kotiäidit..mitä pystytte maksaan omilla tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin kai palattava ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihin kai palattava ?

Vieras
eilen oli tulenpalava keskustelu miehen kanssa siitä että mitä kukakin maksaa ja minkä verran..no mies käy kahdessa duunissa ,pääduuni ei mikään tosiaan isotuloinen ja sivutyötä tekee minkä ehtii siinä sivussa. minä olen ollut useamman vuoden lasten kanssa kotona(hoitovapaalla siis),tuloja kk n. 900 e ,siinä kaikki lapsilisät , KHT...maksan meillä kaikki kk ruuat, omat laskut(puhelin,tk maksut jos on) ,lasten vaatteet, apteekki laskut ,jos tilaan esim. jotain valokuvia ,vaatteita tai mitä tahansa, ja sitten kustannan melkein kaikki jos käydään jossain esim. jompikumpi vie lapset leffaan tms..mies hoitaa vuokran ,ja muut laskut ..nyt miehen mielestä minä maksan liian vähän kaikesta ja täytyy maksaa lisää..eli kai periaatteella kaikki puoliksi!!! Siis no mistäköhän revin siihen rahaa ,meidän ruokamenoista mutta sittenhän miehen tulisi kustantaa puolet ruokamenoista ym..vaatteita hän ei ole koskaan ostanut lapsille ,minä ostan kaikki isommatkin hankinnat ,talvipuvut ym..

olisi kiva kuulla miten teillä menee...joskus vaan olen huomannut kun netin kautta myynyt jotain että aika monen mies maksaa vaatelaskuja =) ,ei meillä edes uskalla ehdottaa!!

meillä on yhteiset rahat ja yhteiset lainat. siltä tililtä maksetaan missä on rahaa. Lisäksi meillä on säästötili johon välillä laittelemme rahoja.
Mielestäni jos miehesi kerran vaatii sinua maksamaan lisää niin ala perimään hoitomaksua lapsista. Sinähän ne hoidat ja näin ollen säästät hoitomaksut miehenkin eduksi;).

tosi tyhmästi teillä! meidän kaikki tulot, miehen, mun ja lapsilisät ja se khtuki myös, joka on mun tuloa tulee samalle tilille. Kaikki menee puoliksi sillä systeemillä, tulot ja menotkin

Eihän noin pienistä tuloista millään voi noita kaikkia maksaa? Vai oletko oikeasti onnistunut? Minä olin kotona vielä sittenkin, kun nuorin oli täyttänyt kolme eli tuloja oli oikeastaan vain lapsilisät. Minulla oli käyttöoikeus miehen tiliin ja sieltä sitten makselin ruoat, vaatteet ym. Mies tosi paljon töissä ja yhdessä sovittiin, että olen kotona. Ns. omat humputtelumenot oli kyllä aika vähissä siihen aikaan.

no yhtälailla sitten mies maksaa puolet niistä vaatteista ja ruoista... saattaa aika äkkiä miehen mieli muuttua kun sitä rahaa noihin meneekin enempi kuin mitä siihen hänen maksamaansa vuokraan.

Montakos lasta teillä on?
Jos monta lasta voit hänelle valmiikisi laskeskella ne hoitomaksut paljonko ne sit olis jos lapset olis hoidossa kun sä menet töihin sen takia että mies ei pidä minään sitä että sä hoidat lapsia kotona.

Ja meillä siis talouden käytössä tasan yksi tili mihin tulee kaikki palkat, äippärahat. Lapsilisät menee samalle tilille kuin s-bonukset ja niitä koitetaan säästää, mut sieltä otetaan jos johonkin tarvitaan.

Sä pääsisit varmaan halvemmalla kun maksaisitkin kaikesta puolet, esim. ruokaan/vaatteisiin yms menee tosi paljon rahaa. Maksa puolet sun ja lasten menoista ja sitten mies tosiaan maksaa sulle vähintään puolet siitä mitä maksais lapsi hoidossa.

Ei mulla noin hyvät tuet olekaan, kk tulot n.500e kahden lapsen lapsilisät mukaan lukien, mutta minä maksan yleensä laskut ja mies loput, siis lainanlyhennyksen, ruuat, lastenvaatteet ym. Jos laskuja on vähemmän ja mun tilille jää rahaa niin siirtelen sitten tarpeen mukaan miehen tilille, mutta tarkoitus olisi siirtää mun tilille ylijääneet rahat kerran kuussa säästötilille, minne menee muutenkin suoraveloituksena tietty summa kuukausittain.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin kai palattava ?:
eilen oli tulenpalava keskustelu miehen kanssa siitä että mitä kukakin maksaa ja minkä verran..no mies käy kahdessa duunissa ,pääduuni ei mikään tosiaan isotuloinen ja sivutyötä tekee minkä ehtii siinä sivussa. minä olen ollut useamman vuoden lasten kanssa kotona(hoitovapaalla siis),tuloja kk n. 900 e ,siinä kaikki lapsilisät , KHT...maksan meillä kaikki kk ruuat, omat laskut(puhelin,tk maksut jos on) ,lasten vaatteet, apteekki laskut ,jos tilaan esim. jotain valokuvia ,vaatteita tai mitä tahansa, ja sitten kustannan melkein kaikki jos käydään jossain esim. jompikumpi vie lapset leffaan tms..mies hoitaa vuokran ,ja muut laskut ..nyt miehen mielestä minä maksan liian vähän kaikesta ja täytyy maksaa lisää..eli kai periaatteella kaikki puoliksi!!! Siis no mistäköhän revin siihen rahaa ,meidän ruokamenoista mutta sittenhän miehen tulisi kustantaa puolet ruokamenoista ym..vaatteita hän ei ole koskaan ostanut lapsille ,minä ostan kaikki isommatkin hankinnat ,talvipuvut ym..

olisi kiva kuulla miten teillä menee...joskus vaan olen huomannut kun netin kautta myynyt jotain että aika monen mies maksaa vaatelaskuja =) ,ei meillä edes uskalla ehdottaa!!

NÄin meilläkin, tosin sillä että mulle ei tule lapsilisät. eli vain kodinhoidontuki. Sillä yritän kärvistellä ostamalla ruuat ja maksamalla muut menot. Ainakun valitan köyhää tilannetta, eli kun ei rahaa lainkaan omiin menoihin, niin mies ei ymmärrä tätä. Taas toisaalta kun puhun että olen hakenut töitä ja sitä joskus valitetellut että kun työpaikan saanti tuntuu olevan kiven alla, niin aina sanoo että kyllä me näinkin pärjätään. Noh ehkä hän mutta en minä. Olisi meinaa kiva olla muutakin elämää kuin lastenhoito ja kotona oleminen sekä kotityöt. Lastenvaatteet ym aina hankkinut myös minä. Mies ehkä ostanut yhden paidan vuoden aikana, sekin oli tuliainen.

Meillä mies maksaa asumiskulut, autoihin liittyvät maksut, omat bensat, nettilaskut, oman ja lasten puhelut sekä tietty muut omat laskunsa ja arkiruokansa. Minä maksan loput vakuutusmaksut, oman puhelinlaskun, omat ja lasten vaatteet ja urheiluvälineet sekä vähän miehenkin, televisioluvan, omat bensat sekä suurimman osan ruoasta. Muuten esim. sairaalalaskut maksaa se, jonka nimillä ne tulee ja lääkkeet se, joka käy apteekissa. Jos jommalla kummalla ei ole, rahaa, niin toinen silloin antaa omasta pussistaan.

Niin ja mun tulot on lapsilisät ja kotihoidontuki.

Mä maksan kodinhoidntuella+lapsilisällä oman auton kulut, puh.laskuni, lehtitilauskeni, joskus jotain muita laskuja sekä ruuat, joskus ei riitä koko kuun ruokiin niin sitten mies maksaa kaupassa. Ja tän lisäksi tuhlaan rahaa vielä kirppareille, kankaisiin, ompelutarvikkeisiin yms. Apua kuulostaapa siltä että rahaa menis ihan hirveesti...mutta eipä sitä paljoo tuu kun ei ole edes kuntalisää joten näillä mennään.

mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä rahojen kahtia jakoa ja niistä riitelemistä, meillä onneksi yhteiset rahat, omat tilit on joo, mutta on meillä käyttöoikeudet toistemme tileihin. ei meillä pahemmin rahasta tapella, tosin kumpikaan ei ostele itelleen mitään kovinkaan kallista, ilman keskustelua, tosin miehellä aina välillä meinaa lipsua noissa autonosissa, mutta joka tilistä jätän molempien käyttötileille n. 100-200 ? jonka saa sitten ihan ite käyttää miten haluu ja loput siirrän yhteiselle tilille, mistä sitten otetaan ruokarahoja ja maksetaan laskut. ja siis meillä tulee tili kahen viikon välein.

Meillä maksaa mies melkein kaiken. Itse saan kotihoidontukea 250e kuukaudessa ja lapsilisä tulee mun tilille. Mä käyn kaupassa ostelemassa jotain pientä, mutta suurimman osan maksaa mies.

Meillä on kaikki rahat yhteisiä. Se maksaa jonka tilillä on rahaa. Käytännössä mies maksaa lainanlyhennyksen joka menee suoraveloituksena hänen tililtään palkkapäivänä. Meillä on molemmilla käyttöoikeus toistemme tileihin, joten esim laskut voi maksaa kumpi vaan siltä tililtä missä on rahaa. Meillä ei mitenkään eritellä kuinka paljon toinen on maksanut. Mulla on nyt huomattavasti pienemmät tulot kun olen kotona. Ennen lapsia oli toisin päin =) Mies todellakin tietää etten ole kotona vaan lomailemassa vaan että lasten hoito on oikeasti työtä sekin, tosin ihanaa :heart:

Kiitos vastauksista ,tuo yhteinen tili juttu kuulostaa tosi järkevältä. Syy miksi olen kotona on se että meillä NELJÄ lasta ,kolme alle kouluikäistä ja mun mielestä ei ole järkeenkäypää viedä kaikkia kolmea hoitoon ja kun vielä kouluainenkin niin pieni niin hän myös tarvitsisi hoitopaikkaa jos minulla esim. olisi iltavuoro..!! Mutta siis mieheni ei ymmärrä tätä! Hokee vain että rahaa tarvitaan lisää,meillä vielä nyt niin hyvä tilanne että ei ole kuin autolainaa. ja mun mielestä hyvin pärjätään tällä hetkellä ,missään ei tosin käydä mutta siis musta tää on nyt tää hetki ja sitten kun palaan myös minä töihin niin sitten voi alkaa jossain käydäkin.

Siis ja tosiaan noilla olen pärjännyt ja saanut kaikki hoidettua.toki on välillä tiukkaa mutta tilanne aina helpottuu jollain kumman tavalla. Lasten vaatteita myymällä saan taas ostettua uusia lisää. Mies ei tajua sitä miten paljon ihan oikeasti kaikki hoitomaksut, lasten vaatteet ym maksaa.. Arvostusta tästä kotona lapsia hoitamisesta en ole saanut enkä tule saamaan.

En tiedä oikein mitä tällä hetkellä tekisin ,tilanne aika kärjistynyt. Tekis mieli sanoa tehdä se niinkuin joku sanoi,kokeillaan kun läväytän kk ruoka/vaate/apteekki ym menot miehelle niin katsotaan hyytyykö hymy...

Mielipiteitä olisi kiva lukea lisääkin!

ap: selvitäpä mitä maksaisi kaikkien neljän lapsenne hoitokulut jos menisit töihin ja sitten voit miehelle selvittää että mitä sinun palkkasi tulisi olla!

Meillä on eri tilit mutta yhteiset rahat siltikin. Mies maksaa kaikki laskut, vuokrineen päivineen ja molemmat ostetaan ruokaa ja vaatteita sen mukaan miten meillä on rahaa. Säästöön ei olla saatu mitään mun kotona olo aikana kun ollaan parin kuukauden välein tehty isompia hankintoja.

Yleensäkin tosi hyvä vinkki rahaongelmissa on säilyttää kuitit ja katsoa miten paljon todellisuudessa kuussa rahaa kuluu mihinkin joten pistä vaan miehesi selkä seinää vasten ja näytä mihin ne vähäisetkin rahasi kuluvat.

Joo, mä elin kanssa tuollasessa suhteessa 8 vuotta ja 3 viimeistä siitä lapsen kanssa. Mulle riitti, kun ei kanssa mennyt jakeluun, että jos kerran talon menot pitäs maksaa puoliksi, niin sitten herra maksaa myös ruuasta, puhtaudesta, lapsesta ja lapsen menoista jne. puolet. Tosin suhteessa muitakin ongelmia ja ero tuli lähinnä niistä, mutta mulla palo pinna totaalisesti myös tuohon. Miehen mielestä kun hän ei ollut velvollinen maksamaan, kun puolet kiinteistä talon kuluista ja loput kuulu mulle. Eikä mennyt perille, että mitä kaikkea muuta huusholliin tulee "tyhjästä" hänen eteensä, eli mun kustantamana. Eli loput herran rahat menikin sitten biletykseen ja ja kaiken maailman auton, mopon, ym osiin joita harrasti, kun minä maksoin kaiken muun. Sai sidottua sillä tavalla myös paremmin kotiin, kun mulla noiden maksujen jälkeen ollut ikinä edes varaa lähteä minnekään... :( Mutta nytpä maksaa kaiken yksin ja vielä lapsen elatuksestakin vähän, että joskus se vaan vaatii kovan opetuksen, että niille menee perille, että miten sitä huushollia oikein pyöritetään. Kovin on kuulemma ankeeta... :whistle: Mutta sielläpä ruinaa, takaisin emme mene, enkä ota enää yhtään ukkoa elätettäväkseni! :snotty: *vannoo varmana* ;)

Meillä mies maksaa lainan (1000?/kk) ja kaikki laskut, minä ruokaostokset ja lasten vaatehankinnat yms...Kotihoidon tuella elelen (n.290?/kk + lapsilisät), mutta on minulla säästöjäkin ennen lapsia ja välillä teen keikkahommaa 1-2 pv/kk. Hyvin ollaan pärjätty, vaikka mies keskituloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja harmis:
Joo, mä elin kanssa tuollasessa suhteessa 8 vuotta ja 3 viimeistä siitä lapsen kanssa. Mulle riitti, kun ei kanssa mennyt jakeluun, että jos kerran talon menot pitäs maksaa puoliksi, niin sitten herra maksaa myös ruuasta, puhtaudesta, lapsesta ja lapsen menoista jne. puolet. Tosin suhteessa muitakin ongelmia ja ero tuli lähinnä niistä, mutta mulla palo pinna totaalisesti myös tuohon. Miehen mielestä kun hän ei ollut velvollinen maksamaan, kun puolet kiinteistä talon kuluista ja loput kuulu mulle. Eikä mennyt perille, että mitä kaikkea muuta huusholliin tulee "tyhjästä" hänen eteensä, eli mun kustantamana. Eli loput herran rahat menikin sitten biletykseen ja ja kaiken maailman auton, mopon, ym osiin joita harrasti, kun minä maksoin kaiken muun. Sai sidottua sillä tavalla myös paremmin kotiin, kun mulla noiden maksujen jälkeen ollut ikinä edes varaa lähteä minnekään... :( Mutta nytpä maksaa kaiken yksin ja vielä lapsen elatuksestakin vähän, että joskus se vaan vaatii kovan opetuksen, että niille menee perille, että miten sitä huushollia oikein pyöritetään. Kovin on kuulemma ankeeta... :whistle: Mutta sielläpä ruinaa, takaisin emme mene, enkä ota enää yhtään ukkoa elätettäväkseni! :snotty: *vannoo varmana* ;)

Tuota olen harkinnut nyt itse ja vahvasti. Ärsyttää rahasta tappeleminen, kun se kuitenkin oli molempien päätös lapsia tehdä.
miehellä muka oikeus vaav maata kotona jossa siivoukset ja muut asiat hoituu sillä varjolla että kun mä oon kotona ja hän töissä. Itselläni ei ole mitään varoja lähtee mihinkään vapaalle kotoa. Ja mies sitten taas harvase viikonloppu käy jossain ja harrastaa kaikennäköistä. Varmasti kivaa kun ei tarvi hoitaa ikinä lapsia kun mä aina kotona ja saa vaan päättää omista menoistaa.

Minä kotona, mies töissä. Yhteinen lapsi, yhteinen kämppä, yhteinen elämä ja yhteiset rahat. Kysytään kyllä toisiltamme lupaa ennen suurempia ostoksia.

Mulla on jotain pientä varallisuutta ja rahatilanteeni oli eri (=parempi) ennen lisääntymistä, mutta ei meillä ole suhteeseen vaikuttanu millään tavalla se, kumpi sitä rahaa kantaa kotiin ja missä määrin. Aika kumma olis jos vaikuttais, kun tarkoituksena ois kuitenkin yrittää elää loppuelämä yhdessä. Jonkun meillä on lapsikin hoidettava.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Miksi te ette hommaa lisätuloja kotona ollessa? :/

Keikkatyötä, kotona tehtävää työtä...

Yllätys... Ja kohta tulee sitten nettiosoitetta ja ehdotuksia helpoista tuloista... :/ Ymmärrän, että sinäkin elantoasi hankit, mutta tuo jatkuva markkinointi / spämmäys JOKA ketjussa laittaa jo pikkasen ärsyttämään ja taitaa olla palstan säätöjenkin vastaista... :headwall:

Itse ymmärrän tämän aloituksen lähinnä tasa-arvokysymyksenä, eli kyllä MOLEMPIEN kuuluu osallistua niihin perheen menoihin yhtä lailla, eikä eritellä, mitkä on miesten menoja mitkä naisten... On toki totta, että jos rahasta on tiukkaa, niin sitten kannattaa varmaan ap:kin miettiä jotakin tulon hankkimiskeinoa, mutta, jotta se ei jäisi "+ - 0" tilanteeseen siitä aiheutuvien kulujen takia, niin se on toinen juttu...

Sano ap miehellesi, että pistetään vaan noi kolme (vai montako niitä onkaan) lasta hoitoon ja maksetaan niistä 600 euroa. Ja että kyllä sä voit mennä töihin.

Joo vaan... meillä kukanenkin maksaa tulojen mukaan. Ikinä ei oo mies valittanut, että tienaan liian vähän (nyt nettona äitiyspäivärahaa 1400 euroa, kohta kht+opintotuki+lapsilisät noin 700 nettona).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Miksi te ette hommaa lisätuloja kotona ollessa? :/

Keikkatyötä, kotona tehtävää työtä...

Yllätys... Ja kohta tulee sitten nettiosoitetta ja ehdotuksia helpoista tuloista... :/ Ymmärrän, että sinäkin elantoasi hankit, mutta tuo jatkuva markkinointi / spämmäys JOKA ketjussa laittaa jo pikkasen ärsyttämään ja taitaa olla palstan säätöjenkin vastaista... :headwall:

No itse olen esim. tehnyt Varamiespalvelun listoilla tarjoilukeikkaa, jakanut aamulehteä, käynyt entisellä työpaikalla tekemässä ruuhkanpurkua viikonloppuina ja miehen loman aikaan, puhtaakiskirjoittanut haastatteluja kotona omalla koneella plus sitten noita jälleenmyyntihommia, aiemmin Herbalifea, sitten oli kestovaippapuoti ja nyt Kotigastronomi-edustus. On noita tapoja jos on vaan halua! Kaveri tekee galluphaastatteluja puhelimitse, yksi on tehnyt Varamiespalvelun kautta kaupan kassalla keikkaa... Ihan on ilmoittanut että haluaa muutaman vuoron kuussa ja ihan satunnaisesti, päivä silloin, toinen tällöin... Yksi hoitaa naapuruston muksuja korvausta vastaan...

Mulle se, että hankki omaa rahaa ja pääsi joskus pois kotoa oli ihan mielettömän iso juttu mielenterveydelle. Jaksoi kotonakin paljon paremmin kun välillä pääsi töihin "lepäämään" ja mies hoiti kodin ja muksut sinä aikana. Hankki omaa rahaa millä voi tehdä jotain kivaa. Mieskin oppii kummasti arvostamaan sitä kotiäitiyttä kun joutuu joskus selvittämään koko rumban yksin - lastenhoidon, siivoamisen, pyykit, kaupassakäynnin, ruuanlaitot ym. Tasapuolisuutta kaikin puolin!!

Yhteistyössä