Jouluongelma! Veljen lapset saavat järkysti lahjoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonttutar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kifa";27711312]Ja tuo traktorihan nimenomaan olisi varmasti teidänkin pojalle illan kohokohta kun pääsisi sitä vähän testailemaan. Samanlaista on oma poikakin hinkunut muttei hän silti ole kade serkulle jolla sellainen on, on vain aina innoissaan lähdössä kylään tämän serkun luokse kun "taas pääsee leikkimään sillä kivalla autolla!". Tokkopa mokoma kapine olisi edes yhtä jännä jos sellainen omana olisi, kaappiin jäisi pölyttymään ennen pitkää.[/QUOTE]meillä akkutraktori on ollut todella suosittu ja kovassa käytössä lapsilla. ajavat sillä kesäisin puita saunaan ja tekevät heinätöitä. ihan ykkönen ollut. talvi on pitkä aika odottaa että pääsisi taas kesällä ajelmaan=)

Noin pienten lasten ei pitäisi ymmärtää vielä lahjojen rahallista arvoa..
Ja joo, asiat muuttuu ja ja tuleviasuudessa ymmärtävätkin, mutta välttämättä veljlläsi ei ole silloin enää yhtä hyvä taloudellinen tilanne.

Ja mistä tiedätte vietättekö joulua silloin enää saman katon alla ?

Asiahan pitäisi ottaa esiin isovanhempien kanssa. Koska he kerran ovat ne jotka lahjat ostaa, voisi kauniisti kertoa että lasten koetaan olevan epätasa-arvoisessa asemassa.

Sinänsä nämä toisen perheen kasvatusasiathan eivät ap:lle kuulu. Jokainen kasvattaa lapsensa omien periaatteidensa mukaisesti. Ap ei voi valittaa siitä ettei veljen perhe tee kuten hän haluaa, tai ei kasvata omia lapsiaan kuten hän kasvattaa omansa.

Ja mitäs niille isovanhemmille pitäisi sanoa? Että viekää se traktori takaisin kauppaan, kun ap:n lapselle tulee paha mieli, jos serkku saa sellaisen?

[QUOTE="ap";27707609]

Juttelin asiasta veljeni kanssa juuri ja hän kai jotenkin ymmärsi pointtini. Sovittiin sitten että eivät ainakaan osta lisää lahjoja ja me ostamme jonkun ison lahjan lisää. [/QUOTE]

No ostatko sen traktorin nyt kuitenkin?

Mun mielestä on hassua, että sä nyt väkisin ostat jotain isoa sun lapselle, ettei kateus iskisi, vaikka itse mainostit, että kaiken pointti on se, ettei kaikkea voi saada. :)

Auttakaa mua!

Meillä tumma, melkein musta sohva josta ei saa tyynyjä irti. Kuopus sitten istui siinä ja veti "niskat".
Sohva pesty tekstiilinpesu-ainella ja tahra katosi, mutta haju ei.
Nyt ei mahdollista uutta sohvaa ostaa, vaikka jossain vaiheessa sekin on ostoslistalla.
Eli, millä haju pois? Miten sooda käytetään, kastelenko sohvan ensin? Viekö värejä?

[QUOTE="Vieras";27711496]Auttakaa mua!

Meillä tumma, melkein musta sohva josta ei saa tyynyjä irti. Kuopus sitten istui siinä ja veti "niskat".
Sohva pesty tekstiilinpesu-ainella ja tahra katosi, mutta haju ei.
Nyt ei mahdollista uutta sohvaa ostaa, vaikka jossain vaiheessa sekin on ostoslistalla.
Eli, millä haju pois? Miten sooda käytetään, kastelenko sohvan ensin? Viekö värejä?[/QUOTE]

Joo, ei pitäny tänne tulla :/

Ja onko parempaa tapaa opettaa lapsille, että se mitä toinen saa on itseltä pois (tämä perisuomalainen logiikka joka vaan jatkuu sukupolvesta toiseen). Minusta tuossa kasvatetaan niin hemmoteltuja lapsia ettei mitään määrää.

• Tykkää
Reactions: JonTriplet
selitä lapsillesi, että joulupukki ei tuonut heille sitä toivottua kallista lahjaa koska tietää teidän periaatteen, ettei sellaisia tarvi antaa. Joulupukkikin kunnioittaa vanhempien periaatteita. Jos lapset ovat kateellisia niin sille ei voi mitään. Jospa kuitenkin iloitsisivat omista lahjoistaan. Ei kaikkea tarvitse saada.

[QUOTE="vieras";27711356]No ostatko sen traktorin nyt kuitenkin?

Mun mielestä on hassua, että sä nyt väkisin ostat jotain isoa sun lapselle, ettei kateus iskisi, vaikka itse mainostit, että kaiken pointti on se, ettei kaikkea voi saada. :)[/QUOTE]

En osta, se olisi jo ihan naurettavaa tässä tilanteessa. Ja ei lapset niitä hintoja tietenkään tajua, selvä se, mutta se on nimenomaan tuo traktori joka kyllä on se juttu tässä. Ja voi hyvin olla että oma poikani on vain innoissaan tuosta, sepä jää nähtäväksi.

Mitään "Joulupukki tuo yhden lahjan, vanhemmat loput"-juttuja en ala tähän sotkemaan. Meillä on hyvät jouluperinteet ja lapset uskoo niihin, joten olkoon niin. Ja joulu 2013 ollaan kuitenkin miehen vanhempien luona, joten tämmöisiä ongelmia ei tule. Sitten pitää kattoa tulevaisuudessa että jatkuuko sama meno, mutta ottaa homma puheeksi jo kesällä...

Eli ongelma oli lopulta se, että ap:n lapsen serkku saa sen lahjan, jota ap:n lapsi olisi toivonut, mutta ei saa? Eihän se nyt vienytkään kuin viisi sivua keskustelua, mutta tässä siis ydin.

Ehkä teidän on tosiaan parempi viettää ihan erilliset joulut tästlähtien :) Ei tarvis sitten aikuisten tai lasten näyttää nyreää naamaa jouluisin, kun tavat ovat niin erilaiset keskenään.

Pelikonsoli ei ole ongelma, mutta sitä ei silti saisi ostaa noin nuorelle? Lapsi saa sen himotuimman lahjan, muttei toivomansa traktoria? Kaikkea ei voi saada ja ne, jotka saa on yhteydessä pukkiin ja kiltteyteen/tasa-arvoon?

Vähän huonosti läpimietityiltä nuo jutut kuulostavat. Aikuisuuteen kuuluu valitettavasti se, että käsittää omat periaatteensa todellakin omikseen, ne eivät ole universaaleja.

Niitä omia periaatteistaan pitää osata perustella tai järjestää oma elämänsä siten, että voi niitä noudattaa. On meilläkin (tosin ihan eri asioista) kysytty, että "miksen mä saa, kun nuokin saa" ja on tyydytty siihen, että me emme tee niin, vaikka muut tekisikin. Joskus selitys pidemmän mukaan (koska meidän mielestämme tuo ei ole hyvää käytöstä, koska me teemme tavalla x jne), joskus lyhyemmän mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;27712814:
Eli ongelma oli lopulta se, että ap:n lapsen serkku saa sen lahjan, jota ap:n lapsi olisi toivonut, mutta ei saa? Eihän se nyt vienytkään kuin viisi sivua keskustelua, mutta tässä siis ydin.

Ehkä teidän on tosiaan parempi viettää ihan erilliset joulut tästlähtien :) Ei tarvis sitten aikuisten tai lasten näyttää nyreää naamaa jouluisin, kun tavat ovat niin erilaiset keskenään.

No oikeastaan se ei ole se ongelma. Tuo on sellainen lahja jota lapseni ei edes osaisi toivoa, koska tajuaisi että se olisi liian iso. Lisäksi siinä olisi muitakin hankaluuksia. Nyt tosin jouluna hänelle valkenee, että "hei, siis tommosenhan siis voikin saada joululahjaksi... joku... muu". Mutta kun oon asiaa miettinyt, niin olkoon nyt näin. Vaikea sanoa miten reagoi, voihan olla ihan iloinen että saa moista peliä koittaa jne... Ja kesällä varmaan saa sillä ajaakkin, koska uskoisin että se tulee vanhempieni mökkimaisemiin, jossa kaikki vietämme paljon aikaa kesälomalla...

Ei tässä enää jouluna nyreillä. Silloin mennään sitten tilanteen mukaan ja pidetään hauskaa... Ei kai se silti väärin ole, että tämmösiä asioita etukäteen hiukan miettii. Mun mielestä monilla vanhemmilla ei ole touhuissa mitään logiikkaa, joten ei kai sitä aina tarvi sellaisia pilkata, jotka yrittävät olla johdonmukaisia.

Yhteistyössä