Kumpi parempi, 6h/pvä vai 4pv/vko?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Lapsi on menossa muutaman kuukauden päästä tarhaan (silloin 2v3kk), ja ajattelin jäädä osittaiselle hoitovapaalle. Kannattaisiko tehdä töitä 6h/pvä, jolloin hoitopäivän pituus olisi lapsella max. 7h/pvä, vai 4pv/vko, jolloin lapsi olisi hoidossa n. 8h 4 päivänä viikossa?
 
Mä taas olisin ehdottomasti ton 6h/pvä kannalla ja sellaisen haluaisin itsekkin, mutta esimies ei suostu... Olis illoissa ja aamuissa enemmän aikaa ja joka päivään saisi kovasti helpotusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Mä taas olisin ehdottomasti ton 6h/pvä kannalla ja sellaisen haluaisin itsekkin, mutta esimies ei suostu... Olis illoissa ja aamuissa enemmän aikaa ja joka päivään saisi kovasti helpotusta.

Miten niin ei suostu?
 
Kumpikin vaihtoehto tuntuu omalla tavallaan hyvältä, pitää vielä harkita! Mutta eikös työnantajan ole lain mukaan pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen siihen asti, kun lapsi menee toiselle luokalle kouluun?
 
Mä tein tota 6h päivää. Tuntu mukavammalta kun joka päivä oli naippasen enempi aikaa. 4 päivänen viikko oli meillä hankala koska se vapaa päivä olis ollu millon mikäkin. Harva paikka suostuu siihen että se on aina joko ma tai pe.
 
Ei sen lain mukaan pakko ole, jos on mahdotonta järjestää. Mutta lyhennyksen mielekkyys riippuu paljolti työstä, jota teet. Mun työstä olis todella hankala lähteä kotiin klo 14, kun asiakkaita laukkais oven takana jatkuvasti. Ei vaan pystyis irtaantuun, ja suurin osa palavereista on 14-16. Joten kun tuo aika koittaa, mun valinta on 4 pvää/ vko ja pe vapaat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mä tein tota 6h päivää. Tuntu mukavammalta kun joka päivä oli naippasen enempi aikaa. 4 päivänen viikko oli meillä hankala koska se vapaa päivä olis ollu millon mikäkin. Harva paikka suostuu siihen että se on aina joko ma tai pe.

Tarkoitatko, että harva päiväkoti suostuu siihen, että vapaapäivä olisi aina ma tai pe? Sitten pitääkin miettiä vielä tarkemmin. Työnantajan kannalta olisi kuitenkin hyvä, että päivä on aina sama.

Mietin kyllä, että voisi joka tapauksessa ottaa täysipäiväisen hoitopaikan (sellaista ollaan haettu) - joskus voi olla niin kiirettä töissä tms., että täytyy vähän joustaa. Kai niin saa tehdä, jos maksaa täyden hinnan?
 
Itse olin 4 pv viikolla ja ihan kiva kun keskiviikko oli vapaa, katkaisi lapsen viikon kivasti. Ja mulla oli myös pitkä työmatka että siinä säästi myös bensakuluissa.
 
tiedän ammattini puolesta tuosta osittaisesta hoitovapaasta. Työnantajan ei ole siihen pakko suostua, koska kaikessa työssä se osittainen päivä/viikko on vaan hankala järjestää. Eli se täytyy sopia työnantajan kanssa. Varsinaiseen (eli kokoaikaiseen) hoitovapaaseen on jokaisella oikeus ja siihen työnantajan täytyy suostua, kunhan muistaa ilmoittaa ajallaan (eli 2kk ennen).

Eli jos työnantaja ei suostu, niin et voi valitettavasti sille mitään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mä tein tota 6h päivää. Tuntu mukavammalta kun joka päivä oli naippasen enempi aikaa. 4 päivänen viikko oli meillä hankala koska se vapaa päivä olis ollu millon mikäkin. Harva paikka suostuu siihen että se on aina joko ma tai pe.

Tarkoitatko, että harva päiväkoti suostuu siihen, että vapaapäivä olisi aina ma tai pe? Sitten pitääkin miettiä vielä tarkemmin. Työnantajan kannalta olisi kuitenkin hyvä, että päivä on aina sama.

Mietin kyllä, että voisi joka tapauksessa ottaa täysipäiväisen hoitopaikan (sellaista ollaan haettu) - joskus voi olla niin kiirettä töissä tms., että täytyy vähän joustaa. Kai niin saa tehdä, jos maksaa täyden hinnan?

Kyllä sen saa ihan itse päättää mille päiville sen hoidon hakee, et hae sille perjantaille laisinkaan jos se on sulla vapaa. Ei hoitopaikat niitä päätä koska kukin töissä on, kyllä se on joku muu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palkanlaskija:
tiedän ammattini puolesta tuosta osittaisesta hoitovapaasta. Työnantajan ei ole siihen pakko suostua, koska kaikessa työssä se osittainen päivä/viikko on vaan hankala järjestää. Eli se täytyy sopia työnantajan kanssa. Varsinaiseen (eli kokoaikaiseen) hoitovapaaseen on jokaisella oikeus ja siihen työnantajan täytyy suostua, kunhan muistaa ilmoittaa ajallaan (eli 2kk ennen).

Eli jos työnantaja ei suostu, niin et voi valitettavasti sille mitään...

Työnantajalla pitää olla aika hyvä peruste kiellolleen, silloin liittoosi yhteys jos noin käy.
 
ja tosiaan on aika paljon työstä kiinni pystyykö olemaan poissa aina sen tietyn päivän viikosta... meillä se ei ainakaan onnistuisi, koska maksupäivät vaihtelevat niin kovasti viikonlopun ja pyhien takia.

Koita neuvotella työnantajasi kanssa ja kysyä miksi ei oikeasti onnistuisi.
 
Saa tottakai ottaa täysipäiväisen hoitopaikan, jos täyden maksun maksaa. Kannatan siksikin tuota 4 pvä/vko, että siinä työpäivät ei niin vaan venähdä yli sovitun rajan. Meillä ainakin kävisi töissä äkkiä niin, että joka kerta menisi vähän ylitöiksi mutta palkka olisi silti sen 80% kokoaikaisesta... Siihen ei pidä suostua!

Kai se päiväkodille on sama, mikä on se vapaapäivä, mutta toisille työnantajille on vaikea järjestää kaikille osittaista tekeville yhtä aikaa esim. aina perjantai vapaaksi, ainakin omalla työpaikallani on todella moni yhtä aikaa tekemässä osittaista. Ymmärtääkseni työnantajan ei ole pakko myöntää osittaista hoitovapaata, mutta kokoaikaista hoitovapaata on pakko myöntää. Korjatkaa, jos oon väärässä.
 
Itsellä toimi paremmin tuo 6h/pvä, mutta siirron myötä uudessa paikassa on 4pv/vko ja en yhtään tykkää... Ehdotin uudelle pomolle tuota 6h/pvä muttei suostunut.. Olisiko siis minun pitänyt pysyä lujana vai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saa tottakai ottaa täysipäiväisen hoitopaikan, jos täyden maksun maksaa. Kannatan siksikin tuota 4 pvä/vko, että siinä työpäivät ei niin vaan venähdä yli sovitun rajan. Meillä ainakin kävisi töissä äkkiä niin, että joka kerta menisi vähän ylitöiksi mutta palkka olisi silti sen 80% kokoaikaisesta... Siihen ei pidä suostua!

Kai se päiväkodille on sama, mikä on se vapaapäivä, mutta toisille työnantajille on vaikea järjestää kaikille osittaista tekeville yhtä aikaa esim. aina perjantai vapaaksi, ainakin omalla työpaikallani on todella moni yhtä aikaa tekemässä osittaista. Ymmärtääkseni työnantajan ei ole pakko myöntää osittaista hoitovapaata, mutta kokoaikaista hoitovapaata on pakko myöntää. Korjatkaa, jos oon väärässä.

Jos päiväkodissa on paljon "osa-aikaisia" hoitolapsia, niin ehkä haluavat jakaa jotenkin tasaisesti sitä, minä päivinä lapset ovat hoidossa ja milloin vapaalla?

Luulen, että mulla toimisi juuri päinvastoin tuo työmäärä - jos työaika on 6h/pvä niin se ei venähdä siitä kovin helposti, mutta jos tekee 4pvää/vko, niin ne 4pvää saattavat helposti ollakin paljon normaalia pidempiä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mä tein tota 6h päivää. Tuntu mukavammalta kun joka päivä oli naippasen enempi aikaa. 4 päivänen viikko oli meillä hankala koska se vapaa päivä olis ollu millon mikäkin. Harva paikka suostuu siihen että se on aina joko ma tai pe.

Tarkoitatko, että harva päiväkoti suostuu siihen, että vapaapäivä olisi aina ma tai pe? Sitten pitääkin miettiä vielä tarkemmin. Työnantajan kannalta olisi kuitenkin hyvä, että päivä on aina sama.

Mietin kyllä, että voisi joka tapauksessa ottaa täysipäiväisen hoitopaikan (sellaista ollaan haettu) - joskus voi olla niin kiirettä töissä tms., että täytyy vähän joustaa. Kai niin saa tehdä, jos maksaa täyden hinnan?

Mä oon tehdnyt 4 päivän viikkoa jo 1,5vuotta, mulla aina maanantait vapaita. Päiväkotikin ehdotti just, että olis paras ottaa se vapaapäivä joko maanantaille tai perjantaille. Näin meinaan jatkaa ainakin tän vuoden loppuun. Pojalla ikää nyt 3v3kk enkä saa enää kelalta mitään korvausta.
 

Yhteistyössä