Lapsen hoitopäivän pituus ja hoitajien valitus asiasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs sitte tehdään asialle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäs sitte tehdään asialle

Vieras
Olen töissä ambulanssissa. Meillä on 2-vuorotyö. Päivävuoro ja yövuoro. Lyhin vuoro on min.10h, pisin vuoro minim. 14-15h. Jos huonosti käy, keikka venyy yli vuoron ja tulee 1-4h ylitöitä, harvoin tokikin.

Lasten isä on maanviljelijä ja karjatilallinen. Ei siis pysty auttamaan illasta lasten hoitopäivien suhteen. Yleensä aamuisin vie lapset vähän ennen askareille menoa hoitoon jotta sieltä päästä päivä vähän lyhenee.

Kuitenkin, minulle alettiin motkottamaan, että "meillä on lasten maksimipäivän pituus 10h". En kyllä tiedä mitä ajatella. Eivätkö he ymmärrä että lapsillani on määrällisesti vähemmän hoitopäiviä kuin muilla.

Esim. "Einari 1v, hoidossa ma-pe 7.30-16.30" Einarin äiti on kotona, odottelee seuraavan syntymää. Minun lapseni, 3v ja 4v ovat hoidossa ti, ke ja to, klo 8-18, sitten vapaata muutama päivä. Eli siis lapsillani on n. 3pv viikossa hoitoa. Joskus on 4-5 päivää hoidossa näillä tunneilla, mutta siitä seuraa minulle ja lapsille 7-8 päivän vapaat. Yövuorot isä hoitaa, eli eivät ole vielä yöhoidossa.

Mitä minä siis teen? Käsken hoitajia pukemaan lapset ja käskevät kävellä 7km kotiin, laittavat itse ruokansa jne, kun kerta hoitopäivän pituus on joku tietty maksimi.

Minä sentään olen töissä ja lapseni ovat hoidossa sen takia, ei niin että ovat hoidossa ja minä kotona. PItääkö ottaa loparit ja olla kotona ja viedä lapset hoitoon?

Sen takia lapset ovat vuororyhmiksessä koska minun työpäiväni ovat mitä ovat...

Vituttaa.

Ja ei, tässä työssä ei ole mahdollista tehdä lyhennettyä työaikaa.

Minä ottaisin tuossa tilanteessa yhteyttä päiväkodin johtajaan ja kysyisin, että onko asiassa oikeasti jotain ongelmaa. Ja kun on kerran päivähoitopaikka myönnetty niin kai lapsilla on silloin oikeuskin olla tarvittavat tunnit päiväkodissa. Jos ei asiassa ole päiväkodin johtajan mielestä ongelmaa, niin pyytäisin sanomaan sen myös näille hoitajille.

Ehkä kannattaisi nyt vetää henkeä ja käydä ihan rauhallinen keskustelu asiasta vaikkapa teidän alueen päivähoitovastaavan kanssa.

Juttelulla pääsee usein ihan hyvään tulokseen.

siis 8-18 on 10 tuntia.. ja ymmärrän hyvin, että on vaikea järjestää, mutta vielä paremmin ymmärrään että päiväkodilla on sääntö 10h max / pv lasten parasta ajatellen. itse vaihtaisin ehdottomasti työpaikkaa ja mikäli se ei olisi mahdollista, kysäisin jotaon sukulaista, tuttua, naapurintyttöä yms auttamaan kotiin, jos mies askareiltaa ei voi katsoa. Eikö mies voi ajoittaa hommiaan, että lapset voi ottaa askareisiin mukaan tai sellasia hommia et voi samalla muksuin perään kattoa?

Jos kyse olisi yksittäisestä perhepäivähoitajasta niin ymmärtäisin koska hänellä on sinun lastesi lisäksi pari "Einaria" jotka ovat siellä täyden työpäivän verran joka päivä. Mutta koska sinulla on vuorotyöhön sopiva hoitomuoto jo valittu niin otapa puheeksi vastaavan kanssa!

Mies ottaa lapsia mahdollisuuksien mukaan töihinsä mukaan. Se ei vain ole turvallista. Haluaisitko itse että oma lapsesi poukkoilee 100kpl lypsylehmien välissä isänsä mukana? Laittaa äkeitä tms koneita kuntoon kun aikuinenkin voi loukkaantua niissä hommissa???

Mahdollisuuksien mukaan on lyhennetty päivää. Meillä ei ole täällä ketään, kuka auttaisi lasten kanssa. Kysytty on. Kummit on liian kiireisiä (kaikilla kuitenkin omat työt ja lapset). Enkä ole vaihtamassa työtäni mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;28289742:
siis 8-18 on 10 tuntia.. ja ymmärrän hyvin, että on vaikea järjestää, mutta vielä paremmin ymmärrään että päiväkodilla on sääntö 10h max / pv lasten parasta ajatellen. itse vaihtaisin ehdottomasti työpaikkaa ja mikäli se ei olisi mahdollista, kysäisin jotaon sukulaista, tuttua, naapurintyttöä yms auttamaan kotiin, jos mies askareiltaa ei voi katsoa. Eikö mies voi ajoittaa hommiaan, että lapset voi ottaa askareisiin mukaan tai sellasia hommia et voi samalla muksuin perään kattoa?

Vuoropäiväkodissa ei tuota sääntöä oikein voi olla. Me nimenomaan vastaamme vanhempien poikkeaviin hoitotarpeisiin joka on normaalisti ja arkena se max 10h.

Mä en nyt ymmärrä, et mikä tässä oli se ongelma?

Jos max. hoitopäivä on 10 h ja sun lapset on hoidossa sen 10 tuntia (8-18), niin eihän siinä pitäis olla mitään ihmettelemistä.

Tuo yks "...." vastaus oli siis minun.

Lapset ovat vuorohoidossa juurikin sen takia koska työaikani ovat mitä ovat. Eivät kaikki ole virka-aikatyössä.

Päivähoidon vastaava on tietoinen työajoistani ja mieheni työstä ja hän sanoi tammikuun alussa kun hoidossa aloitimme että vuorohoito on ainoa mahdollinen näillä työajoilla, ja oli siitä niiiiin tyytyväinen, kun lapsillamme on pitkiä päiviä tasaamassa monta vapaapäivää. Hoitajat ovat vain erimieltä...

Mitäs sä sanoit niille hoitajille? Keskustele heidän kanssaan järkevästi ja kerro teidän tilanteenne kunnolla. Jos eivät ymmärrä ja asiasta edelleen valittavat, yhteyttä johtajaan. Uskon, että asiat monesti järjestyvät molemmin puolin kun reilusti ja fiksusti keskustellaan.

[QUOTE="alkup";28289810]Tuo yks "...." vastaus oli siis minun.

Lapset ovat vuorohoidossa juurikin sen takia koska työaikani ovat mitä ovat. Eivät kaikki ole virka-aikatyössä.

Päivähoidon vastaava on tietoinen työajoistani ja mieheni työstä ja hän sanoi tammikuun alussa kun hoidossa aloitimme että vuorohoito on ainoa mahdollinen näillä työajoilla, ja oli siitä niiiiin tyytyväinen, kun lapsillamme on pitkiä päiviä tasaamassa monta vapaapäivää. Hoitajat ovat vain erimieltä...[/QUOTE]

Ei pitäs olla erimieltä tollasessa paikassa. Mikäli lasten hoitoajat menevät justiin tarpeenmukaan. Vuorohoidossa kyllä pidetään tiukasti siitä kiinni että lapsen hoitoaika on vain vanhempien työaika+matka. Shoppailut jne eivät kuulu siihen mutta siitä teillä ei ilmeisesti kyse ole.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Mä en nyt ymmärrä, et mikä tässä oli se ongelma?

Jos max. hoitopäivä on 10 h ja sun lapset on hoidossa sen 10 tuntia (8-18), niin eihän siinä pitäis olla mitään ihmettelemistä.

Vielä tämä on saatu pidettyä näin, että hoitopäivä on 8-12 h vaihtelevasti. Mutta miehellä alkaa pian peltotyöt ja vuoden kiireisin aika alkaa, joten pian lasten päivät pitenevät. Jos vuoroni alkaa klo 7 aamulla, työmatkaa 45km, joudun vähän yli kuusi viimeistään viemään lapset hoitoon. Työvuoro loppuu hyvällä tuurilla klo 17, työmatka edelleen se 45km, kello on n 6 illalla kun haen lapset. Yövuoroon kun menen, vien lapset n. klo 13-14 hoitoon ja ehdin itse hetken levätä ennen vuoron alkua, mies hakee lapset ehtooaskareitten jälkeen viim. klo 21. Minä tulen töistä aamulla n. klo 8 ja lapset ovat kotona kanssani, eivät hoidossa.

Nyt, kun peltotyöt alkavat, joudumme ottamaan myös yöhoidon. Lasten isovanhempia rasitetaan lapsilla kerran pari kuukaudessa, heidän vointinsa ja menojensa mukaan.

Kuitenkaan tätä ei kauaa kestä, isompi lapsista menee eskariin ensivuonna ja on jo sen verran iso, että uskaltaa enemmän päästää isänsä mukaan, mutta pienempi ei vielä.

Kuitenkin hoitajat tekevät tästä ongelman. Tottakai ikävöin lapsiani kun olen töissä ja murehdin myös pitkiä päiviä, mutta täytyy lastenkin oppia siihen että vanhemmat tekevät töitä mahdollistaakseen mukavan elämän kaikille. Eikä lapset ainakaan vielä ole kärsineet tästä. Kausiluontoisesti lapsilla on todella pitkiä päiviä mutta kuitenkin vastaavasti paljon vapaata kotona oloa.

Sinähän toimit juuri niin kuin pitääkin. Lapset tarvitsevat turvallista hoita vanhempien töiden ajaksi. Hoitajalle ei kuulu, jos lapset työn takia ovat hoidossa yli 10 h. Tekisin tuollaisesta hoitajasta valituksen. Ei tuo kuulosta yhtään pahalta, kun ottaa huomioon, että lapsilla on myös vapaapäiviä.

Tuli mieleeni, entä entäs jos palkkaisitte tilapäistä hoitoapua jostain esim. tutun kautta tai lehti-ilmoituksella ? Joku nuori nainen, jolla on ajokortti voisi hakea lapset kotiin ja tehdä heille ruokaa ja olla seurana illan. Tuttu olisi parempi, voisi tehdä noita hommia halvemmalla tai esim. vaihtokauppana jostain, esim. saisi käyttää autoanne joskus. Olen nähnyt työnhakuilmoituksia lastenhoitoon kauppojen seinilläkin eli siis nuoret etsivät itse niitä hommia. Jos ei ole autoa tai ajokorttia, lyhyet matkat hoituvat taksillakin jos ei kulje linja-autoja. Toiv löydätte sopivan keinon !

Tavallisessa päiväkodissa on lakisääteinen tuo hoitoaikarajoitus eli maksimissaan 10 tuntia. Siihen voi viranomaiset puuttua jos lipsuu jatkuvasti hoito yli 10 tuntia. Mutta jos on kysen vuoropäivähoidosta, niin silloin pitäisi huomioida päivähoidon tarpeen pituuus yksilöllisesti. Onhan niitä lapsia siellä vuorohoidoissa jopa viikkon hoidossa, viikko kotona periaatteella, koska esim. molemmat vanhemmat voivat olla ruotsinlaivalla töissä.

Mitä tulee työajan lyhentämiseen, sinulla on oikeus neuvotella työantajan kanssa osittaisesta hoitovapaasta, jolloiin työaikasi lyhenee 8 tunnista 6 tuntiin tai 40 viikotyötunnista 30 tuntiin tms.

[QUOTE="Hei";28289953]Tuli mieleeni, entä entäs jos palkkaisitte tilapäistä hoitoapua jostain esim. tutun kautta tai lehti-ilmoituksella ? Joku nuori nainen, jolla on ajokortti voisi hakea lapset kotiin ja tehdä heille ruokaa ja olla seurana illan. Tuttu olisi parempi, voisi tehdä noita hommia halvemmalla tai esim. vaihtokauppana jostain, esim. saisi käyttää autoanne joskus. Olen nähnyt työnhakuilmoituksia lastenhoitoon kauppojen seinilläkin eli siis nuoret etsivät itse niitä hommia. Jos ei ole autoa tai ajokorttia, lyhyet matkat hoituvat taksillakin jos ei kulje linja-autoja. Toiv löydätte sopivan keinon ![/QUOTE]

Miksi pitiäsi palkata? Ap maksaa jo kunnallisesta hoidosta, joten eiköhän se riitä. Kun kerran lapset ovat saaneet paikan vuoropäiväkodista, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmia aikojen kanssa. Lapset ovat hoidossa siellä silloin kun hoitoa tarvitsevat.

Kiitos vastauksista.

Vähän tympääntyneenä hoitajien kommenttiin totesin vain että minä olen töissä, ja lapset hoidossa sen ajan kun olen töissä. Eipä ne kotonakaan voi yksin olla...

Njoo...

Kuten sanoin, tässä työssä on mahdotonta järjestää lyhennettyä työviikkoa. Mahdollisuus lain mukaan kaikilla siihen pitää olla, mutta työn luonteenvuoksi se on suorastaan mahdotonta. Muutoin työnantaja olisi maksanut minulle jo rutkasti ylitöistä... Kaikki kun edelleen eivät istu toimistossa jonka saat suljettua tiettyyn aikaan. Päivystystyö on pikkasen erilaista, ihmiset eivät sairastu kellonaikoja katsellen.

Onpa outoa! Vuorohoitohan on tarkoitettu juuri niille, jotka eivät tee virka-aikaan töitä. Ystäväni lapsi saattoi olla kaksi vuorokautta putkeen päiväkodissa ja sitten taas viikonpäivät vapaalla eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Kun niitä ambulanssikuskejakin tarvitaan, valitettavasti. Voi jessus mikä hoitaja. Olisin itse yhteydessä johtajaan ja neuvotteisin vielä hänen kanssaan tästä "ongelmasta".

Kuulostaa siltä että ovat sellaisia hoitajia joiden peruselämänasenne on: "Kyllä äidin pitää olla kotona kunnes lapset on kouluiässä" ja "En ainakaan omia muksujani olisi mihinkään päiväkotiin vieny...". Ärsyttävää. Puhu johtajalle.

Yhteistyössä