Alkuperäinen kirjoittaja tämmöstä tuli mieleen;26637072:
Kirpaisisiko sinua yhtään jos oma vanhempi kuolisi? Jos kirpaisee jo ajatuskin niin, silloin rakastat heitä, ainakin jonkin verran.
Olen hakenut vanhempani meille juna-asemalta ja se hetki, kun he ovat istuneet takapenkille on tuonut jonkinlaisen "lämpimän läikähdyksen" tunteen. Siis sellaisen, että tekisi mieli hymyillä tai jotain, mutta ei uskalla/pysty ja pelkää, että jos nyt iloitsee, niin jompikumpi onnistuu sitten kuitenkin tuottamaan pettymyksen. Että jos sitten innostun liikaa ja kerron jotain kivaa, isä latistaa tunnelman tai huomaankin, että äiti "poimii vain parhaat palat".
Aina kun olimme kylässä jossain, niin äiti tuijotti lähes koko illan minun kasvoihin ja hymyili kun puhuin jollekin ihmiselle (olin pikkuvanha ja mun juttuja kuunneltiin). Tuntui, että ehkä suoritin äidilleni jotain tai että hän "imi" itseensä mun hyvät puolet? Teini-iässä kerran tiuskaisinkin, että "älä hae elämääsi nautintoa vain minun kauttani" - koska ahdisti, että hän vain imi minusta parhaat puolet kylässä, kun selitin tädeille jotain Suomen historian juttua. Tuntui, että hän oli läsnä mulle vain silloin kun sain muut haltioitumaan?
Ja sitten, jos en ollutkaan niin reipas kyläillessä, äiti supatti korvaani pieniä käskyjä, kuten "hymyile Erkille, vilkuta Tiinalle" ja jos en tehnyt, hän nousi vierestäni pois. Isä oli vastakohta; hän esim. valokuvasi mielellään serkkulapsia ja oli jotenkin haltioitunut toisten lapsista. Minulla oli usein tunne, että hän piti enemmän naapurin kahdesta lapsesta kuin minusta ja siskostani.
Muistuttaisin, että en kirjoita näitä syyttämismielessä. Minua huolestuttaa se, että huomaan itsessäni jotain samaa kuin vanhemmissani. Tässä eräänä päivänä olimme kaupungilla ja lapseni kaatui katukivetyksellä. Kun kumarruin puhdistamaan hänen polveaan, huomasin kuinka ihan selvästi odotin että isompi joukko ihmisiä kulki ohi ja sanoin, "olipa hyvä että meillä oli näitä desinfektiolappuja mukana" - ikäänkuin hakemalla hakisin muiden hyväksyntää ja yritin saada lapsenikin näyttämään mahdollisimman reippaalta jotta kukaan ei pääsisi ilkkumaan. Huomasin tuon käytökseni vasta jälkeenpäin, mutta ihan kuin jokin häpeän pelko olisi pakottanut minut toimimaan noin - kulissit ylläpitäen, vahvuutta korostaen.