Lapseni huomautti kaverinsa äidin ryyppäämisestä, kaverin äiti suuttui...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei absolutisti kuitenkaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei absolutisti kuitenkaan

Vieras
Lapseni ei ole kotonaan tottunut katselemaan kännääviä aikuisia. Saunan jälkeen otetaan joskus oluet, mutta ei koskan enempää silloin kun lapset läsnä. Nyt lapseni (tyttö 12v) oli tuon kaverinsa perheen mökillä ja siellä tämä kaverin äiti, tapansa mukaan, otti oluen jos toisenkin. Kaverikin oli kuulema puhunut äidilleen, että mene kännikala muualle ym joten ihan muutamasta saunakaljasta tuskin on kyse...

Kaverin äiti on nyt tuohtunut siitä, että hänestä on nyt tehty känniääliö vaikka hän ei paljon edes ottanut. Että jos se on ongelma lapselleni tai meille, lapseni ei voi enää lähteä heidän mukaan. Just. No, yritin selittää, että lapsi ei ole tottunut katselemaan humalaisia aikuisia...

Tilanne on vieläpä se, että joukossa oli myös lapsi, jolla on sen sortinsairaus että luulisi aikuisella olevan sen verran vastuuta, että on skarppina siltä varalta jos jotain sattuu ja osaa sitten toimia. Ja uskokaa pois, olen nähnyt eteei tämän kaverin äidin oluet jää yhteen eikä kahteen!

Minusta se, että hermostuu asiasta noin, kertoo jotain hänen suhteestaan alkoholiin eikä mitenkään positiivisessä mielessä :(

Sitä mä vaan, että onko se nyt kamalaa, että lapseni huomautti asiasta? Ehkä hän tunsi olonsa turvattomaksi vieraassa paikasa, jossa ei yhtään ajokunnossa olevaa aikuista... Onneksi olivat sen verran lähellä, että äkkiä olisin hänet kotiin hakenut jos olisi ollut tarpeen.
Pitäisikö minun nyt muka jotenkin pahoitella lapseni kommentointia tuosta juomisen paljoudesta?!

Ja tuolla ajokunnolla tarkoitan sitä, että jos on ihan pakko syystä tai toisesta lähteä auton rattiin, niin pohjalla saa olla max. yksi olut. Muutoin nollatoleranssi, sitä noudatan itsekin.

Mun mielestä ei ole vieraan lapsen asia huomautella.

Lapsi olisi voinut soittaa kotiin, ja kertoa tilanteen. Mutta en mä oikein tykkää siitä, että lapset kuvittelee voivansa sanella vieraille aikuisille sääntöjä.

Sitä ihmettelen kovasti, että päästitte lapsen mökille sellaisen äidin seurassa, josta tiedätte ettei oluet jää yhteen tai kahteen.

Lapsi olisi voinut soittaa kotiin, ja kertoa tilanteen. Mutta en mä oikein tykkää siitä, että lapset kuvittelee voivansa sanella vieraille aikuisille sääntöjä.

Sitä ihmettelen kovasti, että päästitte lapsen mökille sellaisen äidin seurassa, josta tiedätte ettei oluet jää yhteen tai kahteen.

Mun mielestä taas lapsella on yhtälainen oikeus ilmaista mielipiteensä tai huolensa kuin aikuisella, eikä siihen omaa vanhempaa tarvita äänitorveksi. Toki silloin pitää osata olla asiallinen ja kohtelias, eikä aloittaja juuri avannut mitä hänen lapsensa oli sanonut ja miten, mutta en ymmärrä tätä että lapset saisivat puhua vain vanhempiensa kautta? Tähän liittyy joku arvoasetelma, lapsi on kakkosluokan kansalainen ja hänen näkemyksensä pitää suodattaa vanhemman kautta ennen kuin sen kehtaa lausua julki.

Teilläkö lapsen on kielletty kommentoivan aikusille mitään?

Sattuneesta syystä (joita en nyt tässä viitsi mainita) ajattelin, että tällä kertaa ottaisi maltillisemmin. Olin väärässä.

:( Voi kurjuus, inhottavaa tuollainen.
Toivottavasti lapselle ei nyt kumminkaan kamalan pahaa mieltä tai mitään traumoja jäänyt.
En jaksa käsittää miten toisilla on niin jano ettei voi lasten kanssa ollessa rajoittaa vähän :(

Naurettavaa. Kai se lapsi nyt sanoo sen mitä näkee? Jos ei halua huonoja kommentteja lapsilta, silloin pidetään korkki kiinni.

Ja missä tässä sanottiin, että lapsi oli "koettanut jaella aikuisille sääntöjä"?

Pöh ja pah.

[QUOTE="...";27161845]Teilläkö lapsen on kielletty kommentoivan aikusille mitään?[/QUOTE]
Tottakai saavat keskustella aikuisten kanssa, mutta eivät sanella mitä aikuiset saa tehdä ja mitä ei.

Ollaan opetettu, että jotkut asiat on ihan ihmisen omia asioita, ja meidän päätös sitten on se, halutaanko olla tekemisissä sen ihmisen kanssa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="vieras";27161875]Naurettavaa. Kai se lapsi nyt sanoo sen mitä näkee? Jos ei halua huonoja kommentteja lapsilta, silloin pidetään korkki kiinni.

Ja missä tässä sanottiin, että lapsi oli "koettanut jaella aikuisille sääntöjä"?

Pöh ja pah.[/QUOTE]
"Huomautti kaverinsa äidin ryyppäämisestä".

Käsitin sen, että olisi tosiaan huomauttanut. Eikä vaan viattomasti todennut esim. että "hei, sullahan on oluttölkki kädessä!".

Kukin toimii tavallaan, mutta mä toivon ettei mun lapset huomauttelisi kavereiden vanhemmille asioista. Mun mielestä sellainen on aikuisten tehtävä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Anteeksi sekava ilmaisuni :ashamed:
Lapsi ei huomauttanut asiasta suoraan kaverin äidille, vaan tämä äiti sai kuulla / tietää muuta kautta, että hänen tavastaan ottaa olutta oli ääneen "kauhisteltu".

Lapsi ei huomauttanut asiasta suoraan kaverin äidille, vaan tämä äiti sai kuulla / tietää muuta kautta, että hänen tavastaan ottaa olutta oli ääneen "kauhisteltu".

Ehkäpä menee itseensä ja miettii juomistottumuksiaan. Ärsyttää vanhemmat, jotka eivät osaa käyttää alkoholia kohtuuden rajoissa lasten läsnäollessa!

• Tykkää
Reactions: as if
Muuttaa mun mielestä asiaa aika lailla :)

Saahan sitä esim. kotonaan tai kaverille sanoa, että oli muuten kiva mökkireissu, mutta "Essin" äiti joi kaljaa tosi paljon ja sössötti ja haisi kauheelle, eikä se ollut hauskaa.

Ja edelleen se, oliko se kyseisen äidin juomisella ja sen ällöttävyydellä mällystämistä juoruiluhengessä välituntipihalla kovaan ääneen (mikä olisi sen kaverin kannalta ikävä, äidistä viis), vai vain kuulumisten kertomista, ihmettelyä tai harmin purkamista jonkun kaverin kanssa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mielestäni sinä aapee nyt jeesustelet turhaan. Jos kerran tiesit, että kaverin äiti on alkoholisti, teit erittäin tyhmästi päästäessäsi lapsesi sinne mökille. Etkö tiedä, että alkoholisti voi luvata vaikka kuun taivaalta, mutta ratkeaa silti? Mikään mahti maailmassa ei ole viinaa tärkeämpi. Jos et tätä tiennyt, olet yksinkertainen.

Ennemminkin epäilen sinun kykyäsi olla vastuullinen vanhempi.

"Huomautti kaverinsa äidin ryyppäämisestä".

Käsitin sen, että olisi tosiaan huomauttanut. Eikä vaan viattomasti todennut esim. että "hei, sullahan on oluttölkki kädessä!".

Kukin toimii tavallaan, mutta mä toivon ettei mun lapset huomauttelisi kavereiden vanhemmille asioista. Mun mielestä sellainen on aikuisten tehtävä.

Minun mielestä ympäristö saa huomauttaa liiallisesta viinan käytöstä. Eikä sillä ole edes väliä sanooko sen kohteliaasti vai töksäyttäen. Alkoholismi ei ikinä ole vain sen alkoholistin ongelma, tässäkin tapauksessa se vaikuttaa suoraan omaan lapseen. Ei sitä alkkista tarvii päähän taputella tai asiasta hissutella jos lasten seurassa kännää.

Meidän viinahuurukulttuurissa porukka ei uskalla edes omille sisaruksilleen sanoa, että nämä juovat liikaa (lasten läsnäollessa).

Juopot nyt harvemmin tykkäävät jos joku arvostelee juomistaan, joten kaverin äidin reaktio lieni aika odotettavissa. Eikä noiden juoppojen jutuista kannata enempää välittää, tuskin nyt muutenkaan olisitte lastanne enää heidän reissuihin päästäneet?

Yhteistyössä