Kenen mielestä alle 10 lahjaa on aivan liian vähän lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsille lahjoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä niitä lahjoja on tänä vuonna 7 per lapsi. Suurin osa lasten omia toiveita, muutama yllätyspaketti joukossa. Määrää tärkempää on minusta se että lahjat ovat mietittyja ja lapselle mieluisia. Onpa yhdessä paketissa tylsästi luistimet, kun lapsi sellaisia toivoi. Olisin ne toki voinut ostaa muutenkin, mutta miksi en toteuttaisi toivetta?

Rahasta ei ole kyse vaan periaatteesta että aina ei tarvitse kaikkea saada. Mielestäni lapsillani on jo kaikkea ja varsinkin paljon leluja. Kumpikin saa isot legopaketit lahjaksi ja sitten muuta pienempää. Tämä riittää meille.

Ymmärrän toki senkin jos leluja ei juuri muulloin osteta kuin synttäreinä ja jouluna. Mun lapseni ostavat niitä viikkorahoillaan myös itse.

Mitä mun siis pitäisi miettiä? Ja jos meidän lapset saa alle 10 lahjaa niin voit kysyä niiltä oliko liian vähän, vastaus on taattu. Eihän kymmeneen pakettiin saa kaikkea sitä mitä haluaa antaa.

No varmasti on tietty vastaus jos penskat on siihen kasvatettu että paketteja on oltava kamalasti. Taattua on jo joo se tulos mihin opettaa. Tuo 6v on toivonut kahta juttua tosi hartaasti ja sanon että jos kahdesta löytyy NE, loput jää vähemmälle huomiolle, oli niitä 8 tai 20. Ei tuo osannu nimetäkään toiveita kamalasti, ne kaksi vain ja loput jotkut on sitte sekä kummeilta, isovanhemmilta että meiltä vielä jotain kivaa. Varmaan tulee se 10 lahjaa. Minusta ei ole ollenkaa pääasia se määrä vaan laatu ja toiveen toteutuminen. En ymmärrä sellasta että lahjoja on oltava kasapäin. Tähän asti ollu aivan tyytyväinen lahjoihinsa vaikkei niitä raukalle syydetäkään läjäpäin.

Lapsilla nyt tänä vuonna ihan liikaa lahjoja.mutta ens vuonna yritän että ei näitä extra -yllärilahjoja mitä harrastan ni ollenkaan.vaan ainoastaan mitä toivovat..ja vaikka 5 toivetta.

Ei se määrä vaan laatu. Meidän koululaisilla oli molemmilla toiveena pari suurempaa ja kallista lahjaa, ne toteutettiin ja muutaman pehmeän paketin vielä ostin lisäksi, kummeilta ja mummeilta tulee molemmille vielä paketteja, olisiko lahjoja sitten 9 per nenä, mielestäni ihan sopiva määrä.

MItäs järkeä sitä tuollaisessa lahjapaljoudessa on?! Mun mielestä 5 lahjaa on ihan ok. Mitä ihmettä sitä kymmeniä lahjoja osteskelemaan, en tajua! Tosin meillä lahjat on aika arvokkaita yleensä, joten ei niitä osteta niin isoja määriä.

herrantähe jos ostaisin jokkaiselle 10 lahjaa niin hukuttais niihin.meillä satsataan siihen mitä lapsi OIKEESTI tarvitsee ja 5 lahjaa riittää.tiete karkit on erikseen.niitä ei paketoija.mut me on opetettu lapset pienestä asti että toivoa saa vaikka kuun taivaalta mutta vanhemmat katsoo mitä pukki tuo.ei meillä oo opetettu tuohon nykyajan materiaalihulluuteen.

Omasta lapsuudesta muistan sen lahjojen avaamista seuranneen "krapulan" ja tyhjän olon, että se oli nyt tässä vuodeksi. Ei se "se oli nyt siinä" -olo johtunut siitä, että lahjoja olisi ollut liian vähän, vaan siitä, että ne loppuivat. Ja nehän loppuvat, oli niitä 4 tai 40.

Jos lahjoja on hirveästi, ei niiden avaamisen jälkeen oikein ehdi/jaksa enää muuta ennen nukkumaanmenoja. Jos taas niitä on kohtuudella, ehtii vaikka lukea vanhemman kanssa lahjakirjaa, pelata yhdessä uutta peliä tai leikkiä vähän aikaa toivelelulla. Mielestäni kivempi päätös illalle kiinnittää huomio siihen mitä saatiin kuin siigen että nyt ne paketit loppui ja paskaaks tässä enää. Eli ei sen iloisen illanvieton tarvitse loppua vaatimattomammankaan lahjapinon ehtymiseen.

herrantähe jos ostaisin jokkaiselle 10 lahjaa niin hukuttais niihin.meillä satsataan siihen mitä lapsi OIKEESTI tarvitsee ja 5 lahjaa riittää.tiete karkit on erikseen.niitä ei paketoija.mut me on opetettu lapset pienestä asti että toivoa saa vaikka kuun taivaalta mutta vanhemmat katsoo mitä pukki tuo.ei meillä oo opetettu tuohon nykyajan materiaalihulluuteen.

ja lisään minäkin vielä että minun lapsilla on sitte vissiin aika tylsä joulu ja ankara äiti :( mutta lapsen ilo on näkyny joka joulu.koskaa ei oo itketty ettei saanu sitä,tätä,tuota...

Meillä on teini-ikäisiä ja kummatkin saavat 2 lahjaa meiltä, loput saavat lahjakortteina ja rahana. Itse halusivat niin, saavat itse ostaa juuri sellaisia tavaroita kuin haluavat. Sukulaisilta ja kummeilta tulee kyllä paketteja ja varmaan jonkun verran rahaakin, kummatkin tulevat saamaan yhteensä varmaan 7-8 pakettia sekä rahaa ja lahjakortteja n. 150- 200 euron arvosta.

Omituiseksi on meno mennyt kun kenenkään (minkään ikäinen) lapsi ei enää jouluahjoja halua.

Tosin taitaa olla vanhempien omaa haavemaailmaa jota sitten toteuttavat.

[QUOTE="Outoa";29369131]Omituiseksi on meno mennyt kun kenenkään (minkään ikäinen) lapsi ei enää jouluahjoja halua.

Tosin taitaa olla vanhempien omaa haavemaailmaa jota sitten toteuttavat.[/QUOTE]

On eri asia haluata muutama kiva lahja kuin kymmeåniä paketteja...

[QUOTE="Outoa";29369131]Omituiseksi on meno mennyt kun kenenkään (minkään ikäinen) lapsi ei enää jouluahjoja halua.

Tosin taitaa olla vanhempien omaa haavemaailmaa jota sitten toteuttavat.[/QUOTE]

Haluaa tuo toki lahjoja. Mutta ei se meinaa sitä että niitä pitäs olla röykkiö. Vai onko vaihtoehdot ei yhtään-hirveä määrä?

[QUOTE="Outoa";29369147]Enpä usko ettei haluaisi. Mutta uskotelkaa te itsellenne muuta.[/QUOTE]

Yhtälailla uskottelua se on sekin että pakko olla paljon ja materiaa. Aikusen uskottelua että lapsi tarttee paljon ja paljon. Ei ne lapset sano että pitää olla 30 pakettia. Toiveet tulee kyllä mut aikuset haalii lahjoja.

"Tulee kyllä niiin köyhä fiilis tuommoisesta ja surettaa lasten puolesta "
Iso hah hah, lapsemme saavat alle 10 lahjaa...Tulossa Disneyworldin reissu ja muutamia pikkupaketteja. Isovanhempien ja sukulaisten antamista en tiedä, mutta jos tuo mielestäsi köyhää, niiin kai se sitten niin on =)? Maksoihan tuo pelkkä reissu meidän perheeltä 2+2 lähes 9000 euroa, lasta kohden ihan reilu panostus, vai?

en muista koskaan meillä olleen tommosia määriä. Alle 5 on ja tarpeellisia kaikki. Eivät oo millonkaan vikisseet miks en saanu sitä tai tätä. Ruokaa on kuitenkin kaikkien herkkuja!

TUOTA PUHUTTEKO TE NYTTEN SIITÄ MONTA LAHJAA TE VANHEMMAT OSTATTE LAPSILLE, VAI KAIKKI PAKETIT YHTEENSÄ? No mutta älytön keskustelu silti, aikuiset ihmiset vatvoo mitenkä paljon kenenkin lapsi saa lahjoja. Hmmm...?? No Hyvää Joulua! ja kaikille tasapuolisesti.

Viime jouluna tuli todettua et hukkaan menevät lahjat jos niitä on liikaa. Kyllähän niitä oli kiva avata, mut toisaalta ei ole kivaa et lapsi avaa tohinalla yhden paketin ja ei paljoa itse lahjaa ees vilkase, kun pitää kiirellä rynnätä avaamaan uutta pakettia. Ei se pelkkä pakettien availu mun mielestä ole niissä lahjoissa tärkeintä, ellei lahjan saaja ole koira. Tänä vuonna ostin itse maltillisemmin, mutta tuleehan noita taas sukulaisilta ja kummeilta. Musta joku 5-10 on ihan sopiva määrä, riippuu niin paljon lahjasta. Siis 5-10 yhteensä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä