Jouluongelma! Veljen lapset saavat järkysti lahjoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonttutar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ap";27706841]No pointti on nyt se, että mun poika olisi varmasti halunnut moisen päältäistuttavan traktorin. Mutta olin sanonut, ettei joulunakaan mitä vaan voi saada. Kirjoitettiin sitten pukille kirje ja hyvät lahjat. Ja lapset olivat todella iloisia. Ja lapset eivät tajua lahjojen arvoa, mutta poikani kyllä tajuaa että tuo traktori on jotain aivan uskomatonta...

Ja se traktori on siellä. Sen ovat nimittäin ostaneet minun vanhemmat. He tukevat veljeni perhettä näissä asioissa, koska he ovat huomattavasti vähävaraisempia kuin me. Huomattavasti. En vain halunnut korostaa tuota asiaa, mutta pakkohan se nyt on sanoa kun mua syytellään kateelliseksi ja kaikkea muuta... Eli tässä ei todellakaan ole kyse siitä, että kellä olisi rahaa. Vaan siitä, että toinen kustantaa ylikalliit lahjat vanhempien avulla ja veronpalautuksilla, joille olis kyllä parempaakin käyttöä... No se on ihan oma asia jos haluu kaiken tuhlata, mutta kun tämä nyt vaikuttaa meidänkin jouluun...[/QUOTE]

Tulihan se sieltä. Kateus.

Voithan sinä kertoa lapsillesi, että veljesi perheellä ei ole varaa itse ostaa noin kalliita lahjoja ja leluja ja pukki tietää sen, niin siks pukki tuo. Ja että teidän perhe kykenee noin isoja leluja ostamaan itsekin, mutta et pidä sitä välttämättömänä.

Mutta sina yritat maarata ap:n elamaan muiden standardien ja periaatteiden mukaisesti? Luulisi, etta aikuiset loytavat jonkin kompromissin.

Miten niin? Jos ap haluaa opettaa lapsilleen, että ei saa kaikkea mitä haluaa, niin fine. Mutta eihän hän VOI jatkuvasti tasoitella asiaa siten, että odottaa muiden pehmittävän asiaa omille lapsilleen: meillä ei saa kaikkea -älkää tekään antako ettei meillä tule paha mieli. Ei se vaan mene elämässä niin. Elää omaa elämäänsä tyylillään ja on onnellinen. Jos ei ole, niin ei voi kuin miettiä, miten voi itse asiaa muuttaa niin, että olisi onnellisempi. Ihan mahdotonta odottaa muiden tuovan/ylläpitävän sen onnen.

Meillä oli just samanlainen ongelma kun lapset olivat pieniä, tosi raivostuttavaa! Me yritimme ostaa lahjoja määrällisesti samanverran kuin veljenlapsilla mutta meidän lahjat olivat tosi edullisia. Ostimme pari sellaista "isompaa" lahjaa joita lapset olivat toivoneet ja he olivat niistä niin innoissaan etteivät tajunneet että serkut saivat isompia ja kalliimpia.

ei tuon ikäiset vielä ymmärrä lahjojen arvon päälle. jos nyt määränkään. kunhan sun lapset saa sellaset lahjat mistä ne oikeesti tykkää niin ei mitään hätää.

[QUOTE="ap";27706841]No pointti on nyt se, että mun poika olisi varmasti halunnut moisen päältäistuttavan traktorin. Mutta olin sanonut, ettei joulunakaan mitä vaan voi saada. Kirjoitettiin sitten pukille kirje ja hyvät lahjat. Ja lapset olivat todella iloisia. Ja lapset eivät tajua lahjojen arvoa, mutta poikani kyllä tajuaa että tuo traktori on jotain aivan uskomatonta...

Ja se traktori on siellä. Sen ovat nimittäin ostaneet minun vanhemmat. He tukevat veljeni perhettä näissä asioissa, koska he ovat huomattavasti vähävaraisempia kuin me. Huomattavasti. En vain halunnut korostaa tuota asiaa, mutta pakkohan se nyt on sanoa kun mua syytellään kateelliseksi ja kaikkea muuta... Eli tässä ei todellakaan ole kyse siitä, että kellä olisi rahaa. Vaan siitä, että toinen kustantaa ylikalliit lahjat vanhempien avulla ja veronpalautuksilla, joille olis kyllä parempaakin käyttöä... No se on ihan oma asia jos haluu kaiken tuhlata, mutta kun tämä nyt vaikuttaa meidänkin jouluun...[/QUOTE]

Mutta jos tämä toinen perhe on huomattavasti vähävaraisempi niin ehkä se näkyy jossain? Kenties teillä on isompi ja hienompi koti, lapsenne pääsevät vapaammin harrastamaan mitä haluavat, matkustelemaan jne. Joulu on kuitenkin vain yksi pieni hetki vuodessa, ehkä lapset voivat kestää sen että tuona päivänä serkut sitten saavat enemmän? Jos lapset ylipäätään jaksavat toisten lahjoja laskea ja niiden arvoa miettiä...

Jos taas tämä veljen(?) perhe elää jatkuvasti yli varojensa pitääkseen yllä näennäisesti parempaa elintasoa mihin oikeasti kykenevät niin eiköhän sekin ole heidän ongelma ha kostautunee ajan myötä.

Ymmärtäisin ongelman jos itsellä ei olisi juuri varaa ostaa lapsilleen lahjoja ja sitten pitäisi mennä katselemaan toisten lahjavuoria. Mutta nyt tuo on kuitenkin ns oma valinta. Tietty jos käy liikaa harmittamaan niin sitten varmaan parempi unohtaa sukujoulu ja jäädä kotiin viettämään juuri sellaista joulua kuin itse haluaa.

Miten niin? Jos ap haluaa opettaa lapsilleen, että ei saa kaikkea mitä haluaa, niin fine. Mutta eihän hän VOI jatkuvasti tasoitella asiaa siten, että odottaa muiden pehmittävän asiaa omille lapsilleen: meillä ei saa kaikkea -älkää tekään antako ettei meillä tule paha mieli. Ei se vaan mene elämässä niin. Elää omaa elämäänsä tyylillään ja on onnellinen. Jos ei ole, niin ei voi kuin miettiä, miten voi itse asiaa muuttaa niin, että olisi onnellisempi. Ihan mahdotonta odottaa muiden tuovan/ylläpitävän sen onnen.

Minusta tassa jalleen unohtuu se, etta puhutaan perheesta. Perheen kesken voidaan toimia toisin, kuin muun maailman. Onhan joulu tietenkin oivallinen konsti ensin kiristaa lapsia ja sitten opettaa, etta maailma on epareilu paikka, mutta eikohan sen jokainen opi muutenkin? Siksi minusta ihan hyvin voisi jonkin sortin rotia sopia perheen yhteiseen tapaan juhlia. Ei ap kasittaakseni ole vaatimassa, etta kaikille pitaisi tarjota orjallisesti sama maara samaa, vaan etta jokin kompromissi, joka olisi lasten edun mukainen, olisi aiheellista loytaa.

Korjatkaa, jos olen vaarassa: joulu on ilon juhla.

[QUOTE="vieras";27706887]Mä luulen myös, että lapset ovat onnellisia saadessaan toivomiansa lahjoja. Eivät osaa varmaan noin tarkkaan vertailla kuin sinä ap. Jos sun lapsesi on toivonut pukilta kauko-ohjattavaa autoa ja veljen poika on toivonut ipadia ja saavat haluamansa, niin eikö se ole hyvä asia? Ei niiden rahallisella arvolla niin väliä ole. Toki tilanne on eri, jos sun lapset on toivonut samoja kalliita juttuja, mutta eivät niitä saa.[/QUOTE]

Olet oikeassa. Siksi minä en ole huolissani esim. tuosta pelikoneesta (joka varmaan maksoi enemmän kuin traktori). Mutta kieltämättä kyse on juuri tuosta traktorista. Ja en ole kateellinen että vanhempani ostivat sen. Olen vain aidosti harmissani, että tuohon poikani kyllä kiinnittää huomion. Ja tottakai mä voisin mennä vaikka heti ostamaan kaupasta samanlaisen taikka vaikka hienomman, mutta kun juuri se on se POINTTI että "kaikkea ei voi saada". Hienoa, että yritätte kasvattaa lapsenne niin, että "Joo kaiken voi saada..."

Pelikoneesta vielä sen verran, että itse en ostaisi sellaista alle kouluikäiselle muistakaan syistä. Sen verran olen lukenut pelaamisen negatiivisista vaikutuksista etenkin kun se alkaa liian nuorena. En ymmärrä, että kaiken maailman vempeleitä pitää ostaa hirveän nuorille, mutta se onkin sitten eri asia ja kun täällä on ihmisiä jotka eivät osaa tutkimuksia lukea eivätkä tulkita, niin enpä ala väittelemään mutuilijoiden kanssa siitä. Korostan vaan, että mulla ei ole pelaamista vastaan mitään, mutta siinäkin kannattaisi käyttää harkintaa sen suhteen missä iässä se alkaa ja millaisia pelejä pelataan...

Mutta jos tämä toinen perhe on huomattavasti vähävaraisempi niin ehkä se näkyy jossain? Kenties teillä on isompi ja hienompi koti, lapsenne pääsevät vapaammin harrastamaan mitä haluavat, matkustelemaan jne. Joulu on kuitenkin vain yksi pieni hetki vuodessa, ehkä lapset voivat kestää sen että tuona päivänä serkut sitten saavat enemmän? Jos lapset ylipäätään jaksavat toisten lahjoja laskea ja niiden arvoa miettiä...

Jos taas tämä veljen(?) perhe elää jatkuvasti yli varojensa pitääkseen yllä näennäisesti parempaa elintasoa mihin oikeasti kykenevät niin eiköhän sekin ole heidän ongelma ha kostautunee ajan myötä.

Ymmärtäisin ongelman jos itsellä ei olisi juuri varaa ostaa lapsilleen lahjoja ja sitten pitäisi mennä katselemaan toisten lahjavuoria. Mutta nyt tuo on kuitenkin ns oma valinta. Tietty jos käy liikaa harmittamaan niin sitten varmaan parempi unohtaa sukujoulu ja jäädä kotiin viettämään juuri sellaista joulua kuin itse haluaa.

No meidän suurempi varallisuus ei näy, koska emme pahemmin ole tekemisissä toistemme kanssa omissa kodeissamme. Vanhempien kotona ja vanhempien kesämökillä lähinnä. Ja siellä meininki on hirveän tasa-arvoista. Ja ei mun veljen perhekkään mikään köyhä sinällään ole.

Mutta tosiaan, olin yllättänyt että tonnin joululahjoja per naama pidetään ihan perusjuttuna. Alle kouluikäisille lapsille. No me köyhäillään ja pysytään tosiaan tässä 100-200 haitarissa. Ja mitä ilmeisemmin vietämme joulun ihan kotosalla. Sinällään ihan kätevää.

Niin? No nythän se pointti tulee lapselles aika selväksi?

Niin. Omille lapsilleen voi kukin opettaa sen ettei kaikkea voi saada. Sitä taas ei oikein voi opettaa etteikö muut voisi saada myös sellaisia asioita mistä itse jää paitsi.

En enää muista edes minkä ikäisistä on kysymys mutta onko varma että ap:n pojan reaktio tuossa on se että joulunsa menee pilalle kun näkee toisen saavan lelun mitä itse olisi halunnut? Vai voisiko hän olla innoissaan kun näkee toisen saavan tuon vempaimen ja iloinen kun pääsee nyt kokeilemaan sitä jne?

• Tykkää
Reactions: neljäs_tulossa
[QUOTE="ap";27706963]No meidän suurempi varallisuus ei näy, koska emme pahemmin ole tekemisissä toistemme kanssa omissa kodeissamme. Vanhempien kotona ja vanhempien kesämökillä lähinnä. Ja siellä meininki on hirveän tasa-arvoista. Ja ei mun veljen perhekkään mikään köyhä sinällään ole.

Mutta tosiaan, olin yllättänyt että tonnin joululahjoja per naama pidetään ihan perusjuttuna. Alle kouluikäisille lapsille. No me köyhäillään ja pysytään tosiaan tässä 100-200 haitarissa. Ja mitä ilmeisemmin vietämme joulun ihan kotosalla. Sinällään ihan kätevää.[/QUOTE]

Vietätte joulun kotosalla, koska veljesi lapset saavat enemmän joululahjoja kuin teidän? Ehkä paras sitten kaikille niin :)

Ps. olen samanlaista sarjaa kuin veljesi, ostan lapsille yleensä ainakin SEN suuren ja himoitun toivelahjan ja viistoista muuta :D Nautin siitä, kun joulussa on taikaa, lasten silmissä valtava hämmästys ja iloisuus, "äiti mä sain SEN!!". Tavallaan kai sitten, että kaikki on mahdollista, yhtenä päivänä, jouluaattona.. :) Toisaalta ymmärrän myös niitä, jotka eivät osta monia lahjoja. En näistä mielipide-eroista huolimatta jättäisi viettämättä joulua mummolassa tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;27707006:
Vietätte joulun kotosalla, koska veljesi lapset saavat enemmän joululahjoja kuin teidän? Ehkä paras sitten kaikille niin :)

Ps. olen samanlaista sarjaa kuin veljesi, ostan lapsille yleensä ainakin SEN suuren ja himoitun toivelahjan ja viistoista muuta :D Nautin siitä, kun joulussa on taikaa, lasten silmissä valtava hämmästys ja iloisuus, "äiti mä sain SEN!!". Tavallaan kai sitten, että kaikki on mahdollista, yhtenä päivänä, jouluaattona.. :) Toisaalta ymmärrän myös niitä, jotka eivät osta monia lahjoja. En näistä mielipide-eroista huolimatta jättäisi viettämättä joulua mummolassa tmv.

Peesi tälle. En ymmärrä, miksi lapsille pitää jouluna alkaa opettaa niitä elämän tärkeitä asioita, kun sen voi tehdä 364 muunakin päivänä. Meille joulu on törsäyspäivä siinä mielessä, että lapsille annetaan rutkasti lahjoja ja ainakin yksi arvokkaampi on joukossa. Itse olen saanut samat lapsena ja olen kuitenkin oppinut, ettei kaikkea voi saada, joten en näe miksi mun pitäis jouluna alkaa lapselleni pettymyksiä opettamaan.

Kuulostaa siltä, että aloittajalla on jotain muuta nyt tuossa taustalla; liekkö sitä rahaa sittenkään itsellä ostaa niitä lahjoja kun noin ärsyttää?

Taitaa ap olla se kateellinen, eikä lapset. Et voi ap odottaa että mut ostavat lahjoja sinun tapasi mukaan niukasti, jokaisella on oikeus lahjoa omia lapsiaan niin paljon kuin haluavat, se on sitten sinun päätöksesi olla lahjomatta tuon enempää.

Arvollisesti lapset tuskin edes vertaavat lahjoja, kun ovat noin pieniä vielä...jos määrällisesti vertailevat ja sitä pelkäät, niin osta sitten omillesi yhtä paljon kuin veljesi on ostanut,jos ei kerran rahasta ole kiinni.

Olen samaa mieltä kuin suurin osa tässä ketjussa. Lapset eivät huomaa eroa lahjamäärässä tai lahjojen arvossa, vain aikuiset huomaavat sen. Jos kerran haluat opettaa että kaikkea ei voi saada, ja lapsesi joulu on pilalla kun serkku saakin jotain mitä hän olisi halunnut, niin kasvatuksesi on mennyt pahasti pieleen tai siinä on nimenomaan se kasvatuksen paikka.

Itse tajusin vasta teini-iässä että veljeni sai joka joulu ja syntymäpäivä paljon arvokkaampia lahjoja kuin minä. Hänellä oli kummisetä joka osti joka vuosi useamman kalliin lahjan, hän kun oli lapseton ja hyvin timeentuleva. Minun kummeillani oli suurperhe ja muutenkin vähävaraisia. En koskaan kokenut mitään katkeruutta, vaikka veljeni saikin kalliita lahjoja ja niitä muotileluja ja itse sain jotain muuta. Se riitti että sain mitä eniten toivoin ja siitä vanhempani pitivät huolen että sain edes sen yhden tärkeimmän. Nykyään omien lasten kanssa serkkujen kanssa joulun viettäminen olisi varmaan sinusta kauhean epätasa-arvoista, lapsilla kun on eri määrä lahjojen ostajia, toisilla kun on tätiä ja setiä ihan eri määrä kuin toisilla ja sitä kautta toisen perheen lapset saavat huomattavasti enemmän lahjoja kuin toiset. Toistaiseksi kukaan lapsista ei ole ainakaan näyttänyt harmistuvansa, vanhin on kuitenkin 10- vuotias.

[QUOTE="ap";27706936]Olet oikeassa. Siksi minä en ole huolissani esim. tuosta pelikoneesta (joka varmaan maksoi enemmän kuin traktori). Mutta kieltämättä kyse on juuri tuosta traktorista. Ja en ole kateellinen että vanhempani ostivat sen. Olen vain aidosti harmissani, että tuohon poikani kyllä kiinnittää huomion. Ja tottakai mä voisin mennä vaikka heti ostamaan kaupasta samanlaisen taikka vaikka hienomman, mutta kun juuri se on se POINTTI että "kaikkea ei voi saada". Hienoa, että yritätte kasvattaa lapsenne niin, että "Joo kaiken voi saada..."

Pelikoneesta vielä sen verran, että itse en ostaisi sellaista alle kouluikäiselle muistakaan syistä. Sen verran olen lukenut pelaamisen negatiivisista vaikutuksista etenkin kun se alkaa liian nuorena. En ymmärrä, että kaiken maailman vempeleitä pitää ostaa hirveän nuorille, mutta se onkin sitten eri asia ja kun täällä on ihmisiä jotka eivät osaa tutkimuksia lukea eivätkä tulkita, niin enpä ala väittelemään mutuilijoiden kanssa siitä. Korostan vaan, että mulla ei ole pelaamista vastaan mitään, mutta siinäkin kannattaisi käyttää harkintaa sen suhteen missä iässä se alkaa ja millaisia pelejä pelataan...[/QUOTE]

Meillä 5v. pelailee ihan innoissaan, mitään negatiivisia vaikutuksia en ole huomannut. Meillä kun ei pelata koko päivää vaan max. 2h päivässä ja sekin kahdessa osassa. Konsolit nyt vaan on nykypäivää.

Ap on kateellinen, se on selvä. Eikö muka saisi olla??? Suuri osa palstamammoista ois paljon rankemmat otsikot vastaavassa tilanteessa revitellyt.

Kun nyt se traktori on se mistä oikeasti tuntuu kenkä puristavan, niin kannattaa tosissaan jutella omien vanhempien kanssa. Ihan suoraan kysyä, etteivätkö he huomaa, että tulee olemaan aika epäreilua lahjojen availu. Eivät välttämättä ole tajunneet, että jossain vaiheessa sinua alkaa kismittää. Jos tilanne on tuo, jäisin oman perheen kesken aatoksi kotiin ja vaikka joulupäivänä tai tapanina menisimme yhteiseen joulunviettoon.

Ei kai tämä aloitus ole ihan vakavasti tehty? :O

Meillä on vastaavanlainen asetelma joka Joulu ja ei ole kyllä teettänyt mitään ongelmia.Ei meillä ole lapset mitenkään mun veljen lasten lahjamäärään ja arvoon(??!) huomiota kiinnittäneet.
Ps. Meillä tosi erilainen käsitys kasvatuksesta ja kohtuullisuudesta, josta syystä tämmöinen tilanne.

Selitapa siina sitten, miksi serkku sai 80 euron ripsivarin, jossa oli siis viela hintalappukn ja oma muksu, samaa ikaluokkaa, 4,5 euron saippuan isovanhemmiltaan...

Antaako siis sama isovanhempi toiselle lapselle 80 euron ripsivärin ja toiselle 4,5 euron saippuan? Mun on vaikea sulattaa tuollaista epätasa-arvoista kohtelua, että yhtäläisessä sukulaisuussuhteissa olevia kohdellaan eri tavoin.

Olen joutunut seuraamaan tapausta, että sukulainen antaa sisarussarjan vanhimmalle ja menestyneimmälle lapsella ja lapsen lapsille tukea kymmenien tuhansien eurojen arvosta ja muille ei juuri mitään, vaikka muut lapset olisivat paljon enemmän avun tarpeessa kuin vanhin ja hänen perheensä. Mutta raha menee rahan luokse.

ap, meillä on todennäköisesti sama edessä muutaman uoden päästä, sillä mun miehen siskon lapset saavat ihan järjettömän kalliiilla lahjoja. Nyt meillä esikoinen vasta 3vee ja luulen että katsoo vain ihaillen serkun 5v lahjoja.

Jos jossain vaiheessa meidän lapset pahoittaa mielensä noista lahjoista, niin aion vihjata että avaisivat osan jo kotona.

Yhteistyössä