Kenen mielestä alle 10 lahjaa on aivan liian vähän lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsille lahjoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on 2 lasta ja noin 15 lahjaa per lapsi. Tähän ei kyllä sisälly käyttötarpeisiin tulevat perus-vaatteet + kännykät. Lisäksi sukulaisilta tulee noin 5 lahjaa per lapsi lisää.

Totuus on, että vuoden mittaa saa kyllä kantaa aika paljon kamaa kaatopaikalle..

Jokaisen lapsen pitäisi saadakin alle 10 lahjaa, eikä mitään paskaa roinaa, eikä rihkamaa, eikä leluja jotka leikkivät itse itsellään. Siitä tunnistaa paskan lelun, että lapsi ei osaa leikkiä sillä. Siksi lapset eivät osaa nykyään enää leikkiäkään, kun suuri osa leluista on tollaisia roinaleluja.

Pääasia et saa semmoisia joita on toivonut! Meillä ei koskaan oo laskettu et sain vaan 4 tai 5 lahjaa, aina on oltu tyytyväisiä. Nää vanhemmat jotka totuttaa lapsensa saamaan yli 10 lahjaa tulee kärsimään siitä loppuelämänsä!!

Jaa. Meillä on tässä näkemysero.

Meille ostetaan leluja muutenkin, aina kun jotain kivaa ja hyvää sattuu löytymään. Ei turhaa krääsää, mutta esimerkiksi Sylvanian families hahmoille meillä on jos jonkinlaista kotia ja leikkipuistoa ja kulkuvälinettä yms. Niillä lapsi leikkii lähes päivittäin. Siksi ei tarvi jouluun kasata kaikkea mahdollista.

Minusta ihanne on 5 toivottua ja mieleistä lahjaa. Ne jaksaa hyvin avata ja leikittävää riittää. Aina niitä on kuitenkin reilusti enemmän, varmaan ainakin 15 pakettiin nousee tänäkin vuonna kun pelkästään minun ystäviltäni on tuolla neljä lahjaa.

Ei se määrä sulje laatua pois.

Meillä tulee jo pelkistä kirjoista viisi pakettia per perheenjäsen (kyllä, paketoin erikseen). On kiva kun paketteja on paljon. Jouluun vaan meillä kuuluu yltäkylläisyys kaikin tavoin. Kerrankin saa hyvää ruokaa ja yllätyksiä ja lahjoja ja onnea ja läheisyyttä yllin kyllin. Jouluähkyn jälkeen sitä haluaakin odottaa vuoden verran ennen seutaavaa kertaa.

Muistan jo lapsuuden jouluista sen riemun kun kaikkea on ihan liikaa. Kukin tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja henkinen köyhyys;29368051:
Lapselle se ei ole liian vähän, mutta ilmeisesti aika monille vanhemmille on. Kannattaisi miettiä miksi.

niinpä.mä en näe yhtään järkevää syytä hukuttaa lasta lahjoihin. Meillä on aina 5-6 pakettia/lapsi,ei oo ikinä valituksia kuulunu.

Lapsille on tuolla huomiseksi 22 lahjaa lasta kohden. Eli 44 pakettia. Saan itsekkin kuusi lahjaa ja mies viisi. Lasten lahjoista kolmessa (vai neljässä) on vaatteita ja loput on leluja tai muuta kivaa. En paketoi joka romua omaan, esim, yksi lahja on salikassi jonka sisällä on pikkupyyhe ja sisäpelikengät sekä juomapullo. Karkkia en paketoi sitä on muuten tarjolla. Lahjoihin meni tonni joten ihan paskaa en ole ostanut. Lapsilla ei ole liikaa leluja koska pistämme aina pois rikkinäiset ja ne joilla ei enää leikitä. Nytkin annettiin leluja ja pelejä säkillinen kirkolle ja päiväkotiin. Emme osta kuin jouluna ja synttärinä. Lapset ei saa viikkorahaa jolla ostaa itse. Hyvin jaksoivat viimevuonna saman määrän avata. Kukaan ei visko lahjoja. Paketteja availlaan vuorotellen yhdessä ja katsotaan mitä kukakin sai. Viimeksi siivotaan paperit porukalla ja päätetään muutama lelu joilla leikitään heti, lopuilla sitten muina päivinä. Joulu ei suinkaan lopu aattoon ja on myös elämää joulun jälkeen ( näin mulle on kerrottu).

Niin, siis totta kai on elämää aaton jälkeenkin. Mutta kun joku suri niiden lasten puolesta, joilla on alle 10 pakettia, koska ne on nopeasti avattu ja se on sitten siinä, kommentoin, ettei aikuisten tartte antaa sitä viestiä, että se oli siinä. Ilta voi jatkua lahjoista nautiskeluna, ja pienten lasten kanssa se onnistuu paremmin, kun lahjojen availu ei vie tuntikausia.

Nyt joku varmaan haluaa kertoa, että olen ilkeä kun pakotan varmana lapset joka ilta petiin klo 19.30. Ei, en aikataulunatseile, mutta pienten lasten jaksamisella on ihan fyysinen rajansa. Tuskin malttavat aattoaamuna kovin pitkään nukkua, ja päiväunia eivät enää nuku.

Tuo "lapsilta kysyminen" sai kyllä epäilemään provoksi. Jos kysyisin viisivuotiaaltani, söisikö hän lounaaksi ennemmin jäätelöä kuin ruokaa, tai haluaisiko hän uusia mekkoja, vaikka kaappi täynnä niitä, vastaus olisi varmaan myöntävä. Mutta ei se siitä lapsen etua tee.

Mä haluaisin et joulu ois ennen kaikkea yhdessä olemista, makaamista telkkarin ääressä, hyvin syömistä, pelailua, ulkoilua... Toivoisin et lapset saisi pari lahjaa, ne sellaisia isoja tärkeitä. En käsitä sitä että pitää avata 20 lahjaa. Sukulaislapsilla on näin, ne vain ottaa lahjan, avaa, hyvä kun edes katsoo mitä siellä on ja seuraava paketti. Eivät ehdi edes leikkiä kaikilla. Meidän lapset ei silti ole varmasti jääneet mistään paitsi... Ne pari paljon toivottua lahjaa on niitä millä jaksaa leikkiä ja pelailla koko joulun!

Meillä on lapselle nyt aatoksi kolme pakettia ja joulupäivänä mummilassa saa lisää.
Uudenvuoden jälkeen saa minun vanhemmiltani lahjat, kun nähdään heitä.

Mun mielestä tämä on ihan hyvä, en kaipaa lisää ja toisaalta vähän pelottaa, että jos siellä mummilassa onkin sitten ihan "liikaa" kaikkea "turhaa" lahjaa odottamassa.
Mun lapsuudenkodissa saatiin aina jouluna ihan liikaa lahjoja, siis oikeasti kamalat röykkiöt ja mulle jäi jonkinlainen "trauma" aiheesta, en todellakaan halua omalleni samaa, mielestäni se oli järjetöntä.
Mun lapsi saa leluja, tavaroita ja vaatteita pitkin vuotta (oikeastaan kuukausittain), joten juhlapäiville ei edes tule juuri mitään ostettavaa.

Meillä lahjoja tulee paljon. On tullut aina. Meillä ajatus on jotenkin niin että jouluna on kiva oikeasti saada isot kasat lahjoja. Synttäreillä saavat sitten vähemmän ja meiltä vanhemmilta toiveista riippuen 1-3 lahjaa.
Meillä paketeista löytyy myös vaatteita joita ovat toivoneet. Esim. esikoinen on toivonut neulepaitoja ja niitä on tulossa useampi. Paketoin lahjat niin että esim. yhdessä paketissa on housut+paita ja sukat jos selllaisia on tulossa.

Myös kirjoja ja muutamia dvd-elokuvia on tulossa jokaiselle lapselle (3).
Karkkeja en itse osta enkä pakkaa mutta sukulaisilta on tulossa ja niitä en ole paketeista pois repinyt vaan lapset saavat sitä kautta myös herkkulahjoja vähän.

Lahjat pyritään ostamaan toiveiden, mutta myös sen mukaan mitä tiedetään lapsen tarvitsevan tai mistä pitävän. Meidän lapset ovat kirjoittaneet listansa vähän niin että selatessa lelulehteä on kirjoitettu kaikki ylös mitkä ovat näyttäneet mielenkiintoisilta.
Kaikkia ei tokikaan toteuteta.

Itse ostetaan paljon lahjoja ja niitä tulee lisäksi isovanhemmilta (appiukolta 1-2kpl/lapsi, anopilta 3kppl/lapsi, minun vanhemmiltani 1-5kpl/lapsi.)
Lapsilla on kaikilla 4 kummia mutta niistä muistavat vain harva. Eivät ole siis muutenkaan paljon tekemisissä. Minun sisarukset muistavat myös n. 1-2 paketilla lasta kohti.

Tänä vuonna paketeista on tulossa mm. sylvanian families hahmoja 3 ja 6 vuotiaalle (toive), Stigat, muovailuvahaa, vaatteita, kuulokkeet (9 vuotiaalle, toive), lautapelejä, elokuvia, kirjoja, barbiet, pyyhkeet, 6v peppi pitkätossun talon, Stiga-potkulauta (9v), musiikkia, cd-soitin, kamera, friends legoja, duplo legoja, sähköhammasharja, lumikolat...

mua niin naurata nää äidit, jotka luulee, että lasen onni on kiinni siitä paketti määrästä. ihan sama ilmeisesti että niistä suurin osa lojuu lastenhuoneen lattialla kerättävänä, ja sitten äidit riiteee jälkikasvun kanssa siitä tavaroidn keräämiestä. ei lapsi tarvii viittäkymmentä pakettia. omani saavat taas sen 10 per nokka, ja siinä on jo monta sellaista, jota eivät ole edes toivoneet. kysyin lapsilta itseltään, etä montako pakettia haluavat, ja jopa erityispoika sanoi että 5-7 lahjaa on ihan soppeli määrä

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29370172:
mua niin naurata nää äidit, jotka luulee, että lasen onni on kiinni siitä paketti määrästä. ihan sama ilmeisesti että niistä suurin osa lojuu lastenhuoneen lattialla kerättävänä, ja sitten äidit riiteee jälkikasvun kanssa siitä tavaroidn keräämiestä. ei lapsi tarvii viittäkymmentä pakettia. omani saavat taas sen 10 per nokka, ja siinä on jo monta sellaista, jota eivät ole edes toivoneet. kysyin lapsilta itseltään, etä montako pakettia haluavat, ja jopa erityispoika sanoi että 5-7 lahjaa on
ihan soppeli määrä

Lasten huone ei ole meillä mikään varasto jonne kerätään kaikki lelut ikävuosiltaan 0-10. Rikkinäiset heti roskiin. Ne joilla lapsi ei leiki- kiertoon. Noin neljä kertaa vuodessa laitetaan tavaraa pois. Lapsen mielenkiinto muuttuu kun ikä vaihtuu. Lelut on iänmukaisia kun ne vaihtuvat vuosittain. No legot on kestosuosikkeja.. Ja jos saa vaika 10 Barbia niin hyvin ne mahtuu yhteen pieneen koriin, eikä täytä lastenhuonetta lattiasta kattoon ;) myöskään lautapelit ei vie tilaa, niille on oma kaappi. Lapset voi opettaa pitämään huolta leluistaan..eikä tarvii edes tapella.

No todellakin on aivan liian vähän.
Vähintään 50 lahjaa on sopivasti ja määrät alle sen laskee lapsen arvoa kaveripiirissäkin, joten minusta todella ajattelematonta vanhemmilta tekopyhäillä lapsen kustannuksella jostain antimaterialismista. Kuka haluaa leikkiä lapsen kanssa, jonka vanhemmat on joko köyhiä tai todella itaroita, tai omaavat jotain periaatteita, mistä lapsi ei ymmärrä hölkäsen pöläystä, aiheutatte vain pahaa mieltä!!!
Onko sekään muka paljon, jos lapset saavat vain tonnilla lahjoja, ei sillä saa edes MacBook Airia tai mitään oikeasti laadukasta ja kivaa. Tai että laitetaan pakettiin jotain made in china-vaatteita h&m:ltä tai seppälästä, kukaan lapsi ei todellakaan ilahdu mistään pehmeistä paketeista, äitylit vaan kuvittelee tekevänsä palveluksen kun paketoi kaikkea normaalistikin lapselle ostettavaa joulun kunniaksi pakettiin. Mitä seuraavaksi, lapsen jouluaaton iltapala joulupaketissa?

Ja vielä järkyttävämpää, jos tila loppuu kesken jo 20 lahjan jälkeen, miten ahtaasti te oikein asutte?! Olisi todellakin aika heittää vanhat kiinaromut roskiin.

Minusta alle 10 pakettia ei todellakaan ole mitenkään oletusarvioisesti liian vähän. Meiltä lapsi saa kaksi pakettia, mutta kun lasketaan mummut ja kummit ja muut ja muutama ennen joulua tullut yllätyspaketti niin yhteensä tulee varmaan 10-12. Ja aivan varmasti pärjäisi 2,5-vuotias vähemmälläkin. Viime jouluna sai aattoiltana neljä pakettia ja siinäkin oli pari "liikaa" siinä mielessä että kolmannesta ei oikein jaksanut kiinnostua :D Tänä jouluna lahjat tulee kahdessa erässä (kahdessa eri paikassa), ja kertaistumalta ei varmasti todellakaan jaksaisi edes huomata 10 lahjaa. Mutta toisaalta, vielä tänä vuonna ei edes ymmärrä odottaa lahjoja tai ajattele että joulupukki=lahjoja, vaikka on asiasta jotain juteltu, ensi vuonna jaksaa tietysti jo eri tavalla innostua siitäkin hommasta. Onko se sitten hyvä vai paha ;) Nyt odottaa vain mummon luokse pääsemistä, kinkkua ja joulukuusta.

Ja hui kamala, osa noista lapsen lahjoista on vielä sellaisia "tylsiä" kuten rukkaset ja lapaset.

Yhteistyössä