Melluliinillä onki tosiaan jännittävät hetket menossa

Tsemppiä synnytykseen, vaikuttais että se on jo hyvin käynnissä

Pian sulla on pikkuinen nyytti sylissä, ihanaa <3
Ja ihanaa Prune

Onnittelut hienoista ultrakuulumisista

Ihan mahtavaa <3
Hui mikä kommentti ultraajalta, mutta siis ei varmastikaan tokaise tuota muille kuin meille keskenmenoihin tottuneille. Mietin vain, että jollekin yltiöpostiiviselle (joka ei ikinä mitään keskenmenoa oo edes ajatellut) toi kommentti vois olla aika tyly. Ehkä jollekin jopa ensimmäinen kerta, kun on edes tommonen ajatus käynyt mielessä. Ultraaja taisi siis tuntea sun historian

Munkin seurannassa oltiin aina asiallisen realistisesti mukana. Aina kysyttiin, että oonko valmis ja sovittiin, että näyttää ruudun vasta sitten jos siellä on jotain nähtävää. Tuommonen asenne on kyllä niin hyvä. Mietin et jos joku alkais höpistä jotain, että no niin katsotaanpas sitä pikkuista, että mitä se siellä touhuilee ja sitte lävähtäis naaman eteen kuva liikkumattomasta sikiöstä. Kyllä siis todellakin enemmän arvostan enemmän tuollaista suoraan puhumista.
Löysin tosiaan valitettavasti tämmöstä tutkimustietoa Perhesuunnittelun kotisivuilta:
"Toistuvista keskenmenoista kärsivillä naisilla raskaudet ovat muutenkin riskialttiita, sillä 10 - 28 % lapsista syntyy ennenaikaisesti ja sikiön kasvun hidastuma todetaan 10 - 30 % raskauksista. Kun naisella on esiintynyt toistuvasti keskenmeno, hänen raskauksiaan tulee seurata äitiyspoliklinikoissa tai muissa keskenmenopotilaiden hoitoon perehtyneissä erikoisklinikoissa."
Ei mun raskautta kylläkään sen alun jälkeen seurata mitenkään erityisesti. Käyn lääkärin tai kätilön luona 4 viikon välein toukokuulle asti ja sen jälkeen useammin. Tietty on se ultra viikolla 32, mutta jos siinä huomataan jotain poikkeavaa/kasvun hidastuma, niin edellisestä ultrasta on aikaa jo se yli 10 viikkoa. Ja sitä ennen on kyllä jo kätevästi ehtiny synnyttääkin liian aikasin jos niin huonosti kävis :/
No toisaalta mun sf-mitta menee ihan yläkäyrällä, oli nyt viikolla 23 jo 23cm, viikolla 20 se oli vasta 18cm. Eli joko sikiö kasvaa kauheeta vauhtia tai sitten mä syön liikaa. Painoa on tullu tolla välillä 3kg. Lääkärin mielestä kylläki mun painonnousu on ihanteellista, vaikka mua tuo yhteensä jo +7kg hirvittää :/ Tekee vaan niin kauheesti mieli suklaata ja lakuja koko ajan

Luin vielä, että liika lakujen syöminen raskausaikana saattaa vaikuttaa negatiivisesti lapsen älykkyyteen. Oon siis väkipakolla vältellyt niiden syömistä, maks yks Pandapussi viikkossa. Laskiaispullia on menny kyllä enemmän ku laki sallii... en oo tottunu siihen, että näin tekee mieli kaikkea makeaa, normaalisti oon enemmän kaiken suolasen perään.
Sain muuten korttiin liikkeiden kohdalle ++

Lääkärikin sanoi, että yleensä aktiivisuus kertoo siitä, että sikiöllä on kaikki hyvin
Täällä ei oo muuten ollenkaan sokerirasitustestiä. Kuinkahan tärkee se oikeasti on, kun Suomessa se vissiin tehdään kaikille? Täällä tsekataan vain se normaali pissaliuska lääkärikäynneillä. Onneks ne on sentäs olleet aina puhtaat. Kaipa ne sit alkaa tutkia asiaa jos verenpaine nousee, tulee turvotusta tai paino alkaa yhtäkkiä nousta tosi radikaalisti...
Ootteko muuten muut tehneet pitkiä automatkoja raskauden aikana? Me kun ajetaan Suomeen lomailemaan ja ostetaan sieltä vaunut ym. kun niin paljon halvemmalla saa. Oon sillon viikolla 29-30. Mietin vaan, että kuinkakohan rankka reissu siitä tulee. Meillä on ajomatkaa 600km suunta + pari lyhyempää reissua Suomessa. Tukisukat varmaan ainaki joutuu laittaa...
Sinille ja Miu-uskalle vielä tsempit tuohon loppuodotukseen. Toivotaan, että vauvat tulee nyt oikein tohinalla sieltä, tällä viikolla mielellään koko porukka
Hansu 24+0