koira näykkäs lasta...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli joskus koira, joka oli pentuna olopaikassaan ollut perhepäivähoitajalla. Koiran omistaja ei ollut huolehtinut siitä, että koira saa nukkua ja syödä rauhassa. Ja näin ollen koira oli näykkäisyt tai ärähtänyt lapsille. Koira oli saanut rangaistukseksi hakkaamista ja aina kun tämän perhepäivähoitajan mies oli tullut kotiin (oli jossain reissuhommissa) oli sitten antanut koiralle selkään. Koiraa oli jopa poltettu tupakalla! Samoin eläinlääkäri löysi siltä ns. väärin parantuneen murtuman. Voitte arvata mikä on lopputulos. Tuo koira piti silti erittäin paljon lapsista ja jaksoi leikkiä niiden kanssa (ainakin sen kokemuksen mukaan joka sillä meillä ollessaan oli pikkulapsista). Mutta se halusi syödä ja nukkua rauhassa.

Lapsi on tietenkin koiran yläpuolella, mutta sinun kannattaa seurata tilannetta. Yritä opettaa lapselle että koiran pitää saada nukkua ja syödä rauhassa. Koirakin tarvitsee omaa aikaa ja hyvin harva koira on oikeasti sellainen joka jaksaa antaa lapsen aina retuuttaa (lähinnä jättiroduista olen kuullut sellaista). Olisiko mahdollista, että opettaisit koiran nukkumaan jossain omassa huoneessa johon lapsi ei pääsisi ja vahtisit että koira saa syödä rauhassa. Mikäli koira ihan muuten vaan ärisee lapselle niin silloin vika on muualla.

Tuo on tosi vaikea tilanne varmasti, mutta älä ainakaan heti lähetä koiraa pois. Ja ehkä tuon episodin jälkeen lapsikaan ei enää retuuta koiraa. Koirien ja lasten kanssa vaan käy joskus tuollaista, mutta koiraa pitää aina rangaista heti teon jälkeen. Muuten koira yhdistää rangaistuksen johonkin muuhun (esim. meillä tuo pentuna huonosti pidetty koira laski alleen aina kun joku miespuolinen ihminen tuli kotiin, ihan aina. Sen jälkeen koira tärisi aivan pelosta eikä suostunut rauhoittumaan pitkään aikaan, se todella pelkäsi).
 
Vähän vaikuttaa siltä, että tämä ap. kysyjä on saanut nyt ainoastaan molemmista ääripäistä vastauksia!? Keskitietä ei näytä löytyvän ollenkaan ;) Eli, jos koira näykkäisee lasta, ei tarkoita AINA sitä, että lapsi olisi RÄÄKÄNNYT ja RETUUTTANUT koiraa; tai että äiti ei OLE OSANNUT kasvattaa lasta oikein.. Kyllä koiran täytyy sietää normaalia laumaelämää, vaikka joskus joku kylkeen vähän tuuppaisikin. Jos koira muutoin käyttäytyy hyvin, ja pyrkii "ojentamaan" vain perheen lapsia, voi aivan yhtä hyvin olla kyseessä laumajärjestyksen hakeminen. Silloin on aivan sama, tekeekö lapsi koiralle oikeasti pahaa vai ei, koira joka tapauksessa jollain tavoin, jossain tilanteessa kokeilee onko hän vai lapsi korkeammalla asteikolla. Meillä koira näykkäisi omaa nuorimmaistamme (leikkiessään keskenään), ja tartuin samantien koiraa niskavilloista kiinni. On sen jälkeen saanut lapsi oleilla koiran seurassa turvallisesti. Lisäksi; kaikilla koirilla on omanlaisensa luonteenpiirteet; toislla on pitempi pinna ja kärsivällisyyttä kuin toisilla. Tällaiset seikat vaikuttavat varmasti, vaikka kuinka olisi oikeiden oppien mukaisesti kasvatettu sekä koira että lapsi ;)
 
Totta, että koiran on saatava levätä rauhassa, mutta kyllä kotona pitää olla myös lapsen turvapaikka. Ei kukaan pysty vahtimaan joka sekunti lastaan. Ja jos koira onkin säikähtänyt lasta herätessään, ei se missään tapauksessa saisi reagoida noin.
Ota ihmeessä yhteyttä johonkin ongelmakoirakouluttajaan ja miettikää mitä on tehtävissä. Täällä ei pysty kukaan sinua auttamaan, koska emme tunne koiraasi. Kaikille koirille, kun toimii hieman eri konstit. Jaksamista koulutukseen.
 
LAPSI ON AINA KOIRAA YLEMPÄNÄ, VAIKKA KOIRA VANHEMPI!!!!

Olisin kyllä varovainen jos koira jo kerran näykkäissyt. Meillä ei ole lapsen (2v.) ja koiran (myös terrieri) välillä ollut ongelmaa. Mutta meillä aina koira on tiennyt olevansa lauman alimpana ei kuitenkaan alistettuna. Nykyään neiti ja koira nukkuvat päikkäreitäkin yhdessä, tai tehdään tavallaan vaihtarit koiran kanssa eli minä nukutan meidän vanhempien sängyssä tytön, sitten kun lähden pois sängystä koira yleensä menee tytön viereen nukkumaan.
Koirallamme on meidän sängyn alla paikka, jonne ei lapsilla ole asiaa (etenkään vierailla lapsilla), oma tyttömme on kylläkin lelujaan sieltä hakenut (koira kun keräilee niitä sängyn alle aina tilaisuuden tullen).
Jos koiramme kävisi tyttöön kiinni, niin se olisi koiran lähtö, vaikka se meille rakas onkin. Tosin meidän koira on lapsirakas, ja jos joku lapsi ahdistelee,niin poistuu suveneeristi paikalta.

 

Similar threads

P
Viestiä
9
Luettu
478
Aihe vapaa
vierailija
V
Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä