Kun loptetit imetyksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Kun tuossa yhdessä ketjussa puhutaan maidon loppumisesta, niin mä otan toisen aiheen esille. Liittyy tavallaan tuohon...

Eli milloin teit sen päätöksen, että nyt en enää koskaan tarjoa tälle lapselle tissiä? Mitä ajattelit silloin? Ymmärrän, että monet siirtyvät antamaan jonkun verran lisämaitoa, kulttuurimme sattuu olemaan sen suuntainen, mutta milloin äiti tekee sen päätöksen, että ei enää edes tarjoa lapselle rintaa enää? Minä imetän vielä, tyttönen ei ole koskaan saanu pulloa eikä imetyksen loppua vielä näy, joten en osaa oikein hahmottaa miten rinnalta vieroitus käytännössä tapahtuu, valaiskaa tietämätöntä :D

Ja saa vastata sekä ne, jotka ovat siirtäneet lapsen rinnalta pullolle kuin myös ne, jotka ovat vieroittaneet lapsen kokonaan (tai lehmän maidolle mukista tms).

Päätin lopettaa imetyksen, koska tytölle ei enää muu ruoka maistunut ja kävihän se raskaaksikin jo. Olin imettänyt häntä jo viikkoa vaille 2v ja tandeminakin 5kk pikkusiskon kanssa. Lehmänmaitoa on saanut ohessa 1v alkaen mukista.

Mä olin päättänyt, että lapsen ollessa noin vuoden lopetan imetyksen. Aloin poikien ollessa n. 10kk korvaamaan imetyskertoja piimällä. Siitä sitten pikku hiljaa imetyskertoja pois. Kun viimeinen päivä koitti olin helpottunut ja taisin juoda yhden siiderin sen kunniaksi. :p

Meillä poika reilu 1v:nä itse päätti että ei enää tissillä käy.
Tai minä olin virottanut tietoisesti yötissistä koska homma kävi mun psyykkeelle liian raskaaksi ja siitä sitten omalla painollaan alkoi muukin imetys vähenemään. Sitten joku päivä poika ei enää ehtinyt edes sitä yhtä imasua tissillä olla kun maailma veti puoleensa ja oli kauheasti kaikkea muuta puuhattavaa kun äidin sylissä tissillä ruokailu. Sillon se oli selvää että meidän tissittelyt tuon lapsen kanssa on historiaa ja myönnän kyllä että mulle se oli aika surkea paikka, minä kun olin aatellut että imetän pitkään.
Meillä tosin poika sai pienestä pitäen satunaisesti korvikettakin vaikka pääsääntöisesti tissistä maidon joi. Vuoden iän hujakoilla alettiin myös tarjoamaan ruoalla piimää ja maitoa mukista.

Ekalla kerralla totesin, että 3 kk ollaan nyt taisteltu imetyksen kanssa, ja se ei suju. Siitä stressistä kärsivät sekä äiti että vauva. Totesin, että antaa olla. Ei tarvinnut kertaakaan tyhjennellä tissejä sen päätöksen jälkeen, koska sieltä ei mitään enää tullut.

Tokalla kerralla 1 v 9 kk ikäinen taapero alkoi uudestaan heräilemään öisin ja vaatimaan rintaa. Totesin, että ei onnistu. Muutama yö taisteltiin, turhaan. Ajattelin että kun lopetan imetyksen kokonaan, niin pojan yöpelleilytkin loppuu. Kuten loppuivatkin.

Ei ollut lainkaan haikea olo kummallakaan kerralla. Esikoisen kanssa koko imetysaika oli sellaista tappelua ettei tosikaan, ja olin tosi helpottunut kun annoin itselleni luvan antaa periksi. Kuopuksen imetys taas oli kestänyt niin pitkään, että sekä lapsi että minä olimme saaneet kaiken mitä imetyksellä on annettavaa.

Mä lopetin esikoisen kohdalla 8,5 kk kohdalla. Sitä ennen oli yli kuukausi taisteltu ja väkisin yritetty. Maitoa tuli, mutta ei kelvannut enää. Lapsi enimmäkseen puri mua ja kieltäytyi imemästä. Haikein mielin lopetin, kun hommassa ei ollut enää mitään järkeä. Kuopuksen kanssa päätin imettää vuoden ikään asti, mut kuinkas kävikään. Tämäkin lapsi vierotti itse itsensä 9 kk ikäisenä. Maito ei vaan kertakaikkiaan enää kelvannut. Lopulta lääkäri kehotti lopettamaan koko imetyksen, kun ilmeni allergioita ja maitoa meni liian vähän päivässä. Eli meillä molemmat lapset luopui itse rintamaidosta. Helppoa sinänsä. Ja molempia täysimetin puolisen vuotta eli eiköhän se sitten jo riittänyt, vaikkei ihan sinne vuoden ikään asti päästykään.

Meillä ei tuttipulloa koskaan tahtonut joten koulutin 4kk:n iästä juomaan mukista. Vieroitin kun lapsi oli himpun alle 1-vuotias, kahdestakin syystä, eli yöt meni aivan mahdottomiksi, lapsi suostui nukkumaan vain meidän välissä ja heräsi tunnin välein tissille, en sitten kerta kaikkiaan enää jaksanut yövalvomisia. Toinen syy oli, että lapsi ei kasvanut, neuvolassa epäilivät että syynä on juuri tuo yöimetys, lapsi söi yöllä vatsan täyteen niin päivällä ei enää ruoka maistunut eikä rintamaito enää ollut riittävän ravitsevaa.

No mä päätin jo aiemmin, että imetys saa riittää lapsen ollessa 1v. Pikkuhiljaa harvensin imetyskertoja ja lopuksi ei ollut jäljellä kuin 1 iltaimetys. Yksivuotissynttäri-iltana sitten imetin viimeisen kerran ja mietin, että seuraavana iltana lapsi varmaan kitisee tissiin perään. Kertaakaan ei kaivannut :whistle:

Päätös oli helppo tehdä ja saman kaavan mukaan menen myös kuopuksen kanssa.

Minulla sujui imetys enkä koskaan etukäteen suunnitellut, missä iässä lopettaisin. Sain sitten "oikean" syyn lopettaa, kun lapsi oli puolitoistavuotias ja tulin uudestaan raskaaksi. Uskoin mukisematta, kun neuvolassa sanottiin, että pitää lopettaa... No en heti lopettanut, vaan vähensin vähitellen. Siihen mennessä lapsi oli saanut rintaa aina halutessaan. Nyt sanoinkin välillä ei, tai keksin muuta tekemistä. Aamu- ja iltaimetykset jäivät viimeisinä jäljelle. Korvikkeita ei tarvinnut, kun oli jo niin iso.

Hassua, siihen mennessä ei ollut lehmänmaito maistunut, mutta samassa suhteessa imetyksen vähenemiseen alkoi sekin maistua aina vain paremmin. Kaipa lapsi "tiesi", että oli kyse vastaavasta aineesta...

En muista viimeistä imetystä. En varmaankaan silloin edes tiennyt, että se oli viimeinen. Se vain harveni ja harveni vähitellen, kunnes loppui, aika tuskattomasti. Tosin jälkeenpäin on monesti mietityttänyt, että olisihan ollut mukava jatkaa vielä edes vähän aikaa. Pienihän se vielä oli.

mä aloin lopetteleen ts siirryttiin päiväpullolle, kun joulukuussa sain plussan raskaustestiin.. alko jotenkin "ällöttään" ajatus imeväusestä + uudesta vauvasta.. toinen seikka mikä tuki päätöstä on siirtyminen helmikuussa pph:lle hoitoon (mä palaan hetkeksi töihin) ja kolmas oli risaiseksi käyneet yöt!
Kyl se pitää mieli olla siinä mukana, kunlähtee lopetteleen.. kyllähän se vieläkin välistä kirpasee, kun se imetyksen tuoma intiimi läheisyyden hetki on pois!
Meil tyttö on kokoajan ottanut tarvittaessa pullosta, et sinänsä pullolle ei tarvinnut opettaa! Alkuun syötiin aamulla/illalla ja tarvittaessa yöllä tissistä ja päivällä pullosta.. sit jätin siten, et tissiä vain yöllä hätä tilanteessa ja illalla maitopullon päälle! Sit päätin et siirrytään kokonaan pullolle (ei meinannu maidon tulo loppua, kun välistä yöllä syötiin)..
Nyt juo pullosta puolet korviketta ja puolet normi maitoa, sekä hörpätään mukin laidasta ruuan yhteydessä! Nokkista en ole ajatellut opettaa (jos eivät sit halua hoidossa siihen opettaa), ku tuntuu et nyt olis aika sit alkaa siirtymään oikeaan lasiin! Yötkin on rauhoittuneet kun tissittely on jäänyt pois!

En oikeastaan koskaan tehnyt näin tarkkaa päätöstä, imetys vain pikkuhiljaa jäi jokaisen kohdalla pois siinä vaiheessa kun lapsi itse ei enää halunnut imeä. Siinä 1v-1v8kk iässä lapsesta riippuen.

Mulla molempien kohdalla itse vain lopettivat sen tissittelyn joten ei sen kummepia tuntemuksia ollut minulla.Eka oli tasan 7kk ja kakkonen 8kk kun lopettivat ja samalla sitten jätin sen yösyötön pois kun huomasin ettei halua edes enään yöllä maitoa.Meillä ei kumpikaan ole koskaan juonut tuttipullosta eikä korvikkeita joten niistä en osaa sanoa mitään.

Eka kieltäytyi 5kk iässä ja olin kusessa kun ei maidontulo meinannut loppua. Olisinpa ymmärtänyt pumpata niin olisin säästänyt pitkän pennin. Toiselta lopetin imetyksen 7kk iässä että pääsin aloittamaan oman lääkityksen, olin jo käyttänyt vauvan aikana mutta hän sai oireita joten ensin imetin ja sitten 7kk ikäisenä vierotin. Eikä ollut mitään suurta tappelua tai itkua kummallakaan.

Minä aloin vähentämään lapsen tahdissa syöttöjä noin 10 kk iässä. Eli lapsi ei vaatinut esim. lounaan jälkeen maitoa niin sitten laitoin lapsen ulos nukkumaan ilman maitoa. Ruoan kanssa oli nauttinut vettä. Siitä se pikkuhiljaa 4 kk aikana imetyskerta kerralta loppui. Viimeiseksi jäi iltamaito, joka sekin loppui kun lapsi ei enää vaatinut. Itkuhan siinä itsellä tuli, mutta näin olin sen toivonutkin loppuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Lopetin koska mun mölöni ei pitänyt enää pojan nälkää.

Eikö sillon yleensä anneta kiinteitä jos ei maito riitä?

Mutta siis milloin päätit ja miksi, että nyt en edes tarjoa tissiä tuolle? Olishan se voinu tissin lisäksi syödä vaikka mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mutta siis milloin päätit ja miksi, että nyt en edes tarjoa tissiä tuolle? Olishan se voinu tissin lisäksi syödä vaikka mitä.

jos maito ei riitä ja lapsi vaikka kuukauden ikäinen, annatko kiinteitä?

No ihanpa siki, että jäbän ollessa 4 kk:tta ei enää mun maitoni riittänyt iltamaodoksi, joten joudin antamaan korviketta lisäksi että poika nukahtaisi (vellejä ei huolinut ) ja tossa iässä ei vielä mitään suuria määriä tarjota kiinteitä. Siitä se sitten imetys hiipui 5 kk:den ikään mennessä.

Ei kaduta. Mä onnistuin imettämään oikein hienosti 4 kk.tta :)

Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:

Noku maito mitä useimmiten riittää. Käsitin siis tuon toisen tädin vastauksen tarkoittamaan sitä, että maito ei enää pitänyt nälkää - ei sitä, että maito olisi häneltä loppunut.

aloin antaa esikoselle kiinteitä 6kk ikäsenä, kun ne alko maistumaan niin ei jaksanut enää keskittyä niin paljoo tissittelyyn, sai pumpattua maitoa nokkamukista ruuan kanssa.aamuisin ja ennen unia söi tissiä kunnes 10kk ikäisenä tissi ei enää vaan kelvannut.aamulla otti muutaman imaisun ja kun päivällä koitin tarjota ei enää kelvannut.Koitin kyllä vielä muutamaan otteeseen tarjota tissiä kun olisin itse vielä halunnut imettää sinne 1v asti mutta eipä poika huolinut...

nyt kuopus 5kk ja alkaa pian maisteleen kiinteitä, saa nähä kuin sen imetyksen kanssa käy..

No ihanpa siki, että jäbän ollessa 4 kk:tta ei enää mun maitoni riittänyt iltamaodoksi, joten joudin antamaan korviketta lisäksi että poika nukahtaisi (vellejä ei huolinut ) ja tossa iässä ei vielä mitään suuria määriä tarjota kiinteitä. Siitä se sitten imetys hiipui 5 kk:den ikään mennessä.

Ei kaduta. Mä onnistuin imettämään oikein hienosti 4 kk.tta :)

Ok :)

Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:

Noku maito mitä useimmiten riittää. Käsitin siis tuon toisen tädin vastauksen tarkoittamaan sitä, että maito ei enää pitänyt nälkää - ei sitä, että maito olisi häneltä loppunut.

niin, ja kysyit että eikö anneta kiinteitä jos ei maito RIITÄ? =) täällä loppu imetys 2kk:n iässä kun ei vauva enää huolinut rintaa, enkä suoraan sanottuna jaksanut häntä tissillä huudattaa..

Yhteistyössä