lääkärissä eilen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pläski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pläski"

Vieras
olipa taas... mä en mene lääkäriin elllei oo ihan "pakko". mun on bmi 40 ja ihan omaa syytä tietty. oon vaan huomannu että mitä tahansa vaivaa mulla oliskaan ( esim korvatulehdus, ihottuma,heinänuha...) niin aina lääkärit sanovat että "se johtuu ylipainosta". ok, ymmärrän että tosi monet ongelmat johtuu ylipainosta, mut on myös vaivoja joihin vois lääkärikin suhtautua asiallisesti..

anyway, eilen kun oli muutenkin käytävä lekurilla, päätin ottaa puheeksi tän painon ihan itse. sanoin että mulla aina loppuu kaikki elämäntapamuutokset ja painonpudotusyritykset kun oikeesti tekee kaikkensa, ja lopulta puolessa vuodessa lähtee hikiset 3 kiloa... ei vaan motivaatio kestä noin hidasta muutosta vaikka oikeesti on todella tehnyt töitä.

kysyinkin ihan asiallisesti lääkäriltä eilen että oliskohan mun hyvä käydä verikokeissa jotta näkis onko kaikki arvot ok, jotta voin täysillä yrittää, ja ettei olekaan esim kilppareissa jotain häikkää. niin vastaus oli että " rouva hyvä, kyllä se on vaan siitä kiinni että syötte liikaa. ei ole vaikeaa vaan ottaa vähemmän ruokaa. mitkään poppakonstit ei vät auta.... en minäkään istu iltaisin sohvalla, vaan jumppaan, lenkkeilen ym"

ei puhettakaan että olisin päässyt kokeisiin. mietin nyt vaan että juuri uutisoitiin siitä miten lihavuuden hoito on täysin alimitoitettua suomessa, ja että kaikki hyötyisivät jos lihavuutta hoidettaisiin tehokkaammin... jos ihminen itse haluaisi apua lääkäriltä, niin miksi "nauretaan pihalle"...

No, mun pojalta lähti tukka päästä, ja vasta parin vuoden kuluttua (muuton jälkeen) löytyi lääkäri, joka laittoi kilpirauhaskokeisiin, ja ihan selkeä vajaatoimintahan sieltä löytyi. Että ei ne aina tutki.. Poika vaan ehti menettää hiuksensa, ei kuulemma kasva enää takaisin :(

Kamala lääkäri! Noin suuri ylipaino on jo hirveä terveysriski ja lääkärin olisi pitänyt ottaa tosissaan sun halu laihduttaa ja ohjata esim. ravintoterapeutille ja tietenkin niihin kilpirauhaskokeisiin. Varmasti sulle olisi selvää hyötyä myös laihdutuslääkkeestä.

Valitettavasti tosiasia myös on, ettei lihavuutta voi kukaan muu hoitaa, niin ihanaa kuin se oliskin. Se muutos täytyy tehdä ihan itse. Nykypäivänä on niin helppoa vierittää asia jollekulle muulle. Laihduttaminen vaatii kovaa työtä ja motivaatiota, siihen eivät yksin pillerit auta..
Helposti voi ajatella, etten syökään liikaa yms, minulla "vaan" on jokin sairaus, mikä vaatii hoitoa ja siinä samalla sitten simsalabim, painokin putoaa.. Painonpudotus myös auttaa moneen vaivaan ja parantaa niitä veriarvojakin (ei tietysti kaikkea).

kannustaisin sinua liittymään johonkin laihdutusryhmään, jotta sat tukea elämäntapamuutokseen.
Itselleni avun toi xtravaganza-ryhmä.

kilpparit tai ei niin kyllä nyt hemmetti lähtee enemmän ku 3kg. IHAN KELTÄ TAHANSA.

Ei muuten lähde. Itselläni on tuo vajaatoiminta ja todella pienillä laihdutusruoka-annoksilla vain LIHOIN! Olin lääkärin seurannassa ja ravintoseurannassa, mutta paino vaan nousi. Lopulta pitkin hampain minulta otettiin näytteet ja kas kummaa kun oli kilpirauhasenvajaatoiminta. Painonnousu tasoittui vasta lääkityksellä tuohon vajaatoimintaan. Kokeilut esim. monta viikkoa pelkkiä nutrilettpusseja ja tulos täysin 0. Vasta tämän jälkeen siis sain lähetteen verikokeisiin.

Kilpirauhaskokeet on tosi kalliita, eikä lääkärit mielellään niitä määrää. Kannattaa itse kirjata ylös syömäsi ruuat (grammoina) ja kaikki liikunnat ja mennä sitten lääkäriin kysymään neuvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;22953657:
Valitettavasti tosiasia myös on, ettei lihavuutta voi kukaan muu hoitaa, niin ihanaa kuin se oliskin. Se muutos täytyy tehdä ihan itse. Nykypäivänä on niin helppoa vierittää asia jollekulle muulle. Laihduttaminen vaatii kovaa työtä ja motivaatiota, siihen eivät yksin pillerit auta..
Helposti voi ajatella, etten syökään liikaa yms, minulla "vaan" on jokin sairaus, mikä vaatii hoitoa ja siinä samalla sitten simsalabim, painokin putoaa.. Painonpudotus myös auttaa moneen vaivaan ja parantaa niitä veriarvojakin (ei tietysti kaikkea).

.

juuri tämän takia en ole halunnut lääkärissä ennen käydä "itkemässä" kilojani. en ajattele ollenkaan että se olisi jonkun muun tehtävä laihduttaa nää läskit pois. olen itse vastuussa syömisistäni, mutta mun päähäni ei vaan mene, miten mun paino ei putoa, kun elän todella tarkasti, ja kirjaan KAIKEN ylös. kuukausikaupalla kituutan ja vahtaan kaikkea, kieltäydyn herkuista ja panostan terveelliseen elämään, ja mies meinaa täysin hermostua kun turhautuu jo mun puolesta... syön PALJON vähemmän kuin mies joka on ihan normaalipainoinen. ja samaa ruokaa syödään, paitsi että mä en syö pitsoja, makeisia ym... en ahmi yöllä, tai ahmi ylipäätään, syön aina yhden annoksen, mutta varmasti liian ison. huoh. välillä vaan oikeesti voimat loppuu ja antaa periksi.

Kai ne arvot voi mittauttaa ihan itse? Luulisi, että labraan voi mennä kuka vaan ja pyytää haluamansa kokeet. Tietty ne joutuu sitten myös itse maksamaan, mutta tuskin kilpparikokeet maksaa kymppiä tai kahta enempää.

Ai niin, tässä tosin joutuu itse selvittelemään asioita ja näkemään vaivaa. Siitä ylipainoiset eivät yleensä pidä. Kyllä yhteiskunnan tai jonkun muun pitäisi hoitaa.

Mä kävisin yksityisellä lääkärillä otattamassa tulokset jos vaan suinkin olisi rahaa, jos kerran oikeasti asia häiritsee. Jos vaiva löytyy niin hyvä, hoidetaan. Ja jos ei niin tiedetään että siitä lihominen ei ainakaan johdu. Ei ne kilppariverikokeet kuitenkaan omaisuutta maksa, yksityiselläkään. ;)

Puolen minuutin googlausella löytyi labrahinnasto:
/www.appelmedi.fi/index.php?id=46

Ap ei tietysti välttämättä asu Kotkassa, mutta aika samoilla linjoilla labrat yleensä on. Ja kyllä se julkisen puolen labrakin yleensä on pohjimmiltaan yksityinen, eli terveyskeskuksen labraan voi yleensä mennä ilman lähetettä. Lähettävät sitten laskun perään.

Jos lääkärissä asiointi ahdistaa, niin ei tuo 26 euroa mielestäni paha hinta ole.

[QUOTE="vieras";22953784]Puolen minuutin googlausella löytyi labrahinnasto:
/www.appelmedi.fi/index.php?id=46

Ap ei tietysti välttämättä asu Kotkassa, mutta aika samoilla linjoilla labrat yleensä on. Ja kyllä se julkisen puolen labrakin yleensä on pohjimmiltaan yksityinen, eli terveyskeskuksen labraan voi yleensä mennä ilman lähetettä. Lähettävät sitten laskun perään.

Jos lääkärissä asiointi ahdistaa, niin ei tuo 26 euroa mielestäni paha hinta ole.[/QUOTE]

Kiitti, ei tosiaan oo kallis! Pistänpä soittaen kotikunnan labraan ja kysyn miten asia hoituu!

[QUOTE="vieras";22953706]Ai niin, tässä tosin joutuu itse selvittelemään asioita ja näkemään vaivaa. Siitä ylipainoiset eivät yleensä pidä. Kyllä yhteiskunnan tai jonkun muun pitäisi hoitaa.[/QUOTE]

No onhan alkoholiriippuvaisille a-klinikat ja työpaikoilla hoitoonohjaukset. Lääkkeitäkin saa. Tupakasta eroon pyrkiville on myös korvaushoidot. Moni työnantaja vielä maksaa ekat kuukaudet nikotiinikorvaushoitoa.

Liikasyöminen on myös riippuvuutta. Miksei siihen saa tukea? Terveyskeskuksissa on toki laihdutusryhmiä, muta eihän niihin työssäkäyvä pääse, siis jos on päivätyössä. Minä olen tunnesyöppö. Ylipainosta huolimatta ymmärrän vaikka peliriippuvaisia enkä moralisoi heidän holtitonta rahankäyttöään tyyliin "sehän on ihan helppoa, jättää vain pelaamatta".

[QUOTE="bea";22953777]ylipainoiselta 3kg... Yeah right. Oisko syytä kattoo peiliin? Lautasellensa? Kauppaostoksiaan?[/QUOTE]

mun ystävä on todella ylipainoinen ja tietää ruuasta ja kaloreista monta kertaa enemmän kuin mä!! mä ostan mitä vaan ja syön mitä vaan enkä liho, en edes urheile. toisilla vaan keho toimii eri tavalla. ei se oikeen muutenkaan selity... mut mun isä on samanlainen, läpipaskoja, äiti aina sanoo, kun sille kerääntyy kiloja kun vaan katsookin porkkanaa päin ;)

On kyllä oikeasti ihan järjetöntä, että ihminen ei saa lääketieteellistä apua laihduttamiseen, vaikka pyytäisi. Loppujen lopuksi sillä saisi aikaan suuret säästöt julkisella puolella, puhumattakaan yksittäisten ihmisten elämänlaadun parantumisesta.

Oon samaa mieltä,ettei lääkäreitä paljon kiinnosta meidän läskien kohdalla muu kun tää paino.Kuinka laihatkin sairastaa samoja tauteja kuin me,jos nää kaikki ongelmat johtuu ylipainosta.Oon kuitenkin tehny samaa työtä yli 30 vuotta ja uskon ongelmien johtuvan myös osaltaan siitä.Tällä hetkellä -12kg eikä helpotusta tunnu oireisiin.

Yhteistyössä