Kuinka suureen palkkaa olisit tyytyväinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tästä kommentista paistaa läpi että sä olet joko nuori tai muuten todella naiivi ja mitään tietämätön siitä mitä esim tehdastyöntekijä tekee.

Ja sinä arvatenkin tehdastyöläinen?

Eihän se nyt kovin kummoistakaan monen kohdalla ole. Eräs tuttuni pussittaa muttereita 8h/päivässä ja tienaa saman kuin minä hoitoalalla. Ja itsekin olen tehnyt samaa hommaa tehtaassa, liukuhihnahommaa. Ja tietysti joillain on vaativammat tai vaaralliset hommat, mutta suurimmalla osalla ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24880276:
Millä perusteella noille pitäis maksaa vähemmän?

Minä en sano välttämättä, että täytyisi maksaa vähemmän, mutta ovathan he ylipalkattuja työn luonteeseen nähden. Ihan jos vertaa vaikka sairaanhoitajiin, joiden työ on paljon raskaampaa ja vastuullisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24880373:
Mitä pahaa siinä on? MUtta miksi putkarille ja hitsaajalle pitäis maksaa vähemmän?

No mun mielestä se vaan kuvastaa hyvinkin sitä että miesvaltaisella alalla palkat on huomattavasti paremmat kuin naisvaltaisella, vaikka työnkuva ei kovin vaativa olekkaan.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24880373:
Mitä pahaa siinä on? MUtta miksi putkarille ja hitsaajalle pitäis maksaa vähemmän?

En minä sano, että siinä mitään pahaa on, mutta työ on silti ylipalkattua työn luonteeseen ja työn vastuuseen verrattuna.

[QUOTE="vieras";24880386]No mun mielestä se vaan kuvastaa hyvinkin sitä että miesvaltaisella alalla palkat on huomattavasti paremmat kuin naisvaltaisella, vaikka työnkuva ei kovin vaativa olekkaan.[/QUOTE]

Montako ammattia on, johon kelpuutetaan vain mies/nainen? Niitä ei hirveen montaa taida olla, joten ihan vapaasti vaan tehtaalle töihin, jos sellainen kiinnostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24880398:
Montako ammattia on, johon kelpuutetaan vain mies/nainen? Niitä ei hirveen montaa taida olla, joten ihan vapaasti vaan tehtaalle töihin, jos sellainen kiinnostaa?

Tuskin tässä nyt on kyse vain MINUN työnteosta ja palkan saamisesta, vaan siitä että mielestäni naisvaltaisilla aloilla yleensä maksetaan monesti liian vähän palkkaa; vähättelemällä työnkuvaa tai kutsumalla niitä "kutsumusammateiksi".

Samaan aikaan kun miesvaltaisilla aloilla maksetaan isoja palkkoja vaikka tullaan suoraan peruskoulun penkiltä ja työnkuva ei ole kovinkaan haastava.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24880252:
Monenkö niistä palkka maksetaan verorahoista kuten suurimman osan lähihoitajista? Kuinka vanha sä olitkaan? Ei tarvitse vastata, mutta jossain vaiheessa elämäänsä alkaa ymmärtämään sen, että julkisella sektorilla palkkaa maksetaan veronmaksajien halukkuuden mukaan ja yksityisellä asiakkaan maksuhalukkuuden mukaan. Mutta ainahan voit itse tehdä putkiremonttisi, ostaa hitsauspillin ja ajaa lentolupakirjan ja vuokrata pienkoneen, jolla huristella ympäri maailmaa. Mä rassaan tämän huushollin röörit itsepintaisesti itse, vaikka kuopus välillä nauraen tuumaakin: "kannattaisko sun jo soittaa jollekin putkimiehelle" :D Pah, toistaiseksi olen vielä saanut röörit itse auki, joskin muutaman kerran pari kiloa sitä itseään silmilläni.

Sun pitää ymmärtää erottaa julkinen sektori ja yksityinen sektori. Julkisen sektorin palkat maksetaan verorahoista. Julkisella on myös pirun paljon vaikeampaa alkaa irtisanomaan väkeä tuotannolisista syistä kuin yksityisillä. Yksityisen sektorin rahat taas tulee muualta...sijoittajilta, asiakkailta, yrityksen/yrittäjän omasta pääomasta jne.

Julkisen sektorin asiakas on mm. kunta ja valtio. Kyllä kunnankin kuuluisi osoittaa työn arvostus. Sen sijaan on monia kuntia, joissa rahaa tuhlataan surutta kaikkeen muuhun kuin siihen, että työtä arvostettaisiin. Maksetaan kunnanjohtajien lomareissuja jne. sen sijasta että parannettaisiin palkkoja. Lisäksi kunnan töissä on paljon turhia työntekijöitä siellä paperipuolella. Kansalaispalkka toisi tähänkin parannusta. Niin ja minä olen melkein keski-ikäinen jo. :( eli 26 vuotta jo, ihan inhotti kirjoittaa tuo ikä tähän. :x

Moni ihan aloittelija tehdastöissä tienaa jopa 40 000 euroa vuodessa ja tähän työhön ei vaadita mitään koulutusta.

Niin... entä sitten?
Kaikkea ei opita koulunpenkillä vaan käytännön työn myötä. Ja ei, en mä itse ole tehdastyöläinen mutta sivusta seurannut useampaakin tehdastyöläistä ja ovat niin eri aloilla etten ensinnäkään ymmärrä miten heidät kaikki voisi niputtaa johonkin yhteen lokeroon.

Niin... entä sitten?
Kaikkea ei opita koulunpenkillä vaan käytännön työn myötä. Ja ei, en mä itse ole tehdastyöläinen mutta sivusta seurannut useampaakin tehdastyöläistä ja ovat niin eri aloilla etten ensinnäkään ymmärrä miten heidät kaikki voisi niputtaa johonkin yhteen lokeroon.

En minäkään kuulu pelkän koulutuksen ihannoijiin, mutta itse tiedän muutaman ja kyllä ne palkat on liian isoja verraten siihen työnkuvaan. Tai siis isoja verrattuna siihen mitä suurin osa monista muista töistä on ja palkat on kuitenkin paljon huonommat.

Ja mistä tulee tuo virheellinen käsitys että tehdastyöläiset olisi useimmiten miehiä?
Esim Saarioisilla tässä lähiseudulla suurin osa on naisia siellä tuotannon puolella. Miten selitätte heidän isot palkkansa kun eivät ole edes miehiä? Tokihan heillä valtavat palkat on kun Akaatti tietää että tehdastyöläisillä on.

Ja mistä tulee tuo virheellinen käsitys että tehdastyöläiset olisi useimmiten miehiä?
Esim Saarioisilla tässä lähiseudulla suurin osa on naisia siellä tuotannon puolella. Miten selitätte heidän isot palkkansa kun eivät ole edes miehiä? Tokihan heillä valtavat palkat on kun Akaatti tietää että tehdastyöläisillä on.

Niin, ja sitten semmoinen pointti että on ennemminkin sääntö kuin poikkeus että naiselle maksetaan samasta työstä vähemmän kuin miehelle. Ettäkö en yhtään epäröisi vaikka saarioisella olisi alhaisemmat palkat kuin sillä peralla nokialla.

[QUOTE="vieras";24880534]Niin, ja sitten semmoinen pointti että on ennemminkin sääntö kuin poikkeus että naiselle maksetaan samasta työstä vähemmän kuin miehelle. Ettäkö en yhtään epäröisi vaikka saarioisella olisi alhaisemmat palkat kuin sillä peralla nokialla.[/QUOTE]

No Saarioinen ja Nokia on eri alaa että eipä niitä voi vertailla.
Sen verran olen asioita seurannut omassa työpaikassani että ei meillä makseta mitään mies-lisää.

[QUOTE="vieras";24880599]Tottahan toki kännykän kokoaminen liukuhihnalla on paljon haastavampaa kuin ruoan valmistaminen liukuhihnalla.[/QUOTE]

No kerro mitä palkkaa saa Nokialla kännykänkokoaja ja Saarioisilla maksalaatikon tekijä kun olet noin asiantuntija.

Olisin tyytyväinen jos verojen jälkeen käteen jäis meidän taloudessa 4000 euroa. Sillä eläis hyvin, ja säästöönki jäis. Pidän tätä tavoitetta ihan realistisena, vaikka siihen meneeki vielä aikaa. Opiskelut molemmilla kesken...

Julkisen sektorin asiakas on mm. kunta ja valtio. Kyllä kunnankin kuuluisi osoittaa työn arvostus. Sen sijaan on monia kuntia, joissa rahaa tuhlataan surutta kaikkeen muuhun kuin siihen, että työtä arvostettaisiin. Maksetaan kunnanjohtajien lomareissuja jne. sen sijasta että parannettaisiin palkkoja. Lisäksi kunnan töissä on paljon turhia työntekijöitä siellä paperipuolella. Kansalaispalkka toisi tähänkin parannusta. Niin ja minä olen melkein keski-ikäinen jo. :( eli 26 vuotta jo, ihan inhotti kirjoittaa tuo ikä tähän. :x
Kerro mulle, missä kunnassa paperityöläiset ovat kunnan palveluksessa? Vai tarkoitatko nyt niitä toimistosihteereitä ja -apulaisia, jotka papereita ppomoilleen kantavat. Eiköhön nuo sievät paperinkantajasihteeriköt ole jo vuosia sitten korvattu tietokoneilla? Tai ainakin niissä paikoissa, missä mä aikoinaan kuntapuolella työskentelin, ensimmäisenä lähtivät paperinpyörittäjäsihteerit. KOneet korvasivat heidät ensimmäisinä.

Mun tyttäreni täyttää seuraavaksi 26 v. Toki hän on jo aikuinen, lähestymässä keski-ikääkin. Mutta kun syvällisiä keskusteluja hänen kanssaan käyn maailmanpolitiikasta, uskonnoista, kuolemasta, ihmisyydestä...niin vielä hänellä on elämässään paljon oppimista. Vaikka 25-vuotiaana onkin paljon enemmän elämää nähnyt ja vammaisena elämää kokenut kuin minä aikoinaan vastaavassa iässä pienen vammaisen lapsen äitinä.

Sä olet käsittääkseni ihan fiksu ihminen ja tiedät, että sekä kunta että yhteiskunta olemme me. Juuri me. Kunta ja valtio saa rahansa meiltä, sinulta ja minulta. Olisi aika hienoa, jos voisi pari päivää ennen palkkapäiväänsä kertoa, mihin tämöän kuun liksasta otetut veroeurot haluaa käyttää. Ikävä kyllä kansalaisen maksamat verot eivät ole vielä korvamerkittyjä. Ja jos olisikin, kuinka moni saisi lapsensa, vanhempansa ja isovanhempansa niskoilleen. Puolisonsa velat niskoilleen. Autistisen lapsen perusopetuksen niskoilleen.

Kuinka monta euroa itse palkastasi antaisit näkövammaisille apsille? Entä diabeetkoille? Vanhuksille? Mielenterveysongelmaisille? Alueesi katujen valaistukeen? Julkiseen liikenteeseen? Päiväkotitoimintaan? Hammashoitoon? Puhtaaseen veteen? Paljonko enemmän olisit maksamaan maitolitrasta, jos sun ei tarttis veroja maksaa? Maksaisitko vain itsestäsi vai myös niistä, joiden hampaat kans tarttis hoitoa 500 km:n päässä sinusta.

Kommunismi ja sosialismi on tässä maailmassa jo nähty. Ei ole kunnolla toiminut. Kaunis ideologiana, mutta kuka lopulta on valmis uhraamaan itsensä tai omat läheisensä jonkun toisen puolesta? Minä olin lapsettomana valmis kuolemaan kettujen vuoksi, mutta eiskoisen syntymän jälkeen en enää. Mä olen 70-luvun nuori ja silloinhan oltiin valmiita tappamaan ideologian takia vaikka omat mummonsa. Sitäkö sä oikeasti haluat? 70-lukua takaisin? Kun kukaan ei oikeasti välittänyt kenestäkään....paitsi niistä, joilla oli tarjota parhaat jointit?

• Tykkää
Reactions: Sanna80

Yhteistyössä