Kysy hellarilta mitä vaan, vastaan mitä osaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Näyttää siltä että ap yrittää vahvistaa ennakkoluuloja. Hengessä koetut lahjoituskehotukset ja siunausten ostamiset rahalla ovat juuri sellaista joista uskottavat seurakunnat haluaa sanoutua irti.

en yritä mitään. Miksi? Mutta tämä vastaus oli, mitä olen itse kokenut, minä itse, ilman painostusta.

En tiedä miksi, uskonsuuntia ja seurakuntia mustamaalataan monesta syystä. Karismaattisten herätysliikkeiden huono maine tulee juuri siitä että psykologiset rahastuskeinot on sotkettu toimintaan.

Tripod. Siunauksia ei voi ostaa. Mutta siunaukset seuraavat aina kuuliaisuutta, joka on sama, kuin tottelevaisuus. Asian voisi kääntää myös niin, että jos Jumala kehoittaa ihmistä auttamaan (vaikka lahjoittamalla rahaa tai jollain muulla keinolla), Jumala haluaa myös huolehtia siitä, ettei ihminen joudu sen takia itse pulaan.

Sähän pidät (?) mua suht täysjärkisenä. En koskaan ole ollut pulassa sen takia, että olen tehnyt seurakunnan hyväksi juttuja ja vaikka antanut rahaa. Siitä on seurannut mulle hyvää mieltä. Se, että emme ole pulassa, vaikka annamme seurakunnalle rahaa, on minun mielestäni siunaus. Se, että taloudellisesti pärjäämme, vaikka järjen mukaan rahaa ei olisi ylimääräistä. Sitä kuitenkin aina on, koska haluumme laittaa seurakunnalle siitä ensin osan.

Olen kokenut siunauksia myös silloin, kun olen tehnyt väärin. Ihan koska Jumala kaikesta huolimatta rakastaa mua.

Jumala ei ole semmoinen ilkeä ukkeli, jolta pitää ostaa kaikki, vaan Jumalan kanssa ollaan vuorovaikutuksessa. Hän ei olemyöskään tunnevammainen, vaan tuntee kaikkia tunteita. Jumala näkee aina kokonaisuuden, tulevaisuuden. Hän näkee, mitä tulevaisuudessa muuttuu, kun tänään joku tekee jotain. Jumalalla on asia hanskassa, vaikka aika ja tulevaisuus olisi koko ajan muuttuva ja liikkuva.
:)

Minun mielestäni monella on väärä jumalakuva. Semmoinen katkeroittaa ja aiheuttaa vihaa. Jumala on paljon parempi isä, kuin ihmisten isät. Jumala ei ole poissaoleva, välinpitämätön, kohtuuton, työnarkomaani tai pelkuri.

Koetko oman seurakuntasi vähän ummehtuneena ja jämähtäneenä?Vai oletko tyytyväinen sen toimintaan? Tiedän, että on edistyksellisiä ja "eteenpäin" meneviäkin helluntaiseurakuntia, mutta ainakin tämä meidän seurakunta on ikävä kyllä erittäin paikallensa jämähtänyt ja vanhahtava.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Utelias:
Voisitko olla läheinen ystävä ei-uskovan kanssa?

Mä ainakin olenkin. Anteeksi ap, kun vähän varastan.

ei haittaa :laugh:
ootko sä sirkkis? siis rukoilijasirkka?

Joo. Kaikki tunnistaa mua jostain syystä. Varmaan olen niin ärhäkkä. :whistle:

kun profiilista tunnistin..ja sirkkiksenä huomasin jo aiemmin, että olet ihan kivasti ärhäkkä..ja usein ihan oikeassakin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Koetko oman seurakuntasi vähän ummehtuneena ja jämähtäneenä?Vai oletko tyytyväinen sen toimintaan? Tiedän, että on edistyksellisiä ja "eteenpäin" meneviäkin helluntaiseurakuntia, mutta ainakin tämä meidän seurakunta on ikävä kyllä erittäin paikallensa jämähtänyt ja vanhahtava.

no en enää...vielä 5 vuotta sitten koin niin...
aika paljon on menty eteenpäin, paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voiko hellari ja uskoton olla kavereita/ystäviä? tunnen yhden hellarin ja tullaan tosi hyvin juttuun, mutta silti mietin, voiko tästä tulla pidemmän päälle mitään, kun on kumminkin niin eri taustat!

oman kokemukseni on, näin ei hellarin näkökulmasta, että eräs ystäväni jonka olen tuntenut 13 vuotiaasta lähtien tuli uskoon teini-iässä ja kuulunut nyt monta vuotta helluntaiseurakuntaan, hänen uskoon tulemisensa ei ole millään lailla vaikuttanut ystävyyteemme, mutta kun olen joskus ollut hänen mukanaan erilaisissa tapahtumissa ja paikoissa joissa hellarit kokoontuu (joskus oli mm sellainen paikka kun Cafernaum tjtn jossa tuli useammankin käytyä ) oli vaikeaa tutustua ihmisiin siellä, koska tiesivät etten ole uskossa samoin kuin he, ystävällisiä ja kohteliaita toki olivat, mutta hiukan varaukseksellisen tuntuisia olivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Minulla tuli kapina ja baarikausi. Monella tulee, mutta moni myös palaa takaisin. Moni myös jää pois. Eronneisiin suhtaudutaan kuin kehen tahansa..siis häntä ei näy seurakunnan tilaisuuksissa. En osaa vastata, en ole läheltä seurannut sellaista.

Ymmärrätkö / mitä ajattelet ihmisestä, joka luopuu uskosta jostakin muusta syystä kuin käydäkseen baareissa tai elääkseen muuten ns. syntisesti? Onko muita syitä ylipäätään olemassa :saint:

Ymmärrän: hän on pettynyt uskoviin ihmisiin. Hän ei ole ehkä päässyt Jumalan yhteyteen siten, että olisi pysynyt uskossaan. Uskovissa pitää muistaa, että kaikki on ihmisiä. Emme ole parempia kuin muut. Olemme vain pyhittyneet ristin työn tähden. Muutkin voisivat aivan samoin. Ja voisin ihan yhtä hyvin olla vaikka lestadiolainen tai ev.lut, ihan sama, kunhan olen saanut todellinen uskon, en uskonnollisuutta, mikä ei yksin johda mihinkään.

Entä jos henkilö itse olisi sitä mieltä, että ei ole pettynyt erityisesti uskoviin ihmisiin?

No itse näen asian, että synti erottaa ihmisen Jumalasta. Kun aikansa elää syntisesti pian huomaakin, että on erossa Jumalasta tai ei enää edes usko. Ulkopuolisin silmin tuo toki harmittaa, että joku on "luopunut" uskostaan synnin tähden. Sellainen ihminen taas, joka yhä haluaa uskoa ja kulkea Jumalan teitä, mutta kuitenkin tekee syntiä, tarvii taas kannustusta ja tukea. Tuo muutos ei tapahdu niin, että ihmisen pitäisi kynsin hampain purra hammasta ja pitää itseään erossa synnistä, vaan hiljalleen ajatusmaailma muuttuu siten, ettei enää edes halua tehdä sitä, JOS vain haluaa kulkea Jumalan tietä. Tuossa voi rukoilla apua ihan suoraan Jumalalta. Ei kannata jääd yksin taistelemaan ja jäädä miettimään "onko nyt kelvollinen uskomaan". Esim. alkoholia juova tyyppi tulee uskoon, mutta edelleen nauttii alkoholia, eikä kykenekään irroittautumaan siitä silmänräpäyksessä. Voi mennä vuosia ennenkuin henkilö huomaakin, ettei enää halua edes tarttua siihen pulloon.

Kannattaa siis unohtaa se, että "onko kelvollinen uskomiseen". Kannattaa pikemmiten rukoilla, että Jumala muutttaa sinua siten, että pääset niistä synneistä siten, ettei sun tee enää mieli tehdä niin tai Jumala muuttaa ulkopuolisia asioita, ettei niiden kanssa tarvi enää kamppailla (jos syntielämiseen vaikuttaa toinen henkilö esim. avoliitto).

Vielä tuohon edelliseen lisäyksenä, että voi olla myös sellaisia ihmisiä, joka on uskonut ja joskus halunnut kulkea Jumalan tietä ja nyt tekee syntiä ja ajattelee, että pääsee "helpommalla" kun lopettaa uskomisen, niin ei tarvi kamppailla itsetuntonsa kanssa syntiä tehdessä. Itse en usko, että tuollainen ihminen pääsee helpommalla kun lopettaa uskonsa vähän kuin päätös asiana, koska usein oma päätös ja sydän ei kulke samoja reittejä noissa seikoissa. Luulen, että joutuu kamppailemaan vielä enemmän itsetuntonsa kanssa tuossa tilanteessa. Jossain vaiheessa varmaan "turtuu" ja Jumala suhde katkeaakin, mutta ei se simpsalapim varmaan käy.. ( ? )

Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Ai niin,sitten yksi kysymys mikä on aina askarruttanut,miksi jehovantodistajille hellarit on kuin kirosana?

Tuota pitäisi kysyä Jehovan todistajilta, jolloin he antaisivat valmiin sitaatin, jonka mukaan Jehovan todistajat eivät suinkaan vihaa syntisiä kuten hellareita, vaan Jehova vihaa syntiä ja he Hänen mukanaan.

Ai niin,sitten yksi kysymys mikä on aina askarruttanut,miksi jehovantodistajille hellarit on kuin kirosana?

Koska hellareille ei saa myytyä lehtiä, mutta joutuu tuntikausien keskusteluun, joka ei vie heidän asiaa kuitenkaan eteenpäin, eli aikaa menee, mutta lehdet pysyy siellä salkussa.

Onko? en tiedä. Olisiko siksi, että he eivät usko Jeesukseen syntien sovittajana ja se on hellareille ehdoton ykkösasia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:

Tuota pitäisi kysyä Jehovan todistajilta, jolloin he antaisivat valmiin sitaatin, jonka mukaan Jehovan todistajat eivät suinkaan vihaa syntisiä kuten hellareita, vaan Jehova vihaa syntiä ja he Hänen mukanaan.

Olen kysynyt mutta olen saanut ympäripyöreitä vastauksia.Ihan selkeästi kuitenkin ihan kavahtavat.

Luultavasti sen tähden, koska usein hellarit mielellään keskustelevat jehovantodistajan kanssa, mutta eivät "muuta uskoaan" heidän uskonsa tyyliseksi, eikä välttämättä ota edes heidän lehtisiään. VOi jopa olla, että hellari antaa jehovantodistajalle oman lehtisensä mukaan... :P

Luultavasti sen tähden, koska usein hellarit mielellään keskustelevat jehovantodistajan kanssa, mutta eivät "muuta uskoaan" heidän uskonsa tyyliseksi, eikä välttämättä ota edes heidän lehtisiään. VOi jopa olla, että hellari antaa jehovantodistajalle oman lappunsa mukaan :p

Yhteistyössä