kouluun menemisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiteli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiteli

Jäsen
05.06.2007
517
0
16
meillä on vasta 5 vuotta täyttänyt lapsi, joka siis vuoden päästä menis eskariin.
Osaa kuitenkin jo lukea joten olen miettinyt, onko lapsen kannalta parempi mennä suoraan ekaluokalle? Turhautuuko lapsi eskarissa, jossa tietääkseni opetellaan mm. aakkosia jotka se on osannut jo kolmivuotiaasta.
Toisaalta taas, onko se liian pieni meneen ykkösluokallekaan kun kaikki on sitten vuoden vanhempia.
Eskariinkin on vielä vuosi aikaa, joten lukeminenkin varmasti kehittyy vielä entisestään.
Mielipiteitä kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Täti Vihreä:
meillä on vasta 5 vuotta täyttänyt lapsi, joka siis vuoden päästä menis eskariin.
Osaa kuitenkin jo lukea joten olen miettinyt, onko lapsen kannalta parempi mennä suoraan ekaluokalle? Turhautuuko lapsi eskarissa, jossa tietääkseni opetellaan mm. aakkosia jotka se on osannut jo kolmivuotiaasta.
Toisaalta taas, onko se liian pieni meneen ykkösluokallekaan kun kaikki on sitten vuoden vanhempia.
Eskariinkin on vielä vuosi aikaa, joten lukeminenkin varmasti kehittyy vielä entisestään.
Mielipiteitä kiitos!

Meillä on aivan täysin sama tilanne. Tyttö oppi lukemaan pari viikkoa 4-vuotis synttäreidensä jälkeen. Mutta itse ainakin olen eskarin kannalla, katsotaan sitten mitä mieltä on eskari-ope.

Ei siellä eskarissa pahemmin niitä kirjaimia opetella, eikä meidän lapsi ole turhautunut, vaikka lukeekin jo sujuvasti (lukee mm. Heinähattua ja Vilttitossua, Vaahteramäen Eemeliä ja muita vastaaavia kirjoja aivan itse) ja laskeakin osaa. Eskarin tehtävänä on sosiaalisten taitojen karttuminen: ryhmässä toimiminen, käskyjen ja neuvojen noudattaminen ja sosiaalisen verkoston luominen. Kyllä minä sitä eskaria suosittelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Mielipiteitä kiitos!

Meillä on aivan täysin sama tilanne. Tyttö oppi lukemaan pari viikkoa 4-vuotis synttäreidensä jälkeen. Mutta itse ainakin olen eskarin kannalla, katsotaan sitten mitä mieltä on eskari-ope.

Meillä myös näin, mutta vaikka taidolliset asiat onkin kunnossa, niin sosiaaliset taidot saattaa olla vielä hakusessa. Esim omista tavaroista ja asioista huolehtiminen, ja sitähän koulukypsyys ennenkaikkea on. Eskarissa opitaan näit kaikkea ja ryhmätyötä jne. Eli en laittais suorana kouluun, enkä laita.

Niin meillekin sanottiin kun kysyin eskarin tarpeellisuudesta niin koulussa kuulma tykätään että on lapset jo eskarissa oppinut ryhmätyöskentely taitoja, varmaan on lapsen ihan hyvä käydä ensin eskarissa... (vaikkakin itse tahtoisin hurjan matkan takia lopettaa kun muutetaan ja uudesta paikasta ei löydy paikkoja ja sit joutuu tuomaan tänne vanhaan tarhaan)

Missä kuussa syntynyt? Meinaan toi ratkaisi ainakin silloin kun itse aloitin koulun vuotta liian aikaisin. Mä olen lukenut 4v asti, mutta se ei ollut se syy miksi aloitin koulun liian aikaisin, vaan se oma tahto ja se että monivaiheisessa testissä todettiin koulukypsäksi.

Hurrikaani osasi kirjaimet 2v ja lukemaan oppi keväällä ennen eskaria, silti ei tullut mieleenkään jättää eskaria väliin. No neiti on loppuvuodesta syntynyt, joten tuskin olisi onnistunutkaan.

Ja mä pidän eskaria tärkeänä sosiaalisesti, ja siellä opitaan niitä ryhmässä toimimisen sääntöjä, itsenäistä toimintaa valvotusti ja varsinkin sitä keskittymistä kuuntelemaan ohjeita.

Eikä Hurrikaani pitkästynyt, oli vaan hyvin suosittu kaveri jos tarvittiin apua esim. jonkun pelin ohjeiden lukemiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Mielipiteitä kiitos!

Meillä myös näin, mutta vaikka taidolliset asiat onkin kunnossa, niin sosiaaliset taidot saattaa olla vielä hakusessa. Esim omista tavaroista ja asioista huolehtiminen, ja sitähän koulukypsyys ennenkaikkea on. Eskarissa opitaan näit kaikkea ja ryhmätyötä jne. Eli en laittais suorana kouluun, enkä laita.

Jep. Enkä tiedä onko suoraan kouluun laittaminen edes mahdollista..? On se kuitenkin kiva, kun samat tutut kerhokaverit lähtee yhtäaikaa eskariin ja sieltä sitten kouluun. Meillä nimenomaan tuo tavaroista huolehtiminen ja asioiden muistaminen vaatii paljonkin vielä oppimista :)

Jep. Enkä tiedä onko suoraan kouluun laittaminen edes mahdollista..? On se kuitenkin kiva, kun samat tutut kerhokaverit lähtee yhtäaikaa eskariin ja sieltä sitten kouluun. Meillä nimenomaan tuo tavaroista huolehtiminen ja asioiden muitaminen vaatii paljonkin vielä oppimista :)

Sama juttu täälläkin, siksi ollaan päädytty juuri tuohon että oman ikäryhmän mukana mennään. Kyllä siellä eskarissa sitten keksivät lisähommaa niille joita tylsistyttää perusopit.

Lukutaitohan on yksi pieni osa-alue. Suurin osa lapsista osaa nykyään kouluun mentäessä lukea, mutta eihän se kerro yhtään mitään lapsen koulunkäyntivalmiuksista.

Jep. Enkä tiedä onko suoraan kouluun laittaminen edes mahdollista..?

Itse tiedän tapauksen että laitettiin suoraan kouluun.
Vaan kyllä minusta tuntuu että ei tuo meidän lapsi oo vielä sosiaalisesti kypsä siihen hommaan.
Mutta kiva on ollut kuulla toisten mielipiteitä.

Yhteistyössä