Kitisevä lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
Meidän tyttäremme on reilu 1 vuotias suloinen kiltti lapsi. Hänelle on tullut viime aikoina tapa aloittaa loppumaton kitinä kun jotku tuttavistamme tulevat käymään. Silloin hän kitisee ja roikkuu kiinni minussa kokoajan. Tuttavavani on ihmeissään koska hänen reipas lapsi ei kuulema ole sellainen ollenkaan. Minua loukkaa tuttavamme jatkuva arvostelunsa kuinka meidän tytär on niin kauhea kitisevä lapsi. Tuttavani arvostelee minua äitinä; olen tehnyt väärin kun otan lapsen syliin kun hän itkee tai kitisee. Mitä mieltä olette? Jos lapsi itkee ja haluaa syliin, otatteko? Mistä tämä äitiin takertuvaisuus ja kitinä joidenkin vieraiden ollessa kylässä tässä iässä voisi johtua?

Totta kai otan syliin jos kitisee, ota sinäkin :) Ehkä lapsi vaan kaipaa sillä hetkellä sun huomiota, kun huomaa että juttelet muiden kanssa. Äläkä välitä tuttavasi arvostelusta, hänen lapsi ei ehkä viihdy äitinsä sylissä, joten moukkamaisesti sulle sitten siitä sanoo.

Johtuu varmaan ihan tuosta vuoden iästä jolloin lapsi on hyvin takertuvainen äitiinsä, ei sen kummempaa :) Lapset on erilaisia eri iässä ja reagoivat eri tavalla. Tuttavasi arvostelu on typerää ja ala-arvoista. Olet hyvä äiti ja tottakai sun pitää ottaa syliin haluava lapsi syliin. Ajatelkoot muut mitä lystää. Voisit sanoa jotain nasevaa tuttavallesi seuraavan kerran noihin arvosteluihin. Ehkäpä hänen lapsensa onkin niin "reipas" ettei kiintymyssuhde ole kunnossa? ;)

Yritä vetää sen tuttavan jutut toisesta korvasta heti ulos. Lapset ovat yksilöitä ja kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia. Hän tuntuu nostattavan omaa arvoaan, kun arvostelee sinun tapaasi kasvattaa lasta. Olin itse kuulemma lapsena aina äitini helmoissa ja siinä oli turvallista olla. Kun tuli nuorempia sisaruksia, niin ei enää pystynyt roikkumaan aina hänen helmoissaan.

Jospa lapsessa ei vikaa olekkaan! Onko vieraat esim. kova äänisiä, menevätkö heti lasta taputtelemaan ja puhuttelemaan. Jospa lapsi vähän pelkää niitä. Meillä poika kuiten pelkää mieheni tätiä kun se tormaa heti silittelemään ja taputtelemaan surella äänellä. Sanoppa seuraavan kerran vieraille kun arvostelevat että kurkkaavat peiliin.

Yhteistyössä