kysymyksiä työssäkäyville äideille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keijukaisten äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keijukaisten äiti

Vieras
Kysymyksiä työssäkäyville äideille
Minua askarruttaa muutama asia. En kuitenkaan viitsi kysyä näitä tutuilta työssäkäyviltä äideiltä, koska tiedän että tämä pahoittaa monen mielen. Haluankin tysyä näitä nyt tuntemattomilta äideiltä, sellaisilta jotka vievät pienen "vauvan" hoitoon ja jatkavat töitä äitiysloman jälkeen.

1.Miksi palaat heti töihin? Onko kyse auto-ja asuntolainoista vai onko tämä vain keksitty selitys.
2.Jos kyse oli lainoista, niin miksi olette ottaneet niin paljon velkaa, että talous ei kestä tippumista kh-tuelle? Onko kyse lopultakin vain valinnoista? Onko kyse siitä, että arvostat enemmän uutta autoa ja taloa, kuin sitä että lapsesi saa olla kotona kanssasi....? Vai tuliko enkin laina ja sitten lapsi, ja et tiennyt kuinka heikosti lapsen hoitoa suomessa tuetaan?
3.Oletko tietoinen siitä, kuinka pienen lapsen hoitoonvienti vaikuttaa hänen kehitykseensä? Oletko tutustunut kiintymyssuhdeteoriaan? Eikö tämä tunnu sinusta pahalle, eikö sinulle tule huono omatunto?
4.Eikö sinua harmita, kun sinulla ei ole lapsellesi riittävästi aikaa? Lapsi tarvitsee kaiken mahdollisen ajan, jotta te voisitte kasvaa yhdessä. Miten opit todella tuntemaan lapsesi, jos hän viettää enemmän aikaa hoitotädin kanssa?
5.Halveksitko kotiäitejä vai oletko heille kateellinen? Vai onko suhtautuminen neutraali?
6.Jos nimität kotiäitejä yhteiskunnan eläteiksi tai laiskoiksi...Oletko tietoinen, kuinka paljon lapsesi päivähoitopaikka todellisuudessa maksaa yhteiskunnalle?
7. Menitkö töihin siksi, ettet jaksanut olla kotona lapsen/lasten kanssa??

Kaunista kevättä ja jaksamista työhön ja kotiin. T.kotiäiti

1.Miksi palaat heti töihin? Onko kyse auto-ja asuntolainoista vai onko tämä vain keksitty selitys.
- keksitty selitys.. haha :D no yksinkertaisesti, kaipaan muutakin toimintaa kun kotona olemisen.

2.Jos kyse oli lainoista, niin miksi olette ottaneet niin paljon velkaa, että talous ei kestä tippumista kh-tuelle? Onko kyse lopultakin vain valinnoista? Onko kyse siitä, että arvostat enemmän uutta autoa ja taloa, kuin sitä että lapsesi saa olla kotona kanssasi....? Vai tuliko enkin laina ja sitten lapsi, ja et tiennyt kuinka heikosti lapsen hoitoa suomessa tuetaan?
- ei ole kyse lainoista, mut oletpa syyttävä... muhun ei tehoo kuitenkaan. ;)

3.Oletko tietoinen siitä, kuinka pienen lapsen hoitoonvienti vaikuttaa hänen kehitykseensä? Oletko tutustunut kiintymyssuhdeteoriaan? Eikö tämä tunnu sinusta pahalle, eikö sinulle tule huono omatunto?
- oletko sinä tutustunut sellaisiin juttuihin joissa vanhemmat on pimahtaneet? eikö olisi huippua jos vanhemaat olisivat voineet käydä töissä välillä purkamassa paineita, eikä kotona? mä ainakin meen töihin, enkä tunne siitä huono omaatuntoa.

4.Eikö sinua harmita, kun sinulla ei ole lapsellesi riittävästi aikaa? Lapsi tarvitsee kaiken mahdollisen ajan, jotta te voisitte kasvaa yhdessä. Miten opit todella tuntemaan lapsesi, jos hän viettää enemmän aikaa hoitotädin kanssa?
- usko pois, kyllä ne mut tuntee. hei mutta muista sinä olla laskematta lastasi kouluun, ettei vain erehdy luulemaan opettajaa äidikseen!

5.Halveksitko kotiäitejä vai oletko heille kateellinen? Vai onko suhtautuminen neutraali?
-neutraali, jos tykkää olla kotona niin hyvä, jos tykkää olla töissä niin hyvä.

6.Jos nimität kotiäitejä yhteiskunnan eläteiksi tai laiskoiksi...Oletko tietoinen, kuinka paljon lapsesi päivähoitopaikka todellisuudessa maksaa yhteiskunnalle?
-en nimitä, joten....

- kyllä, osaksi siksi ja osaksi siksi että lapsetkin sais muuta tekemistä kun äidin kanssa kotona mojottamisen. esikoinen riemastui kun kuuli että saa ikäisiään leikkikavereita. :D

että näin, hyvät kevään jatkot sinnekkin.

minä osallistun omalta osaltani tämän perheen talouden pyöritykseen ja minulla on sellainen ammatti joka vaatii ammattitaidon ja tietojen ylläpitämistä eli äitiyslomallakin olen jonkun täydennyskoulutuskurssin joskus käynyt. Ja jos olisin jäänyt kotiin äitiyslomieni jälkeen niin en oletettavasti olisi tässä missä olen nyt tai en ainakaan olisi saavuttanut tätä elämäntilannetta yhtä nopeasti kuin saavutin.
Lapseni ovat kehittyneet ihan hyvin. ei ongelmia. minä osaan erottaa kuitenkin työn ja vapaa-ajan ja vapaa-aika on minulle perheen yhteistä aikaa eli viikonloput ja lomat olemme viettäneet koko perhe yhdessä. ja tämän uskallan sanoa jo yhden aikuseksi kasvaneen, omilla jaloillaan seisovan lapsen äitinä ja kun hänelle ei traumoja tullut kun äiti oli töissä (ja opetti hänetkin työntekoon) niin luulen että hyvin menee noiden nuorempienkin kanssa.
muiden kotona- tai töissäoloon en ota kantaa, kunhan elämässään pärjäävät ja onnellisia ovat

no olen aloittamassa työt ja lapsi täyttää kaks, mutta esikko aloitti 1-veenä ja kaks seuraavaa 1,5veenä.

1.Haluan jo töihin ja joo meillä on kohtuu iso asunto laina

2.No kun kuviteltiin että lapsi luku ois jo ollut täynnä, mutta sitten tää nuorin ilmoitti tulostaan eikä haluttu aborttia.

3.Olen tietoinen, oletko sinä muuten tietoinen että ruotsissa on tehty tutkimus että päiväkodin nuorena aloittaneet pärjäävät paremmin työelämässä kun muut? Ei minulla ei ole huono omatunto ja minun lapseni rakastavat meitä ja me lapsiamme yli kaiken vaikka se sinusta voi outoa ollakin.... Meillä muuten päivittäin sekä vanhemmat että lapset kertovat rakastavansa toisiansa enkä usko että meidän kiintymys suhde olisi kenenkään kohdalla pielessä.

4.Välillä harmittaa mutta omilla vapaillani pyrimme olemaan mahdollisimman paljon lastemme kanssa. Ja tiesitkö sinä että vaikka olisit kotona kymmenen vuotta ei se välttämättä tarkoita että annat aikaasi sen enempää kuin työssä käyväkään, voit olla siellä kotonakin niin kiireinen/väsynyt että se on lapsiltasi pois.

5. minä en halveksi ketään mielestäni jokainen elää juuri niin kuin heille on parhaaksi. Paitsi Halveksin kyllä tälläisen aloituksen tekijää joka avoimesti ilmaisee halveksivansa työssä käyviä äitejä. Eiköhän me äiteinä olla omille lapsille parhaita ollaanpa sitten työssä tai kotona

6. En nimitä ja tiedän.

7. osittain halusin itse ja osittain pakosta.

Mutta kaunista kevättä sullekin ja koitahan laajentaa ajatus maailmaas ei tekis pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minä osallistun omalta osaltani tämän perheen talouden pyöritykseen ja minulla on sellainen ammatti joka vaatii ammattitaidon ja tietojen ylläpitämistä eli äitiyslomallakin olen jonkun täydennyskoulutuskurssin joskus käynyt. Ja jos olisin jäänyt kotiin äitiyslomieni jälkeen niin en oletettavasti olisi tässä missä olen nyt tai en ainakaan olisi saavuttanut tätä elämäntilannetta yhtä nopeasti kuin saavutin.
Lapseni ovat kehittyneet ihan hyvin. ei ongelmia. minä osaan erottaa kuitenkin työn ja vapaa-ajan ja vapaa-aika on minulle perheen yhteistä aikaa eli viikonloput ja lomat olemme viettäneet koko perhe yhdessä. ja tämän uskallan sanoa jo yhden aikuseksi kasvaneen, omilla jaloillaan seisovan lapsen äitinä ja kun hänelle ei traumoja tullut kun äiti oli töissä (ja opetti hänetkin työntekoon) niin luulen että hyvin menee noiden nuorempienkin kanssa.
muiden kotona- tai töissäoloon en ota kantaa, kunhan elämässään pärjäävät ja onnellisia ovat
Kiiitti, juuri tuollaisia vastauksia odotin. Tärkeintä on, että on varma siitä mitä tekee. Luulen, että juuri se varmuus ja johdonmukaisuus tarttuu myös lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja keijukaisten äiti:
Minua askarruttaa muutama asia. En kuitenkaan viitsi kysyä näitä tutuilta työssäkäyviltä äideiltä, koska tiedän että tämä pahoittaa monen mielen. Haluankin tysyä näitä nyt tuntemattomilta äideiltä, sellaisilta jotka vievät pienen "vauvan" hoitoon ja jatkavat töitä äitiysloman jälkeen.

enkä mie just viitti siulle vastatakaan.....

siulla asenne jo tietynlainen joten empä viitti lisätä vettä myllyyn.

jokaisella omat syynsä, ei kait niittä tarvi julukisesti kuuluttaa? :whistle:

Menin töihin,kun äitiysloma loppui,koska rahaa ei ole koskaan liikaa,mutta meillä muksut hoidetaan edelleenkin kotona. Ollaan miehen kanssa eri vuoroissa. Itselläni kun ei työpäivän pituus ole kuin 6h.

1. siksi menin töihin että kuopus täytti 3v ( meillä oli tavoitteena kasvattaa lapset 3vuotiaaksi asti kotona ja se onnistui )
2. eipä oo lainoja ku ei oo saatu ostettua omaa ku en oo ollunna töissä
3. ei ole...
4. on...vastahan 2vk tuli 105h tehtyä työtuntia :whistle:
5. arvostan niiden työtä..itsekkin kotiäitinä viihtynyt 5v
6. en tiedä, eikä itse asiassa kiinosta..koska lapset hoitaa mummo
7. kyllä mä lasten kanssa jaksan olla, mutta en itseni kanssa kun ei ole tekemistä, ja en halua ammattiani heittää hukkaan

Edelliseen viestiin haluan lisätä, että minulla ei ole mitään työssäkäyviä äitejä vastaan. Välillä itsekin olen harkinnut sitä. Halusin vain esittää juuri nuo kysymykset, koska se painavat lähinnä omaa mieltäni ja siitä syystä en ole vielä vienyt lapsia hoitoon. Olen siis ollut kohta 6 vuotta kotona. Kun kuopuksen hoitotuki loppuu, yritän etsiä osa-aikaista iltatyötä, ja lapset olisivat isän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
- keksitty selitys.. haha :D no yksinkertaisesti, kaipaan muutakin toimintaa kun kotona olemisen.

- ei ole kyse lainoista, mut oletpa syyttävä... muhun ei tehoo kuitenkaan. ;)
Tämän selityksen olen kuullut oikeastaan kaikilta töihin menijöiltä. Että eivät muuten menisi, mutta on isot lainat. Siksi kysyin.
- oletko sinä tutustunut sellaisiin juttuihin joissa vanhemmat on pimahtaneet? eikö olisi huippua jos vanhemaat olisivat voineet käydä töissä välillä purkamassa paineita, eikä kotona? No jo töihin meno on nykyään terapiamuoto, niin kai se sitten on ok. Luulin, että mielenterveysongelmista kärsivät olis mentävä lääkäriin. mä ainakin meen töihin, enkä tunne siitä huono omaatuntoa.

- usko pois, kyllä ne mut tuntee. hei mutta muista sinä olla laskematta lastasi kouluun, ettei vain erehdy luulemaan opettajaa äidikseen! Tarkoitin tässä lapsen sielun tunetemista, en ulkonäön. Kyllä omat lapseni erottavat minut muista ihmisistä.

-neutraali, jos tykkää olla kotona niin hyvä, jos tykkää olla töissä niin hyvä.

-en nimitä, joten....

- kyllä, osaksi siksi ja osaksi siksi että lapsetkin sais muuta tekemistä kun äidin kanssa kotona mojottamisen. esikoinen riemastui kun kuuli että saa ikäisiään leikkikavereita. :D

että näin, hyvät kevään jatkot sinnekkin.

1.Miksi palaat heti töihin? Onko kyse auto-ja asuntolainoista vai onko tämä vain keksitty selitys. Palasin töihin esikoisen ollessa vajaan vuoden ja kuopuksen ollessa puolen vuoden ikäinen. Tein sen sen vuoksi, että pidin työstäni siihen aikaan hyvin paljon, työni luonne on sellainen, että pitkä poissaolo tekee paluusta hankalamman. Mutta lapsia hoidettiin joka tapauksessa kotona melkein kokonaan kouluikään asti. Oli meillä iso asuntolainakin, jota olin ollut ottamassa ennen lastan syntymää, niinpä tahdoin olla sitä myös maksamassa.

2.Jos kyse oli lainoista, niin miksi olette ottaneet niin paljon velkaa, että talous ei kestä tippumista kh-tuelle? Ei ollut tarkoitustakaan jäädä hoitovapaalle. Onko kyse lopultakin vain valinnoista? Totta kai on kyse valinnoista. TÄssä yhteydessä vaikuttaa siltä, että on olemassa vain se yksi hyväksyttävä valinta, mutta eihän se niin ole, niitä on sentään maailma täynnä. Kuka mitäkin pitää hyväksyttävänä, on sitten eri asia. Olisi aika ylimielistä olettaa, että se oma olisi juuri parhain kaikille. Onko kyse siitä, että arvostat enemmän uutta autoa ja taloa, kuin sitä että lapsesi saa olla kotona kanssasi....? Lapset saivat olla kotona jomman kumman vanhemman kanssa, mutta kyllä minä arvostin kovasti ja arvostan edelleen hyvää ja mukavaa, ja nyt jo monta vuotta ikiomaa kotiammekin. Vai tuliko enkin laina ja sitten lapsi, ja et tiennyt kuinka heikosti lapsen hoitoa suomessa tuetaan? Laina oli ensin ja sitten lapset, mutta en ole tietämätön ihminen, tiesin kyllä miten lapsenhoitoa tuetaan Suomessa, enkä ollut enempää vaillakaan.

3.Oletko tietoinen siitä, kuinka pienen lapsen hoitoonvienti vaikuttaa hänen kehitykseensä? En ole juurikaan tutkimuksia asiasta lukenut. Olen itse sitä sukupolvea, ettei äideillä ollut muuta mahdollisuutta kuin tehdä kovasti työtä kodin ulkopuolella ja siihen aikaan verrattuna lasteni hoitohistoria on täysin erilainen, vaikka olenkin ollut työelämässä kaiken aikaa. Oletko tutustunut kiintymyssuhdeteoriaan? En ole.Eikö tämä tunnu sinusta pahalle, eikö sinulle tule huono omatunto? Ei ja ei.

4.Eikö sinua harmita, kun sinulla ei ole lapsellesi riittävästi aikaa? Kyllä minulla on, on ollut kaikenaikaa. Lasteni, jotka ovat nyt jo isoja koululaisia, ei ole tarvinut lähteä yksin kouluun tai palata tyhjään kotiin vielä montaakaan kertaa. Iltaisin meillä on aina joko äiti tai isä kotona. Lapsi tarvitsee kaiken mahdollisen ajan, jotta te voisitte kasvaa yhdessä. Miten opit todella tuntemaan lapsesi, jos hän viettää enemmän aikaa hoitotädin kanssa? Tätä tilannetta meillä ei ole, enkä usko, että niin on monessa muussakaan kodissa, jossa vanhemmat käyvät työssä. Heistäkin suurin osa käy työssä sen vuoksi, että saavat elannon perheelleen, eivät sen uuden auton takia.
5.Halveksitko kotiäitejä vai oletko heille kateellinen? En ole kumpaakaan. Vai onko suhtautuminen neutraali? Lähinnä sitä, mutten minä niputa kaikkia kotiäitejä samaan kasaan, emme me työssäkäyvätkään ole kaikki samanlaisia.

6.Jos nimität kotiäitejä yhteiskunnan eläteiksi tai laiskoiksi...Oletko tietoinen, kuinka paljon lapsesi päivähoitopaikka todellisuudessa maksaa yhteiskunnalle? En ole nimitellyt ketään.
7. Menitkö töihin siksi, ettet jaksanut olla kotona lapsen/lasten kanssa?? En mennyt

En huomannut katsoa alusta milloin tämä avaus on tehty, mutta jos ihan äsken, toivon, että ap kommentoi vastauksiani. Olen tyytyväinen, jos et todellakaan esitä näitä johdattelevia ja osin syytteleviä kysymyksiäsi tuttavillesi tai ystävillesi, sillä pian saat viettää sitä kaunista kevättä aika yksinäsi. =) Ei nimittäin ole mukavaa, jos tuollaisia asioita esitetään tuossa sävyssä, hyökkäävästi, tässä yhteydessä niihin on helppo vastata neutraalisti.

Fanta tuo sinun loppukirjoituksesi oli täyttä asiaa! Minä meinasin ensin ruveta vastaamaan tähän "kyselyyn", mutta kun luin kaikki kysymykset, totesin, että en kyllä lähden noin syyttäviin kysymyksiin vastaamaan. Asiat voisi esitää niin kovin erilaillakin. Minusta jokainen tekee omat ratkaisunsa kuten parhaaksi näkee, eikä ole minun paikkani arvostella kenenkään muun valintoja.

Palasin lapsen ollessa 1 v 2 kk. Minun ja mieheni yhteinen päätös. Mies koki, ettei pysty yksin kantamaan taloudellista vastuuta perheestämme. Lainoja, juu.

Edellinen asunto oli todellakin liian pieni, pinnasänky edes ei olisi siihen asuntoon mahtunut. Asuttu samalla alueella kauan OKTssa, joten samassa turvallisessa ja hyväksihavaitussa paikassa haluttiin asua edelleen, eikä vuokra-asuntoja täällä ole. Toisaalta, vuokraa maksettaisiin varmaan enemmän kuukaudessa kuin mitä nyt lainaa.

Lapsi on iloinen, reipas ja sosiaalinen eikä ole hoitoonvientiä itkenyt. On kehittynyt vallan hyvin, emme itse eikä neuvolassakaan ole huomattu mitään häiriöitä, traumoja, tms.

Vuorotyön ansiosta lapsi voi olla kotona paljonkin ja hoitopäivät jäävät aika vähiin kuukaudessa. Hoitopäivän lisäksi lapsi ei ole esim. iltaisin tai viikonloppuisin hoidossa juuri lainkaan, ts. kerran-kaksi vuodessa me vanhemmat vietämme ns. omaa aikaa. Eli viettää kyllä vanhempiensa kanssa aikaa enemmän kuin hoitotätien ja -setien.

En halveksi, en ole kateellinen. Neutraali lienee se oikein vaihtoehto. Paitsi silloin kiehahtaa kun työssäkäyviä äitejä pidetään rahakeskeisinä, lapsiaan hylkivinä hirviöinä vasten parempaa tietoa.

Niin koti- kuin työäiteihin mahtuu kaikenlaisia. Onko yhtään sen kauniimpaa ja hyväksyttävämpää kotiäidin haukkua työssäkäyviä ahneiksi ja lapsilleen haittaatekeviksi kuin kotiäitejä laiskoiksi ja yhteiskunnan eläteiksi? Henkilökohtaisesti olen valmis hyvästä päivähoidosta maksamaan nykyistä enemmänkin. Siinä missä kotiäiti on veroillaan "maksanut" kotonaolostaan, on työäiti "maksanut" julkisista palveluista, kuten päivähoidosta.

Se ei ole alkuperäinen syy, mutta luulen, ettei pääni olisi kestänyt työelämästä sivussaoloa kolmea vuotta kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

1.Miksi palaat heti töihin? Onko kyse auto-ja asuntolainoista vai onko tämä vain keksitty selitys. Palasin töihin esikoisen ollessa vajaan vuoden ja kuopuksen ollessa puolen vuoden ikäinen. Tein sen sen vuoksi, että pidin työstäni siihen aikaan hyvin paljon, työni luonne on sellainen, että pitkä poissaolo tekee paluusta hankalamman. Mutta lapsia hoidettiin joka tapauksessa kotona melkein kokonaan kouluikään asti. Oli meillä iso asuntolainakin, jota olin ollut ottamassa ennen lastan syntymää, niinpä tahdoin olla sitä myös maksamassa.

2.Jos kyse oli lainoista, niin miksi olette ottaneet niin paljon velkaa, että talous ei kestä tippumista kh-tuelle? Ei ollut tarkoitustakaan jäädä hoitovapaalle. Onko kyse lopultakin vain valinnoista? Totta kai on kyse valinnoista. TÄssä yhteydessä vaikuttaa siltä, että on olemassa vain se yksi hyväksyttävä valinta, mutta eihän se niin ole, niitä on sentään maailma täynnä. Kuka mitäkin pitää hyväksyttävänä, on sitten eri asia. Olisi aika ylimielistä olettaa, että se oma olisi juuri parhain kaikille. Onko kyse siitä, että arvostat enemmän uutta autoa ja taloa, kuin sitä että lapsesi saa olla kotona kanssasi....? Lapset saivat olla kotona jomman kumman vanhemman kanssa, mutta kyllä minä arvostin kovasti ja arvostan edelleen hyvää ja mukavaa, ja nyt jo monta vuotta ikiomaa kotiammekin. Vai tuliko enkin laina ja sitten lapsi, ja et tiennyt kuinka heikosti lapsen hoitoa suomessa tuetaan? Laina oli ensin ja sitten lapset, mutta en ole tietämätön ihminen, tiesin kyllä miten lapsenhoitoa tuetaan Suomessa, enkä ollut enempää vaillakaan.

3.Oletko tietoinen siitä, kuinka pienen lapsen hoitoonvienti vaikuttaa hänen kehitykseensä? En ole juurikaan tutkimuksia asiasta lukenut. Olen itse sitä sukupolvea, ettei äideillä ollut muuta mahdollisuutta kuin tehdä kovasti työtä kodin ulkopuolella ja siihen aikaan verrattuna lasteni hoitohistoria on täysin erilainen, vaikka olenkin ollut työelämässä kaiken aikaa. Oletko tutustunut kiintymyssuhdeteoriaan? En ole.Eikö tämä tunnu sinusta pahalle, eikö sinulle tule huono omatunto? Ei ja ei.

4.Eikö sinua harmita, kun sinulla ei ole lapsellesi riittävästi aikaa? Kyllä minulla on, on ollut kaikenaikaa. Lasteni, jotka ovat nyt jo isoja koululaisia, ei ole tarvinut lähteä yksin kouluun tai palata tyhjään kotiin vielä montaakaan kertaa. Iltaisin meillä on aina joko äiti tai isä kotona. Lapsi tarvitsee kaiken mahdollisen ajan, jotta te voisitte kasvaa yhdessä. Miten opit todella tuntemaan lapsesi, jos hän viettää enemmän aikaa hoitotädin kanssa? Tätä tilannetta meillä ei ole, enkä usko, että niin on monessa muussakaan kodissa, jossa vanhemmat käyvät työssä. Heistäkin suurin osa käy työssä sen vuoksi, että saavat elannon perheelleen, eivät sen uuden auton takia.
5.Halveksitko kotiäitejä vai oletko heille kateellinen? En ole kumpaakaan. Vai onko suhtautuminen neutraali? Lähinnä sitä, mutten minä niputa kaikkia kotiäitejä samaan kasaan, emme me työssäkäyvätkään ole kaikki samanlaisia.

6.Jos nimität kotiäitejä yhteiskunnan eläteiksi tai laiskoiksi...Oletko tietoinen, kuinka paljon lapsesi päivähoitopaikka todellisuudessa maksaa yhteiskunnalle? En ole nimitellyt ketään.
7. Menitkö töihin siksi, ettet jaksanut olla kotona lapsen/lasten kanssa?? En mennyt

En huomannut katsoa alusta milloin tämä avaus on tehty, mutta jos ihan äsken, toivon, että ap kommentoi vastauksiani. Olen tyytyväinen, jos et todellakaan esitä näitä johdattelevia ja osin syytteleviä kysymyksiäsi tuttavillesi tai ystävillesi, sillä pian saat viettää sitä kaunista kevättä aika yksinäsi. =) Ei nimittäin ole mukavaa, jos tuollaisia asioita esitetään tuossa sävyssä, hyökkäävästi, tässä yhteydessä niihin on helppo vastata neutraalisti.
Katsoin muutama viikko sitten dokumentin, jossa äidit tosiaan vievät lapsensa vauvana hoitoon. Vauvalla tarkoitan alle yksivuotiasta. Vauva oli hoitajan kanssa joka päivä 10 tuntia ja äidin kanssa pari tuntia. Minusta tämä on vääriin. Enkä muuta mielipidettäni. Tarkoitus ei ollut ärsyttää ketään. Olisi ehkä pitänyt muotoilla asia nätisti. Halusin tietää todellisen syyn, miksi vauvoja viedään päiväkotiin!!

Katsoin muutama viikko sitten dokumentin, jossa äidit tosiaan vievät lapsensa vauvana hoitoon. Vauvalla tarkoitan alle yksivuotiasta. Vauva oli hoitajan kanssa joka päivä 10 tuntia ja äidin kanssa pari tuntia. Minusta tämä on vääriin. Enkä muuta mielipidettäni. Tarkoitus ei ollut ärsyttää ketään. Olisi ehkä pitänyt muotoilla asia nätisti. Halusin tietää todellisen syyn, miksi vauvoja viedään päiväkotiin!!

En usko, että sinun edes kannattaa miettiä sitä, miksi jotkut tekevät kuin tekevät. Se on ihan turhaa painolastia tuumia, miksi ihmiset tekevät kuinka tekevätkään, tee sinä juuri niin kuin sinä haluat, yhdessä miehesi kanssa asioista sopien. =)

1. Esikoinen meni hoitoon 10kk ikäisenä, koska menin takaisin kouluun. Keskimmäinen meni 9kk iässä, koska valitsin tilaisuuden mennä alan töihin, enkä ole katunut. Kuopus on 1,5v kun menee hoitoon.
2. Lainaa on asunnosta, mutta jossain on pakko ihmisen asua. Talous kestää natisten tämän hoitovapaan ajan, koska tiedämme työpaikkani odottavan.. MInun vanhempani ovat opettaneet minulle, että työnteolla sinun on perheesi elätettävä.
3. Ensimmäinen aamu on aina se pahin vaikka lapsi menisi kouluun.. Minä olen itse sitä ikäpolvea, jolloin mentiin hoitoon 6kk iässä, ja kyllä minä tiedän kuka minun äiti on, mutta yhtään hoitotätiä en kunnolla muista. Eli kiintymyssuhde on ilmeisesti kunnossa.
4. Lapsilleni olen antanut kaiken ajan minkä voin.
5. Jokainen tekee tavallaan. Minä halveksin vain niitä kotiäitejä, jotka vaativat parempaa palkkaa lastensa hoitamisesta.
6. Minä maksan osuuteni päivähoidosta ja maksan palkasta myös veroja. Yhtä paljon minulla on oikeus kunnalliseen hoitopaikkaan kuin kotiäidillä on oikeus saada kotihoidontukea.
7. Minä rakastan lapsiani, viihdyn heidän kanssaan ja jaksan jokapäiväiset kiukut ja riidat, mutta rakastan myös työtäni, enkä halua kadottaa ammattitaitoani.

Kiitti. Ja anteeksi, jos oli vähän provosoiva aloitus. Mulla on kestosammakko suussa. Vaatii aika rautaisia hermoja, vastata noin asiallisesti noin ärsyttävään kyselyyn. Tosi kh-tuki on niin pieni, että kyllä sitä vähän voisi korottaa. Silloin niillä työssäkäyvillä, jotka haluaa, olisi mahdollisuus jäädä kotiin. Mitään palkkaa mä en tästä vaadi. Kotona olon ja työssäkäynnin ero on se, että täällä määrään minä. Tehdään lasten kanssa kaikkea mitä halutaan. Töissä määrääkin sit joku muu. Vapauden hinta lienee pieni tuki, hyvä niinkin.

Ap, antoivatko nämä saamasi vastaukset sinulle sitä tietoa ja kenties ymmärrystäkin, jota etsit? =) Lisään: enkä tarkoita, että sinun pitäisi muuttaa omia käsityksiäsi tai mielipiteitäsi,mutta ymmärtäisit, miksi jotkut toiset tekevät toisin.

1. Esikoinen hoitoon vauvana (alle 1v). Syy: en halunnut elää velaksi, eli syödä velaksi enää tilanteessa että on jo perhettä. Miehen tulot opintoraha. Halusin säästää jo omaa asuntoa varten, enkä syödä velaksi. Isovanhemmat eivät auta mitenkään joten noilla rahoilla emme olisi toimeen tulleet. Velaksi olisi pitänyt ostaa vaipat ja ruokaa.

3. Kyllä minusta tuntui pahalta viedä lapsi hoitoon. Ja tällaiset kyselyt eivät helpota tilannetta. En ollut tutustunut kiintymyssuhdeteoriaan tuossa vaiheessa, esikoinen oli "yllätys".
4. Kyllä.
5. en halveksi itseäni enkä muita kotiäitejä.(olen toisen lapsen kanssa kotiäiti)
6. En nimittele kotiäitejä eli itseäni.
7. En mennyt töihin, koska en jaksaisi olla kotona. Äitiysloma esikoisesta oli täyttä lomaa, ainoa pitempi loma elämässäni. Nautin yli kaiken vauvoista, imettämisestä ja raskaudesta.

(Seuraavan lapsen äitiysloma ei ollut ollenkaan lomaa, koska eri ikäisten lasten hoitaminen on rankkaa, koska heillä on erilaiset tarpeet ja tottakai työtä kahdessa on monta kertaa enemmän kuin yhdessä).

Ei ole edes keksitty selitys, kun en sellaista ole koskaan selittänyt. Päinvastoin. Lähdin töihin kuopuksen ollessa 5kk, vaikka olisimme pärjänneet paremmin jos olisin ollut kotona. Halusin kuitenkin töihin.

2.Jos kyse oli lainoista, niin miksi olette ottaneet niin paljon velkaa, että talous ei kestä tippumista kh-tuelle? Onko kyse lopultakin vain valinnoista?
Toistoa kysymyksessä. Ei ollut siis kyse lainoista.

En ole juurikaan tutustunut pölyisten pöytien takana tehtyihin tutkimuksiin. Ihmisiä, monenlaisia ja erilailla eläneitä tunnen kyllä paljon. En ole nähnyt, kuullut tai huomannut kenenkään (itseni mukaanlukien) menneen pilalle tai kiintymyssuhteen vanhempiin kärsineen hoitoon viemisen takia. Muista hyvin selkeistä syistä kyllä.

Ei harmittanut. On mulla aina ollut lapsille aikaa työnkin ohessa. Tunnen lapseni oikein hyvin.

Väittäisin suhtautumiseni kaikkiin äiteihin olevan suht neutraali jos puhutaan tavasta toteuttaa äitiyttä. Jos se ei sitä ole, kyse ei ole siitä, onko joku äiti vai ei, ja käykö töissä vai ei.

En nimitä. Mutta kustannuksista olen kyllä tietoinen. Aika aikaa kutakin, sanotaan. Ratkaisut on henkilö-, ja perhekohtaisia. Harva meistä, jos kukaan, on yhteiskunnalle täysin ilmainen.

Kyllä esikoisen jälkeen. Toisen jälkeen koska halusin tehdä töitä, ja antaa miehelle tilaisuuden olla kotona. Isä on mun mielestä vanhempana ihan tasavertainen ja yhtä hyvä hoitaja.

Ai mutta. Mähän olenkin kotiäiti. Itse olin jo töissä, ja mies piti vanhempainvapaasta viimeisen n. puoli vuotta.
Tarkoitus oli sen jälkeen viedä lapset tarhaan, nuorempi olisi ollut silloin 10kk.
Kun kuitenkin tulin uudelleen raskaaksi, en nähnyt järkeä viedä lapsia puoleksi vuodeksi hoitoon ennen äitiyslomaa, siinä olisi mun mielestä ollut liikaa muutosta lyhyen ajan sisään. Jäin siis kuitenkin sitten hoitovapaalle.

Nyt ei ole enää mitään kiirettä töihin, olen varmaan kotona siihen asti, että nuorinkin, toukokuussa syntyvä, on 3v.
Mutta näin siksi, että se sopii perheemme kokonaistilanteeseen. En siksi, että pelkäisin lasteni mielenterveyden tai kehityksen puolesta, jos nuorena viedään tarhaan.

En ymmärrä tässäkään asiassa tätä palstalla esiintyvää fanaattisuutta, ehdottomuutta ja syyllistämistä. Puoleen tai toiseen.

Vaikka kysymys onkin muotoiltu erittäin negatiivisesti niin kuitenkin vastaan:

1. Käyn töissä, koska NAUTIN työssäkäymisestä. Minä en ole koskaan halunnut olla kotona. Tarvitsen haasteita ja ihmiskontakteja päivittäiseen elämääni. Minä en ole kouluttautunut ja hankkinut kunnianhimoista työtä, jotta olisin kotona. Minä myös haluan elää ilman huolia rahasta, olen päättänyt sen jo opiskeluaikoina. 300e ei ole mikään toimeentulo, joten minä menen töihin. Ei myöskään minun mieheni halua jäädä sillä rahalla kotiin. Vaikka lainan voisi järjestellä, niin minä en halua sitä. Tottakai se on valinta, tietysti. Mutta miksi sinä et sitten mollaa isiä? Raha ei tee autuaaksi, mutta se helpottaa kummasti elämää ja mahdollistaa kaikennäköisen pienen kivan tekemisen kotona...

3. Minun lapseni on onnellinen ja me vanhemmat olemme myös onnellisia. Lapsella on turvallinen hoitopaikka, mihin hän iloisena jää joka aamu. Mulla on helppo jatkaa töihin, kun poitsu antaa moiskun poskelle ja ei edes malta paljon kättä heiluttaa kun autotalo kutsuu. Ja iltapäivällä näen iloisena hihkuvan lapsen päiväkodissa. Ainakaan tämän lapsen kehitykseen ei hoitoonvienti ole negatiivisesti vaikuttanut, päinvastoin. Joko hän on saanut vanhemmiltaan neron geenit tai sitten vaan hyvä elämä on vaikuttanut suotuisasti kehitykseen. Ja vanhemmat ovat hänelle tärkeitä ;)

4. Minä olen lapseni kanssa 100%:sti silloin kun hän on kotona. Enempää en jaksaisi, vaikka olisin kotona viikon päivät. Mulla hajoisi pää, niin myös mieheltä. Mulla on touhukas ja vaativa lapsi, päiväkodin tarjoamat aktiviteetit sopivat hänelle erittäin hyvin. Mä en edes aina tajuaisi tarjota hänelle kaikkia niitä uusia ideoita, mitä päiväkoti antaa. Huokaus. Mun lapseni tykkää leikkiä muiden lasten kanssa, meillä ei oo puistot pullollaan saman ikäisiä. Mun lapseni tykkää myös leikkiä isovanhempien kanssa ja mennä vierailuille tai kauppaan.

5. Mulla ei ole mitään kotiäitejä vastaan. Ei mulla ole mitään vastaan lastenhoitajiakaan, vaikka en halua sitä hommaa tehdä kokopäiväisesti....

6. Mä maksan paljon veroja, niillä maksan ihan mukavasti kaikki ne palvelut jotka saan tältä yhteiskunnalta eli mä en todellakaan ole saajan roolissa. En tunne lainkaan huonoa omatuntoa, että käytän kunnallista päivähoitoa.

7. En jaksa leikkiä koko päivää, viikkotolkulla. En halua tehdä kotitöitä tai siivota. Mutta se ei tarkoita, ettenkö rakasta lastani. Myös mieheni rakastaa häntä.

Mä olen kotiäidin lapsi. Minä olisin antanut vaikka mitä, jotta olisin päässyt päiväkotiin....

Yhteistyössä