Koira asiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nuori koira kokeilee rajojaan, mutta kuulostaa nyt vähän siltä että mikäli olette sitä kouluttaneet niin olette tehneet jotain väärin tai sitten kyse on vain ohimenevästä murkkuvaiheesta, jolloin koira kokeilee aiemmin opittujen asioiden rajoja, silloin pitää vain olla tiukka.

Jätättehän koiralle paljon sallittua tekemistä poissaolonne ajaksi? Esim. maksalaatikkoa jäädytettynä kongin sisään ja muita aivotyötä vaativia herkkuja joita saa repiä riekaleiksi teidän poissaollessanne? Jos jätätte ja koira silti tuhoaa, luulen että se kärsii eroahdistuksesta ja silloin teidän on aloitettava yksinoloon totuttelu alusta.

Koiran on saatava tarpeeksi liikuntaa tai se tuhoaa kotona kaiken ja riehuu muutenkin. Saako se päivittäin tarpeeksi liikuntaa? Aivotyötä (opetatte sille asioita) ja vapaana juoksemista tai lenkkeilyä. Muuten on turha odottaa että koira on kotona rauhallinen. Ota lapset mukaan koiran koulutukseen, jolloin myös he oppivat komentamaan koiraa niin ettei se tule riekkumaan heidän päälleen silloin kun he eivät sitä toivo ja samalla koirakin oppii kuuntelemaan lapsia ja kohtelemaan heitä oikein ja kunnioituksella. Ellei koiraa tähän opeta, se kohtelee lapsia pentuina joiden kanssa leikkä tai joita kurittaa kun siltä tuntuu.

Tsemppiä!

Kun nyt on koiraihmisiä paikalla niin kysynkin:

Mitä tarkoittaa jos reilun vuoden ikäinen uros koirapuistossa kusee toisen koiran päälle ja perään kuopii maata takajaloillaan?
Onko se "Haista sinä vittu" vai mitä koira sanoo?

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;28119306:
Koiranne on murkkuiässä ja anteeksi, että kuulostan ilkeältä - ei ole tarkoitus -, mutta vaikka olet sitä mieltä, että se on kasvatettu oikein ja siihen on nähty vaiva niin asia ei ole niin. Kaikki tuo kuvailemasi käytös on ihan peruskauraa kun puhutaan koirasta joka ei ole laumassa oikealla paikalla eikä sillä ole tarpeeksi aktiviteettiä. Koiralle ei riitä pelkät pissatusreissut. Ikävä kyllä sinä tarvitset asenteeseesi ison muutoksen ja peiliin katsomisen. Koira on eläin joka toimii sen mukaan mitä vaistot sanovat ja kuinka se on opetettu.

Ei mun asenteessa vikaa oo. Kyllä minä tiedän, että tarvitsisi enemmän aktiviteettia ja koulutusta, sanoinhan alussa että on tehty oikeinKIN ;)

Koirassa on suomen pystykorvaa, saksanpaimenkoiraa ja collieta ja vielä jotain muutakin :D pystykorvaa eniten.

Koira on todella miellyttämisen haluinen. Kun touhuan sen kanssa, tietää saavansa palkinnon niin se seisoisi vaikka päällään. Mutta sitten kaikki muu aika, kun pitäähän mun hoitaa kotia, töitä ja perhettäkin niin on tätä kuvailemaani kurittomuutta..

[QUOTE="Vieras";28119337]Nuori koira kokeilee rajojaan, mutta kuulostaa nyt vähän siltä että mikäli olette sitä kouluttaneet niin olette tehneet jotain väärin tai sitten kyse on vain ohimenevästä murkkuvaiheesta, jolloin koira kokeilee aiemmin opittujen asioiden rajoja, silloin pitää vain olla tiukka.

Jätättehän koiralle paljon sallittua tekemistä poissaolonne ajaksi? Esim. maksalaatikkoa jäädytettynä kongin sisään ja muita aivotyötä vaativia herkkuja joita saa repiä riekaleiksi teidän poissaollessanne? Jos jätätte ja koira silti tuhoaa, luulen että se kärsii eroahdistuksesta ja silloin teidän on aloitettava yksinoloon totuttelu alusta.

Koiran on saatava tarpeeksi liikuntaa tai se tuhoaa kotona kaiken ja riehuu muutenkin. Saako se päivittäin tarpeeksi liikuntaa? Aivotyötä (opetatte sille asioita) ja vapaana juoksemista tai lenkkeilyä. Muuten on turha odottaa että koira on kotona rauhallinen. Ota lapset mukaan koiran koulutukseen, jolloin myös he oppivat komentamaan koiraa niin ettei se tule riekkumaan heidän päälleen silloin kun he eivät sitä toivo ja samalla koirakin oppii kuuntelemaan lapsia ja kohtelemaan heitä oikein ja kunnioituksella. Ellei koiraa tähän opeta, se kohtelee lapsia pentuina joiden kanssa leikkä tai joita kurittaa kun siltä tuntuu.

Tsemppiä![/QUOTE]

Eroahdistusta veikkaan minäkin, kun tekee usein niin että vaikka on ollut juuri ulkona mun kanssa ja laitan sen sisälle, jään itse vielä pihalle tekemään hommia niin kusee sillä aikaa sisälle :/

Lapset kyllä komentaa koiraa pois luotaan, mutta ei tämä usko heitä.

[QUOTE="vieras";28119320]Teidän koiran käytös kuulostaa kyllä ihan perinteisen kurittoman, kouluttamattoman koiran käytökseltä. Ei sillä mitään päävikaa tai terveysongelmia ole.

Ihan samanlaisia urpoja on rotukoirissakin, trust me.

Meilläkin makaa sohvalla sellainen, laajalti palkituista ja menestyneistä vanhemmista syntynyt urpo. :D[/QUOTE]

Meidän piski ei KOSKAAN ole ollut sohvalla, eikä edes yrittänyt sinne :O Jotain erikoisen hyvää tuossakin, heh :D

[QUOTE="aapee";28119419]Meidän piski ei KOSKAAN ole ollut sohvalla, eikä edes yrittänyt sinne :O Jotain erikoisen hyvää tuossakin, heh :D[/QUOTE]

Minäkin olin pentuaikana hysteerinen noiden sohvalupien, yhdessä nukkumisten jne. kanssa, luulin että ei ole mahdollista olla koiralle autoritäärinen johtaja jos koira saa olla ihmisten kanssa sohvalla tai nukkua samassa sängyssä.

Kysyin asiaa kahdelta rotumme kasvattajalta ja minulle kerrottiin että jos laumajärjestys on kunnossa, koirat on hyvin koulutettu jne. niin sohvilla olo tai ihmisten kanssa sängyssä nukkuminen on ihan ok.

Nuo asiat tulisi olla kielletty silloin kun on johtajuusongelmia tai koiralle epäselvyyksiä laumajärjestyksessä.

Minä tulen aina nukkumaan koiran kanssa samassa sängyssä, siitä en luovu. :)

[QUOTE="vieras";28119524]Minäkin olin pentuaikana hysteerinen noiden sohvalupien, yhdessä nukkumisten jne. kanssa, luulin että ei ole mahdollista olla koiralle autoritäärinen johtaja jos koira saa olla ihmisten kanssa sohvalla tai nukkua samassa sängyssä.

Kysyin asiaa kahdelta rotumme kasvattajalta ja minulle kerrottiin että jos laumajärjestys on kunnossa, koirat on hyvin koulutettu jne. niin sohvilla olo tai ihmisten kanssa sängyssä nukkuminen on ihan ok.

Nuo asiat tulisi olla kielletty silloin kun on johtajuusongelmia tai koiralle epäselvyyksiä laumajärjestyksessä.

Minä tulen aina nukkumaan koiran kanssa samassa sängyssä, siitä en luovu. :)[/QUOTE]

Mulle asiassa merkkaa ihan siisteys ja terveyskin. Ja raha. En halua että vaalealle sohvalle (joka sekin maksaa useamman tonnin) hyppää esim kurainen koira tai sängyssä nukkuu sekä koiria että vauvoja :O

[QUOTE="aapee";28119419]Meidän piski ei KOSKAAN ole ollut sohvalla, eikä edes yrittänyt sinne :O Jotain erikoisen hyvää tuossakin, heh :D[/QUOTE]

sinuna en kyllä lähtis muille jeesustelemaan sohvalla oleilevasta koirasta kun on aika ilmeistä että sinä et paljoakaan koirista ymmärrä. Jo tuo sun kommenttis sekarotuisten terveydestä kertoo siitä ihan tarpeeks. Toisekseen sun mielestäs sun asenteessa ei oo mitään vikaa vaikka se oikein huutaa että haluat päästä koiraan liittyvissä asioissa mahdollisimman helpolla. Miksi sä olet ottanut koiran jossa on tuollaisia rotuja jos et ole valmis järjestämään sille tarpeeksi tekemistä? Anna kun arvaan, siksi että se oli halpa ja sattui olemaan ensimmäinen johon rahat pentukuumeessa riitti? Koska oikeasti koiran ottoa kunnolla harkinnut ihminen ei ikinä puhuis tollaisia kuin sinä.

[QUOTE="aapee";28119543]Mulle asiassa merkkaa ihan siisteys ja terveyskin. Ja raha. En halua että vaalealle sohvalle (joka sekin maksaa useamman tonnin) hyppää esim kurainen koira tai sängyssä nukkuu sekä koiria että vauvoja :O[/QUOTE]

No sitten sä et varmaan päästä sitä sun koiraa hyppimään monen tonnin valkoisille sohville?
Meillä mennään ihan maalaisjärjellä näissä asioissa.

Meidän koiralla on kyllä ihan hyvä terveys vaikka nukkuukin ihmisten kanssa. :)
Ja meillä on ihan siistiäkin. :D

Jos meidän sängystä löytyisi koira ja vauva, niin järkyttyisin minäkin ja yrittäisin selvittää kenen muksu se on.

Mutta tarkoitukseni oli infota tuota sohva ja sänkyongelmaa koulutuksellisesta ja käytökseen liittyvästä näkökulmasta josta vähän niinku oli puhe.

Teidän tapauksessa se ei kuitenkaan kävisi että koira pääsisi sänkyyn tai sohville johtajuusongelmien vuoksi, joten tonnien sohva taitaa olla turvassa. :)

[QUOTE="vieras";28119540]Vittu että sulla on kyllä ongelmia, tosi tervettä touhua. :D

Jokaiseen koira-aiheiseen ketjuun on tultava noita tappotuomioita jakelemaan, vaikka sun tietämys koirista on täysin olematon.[/QUOTE]

No kuka järkevä ihminen ottaa kotiinsa tommosta tuhoajaista.

No kuka järkevä ihminen ottaa kotiinsa tommosta tuhoajaista.

Kukaan ei otakaan kotiinsa tuollaista tuhoajaista vaan se ottaja TEKEE siitä tuollaisen tuhoajaisen.

Ja tässä sitten syntyy syy miksi ei niitä tuhoajaisia vaan vedetä mullan alle, ihmisen on oltava vastuussa tekosistaan ja yritettävä korjata tekemänsä tuho.
Sitä aikuisen ihmisen vastuullisuutta, u know.

Noniin, kylläpä ihmisiä ärsytti kommenttini rahaan liittyen. Ymmärrän... Ja kyllähän sekarodut on usein terveitä, meilläkin on! Ei ole perinnölliset sairaudet riivaamassa. Miksi, oi miksi osa ei ymmärrä huumoria? Enkai minä nyt jeesustellut sohva asiassa, meillä nyt vaan sattuu koira uskomaan edes jossain asiassa :O

[QUOTE="aapee";28119603]Noniin, kylläpä ihmisiä ärsytti kommenttini rahaan liittyen. Ymmärrän... Ja kyllähän sekarodut on usein terveitä, meilläkin on! Ei ole perinnölliset sairaudet riivaamassa. Miksi, oi miksi osa ei ymmärrä huumoria? Enkai minä nyt jeesustellut sohva asiassa, meillä nyt vaan sattuu koira uskomaan edes jossain asiassa :O[/QUOTE]

No miten se sua sitten uskoo jos ei koira ole edes yrittänyt sohvalle? :D
Milloin olet sitä kieltänyt sinne menemästä sohville, jos ei se edes ole yrittänyt?

Ehkä se ajattelee että on vaan niin pirun ruma sohva ettei koira tuollaisessa viitsi makoilla. :D

sinuna en kyllä lähtis muille jeesustelemaan sohvalla oleilevasta koirasta kun on aika ilmeistä että sinä et paljoakaan koirista ymmärrä. Jo tuo sun kommenttis sekarotuisten terveydestä kertoo siitä ihan tarpeeks. Toisekseen sun mielestäs sun asenteessa ei oo mitään vikaa vaikka se oikein huutaa että haluat päästä koiraan liittyvissä asioissa mahdollisimman helpolla. Miksi sä olet ottanut koiran jossa on tuollaisia rotuja jos et ole valmis järjestämään sille tarpeeksi tekemistä? Anna kun arvaan, siksi että se oli halpa ja sattui olemaan ensimmäinen johon rahat pentukuumeessa riitti? Koska oikeasti koiran ottoa kunnolla harkinnut ihminen ei ikinä puhuis tollaisia kuin sinä.

Tulisitpa ihan kasvokkain puhumaan mulle tuohon sävyyn :)

[QUOTE="aapee";28119603]Noniin, kylläpä ihmisiä ärsytti kommenttini rahaan liittyen. Ymmärrän... Ja kyllähän sekarodut on usein terveitä, meilläkin on! Ei ole perinnölliset sairaudet riivaamassa. Miksi, oi miksi osa ei ymmärrä huumoria? Enkai minä nyt jeesustellut sohva asiassa, meillä nyt vaan sattuu koira uskomaan edes jossain asiassa :O[/QUOTE]

Ei ärsyttänyt raha, vaan lähinnä tuo että koira kuseskelee lattioita pilalle ja tuhoaa tavaraa minkä kerkiää niin sinä alat toisille kuittailemaan siisteydestä ja terveydestä kun päästävät koiran sohville ja sänkyyn.

Ei se koiranpissa lattialla ole yhtään terveellisempää kuin muutama karva sohvalla.

[QUOTE="vieras";28119617]No miten se sua sitten uskoo jos ei koira ole edes yrittänyt sohvalle? :D
Milloin olet sitä kieltänyt sinne menemästä sohville, jos ei se edes ole yrittänyt?

Ehkä se ajattelee että on vaan niin pirun ruma sohva ettei koira tuollaisessa viitsi makoilla. :D[/QUOTE]

Ehkä se ajattelee sitten niin :D Hyvä että ajattelee, koska minä en halua sohvalleni koiraa ja tämä oli se pointti eikä se että kuka on opettanut ja mitä ja kelle ;) Sulle taisi vain osua se, kun kerroin että meidän sohva on maksanut useamman tonnin :D

Lopetuttaisin. Ei kai tommosta terve ihminen jaksa katella.
turpakii.jpg

Ei ärsyttänyt raha, vaan lähinnä tuo että koira kuseskelee lattioita pilalle ja tuhoaa tavaraa minkä kerkiää niin sinä alat toisille kuittailemaan siisteydestä ja terveydestä kun päästävät koiran sohville ja sänkyyn.

Ei se koiranpissa lattialla ole yhtään terveellisempää kuin muutama karva sohvalla.

Palsta. Väärinymmärrysten paratiisi. En ole kuittaillut, vaikka ehkä se siltä kuulosti, kerroin vain edelleen omasta koirastani ja mitä tekee ja mitä ei. Ymmärretty?

[QUOTE="aapee";28119644]Palsta. Väärinymmärrysten paratiisi. En ole kuittaillut, vaikka ehkä se siltä kuulosti, kerroin vain edelleen omasta koirastani ja mitä tekee ja mitä ei. Ymmärretty?[/QUOTE]

Okei, jokainen sitten ehkä ymmärsi väärin. Musta se kyllä kuulosti vähän kuittailulta "no minä en nyt ainakaan sohvalle päästä koiraa jo terveydellisistä ja siisteyden puolesta :O ", tyyliin että kyllä nyt joku roti pitää olla... Vaikka todellisuudessahan juuri teillä ei sitä minkäänlaista rotia ole.

perustele mulle miten ne perinnölliset sairaudet yht äkkiä väistyy kun kaksi eri rotuista koiraa saa pentuja? :D juurihan säkin luettelit mitä rotuja koirassas on, ihan samalla tavalla ne sairaudet ja rakenneviat hyppii rotuja risteytettäessä sukupolvelta toiselle kuin jos jalostettais puhdasrotuisia. Käsitys sekarotuisten terveydestä johtuu siitä että ihmiset harvoin tutkituttavat seropeitaan. Vai onko teidän koira muka tutkittu jossain täysin terveeksi? Polvet, kyynärät, lonkat kuvattu, silmät peilattu, allergiat testattu, sydän ultrattu jne? Enpä usko, koska vuoden ikäiselle koiralle ei oo ees mitään järkeä noita kaikkia tehdä. Entä koiranne vanhemmat, tutkittiinko ne ennen pennutusta? Oliko vielä jotain millä todistatseropit terveemmiksi kuin rotukoirat?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="aapee";28119644]Palsta. Väärinymmärrysten paratiisi. En ole kuittaillut, vaikka ehkä se siltä kuulosti, kerroin vain edelleen omasta koirastani ja mitä tekee ja mitä ei. Ymmärretty?[/QUOTE]

No kyllä sä nyt kuittailit ja jeesustelit, kaikki sen ymmärsi.

Täytyisi vain ymmärtää että jos ei itsellä ole varaa pahemmin kuittailla niin kannattaa olla ihan hiljaa.

Tässä kuitenkin muutamat yrittivät ihan aidosti auttaa sinua.

Yhteistyössä