Kauhutarinoita pk:n "tädeistä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten montaa ruokaa se lapsi sitten inhoaa niin että oksentaa? Yhtä, kolmea, kymmentä? Onko tutkittu mikä saa noin äärimmäisen reaktion aikaan? Meilläkin päikyssä kaikki maistaa kerran, maistamiseen riittää ihan lusikankärki vaan. Jos ei "pakotettaisi" maistamaan, niin aika moni lapsi jättäisi kaiken paitsi herkkuruokansa syömättä... monesti kun maistavat kerran, syövät vahingossa lautasen tyhjäksi sen jälkeen. Ja ne annokset ei nyt todellakaan isoja ole.

[QUOTE="vieras";28601662]Idiootti!!Itse oksennan samantien jos maistan vähänkin veriruokia tai lipeäkalaa. Eikä kenelläkään ole oikeus kieltää toista nousemasta pöydästä ennen kuin on maistanut!! Enää ei eletä 40-luvulla, jolloin kouluissa tehtiin vaikka mitä, joka nykyään on kielletty!!![/QUOTE]

Monestiko vuodessa keskivertopäiväkodissa on veriruokia tai lipeäkalaa? Ei ainakaan 4 vuoteen ole meidän päikyssä ollut.

Normaali lapsi ei oksenna pienen määrän maistamisesta. Omat lapseni ovat aina maistaneet ja syövät kaikkea. Jos eivät tykkää, maistavat vain, en pakota syömään. Miten sinä sitten totutat lapsiasi uusiin makuihin? Miten lapsesi voi inhota ruokaa jos ei ole edes maistanut sitä? Anteeksi vain mutta lapsellasi on todennäköisesti syömishäiriö

Samaa mieltä. Päiväkodeissa kannustetaan maistamaan kaikkea ja maistamisesta ei kukaan saa traumoja tai oksenna. Kyllä äitinä sanoisin myös lapselle, että näinhän meillä kotonakin kokeillaan ja maistellaan, eikä aleta temppuilemaan ja nirsoilemaan.
Ruokatapoja opetellaan aivan samoin päiväkodeissa.

Normaali lapsi ei oksenna pienen määrän maistamisesta. Omat lapseni ovat aina maistaneet ja syövät kaikkea. Jos eivät tykkää, maistavat vain, en pakota syömään. Miten sinä sitten totutat lapsiasi uusiin makuihin? Miten lapsesi voi inhota ruokaa jos ei ole edes maistanut sitä? Anteeksi vain mutta lapsellasi on todennäköisesti syömishäiriö

Ei ole syömishäiriötä, vaan kyseessä on erityislapsi jolla yksi oire on se että oksentaa jos ruoka on väärän rakenteista tms. Syö kyllä monipuolista ruokaa, kiitos kysymästä. Missä sitäpaitsi kerroin että kyse on "normaalista" lapsesta?

[QUOTE="a p";28601685]Ei ole syömishäiriötä, vaan kyseessä on erityislapsi jolla yksi oire on se että oksentaa jos ruoka on väärän rakenteista tms. Syö kyllä monipuolista ruokaa, kiitos kysymästä. Missä sitäpaitsi kerroin että kyse on "normaalista" lapsesta?[/QUOTE]/ t

Lisään vielä, että lapseni suun motoriikka aiheuttaa sen että tietyt ruuat saavat oksentamaan.

[QUOTE="vieras";28601662]Idiootti!!Itse oksennan samantien jos maistan vähänkin veriruokia tai lipeäkalaa. Eikä kenelläkään ole oikeus kieltää toista nousemasta pöydästä ennen kuin on maistanut!! Enää ei eletä 40-luvulla, jolloin kouluissa tehtiin vaikka mitä, joka nykyään on kielletty!!![/QUOTE]

Lapsi tarvitsee kymmeniä maistelukertoja ennen kuin tottuu ruokaan. Ja edelleenkin päiväkodin kasvatustehtävään kuuluu erilaisiin ruokiin totuttaminen. Ja pieni maistiainen, lusikan kärjellinen, on normaalille lapselle täysin mahdollista ja suotavaakin. Ja jos ei vaadita maistamista, lapset eivät ikinä totu ruokiin. Ja lapset myös itse ilahtuvat, kun ovat uskaltaneet maistaa.

Oksennatko oikeasti lusikan kärjellisestä lipeäkalaa?!?

[QUOTE="vieras";28601683]Samaa mieltä. Päiväkodeissa kannustetaan maistamaan kaikkea ja maistamisesta ei kukaan saa traumoja tai oksenna. Kyllä äitinä sanoisin myös lapselle, että näinhän meillä kotonakin kokeillaan ja maistellaan, eikä aleta temppuilemaan ja nirsoilemaan.
Ruokatapoja opetellaan aivan samoin päiväkodeissa.[/QUOTE] Eli sekin on kannustamista, jos hoitaja tiukkaan ääneen sanoo että et nouse ennen kuin olet maistanut, ja lapsi itkee? Ja vaikka lapsen äiti on kertonut lapsen ongelmista?

[QUOTE="a p";28601698]/ t

Lisään vielä, että lapseni suun motoriikka aiheuttaa sen että tietyt ruuat saavat oksentamaan.[/QUOTE]

Ymmärtääkseni myös suun motoriikkaa harjoitellaan maistelemalla erilaisia ruokia. Olen työskennellyt myös esim. autistien kanssa, jotka eivät mielellään syö esim. muussia, mutta kuitenkin he maistavat ja totuttelevat siihen ja se on tärkeä osa kuntoutusta.

Lapsi tarvitsee kymmeniä maistelukertoja ennen kuin tottuu ruokaan. Ja edelleenkin päiväkodin kasvatustehtävään kuuluu erilaisiin ruokiin totuttaminen. Ja pieni maistiainen, lusikan kärjellinen, on normaalille lapselle täysin mahdollista ja suotavaakin. Ja jos ei vaadita maistamista, lapset eivät ikinä totu ruokiin. Ja lapset myös itse ilahtuvat, kun ovat uskaltaneet maistaa.

Oksennatko oikeasti lusikan kärjellisestä lipeäkalaa?!?
tämä ei ollut minulle suunnattu, mutta tosiaankin, en ole missään kohtaa maininnut että olisi kyse normaalista lapsesta. siksi tämä tapaus onkin otettu vakavasti joka taholla misssä olen siitä kertonut. Ja siinä vaiheessa kun lapsi itkee, pitäisi jo jokaikisen tajuta lopettaa.

Olispa mielenkiintoista kuulla mikä/mitkä tämä ruokalaji on jonka maistaminen sa lapsen oksentamaan.

Itse -jos en päivittäin ni viikoittain ainakin- suostuttelen, maanittelen, "kiristän" töissä lapsia maistamaan ruokia. "ota tämä kuorma ni haen sinulle leivän" "miltähän punajuuri maistuu kun se värjää lautasen ihanan pinkiksi?" "et saa sitten pastillia jos et yhtä maista kun ei hampaissa ole puhdistettavaa".

10v. pk työtä takana ja kaikissa paikoissa on ollut periaate että maistetaan, herkkäkurkkuisia ja nirsoja lapsia sopii joukkoon mutta kukaan ei ole oksentanut. Yökkäys on parilla-kolmella tullut, mutta silti he ovat seuraavallakin kerralla maistaneet pakottamatta. Jos nuppineulan pään kokoinen pala on maistamista.

Kun tiedetään että maija syö muuten hyvin mutta yökkää kukkakaalista ni tottakai se huomiodaan. Mutta jos ville ei syö juuri muuta kun makaroonia ja ketsuppia ni kyl häntä on maanitellaan enemmän jotta tottuisi.

Ymmärtääkseni myös suun motoriikkaa harjoitellaan maistelemalla erilaisia ruokia. Olen työskennellyt myös esim. autistien kanssa, jotka eivät mielellään syö esim. muussia, mutta kuitenkin he maistavat ja totuttelevat siihen ja se on tärkeä osa kuntoutusta.

Mutta minun lapseni on ihan aina oksentanut ruuista jotka tuntuvat väärältä suussa. Ja olemme kyllä ihan ammattilaisilta saaneet olla tyrkyttämättä lapselle sellaisia ruokia jotka saavat hänet oksentamaan. Kun on kuitenkin lähes kaikkiruokainen.

Miksi pitää jankuttaa asiasta jonka ovat kaikki tahot todenneet, että se oli hoitajalta väärin tehty?

[QUOTE="Jenis";28601711]Klassinen provo - faktoja tiputellaan vähitellen eikä kerrota aloituksessa juuri mitään oleellista :D[/QUOTE]

No, aluperin kyselin vain kauhukokemuksia päiväkodin hlökunnasta.

[QUOTE="a p";28601707]Eli sekin on kannustamista, jos hoitaja tiukkaan ääneen sanoo että et nouse ennen kuin olet maistanut, ja lapsi itkee? Ja vaikka lapsen äiti on kertonut lapsen ongelmista?[/QUOTE]

Ei siitä tarvitse itkeä, että rohkaistaan vain MAISTAMAAN ruokaa ja istumaan sen ajan? Kuten ylempi kirjoitti hyvin, että jos aina päästetään lapset kun ei maistu, pois ruokapöydästä eikä edes tarvitse maistaa, niin eihän he söisi kun lempiruokiaan!
On tosi tärkeää, että päiväkodissa pidetään kiinni ruoka - ja muista tavoista ja päinvastoin lapset oppii näin uusia makuja, ja hyviä käytöstapoja.

Vähän asian vierestä, mutta ap:en muksulle toi voi olla vain vallankäyttöä.

Joskus kauankauan sitten kun olin lapsi, oltiin perheen kanssa jollakin retkellä. Kun mentiin syömään pikkuveljeni 5 v halusi hamuprilaisen ja muut jotain muuta (oiskohan ollut pizzaa). Kun ruuat tuli pöytään, iski veljelleni ruokakateus, eikä vanhempani suostuneet ostaa toista annosta. Noh hän haukkasi hampparista yhden palan ja kakisteli niin kauan että yrjö tuli :D sitten sai osan muiden ruuista..

[QUOTE="a p";28601758]Mutta minun lapseni on ihan aina oksentanut ruuista jotka tuntuvat väärältä suussa. Ja olemme kyllä ihan ammattilaisilta saaneet olla tyrkyttämättä lapselle sellaisia ruokia jotka saavat hänet oksentamaan. Kun on kuitenkin lähes kaikkiruokainen.

Miksi pitää jankuttaa asiasta jonka ovat kaikki tahot todenneet, että se oli hoitajalta väärin tehty?[/QUOTE]

No kerro nyt, mikä/mitkä ovat ne ruuat, jotka saavat välittömästi oksentamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodissa töissä;28601743:
Olispa mielenkiintoista kuulla mikä/mitkä tämä ruokalaji on jonka maistaminen sa lapsen oksentamaan.

Itse -jos en päivittäin ni viikoittain ainakin- suostuttelen, maanittelen, "kiristän" töissä lapsia maistamaan ruokia. "ota tämä kuorma ni haen sinulle leivän" "miltähän punajuuri maistuu kun se värjää lautasen ihanan pinkiksi?" "et saa sitten pastillia jos et yhtä maista kun ei hampaissa ole puhdistettavaa".

10v. pk työtä takana ja kaikissa paikoissa on ollut periaate että maistetaan, herkkäkurkkuisia ja nirsoja lapsia sopii joukkoon mutta kukaan ei ole oksentanut. Yökkäys on parilla-kolmella tullut, mutta silti he ovat seuraavallakin kerralla maistaneet pakottamatta. Jos nuppineulan pään kokoinen pala on maistamista.

Kun tiedetään että maija syö muuten hyvin mutta yökkää kukkakaalista ni tottakai se huomiodaan. Mutta jos ville ei syö juuri muuta kun makaroonia ja ketsuppia ni kyl häntä on maanitellaan enemmän jotta tottuisi.

Sienisalaatti. Ja nimenomaan oli kyse siitä että olin kertonut ja se oli kirjoitettu ylös että lapsi oksentaa sienistä. Ja muutamasta muusta, mutta ei niitä ole kuin muutama, ei todellakaan ole siis vain pari ruokalajia joita syö.

[QUOTE="a p";28601761]No, aluperin kyselin vain kauhukokemuksia päiväkodin hlökunnasta.[/QUOTE]

Olet varmaan jo huomannut, että harva pitää ruuan maistattamista kauhukokemuksena? :D

koulussakin pitää maistaa, se ei ole pakottamista.
juuri kuten joku tuolla aiemmin kirjoittikin, johan siinä alkaamenemään pöpelikköön jos jokaiselle erityislapselle aletaan vaatimaan omia pöperöitä!

pst. hyvin usein nämä äidin suureen ääneen kailottamat erityislapset ovat ainoastaan huonosti kasvatettuja lapsia...

[QUOTE="Jenis";28601774]No kerro nyt, mikä/mitkä ovat ne ruuat, jotka saavat välittömästi oksentamaan?[/QUOTE]

Sienisalaatti ja kaikki muutkin sieniruuat. Lisäksi tomaatti ja appelsiini. Ei ole koskaan mitään noista maistanut oksentamatta. Ja vaikka olisi minun mielikseni joskus maistanut, on oksentanut. Nuo siis tiedän ja olen kertonut, ja ihan vastikää neuvolassa sanottiin että lapsi on hyvin kasvanut ja hänen ruokavalionsa on riittävän monipuolinen.

[QUOTE="a p";28601132]Miksi ajattelet noin? Itsellä on tällä hetkellä mieli niin maassa oman lapsen ryhmän henkilökunnan takia, että haluaisin ihan lohdutukseksi kuulla että muillakin on tullut vastaan samanlaisia.

Tuolla mm. pakotetaan lapsi syömään niin kauan kunnes lapsi oksentaa yms. paljon muuta "kivaa". Ja valituksia olen tehnyt johtajalle, joka on todennut niiden olevan aiheellisia. Ja muut vanhemmat ovat myös tehneet. Mutta aina tulee lisää juttuja...:-/

Ja, edellisessä asuinpaikassamme yksi nuori mieshoitaja tuli kerran aamulla töihin kännissä...[/QUOTE]

Tuota.. Tee hoitajista rikosilmoitus.. ja samaan syssyyn teet rikosilmoituksen johtajasta(rikosnimike virkavelvollisuuden laiminlyönti) , voit tehdä lastensuojeilmoituksen ko.päiväkodista. lisäksi voit tehdä kantelun(googlaa kantelu valitse se mikä menee eduskunnan oikeusasiamiehelle). voit soittaa aluehallintovirastoon ja pyydät puhelimeen sosiaaliylitarkastajan jonka vastuu alueena on päivähoito.

Tuo arsenaali takaa sen että homma muuttuu. Mutta sen lisäksi voit auttaa asiaa antamalla juttuvinkin iltalehdelle. hoida asiat jo huomenna. aloita alue-hallintovirastoon soitolla.

ai miten ni kokemusta :)

[QUOTE="vieras";28601791]koulussakin pitää maistaa, se ei ole pakottamista.
juuri kuten joku tuolla aiemmin kirjoittikin, johan siinä alkaamenemään pöpelikköön jos jokaiselle erityislapselle aletaan vaatimaan omia pöperöitä!

pst. hyvin usein nämä äidin suureen ääneen kailottamat erityislapset ovat ainoastaan huonosti kasvatettuja lapsia...[/QUOTE] Eli vaikka hoitaja tietää että lapsi ei ole ko. ruokaa kertaakaan syönyt oksentamatta, sitä pitää pakottaa maistamaan? Ja heh, meillä on kyllä ihan jo neuvolan papereissa nuo kaikki eri vammat mainittu. Ei ole siis kyse pelkästään kasvatuksesta.

[QUOTE="a p";28601800]Sienisalaatti ja kaikki muutkin sieniruuat. Lisäksi tomaatti ja appelsiini. Ei ole koskaan mitään noista maistanut oksentamatta. Ja vaikka olisi minun mielikseni joskus maistanut, on oksentanut. Nuo siis tiedän ja olen kertonut, ja ihan vastikää neuvolassa sanottiin että lapsi on hyvin kasvanut ja hänen ruokavalionsa on riittävän monipuolinen.[/QUOTE]

No, teidän päiväkodissa on pöljä täti joka ei osaa/muista noudattaa lapsikohtaisia ohjeita. En nyt silti tätä ihan kauhutarinana osaa pitää, sikäli kun ei ole provo.

[QUOTE="a p";28601800]Sienisalaatti ja kaikki muutkin sieniruuat. Lisäksi tomaatti ja appelsiini. Ei ole koskaan mitään noista maistanut oksentamatta. Ja vaikka olisi minun mielikseni joskus maistanut, on oksentanut. Nuo siis tiedän ja olen kertonut, ja ihan vastikää neuvolassa sanottiin että lapsi on hyvin kasvanut ja hänen ruokavalionsa on riittävän monipuolinen.[/QUOTE]

Öööö kuinka usein lapsesi päiväkodissa on sieniruokia? Tomaattia ja appelsiinia toki on, mutta varmaan voi syödä muut osat salaatista kuin tomaatit. Vai eikö ruuassakaan voi olla tomaattia?

[QUOTE="vieras";28601791]koulussakin pitää maistaa, se ei ole pakottamista.

pst. hyvin usein nämä äidin suureen ääneen kailottamat erityislapset ovat ainoastaan huonosti kasvatettuja lapsia...[/QUOTE]

Ja siis ei todellakaan ole nyt kyse siitä että vain kerran pitäisi maistaa, ei yksi maistaminen riittänyt, sitten piti maistaa vielä lisää.

Huvittaa tämä inttäminen, kun hoitaja itse on myöntänyt että hänellä meni hermot, ja pyytänyt minulta anteeksi. On tämä vaan huvittava palsta kerrassaan. :-D

Yhteistyössä