KM:n jälkeen plussaavat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
isot halit teille kaikille jotka ootte jaksaneet minua tukea ja lohduttaa! kiitos.en ole käynyt täällä koska halusin surra pahimman yli vain kotona mieheni kanssa.
vuodot on nyt loppu, raskaus on loppu.suru on edelleen valtava :( nyt annan kehon ja mielen levätä ja sit yritetään uudelleen...mutta tuun tänne välillä kattelee muiden kuulumisii ja juttelee ja jos ei haittaa niin purkamaan pahaa oloani keskenmenojen vuoksi.

Mumma82: Voi onnea hienoista ultrakuulumisista! Hieno homma :) Joko pahimmat keskenmenon pelot ovat laantuneet? Kyllä mäkin edelleen päivittäin kattelen nt-ultrakuvia oloa rauhoitellakseni, kun tuntuu, että rakenneultraan on ihan ikuisuus (on maaliskuun puolivälissä).

Sipsu: Harmi, ettei plussauutisia tullut. Pettymys on varmasti iso, mutta jospa pian positiivisiakin uutisia saisitte - toivotaan!

Cheycel: On kyllä vähän hankalaa määrittää tuo kiertopäivä tyhjennyksen ja kaavinnan jälkeen. Pitäisikö laskea siitä, kun tuo km-vuoto on alkanut!? Mulla kaavinnan jälkeen menkkojen tulo kesti muistaakseni himpun yli kuusi viikkoa ja lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen suurin piirtein saman verran. No, ekojen menkkojen jälkeen kierto tasoittui lähes normaaliksi ainakin mulla.

hallanmaa: Ilman muuta tule millon vaan purkamaan pahaa oloa. Sitä varten tää on, että voi jakaa iloja ja suruja muiden kanssa.

Mulle ei mitään uutta. Kovasti odottelen, että maha alkaisi kasvaa, mutta kovin pieni ja huomaamaton tuntuu vielä olevan (17. viikolla mennään). Taas yksi huolenaihe, vaikka taitaa melko yksilöllistä olla vauvamahan kasvu ;) Seuraava neuvola on vasta reilun parin viikon päästä, joten sinne pitäisi jaksaa sinnitellä. Pahoinvointi ja väsymys on tyystin pois eikä liikkeitäkään vielä tunnu, joten tällä hetkellä ei ole kovin raskaana oleva olo. Ihan normaalia taitaa olla tässä vaiheessa raskautta. Onneksi oltiin parin viikon reissussa kaukomailla. Ajatukset ei pyörineet pelkästään raskauden ympärillä ja hyvä niin!

wallaroo: Mulla maha kasvoi todella myöhään. Mä pystyin helposti kertomaan raskaudesta töissäkin vasta sillon viikolla 20+ kun siitä oli viimestään kerrottava, koska ei masu paljastanut raskautta. On todellakin yksilöllistä koska rupee näkymään. Tietty sitä odottaa, että näkyis, mutta jossei niin ei :)

wallaroo: Kiitos! ...onneksi on myös doppler, niin voi kunnella sydänääniä vaikka joka päivä! Kyllä suurimmat pelot on hävinneet, ja itse asiassa kerroin jo esimiehelleni töissä, jotta ehtivät saada hyvän sijaisen mulle :)

Mulla maha ei ole kasvanut oikeastaan lainkaan.Painoa on tullut n. 2kg lisää, mutta sekin taisi johtua senhetkisestä ummetuksesta ja kamalasta turvotuksesta.

Itsekin haluaisin että maha alkaisi jo näkymään... vaikka kyllä siihen varmaan kerkeää kyllästymään sitten loppuvaiheessa, joten nautitaan nyt vaan tästä! ;)

Rakenneultra on 3.4., joten vielä on pitkä aika siihen... Yyhh.. :P

Ihanaa viikonloppua teille kaikille :)

Mumma ja salamatkustaja 13 + 2

juissis: Kiva kuulla muiden kokemuksia! Oikeassahan sä olet. Sitä vaan kehittää aina uusia panikoinnin aiheita, vaikka ns. riskiviikot onkin jo takana. Mä olen kyllä jo kertonut töissä esimiestä ja työkavereita myöten, eikä muutenkaan enää ole raskautta salailtu. Mies varsinkin sellanen hölösuu, että eihän se malttanut pitää asiaa pitkään salaisuutena (taaskaan) :)

Mumma82: Hienoa, että pelot on kadonneet :) Tuo doppler oisi varmaan ollut ihan hyvä ja mieltä rauhoittava vekotin, mutta ei sitä kuitenkaan ole hankittu. Itseni tuntien oisin varmaan jatkuvasti sydänääniä kuuntelemassa, joten ajateltiin pärjätä ilman. Totta turiset.. me varmasti kesähelteillä tuskaillaan isojen mahojen kanssa, joten yritetään nyt vaan nauttia tästä pienimahaisuudesta.

Hei vaan kaikille!

Olen uusi tällä keskustelupalstalla, kirjoittelin kyllä tuonne vauvahaaveet 15 puolelle.
Sain siis km:n 25.12, eli joulupäivänä. Sen jälkeen lääkärin neuvosta odottelin yhdet kuukautiset, ja sen jälkeen alkoi yritys. 2 päivää sitten testasin ja erittäin vahva plussa oli, km:n jälkeiset menkat alkoivat 20. tammikuuta, ja toisia nyt ei sitten tulekkaan :)

Hieman on pelonsekaiset fiilikset, toivon kovasti että tällä kertaa kaikki menisi hyvin, mutta en uskalla innostua liikaa. Nyt on 4+2 viikot siis menossa, ja aika tuntuu vaan matelevan niin hitaasti, ja kokoajan suunnilleen käyn vessassa katsomassa, onko housuihin tullut verta.

Mut eihän tässä varmaan muu auta, kun vaan odottaa ja toivoa parasta ja varautua jotenkin siihen pahimpaan.

mammaliina: Tervetuloa ja pahoittelut keskenmenosta! Sulla on takuulla ollut rankka joulu :( Onnea kuitenkin pikaisesta plussasta :) Hienoa, että niin pian tärppäsi uudestaan! Taitaa kaikille tälle palstalle kirjoittelevista olla tuttua tuo pelko uudesta keskenmenosta ja vessapaperin ja housujen vahtaaminen yms. oireiden tarkkailu. Inhimillistähän se on! Yhä se vaan tuntuu epäreilulta, ettei keskenmenon kokenut voi täysin ja viattomasti nauttia seuraavasta raskaudesta. Oletkos ajatellut käydä alkuraskauden ultrassa "varmistelemassa tilannetta"? Kovasti toivon sulle niin rauhallista mieltä kun mahdollista ja onnea tähän raskauteen! Toivotaan, että tällä kerralla lykästäisi!

Mä oon tällä viikolla vihdoin tuntenut selkeästi vauvan liikkeitä, joten mielikin on taas rauhoittunut :)

Mammaliinalle paljon onnea plussasta!

(.) ensimmäiset menkat km:n jälkeen alkoivat päivälleen 5 viikkoa ensimmäisestä vuotopäivästä. Ne on siis jo kärsitty ja nyt odottelen toiveikkaana ovista. Testit on hankittu ja huomenna ajattelin aloittaa tikutuksen. Kirjoittelin jo tuonne toiseen ketjuun, että meillä eräänlainen ympyrä sulkeutuu tällä viikolla. Aloitimme vuosi sitten 19.2. yrittämään pikkukakkosta ja juuri silloisena päivänä saimme raskauden alulle, millä kuitenkin oli surullinen loppu. Toivotaan, että tällä viikolla saisimme alulle jotain, jolla olisi onnellinen loppu.

Wallaroo, eikö ole mahtava tunne, kun pikkuinen ilmoittelee itsestään, nauti :)

wallaroo: Kiitos paljon tsempeistä, kyllä oon yrittänyt pitää mielen rauhallisena ja suhteellisen hyvin siinä ainakin vielä onnistunutkin :) Eikai se kauhea panikoiminen auta, eikä se oo kyllä raskaudellekkaan hyväksi, joten katsellaan miten käy. Mietin kyllä sitä varhaisultrassa käymistä, mutta päätin jättää sen kuitenkin väliin. Ajatuksena on että kyll se kestää matkassa jos on kestääkseen ilman sitä ultraakin :D

Neuvola-aikoja en uskalla varata vielä moneen viikkoon, ajattelin joskus viikolla 9 tai 10, jos sillon sais viimestään ajoiks mennä sinne. En vaan halua mennä liian aikasi ja saada jo neuvolakorttia, ja sit jos jotain tapahtuukin...

Unohdin tossa aikasemmassa viestissä mainita, että mulla on siis jo yksi lapsi, enskuussa vuoden täyttävä pieni poika <3 :) Ja sille tässä kaveria haluttas. Ja muutenkin oon aina ajatellu että haluan 2 lasta, se on jotenkin ihanteellinen määrä, 2 kanssa on vielä aikaa mukavasti molemmille, ja pärjää vielä hyvin niin ettei kumpikaan jää huomiotta :)

mammaliina, 4+4

Cheycel: Hienoa, että menkat tulivat niin pian keskenmenon jälkeen. Niitä on niin turhauttavaa odotella ja odotella. Nyt pääsette uuteen yritykseen. Tsemppiä ja toivotaan todellakin sitä onnellista loppua! Olet oikeassa, on ihan mahtavaa tuntea pikkuisen liikkeet :) Nautin kyllä täysillä, kun olin jo lähes menettänyt toivon, että näin pitkälle joskus pääsen!

mammaliina: Hyvä, että olet pystynyt olemaan suht rauhallinen. Tottahan se on, että varhaisultrassa käyminen ei juuri muuta anna kun mielenrauhaa. Mäkään en ole koskaan yksityisellä käynyt varhaisultrassa. Tässä raskaudessa olen ollut seurannassa keskussairaalan hormoni- ja lapsettomuuspolilla, joten sen vuoksi ultrattiin ensimmäisen kerran jo rv6+. Olisi vaan tuntunut turhalta mennä neuvolaan ennen ultraa, jos siellä ei taas kuitenkaan olisi ollutkaan "mitään". Tällä kerralla vihdoin oli ja syke näkyi jo silloin, vaikka ei juuri muuta. Sulla kyllä historia on rohkaiseva, kun yhden lapsen olette kuitenkin saaneet. Onnea matkaan edelleen!

heippa teille kaikkille! :) sori kun musta ei oo kuulunu... täti tuli kp 44 kylään...menetin sit toivoni kaiken suhteen...! mutta sitte sain eilen päähäni kaupassa kun menkat viikon myöhässä että ostanpa testin ihan vaan huvin vuoksi...plussaa en oottanu sitte vähääkään kun menkkakipuja ollut jo viikon ajan ajattelin että kyllä ne sieltä tulee...paras ystäväni sano että kahtotaan vaan niin sielä sun mahasa on muutaki ku lämmintä oksennusta :D mitään oireita en osannu ajatella kun olen muutenki sairaana/kuumeessa mutta tein sitte illalla testin kun pääsin kotia...PLUSSA tuli ennen ku kerkesin tikun laskea pöydälle!!! piti sitte tehä vielä toinen illemmalla...ja sama homma...noh aamulla kauheessa koomassa apteekkiin ennen ku kävin aamu pisulla...kusi kerkes varmaan nousta jo päähän asti ku pääsin apteekista kotia :D ostin sellasen digi testin... äkkiä juoksun kans vessaan oli kyllä hyvin lähellä etten pissannu housuun :D noh oottelin sen minuutin kauhiasa paniikisa... siihen tuli teksi "raskaana 3+" MITÄ? oon vieläki ihan pihalla...tuola toi testi nyt on pöydällä enkä vieläkään käsitä yhtään mitään...! VOI HELVETTI!!! mitä nyt? onko tää totta? vai näänkö mä unta?
PLUSSATUULIA KAIKILLE<3

Täällähän on ollut hiljaista, mutta sipsulle ekstraisot onnittelut!! Kyllä se testiä kannattaa uskoa, plussa on aina plussa :) Paljon, paljon onnea matkaan!

Mulla maha on edelleen pienehkö ja painoa ei ole juurikaan tullut lisää, mutta vauva potkii jo kovasti. Illat menee etenkin mellastaessa. Meillä on jo rakenneultrakin takana ja siltähän se näyttää, että pientä prinsessaa odotellaan :) Pääasia, että kaikki näytti olevan kunnossa. Ei malttaisi millään odottaa kesää ja vauvan saapumista äitin ja isän iloksi. Jännää!

Mitä sulle Mumma82 kuuluu? Aika nt-ultrasta rakenneultraan tuntuu niin pitkältä vai..!?

Muiden plussauksia odotellen,

wallaroo ja pikkuneiti 21+3

Heipat täältä!

On tosiaan ollut hiljaista tässä ketjussa. Välillä oon känynt lukemassa, mutta kirjoittelu jäänyt vähän vähemmälle.

Onnea sipsu!!! :) Kyllähän se pitää kolmen plussatestin jälkeen jo uskoa!! :D

Täällä maha on pikkuhiljaa ruvennut kasvamaan, mutta vielä näyttää kyllä vaan siltä, että olisin lihonnut vähän ;)
Potkuja olen tuntenut noin viikon verran, ja voimistuvat koko ajan. Ihanaa! <3

Rakenneultraan on vielä ihan liian pitkä aika! Äääähhhh...!!! ;P

Eipä tänne muuta. Nyt ei ole oireitakaan paljoa, joten kai tämä on nyt se "hehkuaika"...? Naama kyllä "kukkii" jonkinverran, joten se siitä hehkusta... ;)

Mumma 18 + 0 POKS!

tänään piti käydä päivystyksessä maha tosi kipeä...mitään syytä ei löytynyt mutta pikkunen oli oikeassa paikkassa ja sydän sykki...<3 vastas viikkoa rv 7 niinku olin laskeskellut!!! pllussa tuulia ja toivotaan että kaikki menee hyvin vaikka masu vieläkin kipeä :/

Heippa, ajauduin tanaan talle palstalle ja paatin rekisteroitya jaseneksi.

Kiitos kaikista tarinoista ja voimia kaikille, jotka kayvat/ovat kayneet lapi keskenmenon kauheudet. Ihanaa kuitenkin lukea myos niista onnellisista uusista plussauksista! :) Meilla kaikilla on viela toivoa!

Mun tarina alkoi siita, kun tapasin amerikkalaisen mieheni noin viisi ja puoli vuotta sitten. Asumme Kaliforniassa ja kaksi vuotta sitten menetimme kotimme talouden rysahdyksen myota. Asumme nyt anopin autotallin ullakolla (ei juoksevaa vetta, ei siis myos vessaakaan, eika omaa keittiota...). Viisi kuukautta sitten (lokakuussa) siskoni teki itsemurhan. Sen surun keskella tulin siihen tulokseen, etta elama on lyhyt ja arvaamaton - on aika alkaa yrittaa saada lasta alulleen.

Arvelin, etta menee ainakin puoli vuotta, ennen kuin plussaan, joten oli suunnaton yllatys meille molemmille, etta jo toisella yrittamalla saimme sen ihanan plussan ruutuun. Minahan tein sitten tietenkin testin viela kaksi kertaa, kun en meinannut uskoa silmiani. :) Tasta alkoi sitten ihana odotus. Rekisteroidyin kaikenlaisiin mobiilipalveluihin, jotka lahetteli ihania "your baby is now 1.5 inches long"-viesteja. Vessaton asunto oli kylla aika haastava raskauden aikana... Oisin jouduin pukemaan paalle, etsimaan avaimet, kiipeamaan tikapuut alas ja kavelemaan pihan poikki paarakennukseen... Taman kaiken jaksoi kylla kun tiesi, etta vatsassa kasvaa pieni asukki. Fyysisesti voin hyvin, ja koinkin olevani onnekas kun en joutunut oksentelemaan. Henkisesti ikavoin kuitenkin siskoani ja pelkasin kauheasti, etta raskaus ei mene loppuun asti.

Viikolla 10 kavin laakarilla hiivatulehduksen takia ja yllattaen laakari tekikin samalla ylimaaraisen ultran. Sain nahda pienen tulokkaan liikkeet ja kuulla sydanaanet ja vihdoin alkoi tuntua silta, etta kylla tama menee loppuun asti. Miehen kanssa kaytiin geneettisessa konsultoinnissa ja alettiin saada kaikenlaisia vauvanvaatepaketteja sukulaisilta ja tuttavilta. Vauvan sanky ja rattaat oli jo hoidettu.

Sitten taman viikon maanantaina NT-ultrassa tulikin takapakki. Hoitaja katseli mykkana ultraa ja sanoi hakevansa laakarin paikalle. Laakari astui sisaan ja kysyi, etta onko ollut vuotoa tai kramppeja. Sitten se katseli ultraa hiljaisena. Tassa vaiheessa mua alkoi itkettaa. Ei havaittavia liikkeita, ei sydanaania. Vauva ei ole kasvanut 10+4 viikon jalkeen ollenkaan.

Siita alkoi sitten parin paivan kestava painajainen. Mulle tehtaisiin kaavinta, koska sikio ei ole poistunut kehosta luonnonmukaisesti. Laakkeillakin sen olisi voinut yrittaa hoitaa, mutta laakarin mukaan todennakoisyys laaketyhjennyksen onnistumiselle olisi aika huono kun aikaa on kulunut jo nain kauan. Mulle varattiin aika kaavintaan seuraavalle paivalle. En nukkunut sina yona ollenkaan (enka syonyt/juonut mitaan, jotta operaatio voitaisiin tehda heti...) ja aamulla selvisi, etta ei sita kaavintaa voidakaan tehda viela koska tama aika olikin vain esitutkimusta varten, eika meille ole viela varattu aikaa leikkaukseen. Jouduin siis odottamaan viela yhden paivan ja taas oltiin syomatta/juomatta.

Kaavinta tehtiin vihdoin keskiviikkona. Kaikki meni tosi hyvin, hoitajat ja laakarit oli todella kivoja ja ymmartavaisia. Ennen leikkausta pelkasin, etta joku menee pieleen, mutta herattyani voin oikein hyvin (siis fyysisesti...) ja hoitajan mukaan kaikki oli mennyt suunnitelmien mukaan. Mieheni oli kylla huolestunut koska hanen mukaansa olin sisalla tunnin pidempaan kuin mita hanelle oli alunperin sanottu.

Fyysisesti olen siis voinut ihan hyvin. Vuotoa on viela ja itseasiassa se on tassa taman illan aikana voimistunutkin. Luulen kuitenkin, etta vuodon maaran vaihtelu on osa prosessia enka ole siita huolissani. Toivottavasti vuoto lakkaa pian... Meille sanottiin, etta kahdet kuukautiset kannattaisi odottaa ennen uutta yritysta, jotta uuden keskenmenon todennakoisyys laskisi. Nain me kai sitten tehdaan.

Henkisesti olen viela aika raunioina. Lapsen odotus oli niin suuri ilo meidan koko perheelle taman raskaan talven jalkeen. Tuntuu vaikealta kuvitella, etta meilla olisi uudestaan yhta hyva onni plussaamisen kanssa kuin viimeksi. Ja kuinka tasta menetyksesta paasee eteenpain? Kuinka siihen pieneen ihmisen alkuun voikaan kiintya niin nopeasti - ennen kuin sita on edes viela tavannut kasvotusten?????

Sori- tasta nyt tulikin vahan pidempi purkaus... :) Lykkya kaikille uuteen yritykseen!

Otan osaa suruusi fisuliini! ja voimia<3 elämä on monesti niin epäreilua eikä moniakaan asioita osaa odottaa...! huomaat kyllä kehostasi milloin oot valmis yrittään uudestaan ja tärkein mun mielestä on se mitä pää ja sydän sanoo...! ite en meinannu päästä omasta km:sta yli millään... mutta nyt onnellisesti plussan puolella vielä mutta tietenki pelko perseesä koko ajan...
jaksamisia teille kaikille ja plussa tuulia kauhiasti<3

Voi fisuliini :( Ihan tulee omat km:t mieleen, vaikka meille on nyttemmin jo oma 8kk ikäinen vauvakin suotu. Mäkin raskauduin heti kun yritys aloitettiin, mutta se raskaus päätyi km:n. Sen jälkeen olikin yli vuosi yritystä ja siinä välissä vielä toinen varhainen km. Mutta sitten tuli onnistunut km. Odotusaika oli tosi rankkaa, mut ultrien jälkeen, kun kaikki olikin kunnossa, sitä jostain löysi uskoa että joskus meillä se oma nyytti vielä on. Ja nyt on <3 Musta tuli paljon realistisempi näitten vauvajuttujen suhteen ja lopulta löysin jotain positiivistakin km:sta, kuten sen että todellakin arvostan tätä pikkuista, kun hän ei helpolla meille tullut. Km:sta toipuminen vie kauan, mutta aika parantaa ne haavat. Mä olen täysin sillä kannalla, että kannattaa odottaa niin kauan kun lääkäri kehottaa ja ei lähteä hutiloiden uuteen yritykseen. Kaavinta on rankka toimenpide, joten kannattaa antaa kohdun parantua. Jaksamisia ja plussatuulia sinne!

Ai niin ja se piti vielä kirjottaa, että täällä kaivataan Ottiksen kuulumisia?! Oli niin kiva sillon aktiivisesti täällä käydessä lueskella sun turinoita :) Haleja kisuille! <3

Kiitti teille sipsu ja juissis!

Ma tykkaan tasta ketjusta hurjasti just sen takia, etta muiden plussaukset km:n jalkeen antaa sita toivoa, jota laakareiden vakuuttelut ei tuo.

Kuinka kauan teilla on ollut vuotoja ennen niita ekoja "normaaleja" kuukautisia? Taa mun vuotaminen nayttaisi menevan viela niin randomilla, etta en oikein tieda miten pitais olla... Onneksi nyt nayttais runsaimpien vuotojen olevan ohi enka oo ollut kauhean kivuliaskaan missaan vaiheessa. Ehka taa viela tasta... :)

sipsu: Tää mamma ainakin käy sillon tällön palstaa lueskelemassa. Hiukka hiljasta on viime aikoina kyllä ollut. Tosi hienoa, että sun varhaisultrassa oli kaikki hyvin :) Onko vatsakivut jo hellittäneet? Onkos sulla vielä ollut np-ultraa?

Fisuliini: Pahoittelut rankasta kokemuksestasi :( Miten olet voinut? Ehkä onkin ihan hyvä antaa kropan ja mielen toipua pari kiertoa ennen kuin taas jaksaa alkaa uusin voimin uuteen yritykseen. Paljon, paljon jaksamista sinne merien taakse!

hallanmaa: Miten sä olet jaksellut? Olet ollut mielessä.

Oma vointi on ollut melkoisen hyvä koko keskiraskauden. Just tuossa tajusin, että nyt taidan ollakin jo viimeisellä kolmanneksella, eikä isoa paniikkia pitäisi olla, vaikka vauveli päättäisikin tulla ennen aikojaan maailmaan. Sellaisia merkkejä ei onneksi kuitenkaan ole näkyvissä. Mä oon sellanen viime tippa, että mitään isoja hankintoja ei ole vielä tehty. Ehtiihän tuota vielä! Maha on edelleen aika pikkuruinen viikkoihin (26+2) nähden ja siitä saan kuulla jatkuvasti kummasteluja. Vähän rasittavaa olla julkinen kommentoinnin kohde etenkin työpaikan kahvihuoneessa. No, kai se kuuluu asiaan. Pienikokoinen mä oon muutenkin. Pääasia, että vauva kasvaa kuitenkin normaalisti :) Työmotivaatio on ollut hukassa jo pidemmän aikaa, mutta viikot onneksi hupenee silmissä, kun on noita vappuja ja helatorstaita tulossa. Tarkotus olisi jäädä kesäkuun alussa loman kautta äitiyslomalle riippuen sijaisen saannista. Nopeesti on raskausaika mennyt alun pelkojen ja huolien ja hitaiden viikkojen jälkeen. Hyvä niin :)

Oikein aurinkoista kevättä ja plussapuhuria kaikille toivottelee,

wallaroo

Yhteistyössä