Kyllä tekee kauppansa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Timppa

Aktiivinen jäsen
17.11.2007
28 889
2
36
Hyvi maistui muksuille villisiasta tehdyt lihapullat!Samoin kuin aikaisemmin peura,hirvi,kauris,sorsa,jänis,fasaani,telkkä,teeri ja kypsä karitsa.Raaan lihan sylkäsivät suusta pois...Outoa...

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Hyvi maistui muksuille villisiasta tehdyt lihapullat!Samoin kuin aikaisemmin peura,hirvi,kauris,sorsa,jänis,fasaani,telkkä,teeri ja kypsä karitsa.Raaan lihan sylkäsivät suusta pois...Outoa...

Aika outoa...? Tai sitten oon vaan ihan raukkis.

Alkuperäinen kirjoittaja yöks:
yrjö lentää....heh mut jyp sehä mukava jos maistuu! ite en kyl moisia mömmöjä muksuille tarjoile!!!mut minä oonki minä,nirso paska ruuan suhteen;)

Ostatkin varmaan ainoastaan eineksiä kaupasta.Ne kun ovat korkeaa laatua ja vielä hyvin tarkastettuja.Eihän tuollaisista ikänsä vapaana luonnossa eläneistä ikinä tiedä.Sitä kun koko ikänsä asuu navetassa 3 neliön alassa ja viedään teurasautolla satojen kilometrien päähän niin tietää saavansa laaturuokaa!

yrjö lentää....heh mut jyp sehä mukava jos maistuu! ite en kyl moisia mömmöjä muksuille tarjoile!!!mut minä oonki minä,nirso paska ruuan suhteen;)
Mä olen ihan tarkoituksella opettanut lapseni syömään kaikenlaista ruokaa. Eipähän tarvitse sitten kyläpaikoissa tai ulkomailla hävetä silmiä päästään, kun muksuille ei kelpaa muu kuin nakit ja muusi.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Riistasta en oikein välitä, turhan kuivaa, mut eroaako villisika oleellisesti siasta lihaltaan, kun muuten elukoiden käyttäytyminen ja tarpeet on varsin samat.

No ei ne kauhean paljon maussa eroa.Villi on vähempi rasvainen ja enemmän "raavaan" oloinen.Siis tummempaa lihaa.Käyttäytyminen on kyllä sen verran erilaista että sika asuu ikänsä pienessä karsinassa ja syö rehua.Villi liikkuu ikänsä vapaana ja syö lähes kaikkea.Siis kuin karhu eli myös kaikki kuolleet eläimetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen ihan tarkoituksella opettanut lapseni syömään kaikenlaista ruokaa. Eipähän tarvitse sitten kyläpaikoissa tai ulkomailla hävetä silmiä päästään, kun muksuille ei kelpaa muu kuin nakit ja muusi.

Ja matkoista saa enemmän irti, kun voi syödä muuallakin kun suomibaarissa muusia ja lihapullia suomipopin tahtiin...
Sitäpaitsi paikallista ruokaa menee ravintoloissa enemmän=tuotteiden vaihtuvuus on isompaa=mahdollisuus saada mahatauti seisseen ruuan takia on pienempi kun länsimaisessa ravintolassa.

Riistasta en oikein välitä, turhan kuivaa, mut eroaako villisika oleellisesti siasta lihaltaan, kun muuten elukoiden käyttäytyminen ja tarpeet on varsin samat.

No ei ne kauhean paljon maussa eroa.Villi on vähempi rasvainen ja enemmän "raavaan" oloinen.Siis tummempaa lihaa.Käyttäytyminen on kyllä sen verran erilaista että sika asuu ikänsä pienessä karsinassa ja syö rehua.Villi liikkuu ikänsä vapaana ja syö lähes kaikkea.Siis kuin karhu eli myös kaikki kuolleet eläimetkin.

Jos ne olis vapaana, niiden käyttäytyminen olis samanlaista. KOrjataan sitten sanontaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja jutila:
Oliko muuten niin että villisikaa ei ees lähetetä teurastamolle viemään,vaan aina lopetetaan paikan päällä?
Ilmeisesti niitä tarhattuja ei sitten viedä?Mutta tämä mikä me syötiin ei suostunut pysähtymään ennen kuin oli reikä kylessä.

Meil on maitotila, josta lähtee elukoita myös Atrialle ja sen verran on pakko älähtää, että se se suomalainen ruoka nyt ihan niin tehotuotettua ole, kun annat ymmärtää. Esimerkiks, missä on satojen kilometrien matka teurastamolle? Utsjoella ehkä, mutta siellä tuskin on montaa toimivaa karjatilaakaan...

Nimim. metsästäjän muija, joka syö myös riistalihaa

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Ja matkoista saa enemmän irti, kun voi syödä muuallakin kun suomibaarissa muusia ja lihapullia suomipopin tahtiin...
Sitäpaitsi paikallista ruokaa menee ravintoloissa enemmän=tuotteiden vaihtuvuus on isompaa=mahdollisuus saada mahatauti seisseen ruuan takia on pienempi kun länsimaisessa ravintolassa.

juu ja kaikki ei haluakkaan opettaa lasta syömään kaiken laista sontaa ja kaikki vanhemmatkaan ei syö mitä sattuu härän pallia et eikai sitä silti tarvi hävetä vaikkei syökkään tollasia ihme lihoja!!!!En mä ainakaan häpeä,ylpeänä olen ku en syökkään kaikkea mikä liikkuu!!!!!Mut juu syökööt jokainen mitä syö,siihen en puutu mut ite en syö ja sillä selvä=)

Alkuperäinen kirjoittaja jutila:
Oliko muuten niin että villisikaa ei ees lähetetä teurastamolle viemään,vaan aina lopetetaan paikan päällä?
Ilmeisesti niitä tarhattuja ei sitten viedä?Mutta tämä mikä me syötiin ei suostunut pysähtymään ennen kuin oli reikä kylessä.

Asiasta en muuta tiedä, mut teurastamossa ei saa käsitellä -eikä leikkaamoissa- leimaamatonta lihaa. Kyllä pienet leikkaamot ja palvaamot niitä leikkelee ja palvaa, mutta laillista se ei ole, homman pitää hoitua suhteilla.

Joo tarhattuja tarkotin..eikä varmaan pysähtyny sika omasta tahosta: )
Mutta vaikka tuotantoeläinten oloissa olisi vielä parantamista niin Suomi ei onneksi kovin paha paikka ole verrattuna muutamaan muuhun maahan..nimim.luomulihan tuottaja; )

Eli siis villisikoja ainakin yksi suurempi teurastamo tarkistaa teurastuksen jälkeen,sanoivat ettei niitä hullukaan kuskaa paikan päälle saakka..joten leimaus tapahtuu teurastamossa lopetuksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Meil on maitotila, josta lähtee elukoita myös Atrialle ja sen verran on pakko älähtää, että se se suomalainen ruoka nyt ihan niin tehotuotettua ole, kun annat ymmärtää. Esimerkiks, missä on satojen kilometrien matka teurastamolle? Utsjoella ehkä, mutta siellä tuskin on montaa toimivaa karjatilaakaan...

Nimim. metsästäjän muija, joka syö myös riistalihaa

No joo:se satoja kilometrejä oli vähän liioittelua .Siihenhän on joku direktiivikin jotka rajoittaa teurasmatkoja.Ja nautojahan pitää ilmeisesti pitää ulkonakin lain mukaan.Mutta on se silti eri asia kun eläin päättää nopeasti päivänsä ilman stressiä kuin odottaa vuoroonsa teurastamolla.Ja kyllä ne siat lihotetaan hyvin lyhyessä ajassa teuraskuntoon pienessä karsinassa.Eli taitaa tuo "normiliha" kuitenkin olla aika tehotuotantoa suomessa.Eri asia pienet tilat jotka myyvät suoraan tiloilta.

Yhteistyössä