Kuinka suureen palkkaa olisit tyytyväinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en sano välttämättä, että täytyisi maksaa vähemmän, mutta ovathan he ylipalkattuja työn luonteeseen nähden. Ihan jos vertaa vaikka sairaanhoitajiin, joiden työ on paljon raskaampaa ja vastuullisempaa.

Sama se on meillä postilaisilla. Ihmisten kirjeet ja paketit kulkee kaikki meidän kautta puhumattakaan aamulehdistä jotta saa mutterin pakkaaja lukea ennen töihinsä lähtöä tuoreen lehden. Palkka vaan on reilusti alle 10 000e vuodessa, jos mutterin pakkaajalla se on 40 000e.
Ei ihmiset arvosta pätkääkään postin työtä, eikä kukaan muukaan. Sitten kyllä valitetaan jos lehti on vähäkin myöhässä tai paketti ei ehdikään seuraavaksi päiväksi.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="vieras";24880664]Mun pointtini oli että ei ne nyt kovin kaukana toisistaan ole. Siis työn vaativuutta mietittäessä.[/QUOTE]

No ohan niis eroa. ei kännykkään voi jemmata kortsuja, kun taas maksalaatikkoon voi!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24880699:
Kerro mulle, missä kunnassa paperityöläiset ovat kunnan palveluksessa? Vai tarkoitatko nyt niitä toimistosihteereitä ja -apulaisia, jotka papereita ppomoilleen kantavat. Eiköhön nuo sievät paperinkantajasihteeriköt ole jo vuosia sitten korvattu tietokoneilla? Tai ainakin niissä paikoissa, missä mä aikoinaan kuntapuolella työskentelin, ensimmäisenä lähtivät paperinpyörittäjäsihteerit. KOneet korvasivat heidät ensimmäisinä.

Mun tyttäreni täyttää seuraavaksi 26 v. Toki hän on jo aikuinen, lähestymässä keski-ikääkin. Mutta kun syvällisiä keskusteluja hänen kanssaan käyn maailmanpolitiikasta, uskonnoista, kuolemasta, ihmisyydestä...niin vielä hänellä on elämässään paljon oppimista. Vaikka 25-vuotiaana onkin paljon enemmän elämää nähnyt ja vammaisena elämää kokenut kuin minä aikoinaan vastaavassa iässä pienen vammaisen lapsen äitinä.

Sä olet käsittääkseni ihan fiksu ihminen ja tiedät, että sekä kunta että yhteiskunta olemme me. Juuri me. Kunta ja valtio saa rahansa meiltä, sinulta ja minulta. Olisi aika hienoa, jos voisi pari päivää ennen palkkapäiväänsä kertoa, mihin tämöän kuun liksasta otetut veroeurot haluaa käyttää. Ikävä kyllä kansalaisen maksamat verot eivät ole vielä korvamerkittyjä. Ja jos olisikin, kuinka moni saisi lapsensa, vanhempansa ja isovanhempansa niskoilleen. Puolisonsa velat niskoilleen. Autistisen lapsen perusopetuksen niskoilleen.

Kuinka monta euroa itse palkastasi antaisit näkövammaisille apsille? Entä diabeetkoille? Vanhuksille? Mielenterveysongelmaisille? Alueesi katujen valaistukeen? Julkiseen liikenteeseen? Päiväkotitoimintaan? Hammashoitoon? Puhtaaseen veteen? Paljonko enemmän olisit maksamaan maitolitrasta, jos sun ei tarttis veroja maksaa? Maksaisitko vain itsestäsi vai myös niistä, joiden hampaat kans tarttis hoitoa 500 km:n päässä sinusta.

Kommunismi ja sosialismi on tässä maailmassa jo nähty. Ei ole kunnolla toiminut. Kaunis ideologiana, mutta kuka lopulta on valmis uhraamaan itsensä tai omat läheisensä jonkun toisen puolesta? Minä olin lapsettomana valmis kuolemaan kettujen vuoksi, mutta eiskoisen syntymän jälkeen en enää. Mä olen 70-luvun nuori ja silloinhan oltiin valmiita tappamaan ideologian takia vaikka omat mummonsa. Sitäkö sä oikeasti haluat? 70-lukua takaisin? Kun kukaan ei oikeasti välittänyt kenestäkään....paitsi niistä, joilla oli tarjota parhaat jointit?

Siis tarkoitin sitä, että kunnan puolella kaiken maailman paperinpyörittelyyn menee rahaa ja toki myös aikaa. On liian byrokraattista kuntien toimintatapa. Kansalaispalkka auttaisi tähän, kun jäisi se turha paperinpyöritys pois.

Verorahoista sen verran, että katujen valaistus, vanhukset, mielisairaanhoito ym. ovat ihan hyviä kohteita. en tietenkään voi alkaa erittelemään miten monta euroa kuuluisi kullekin ryhmälle. Se jääköön toisten tehtäväksi, mutta ehdottomasti nuo luettelemasi ihmisryhmät ovat veroeurojen tarpeelisia saajia. Veroilla maksettu hoito edesauttaa myös ihmisten turvallisuutta. Vai olisiko se parempi, että mielisairaat vaeltelisi ihmisten keskuudessa? (Tosin onhan heitä nytkin, mutta verorahoilla saatu hoito kuitenkin auttaisi tilannetta).

Mikä sinusta olisi oikea yhteiskuntamalli ja miten se toimisi?

[QUOTE="eee";24881181]Ja miten ihmeessä tuo toimisi todellisuudessa?[/QUOTE]

Varmasti paremmin kuin nykyinen ahneuteen ja riistoon perustuva. Se vaan vaatisi ihmisten nousemista barrikadeille riistäjiään vastaan

Minä en sano välttämättä, että täytyisi maksaa vähemmän, mutta ovathan he ylipalkattuja työn luonteeseen nähden. Ihan jos vertaa vaikka sairaanhoitajiin, joiden työ on paljon raskaampaa ja vastuullisempaa.

Kyllä putkarillakin voi olla fyysisesti raskasta vaikka kuljettaa putkia, sähkärillä esim keloja. Työasennot voivat olla epämiellyttäviä ja virheistä tulee isot tappiot. Sähkärillä virheet voivat johtaa sairaanhoitajien tavoin hengenmenetyksiin. Kaikki tiedämme että jos putkari johtaa putket väärin, niin vaikuttaa sekin ihmisten terveyteen (nokian vesikriisi). Mä en ymmärrä siis, miksi sairaanhoitaja asetetaan kaiken yläpuolelle?

[QUOTE="vieras";24880712]Sama se on meillä postilaisilla. Ihmisten kirjeet ja paketit kulkee kaikki meidän kautta puhumattakaan aamulehdistä jotta saa mutterin pakkaaja lukea ennen töihinsä lähtöä tuoreen lehden. Palkka vaan on reilusti alle 10 000e vuodessa, jos mutterin pakkaajalla se on 40 000e.
Ei ihmiset arvosta pätkääkään postin työtä, eikä kukaan muukaan. Sitten kyllä valitetaan jos lehti on vähäkin myöhässä tai paketti ei ehdikään seuraavaksi päiväksi.[/QUOTE]

Ilmeisesti puhut omasta NETTOpalkasta ja mutterin pakkaajan BRUTTOpalkasta. Mun mies on postilla duunissa ja hankkii kyllä aika paljon enemmän vuoteen kuin mainitsemasi 10 000 euroa... On sillä kyllä mielestäni aika huono palkka mutta on se nyt PALJON enemmän kuin tuo mitä sanoit...

Siis tarkoitin sitä, että kunnan puolella kaiken maailman paperinpyörittelyyn menee rahaa ja toki myös aikaa. On liian byrokraattista kuntien toimintatapa. Kansalaispalkka auttaisi tähän, kun jäisi se turha paperinpyöritys pois.

Verorahoista sen verran, että katujen valaistus, vanhukset, mielisairaanhoito ym. ovat ihan hyviä kohteita. en tietenkään voi alkaa erittelemään miten monta euroa kuuluisi kullekin ryhmälle. Se jääköön toisten tehtäväksi, mutta ehdottomasti nuo luettelemasi ihmisryhmät ovat veroeurojen tarpeelisia saajia. Veroilla maksettu hoito edesauttaa myös ihmisten turvallisuutta. Vai olisiko se parempi, että mielisairaat vaeltelisi ihmisten keskuudessa? (Tosin onhan heitä nytkin, mutta verorahoilla saatu hoito kuitenkin auttaisi tilannetta).

Mikä sinusta olisi oikea yhteiskuntamalli ja miten se toimisi?
Tiesitkö, että julkiselta sektorilta on jo nyt pyyhitty pois aika moni paperinpyörittäjä? Yhä useampi osastonsihteeri terveydenhuollossa ja toimistotyöntekijä tulee saamaan kenkää tulevaisuudessa. Mä ihan omin pikku kätöin teen ohjelmia, jotka tulevat tekemään sairaaloissa osastosihteerit tarpeettomiksi. Puheentunnistus tulee korvaamaan ihmisiä. En pidä siitä, mutta näin nyt vaan on asiat. Lääkärit tuntuvat olevan kovin innoissaan asiasta.

Kuntien palkkalistoilla on tänä päivänä tosi vähän paperinpyörittäjiä ja heidätkin ollaan korvaamassa tekniikalla.

Kansalaispallla ei auta asiaan yhtään mitään. Kansalaispalkka auttaa vain siihen, että töissä tarvitsee käydä enää vain niiden, joiden elämiseen kansalaispalkka ei riitä. Minä pärjäisin mainiosti toimeentuotuella, jos laskisin elintasoani. Jokainen pärjäisi. Mulla on ystävä, joka tekee laivareissuja sviitissä. Ystävä, joka ei ole eläissään tehnyt palkkatöitä. Mutta on tehnyt lapsia. Sossu maksaa, koska olisihan se aika kurjaa, jos suurperheen yh lakkaisi jaksamasta. Joskus kauan sitten mua suututti se, että hän sai yhteiskunnalta enemmän fyffeä kuin mitä mä sain töissä käydessäni yh:na. Mutta sitten tajusin, että mäkin voin halutessani alkaa lisääntymään ja lopettaa työnteon. Mullakin oli vammainen lapsi, joten olisin voinut vuodattaa tetraalisia kyyneleitä sossulle, miten mulla on vaikeeta tän vammaisen kanssa ja miten luxusloma Tukholmaan muuttaisi kaiken. Mutta mä olin tyhmä ja huonosti kasvatettu enkä älynnyt, että olisin voinut venkoilla yhteiskunnalta rahat laivaristeilyyn. En ole kade tai muutakaan, mutta pikkasen kyllä paukuttelen henkseleitäni sillä, että kävin töissä ja ostin sen laivalipun ihan omilla rahoillani.

Minusta hyvä yshteiskuntamalli on sellainen, jossa jokainen kansalainen pitää en sisijaisesti huuolen omistaan. Omista lapsistaan, omista siskoistaan ja veljistään, omista vanhemmistaan, omista naapureistaan, omasta lähikauppansa kassasta jne.Ihmisistä ympärillään. Ja sitten muista elukoista. Pistäisin muut eläimet etusijalle, mutta tiedän, että ihminen on itsekäs luonteeltaan ja vain harva piittaa muista elollisista olennoista kuin itsestään tai läheisistään. Ihminen on luomakunnan vastenmielisin olento eikä sille voi mitään. Ne, jotka itsestään haluavat toisenlaisen kuvan antaa, ovat toki tervetulleita antamaan. Ainakin mun elämääni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24881653:
Minusta hyvä yshteiskuntamalli on sellainen, jossa jokainen kansalainen pitää en sisijaisesti huuolen omistaan. Omista lapsistaan, omista siskoistaan ja veljistään, omista vanhemmistaan, omista naapureistaan, omasta lähikauppansa kassasta jne.Ihmisistä ympärillään. Ja sitten muista elukoista. Pistäisin muut eläimet etusijalle, mutta tiedän, että ihminen on itsekäs luonteeltaan ja vain harva piittaa muista elollisista olennoista kuin itsestään tai läheisistään. Ihminen on luomakunnan vastenmielisin olento eikä sille voi mitään. Ne, jotka itsestään haluavat toisenlaisen kuvan antaa, ovat toki tervetulleita antamaan. Ainakin mun elämääni.

Miten sinä toteuttaisit tällaisen yhteiskuntamallin?

Kyllä on Keittiönoidasta tullut ylimielinen ja katkera vanha akka :( Ei ennen ollut tuollainen. On silkkaa typeryyttä elättää aikuisia lapsia ja heidän mukanaan tuomia mamuja, JOS ja KUN se kerran johtaa siihen että vähän väliä kitiset täällä samasta asiasta. Jos tekisit sen ihan oikeasti täysin pyyteettömästi ja täydestä sydämestäsi niin et sinä siitä valittaisi ja toisi sitä esille joka käänteessä. Ja anteeksi kovasti, mutta kertoo kyllä kaiken tarvittavan nykyajan moneymoney hengestä, kun yhden hengen talous downshifttaa tai jotain 2500 NETTOtuloilla :D:D

Miten sinä toteuttaisit tällaisen yhteiskuntamallin?
En tänä päivänä enää mitenkään. Paitsi oman sukuni, perheeni ja lasteni kohdalla. Te nuoremmat saatte ihan vapaasti päättää, millaisen maailman itsellenne teette. Tässä vaiheessa voisin kaupata esi-isieni uskoa ja arvomaailmaa, mutta se ei ole kaupattavissa. Jokainen etsiköön sen itse, jos kiinnostaa.

Sen verran kuitenkin teille nuoremmille sanon, että tämän päivän wanhan rahan rikkailla ei juurikaan ole siteitä tähän maahan. Heidän isosisänsä ehkä olivat tehtaan patruunoita, mutta heidän jälkeläisillään ei ole kovinkaan kummoisia tunnesiteitä tähän maahan. Okei, joillain ehkä on, mutta pääsääntöisesti nk wanha raha on valmis siirtymään Suomesta pois. Eivät näiden rahasukujen vesat ole yhtään sen valmiimpia uhraamaan tämän maan vuoksi kuin tekään . Miksi olisivatkaan? Suurempi riski voi vielä olla se, että keskituloiset häipyvät.

Tänä päivänä jo moni ekaluokkalainen puhuu vieraita kieliä paremmin kuin vanhempansa. Kielitaidolla pärjää hyvin maailmalla. Mitä sinä aiot tarjota näille lapsille, jotta he eivät toteuttaisi unelmiaan?

Minä olen jo nyt henkisesti tämän yhteiskunnan ulkopuolella eikä mua kovinkaan suuresti kiinnosta, miten te aiotte jatkossa toimi. Mä hoidan vanhempani kotona loppuun asti ja lapseni lähtevät maailmalle. Täts it. Ei mua enää sen jälkeen kiinnosta, mitä Suomessa tapahtuu. Tehkää mitä tykkäätte.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24882296:
En tänä päivänä enää mitenkään. Paitsi oman sukuni, perheeni ja lasteni kohdalla. Te nuoremmat saatte ihan vapaasti päättää, millaisen maailman itsellenne teette. Tässä vaiheessa voisin kaupata esi-isieni uskoa ja arvomaailmaa, mutta se ei ole kaupattavissa. Jokainen etsiköön sen itse, jos kiinnostaa.

Sen verran kuitenkin teille nuoremmille sanon, että tämän päivän wanhan rahan rikkailla ei juurikaan ole siteitä tähän maahan. Heidän isosisänsä ehkä olivat tehtaan patruunoita, mutta heidän jälkeläisillään ei ole kovinkaan kummoisia tunnesiteitä tähän maahan. Okei, joillain ehkä on, mutta pääsääntöisesti nk wanha raha on valmis siirtymään Suomesta pois. Eivät näiden rahasukujen vesat ole yhtään sen valmiimpia uhraamaan tämän maan vuoksi kuin tekään . Miksi olisivatkaan? Suurempi riski voi vielä olla se, että keskituloiset häipyvät.

Tänä päivänä jo moni ekaluokkalainen puhuu vieraita kieliä paremmin kuin vanhempansa. Kielitaidolla pärjää hyvin maailmalla. Mitä sinä aiot tarjota näille lapsille, jotta he eivät toteuttaisi unelmiaan?

Minä olen jo nyt henkisesti tämän yhteiskunnan ulkopuolella eikä mua kovinkaan suuresti kiinnosta, miten te aiotte jatkossa toimi. Mä hoidan vanhempani kotona loppuun asti ja lapseni lähtevät maailmalle. Täts it. Ei mua enää sen jälkeen kiinnosta, mitä Suomessa tapahtuu. Tehkää mitä tykkäätte.

Miksi ja miten sinusta on tullut noin katkera? :O Annat kirjoituksillasi ymmärtää kuin Suomi olisi paikka, jossa ei ole enää mitään ja kuin tämä maa olisi aivan kamala paikka elää. Ja mitä minä nyt olen asioita seurannut niin aika paljon noita rahasukujen jäseniä Suomessa asuu, Herlinit lapsineen, Hartwallit ja mitä näitä muita sukuja nyt onkaan.

Palkka nyt kaikkineen n. 3 600 €/ kk. Tilanteessani se on oikein hyvä. Olisin ikionnellinen 6 000 euron kuukausipalkasta. Se olisi kai jopa ihan realistinen palkka, kunhan vain valmistuisin ja hankkisin työkokemusta 10 vuotta lisää...

Yhteistyössä