viiniä tai pari lasia terästettyä glögiä, niin aina paikalle osuu joku jonka mielestä ne kaksi absoa vastaajaa on jotenkin dogmaattisia.

Hupaisaa.

Mä kyllä väitän että tällä palstalla on aina joulun alla monta kiertävää ketjua siitä kuin lapsille kuuluu alkoholiton joulu.

Kyllä meillä jouluaattoon kuuluu päivällä glögi (miedosti terästetty sellainen).
Ja jouluaterialla yleensä lasillinen valkoviiniä alkupalojen kanssa ja lasillinen punaviiniä pääruoan kanssa. Jälkiruoan kanssa saatetaan vielä ottaa lasillinen kermalikööriä tai konjakkia.
En ole humalassa tai edes hiprakassa tuosta määrästä, sillä jouluateriaan käytetään paljon aikaa.

Totta kai joulupöydän ruokajuomiin kuuluu hyvä viini - siinä missä kaikkiin juhlakattauksiin. Oikein juhlallisen aterian alkuun (kuten jouluaterian) kuuluu kuohuva, yleensä satsaamme hyvään samppanjaan jos juhla sen "vaatii". Kalojen kanssa kirpeää ja kuivaa valkkaria, pääruuan kanssa hyvä punaviini. Itse en pidä konjakista enkä likööreistä (liian makeita/vahvoja minulle), mutta kahvin ja jälkiruoan kera tarjotaan halukkaille nekin. Illan mittaan voi ottaa punaviiniglögin.

Miksi kännien vetäminen ja humaltuminen muuten yhdistettiin tähän keskusteluun?

Hupaisaa.

Kommenttini oli ap:lle, jonka asenne oli kovin periaatteellinen - vai eikö sinusta?

Yleensäkin absolutismi ON dogmaattista, ihan sama onko kyseessä yksi vai kymmenen henkilöä.

Pointtini oli, että Keski-Euroopassa kukaan ei miettisi tällaista kysymystä. Mutta kyllähän tästä ketjusta tosiaan näkee, että hyvin on viinikulttuuri jo Suomeenkin löytänyt.

Toivottavasti juon punaviiniä ruoan kanssa. Tekis mieli myös illalla tehdä munatoti. En ole koskaan maistanut, mutta himoinnut useamman vuoden. Tai sitten lämmin glögi terästettynä tai jotain. Olis jotenkin niin ihanaa istua takkatulen äärellä, nauttia joulun rauhasta ja siemailla hiljalleen jotain lämmintä ja alkoholipitoista juomaa.

Hiprakka tai humala...ei missään tapauksessa.

Kommenttini oli ap:lle, jonka asenne oli kovin periaatteellinen - vai eikö sinusta?

Yleensäkin absolutismi ON dogmaattista, ihan sama onko kyseessä yksi vai kymmenen henkilöä.

Pointtini oli, että Keski-Euroopassa kukaan ei miettisi tällaista kysymystä. Mutta kyllähän tästä ketjusta tosiaan näkee, että hyvin on viinikulttuuri jo Suomeenkin löytänyt.

Ei meitä kiinnosta, mitä siellä Keski-Euroopassa ajatellaan, kun siellä jo lähtökohdat on ihan erilaisia ihan asenteesta lähtien.

Mutta vertaile toki, vaikka aikasi kuluksi.

[QUOTE="Piika-äiti";25040001]Teinit avartavat ajatuksia kummasti... Mutta onhan heidänkin saatava sanoa sanottavansa tarjoilujen suhteen.[/QUOTE]

Ihanko totta annatte teinien juoda sitä mitä haluavat juhlassa, tai miksei arjessakin? Mä en ainakaan antaisi kokikselle tilaa ruokapöytään oli sitten ruokana makaronilaatikko tai juhlaruoka. Toki sallisin sen juomisen satunnaisesti enkä kieltäisi ostamista kotiin mutta ei se minusta kuulu ruokapöytään ellei sitten ruokailla mäkkärissä.

• Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
Meillä jää alkoholipitoiset juomat viiniin ja sitäkin on vain ruokapöydässä. Joskus joku on tuonut mukanaan likööripullon tai terästettyä glögiä, mutta sitä otetaan vain pieni hömpsy. Eli ei jouluna olla huppelissa. Eikä kyllä muulloinkaan lasten aikana.

Oma isäni pilasi monet joulut. Sammui mun joululahjojen päälle, kuusen viereen ja kerran alkoi ryyppäämään joulupukin kanssa :( Jos äiti yritti puuttua asiaan, oli hänen silmä musta tai huuli auki. En koskaan voisi pilata lasteni joulua samalla tavoin.

Musta alkoholi vaan ei kuulu jouluun. Mä siis en oo mitenkään neuroottinen alkoholin suhteen ja muuten käytänkin jonkun verran, mutta jouluna vaan ei.

Noh, päivällä voin ja otankin saunassa oluen tai kaksi, mutta siinä ne joulun alkot sitten onkin. Jouluruokien seuraksi kun kotikalja vaan sopii niin paljon paremmin kuin mikään alkoholipitoinen (nojoo, kait kotikaljassakin hiukan niitä voltteja on) vaikka punkusta muuten tykkäänkin, niin jouluruokien kanssa se vaan ei sovi.
Glögikin on paaaaljon parempaa alkoholittomana :)

Eikä siinäkään mitään vikaa ole. Parempi sellainen, kuin humalahakuinen juominen. Siis jos nuo kaksi olisivat ainoita vaihtoehtoja.

Suomessa ollaan kieroja, kun myös absolutismi nähdään pahana asiana.

Miksi kummassa sulla on vaihtoehtoina kännit tai ei alkoa ollenkaan? Tämä on juuri se asetelma mihin tämä yksi kirjoittaja viittasi ja mikä myös mua ärsyttää. Hyvin monet aikuiset osaavat oikeasti käyttää alkoholia oikein lasten ollessa samassa talossa. Oikeasti. Ja jos jotkut eivät osaa niin se ei musta liity nyt tähän mitenkään.

Ihanko totta annatte teinien juoda sitä mitä haluavat juhlassa, tai miksei arjessakin? Mä en ainakaan antaisi kokikselle tilaa ruokapöytään oli sitten ruokana makaronilaatikko tai juhlaruoka. Toki sallisin sen juomisen satunnaisesti enkä kieltäisi ostamista kotiin mutta ei se minusta kuulu ruokapöytään ellei sitten ruokailla mäkkärissä.

Mä taas en yhtään ymmärrä että MIKSEI niitä teinejä voisi huomioida? Ei arkiruokailussa, mutta varsinkin jouluna. Se kun on meidän jokaisen juhla ja perhejuhla. Mun mielestä on ihanaa jos ja kun silloin koitetaan jokaisen toiveita huomioida. Saattaa olla että mulla on liian löysä nuttura, mutta mä todellakin pidän enemmän paheksuttavana sitä, että nuorison tahto jyrätään kuin sitä, että pöydästä löytyy hienon viinin lisäksi vähemmän hienoa cokista.

Ei meitä kiinnosta, mitä siellä Keski-Euroopassa ajatellaan, kun siellä jo lähtökohdat on ihan erilaisia ihan asenteesta lähtien.

Mutta vertaile toki, vaikka aikasi kuluksi.

No onpas sinulla paha päivä. Sitähän juuri yritän sanoa, että asenteet ovat täysin toisenlaiset. Viini/olut on normaali ruokajuoma, kun taas Suomessa ne taas liitetään nimenomaan humaltumiseen. En näe, että siinä on mitään pahaa jos lapsiperheessä nautitaan viiniä ruuan kanssa tai glögiä joulun kunniaksi, mutta siinä näen kyllä pahaa että örvelletään humalassa. Iso ero, jota ap ei mielestäni dogmaattisuudessaan osannut/halunnut tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkoholistin tytär;25040093:
Meillä jää alkoholipitoiset juomat viiniin ja sitäkin on vain ruokapöydässä. Joskus joku on tuonut mukanaan likööripullon tai terästettyä glögiä, mutta sitä otetaan vain pieni hömpsy. Eli ei jouluna olla huppelissa. Eikä kyllä muulloinkaan lasten aikana.

Oma isäni pilasi monet joulut. Sammui mun joululahjojen päälle, kuusen viereen ja kerran alkoi ryyppäämään joulupukin kanssa :( Jos äiti yritti puuttua asiaan, oli hänen silmä musta tai huuli auki. En koskaan voisi pilata lasteni joulua samalla tavoin.

Mulla on muistiin piirrettynä kuva (siitä on jossain olemassa vielä ihan oikeakin valokuva, mutta en sitä tarvitse), jossa isäni makaa sammuneena sohvalla, äitini istuu hänen jaloissaan viinilasi kallellaan ja aivan umpikännissä. Siihen aikaan 7-vuotias pikkusiskoni istuu lattialla heidän edessään prinsessamekko päällään ja hymyilee kameraan.

Ei, meilläkään ei koskaan pilata yhtäkään joulua alkoholilla.

Mä taas en yhtään ymmärrä että MIKSEI niitä teinejä voisi huomioida? Ei arkiruokailussa, mutta varsinkin jouluna. Se kun on meidän jokaisen juhla ja perhejuhla. Mun mielestä on ihanaa jos ja kun silloin koitetaan jokaisen toiveita huomioida. Saattaa olla että mulla on liian löysä nuttura, mutta mä todellakin pidän enemmän paheksuttavana sitä, että nuorison tahto jyrätään kuin sitä, että pöydästä löytyy hienon viinin lisäksi vähemmän hienoa cokista.

No mulla siinä on kyse tiettyjen pöytätapojen siirtämisestä sukupolvelta toiselle. Ja mun mielestä kokis ei nyt vain kuulu juhlapöytään.

[QUOTE="Mamma italiana";25040103]Minustakin on kiva vertailla, minua kiinnostaa miten muualla eletààn, puhutaan, syòdààn ja juodaan (en nàe siinà mitààn pahaa)[/QUOTE]

Ei siinä olekaan mitään vikaa. Dissaamisessa on.

Yhteistyössä