KESKENMENON JÄLKEEN RASKAANA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heippa ! täältä vaan päivitystä että laskettu aika meni eilen.. eikä mitn tuntemuksia juurkaan että olisi vauva tuloillaan hetkeen.. :( todella turhauttavaa :D ja vielä kun esikoinen nii sitä tuudittautuu ikävästi laskettuun aikaan.. nyt on vaa ettei tiedä mitä päivää oikein odottaa. paitsi jos synnytys ei käynnisty, niin kuulemma 18 päivä sit viimeistää on vauva ulkona, neuvolatäti sano. mutta äääh... ei jaksais enää odotella mitään kahta viikkoa :D puuuh......

mitenhän mi-iuskan tila? kun sama laskettu aika kun mulla oli? :) taitaapi olla jo pikkuinen maailmassa? <3

melluliini, ei täälläkään kiirus näytä olevan..
esikoinen meni melkein viikon yli ja näyttää toinenkin menevän jokusen päivän.
ei oo näkyny limatulppaa eikä suppareiden lisäks mitään muutakaan, joten pitäis vielä malttaa.
mä olin tuudittautunu tähän (siis huomiseen) laskiaistiistaihin, mutta kun ei vieläkään mitään tuntemuksia niin tuskin vielä huomenna syntyy. vaikka eihän sitä tiedä kuinka nopeasti toinen tulee, mutta esikoisesta ekat supparit alko pe iltana ja syntyi sitten su aamuna, joten tuskin missään viidessä tunnissa pääsee kaikesta ohi. mutta josko huomenna tai viimeistään ylihuomenna, semmonen olis mun toive. :)

Oi oi kuinka jännittävää melluliini & mi-iuska!

Itse sain tänään tiedon, että sektio tapahtuu tasan 3 viikon kuluttua maanantaina. Poika makoili edelleen poikittain kylkiluiden tuntumassa ja tyttö oli muuttanut asentoaan. Typykkä istuskelee nyt pää navan kohdalla ja jalat alaspäin levällään. :D Ei siis oikein toivoakaan normaalista alakautta-synnytyksestä.

Sain äsken kuulla kamalia uutisia, kun lapsuuden paras ystävä joutuu syöpäleikkaukseen, pahalaatuinen kasvain oli uusinut. :'( Näin se elämä heittelee. Hänelläkin 4-vuotias lapsi. Itku tuli kun kuulin ja niin olin muka maailman onnellisin hetki ennen sitä.

Moikkis,

No höh, mie luulin, että Mi-iuska ja Melluliini ois päässeet jo tosi toimiin ja mahdollisesti nyytin kans kotio, mut ei... Mulla on enää maksimissaan 3 viikkoa synnytykseen kun täällä käynnistetään 10 päivää lasketusta ajasta eli samoihin aikoihin Vivecan kanssa.

Kävin eilen neuvolassa ja sain kuulla, että minulla on niin tiukat lihakset, etten kovin suurta vaavia pysty synnyttämään. Neuvolan täti käski torstain ultra/lääkäri reissulla vaatia käynnistystä :) Niin käski hän myös harrastamaan seksiä, jotta saatais synnytys kännistymään "luonnollisesti" :) Harmi vaan, että ukko taitaa liikaa pelätä mahaa, että "luonnollisesta" käynnistymisestä tulisi yhtikäs mitään. Jospa torstaina olis vähän viisaanpi.

Ollaan kyllä yritetty maanitella pikku tyyppiä ulos, mutta ei se ole ottanut kuuleviin korviin, eikä siis ole antanut mitään merkkiä lähestyvästä synnytyksestä :)

Kuin tiheään muilla on seurattu loppu vaiheessa vaavin kasvua?
Syystä tai toisesta olen totaallisesti unohtanut kuinka tuskallisia supistukset ovat, poikien synnytyksestä muistan vain, että selkä oli ihan sikapossu kipeä, tais silloin henkinen helvetti puuduttaa suurimman osan fyysisestä kivusta.

Manna: Mulla ainakin on ollut ihan erilaiset oireet keskenmenneessä ja nykyisessä raskaudessa. Toinen oli piä pöntössä oleilua ja tämä on ollut sitten muuten fyysisesti rankka. Ei varmaan kannata vertailla raskausoireita, kun ne voi olla ihan erilaiset. En osaa sanoa kuinka kauan menee kun kohtu palautuu keskenmenon jälkeen "normaaliksi", mutta minulla alkoi nykyinen raskaus näkymään huomattavasti aikaisemmin kuin keskenmennyt, vaikka silloin odotinkin kaksosia. Raskauksien välillä oli n. 7 kk aikaa. Millä viikoilla olet?

Tsemppiä kaikille odotteluun.

Sini & Toukka 38+3

juu ei oo päästy mi-iuskan kanssa tositoimiin.. :/ huoh vois vaavi nyt vaa ruveta tulee<3
oli neuvola tänää ja sai taas kattella puntaria kui se paino vaa nousee.. mut jospa se sit ois kivempi ku alkaa menee toiseeen suuntaan toi paino kohta :D hope so ainakin :D turvotusta niin kauheesti et aina joka viikko on noussu paino hurjasti.. tai hurjasti ja hurjasti.. mut tarpeeksi.. 21 kg jo tullu tähän mennessä :D aika hurjaa ! :D mut noo onneks lähtöpaino oli normaali ettei se sillee nii hirveesti stressaa.. ja se on hyvä tietää et turvotuksesta on tullu tosi paljon painoa nii häviää sit toivottavasti synnytyksessä ne kertyneet nesteet..
kaikki oli siis neuvolassa ok, siel vaa neuvolatäti sanoi et tullu uus käytäntö sinne et äippäpolille aikaa sit vast ku on 41+ eli siis ensi viikolla vielä neuvolaan maanantaina jos mitn ei oo tapahtunu... ja varataa aika polille. huh.. toivottavasti tämän viikon aikana tapahtuis jotain nii ei tarviis alkaa käynnistellä.. :D
vauva nukku sikeesti taas kerran kuunnellessa sykkeitä, kun oli niin matala syke.. sitten vähän aikaa kuunneltiin sykkeitä ja sitten alkoi kiihtymään syke ku tais häiritä sen unia toi melu siit dopplerista :D
turvotus plussalla.. verenpaine 131/73. pissa ok. sf: 32. vauvan liikkeet yhdel plussalla.. kyseli neuvolatäti että olenko laskenut vauvan liikkeitä.. mutta sanoin ettei oikeestaa oo tarvinnu ku päivällä on kyllä omasta mielestä liikkunut sen verran hyvin.. mutta kyllä ne on huomattavasti liikkeet vähentyneet.
mitähän mahtaa olla ku eilen mulla pisti jotenki tyhmästi tonne oikealle puolelle mahaa, keskikohdalla suurinpiirtein.. illan pisti. oli sellainen tunne että piti hieroa sitä kohtaa.. heti kävi mieles et onkohan istukassa kaikki ok, ettei sielt vaa mitenkää mikää paikka revi :DD tosi vaikea selittää... mut mut.. noooh... :D kaikkea sitä tulee mieleen...
minä jo tänään mietin että olisipa ollut jotkut arvot korkealla tai jotai neuvolassa jotta oltais päästy vaikka käynnistelemään synnytystä.. nii ois saanu pikkuisen maailmaan ja sillä on parempikin olla ku ei ole ahdasta :D kumpa se itsekin tajuais sen :P

oho tulipas nyt omaa napaa.... :/ anteeks naiset! :(
mutta kaikesta huolimatta hyvää naistenpäivää ! <3 mä sain jo mieheltä ruusunkin :D sen jälkeen kylläkin kun muistutin että mikä päivä tänään on xD käytiin sit kahvittelemassakin kaupungilla :)

Pikaisesti Melluliinille - minullakin oli ihan loppuraskaudessa samanlaista pistävää, melkein viiltävää kipua vatsassa navan kohdalla, ja pelkäsin heti että jotakin vikaa istukassa kun tiesin että se on edessä. Kysyin jopa neuvolassa, mutta ei sieltä osattu sanoa juuta eikä jaata - ja kaikki oli kyllä ihan kunnossa, kymmenen pisteen vaavi sieltä sitten syntyi. Eli yritä olla huoleti, kaikenkaiset tuntemukset voivat kyllä kuulua asiaan. Tsemppiä viime metrien odotukseen - kuten myös mi-iuskalle, olette molemmat ajatuksissa!

Ja mi-iuska - ihan vain muistutuksena että se toka voi tulla vauhdilla! Esikoisen syntymä kesti minulla noin 24h, toka syntyikin kahdessa (!) tunnissa ekasta supistuksesta - ja mehän ehdittiin olemaan ruhtinaalliset 13 minuuttia synnytyssalissa - eli ei kannatta tuudittautua siihen että aikaa kyllä on sitten kun supistukset alkavat, joskus voi synnytys edetä tosi vikkelään. :)

Ja A-M:lle hurjasti onnea pikku prinssin syntymästä, laita kuulumisia tulemaan kunhan ehdit. :) Ihanaa vauvantuoksuista arkea sinnepäin!

Enempää en ehdi tälläkään kertaa, tänään oli meillä 5kk neuvola ja kaikenlaisia rokotuksia tuli joten vaavin olotila on varmasti taas illalla tukala kuten viimeksikin. Ja esikoinen on kotona korvatulehdusten kanssa, kiipeillään molemmat jo seinillä. :)

Jane

voieij jane!
mä oon kuullu nyt niin tajuttoman monta nopeaa toisen lapsen synnytystarinaa (kun ensimmäistä on tehty k-a-u-a-n) että mua rupee ihan jännittämään.. vaikka en usko omalle kohdalle semmosta (haluan semmosen 10tunnin synnytyksen,kiitos;) niin mitäs sitten jos niin käykin.. en ehdi huonolla säkällä viedä edes ipanaa hoitoon, tai mies ei kerkeä tulla viemään sitä jne. no saa nähdä kuin käy, ja kaikki käy kun vaan ehjänä sais vauvan syliin asti. mutta jännittää vähän kyllä! :)
tänään ei synnytetty niin seuraava mun arvaus on torstai. kyllä se huominenkin kävis, mutta to olis ehkä todennäköisempi.. perjantaita en jaksa vielä edes ajatella.. mulla olis sillon neuvola ja mä sanoin et en enää sillon aio tulla :D no katotaa,mistä vetoa niin perjantaina vielä käyn neuvolat ja ihmettelen missä se vauva viipyy.
esikoinen oli maailman onnellisin kun avasin vaippapaketin ja annoin sille yhden pikkuruisen vaipan minkä voi laittaa nukkevauvalle, voi sitä riemua ja onnellisuutta <3
mä oon kohta melkein pakannu sairaalakassin itelleni, enhän yhtään myöhässä.. :)
pikkuruisen vaatteet on sentään jo valmiina odottelemassa eri kassissa.
odotan jo että pääsisin sairaalasta ja saatais olla koko perhe yhdessä <3

pikaisia kuulumisia..

alkoi sitten kunnon supistukset tuossa puol kuuden aikaan aamulla.. 8 min ollu tos väliä.. ja siit asti supistellu sit. on meinaa kipeitä ollu :S no mut sit käytiin tossa synnärillä ja siel kattovat paikat .. 2 cm auki, reunat on viel paksut.. ja vissii jotai siit kohdunkaulasta et se on tullu eteenpäin tai jotai mikä ny tietää lähestyvää synnytystä :D helmikuus ku oli lääkäri nii sillo oli viel paikat kiinni ei mitää ollu tapahtunu. nii kait tää tietää hyvää ;) jospa ny olis sit auennu tänäänki noi paikat ei tiiä ;D
mut siis supistuksia tuli käyrällekin. lääkärin kanssa kätilö sit sanoi et käyrät ovat hyvät ja raskaus on hyvällä mallilla niin voi kotiin viel mennä. mutta lievityskeinoja kokeilla jos on kipeitä.. ja niitähän ne on olleet :D huomasin sit tossa ku tultiin kotiin takas nii tais limatulppaa irrota kätilön rönkläämisen seurauksena ;D hyvä ! jee ! ei tiiä vaik lähtö tulis tänään takas synnärille :D huuui jänskää !

melluliini 40+3

niin muaki hiukkasen :D
tuli sit kunnolla sitä limatulppaa vähä aika sitte ! en ees uskonu et niin paljo tulee sitä :D mut paljon.. no eipä mulla oo sitä ennen tullukaa et nyt sit kaikki kerralla tuli ilmeisesti:D huh.. kyllä hiukkasen supparit laantu.. mut silti supistelee vähä väliä.. voisin siltiki lähtee tänää takas synnärille :D saa nähä miten käy !

Melluliini, sullahan on jännät paikat. Toivottavasti synnytys lähtee oikeasti käyntiin. Mulla on tainnut mennä neljäkin päivää limatulpasta... Kuopuksella muuten auttoi se, että kävelin kuin hullu, kun supistukset alkoivat. Synnärilläkin ne laittaa monesti kävelemään, koska se voi oikeasti vauhdittaa supistuksia, kun synnytys on käynnistynyt. Tsemppiä!

Mi-iuska, onko tuntemuksia;)? Ihan totta, että toka synnytys voi olla nopeampi kuin eka. Mutta mulla ainakin se oli nopea siinä lopussa. Molemmista olen sairaalaan mennessä ollut 4 cm auki. Ekasta kesti oksitosiinitipasta huolimatta vielä sen 10 tuntia, mutta tokasta 45 min... Ja mulla molemmissa synnytyksissä on supistellut pari kolme päivää säännöllisen epäsäännöllisesti ennenkuin on alkanut säännölliset supistukset. Mutta kannattaa toki lähteä sairaalaan siinä vaiheessa, kun supistuksia tulee 5 min välein. Tsemppiä sinnekin odotteluun!

Sini, toivottavasti se teidän vauveli tajuaisi nyt syntyä. Minä en kyllä oikein usko tuohon "luonnolliseen" käynnistykseen. Mulla on kaksi raskautta mennyt sinne viikolle 42 ja kaikki konstit on kokeiltu, eikä mikään auttanut. Sitten vaan jo alkaneita supistuksia olen saanut voimistettua rehkimisellä, mutta senkin vaan siinä vaiheessa, kun olen ollut jo jonkin verran auki ja on supistellut pari päivää. Mulla ei ole mitenkään seurattu vauvan kasvua, paitsi ekassa raskaudessa, kun epäiltiin raskausmyrkytystä ja istukan vajaatoimintaa. Mutta silloinkin arvioivat vauvan painon 600 g liian pieneksi... Toivottavasti ne nyt alkavat käynnistämään torstaina, jos ei sitä ennen ole mitään tapahtunut.

Viveca, hienoa, että teillä on jo lapsosten syntymäpäivä tiedossa. Ja onhan se ehkä toisaalta helpotus, että tietää sektion olevan ainoa vaihtoehto. Jännää, että vauvat mahtuvat vielä noinkin hassuissa asennoissa olemaan. Paitsi kyllä meidänkin kuopus mahtui kääntymään perätilasta raivotarjontaan viikolla 37. Mutta ei se kivalta tuntunut. Tosi kamala tuo ystäväsi uutinen, mutta onneksi hoidot on nykyään jo tosi tehokkaita.

Manna, kuulostaa ihan järkeenkäyvältä nuo sun oireiden vaihtelut. Kohdun kasvu tapahtuu varmasti toka kerralla helpommin, kun lihakset on jo kerran venyneet, joten repimiskipuja on vähemmän. Ja mulla ainakin pahoinvointi kyllä korreloi normaalisti etenevän raskauden kanssa. Varmasti kaikki on nyt hyvin, vaikka tiedän, että sitä on vaikea uskoa.

Hansu, eihän niistä peloista kokonaan pääse ikinä. Vauvan synnyttyäkin pitää tosi usein tarkastaa, että se varmasti hengittää ja on normaalin värinen. Toisaalta ei kai ole osoitettu, että naisilla joilla on alkuraskauden keskenmenoja, olisi korkeampi riski aikaiseen synnytykseen, kun ne kai johtuu ihan eri asioista. Tiedän kyllä, että ei se järkeily irrationaaliseen pelkoon mitään auta. Kohtahan sulla kuitenkin on jo tuo 25 viikkoa täynnä, jospa sitten taas hieman helpottaisi.

Meillä oli tänään se np-ultra ja kaikki oli loistavasti:) Ultraava hoitaja veti heti pisteet kotiin todetessaan, että ensin hän tarkistaa, löytyykö elävä sikiö. Tuollaista hienovaraista realismia kaipaisin paljon enemmän tähän äitiysneuvolahommaan. Ja löytyihän sieltä eloisa ja liikkuva, täysin viikkoja vastaava pikkuinen. Tarkkaa pää-perämittaa ei saatu, kun toinen ensin heilui kun hullu ja sitten alkoi nukkua kippurassa, mutta muiden mittojen mukaan vastasi täysin laskettuja viikkoja. Ja nt oli vain 1,6 mm ja riski kromosomipoikkeavuuteen 1:5400. Mulla tuli ihan epätodellinen tunne, että olenko ihan oikeasti raskaana, tuleeko meille oikeasti vauva. Kyllä ne pelot on niin vahvasti mukana olleet. Jospa nyt uskaltaisi vähän jo luottaa tulevaan. Ja nyt jaksaa ehkä vähän pahemmin taas yrjötä. Pahoinvointi ei ole tajunnut vielä kuitenkaan loppua. Jos seuraavaksi odottelisi sitten sitä energistä keskiraskautta.

Aurinkoista päivää kaikille!

Prune 12+3 (ihan oikeasti:))

Melluliinillä onki tosiaan jännittävät hetket menossa :) Tsemppiä synnytykseen, vaikuttais että se on jo hyvin käynnissä :) Pian sulla on pikkuinen nyytti sylissä, ihanaa <3

Ja ihanaa Prune :) Onnittelut hienoista ultrakuulumisista :) Ihan mahtavaa <3

Hui mikä kommentti ultraajalta, mutta siis ei varmastikaan tokaise tuota muille kuin meille keskenmenoihin tottuneille. Mietin vain, että jollekin yltiöpostiiviselle (joka ei ikinä mitään keskenmenoa oo edes ajatellut) toi kommentti vois olla aika tyly. Ehkä jollekin jopa ensimmäinen kerta, kun on edes tommonen ajatus käynyt mielessä. Ultraaja taisi siis tuntea sun historian :) Munkin seurannassa oltiin aina asiallisen realistisesti mukana. Aina kysyttiin, että oonko valmis ja sovittiin, että näyttää ruudun vasta sitten jos siellä on jotain nähtävää. Tuommonen asenne on kyllä niin hyvä. Mietin et jos joku alkais höpistä jotain, että no niin katsotaanpas sitä pikkuista, että mitä se siellä touhuilee ja sitte lävähtäis naaman eteen kuva liikkumattomasta sikiöstä. Kyllä siis todellakin enemmän arvostan enemmän tuollaista suoraan puhumista.

Löysin tosiaan valitettavasti tämmöstä tutkimustietoa Perhesuunnittelun kotisivuilta:

"Toistuvista keskenmenoista kärsivillä naisilla raskaudet ovat muutenkin riskialttiita, sillä 10 - 28 % lapsista syntyy ennenaikaisesti ja sikiön kasvun hidastuma todetaan 10 - 30 % raskauksista. Kun naisella on esiintynyt toistuvasti keskenmeno, hänen raskauksiaan tulee seurata äitiyspoliklinikoissa tai muissa keskenmenopotilaiden hoitoon perehtyneissä erikoisklinikoissa."

Ei mun raskautta kylläkään sen alun jälkeen seurata mitenkään erityisesti. Käyn lääkärin tai kätilön luona 4 viikon välein toukokuulle asti ja sen jälkeen useammin. Tietty on se ultra viikolla 32, mutta jos siinä huomataan jotain poikkeavaa/kasvun hidastuma, niin edellisestä ultrasta on aikaa jo se yli 10 viikkoa. Ja sitä ennen on kyllä jo kätevästi ehtiny synnyttääkin liian aikasin jos niin huonosti kävis :/

No toisaalta mun sf-mitta menee ihan yläkäyrällä, oli nyt viikolla 23 jo 23cm, viikolla 20 se oli vasta 18cm. Eli joko sikiö kasvaa kauheeta vauhtia tai sitten mä syön liikaa. Painoa on tullu tolla välillä 3kg. Lääkärin mielestä kylläki mun painonnousu on ihanteellista, vaikka mua tuo yhteensä jo +7kg hirvittää :/ Tekee vaan niin kauheesti mieli suklaata ja lakuja koko ajan :D Luin vielä, että liika lakujen syöminen raskausaikana saattaa vaikuttaa negatiivisesti lapsen älykkyyteen. Oon siis väkipakolla vältellyt niiden syömistä, maks yks Pandapussi viikkossa. Laskiaispullia on menny kyllä enemmän ku laki sallii... en oo tottunu siihen, että näin tekee mieli kaikkea makeaa, normaalisti oon enemmän kaiken suolasen perään.

Sain muuten korttiin liikkeiden kohdalle ++ :) Lääkärikin sanoi, että yleensä aktiivisuus kertoo siitä, että sikiöllä on kaikki hyvin :)

Täällä ei oo muuten ollenkaan sokerirasitustestiä. Kuinkahan tärkee se oikeasti on, kun Suomessa se vissiin tehdään kaikille? Täällä tsekataan vain se normaali pissaliuska lääkärikäynneillä. Onneks ne on sentäs olleet aina puhtaat. Kaipa ne sit alkaa tutkia asiaa jos verenpaine nousee, tulee turvotusta tai paino alkaa yhtäkkiä nousta tosi radikaalisti...

Ootteko muuten muut tehneet pitkiä automatkoja raskauden aikana? Me kun ajetaan Suomeen lomailemaan ja ostetaan sieltä vaunut ym. kun niin paljon halvemmalla saa. Oon sillon viikolla 29-30. Mietin vaan, että kuinkakohan rankka reissu siitä tulee. Meillä on ajomatkaa 600km suunta + pari lyhyempää reissua Suomessa. Tukisukat varmaan ainaki joutuu laittaa...

Sinille ja Miu-uskalle vielä tsempit tuohon loppuodotukseen. Toivotaan, että vauvat tulee nyt oikein tohinalla sieltä, tällä viikolla mielellään koko porukka :)

Hansu 24+0

Hansu, meidän neuvolakorteissa lukee yläreunassa monesko raskaus ja montako synnytystä on takana. Eli mulla G5P2, ei tarvi olla Einstein, että tajuaa mulla olevan kokemuksia siitäkin, että asiat voi mennä pieleen. Mutta on musta hyvä, että hoitajat on realisteja, koska kyllähän juuri tuossa ultrassa niitä keskeytyneita keskenmenoja löytyy. Mua ihmetytti neuvolantäti, joka mun historian tietäen alkoi antaa imetysvinkkejä rv 8. Kyllä mun mielestä tuo teidän raskauden seuranta on ihan ok. Meillähän ei ole ultraa rakenneultran rv20 jälkeen. Eikä täälläkään sokerirasitusta tehdä kuin silloin, jos äiti on ylipainoinen, lähisuvussa on diabetestä tai pissassa on sokeria. Nyt joudun minäkin siis ekaa kertaa. Varmaan teilläkin tehdään, jos on syytä. Sf-mittaan muuten vaikuttaa myös äidin pituus ja se, onko kohtu eteen- vai taaksepäin kallellaan. Mulla on aina ollut pieni, vaikka vauvat on olleet nelikiloisia. Eikä tuo 7 kg ole paljon, varsinkaan jos olet normaalipainoinen. Mulla on aiemmin tullut 17-18 kiloa, joista jälkitarkastuksessa on kuitenkin ollut jäljellä vain 4-5 kiloa, jotka nekin on imettäessä lähteneet. Automatkasta tiedät varmaan itse, jaksatko lähteä. Tukisukat on hyvät ja kannattaa miettiä vessojen sijainti etukäteen. Meilläkin tarkoitus kesällä autoilla vähän kauemmas ja mua huolettaa, kun huoltoasemien välit on niin pitkät... Eikös teille muuten pitäisi olla tyttö tulossa? Mulla teki tyttöraskaudessa mieli makeaa ja pojalta suolaista.

Jokohan se melluliini on synnärillä?

Prune

en oo synnärillä vielä :D ja saapi nähä joutuuko yöllä lähtee sit.. :) supistellut koko päivän.. katsotaan miten käy... puuh.. täytyy vähän nousta välillä tästä sohvalta ja pyöriä vaikka pitkin kämppää :D vähän jos auttais käytiin saunassa :P heh. kuuma suihku teki kyl hyvää ! mut kassotaan mitä tässä tapahtuu....

Täällähän on tilanne päällä niin sanoakseni :D
Aamulla pitää heti tulla tarkistamaan onko Melluliini poksahtanut!
Hirveesti tsemppiä yöhön!!!

Prunella hienoja ultrakuulumisia, onnittelut niistä!!

Ohhohops pitää palata toiste jatkamaan!!!!!!

Huomenia,

Piti tulla vilkaseen Melluliinin tilannetta...

Prune: Onnea hyvistä ultra kuulumisista :)
Onpas tyhmä pahoinvointi kun ei ymmärrrä, että sen pitäis alkaa poistumaan rv 12 tietämillä :) Kääk, oisko keskivaihella pitäinyt olla joten energisempi olo... Jospa se tulee mulle vähän viiveellä...

Juu en tiiä kuin paljon perää on noissa "luonnollisissa" käynistysmenetelmissä, mutta kyllähän simppaneste sisältää luonnon omaa prostaglandiinia (tai jotain sinne päin), joka auttaa kypsyttämään kohdunkaulaa, sen toimivuuteen en voi ottaa kantaa :)

Hansu: Varmasti teilläkin tehdään sokerirasitus tarvittaessa ja sf-mitasta ei kannata kauheasti murehtia, kuten Prune jo sanoi, niin siihen mittaan vaikuttaa niin moni tekijä, eikä siittä voida päätellä suoraan vaavin kokoa.

Vähän lyhyemmällä reissulla käväsin noin kuukausi sitten ja ihan kivuttomasti meni. Ajoinkin jopa osan matkaa. Onhan se raskaampaa, mutta mie olen niin tottunut autoilija, etten osannut edes murehtia matkaa etukäteen. Jos ei ota matkasta etukäteen kauheaa stressiä, eikä aikatauluta liian tiukaksi, niin varmasti matka menee ihan hyvin.

7 kiloa ei ole vielä paljoakaan, itselleni niitä on niin paljon kertynyt, etten edes tänne kehtaa kiloja ilmoittaa :) Mulle neuvolantäti viimeksi tuumasi, että normaali painoiselle niitä kiloja tulee helposti, mutta ei tuumailut mitään niiden pois lähtemisestä, harmi :)

ON: Se ois tänään taas ultra+lääkäri, jospa ne käynnistäis, vaikka todennäköisesti lähettävät vielä kotiin. Mutta saahan ihminen aina toivoa...

Sini 38+5

Hansu: Täällä "etelässä" on muutettu sokerirasitustestien periaatetta niin, että nykyään tehdään kaikille yli 30-vuotiaille (en muista, että oliko vielä, että ensisynnyttäjille) eli ei ole täälläkään kauan tuo sääntö ollut. Koita muuten sitä suklaansyöntiä vältellä. Mulla yhdellä tutulla syntyi sen verran iso vauva runsaan suklaansyönnin takia, ettei alateitse synnytys onnistunut. Mä koitan itse juuri siksi suklaata välttää. Ihme kyllä mulla ei oo raskauden aikana sitä tehnytkään mieli :S Enempi karkkeja tai muuta makeaa, mutta kai hyvä niin, koska neuvolassa juuri sanottiin, että suklaa ja tuoremehut olisi kielletty tuon "liikakasvun" takia.

Melluliinille tsemppiä, että pieni lähtisi jo liikkeelle!

Mulla ei ole vielä tullut yhtään kiloja lisää ja ihmettelen sitä suuresti. Olin jo varautunut, että mun geeneillä niitä rupeaa tulemaan, mutta kai sitten myöhemmin vasta. Enempi tuntuu, että sitä vain laihtuu. En ole kyllä syömisiä lisännyt varmaan yhtään. Toivottavasti se ruokahalu jossain vaiheessa alkaa kasvamaan. Liikkeistäkään ei vielä osaa sanoa varmuutta (hemmetin istukka kun on siellä edessä), joten hiljaiselolla tässä edelleen mennään hitaasti eteenpäin suurempine kommentteine.

olen kotona edelleen.. supisteli kyllä yöllläkin että joutu heräilee välillä sen takia.. varauduin yöksi pyyhe alleni ja side plksyihin.. jossai vaiheessa heräsin kun jotain tuntui hiukan valuvan pyyhkeeseen asti.. hyvin pieni määrä.. en sitten tiennyt yhtään mitä oli.. :/ pyyhittäessä on iha kirkasta jotai nestemäistä.. et onko se lapsivettä? tuskin limatulppakaa tuollaseks muuttuu.. ku tosiaa limatulppaa tuli eile ja siteesee asti on tullut rusehtavaa jälkeä..
oon tässä vähän kujalla.. :D mietin että jos soittais neuvolaan ja kävis siel kattoo on lapsivettä tihkunu.. ennen ku menee äitipolille.. ku ne käynnit vissii maksaa eikä oikein oo varaa nyt ylimääräisiin .. mut tietysti sitten menen sairaalaan jos pakko :D voishan sen lapsiveden tihkumis asian tarkistaa.. ja ettei vauvalle tule mitn sen takia :((

Melluliini: Aika paljostahan sulla on jotain tullunna yöllä, jos siteestä huolimati pyyhkeelle asti tullut. Josko se ois lapsivettä jo :) Kuulostaa huisin lupaavalta :) Soitat sinne neuvolaan, niin ollaan kaikki sitten viisaanpia.

ON: Kävin tänään ultrassa + lääkärissä ja tulos oli, että toukan arvio on nyt jo n. 4 kiloa... Se tarkoittaa sitä, että huomen aamusta synnärille käynnistykseen :) Oli paikat auki pari senttiä ja pehmenneet, mutta haluavat jouduttaa koon takia, enkä todellakaan pistä hanttiin. Johan tätä on jo odotettu :) Huomenna on hyvä päivä syntyä, täytyy alkaa toukkaa houkuttelemaan...

Sini

Tässäpä taitaa tulla kaksi uutta ihanaa tulokasta maailmaan saman vuorokauden sisällä, kun Sinillä huomenna käynnistys ja melluliinillakin kuulostaa synnytys olevan ihan lähellä. :))

Elän jännityksessä mukana! :)

Sini : uijuii ! jännää ! :) aattele huomen sulla on nyytti sylissä <3
kumpa tosiaan täälläkin :D<3 soitin synnärille.. ku neuvolasta et mun neuvolatäti vastannu... nii päätin soittaa suoraa synnärille.. sielt sanottii et tarkkailla tilannetta.. jos säännöllisiä suppareita tulee nii sit mennä sinne.. nyt olu epäsäännöllisiä.. mut jomottaa alaselkää koko aika .. kysyin et kannattaako huolesttua siitä jos se olisi ollut lapsivettä se mitä valui.. sanoi että ei.. ihmettelin sitä kyllä. mut mitäpä siinä sit.. täytyy nyt tarkkailla ..

olen niin innoissani et tahtoisin mennä sinne synnärille nyt vain jo. mietin jo et tässä ku nyt hirveesti mietin asiaa ja toivon että tulisi supistuksia kunnolla , nii katotaa nii mitää ei tapahdu.. :DD huoh.... no ei pitäis mennä kuitenkaa montaa päivää muutenkaa et synnytys tulee.. mut voisin mennä vaik samantien :D

Melluliini: Voi kun huomenna palkittaisiin tämä odotus, vaikka karu totuus on, että käynnistäessäkin voi helposti vierähtää tovi jos toinenkin. Mä en millään MALTA odottaa huomista, mua ei kyllä ole maltilla siunattu :) Mie repisin varmaan pelipöksyni sun asemassa, vaikka en kyllä usko, että viikonloppua pidempään sunkaan tarvii odotella, niin lupaavan kuuloista tuo sulla on :)

Sini, joka ei millään, ei sitten millään, jaksais enää odottaa päivääkään :)

Yhteistyössä