Lasten jouluruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miracles
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miracles

Aktiivinen jäsen
26.04.2006
13 186
1
36
Mites teillä, onko lapsille varattu jouluksi jotain "omaa" ruokaa (esim. makaroonilaatikko) vai syövätkö jouluruokaa?

Minä olen henk.koht. sitä mieltä, että lasten on myös opittava syömään jouluna samaa mitä me aikuisetkin, makaroonilodjua (esim) syödään ihan tarpeeksi tavallisena arkena.
Ei ne siihen kuole, jos yhden päivän ovat vähän vähemmällä ruoalla kuin normaalisti. :saint:

Laitan aina jotakin muutakin, kuin perinteisiä jouluruokia. Pojat kyllä maistavat melkein kaikkea. Jouluruokailun on tarkoitus olla mukava ja rauhallinen, pitkällä kaavalla. Ei huutokonsertti tai pakotusta syömään hampaat irvessä.

Lapset syövät ihan sitä samaa mitä mekin. Perinteisiä jouluruokia siis. Ja mielellään syövätkin, ovat syöneet vuoden vanhasta saakka. Eivät oo nirsoja :)

Kinkkua lapset eivät syö, henkisen allergian takia, mutta kalkkunaa, kalaa, laatikoita yms kyllä.

Samaa ruokaa söi jo hieman reilu 1v:nä. Söi minkä soi. Kyllä sitä aina jotain kurkkuun menee. Nyt reilu 2v:nä katsotaan miten hyvin nyt ruuat menee. Eihän sitä voi tietää tykkääkö vai ei, jos ei tarjoa :)

Samaa ruokaa.
Kylmät kalat ja perunat tekee hyvín kauppansa samoin kinkku ja perunalaatikko.
Rosollista eivät piittaa ja siksi pöydässä on myös pelkkää punajuurta ja raakaa porkkanaa lapsille.
Hillosipuli, suolakurku, pikkelssit yms. maistuvat erinomaisesti.

No MÄ en tykkää jouluruuasta, mutta lapset syövät sitä porukoilla ihan normaalisti.

Sehän on ihan perusmautonta suomalaista ruokaa, että ei sitä tarvi nyrpistellä :whistle: :whistle: :whistle:

(Mua ei sitte lasketa, sika ei iske, eikä juurekset tai raaka kala... ;) :D )

Meillä otetaan lapsen mieltymykset siinä mielessä huomioon että joulupöytään tulee esim. rosollin lisäksi tavallista salaattia, maustelimpun lisäksi ihan tavallista leipää ja glögin ja torttujen (joita ei syö) lisäksi jälkkärinä on mehua, piparia ja jätskiä, kaikille siis löytyy varmasti jotain mieluista syötävää, tosin uskon taaperon syövän mielellään perinteisiä jouluruokia vanhempien esimerkkiä seuraten.

Mutta jos vaikkapa lasten ollessa isompia tulisi vaihe jolloin tietäisin jo etukäteen että jouluruuat ei maistu ollenkaan niin en näe mitään syytä miksen laittaisi tarjolle myös sitä makaronilaatikkoa, niin että lautasella ois myös pienet maistiaiset muitakin ruokia. Meillä ainakin tällä hetkellä syödään aika harvoin koko perheen kesken yhdessä niin toivoisin lapsille jäävän joulusta muistoksi kiireettömän yhdessäolon ja että jouluruokailukin olisi iloinen muisto eikä väkisin pahojen ruokien keskellä istumista. En usko että jouluruokien syömään oppiminen "vaarantuisi" siitä jos lapsia ei joka vuosi pakoteta niitä ottamaan. Itsekin olen joskus yläasteikäisenä inhonnut esim. porkkanalaatikkoa ja nyt syön sitä taas ihan mielelläni.

Yhteistyössä