Juhlapäivät vappu,jussi,joulu jne.. ja erillään asuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perhoinen84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perhoinen84

Vieras
Mites nuo juhlapäivät sitten jaottuvat kun vanhemmat asuvat erillään?
Yhteishuotajuus mutta lapset joka toinen v.loppu isällään.
Kuuluuko meidän keskenämme sopia sitten noi joulut sun muut että kumman luona ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
voitte tehdä kirjallisen sopimuksen tai sitten sopia keskenänne.

mutta onko se niin että isän ei ole Pakko ottaa lapsia juhlapäivinä vedoten että ei ole hänen viikonloppu?
Musta vaan tuntuu hullulle kun ex sano että hän ottaa lapset sitten jouluna ku se osuu hänen viikonloppulle..Nii öööö 3vuoden kuluttuako :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:

mutta onko se niin että isän ei ole Pakko ottaa lapsia juhlapäivinä vedoten että ei ole hänen viikonloppu?
Musta vaan tuntuu hullulle kun ex sano että hän ottaa lapset sitten jouluna ku se osuu hänen viikonloppulle..Nii öööö 3vuoden kuluttuako :whistle:
Etävanhemman ei ole pakko ottaa lapsia ikinä, jos ei halua. Se tapaamissopimus antaa etävanhemmalle vain oikeuden tavata lastaan, jos haluaa.

riippuu ihan siitä mitä te sovitte. Jos sovitte että menette joka toinen viikonloppu tahtia ja juhlapyhillä ei ole merkitystä niin niin sitten on. Jos sovitten että jokatoinen vuosi lapset on joulun toisella vanhemmalla niin se on siinä.

HYVÄN JA TOIMIVAN TAPAAMISSOPIMUKSEN LAADINNAN PÄÄPERIAATTEET

Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 2§ mukaisesti "tapaamisoikeuden tarkoituksena on turvata lapselle oikeus pitää yhteyttä ja tavata vanhempaansa, jonka luona lapsi ei asu.

Lapsen vanhempien tulee keskinäisessä yhteisymmärryksessä ja pitäen silmällä ennen kaikkea lapsen etua pyrkiä siihen, että tapaamisoikeuden tarkoitus toteutuu 1§:ssä säädettyjen periaatteiden mukaisesti".

Tapaamissopimuksen on oltava sosiaalitoimen tai oikeusistuimen vahvistama ollakseen täytäntöönpanokelpoinen ja turvatakseen lapsen oikeudet kumpaankin vanhempaansa.

Lisäksi tapaamissopimuksen tulee olla täsmällinen, ajallisesti tarkka ja toteuttamiskelpoinen kummankin vanhemman osalta ja huomioiden vielä lapsen erityispiirteet.

Täytäntöönpanolain 2§ mukaisesti "jos lapsi on täyttänyt 12 vuotta, täytäntöönpanoon ei saa ryhtyä vastoin lapsen tahtoa. Täytäntöönpanoon ei myöskään saa ryhtyä vastoin 12 vuotta nuoremman lapsen tahtoa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota".

Tapaamissopimus on nimenomaan lapsen oikeus.

Huoltomuodolla ei ole mitään tekemistä tapaamissopimuksen laajuuden kanssa, vaan tapaamissopimus voi olla erittäin laaja vaikka lapsen huolto olisi uskottu yksin lähihuoltajalle.

Tapaaamisia vahvistettaessa ei lapsen iällä ole olennaisen rajoittavaa merkitystä, mikäli lapsi ei ole rintaruokinnassa. Ei ole tutkimuksin osoitettu, että nuoren lapsen paikka olisi enemmän äidin luona.

Luonnollisesti tapaamissopimus perustuu asianosaisten henkilökohtaiseen tilanteeseen ja mahdollisuuksiin tavata ja pitää lasta luonaan.

Mallisopimus

Isällä on oikeus tavata ja pitää lasta luonaan vähintäänkin seuraavasti:

Viikonlopputapaamiset

Parillisina viikonloppuina perjantai-illasta klo 17.00 sunnuntai-iltaan klo 19.00.

Arkitapaamiset

Parittomien viikkojen tiistai-illasta seuraavaan aamuun. Isä noutaa lapsen päiväkodista ja palauttaa seuraavana aamuna päiväkotiin. Jatkossa, kun lapsi aloittaa koulun niin lapsi tulee suoraan koulusta isän luo ja menee seuraavana aamuna suoraan kouluun.

Vuosilomat

Talvella 1 vk ja syksyllä 1 vk koulun alkuun asti. Isä ilmoittaa ajankohdat vähintään 1 kk ennen loma-ajankohtaa. Koulun alettua talvi,- ja syyslomat vuorovuosin, siten että talvella 1 viikko koulun talviloman ajankohtana isällä parittomina vuosina ja koulujen syyslomien ajankohtana isällä parillisina vuosina.

Kesällä 4 viikkoa yhdessä tai kahdessa jaksossa isän luona. Ilmoitettava 30.04. mennessä.

Juhlapyhät vuorovuosin

- Pääsiäisenä kiirastorstaista klo 16.00 2. pääsiäispäivään klo 19.00 alkaen isällä

2004 (parilliset)

- vapunaatosta klo 16.00 vapunpäivään klo 19.00 alkaen äidillä 2004 (parilliset).

- juhannusaatosta klo 16.00 juhannuspäivän jälkeiseen sunnuntaihin klo 19.00

alkaen 2004 isällä (parilliset)

- joulun aatonaatosta klo 16.00 Tapaninpäivän iltaan klo 19.00 alkaen 2004 äidillä

(parilliset)

- uudenvuoden aatonaatosta klo 16.00 2.uudenvuodenpäivään klo 19.00

alkaen 2004 isällä (parilliset).

Äitienpäivänä äidin luona ja isänpäivänä isän luona koko viikonlopun tapaamisen puitteissa alkaen perjantaista klo 17.00 ja päättyen sunnuntaihin klo 19.00. Mahdollista viikonlopun menetystä ei korvata.

Muuta huomioitavaa

Jos lapsi sairastuu tapaamisella niin tapaava vanhempi hoitaa lapsen terveeksi. Pienet sairaudet (flunssa jne.) eivät ole tapaamisten este.

Tapaamissopimusta vahvistettaessa tai sovittaessa lapsen iällä ei ole ainakaan rajoittavaa merkitystä. Varsinkin kun tutkimustulokset eivät puolla tietyn ikäisten lasten tapaamisten rajoittamista.

Mikäli vanhemmat asuvat lähekkäin ei ole mitään estettä sille, että lapset tapaavat muualla asuvaa vanhempaansa vuoroviikon (vrt De vuxna skillsmässobarn berättar).

Lomaviikko käsittää 7 vuorokautta.

Matkakustannukset
Vanhemmat vastaavat puoliksi lapsen kustannuksista tapaamisiin ja pois.

riippuu ihan siitä mitä te sovitte. Jos sovitte että menette joka toinen viikonloppu tahtia ja juhlapyhillä ei ole merkitystä niin niin sitten on. Jos sovitten että jokatoinen vuosi lapset on joulun toisella vanhemmalla niin se on siinä.
Mutta silloinkaan etävanhemman ei ole mikään pakko ottaa lasta luokseen sovittuna ajankohtana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Etävanhemman ei ole pakko ottaa lapsia ikinä, jos ei halua. Se tapaamissopimus antaa etävanhemmalle vain oikeuden tavata lastaan, jos haluaa.

Mie olin kirjoittamassa samaa, kun ykskaks tuli ilmoitus, että sivua ei löydy :o
Mutta siis minustakaan etävanhemmalla ei ole koskaan pakkoa ottaa lapsia luokseen.

Mutta silloinkaan etävanhemman ei ole mikään pakko ottaa lasta luokseen sovittuna ajankohtana.

ei niin.

kyllä mä sanon että tyhmäks ex rupee jos ei ottais lapsiaan,mutta sitten ei ottais.se olis sen elämästä pois ei mun :D

eli kannattaa varmaan varata lasten valvojalle aika sopimaan kirjallinen juttu noista tapaamisista.

kannattaa kyllä jos jompikumpi ei muuten tottele. |O
meil on joka toinen vloppu + 1 päivä viikossa. pyhät vuorotellen ja puolet isän lomasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Mie olin kirjoittamassa samaa, kun ykskaks tuli ilmoitus, että sivua ei löydy :o
Mutta siis minustakaan etävanhemmalla ei ole koskaan pakkoa ottaa lapsia luokseen.

Tuo on jännä juttu että vanhemmalla on oikeus tavata lastaan kun haluaa. Mutta missäs on se lapsen oikeus tavata vanhempaansa?

Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Tuo on jännä juttu että vanhemmalla on oikeus tavata lastaan kun haluaa. Mutta missäs on se lapsen oikeus tavata vanhempaansa?
Minusta on pelkästään lapsen edun mukaista, ettei lasta työnnetä väkisin paikkaan, johon lapsi ei ole tervetullut. Lukekoon siinä tapaamissopimuksessa ihan mitä tahansa.

Minusta tuo takaa hyvin lähinnä sen, että lähivanhempi (jonka luona lapsi asuu) ei voi evätä etävanhempaa tapaamasta lasta ilman painavia syitä.
Eli on etävanhemman "turva" saada tavata lastaan lähivanhemman mielipiteestä huolimatta.

Minusta on pelkästään lapsen edun mukaista, ettei lasta työnnetä väkisin paikkaan, johon lapsi ei ole tervetullut. Lukekoon siinä tapaamissopimuksessa ihan mitä tahansa.

Onhan se noinkin mutta mitä usein oon sivusta seurannut niin lapsella ei ole periaatteessa "oikeutta" mihinkään. Jos ei etävanhemmalle halua lähteä, viedään "väkisin" kun on hänen viikonloppu jne. Voishan sitä ajatella niinkin että lapsellakin olisi oikeus valita milloin haluaa tavata.

Ai niin, pitihän mun vastata meijen sopimuksistakin. Esikoisen isän kanssa suulliset sopimukset myös pojan ollessa pienempi. Yleisesti poika oli kaikki juhlapyhät kotona.

Miä en lapsiani haluaisi jouluksi antaa pois enkä ole antanutkaan. Tosin ei ole vaadittukaan

Miä en lapsiani haluaisi jouluksi antaa pois enkä ole antanutkaan. Tosin ei ole vaadittukaan
Meillä ei ole exän kanssa ikinä ollut mitään kirjallista tapaamissopimusta. Eikä oikeastaan suullistakaan. Tilanteen mukaan ollaan menty. Viime joulu oli ensimmäinen, jolloin exä ei viettänyt joulua poikansa kanssa. Välillä junnu on ollut joulun isällään ja välillä taas exä viettänyt joulua meidän kanssa. Exä ei saanut koskaan viettää yhtäkään joulua - eikä paljon muutakaan - esikoisensa kanssa, mutta mä en koskaan nähnyt mitään syytä siihen, ettei olisi saanut viettää kuopuksensa kanssa. Exän exä ei koskaan antanut exän olla isä tyttärelleen, mutta mä taas olen suht lempeästi lähestulkoon pakottanut exän olemaan isä pojalleen.

Meillä ei ole exän kanssa ikinä ollut mitään kirjallista tapaamissopimusta. Eikä oikeastaan suullistakaan. Tilanteen mukaan ollaan menty. Viime joulu oli ensimmäinen, jolloin exä ei viettänyt joulua poikansa kanssa. Välillä junnu on ollut joulun isällään ja välillä taas exä viettänyt joulua meidän kanssa. Exä ei saanut koskaan viettää yhtäkään joulua - eikä paljon muutakaan - esikoisensa kanssa, mutta mä en koskaan nähnyt mitään syytä siihen, ettei olisi saanut viettää kuopuksensa kanssa. Exän exä ei koskaan antanut exän olla isä tyttärelleen, mutta mä taas olen suht lempeästi lähestulkoon pakottanut exän olemaan isä pojalleen.

Meillä kun tuon nykyisen kanssa oli aikalisä tässä taannoin niin hän tuli lastensa kanssa aattoiltana meille. Lapset näkivät silti isänsä
=) Ja oli esikoisen isäkin ensimmäisenä jouluna eron jälkeen meillä.

Niitä on helppo sopia kun ei riidoissa erota tai riitaisia olla sen jälkeen. Ja nykyään esikoisen isä sopii pojan kanssa milloin poika menee sinne. Harvemmin tuo enää mulle soittaa ja kysyy sopiiko. Meillä on annettu aina pojan itsensä päättää meneekö vai ei.

Meillä kun tuon nykyisen kanssa oli aikalisä tässä taannoin niin hän tuli lastensa kanssa aattoiltana meille. Lapset näkivät silti isänsä

Niitä on helppo sopia kun ei riidoissa erota tai riitaisia olla sen jälkeen.
Meillä on tapaamiset menny aina sen mukaan, mikä kaikille sopii. Alkuvuosina jouduin antamaan paljo nkin periksi eli annoin exän tulla tänne meille poikaansa tapaamaan, vaikka mua exän naama lähinnä oksetti. Päivääkään en ole katunut, että niin tein. Junnulla on isäänsä aivan yhtä hyvät välit kuin jos olisin kaikki nämä vuodet jakanut sänkyni exän kanssa.

Niitä on helppo sopia kun ei riidoissa erota tai riitaisia olla sen jälkeen.
Meillä on tapaamiset menny aina sen mukaan, mikä kaikille sopii. Alkuvuosina jouduin antamaan paljo nkin periksi eli annoin exän tulla tänne meille poikaansa tapaamaan, vaikka mua exän naama lähinnä oksetti. Päivääkään en ole katunut, että niin tein. Junnulla on isäänsä aivan yhtä hyvät välit kuin jos olisin kaikki nämä vuodet jakanut sänkyni exän kanssa.
Meilläkin esikoisen isä kävi (lue.. vietti tuntikausia) päivittäin ihan alussa meillä. Kuinkahan kauan sitä ois jatkunut jos siitä en ois sanonut. Ihan kivahan oli että poikaa kävi kattomassa mutta eipä tuo erolta tuntunut...

Mutta nyt tää menee nukkumaan kun tuo pienin herää kumminkin ennen klo7 ylös + pari kertaa yöllä
:wave:

Meilläkin esikoisen isä kävi (lue.. vietti tuntikausia) päivittäin ihan alussa meillä. Kuinkahan kauan sitä ois jatkunut jos siitä en ois sanonut. Ihan kivahan oli että poikaa kävi kattomassa mutta eipä tuo erolta tuntunut...

Mutta nyt tää menee nukkumaan kun tuo pienin herää kumminkin ennen klo7 ylös + pari kertaa yöllä
:wave:
Mulle ero oli kyllä ihan selvä, vakka exä kävikin poikaansa tapaamassa. Meillä se jatkui monta monituista vuotta. Yleensä mä häippäsin likan kanssa jonnekin, kun exä tuli tänne viettäään aikaa junnun kanssa. Saatiin likan kanssa viettää sitä yhteistä "tyttöjen aikaa" =) Junnun mentyä kouluun musta oli kiva, kun exä tuli tänne jo varhain iltapäivällä. Lähti sitten, kun mä tulin töistä. Vieläkin naurattaa, kun junnun opettaja oikein suuttui mulle, kun junnu "valehteli" iskän olevan kotona odottamassa. Opettajan mielestä kun se ei voinut olla mitenkään mahdollista, koska mä olin yh.

Yhteistyössä