kuka pitää esikoisen hoidossa kun perheeseen syntyy vauva?Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä myös vanhempi lapsi käy hoidossa puolipäiväsenä, kun vauva syntyy... En näe asiassa mitään väärää. Poika haluu hoitoon mummille ja jos lähtee hoitopaikasta pois, ni paikka menee aivan varmasti ja sit joudutaan etsimään uusi paikka, kun tarvitsee kokopäivästäpaikkaa, kun lähden itse töihin. Näin meillä ja kaikki tyytyväisiä ratkaisuun...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua ylipäätään ärsyttää vanhemmat, jotka ajattelevat lapsen hoitoonviennin helpotukseksi kun vauva syntyy. Tokihan se on helpompaa, kun ei tarvitse lapsiaan sopeuttaa ja kasvattaa siihen uuteen tilanteeseen, että talossa on nyt toinenkin lapsi. Vaan tyrkätään mielummin isompi/isommat lapset hoitoon, jolloin ei tarvitse arkea jaksaa omien lastensa kanssa.

Tuota... Jos esikoinen siis on vaikka 10-15h/viikko päiväkodissa hän kerkeää silti olemaan kotona 153-158h/viikko. Eikö hän tuossa ajassa kerkeä tajuamaan että kotona on uusi vauva ja sopeutumaan tilanteeseen?

Toisaalta samaan hengenvetoon suositellaan kerhoja. Jos lapsi sitten viettää tuon 10-15h/viikko kerhossa ja/tai mummun luona niin eikö tilanne ole sama? Yhtä vaikea hänen on silloinkin kasvaa tähän uuteen perhetilanteeseen.

yksinkertainen syy: meidän lähistöllä ei ole lapsemme äidinkielellä tarjolla puistotoimintaa, kerhoja tms (eli på svenska). tyttö on puolippäiväisessä tarhassa, joka siis vallan sulkee ovensa klo 13.30.

Alkuperäinen kirjoittaja nonius:
Alkuperäinen kirjoittaja Pumpuli-81:
Mul ei oo vasta kun toi yks siunaantunut, mutta voisin hyvinkin kuvitella et laittaisin vanhemman silti päikkyyn. Siellä kaikki kaverit ja tylsistyis vain kotona. Ja mä saisin rauhassa touhuilla vauvelin kanssa. Vanhempi kumminkin saattaisi olla mustasukkainen kun äiti on koko ajan vauvassa kiinni...

No luuletko ettei esiklinen ole mustasukkainen kun hänet laitetaan kotoa pois ja sinun aikasi on kokonaan vauvalle omistettu? Tai tunne oloaan ulkopuoliseksi?

Ehkä sitäkin... En tiä viel :D Mutta viel ainaski hän on ylpee omasta jutustaan, eli päiväkodista, ja kovasti kaipailee sinne jos on pitempään pois. Mutta onneks mun ei tartte itte moista viel murehtia :D

Se on jännä miten vanhemmat ovat heti laiskoja jos vanhemmat lapset ovat esim. osa-aikahoidossa. Ei kellään ole tullut mieleen, että tärkein motivaatio voi olla lapsi? Esim. 5-6v tarvitsee jo ikäisiään kavereita ja tekemistä. Jos joku muuta väittää niin hänellä täytyy olla hyvin poikkeuksellinen lapsi eikä välttämättä täysin positiivisessa mielessä. Kavereita ei joka niemennokasta löydy, kaupungeissakaan.

Pitäisin minäkin mielelläni 5veen vauvan kanssa kotona, mutta mitäs sitten? Lapsi kiipeää seinille, puistoissa on vain parivuotiaita, kaikki kaverit ovat päiväkodissa ja kaipaa heitä. Vaihtoehtoina päiväkodille täällä on vain avoin päiväkoti, jossa äidit käyvät vauvojensa kanssa kahvia juomassa.

Ainoa virikehoidon muoto, mitä en ymmärrä on aivan pienten lasten tuominen päiväkotiin jos äiti on kotona. Mutta tällöinkin syy voi olla jokin, mistä ulkopuolinen ei tiedä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja 1:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohtava:
En ymmärrä vanhemman lapsen pitämistä päiväkodissa kun uusi vauva tulee jos kyse ei todella ole siitä, että lapsi tarvitsee kehityksensä kannalta kyseistä paikkaa.
Osa kun tuppaa tekemään sitä että pidetään isompi tarhassa, jotta saa olla kaksin vauvan kanssa. Silloin ei ole mitään järkeä edes hankkia lisää lapsia jos ei kotona heitä pysty hoitamaan!

tämän peesaan myös minä

Eli jos kaikki ihmiset eivät toimi samalla tavalla, niin ei kannata tehdä lapsia:?Onpas ahdasmielistä.

ajattelin pitää ykkösen tarhassa kun vauva syntyy huhtikuussa..
syitä ei siis listattuna tärkeysjäjestykseen:
tarhapaikat kiven alla isossa kunnassa, mieleinen tarha siis 16 paikkainen kokonaisuudessaan, ruotsinkielinen, suht lähellä, loistava henkilökunta, lapsen kehityksen kannalta järkevämpi vaihtoehto kun en tiedä miten vauva-arki uudelleen lähtee käyntiin, ajattelin pitää esikoisen tosiaa 2 päivää viikosta kotona kuitenkin joten kolme päivää saa tarhassa olla, minusta se oli paras vaihtoehto kuin se että joudun sitten aikanaan kun tarvin taas hoitopaikkaa uudelle lapselle niin hakemaan kahta lasta samaan hoitopaikkaan.. mihin ei aina ole mahdollisuus..

tosiaan kun on toisesta vieraasta kielestä kyse niin helsinkiin tai vantaalle en työmatkojen takia lähde viemään lapsia. vaan pitää löytyä työmatkan varrelta..

sanokoon kuka mitä tahnsa tämä on meille paras vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Hohtava:
En ymmärrä vanhemman lapsen pitämistä päiväkodissa kun uusi vauva tulee jos kyse ei todella ole siitä, että lapsi tarvitsee kehityksensä kannalta kyseistä paikkaa.
Osa kun tuppaa tekemään sitä että pidetään isompi tarhassa, jotta saa olla kaksin vauvan kanssa. Silloin ei ole mitään järkeä edes hankkia lisää lapsia jos ei kotona heitä pysty hoitamaan!

Kuka määrittelee milloin lapsi tarvitsee hoitopaikkaa kehityksensä tueksi?

Meillä esimerkiksi kuopus aloitti päivähoidon 1,5v ikäisenä, kävelemättömänä lapsukaisena kun isänsä lähti opiskelemaan. Lapsella oli ollut haasteita tuon motoriikan kanssa oikeastaan alusta asti muttei meille koskaan oltu päivähoitoa suositeltu. Jossain välissä kysytty asiasta ja silloin oltiin todettu että siinä 1,5v iässä aloittaa. Lapsi oppi kävelemään 1v9kk ikäisenä ja nyt 2,5v iässä opettelee juoksemaan, ei vielä ihan suju. Kuitenkin itse tykkään että päiväkoti ja muiden, terveiden ja normaalisti liikkuvien, lasten seura on tehnyt hänen kehitykselleen hyvää. Myös päiväkodin henkilökunta tykkää näin mutta mustaa valkoisell ei ole missään.

Kyseinen lapsi ei myöskään ole vielä alkanut puhua, tutkitaan kuuloa alkuun ja katsotaan mitä löydetään. uskon myös että tässä asiassa päiväkodista on lapselle hyötytä, vaikkei sitä olla siitäkään syystä hänelle suositeltu. Hänhän oli päiväkodissa jo silloin kun puheenkehityksen ongelmat ilmenivät.

Eli lasketaanko päiväkodin tukevan tämän lapsen kehitystä vai onko tämä vain äidin korvien välissä oleva "tekosyy"? Mikään virallinen tahohan ei ole missään vaiheessa suositellut päiväkotia tytöllemme.

(Nythän lapsi siis hoidossa vanhempien työn/opiskelun takia, mutta jos oletettaisiin että tulisi vauva ja jäisin itse kotiin pitäen lapsella hoitopaikan)

käy hoijossa 3 päivää viikossa, kaipaa muiden ikäistensä lasten seuraa. poika on tosi vilkas, joten katottiin paremmaksi että poika on hoijossa. viihtyy hyvin, itkun kans ei ole ikinä jääty hoitoon. meiltä on hoitopaikkaan 300m joten on helppo viä ja hakea. vauva on nyt reilu 2kk. on saanu levätä kunnolla synnyksen jälkeen. esikoisen vauva aikana olin tosi väsyny, nyt on voinu nauttia vauva ajasta täysin rinnoin! :heart:

Meillä on 3v kehityksen takia hoidossa vaikka itse olen kotona vauvan kanssa ja neurologi sanoi että ei missään nimessä kotihoitoon..Puheenviivästymä on ja ymmärtämisessäkin heikkoutta. Muutin hoidon kuitenkin että 3pv vko kun ä-lomalla jäin töistä.

meille syntyi kaksoset, jotka syntyivät vielä pikkukeskosina joten edessä oli 4kk sairaala rumba. isoveli oli sillon jo 3,5v joten se hoitopaikka oli meille elinehto ja ainoa tapa selvitä siitä keväästä.

nyt isoveli on 4v ja haluu mennä päiväkotiin kun mä en noilta kaksosilta paljoo ehdi touhuamaan isompien juttuja. tosin pitää joka viikko 1-2 vapaapäivää

Meillä on esikoinen nyt 5v. Ja ensi syksyn eskari siis. Mulla la kesäkuun alussa. Kunhan jään pois töistä maaliskuun lopussa, niin tyttö saa jatkaa edelleen päikässä 2 päivää viikossa, minkä on nytkin ollu, ja hoitoa jatketaan juhannukselle asti. Siksi, että kesä on aika pitkä tauko ilman päikkää, ja syksyllä pitäis taas olla sit skarppina eskarissa. Eikä meillä kyse ole kun muutamasta viikosta (jos vauva nyt syntyy lasketun ajan tienoilla ), ja 2 päivää / viikko, saan itse levätä ainakin sen hetken kun tyttö on päikässä.

meillä esikoinen 4v kun vauva syntyy ja aion pitää hänet päiväkodissa 2 pv/vko. jos olisi pienempi, esim. 2-3v niin pitäisin kotona. poika on tosi sosiaalinen ja nytkin kaipailee illat leikkikaveria vaikka on päivät päiväkodissa. ja tässä lähistöllä ei ole samanikäisiä kotihoidossa, eli päivisin sitä seuraa ei täällä ole.

Mun lapset on päiväkodissa, koska käyn töissä. Lasten ryhmä on ylisuuri tällä hetkellä. Sinne on otettu ylimääräisiä lapsia, koska täällä on hoitopaikkoja niin huonosti tarjolla. Kyseessä on pienten ryhmä ja siellä on 1- ja 2-vuotiaita isoveljiä ja siskoja, kenen pikkusisarukset ovat äitiyslomalla olevan äidin kanssa kotona. Eräs hoitaja sanoi ihan suoraan, että lapsia on nyt liikaa ja heidän on täytynyt pyytää näitä osa-aikaisia lapsia tulemaan eri päivinä hoitoon, koska muuten he eivät selviä niin ison lapsimäärän kanssa. Että onpa kiva jättää omat pienet lapset hoitoon aamulla ja miettiä pitkin päivää, että toivottavasti lapsille ei satu mitään ikävää, kun hoitaja ihan suoraan myönsi, ettei heillä ole resursseja vahtia niin monta pientä ja villiä lasta yhtä aikaa. Että kiitos vaan kaikille laiskoille äitiyslomalaisille, jotka eivät viitsi pitää edes 1- ja 2-vuotiaita kotona äitiyslomansa aikana.

Tuota voisi rajata niin, että alle 3-vuotiailla ei olisi hoitoon asiaa kun painavista syistä jos vanhempi on kotona. Meillä myös päiväkodeissa tilanne, että pienten ryhmät ovat ylisuuria ja niissä on paljon 1-vuotiaita vauvoja :/ En tiedä miten vanhemmat uskaltavat jättää lapset noin suureen ryhmään hoitoon jos vaihtoehtona olisi kotona olo vauvan ja äidin kanssa.

Yli 3-vuotiaiden kohdalla tilanne on toinen. Etenkin kun lähestytään kouluikää 5v->, päivähoidosta voi olla paljon hyötyä jos ei vanhemmilla ole mahdollisuutta sada lapselle kaveriseuraa ja kokemuksia ryhmässä toimimisesta. Silloinkin oikeus voisi olla osa-aikaiseen hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on jännä miten vanhemmat ovat heti laiskoja jos vanhemmat lapset ovat esim. osa-aikahoidossa. Ei kellään ole tullut mieleen, että tärkein motivaatio voi olla lapsi? Esim. 5-6v tarvitsee jo ikäisiään kavereita ja tekemistä. Jos joku muuta väittää niin hänellä täytyy olla hyvin poikkeuksellinen lapsi eikä välttämättä täysin positiivisessa mielessä. Kavereita ei joka niemennokasta löydy, kaupungeissakaan.

Pitäisin minäkin mielelläni 5veen vauvan kanssa kotona, mutta mitäs sitten? Lapsi kiipeää seinille, puistoissa on vain parivuotiaita, kaikki kaverit ovat päiväkodissa ja kaipaa heitä. Vaihtoehtoina päiväkodille täällä on vain avoin päiväkoti, jossa äidit käyvät vauvojensa kanssa kahvia juomassa.

Ainoa virikehoidon muoto, mitä en ymmärrä on aivan pienten lasten tuominen päiväkotiin jos äiti on kotona. Mutta tällöinkin syy voi olla jokin, mistä ulkopuolinen ei tiedä mitään.

AAMEN!

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Meillä vauva 3kk ja esikoinen 2,5v. Ei tulisi mieleenkään viedä esikkoa hoitoon sen takia että hoidosta saa helposti kaikki mahataudit ja flunssat. ja muutenkin haluan viettää aikaa molempien lasteni kanssa. Tilanne voisi olla eri jos esikoinen olisi vähän vanhempi.

Meillä tulee lasten ikäeroksi hieman vajaa 2 v ja odotan tosiaan että äitiysloma alkaa että saan tuon esikoisen pois tarhasta - sen verran sieltä niitä tauteja kantautuu koko ajan. Eli en laittaisi päivähoitoon. Ehkä harkitsisin jos olisi vanhempi ja selvästi kaipaisi seuraa ja tarhan touhuja. Mutta koettaisin järjestää varmaan sitä ikäisseuraa ensin jollain muulla konstilla.

Minä pidin osa-aika hoidossa, koska poika itse halusi jatkaa hoidossa.
Jos ei olisi halunnut mennä, en olisi vienyt. Mulle olisi ollut helpompaakin olla viemättä, koska hoitoon oli matkaa. Mutta koska poika nautti kavereista ja touhuista siellä, vein.

Toista lasta ei ole joten en tiedä.

Mutta minkä ihmeen takia äidin elämä ei saisi olla helppoa?? Kun ensimmäinen vauva syntyy, niin äiti ei saa valittaa väsymystä, vauvaa ei saa viedä hoitoon, että saisi nukuttua tm, koska silloin on huono äiti. Kun toinen lapsi syntyy pitäisi jaksaa olla vanhemman taaperon kanssa sekä mahdollisesti huonosti nukkuvan vauvan kanssa. Ja kotiakin pitäisi siinä välissä hoitaa.

En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että HALUAN OLLA ÄITI JA HALUAN USEAMMAN LAPSEN vaikka aina välillä haluan nukkua itsekin, vaikka haluan että se toinenkin lapsi saa samalla lailla huomiota kuin ensimmäinen, vaikka haluan ettei vanhempaa lasta eroteta mahdollisista ystävistä.

Ja ajatelkaa nyt ihmiset oikeesti välillä mitä ja miten kirjotatte, vaikka itse täydellisiä olettekin, niin näitä palstoja saattavat lukea myös huonommat ja OIKEASTI väsyneet äidit.

Kyllä mun mielestä 4+ ikäiset tarvitsee jo ikäistään seuraa, ja päiväkodissa oppii enemmän sosiaalisia taitoja kuin kotona äidin ja vauvan kanssa. Sitäpaitsi se nimenomaan ei ole laiskuutta, että puet vauvan, roudaat isomman päiväkotiin ja taas muutaman tunnin päästä hakemaan. Kun meillä kuopus syntyi, niin esikoinen oli päiväkodissa puolipäiväisenä, tosin neurologin ja psykologin suosituksesta. Oli tosi hankalaa aina ne viemiset ja hakemiset. Ja jos joskus pidin esikoisen kotona (nimenomaa laiskuuttani kun en viitsinyt herättää vauvaa yöunilta ja lähteä ulos pakkaseen) niin esikoinen oli harmissaan koko päivän kun ei päässyt hoitoon.
Mutta kukin tekee mitä tykkää. Mun mielestä siinä ajatellaan sen isomman lapsen parasta, että PÄÄSEE leikkimään ja touhuumaan ikäistensä seuraan. Kaikilla kun ei siinä lähipiirissä ole samanikäisiä leikkikavereita. Asia on tietenkin eri, jos isompi lapsi ei halua mennä hoitoon, ja/tai kokee itsensä huonommaksi kun vauva saa jäädä äidin kanssa kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo!:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Meillä isompi hoidossa, koska todella tarvitsee seuraa, enkä mä jaksa järjestää seuraa ja tekemistä.

mikset jaksa? oletko masentunut?

Tarviiko aina olla masentunut, vauva valvottaa öisin jne...

se on kyllä kumma ettei nähdä muita syitä..

Yhteistyössä