Kuoleeko lasten luovuus peruskoulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja armaselain:
Mitäs mieltä sinä Jonsered olet asiasta?

No, tuota...

*Luovuus kuolee missä tahansa, jossa ollaan kiireen ja paineen alla ja vertailtavina ja pisteytettävinä.

**Kädentaidot opettavat oppimista ja ongelmien ratkaisemista. Eli niitä pitäisi lisätä opetukseen, ei vähentää.

* Paitsi kilpailuhenkisiltä ihmisiltä, heillä se lisää luovuutta...

** Ehdottomasti näin, tosin luulisin että on myös toivottoman tumpeloita ihmisiä, joilla kädentaitojen harjoittaminen saa aikaan vain ahdistusta. Kädentaitoja pitäisi harjoittaa myös kotona paljon, ei vain koulussa *opettaa juuri 4-vuotiasta kutomaan*

Kilpailuhenkinenkin menee tilttiin. Luovuus ja tehokkuus eivät toimi yhdessä, kuin hetken.

Minä tunnen monta kilpailuhenkistä erittäin luovaa tutkijaa. Ollaan puhuttu myös peruskouluajoista. Tosin siihen vertailuun on aina tarvinnut sen, että luokalla on ollut muita yhtä hyviä ja luovia oppilaita, harvoinhan niin peruskoulussa on.

Minä tunnen monta kilpailuhenkistä erittäin luovaa tutkijaa. Ollaan puhuttu myös peruskouluajoista. Tosin siihen vertailuun on aina tarvinnut sen, että luokalla on ollut muita yhtä hyviä ja luovia oppilaita, harvoinhan niin peruskoulussa on.

Mutta kilpailu itsessään ei lisää luovuutta. Ja liika kilpailu ruttaa senkin luovuuden, jota aluksi pursuaa jokaisestä yksilöstä. Ympäristön paine ja odotukset väärällä tavalla esitettyinä tuhoavat sen.

Kannustamalla pääsee tuloksiin paremmin, kuin vertailemalla negatiivisessa mielessä.

Mä kyllä luulen, että tuollakin on rajansa. Jos esim sun työmääräsi kasvaa niin, että sulla on työpäivässä enää 1-2 tuntia aikaa sille, minkä takia sä siihen työhön hakeuduit, missä sä pystyit käyttämään luovuuttasi ja missä olit hyvä, vuoden päästä sun luovuutesi siinä hommassa on kadonnut. Voit koittaa juosta kuin hamsteri juoksupyörässä saadaksesi takaisin sen ajan, kun sulla oli vielä aikaa ajatella muutakin kuin niskaan seuraavaksi kaatuvaa työrupeamaa.

Mulle kävi juuri noin yhdessä edellisessä työpaikassa. sain ylennyksiä, lisää liksaa, vastuuta jne. Mutta mitä kauemmin aikaa kului, sitä kaihoisammin katsoin uusia kolegoitani, jotka saivat tehdä juuri sitä luovaa työtä, mistä olin aiemmin niin kovasti tykännyt.

Mutta kilpailu itsessään ei lisää luovuutta. Ja liika kilpailu ruttaa senkin luovuuden, jota aluksi pursuaa jokaisestä yksilöstä. Ympäristön paine ja odotukset väärällä tavalla esitettyinä tuhoavat sen.

Kannustamalla pääsee tuloksiin paremmin, kuin vertailemalla negatiivisessa mielessä.

Joo noinhan se yleisesti ottaen menee, mutta yritin vaan sanoa, että poikkeuksiakin on. Ja eihän se vertailu noillakaan varsinaisesti peruskoulusta tule, vaan heidän omasta päästä. Tavallaan nämä tapaukset ovat olleet peruskoulun yläpuolella, jos niin voi sanoa.

Niin, ja kilpailu esim. aikaa vastaan saattaa lisätä luovuutta, tuskin olen ainoa, jolla inspiraatio iskee vasta aivan dead linen alla. Aivot ovat työstäneet asiaa tietyn ajan, mutta varsinainen luovuuden ryöpsähdys tulee vasta kun on aivan pakkoraossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä kyllä luulen, että tuollakin on rajansa. Jos esim sun työmääräsi kasvaa niin, että sulla on työpäivässä enää 1-2 tuntia aikaa sille, minkä takia sä siihen

Eikös tässä puhuttu peruskoulusta... siellä ymmärtääkseni pitäisi läksyistä suoriutua tunnissa...

Joo noinhan se yleisesti ottaen menee, mutta yritin vaan sanoa, että poikkeuksiakin on. Ja eihän se vertailu noillakaan varsinaisesti peruskoulusta tule, vaan heidän omasta päästä. Tavallaan nämä tapaukset ovat olleet peruskoulun yläpuolella, jos niin voi sanoa.

Niin, ja kilpailu esim. aikaa vastaan saattaa lisätä luovuutta, tuskin olen ainoa, jolla inspiraatio iskee vasta aivan dead linen alla. Aivot ovat työstäneet asiaa tietyn ajan, mutta varsinainen luovuuden ryöpsähdys tulee vasta kun on aivan pakkoraossa.

Numeroillahan lapsia arvotetaan ja vertaillaan. Opettaja ensin, lapset sitten itsekin...

Numeroillahan lapsia arvotetaan ja vertaillaan. Opettaja ensin, lapset sitten itsekin...
Ja joidenkin kohdalla myös omat vanhemmat. Verrataan sisarusten arvosanoja.

Kyllä koko suku sitä osaa...

*muistelee omaa lapsuuttaan*

Henkilökohtaisesti mulla ei ollut taideaineissa luovuutta kouluaikana, vaan luovuutta löytyi ongelmienratkaisussa ja mekaniikansaralla, se luovuus ei kadonnut mihinkään peruskoulunaikana, kun vanhemmat antoivat mahdollisuuksia ja resursseja kotona toteuttaa itseäni niiltä osin. Innolla koulussa opin uusin asioita ja ahmin tietoa jota saatoin käyttää kotona testaillessa kaikkenlaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kaikki ihmiset ovat luovia eikä koulu sitä tapa. korkeintaan turruttaa koulupäivän ajaksi.

Ahaa. No miksi ihmisistä 99% juoksee kovaa markkinamiesten orjina? 2% ajattelee ihan itse. Ei katso muilta, mitä tarvitaan hyvän elämään vaan ajattelee itse.

kaikki ihmiset ovat luovia eikä koulu sitä tapa. korkeintaan turruttaa koulupäivän ajaksi.

Ahaa. No miksi ihmisistä 99% juoksee kovaa markkinamiesten orjina? 2% ajattelee ihan itse. Ei katso muilta, mitä tarvitaan hyvän elämään vaan ajattelee itse.

Eli yksi prosentti sekä juoksee, että ajattelee?

Uusikylä on oikeassa. Peruskoulussa painotetaan liikaa tietoa taitojen sijaan. Aikaa ajattelemiseen ja omaan itseen tutustumiseen ei juurikaan ole. Jos minä saisin päättää, peruskoulussa painotettaisiin tiedonhankinta- ja analysointitaitoja, ryhmässä toimimista elämänhallintaa ja itsetuntemusta, vaikka toki perusyleistietoakin pitää hankkia. Yhtälö on oikeasti aika vaikea, eikä viisasten kiveä taida olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Uusikylä on oikeassa. Peruskoulussa painotetaan liikaa tietoa taitojen sijaan. Aikaa ajattelemiseen ja omaan itseen tutustumiseen ei juurikaan ole. Jos minä saisin päättää, peruskoulussa painotettaisiin tiedonhankinta- ja analysointitaitoja, ryhmässä toimimista elämänhallintaa ja itsetuntemusta, vaikka toki perusyleistietoakin pitää hankkia. Yhtälö on oikeasti aika vaikea, eikä viisasten kiveä taida olla.

*huokaus*

Niinpä... Miten valita pienin paha?

*huokaus*

Niinpä... Miten valita pienin paha?

Minusta valinnaisuus on ainoa vaihtoehto. Kun olisi kiva ettei niitä sorsittaisi, jotka ovat hyviä siinä tiedossa, tai jopa NAUTTIVAT siitä. Kun sitä luovuuttakin on niin erilaista. *peruskoulun käynyt aikana, jollain kyllä urheilu- ja musiikkipainotteisia kouluja oli, mutta vaikka matikkaan painottuvasta koulusta puhuminen oli elitismiä ja erittäin tuomittavaa ja muita sorsivaa*

Niin, no, osa noista asioista mun mielestä voisi ihan hyvin olla vanhempien opetettavissa, ainakin meillä kotona panostettiin siihen ja minä myös panostan lasteni kohdalla. Ei kaikkea voi sälyttää koulunkaan harteille.

Valinnaisuus alaluokilla, siis liiallinen valinnanvapaus, saattaa rajoittaa tulevia opiskelumahdollisuuksia liiaksi.

Joo minun piti lisätä, että valinnaisuuskaan ei oikein toimi kaikilla. Pitäisi varmaan olla valinnanmahdollisuus valinnasta. Ja siinä kodinkin merkitys korostuu paljon. Ja mistä erottaa kodinkaan vaikutuksesta hyvän ohjailun ja liian määräilyn...

Valinnaisuus alaluokilla, siis liiallinen valinnanvapaus, saattaa rajoittaa tulevia opiskelumahdollisuuksia liiaksi.

Totta. Ne intressit ehtii monilla muuttua niin monta kertaa vielä ennen ammatinvalintaa. Ja vielä sen jälkeenkin. On tietysti niitäkin, jotka tietää pienestä asti haluavansa lääkäreiks, ja tähtäävät siihen kaikella toiminnallaan. Mutta aika harvassa taitavat olla.

Olisi mukavaa, jos opetuksessa otettaisiin enemmän huomioon se, että ihmisillä on erilaisia oppimistyylejä. Kaikki ei opi parhaiten niin, että opettaja puhuu, ja oppilaat kuuntelee.

ja arvatenkin sä kuulut siihen kahteen prosenttiin joka on pysynyt luovana :laugh: tai luulet kuuluvasi. Onhan se toki hienoa että uskoo olevansa jotenkin marginaalinen ihminen...

Se luovuus ei ole mitään hippihäröilyä tunikassa maalaten jotain auringonlaskuja päivästä toiseen. Luovuus kun näkyy eri asioissa

Olisi mukavaa, jos opetuksessa otettaisiin enemmän huomioon se, että ihmisillä on erilaisia oppimistyylejä. Kaikki ei opi parhaiten niin, että opettaja puhuu, ja oppilaat kuuntelee.
Tuo on totta, mutta tuskin mahdollista suurissa luokissa toteuttaa.

Mutta vielä tuohon peruskoulun luvuuden tukahduttamiseen... ei se luovuus siellä isossa ryhmässä, työhänsä tympääntyneen ja eläkepäiviinsä aamukamman jo tehneen opettajan johdollakaan täysin katoa. Jos koululla ei ole mahdollisuutta - syystä tai toisesta - kannustaa luovuuteen, on vanhempien tehtävä kannustaa. Jos koulumaailma latistaa lapsen luovuutta, vanhemmilta vaaditaan vaan vähän enemmän vaivannäköä, jotta lapsi pystyy edelleen toteuttamaan taipumuksiaan.

Mutta vielä tuohon peruskoulun luvuuden tukahduttamiseen... ei se luovuus siellä isossa ryhmässä, työhänsä tympääntyneen ja eläkepäiviinsä aamukamman jo tehneen opettajan johdollakaan täysin katoa. Jos koululla ei ole mahdollisuutta - syystä tai toisesta - kannustaa luovuuteen, on vanhempien tehtävä kannustaa. Jos koulumaailma latistaa lapsen luovuutta, vanhemmilta vaaditaan vaan vähän enemmän vaivannäköä, jotta lapsi pystyy edelleen toteuttamaan taipumuksiaan.

Mä olen niin samaa mieltä keittiksen kanssa.

Niin, ryhmäkoot on valitettavasti aika suuria. Kauheeta, miten kamalan huono ilmakin täysissä luokkahuoneissa on.

Mutta opetuksessa voitaisiin siis havainnollistaa asioita enemmän myös visuaalisesti, sen puheen lisäksi. Vaikka istuttaisiinkin vaan luokassa.

Niin, ryhmäkoot on valitettavasti aika suuria. Kauheeta, miten kamalan huono ilmakin täysissä luokkahuoneissa on.

Mutta opetuksessa voitaisiin siis havainnollistaa asioita enemmän myös visuaalisesti, sen puheen lisäksi. Vaikka istuttaisiinkin vaan luokassa.
No ei tarvii istua kuin aamupäivä jossain palaverissa kälysessä neuvotteluhuoneessa ja jo vain kaipaa raikasta ilmaa :D

Ehkä joskus tulee se päivä, jolloin eskarissa kartoitetaan lasten tapaa oppia. ja niiden kartoitusten perustella sitten koulussa ekalla määräytyy se luokka, mihin lapsi menee. Kuulemalla oppivat omaan luokkaansa, näkemällä oppivat omaan luokkaansa ja tekemällä oppivat omaan luokkaansa. Kullekin luokalle opettaja, jolla on paras ammatillinen osaaminen opettaa juuri tällaisia oppilaita.

Yhteistyössä