Kerro mulle, missä kunnassa paperityöläiset ovat kunnan palveluksessa? Vai tarkoitatko nyt niitä toimistosihteereitä ja -apulaisia, jotka papereita ppomoilleen kantavat. Eiköhön nuo sievät paperinkantajasihteeriköt ole jo vuosia sitten korvattu tietokoneilla? Tai ainakin niissä paikoissa, missä mä aikoinaan kuntapuolella työskentelin, ensimmäisenä lähtivät paperinpyörittäjäsihteerit. KOneet korvasivat heidät ensimmäisinä.
Mun tyttäreni täyttää seuraavaksi 26 v. Toki hän on jo aikuinen, lähestymässä keski-ikääkin. Mutta kun syvällisiä keskusteluja hänen kanssaan käyn maailmanpolitiikasta, uskonnoista, kuolemasta, ihmisyydestä...niin vielä hänellä on elämässään paljon oppimista. Vaikka 25-vuotiaana onkin paljon enemmän elämää nähnyt ja vammaisena elämää kokenut kuin minä aikoinaan vastaavassa iässä pienen vammaisen lapsen äitinä.
Sä olet käsittääkseni ihan fiksu ihminen ja tiedät, että sekä kunta että yhteiskunta olemme me. Juuri me. Kunta ja valtio saa rahansa meiltä, sinulta ja minulta. Olisi aika hienoa, jos voisi pari päivää ennen palkkapäiväänsä kertoa, mihin tämöän kuun liksasta otetut veroeurot haluaa käyttää. Ikävä kyllä kansalaisen maksamat verot eivät ole vielä korvamerkittyjä. Ja jos olisikin, kuinka moni saisi lapsensa, vanhempansa ja isovanhempansa niskoilleen. Puolisonsa velat niskoilleen. Autistisen lapsen perusopetuksen niskoilleen.
Kuinka monta euroa itse palkastasi antaisit näkövammaisille apsille? Entä diabeetkoille? Vanhuksille? Mielenterveysongelmaisille? Alueesi katujen valaistukeen? Julkiseen liikenteeseen? Päiväkotitoimintaan? Hammashoitoon? Puhtaaseen veteen? Paljonko enemmän olisit maksamaan maitolitrasta, jos sun ei tarttis veroja maksaa? Maksaisitko vain itsestäsi vai myös niistä, joiden hampaat kans tarttis hoitoa 500 km:n päässä sinusta.
Kommunismi ja sosialismi on tässä maailmassa jo nähty. Ei ole kunnolla toiminut. Kaunis ideologiana, mutta kuka lopulta on valmis uhraamaan itsensä tai omat läheisensä jonkun toisen puolesta? Minä olin lapsettomana valmis kuolemaan kettujen vuoksi, mutta eiskoisen syntymän jälkeen en enää. Mä olen 70-luvun nuori ja silloinhan oltiin valmiita tappamaan ideologian takia vaikka omat mummonsa. Sitäkö sä oikeasti haluat? 70-lukua takaisin? Kun kukaan ei oikeasti välittänyt kenestäkään....paitsi niistä, joilla oli tarjota parhaat jointit?