Lapset hoitoon vaikka äiti vauvan kanssa kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hoitotäti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hoitotäti"

Vieras
Tässä asia mitä en ymmärrä. Miksi jokaiselle pitää tarjota subjektiivinen hoito-oikeus vaikka äiti olisikin kotona. Tämä on nykyään enempi sääntö kuin poikkeus. Kaikki tuovat lapsensa pois omista jaloista. Miksi pitää tehdä lapsia jos ei itse jakseta niiden kanssa ollenkaan olla???? Ymmärrän tilanteen jossa äiti masentunut ja väsynyt mutta normaalitilanteessa ei voi ymmärtää!!!!!

Sopiiko kysyä, miksi ei? Jos se on kaikille helpompaa, mukavempaa ja yksinkertaisempaa?

Mulla ei ole vielä hoitoikäsiä lapsia, mutta ihmettelen sitä faaattisuutta, miksi omaa elämää ei saisi yhtään yrittää helpottaa vaikka siitä ei kenellekkään ole haittaakaan.

Jaa, no mä kyllä ymmärrän sen siinä tapauksessa, että lapsi on osan päivää hoidossa ja vain tiettyinä päivinä viikossa, lapsi on n. 4-vuotias eli jo kaipaa kavereita joihin on tottunut kokopäivähoidossa ollessaan, naapurustossa ei ole kavereita eikä hirveästi äidin ja isän tuttavapiirissäkään, ja sukulaisetkin kaukana. Vastasyntynyt äidin kanssa kotona, isä töissä. Näin niin kuin esimerkkinä..

Mä ymmärrän. Itsellä on hoitohakemus vasta tekeillä vajaa kaksivuotiaasta, pikkusisarus on vajaa kolmikuinen. Vanhempi lapsi hyppiipomppii seinille, kun mulla ei ole hänelle aikaa ja joudun keskittymään tavallista itkuisempaan vauvaan ja itse hermostun kun joudun jatkuvasti kieltämään ja vahtimaan isompaa lasta vauvan huutaessa taustalla. Ja meidän tapauksessa päivähoitoa käytettäisiin kaksi kertaa viikossa, max. viisi tuntia kerrallaan...

Jos suomesta poistuisi subjektiivinen päivähoitooikeus kyllä säästyisi pitkä penni,tälläsessä taloustilanteessa se on aivan törkeää.Jos on kotona niin miksei se oma kullanuppu vois olla siellä?Vai onko äidit niin laiskoja että on helpompi viedä muksu hoitoon?Ei tarvi laittaa ruokaa,ei keksiä tekemistä,tehä kaikkee kivaa mikä itseä huvittaa!!!!!!!!!!!!!Mtt ongelma tms. sen ymmärrrän jos hoidossa..............

Mun mielestä jokainen kotonaolia saa viedä lapsensa hoitoon jos maksaa itse hoitopaikan.

Mä en näe siinä mitään pahaa jos vanhemmat lapset viedään hoitoon päiväksi. Saavat takamistä ja kavereita jos äiti on pienessä lapsessa kiinni. Mutta minusta ei ole ynteiskunnan velvollisuus maksaa siitä. Jos on hommannut lapsia, pitään niistä pystyä itse huolehtimaan. Joko käymällä töissä ja maksmalla verojen kautta hoitopaikkaa. Tai sitten jos on kotona niin lapsetkin pysyy kotona. En ymmärrä miksi valtion pitäisi kustantaa hoitopaikka jos toinen vanhemmista on kotona.

Meillä tytöt 2,5v ja 5v olleet vuoden verran pph:lla viitenä päivänä viikossa ja nyt helmikuun alusta alkaen 3pvää viikossa. Vauva syntyy parin viikon päästä ja ekan viikon ollaan kaikki kotona mutta sen jälkeen tytöt menevät takaisin hoitoon ja tuo 3 pvää viikossa-rytmi jatkuu. Teen sen ihan sen vuoksi ettei tarvitse riutua karmeissa syyllisyyden tuskisssa jos ei jaksakkaan joka päivä lähteä ulos tai jos sattuukin tulemaan koliikkivauva tms. Ainakin tuo 5v ei kestäis olla päivääkään sisällä ja kaipais mahdottomasti jotain virikkeitä. Joten ihan omantuntoni vuoksi ja lasteni viihtyvyydeksi olen huono äiti ja pidän lapset hoidossa :)

Sen verran mä oon tätä palstaa lukenu et ei oo ensimmäistäkään sellaista normilasta ainakaan jos on nuorempi kotona.
Isompi tai isommat on hoidossa vain ja ainoastaan jokun ammattilaisen kehoituksesta tai käskystä - ainakin palstalaisten muksut

Olen jo useamman vuoden ollut tällä alalla ja voin suoraan sanoa että hullumpaan suuntaan ollaan vaan kokoajan menossa. Nykyäidit ovat suurin osa todella avuttomia. Maalaisjärjen käytöllä pääsisi pitkälle. Mummuja ja pappoja sekä myöskin hoitotätejä käytetään sumeilematta hyväksi kun ei itse jakseta/viitsitä hoitaa.

Sopiiko kysyä, miksi ei? Jos se on kaikille helpompaa, mukavempaa ja yksinkertaisempaa?

Mulla ei ole vielä hoitoikäsiä lapsia, mutta ihmettelen sitä faaattisuutta, miksi omaa elämää ei saisi yhtään yrittää helpottaa vaikka siitä ei kenellekkään ole haittaakaan.

Sille pienelle lapselle ei ole mitään haittaa siitä hoitoon viemisestä? Jotkut vie jopa alle 2-vuotiaita virikehoitoon, hulluinta mitä olen kuullu... Miksi niitä lapsia tekee jos niiden kanssa ei haluta olla ja ainoa tavoite on päästä helpolla?

enemmän minusta kertoo kasvatustyössä olevista tai oletettavasti olevista että keskustelupalstalla arssenoidaan tätä,kun emme tiedä kaikkea kotiloista,lapsen tuen tarpeesta jne.
Me teemme työtä että lapsilla on hyvä olla!

[QUOTE="Hoitotäti";23113124]Olen jo useamman vuoden ollut tällä alalla ja voin suoraan sanoa että hullumpaan suuntaan ollaan vaan kokoajan menossa. Nykyäidit ovat suurin osa todella avuttomia. Maalaisjärjen käytöllä pääsisi pitkälle. Mummuja ja pappoja sekä myöskin hoitotätejä käytetään sumeilematta hyväksi kun ei itse jakseta/viitsitä hoitaa.[/QUOTE]

..ja isit onkin sitten ihan huippuja ja osaavia, vai? Jos isukit olisi enemmän mukana perheensä elämässä, niin olisi äideillä helpompaa.

Lisäksi, jos ei olisi näitä kaikkia älyttömiä vaatimuksia ja nettipalstoja, joilla ihmiset nokkivat toisiaan ja kertovat, miten asiat tehdään "oikein", niin ehkä se ns. maalaisjärkikin tulisi takaisin. Äiti parat luulevat, että eivät osaa lapsiaan hoitaa, kun eivät täysimetä puolta vuotta, tarjoavat muutakin kuin luomuruokaa, eivät ulkoile vähintään kahta tuntia päivässä ja eivät pysty tarpeeksi tarjoamaan "kehittäviä" virikkeitä. Kun sehän on suorastaan lastensuojeluilmon paikka, jos ei kriteerejä täytä.

Voisiko arvon hoitotäti nyt sitten valaista, että missä asioissa me olemme avuttomia ja mikä se kuuluisa maalaisjärki on?

Kas, uunituore aihe. Tästä ei kukaan olekaan vielä tajunnut keskustelua aloittaa.

Jokainen perhe tekee omat päätöksensä. Harvassa ovat minun käsitykseni mukaan ne äidit joilla on alle 2 v lapsi viisi päivää viikossa, 8-9 h kerrallaan hoidossa, vaikka äidit itse ovat kotona.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on hieno asia. Sitä väärinkäyttäviä ihmisiä on ikävä kyllä myös olemassa.

Mä ymmärrän. Itsellä on hoitohakemus vasta tekeillä vajaa kaksivuotiaasta, pikkusisarus on vajaa kolmikuinen. Vanhempi lapsi hyppiipomppii seinille, kun mulla ei ole hänelle aikaa ja joudun keskittymään tavallista itkuisempaan vauvaan ja itse hermostun kun joudun jatkuvasti kieltämään ja vahtimaan isompaa lasta vauvan huutaessa taustalla. Ja meidän tapauksessa päivähoitoa käytettäisiin kaksi kertaa viikossa, max. viisi tuntia kerrallaan...

Peesi! Itse aion viedä syksyllä silloin reilu 2v lapseni hoitoon 10 päivää kuukaudessa kun vauva syntyy syksyllä. Esikko niin vilkas ja virikkeitä kaipaava että sieluni silmillä jo näen kuinka turhautuu jos pitää päivät pitkät olla kotona. Sanokoon muut mitä sanoo! =)

[QUOTE="Hoitotäti";23112940]Tässä asia mitä en ymmärrä. Miksi jokaiselle pitää tarjota subjektiivinen hoito-oikeus vaikka äiti olisikin kotona. Tämä on nykyään enempi sääntö kuin poikkeus. Kaikki tuovat lapsensa pois omista jaloista. Miksi pitää tehdä lapsia jos ei itse jakseta niiden kanssa ollenkaan olla???? Ymmärrän tilanteen jossa äiti masentunut ja väsynyt mutta normaalitilanteessa ei voi ymmärtää!!!!![/QUOTE]

Samaa aina ihmetellyt, vaikken hoitotäti olekaan. Vievät lähitarhapaikat työssäkäyviltä, koska eiväthän kotiäidit jaksa kauan kuljettaa. Työssäkäyvällä on aikaa vaikka kahdenkin bussiyhteyden taakse viedä. Pikkasen vain pituutta lapsen ja äidin päivään mutta mitäs siitä.
Meidänkin talosta aikoinaan kaksi kotona olevaa vei lapsensa tien toisella puolella olevaan tarhaan ja me menimme kaupungin toiselle laidalle, toiseen lähiöön.

Mulla on kotona vauva 7 kk ja lapsi 3 v. on käynyt päivähoidossa (1-vuotiaana aloittamassaan kunnallisesssa hoitopaikassa) koko ajan n. 4 pv/vkossa, 7 h/pv.

Kun on ensin herännyt tunnin-kahden välein yöllä imettämään, en ymmärrä miksi mun pitäisi jaksaa vielä laittaa ruokaa, siivota ja tarjota puistossa turvallinen leikkiympäristö - samalla vahtien että kuopuksen tarpeet tulee tyydytettyä.
Sen sijaan nautin ajatuksesta, että hoitosuhde tuttuihin hoitajiin säilyy; voin itsekin nukkua päivällä hetkisen; tehdä kotityöt, jotta _koko perhe_ voi nauttia 5 tuntia yhteistä aikaa ilman ylenmääräisiä velvotteita.

Vaikka päiväkodissakaan ei ole yhtä hoitajaa näin pientä lapsimäärää varten, eivät hoitajat kuitenkaan joudu osallistumaan samassa määrin muihin tehtäviin (Siivous/pyykkäys, ruoanlaitto, kaupassa käyminen, imetys, imetys, imetys). Tiedän, olen ollut töissä sellaisessa.

Toki lapset eivät saa samaa yksilöllistä kohtelua kuin kotona, mutta todellisuudessa en ehdi enää itsekään kohtaamaan esikoista niin henkilökohtaisesti kuin haluaisin. Sitä paitsi, tuosta 7 h päivähoitoajasta puolet menee syödessä ja nukkuessa - muutama tunti leikkiä kavereiden kanssa ei voi vielä vahingoittaa ketään.

Olen erityisen kiitollinen siitä, että vauvallani on subjektiivinen oikeus äidin läsnäoloon, sylihetkiin, vauvatteluun, hellittelyyn ja silmiin tuijotteluun ilman esikoista kirvelevää mustasukkaisuutta. Lisäksi on ihana kuulla päivähoito-päivän kuulumisina, että esikoiseni on taas saanut nukkua 1,5 h ilman vauvan aiheuttamaa häiriötä. Esikoiseni on silloin tasapainoinen, vireä ja innostunut aina iltaan saakka.

Vauva-arjesta ei etukäteen voi tietää, miten väsynyt tai masentunut vanhempi on. Kaikkia tarpeitaan ei pysty kuvittelemaan ja jokainen vauva on erilainen. Yhtäkkistä tai tilapäistä hoitoa on vaikea saada järjestymään eikä kaikilla ole entisaikojen kaltaisia yhteisöjä ympärillään, kun mummot ja vaarit asuvat muualla. Miksi siis luopua tutusta paikasta, johon lapsi on palaamassa kuitenkin pian takaisin??

Vuosia sitten olin todella uupunut. Kaverini toiselta paikkakunnalta otti yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen. Sosiaalitoimesta tultiin kotikäynnille ja minulle tarjottiin tilapäistä hoitoapua.

Kotiimme tullut hoitaja ei ollut asioista ajan tasalla. Hän kertoi minulle, ettei hän ymmärrä, miksi hän on meillä. Toivottavasti hän ymmärsi selitykseni jälkeen. Ammattilaisen pitäisi kyllä pystyä hoitamaan työtehtävänsä ilman tuollaisia ihmettelyjä. Toivottavasti hoitaja oppi jotain, vaikka epäilen sitä.

Aatelkaas, meillä toi 3v on HOIDOSSA 2-3 päivää viikossa vaikka mä olen vauvan kanssa kotona. Pk:n johtaja ehdotti mulle että mitäs jos isä tois lapsen samalla kun menee töihin niin SINÄ PÄÄSISIT HELPOMMALLA. Mä siis vien lapsen yhdeksän aikaan, ja ajattelivat että mies menee kahdeksaan. Eli lapselle olis tullu n 6,5 tunnin sijaan 8 tunnin päivä. No mies menee meillä seiskaan niin ei onnistu.

Mutta tässä huomataan että tosiasiassa kaikki hoitotädit eivät ole k-päitä jotka tuomitsee automaattisesti ns. virikehoidon. Vaan on oikeasti sellaisia jotka ajattelee kokonaisuutta. Luojan kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja siitäsesittenlähti;23113224:
Mulla on kotona vauva 7 kk ja lapsi 3 v. on käynyt päivähoidossa (1-vuotiaana aloittamassaan kunnallisesssa hoitopaikassa) koko ajan n. 4 pv/vkossa, 7 h/pv.

Kun on ensin herännyt tunnin-kahden välein yöllä imettämään, en ymmärrä miksi mun pitäisi jaksaa vielä laittaa ruokaa, siivota ja tarjota puistossa turvallinen leikkiympäristö - samalla vahtien että kuopuksen tarpeet tulee tyydytettyä.
Sen sijaan nautin ajatuksesta, että hoitosuhde tuttuihin hoitajiin säilyy; voin itsekin nukkua päivällä hetkisen; tehdä kotityöt, jotta _koko perhe_ voi nauttia 5 tuntia yhteistä aikaa ilman ylenmääräisiä velvotteita.

Vaikka päiväkodissakaan ei ole yhtä hoitajaa näin pientä lapsimäärää varten, eivät hoitajat kuitenkaan joudu osallistumaan samassa määrin muihin tehtäviin (Siivous/pyykkäys, ruoanlaitto, kaupassa käyminen, imetys, imetys, imetys). Tiedän, olen ollut töissä sellaisessa.

Toki lapset eivät saa samaa yksilöllistä kohtelua kuin kotona, mutta todellisuudessa en ehdi enää itsekään kohtaamaan esikoista niin henkilökohtaisesti kuin haluaisin. Sitä paitsi, tuosta 7 h päivähoitoajasta puolet menee syödessä ja nukkuessa - muutama tunti leikkiä kavereiden kanssa ei voi vielä vahingoittaa ketään.

Olen erityisen kiitollinen siitä, että vauvallani on subjektiivinen oikeus äidin läsnäoloon, sylihetkiin, vauvatteluun, hellittelyyn ja silmiin tuijotteluun ilman esikoista kirvelevää mustasukkaisuutta. Lisäksi on ihana kuulla päivähoito-päivän kuulumisina, että esikoiseni on taas saanut nukkua 1,5 h ilman vauvan aiheuttamaa häiriötä. Esikoiseni on silloin tasapainoinen, vireä ja innostunut aina iltaan saakka.

Vauva-arjesta ei etukäteen voi tietää, miten väsynyt tai masentunut vanhempi on. Kaikkia tarpeitaan ei pysty kuvittelemaan ja jokainen vauva on erilainen. Yhtäkkistä tai tilapäistä hoitoa on vaikea saada järjestymään eikä kaikilla ole entisaikojen kaltaisia yhteisöjä ympärillään, kun mummot ja vaarit asuvat muualla. Miksi siis luopua tutusta paikasta, johon lapsi on palaamassa kuitenkin pian takaisin??

Tokihan mustasukkaisuutta on, kun itse joutuu hoitoon ja vauva jää äidin kanssa. En lainkaan ymmärrä tätä oikeutta. Tai ehkä ne kaikki lapset ovat nykyään niin häiriintyneitä, vailla jotain diagnoosia, että tarvitsevat ammattyilaista. Normaalille lapselle riittää oma vanhempi ja perhe-elämä ja kerhothan ovat olemassa.

Mä en tajua kans, miksi tehdä lapsia jos ne hoitaa joku muu. Että pääsee helpommalla? Älkää tehkö lapsia, tai tehkää vaan se yks jos täytyy vaan päästä aina sieltä missä aita on matalin.

Yhteistyössä