Kotohoidon tuki??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvamasu88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vauvamasu88

Jäsen
17.10.2011
65
0
6
Eli ku oon lukenu täältä sivulta niin paljon kinastelua siitä minkä ikäsenä päiväkotiin olis sopivaa lapsi laittaa, jotkut sitten laittaa tosi pieninä lapset rahallisista syistä että pakko mennä töihin, ja toinen puoli sitten sanoo et kotihoito on NIIN hyvin tuettä ei oo mitään syytä laittaa lasta kun 3 vuotiaana tarhaan..elikkä, todellisuudessa, mikä on se kotihoidon tuen määrä???

Miehelläni ei mikään hyvä palkka siis ole..ei jää paljoa käteen vuokran ja laskujen jälkeen, ollaan siis totuttu elään myös välillä makaroonilla ja vedellä :D kysyisin vaan ku täällä niin paasataan sitä et kotona pärjää kun jättää ne pihvit ostamatta, haha...ku ei oo nytkään varaa semmosiin :D mun käsittääkseni se kotihoidintuki on joku ihan olemattoman pieni... vai olenko ymmärtäny väärin??? en haluis laittaa lasta ainakaan alle vuoden ikäisenä päiväkotiin, mutta....siis tähän vielä aikaa mutta kunhan näin jo vähän etukäteen suunnittelen ja mietin tulevaa..että kertokaa te kotona olevat miten pärjäätte?? siis jos miehen tulot on pienet, tietysti jäisin kotiin jos mies teinais hyvin mutta kun näin ei ole niin....

No periaatteessa niin pieni, että sinä ja lapset elätte vain miehen tuloilla sen ajan. Mulla kotihoidontuesta jäi verojen jälkeen käteen 190e, sillä maksoi oman ja lasten puhelinlaskut+tankkasi pari kertaa autoa.

Kuntalisän kanssa mulle tulee kuussa kotihoidontukea vähän yli 600e kuussa. Ihan hyvin pärjätään, kun katsoo vähän mihin rahaa käyttää.

Rahan käytöstähän se on kiinni miten pärjää. Ostaako tupakka-askin ja einespizzan vai ruokakorillisen kasviksia ja hedelmia.

Kuntalisän kanssa itse saan käteen 500e, kun kuntalisä (215e) siitä poistuu lapsen täyttäessä 2, saakin sitten miettiä tilannetta uudelleen. Veikkaan ettei meidän elintasoon tule mitään muutoksia oikeastaan.

kotihoidontuki on meillä noin 350 yhteensä 2 ja 4-vuotiaasta verojen jälkeen. Täällä ei ole kuntalisää. Mies saa 1600e käteen kuussa ja asutaan uudessa 200m2:n omakotitalossa, lainaan menee 900e kuussa. Mun tuloilla ostetaan ruuat, vaatteet ym ja reissataan! Pihviäkin syödään ja pukeudutaan kauniisti... Onneksi parhaimmat harrastukseni ovat leipominen ja ruuan laitto aidoista aineksista! Kotona aion olla niin kauan kun on alle kouluikäisiä talossa ja nautin elämästä noiden ihanien kanssa!

Meillä ei kuntalisää ole, joten perusosa on tuo josta käteen jää 190e/kk.

Mietin, miten jotkut väittää että tuolla rahalla pärjää kuukauden, mutta onhan tuossa isoja eroja, paljon maksetaan. Esim 190e on ihan eri kuin joku 400-700e.

No sehän riippuu miehen tuloista. Eikö kelan sivuilla pysty laskemaan saako siihen jotain lisiä? Mun kotonaoloajoista on niin kauan et en tarkkaan muista. Toivottavasti saatte tukea niin paljon, että pystyt olemaan kotona :)

"No periaatteessa niin pieni, että sinä ja lapset elätte vain miehen tuloilla sen ajan. Mulla kotihoidontuesta jäi verojen jälkeen käteen 190e, sillä maksoi oman ja lasten puhelinlaskut+tankkasi pari kertaa autoa."

No tätä mä just täällä kammoksun. EN MITENKÄÄN VOI ELÄÄ 190E KUUSSA :O siis mies katotaan kelassa hyvätuloseks, koska siis tienaa joo sinänsä hyvin mutta kela ei huomioi sitä että yli puolet sen palkasta menee elatusmaksuihin, mitä maksaa aikaisemman suhteen kahdesta lapsesta..miehelleni jää siis n.800e kuussa käteen, siitä oma osuus vuokrasta, laskut jne jne jne..niin ei siinä paljoo jää..sit jos mä viä saisin 190e niin se ei riittäs ees omaan puoleen vuokrasta... :OOO noo, pitää tiedustella...

"No periaatteessa niin pieni, että sinä ja lapset elätte vain miehen tuloilla sen ajan. Mulla kotihoidontuesta jäi verojen jälkeen käteen 190e, sillä maksoi oman ja lasten puhelinlaskut+tankkasi pari kertaa autoa."

No tätä mä just täällä kammoksun. EN MITENKÄÄN VOI ELÄÄ 190E KUUSSA :O siis mies katotaan kelassa hyvätuloseks, koska siis tienaa joo sinänsä hyvin mutta kela ei huomioi sitä että yli puolet sen palkasta menee elatusmaksuihin, mitä maksaa aikaisemman suhteen kahdesta lapsesta..miehelleni jää siis n.800e kuussa käteen, siitä oma osuus vuokrasta, laskut jne jne jne..niin ei siinä paljoo jää..sit jos mä viä saisin 190e niin se ei riittäs ees omaan puoleen vuokrasta... :OOO noo, pitää tiedustella...

Yli puolet palkasta elätysmaksuihin? Eli maksaako sun mies nyt edellisistä lapsista kuukaudessa joku 1000e? Mietin vaan, että jos nyt jää 800e käteen...... Ja jos maksaa, niin miksi ihmeissään niin paljon?

Mutta itse kh-tukeen: ei se mikään kummoinen rahaa ole. Mutta itse olen aina nähnyt asian sillä tavalla, että koska siitä kun tulee raskaaksi on 1,5v aikaa siihen kh-tuen alkaamisen, niin pystyy hyvin varautumaan säästämällä. Ei nyt vältämättä tonnitolkulla ja näin, että psytyisi useamman vuoden olemaan, mutta jokusen puoli vuotta on varmaan jokisella mahdollista :)

Siis menee osa niihin elatusmaksuihin ja myös maksaa muuta velkaa pois..itse en ajatellut että se kotihoidontuki on niin olematon että olisin alkanut säästään sen kummemmin..kai sekin olis pitäny aikasemmin selvittää mutta ajattelin että tuettas vähän enemmän :O huoh...

Uusimmat

Yhteistyössä