Kuoleeko lasten luovuus peruskoulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Valinnaisuus alaluokilla, siis liiallinen valinnanvapaus, saattaa rajoittaa tulevia opiskelumahdollisuuksia liiaksi.

Ei oikeastaan. Yliopistoihin pääsee sisälle, vaikka ei olisi peruskouluakaan suoritettu.

Alkuperäinen kirjoittaja qaz:
Valinnaisuus alaluokilla, siis liiallinen valinnanvapaus, saattaa rajoittaa tulevia opiskelumahdollisuuksia liiaksi.

Ei oikeastaan. Yliopistoihin pääsee sisälle, vaikka ei olisi peruskouluakaan suoritettu.

Mutta riittävät perustiedot ja oppimäärä on jostain saatava. Eli joka tapauksessa hidastaa/vaikeuttaa.

Mutta takaisin aiheseen:

Millä konsteilla sitten saataisiin luovuus säilymään nykyisillä käytettävissä olevilla resursseilla?

Itse en keksi muuta, kuin opettajien motivaation kohdata jokainen oppilas omana yksilönään.

Alkuperäinen kirjoittaja armaselain:
Oih, jospa koulussa oliskin saanut joskus olla eri mieltä ilman pelkoa jostain rangaistuksesta!

Kyllä ainakin meidän koulussa sai. Monesti kuulemma olin väittänyt opettajalle vastaan ala-asteella. Mutta nykykoulussa ei tuo enää käykään, kun on suuret luokkakoot.

Millä konsteilla sitten saataisiin luovuus säilymään nykyisillä käytettävissä olevilla resursseilla?

Otavan opiston nettiperuskoulu oppilaan omaan tahtiin?

Sepä vasta luovaa olisikin...

Meidän piti pitää tokalla luokalla päiväkirjaa. Se sisältää noin 150 merkintää.

"Paska päivä, pelattiin jalista välkällä"

Meidän piti pitää tokalla luokalla päiväkirjaa. Se sisältää noin 150 merkintää.

"Paska päivä, pelattiin jalista välkällä"

Heka, myös tokalla, on pitänyt läksynä päiväkirjaa. Tyyliin: leikin legoilla ja rqakensin pikkusiskolle ansan pihaan, äiti räjäytti naapurin postilaatikon, meille muutti kissa asumaan.

Hieman luovempaa, kuin jalis välkällä. :kieh:

Ja kyllä. Otan lapsen pois koulusta, jos näen sen tarpeelliseksi.

Minä ensin vaihdoin lasteni koulua. Mutta nyt asiat ovat paremmin. Olen kyllä valmis ottamat lapset pois koulusta, jos ei muu auta.

Luovuutta ei tapa mikään muu kuin äärimmäinen ahdinko. Ja tuskin sekään. Luovuus kukoistaa kamalissakin oloissa, kuten esim. Anne Frankin päiväkirja todistaa. Suomen kouluissa tilanne ei todellakaan ole niin. Ehkä luovia ihmisiä on kuitenkin harvemmassa kuin halutaan uskoa.

Yhteistyössä