KESKENMENON JÄLKEEN RASKAANA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei Sini :)

Juuri neuvolan terkkari mulle nuo tulokset puhelimessa sano :/ eikä siis osannut sanoa juuta eikä jaata, mitä vähän ihmettelen kyllä. Ei ollu se mun "oma" terkkari, vaan joku toinen.

Mä oon ihan varma että huonosti on käynyt :((( Miten kestän perjantaille asti???

Sen siitä saa, kun uskaltaa muutaman päivän luottaa raskauteen ja siihen että vauvan saa, nyt taas tipahdetaan korkeelta ja kovaa...

Moi Beata,

Näissä epäselvissä tapauksissa olen ottanut luurin käteeni ja soitellut mm. synnärille ja naistenpolille, niin kauan aikaa että asiat on selkiytyneet. Kyllähän heidän täytyy neuvolassa tietää mitkä viitearvot on millekin viikolle, voitko soittaa sille sun omalle neuvolantädillesi?
Eihän kukaan voi olettaa, että sinun tilanteessasi jaksaisi odottaa perjantaihin. Meille on polilla ja synnärillä aina sanottu, että neuvolaan voi mennä ihan milloin vaan kuunteleen sydän äänet ja jos neuvola on kiinni niin sitten ultrataan synnärillä tai polilla.

Beata, ei vielä luovuta toivosta. Voimia.

Sini

Beata: Miten joku terveydenhoitaja, joka ei osaa lukea tuloksia voi antaa ne sulle? Ja miks ne on ottanu HCG:n? Ei sitä ainakaan multa oo koskaan otettu... outoa. Jos tuloksissa on jotain huolestuttavaa, täytyy lääkärin soittaa. Terveydenhoitajan ei niitä saa silloin antaa ja niihin tietoihin tulee semmonen punanen merkki, että arvo ei oo kohdillaan. Sun tapauksessa lääkäri on varmasti nuo käynyt läpi ja jos siellä olis jotain poikkeavaa, niin sut olis kutsuttu vastaanotolle heti. Mutta ymmärrän huolesi hyvin.

Sen verran voin kuitenkin lohduttaa, että jos raskaus olisi keskeytynyt, niin HCG ei itestään tolle tasolle voi kai enää tuossa vaiheessa laskea. Mulla oli siinä viikolla 6 keskeytyneessä raskaudessa viikolla 9 arvot vielä päälle 20.000 ja ne vain nousi (ei tuplaantunut), mutta nousi edelleen, vaikka alkio oli kuollut. Eli kun kerta ultrassa vähän aikaa sitten oli elävä sikiö, niin ei mitenkään voi olla mahdollista, että arvo olis itestään laskenut 36 ilman, että siis tulee spontaani keskenmeno ja sitähän sulle ei oo tullu :) Soitapas sinne neuvolaan ja pyydä puhelinaika lääkärille. Tuo pitää selvittää. Sulla on ihan tarpeeksi mietittävää ja pohdittavaa sen miehen kanssa :(

Mäkin oon ollu täällä ihan sekasin näistä hemboista, kun täällä ne merkataan prosentteina. Mulla siis 11%. Ja nyt en tiedä onko tuo siis sama kuin 110 Suomen taulukon mukaan. No joka tapauksessa täällä 11 on normaalin alaraja. Mun rautavarastot on kuulemma tuosta huolimatta ihan täynnä, lääkäri sano, että sitä on ihan liikaakin. Mitä tuokin tarkottaa? Ehkä kysyn maanantaina, kun meen sinne kunnolliseen tarkastukseen. Nyt oon käyny vain valittamassa niitä suppareita ja sain muuten 50% sairasloman seuraavaksi 3 viikoksi ja tän viikon oon vielä kokonaan kotona. Suppareita on ollu tosi harvoin ja nekin kai vain kuuluu asiaan.

Meikäläisten tyyppi potkii jo niin kovaa, että maha vaan pomppii :D

Hansu 22+6

Beata: Kyllä sua nyt huolilla ahdistellaan!!!
Minä kyllä sinuna en jäisi epävarmuuteen odottamaan perjantaita vaan puhelin käteen ja pakotat jonkun tahon ottamaan sinut vastaan että saat mielenrauhan ja asiat selviksi!!!
Hirmusti voimia sinulle. Tuo arvo jo näin pitkällä raskautta on kyllä ihmeellinen kun syke ja kaikki on ollut ok, ei voi pitää paikkansa!!!!

Halauksin Orvokki

Kiitos Orvokki, Hansu ja Sini <3 <3

Soittelin ympäri ämpäri, ja vihdoin sain kiinni mun oman terkkarin, joka sanoi ettei noista arvoista voi päätellä mitään noin irrallisina. Nuo arvot kuulemma syötetään perjantain ultrassa koneelle yhdessä painon, PAPPA-arvon, ultrasta saatujen nt-mittojen ym muiden kanssa ja sitten lasketaan downin riski. Ja tuo on HCG-B-V arvo, on kuulemma eri asia ku "tavis" hcg. Eli arvon kuuluukin olla pienempi.

Voi jessus mitä sydämentykytyksiä on taas tälle aamulle, huhhuh. Jospa nyt sittten yritän rauhoittua ja odottaa perjantaille.

Että mua ärsyttää, että toinen terkkari ei osaa sanoa mitään, höpöttää jotain ettei heillä ole viitearvoja, ja toinen TIETÄÄ, ettei ne arvot merkkaa mitään yksinään?? Miten tässä maassa voi olla näin eri tasoista tietoa saman pikkukunnan terveydenhoitajilla?????? Olen vihainen!!

Beata, onhan tuo se sikiöseulontaa varten otettu hcg? Se nimittäin muutetaan jollain kertoimella sellaiseksi vertailuluvuksi, jota sitten käytetään siinä riskiluvun laskussa. Se siis ei ole normaali hcg-arvo, vaan hcg-arvo jaettuna jollain luvulla! Mutta soita nyt ihmeessä sinne neuvolaan ja vaadi järkeviä vastauksia. Just tämä niissä seulonnoissa mättää, kun kukaan ei tiedä mistään mitään ja äidit laitetaan hermoilemaan. Mullekin on annettu ristiriitaista tietoa siitä, mistä sen tuloksen aikanaan saa. Todennäköisesti sinulla on kaikki aivan hyvin, älä siis huoli. Normaalisti raskausoireet vähenee juuri tässä vaiheessa, kun istukka tuottaa riittävästi hcg:ta eikä munasarjojen enää tarvi, joten oireiden väheneminenkin on normaalia. Mutta neuvolan kuuluisi saada palautetta tuommoisesta idioottimaisesta käytöksestä. Mitään lukuja ei ikinä saisi ilmoittaa ilman viitearvoja.

Hansu, ihme homma nuo teidänkin hemoglobiinimittaukset, miten sitä minään prosentteina voi ilmoittaa. Mun mielestä kaikista luvuista pitäis aina ilmoittaa myös, mikä on normaali vaihteluväli. Ja täällä tosiaan noihin seulontoihin kuuluu verikokeet, joissa mitataan hcg ja sellainen valkuaisaine kuin papp-A. Niiden pitoisuus, äidin ikä ja paino ja mitattu niskaturvotus sitten otetaan huomioon, kun lasketaan riski kromosomipoikkeavuuksiin. Ja tätä tietoahan ei kerrota, vaan se pitää itse nörtteilemällä etsiä. Hölmöintä on se, että nuo arvot voi heitellä muistakin syistä, mutta eipäs siitäkään mitään puhuta. Ei aina ihan toimi tämä meidän systeemi.

Meikäläinen muuten vietti taas yönsä pää pöntössä. Alkais pikkuhiljaa riittää tämä, varsinkin kun lapsilla on lomaviikko.

Prune

Beata: Mä kyllä ihmettelen, että noissa keskuksissa voi olla tuollaisia urpoja töissä, jotka eivät edes tiedä mitä ne tulokse tarkoittaa! Voisivat todellakin ajatella, että odottajalle ei ole kiva kuulla vastausta, ettei tiedä mitä jokin tarkoittaa. Mä pidän nyt peukkuja, että kaikki olisi siellä hyvin. Siitä miehestä mun on kyllä pakko vielä kommentoida, että helvetti! Mä en kyllä ymmärrä ikinä miehiä, miten ne luulee, että se uuden naisen kainaloon juokseminen mitään auttaa. Miehillä on outo tapa käsitellä asioita, kun jotain ongelmia tulee, niin heti haetaan uudelta naiselta lohtua. Jaksamisia!

Hansu: Ihme systeemi teillä noissa raudanlaskennoissa. Mutta jos kerran lekuri sanoo, että on ok, niin kai se on. Mun mielestä on outoa, että miten alas rauta-arvot raskaudessa päästetään. Ja kun se raudanpuutekin aiheuttaa väsymystä ym, niin luulisi, että helpommin annettaisiin rautakuuri. Mulla oli jotain 120 arvot, laskeneet normaalista noin 20, mutta ei kannata kuulemma huolestua. Mä voisin kyllä rautaa syödäkin, mutta kai sitten menen vain lekurin ohjeiden mukaan.

ON: Rakenneultra on ohi ja kuulemma täydelliset rakenteet omaava pikkuinen siellä masussa asustaa <3 Eipä ole tainnut sitten tulla vanhempiinsa ;) Sukupuolta ei haluttu tietää, säilyypähän yllärinä :) Olin taas niin jännittynyt viimeiset pari päivää, ja räjähdysaltis, ettei mitään. Onneksi se on nyt ohi ja ehkä vähäksi aikaa TAAS voi huokaista. Viikot laskettiin nyt 18+6, vaikka ennen ultraa oli laskettu 19+4. Eli nyt on täysin se viisi päivää vähemmän kuin mitä mä laskin, että noista ekoista laskuista on ja oviksen mukaan olisi just tuo 18+6! Mutta kun tässä vaiheessa ei enää la:ta siirretä, niin on sitten se 22.7.. Istukka on tuossa pienen ja mahan välissä ja siksi siis ei liikkeitä ole tuntunut vielä (mitä nyt sitä myllerrystä, josta en ole varma onko liikkeitä) ja saa nähdä tuntuuko sitten tässä parin viikon sisällä. Mun pitäisi ehkä nyt kertoa asiasta töissä, mutta jännittää edelleen, että miten suhtaudutaan. Mulla on vähän aikaa sitten keharit ja en tietenkään siellä mitään asiasta maininnut, joten nyt voi pomo vähän aikaa katsoa, että miksen aiemmin sanonut, mutta katsokoon. Tänään on kyllä rankkaa tehdä töitä, kun vain hymyilyttää :) Enpä olisi vuosi sitten uskonut, että tähän tilanteeseen vielä joskus pääsen <3

Beata: Huh huh... olipas ala-arvoista toimintaa, voi tsiisus. Antaisin kyllä palautetta neuvolaan. Parempi olla antamatta mitään arvoja jos ei sen enempää osaa niitä selittää ja jos niillä ei yksinään oo mitään merkitystä. Tiesin kyllä, että joku tuossa mättää eikä voi mitenkään pitää paikkansa. Nyt hirveet tsempit perjantaille <3

Prune: Voi apua tuota sun pahoinvointia... voin vain kuvitella :/ Toivotaan, että se menis nopeesti nyt ohi!!!! Ei siihen oikein mikään muu vissiin auta kunnolla kuin aika :/

Mulle riittää kyllä tää mieletön ruokahalu. Välillä syön sitte niin paljon, että on aivan hirvee ähky ja tekis melkein mieli oksentaa. Onneks tonne mahaan ei mahdu mitään armottomia määriä, muuten kyllä kilot nousis aika hirveesti :/ Onneks ei oo tullu vasta ku 6kg ja siitä ei edes niitä kolme ekaa lasketa, ku ne laihduin sillon ekojen viikkojen aikoina, ku oli niin huono olo. Lähtöpainosta siis lasketaan painonnousu. Mun mielestä tuo kyllä valehtelee, koska oon lihonnu siis 2kk aikana 6kg (ihan oikeasti) :( Onneks mies muistaa koko ajan sanoa kuinka hyvältä mä näytän raskaana ja kuinka on ihan outoa, ettei musta vieläkään oo tullu valasta :D

Ihanaa Juissis!!!! Onnea ihan hirmuisesti <3 Siellä se pieni on ja potkii istukkaa :D No voin lohduttaa, että parin viikon päästä kyllä ne potkut tuntuu joka tapauksessa. Möyriäinen monotti mua eilen palleaan oikein kunnolla, maha vaan hyppi :D Pysty oikein näkemään jalan ääriviivat... siis ei niinkuin tossa Mimiksen laittamassa kuvassa kuitenkaan :D Voiko toi kuva edes olla mahdollista???? :) Olikos sulle tullu jo kiloja? Nyt vaan sitten töissä kertomaan :) On munkin vieläkin vaikea uskoa, että mun sisällä oikeasti kaiken tän jälkeen on vauva <3

Näköjään muuten muuallakin ilmoitetaan toi hb niinku täällä:

Answers.com - What are the normal values for hemoglobin for the adult female

Mutta mitenköhän tuo sitten vastaa meidän mittausta. Kaipa 11.1 on sitten sama kuin 111? Mun neuvolakorttiin on merkitty s-ferritin 82 (on raudan varastoarvo) ja se on ilmeisesti korkea. Samoin valkosolujen määrä normaalia korkeampi. Ei täälläkään kyllä mitään kunnolla kerrota. Maanantaina onki sitte sata kysymystä. Tuo korkea varastoarvo voi viitata sydän- ja verisuonitauteihin... jaa-a, olipas taas uutinen. Tuo valkosolujen määrä voi kyllä johtua mun ihottumastakin, se kun koko ajan haluaa tulehtua, mutta oon saanu pidettyä sen nyt vain käsivarsissa ja kuivana.. toivotaan, että pysyy kurissa kesään asti :/

Tulipas tästä nyt taas oikein lääkäripalsta. Prune on kyllä ihan haka :D

Beata: Välillä saapi kaivamalla kaivaa noita tietoja, mutta hyvä että selvis. Onhan minultakin otettu noi nt-ultraa varten otettavat verikokeet, mutta ei minulle ole koskaan niiden tuloksia kerrottu? Muistaakseni sanoivat aikoinaan, että mikäli on syytä huoleen niin sitten tutkitaan ja hutkitaan paremmin ja otetaan uudet verikokeet yms. Meille ei siis noita arvoja ole koskaan edes annettu, pelkästään ultrassa sanottu, että turvotus on ok.
Ihanaa, että kaikki on pienelläsi hyvin :)

Hansu: Ompa ihmeellinen hemppa arvojen ilmoitusmuoto teitillä käytössä siellä. Mitähän sen arvon pitäis kertoa? Mie olen joutunut syömään rautaa säännöllisesti lähes koko raskauden ajan, 2 pilleriä menee päivässä, eikä se edes nosta rauta arvoa. Kuukaus sitten hemppa oli 104, nyt on kyllä väsy vaivannut siihen malliin, että varmaan ollaan jo alle satasen.
Ei ole helppo aina ymmärtää noita lääkäreitä :)

Prune: Toivottavasti olosi helpottaa ajan myötä, ettei menis ihan koko raskaus piä pöntössä, ei kiva. Jaksuja :)

Juissis: Onnea hyvistä ultra kuulumisista :) Kyllä ne myllerrykset liikkeitä on, minulla on kans istukka etuseinämässä, joten liikkeet ei tunnu välttämättä niin voimakkaasti. Muutaman kerran olen panikoitunut, kun en liikkeitä ole tuntenut ollenkaan, mutta joka kerta on toukka ollut ultran mukaan vauhdikas. Eihän raskaus liity millään tavalla kehityskeskusteluun (eihän sitä taida edes saada suoraan kysyä), mulkoilkoon pomo niin paljon kuin tykkääpi, sie oot kuiten hyvästi raskaana ja sillä sipuli :)

Sini

Onnea A-M!! Huikeen nopeeta toimintaa! Meidän pojan "tekemisessä" meni noin 12 tuntia sairaalaan saapumisesta. Piti kyllä laittaa oksitosiini-tippaa jne. kun kohdunsuu ei halunnut avautua muuten.

Mulla on edelleenkin laittamatta tänne synnytyskertomus jonka lupailin jo ajat sitten. En saa aikaiseksi tai sitten tuo pikku mies vie kaiken ajan.

Joka tapauksessa vauva-aika on aivan ihanaa!! Poika kasvaa tosi nopeasti, ja jotenkin siitä on jo nyt hävinnyt sellainen "oikea" vauva. Johtunee siitä, että hän pitää jo esineitä kädessään ja seurailee tosi tarkkaan mitä ympärillä tapahtuu. Kannattaa siis ottaa tosissaan se kun kaikki aina sanoo, että vauva-ajasta pitää nauttia kun se menee ohi niiin nopeasti.

Kaikille tsemppiä odotukseen ja hyviä vointeja!

Saapi tulla ja poika 3 kk 2 vkoa

Beata: ihanaa kun sait asiat selviksi!!
Kaikki siis hyvin, mutta kyllä on törppö neuvolatäti siellä, huhuh :/
Muutenkin km jälkeen on on niin herkkä kaikelle!!!!

Vielä noista seulontaverikokeista...meillä ne otettiin vähän ennen np-ultraa ja tuloksien piti tulla parin viikon päästä ja ottavat yhteyttä jos poikkeavaa. Muuten saatiin tietää vasta rakenneultrassa tulokset, jotka siis olivat hyvät :)

ON: täällä mennään rv 30+1 ja vielä pari aamua pitää nousta töihin!!
Pieni kaveri on välillä todella touhukas, vastakin potkaisi niin että melkein kävi kipeää navan kohdalla.
Mutta kyllä nuo liikkeiden tunteminen helpottaa sitten sitä pelon tuskaa hieman :)

Juissis, onnea hienoista ultrakuulumisista! Olen niin iloinen sun puolesta, kun muistan sun pessimismin tuolla toisella puolella. Nyt vaan heinäkuun vauvaa odottelemaan. Heinäkuu on kiva aika saada vauva, kun sen kanssa voi heti mennä ulos:) Äläkä töissä kertomisesta stressaa, eihän sitä tarvisi tehdä vielä pitkään aikaan.

Beata, hirmuisesti tsemppejä perjantaille! Tule sitten kertomaan, mitä näkyi.

Hansu, ole vaan onnellinen hyvästä ruokahalusta. Minä ainakin olisin:-/ Ja kysele tosiaan siellä vastaanotolla oikein kiusallasi kaikkea, niin ehkä oppivat vähän paremmin informoimaan. Eikä tuo sun S-ferritiini Suomen viitearvojen mukaan ole koholla.

Saapi tulla, ihan totta että lapset kasvaa liian nopeasti. Vauva-ajan jälkeen se vaan pahenee, odotapa vain. Ihan kohta pieni menee kouluun ja joudut ostamaan vaatteet teiniosastolta.

Sini, kiitos tsempeistä. Ei tämä pahoinvointi tälläkään kertaa toivottavasti loppuun asti kestä. Hyvällä tuurilla voi jo parin viikon sisään helpottaa. Alkaa vaan perhe-elämä kriisiytyä, kun minusta ei ole mihinkään.

Orvokki, mukavia viimeisiä työpäiviä!

Sini ja Orvokki, noinhan noiden seulojen juuri pitäisi toimia, että murehditaan sitten, jos jotain ilmenee. Mutta kun niissä välillä kärähtää liian helposti, on tullut kaveripiirissä huomattua. Minäkin olen jo niin vanha, että seulan hälytysraja on sama kuin mun ikäriski. Eli olematon muutoskin mulla aiheuttaa hälytyksen, saati sitten vanhemmilla. Ja sitten hoitajat sanoo, että varautukaa, että lapsella on joku hätänä, vaikka oikeasti riski olisi pienempikin kuin muilla samanikäisillä. Sitä ei vaan kukaan sano ääneen. En siis vastusta testejä, mutta mun mielestä edes terveydenhuollon henkilöstö ei ymmärrä niistä tarpeeksi, neuroottisista äideistä nyt puhumattakaan.

Prune (joka ei taida jaksaa mitään järkevää taaskaan tehdä)

tulin nopsaa vaa onnittelee A-M:ää !! <3 ihanaa ku saitte pikkuisen maailmaan !
itellä vielä kärvistelyä yhes koossa ;)

melluliini rv 39+2 oho eiku onkin näköjään jo 39+3 kun päivä vaihtu ;D

Prune, ihana kun sä tiedät niin paljon! Pitäs melkein jättää kaikki neuvolaan soittelut ja kysyä vaan sulta täältä :D Annoin kyllä tulikivenkatkuista palautetta neuvolaan ja nyt vähän nolottaa mennä sinne seuraavalla kerralla... :/ Mutta ihan aiheesta sanoin, joten mitäpä tuosta.
Mulla on kuvotus ja väsymys loppunu, mutta oksennan silti, etenkin hajut saa mut voimaan pahoin. Mutta siedettävyyden rajoissa tää onneksi on. Toivottavasti sullakin alka oireet helpottaa! Mehän mennään melkein täsmälleen samoilla viikoilla, eikö?

Juissis, onnittelut ihanista ultrakuulumisista! <3 <3 Helpotti varmasti kun sai kuulla että kaikki on ok. Luulisin, että töissäkin ihan hyvin suhtautuvat raskauteen...? Tai no, tietty riippuu paikasta, mut omat kokemukset on tosi hyvät, tuntuu että pomo on enemmän innoissaan ku minä ite! :D

Hansu: Kiitos tsempeistä! :) Ihana kyllä se sun mies kun kehuu sinua, sillä on varmasti suuri merkitys kun oma keho alkaa muuttua erilaiseksi.

Sini: Mun tosiaan piti ite soittaa neuvolaan ja kysyä tulokset ja ottaa ne sitten mukaan ultraan. Ja heti alkaa kellot kilkattaan, ku aina sitä pahinta odottaa kaikesta. Mut onneksi se nyt olikin turha huoli :)

Saapi tulla: Kirjoittele se synnytyskertomus tänne, kunhan ehdit. Vauva vie varmasti kaiken ajan ja tietty muutakin tekemistä on kuin tänne kirjoitella :)) Mutta mielenkiinnolla kyllä sitä odotan!

Orvokki: Ihanaa, siis alkaako sulla jo äitiysloma? Mieletöntä vauhtia mennyt aika kyllä, huh. Mukavia viimeisiä päiviä töissä!!

Melluliinikin on jo noin pitkällä, mahtavaa! <3

ON: Mulla oli eilen se nt-ultra. Kaikki oli kunnossa! Että helpotti. Turvotusta oli 1,8 eli normaali, ja down-riski oli 1:2600 jotain, en muista tarkkaan. Mut siis ihan sama. Ainoa oli, että kamalan pimeenä näky mun kohtu nyt, eikä kätilö meinannu saada kunnon näkyvyyttä! Se joutukin paineleen mua mahasta tosi lujaa, jotta sai kohtua käännettyä vähän. Mikähän siinäkin oli, en tajunnu kysyä. No mutta, siellä se vekara kääntyili, ja ihan hullua että varpaat ja kaikki näkyi, vaikka kaveri on vasta 5,5cm!! Ei tätä vaan voi tajuta :)

Kirpaisi vähän, kun muilla naisilla oli miehet mukana, ja minä oli yksin :( Se herkisti ihan tosissaan siinä odotushuoneessa, enkä tuntenut olevani niinkuin muut. Mutta se tunne onneksi meni sitten ohi, kun sain hyvät uutiset. Meillä taitaa töissä tietää jo kaikki, annoin pomolle luvan sanoa asiasta koska ultrassa oli kaikki ok. Meillä tää mun raskaus vaikuttaa vähän muidenkin työjärjestelyihin, joten on ihan ok että saavat tietää asioille oikean syyn, eikä tartte mitään keksiä.

Mies on tulossa tänään käymään täällä kotona. Sehän on viettänyt nyt aikaa sen uuden akkansa luona. Laitoin sille viestin alkuviikosta, että hakee omat ja poikansa kamat täältä torstaihin mennessä. No, eihän se tullut vaan ilmoitti tulevansa lauantaina. Saapa nähä ilmestyykö. Sillä ei taida olla paikkaa minne mennä, mutta ei ole minun ongelma. Se nainen asuu 400km päässä. Mut muuttakoon sitte vaikka sinne, ihan sama! Mua ärsyttää, että musta on tullut todella katkera ja kostonhimoinen, mutta onko tuo ihme, kuinka paskan tempun se mies on tehnyt!! Mutta aatelkaapa naiset... Jos mies olis kertonut mulle heti alkuun toisesta naisesta (silloin marraskuun lopulla), niin minä en olisi raskaana!! En todellakaan olisi harrastanut miehen kanssa enää seksiä.

Mies kirjoitti mulle viikolla viestin, jossa tilitti, ettei voi jäädä, koska ei rakasta. Kirjoitti myös, ettei pysty eikä halua kantaa vastuuta lapsesta, jota hän ei halunnut!!!!! Siis se jätkä yritti mun kanssa vauvaa 3v aivan yhtä innoissaan ku minäkin. Mutta eihän se tietenkään sitä lasta enää mun kans halua, kun on uusi nainen kiikarissa.

Luoja kiitos mulla on ihania ystäviä, joille saan purkaa tätä paskatilannetta. Olisin muuten varmaan jo seonnut.

Ihania keväisiä odotuspäiviä meille kaikille!! <3

Beata 12+0

Beata: Ihanaa, onnea mahtavista ultrakuulumisista :)))) <3 Mulla tehtiin kaikki noi alkuraskauden ultrat, myös viikolla 13, alakautta, koska mun kohtu on niin takana, että näkyvyys olis ollut huono. Sama varmaan sullakin. Sehän alkaa nyt nousta ylöspäin, joten viikolla 14 mulla saatiin jo hyvä kuva vatsan päältä. Kyllähän tuossa rakenneultrassakin viikolla 21 jouduttiin välillä painelemaan ihan kunnolla, että saatiin oikeat osat näkyviin.

Ja mikä paskiainen, ääliö, kusipää mies. Ei halunnut lasta????? Kuinka vanha se oikein on? Täytyyhän sen tajuta, että ilman ehkäsyä niitä vauvoja tulee. Mutta antaa idiootin olla. Ja kyllä nälkä porsaan kotiin ajaa. Nuo tollaset työmatkoilla alkaneet etäsuhteet, kun tapaa kuolla ihan alkumetreillä. Mulla on yks ystävä, joka omassa avioerotilanteessa turvautu muutamaan varattuun työmatkalaiseen. Lopputulos oli se, että niissä jutuissa jompikumpi jäi rannalle rääkymään ja mun ystävä palas takasin entisen miehensä luo. Siis en sano, että te palaisitte välttämättä yhteen, mutta suurempi todennäköisyys on, että sun miehes on kohta yksin.

No samapa tuo. Tärkeintä, että vauvalla ja sulla on muuten kaikki hyvin <3

Moikka moi,

Beata: Hurjasti onnea hienoista ultra kuulumisista :)

Kuten Hansu jo sanoi, aikuisen miehen pitäisi ymmärtää, että ilman ehkäisyä syntyy lapsia. On kyllä harvinaisen dorka äijä, jos nyt alkaa purnaamaan, ettei koko lasta halunnut. Moiseen mieheen sun ei kannata enää voimia käyttää, pidät nyt huolen itsestäsi ja pienestä.
Olet ajatuksissa, voimia.

ON: Mie oon jo ihan valmis synnytykseen, loppu raskaus on fyysisesti rankkaa. Toukka painaa hermoja, jonka vuoksi sormista katoaa tunto ja jalkoja pakottaa koko ajan.

Sini & Toukka 38+0

Beata: ihania ultrakuulumisia!!! Mahtava juttu kun kaikki oli hyvin :) Ymmärrän että oli herkistävää ootella siellä yksin, mutta se pieni toukka antaa sulle supernaisen voimat!!!! Anteeksi jos sanon mutta laita ukko kamoinensa matkaan ja anna mennäkin sille tielle ja älä vain erehdy ottamaan takaisin.....

Minulla siis varsinainen äippäloma alkaa 1.4. pidän vain kertyneet lomat pois sitä ennen. Joten nyt vain nautiskelen masun kasvusta. Osaatteko kertoa miten paljon niitä harjoitussupistuksia saa olla esim päivässä ennenku pitää huolestua? Entä voiko niitä liitoskipuja alkaa vasta nyt, kun torstaina töissä tuli oikein tuskanhiki kun syvällä vasemmassa nivusessa kävi niin kipeää. Kahvipöydästä piti nousta kesken pois ja tuntu että itkukin tulee kun niin sattui, kävely pikku hiljaa helpotti. Ei siis kestänyt kauaa, mutta tuntui pahalta. Ensi viikolla on neuvola ja pitää jutella siellä noista kun tuntuu että tänäänkin on supistanut niin usein, tosin olen ollut ehkä liian touhukas koko loppu viikon.

Sinillä ei ole enää kauaa h-hetkeen aikaa!!!
Olisipa itsekin jo loppusuoralla. Alkaa olla jotenkin niin valasolo ja yhä pahenee...

T. Orvokki 30+5

. Osaatteko kertoa miten paljon niitä harjoitussupistuksia saa olla esim päivässä ennenku pitää huolestua?

Hei

minulla oli edellisessä raskaudessa harjoitussuppareita viikolta 14 lähtien ja tosi paljon. Viikon 20 jälkeen niitä tuli ainakin 2 tunnissa, usein enemmänkin, välillä olivat kivuliaitakin. Gyne sanoi, että jos on ylo 10 päivässä niin pitäisi ottaa rennosti. Mutta kohdunsuulla ei tapahtunut kauheasti mitään (pehmeni viikolla 29) ja lapsi syntyi laskettuna päivänä. Gyneni sanoi myös, että joillain naisilla vain on paljon supisteleva kohtu eikä se välttämättä vaikuta kohdunsuuhun lainkaan, kuten itselläni. Olin saikulla viikosta 27 lähtien, mutta eipä se lepäilykään supistuksia vähentänyt. Itselläni 2km takana vuosia sitten ennen esikoista ja ymmärrän, kuinka huoli voi kalvaa!

Viimeksi muokattu:
Orvokki, en tiedä mitään yleispätevää ohjetta noista harjoitussupistusten määrästä.. Luulisin, että on ihan yksilöllistä. Mullahan niitä on kans toooosi paljon (niin tehdessä jotain kuin ihan maatessakin). Kun asiasta mainitsin lääkärille rv19, niin sen jälkeen multa on 2 kertaa norm. ultran yhteydessä tarkistettu paikat. Kun kaikki on ollu ok, niin esim. viime kerralla kohdunsuuta ei edes katsottu. Eli kuulun ilmeisesti siihen onnellisten suurempilukuisten joukkoon, joilla supistuksia on ilman mitään haittaa. Yleensähän se kai juuri näin on. Jos taas supistukset olisivat jotain tehneet (joka olisi selvinnyt tokalla tarkistuskerralla), niin sitten asiaa varmasti seurattaisiin tarkkaan.

Beata, voi kakka mikä mies. :/ Mutta uskon siihen, että asioilla on tarkoitus mennä kuten menevät ja kuten sanoit, niin vaikka miehesi teki paskan tempun ollessaan kertomatta asiasta aikaisemmin, niin nyt susta on tulossa äiti sen ansiosta. Se on kaikesta huolimatta upeaa ja ihanaa! :) Ja tulet pärjäämään loistavasti + maailma on miehiä täynnä. Usko pois. ;)
Paljon halauksia loistavista ultrakuulumisista, ihanaa!

Sini, musta tuntuu, että samoilla fiiliksillä mennään, vaikka sulla viikkoja takana paljon enemmän onkin. Mun maha kun saattaa olla helposti jo isompi kuin sun ja olo sen mukainen. :P Mulla on nyt viikon ajan ollut ilmeisesti turvotuksesta johtuvaa kankeutta, sormien nivelien jäykkyyttä ja jalkojen pakotusta. Öisin maha on arka ja kipeä ja kääntäminen kyljeltä toiselle on aikamoista tuskan irvistystä. :D
Sulla kyllä voi tapahtua koska tahansa!! :)) Oon hengessä mukana. :)

~~~
Meillä muutto käynnissä = kerään tavaraa kaapeista ja pakkaan niitä laatikoihin/Ikean jättikasseihin -> mies rahtaa ne uuteen asuntoon -> minä puran niitä siellä ja palaan tyhjän ltk:n kanssa lähtöruutuun. :) Kaikista eniten rasittaa verhojen vääntäminen. Meillä ei oo ompelukonetta, joten oon tehnyt kääntöjä sillä sellaisella liimanauhalla, joka silitetään. Se onkin helppoa, mutta kaikki työskentelyasennot saa selän johonkin hermosykkyrään.

Mulla on nyt 2 aikataulua. 2 viikkoa aikaa muuttaa kokonaan ja 3 viikkoa ennen VAUVOJA!!! :))) Ja ei, mikään ei todellakaan ole lähellekään valmista. Tai hankittuna.

Beata, hirmuisesti onnea hienoista ultrakuulumisista sekä maagisten 12 viikon täyttymisestä! Kuulostaa kyllä tosi urpolta tuo sun mies, toivottavasti sait hänet siististi ulos. Ihan älytönhän tuo teidän tilanne on, mutta onni onnettomuudessa, että kuulit toisesta naisesta vasta niin myöhään, että ehdit tulla raskaaksi. Varmasti kurja käydä yksin ultrissa tms., mutta ei niihin kyllä muutenkaan miehet aina tule mukaan. Oletko vielä ajatellut jotain tukihenkilöä mukaan synnytykseen? Se on minulla ollut ainoa paikka raskaustaipaleella, jossa on ollut kiva, että on joku mukana. Mutta aika monillahan se nykyään onkin joku muu kuin mies. Ja vauvan kanssakin pärjää kyllä ihan hienosti, kun on jotain tukiverkostoa, jotta pääsee edes joskus kampaajalle tms. Kyllä se siitä, tsemppiä! Me mennään tosiaan aika samoissa, olen päivän sua jäljessä:) Toivotaan kovasti, että täälläkin alkais oireet helpottaa. Kuvotus on ehkä vähän mullakin vähentynyt, mutta tosiaan oksu lentää entistä helpommin.

Viveca, tsemppiä viime viikkoihin ja muuttoon! Varmasti on jo tukala olo, kun pienet ei enää ole niin pieniä. Mutta sullahan on onneksi eräpäivä tiedossa, niin tietää, koska kärvistely loppuu. Äläkä ota turhia paineita muutosta ja hankinnoista. Vaikka tuoreesta äidistä tuntuukin, että maailma pysähtyy vauvan syntymään, niin ei se oikeasti niin mene. Kyllä ne kaupat on auki vielä vauvojen synnyttyäkin. Ja miehesi voi tehdä hankintoja, kun olet sairaalassa. Meillä on aina jäänyt osa valmisteluista synnytyksen jälkeen, vaikka mun raskaudet on kestäneet viikolle 42. Ihan hienosti mies on osannut puhelinohjauksella hankinnat tehdä ja pinniksen kasata;)

Orvokki, kannattaa noista supistuksista sanoa neuvolassa. Kyllä se kohdunsuun tilanne kannattaa tarkistaa, vaikka yleensä aina ne supistukset on vaarattomia. Mulla on ollut molemmista raskauksista hiukan kipeitäkin supistuksia joskus viikoilla 30-33. Mitään tehoa niissä ei onneksi ollut, mutta olen kyllä saanut ylimääräisen lääkärintarkastuksen. Ja aina voi mennä yksityiselle gynelle, jos huolettaa. Ja liitoskivut on kyllä mulla tulleet aika myöhään, ehkä viimeisen viiden viikon aikana. Mutta nehän on ihan vaarattomia. Kiva, että voit jäädä lomille, saatpa levättyä paremmin. Ja se valasolo saattaa muuten helpottaa taas siinä vaiheessa, kun vauva laskeutuu alemmas, nuo sun viikot onkin ehkä niitä tukalimpia. Tsemppiä!

Sini, toivottavasti se toukka nyt tajuaisi pian syntyä! Kuulostaa jo niin tukalalta tuo sun olo. Lepäile nyt vaan niin paljon kuin pystyt! Jälkikäteen nuo viimeiset viikot ei muuten tunnu niin pitkiltä kuin tuossa vaiheessa.

Melluliinillakin jo noin paljon viikkoja, että voi tapahtua hetkenä minä hyvänsä.

Minulla on tänään 12 viikkoa täynnä. Hurjaa, mutta ensi viikon ultrassahan sitä vasta kuulee, onko joku vielä kyydissä. Luin kyllä juuri tutkimuksia, joiden mukaan voimakkaasta raskauspahoinvoinnista kärsivillä on vähemmän keskenmenoja, vähemmän epämuodostuneita lapsia ja suurempi todennäköisyys täysiaikaiseen raskauteen kuin pahoinvoimattomilla. Onhan mulla tuosta jo kaksi esimerkkiä olemassa, joten kai se on vaan uskottava. Jännittää silti ultra ihan mielettömästi, samoin kuin ne seulontatulokset. Onneksi on niin kiireinen alkuviikko, ettei ehdi jännätä kovin paljon. Olotilakin on taas hivenen parempi. Alkuviikko oli kyllä jotain ihan hirveää, paino laski 1,5 kiloa/vrk, enkä jaksanut muuta tehdä kuin itkeä ja ulista, etten jaksa enää. Mies vaan totesi, että noin sanoit silloin 5 vuotta sittenkin ja vielä olette molemmat hengissä. Uni on vaan vieläkin ihan hukassa ja sen sekä runsaan oksentelun takia heikottaa, pyörryttää ja rintaan pistää. Voisin kyllä taas vaihtaa sanasen jos toisenkin niiden kanssa, joiden mielestä raskaus ei ole sairaus. Oksentelu on myös syövyttänyt mahalaukkua ja ruokatorvea niin, että koko ajan närästää, mikä vaikeuttaa syömistä ennestään. Mutta elättelen toivoa, että se tästä alkaisi helpottaa pikkuhiljaa, kun kohta on eka kolmannes takana.

Aurinkoista laskiaissunnuntaita!

Prune 12+0 :)

Viveca: Ihanat nuo sun aikataulut :)) Ajattele enää kolme viikkoa, ihan uskomatonta!!! Voin kuvitella, että alkaa tulla paniikki, että ehtiikö kaiken ja vielä muuttokin kesken :) Just eilen mietin, että mullakin on enää vajaa 4kk laskettuunaikaan eikä me olla ostettu vielä mitään!!! Paitsi, että sain ostettua äitiyspakkauksen halvalla mun ystävän tutulta. Maksoin pari kymppiä enemmän kuin sen Kelan 140e. Käyn hakemassa sen sitten, kun mennään Suomeen :) En olisi siitä kyllä ikinä maksanu sitä 280 egee + postikulut. Oon tyytyväinen kun sain sen noin halvalla :)

Orvokki: Mulla oli kans niitä harjotussuppareita tosi usein ja jäin sen takia saikullekin. Mulla tuli niitä aamupäivän aikana töissä koko ajan. En edes tiedä monta kertaa, mutta tuntu, että vatsa on koko ajan ihan kovana. Mulla sen sitten ilmeisesti aiheutti stressi ja loppu heti, kun pääsin töistä kotiin. Siks meenki nyt maanantaina töihin vain 50%. Jos sama jatkuu niin sairaslomaa jatketaan 100%. Harjotussupparit on siis normaaleja, mutta jos niitä tulee koko ajan niin pitäis ottaa yhteyttä neuvolaan. Onneks sulla alkaa loma kohta niin pääset relaamaan :) Mulla on vielä PITKÄ aika äitiyslomaan.

Sini: Sulla ei oo onneksi enää pitkästi odotettavaa, mutta voin vain kuvitella kuinka ahdistavia ne viimeset päivät/viikot on. Ite ei tarvi kuin syödä ittensä ähkyyn niin olo ihan totaalisen tukala, vaikka maha ei vielä kauheen iso ookkaan... :/ Koita kestää.

Beata: Mietin vielä tuota sun ukkoas, että onko se miettinyt yhtään, että ehkä sen poika mielellään olis tekemisissä siskon tai veljensä kanssa...

Täällä ei mitään uutta, maha kasvaa aika vauhdilla ja potkut tuntuu koko ajan voimakkaammilta. Edelleen pelot on vahvasti mukana. Joka päivä tulee jotain inhottavaa mieleen. Nyt vaan koko ajan toivon, että seuraavat pari viikkoa menis nopeesti, että pääsis sen raskausviikon 25 paremmalle puolelle. Sit ei enää niin tarvis pelätä jos yhtäkkiä synnytys alkaiskin liian aikaisin.

Hansu 23+4

hei, sellaista olen tässä viime päivinä mietiskellyt, että kuinka on oireiden laita km jälkeisessä raskaudessa. itse siis raskauduin 4kk km jälkeen eikä nyt ole ollut niin paljoa viiltelyitä, viimeksi muistelin että tuntui useammin, varma en tosin ole. mietin siis sitä, että voiko viiletemättömyys johtua siitä ettei ole pitkä aika siitä kun paikat ovat viimeksi venyneet?

muuten oireita kyllä on, väsymystä, pahaa oloa, turvotusta. osa varmaan johtuu myö sjuuri aloitetusta kilpirauhaslääkkeestä, viimeksi tähän aikaan kun pahaa oloa ei tainnut olla

manna

Yhteistyössä