LOKAKUISET 2006 (uusin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nostan meitä nyt ylöspäin kun ollaan tiputtu aika kauas...

Meidän poika on lähtenyt nyt ryömimiskonttaamaan. Jalat on konttausasennossa mutta kädet ed. kyynärvarsien varassa. Mutta luokittelisin tuon enemmän konttaamiseksi kuin ryömimiseksi. Meidän lokakuinen nyt siis 9,5kk. Kaverin kaksi kuukautta nuorempi lapsi jo konttaa täyttä häkää ja nousee istumaan...meidän poika taitaa olla aika hidasta sorttia?? Eihän me toki vertailla! =)

Muuta ihmeellistä ei kuulukkaan...mies ed. lomalla ja ollaan nautittu perhe-elämästä. Ja enpä ole juuri täällä netissä kerennyt käymään. Mutta elokuussa ehkä taas enempi kun mies lähtee töihin ja syksy alkaa...

Nyt mentävä...

Käykäähän ilmoittautumassa muutkin... =)

Tere!
Kiirettä pitää gradun kanssa, käyn välillä piipahtamassa ja kirjoittelemassakin jotain, mutta surffaillessa menee helposti koko aamupäivä jos heittäytyy laiskaksi...

Mitäs kertoisin viime viikkojen kuulumisista..? Noh, Viktor sekä ryömii että konttaa, hieman kumpaakin sekaisin. Joka paikassa pitäisi olla nousemassa seisomaan tai vähintään olla polvillaan. Pari kertaa poika on jo seissyt pinnasängyssään, jonka laidat ylettävät vain rintakehään asti joten kohta tuo tuleekin sieltä yli. Sänkyprobleema on siis mielessä.

Kovasti höpöttää ja sanoo välillä mammammamm - haluamme uskoa että hän tarkoittaa minua. Esikoinen aloitti saman samanikäisenä ja sanoi 10-kuisena ensimmäiset sanansa, saas nähdä pistääkö velipoika paremmaksi. Muutama päivä sitten Viktor oppi taputtamisen jalon taidon, ja nyt hän on ruvennut nostamaan käsiään ylös kun mamma tai isi tulee ottamaan syliin. Voi että se kasvaa nopeasti!

Iloinen poika yleisesti ottaen, mutta luonnetta näkyy enemmän ja enemmän päivä päivältä. Itku tulee heti kun harmittaa, vaikkapa jos vessan (Viktorin lempihuoneen...) oven sulkee nenän edestä tai isosisko ottaa lelun kädestä. Nukahtaminenkaan ei ole yhtä helppoa kun päivän mittaan on tullut niin paljon uutta informaatiota pieneen päähän.

Neuvolassa ei olla käyty pariin kuukauteen, kohta pitäisi päästä siihen 8kk:n neuvolaan kun pikkumies on jo yli 8½kk... Saataisiin hieman mittojakin. Veikkaus on 12,5 kg ja jotain 80 cm vaatekoosta päätellen, ja kun tuollainen jässikkä vääntää vastaan vaikka peppua pestessä niin on vanhemmat helisemässä.

Tämmöistä meillä, kaikki hyvin lasten osalta (kohta varmaan saadaan taas joku vatsatauti...). Teimme toissapäivänä tarjouksen asunnosta vanhalta kotipaikkakunnalta, joten kovasti ollaan hakeutumassa sinnepäin. Jännittää aika paljon, ensimmäinen omistusasunto kyseessä. Sormet jo syyhyävät tulevaa pintaremonttia ajatellen, voi kunpa vaan saatais se kämppä!

pitkästä aikaa...
Nyt on kaikki kesän juhlat juhlittu, on ollu rippijuhlat,häät ja ristiäiset ja ne hautajaiset alku kesästä. Poika oli rippikirkossakin ja nukku melkein koko kirkon ajan ja häissä oli kans tosi nätisti. :)
Meillä pien ukko vaan konttaa ja kovaa vauhtia eteenpäin ja joka paikkaan pitää nousta seisomaan. Äiti saa vaan juosta perässä :) Tänään poika vilkuttikin eka kertaa ihan oikeesti, lähettiin tätinsä luota niin vilkutti tädilleen kun lähettiin :)
"sanoja" alkaa tulla...tai siis mixkä sitä nyt sanotaan...jokellusta tavuja yhdistäin. Tänä aamuna oli vauva kova sana...mutta tuskin toinen vielä tajuaa mitä se tarkoittaa...
Luonnettakin alkaa löytyä, aina kun kieltää ja varsinkin kovemmalla äänellä niin toinen rupeaa itkemään ja sit eikun uudestaan kiellettyyn paikkaan...
Oletteko muuten jo harkinneet kohta puoliin antavanne oikeeta maitoo lokakuisille? mitenkähän ois hyvä aloittaa...normi maitoo korvikkeen sekaan?
Taidan jatkaa surffausta-
Hyvää kesän jatkoa kaikille!

nostelempa tätä ylöspäin kun ollaan pudottu...
minnekkä kaikki on hävinny? vai joko on ihmiset töihin palailleet vanhempainloman jälkeen...? itelläni loppu vanhempainloma eilen, eli nyt ollaan kotihoidontuella...ajattelin että ainakin vuoden loppuun kotona olen, kahto sit mitä tekee...
Poika sai viikonloppuna uuden "isojen poikien" turvaistuimen, ostin Carenan ferrari teko rosso-istuimen...siinä on sit istuinta koko turvaistuin ajaksi :)
Poitsu seiso täs kerran jo ilman tukeekin, mut se oli vaan sen kerran...no kyl se siitä ja ei kyl mitään kiirettä oo kävelemään tms. lähtee...
Mutta hyvät viikon jatkot muille!

Moips pitkästä aikaa!!!

Ollaanpa tiputtu alas, joten nostatus on paikallaan ja kuulumisten vaihto. Me ollaan lomailtu ja reissattu, joten koneella käynti on näin kesällä jäänyt...

Eli meiän tyllerö konttaa kovaa vauhtia ja nousee tukea vasten seisomaan. Onneks ei vielä ole lähtenyt käveleen, sillä järkeä sais päähän tulla vielä lisää. Suu käy koko ajan kuin papupata ja tietty kaikki kielletyt paikat kiinnostaa.

Me ostettiin heinäkuun alussa jo brion turvaistuin autoon ja tyllerö istuu siinä tyytyväisenä. Pää vain meinaa retkahtaa eteenpäin, kun uni tulee. Me ostettiin niskatyyny, joka laitetaan sit kaulan ympärille uniaikaan. Eipä sit niskoille ole paha asento. Ainoo huono homma tässä on se, että kaukalo oli kätevä vauvauinnissa. Neiti pysyi siinä paikallaan, mut nyt täytyy miettiä joku toinen istuin, kun jouduttiin palauttaan serkulle se kaukalo. Onkos hyviä ideoita, missä neidin sais pysyyn paikallaan, kun mä suihkuttelen?

Mä jäin kans nyt elokuun alusta hoitovapaalle. Aluks anoin sitä vuodenvaihteeseen asti, mut tarkoitus on olla ens syksyyn asti ellei mitään ihmeellistä tapahdu. Voipi olla, että uus äippäloma alkaa ennen sitä... Katotaan... Mutta palaillaan linjoille, nyt tästä lähtien ahkerammin!

Terve taas pitkästä aikaa!
Eipä tässä mitään uutta oikeastaan Viktorin suhteen, vauhti vaan yltyy ja poika kävelee jo muutaman askeleen tukea pitkin. Hänellä on kamalan tylsää vain minun kanssa kotona, kun sisko on päiväkodissa eikä kotona painimassa broidin kanssa. Mamma saa sitten juosta hikisenä pojan perässä kun reittinä on liesi-tiskikone-töpselit-vessa-vaipparoskis ja alusta taas. Muina aikoina hän seurailee minua: lahkeessa roikkumis-vaihe on saapunut huusholliimme eikä kotitöitä saa mitenkään tehtyä.

Syyskuussa onkin miehen hyvä jäädä lasten kanssa hoitovapaalle, kun tuntuu ettei ole mitään järkeä pitää esikoista tarhassa kun en saa tehtyä gradua päivisin juuri lainkaan. Hoitovapaa tulee siinäkin mielessä hyvään jamaan että saamme ryhtyä remontoimaan ostamaamme kämppää lokakuun alussa, jee!

Muuttokuorma kulkee kolmen vartin päähän vanhaan kotikaupunkiin, jossa mm. me vanhemmat olemme lukioikäisinä tavanneet. Isovanhemmat ovat sitten 2 ja 20 km päässä, mikä on loistava etäisyys, jättäen silti "hajuraon". Minä alan kulkemaan tunnin työmatkan bussilla stadiin.

Nyt poika istuu väsähtäneenä sylissäni, taidan mennä keinutuoliin keikuttamaan hänet toisille päiväunille. Mukavaa loppukesää teille kaikille jos en ehdi enempää kirjoittelemaan!

AaVee

Heipat kaikille pitkästä aikaa! Harvaksi on käynyt kirjoittelut. Poika täyttää tämän kuun lopussa 10 kk. Täällä kanssa ryömimiskonttaamista ilmenee. Kontatakin osaa, todisti sen nurmikolla kun ei "viitsinyt" ryömiä pitkässä ruohossa. Kotona kovalla lattialla ilmeisesti mielummin ryömii toistaiseksi.

About viikko sitten poju nousi tukea vasten seisomaan. Ensin vaivalloisesti, nyt jo tosi nopeasti. Pysyy hyvin pystyssä jo, eikä ole onneksi satuttanutkaan itseään.

Viime yönä sattui kumma tapaus. Poika rääkäisi aamuyöstä oikein karmaisevan huudon. Ei ollut itkua, pikemminkin sellainen aikuisen karjaisu. Nostin pojan heti ylös, laitettiin valot päälle ja katsottiin mikä on hätänä. Ei näkynyt mitään, mutta poika vain tutisi ja hengitti ikäänkuin olisi pelästynyt jotakin todella kovasti. Otin hänet viereen nukkumaan ja seurasin hengitystä. Pitkän aikaa oli sellainen outo hengitys, vaikea selittää. Sitten lopulta rauhoittui siihen. Ei itkenyt yhtään, tämä oli jotain ihan muuta. Näki ilmeisesti todella karmaisevaa unta. Minä näin myös todella pahaa unta, tästä pojastani. Unessa poika oli menehtynyt. Kamalaa!

Onko teille vastaavaa tapahtunut?

Hellettä pitelee, vauvamasu on vieläkin osittain tallella, vaikka salilla olen käynyt ahkerasti ja lenkillä. Läskit eivät millään tahdo hävitä. Vielä on kymmenisen kiloa ylimääräistä jos oikein hoikaksi haluan, seitsemisen kiloakin olisi riittävä laihdutus.

Mukavaa elokuun jatkoa kaikille!

ariel + poju kohta 10 kk

Nostan samalla kun keskustelen itseni kanssa. :)

Kyllä nyt on jännät paikat pojun kanssa. Hetkeäkään ei voi jättää ilman tarkkailua. Poika seisoo jo aika tukevasti, mutta tukee milloin mihinkin. Kerrankin tuoliin, joka sitten kaatui poikaparan päälle. Menohalut ovat niin kovat, ettei mikään tunnu niitä rajoittavan. Nukkumaanlaittaminenkin on nyt hankalampaa, unipussista huolimatta poika nousee kuin vieteriukko niin kauan kuin vain virtaa riittää. Puolinukuksissakin vielä pyrkii ylös. Joskus olen nukuttanut siten, että makaan itse viereisessä sängyssä, ja painan pojan hellästi takaisin petiin kun yrittää väkisin ylös. Monesti se on auttanut. Yötutti (sellainen renkaaton malli) on ollut tosi tärkeä ja maitoa hän juo aina tuttipullosta ennen nukkumaanmenoa. Sängystäni löytyy aina vähän vajaita tuttipulloja. Piti hankkia sellaisia valumattomia tuttejakin, ettei maidot valu vahingossa sänkyyn. Kivat hajut tulee näin helteellä muuten. Tuttia hän ei ole muuten käyttänytkään, ainoastaan nukkuessaan. Joskus harvoin pidemmille automatkoille otetaan tutti mukaan, muttei sitä tarvitse, ellei hän nuku autossa.

Ihana pikku veitikka on alkanut "pussaamaan" kaikkia perheenjäseniä. Pussatessa tuntuvat aina hampaat poskea vasten. :)

Lenkkeilystä poika on tykännyt kovasti. Olemme käyneet päivittäin heittämässä tunnin, puolentoista lenkkejä. Siinä ohenevat mukavasti isi ja äitikin. :)

Kirjoitelkaahan muutkin lokakuulaisten äidit välillä! Syksyä pukkaa, synttäreitäkin kohta.

Hei pitkästä aikaa!
Täällä on palattu pitkästä kesälomalta (2kk) Etelä-Suomesta. Olipahan ihanaa!
Nyt sitten alkaa arki ja muuttotouhut!

Täällä poju 10kk kävelee jo hienosti tuetta huoneesta toiseen! On muuten supersuloista, kun on itse esim. keittiössä ja poju tulee makkarista kädet ojossa kävellen luokse. Hassua miten nopeasti aika on mennyt.. juurihan tuo pienokainen vain makasi massullaan lattialla.

Nukutaanko teillä muilla muuten yhdet vai kahdet päikkärit? Täällä ilmeisesti ollaan siirtymässä yksiin.. ainakin siltä on nyt parina päivänä näyttänyt.

nyt syömään! Kirjoittelemisiin!
-ikionnellinen-

Moips!

Voi. kun kuullosti ariel69 tutulta monet asiat! Meidän neidillä on on kans kova vauhti päällä neiti konttailee paikasta toiseen. Seisominen tuen kanssa onnistuu ja pieniä matkoja kävelykin tuen kanssa. Ja se pussailu on kans meille tullut uutena taitona. Söpöä!

Neiti on muuten lähes aina oikein aurinkoinen, kun paikalla on muita ihmisiä tai ollaan reissussa. Keikistely ja muiden hauskuuttaminen on hänen lempipuuhiaan. Eipä hän meillekään juuri kiukuttele, joskus iltaväsyä... Tähän asti ollut aika iisi pakkaus. Katotaan miten käy uhmaiässä...

Meillä nukutaan edelleen kahdet päikyt ja mieluummin rattaissa. Niihin neiti nukahtaa aika helposti, jos vaan on uniaika. Liikkuminen on niin vinhaa, että rattaissakin on pakko käyttää koko ajan valjaita. Kerran kaupassa neiti jo tipahti rattaista, mutta onneks iskä sai tytön kiinni.

Tosiaan kohta on 1 v. synttärit. Ajattelitteko mennä valokuvaamoon synttäreiden kunniaks? Me mennään, niin sitten on kiva vertailla kuvia omaan 1 v. kuvaan...

Toivotaan, että linjoille ilmestyy muitakin lokakuisia kesälomilta!

Voi Ikionnellinen kuinka ihanaa, että poika jo itse kävelee ilman tukea! Saa nähdä milloin meillä moinen onnistuu. Eilen hankin kävelytuolin, jospa siinä viihtyisi sen aikaa että saisin välillä edes suihkussa käytyä. Viimeksi poju konttasi suihkuun perästä ja sai tietysti osansa. :)

Juu Kerde - tuo valokuvaamo on hyvä idea, tai pikemminkin muistutus. Olisihan se ihanaa. Esikoinenkin sai 1v kuvansa valokuvaamossa, joten kai pikkuveikkakin sen on ansainnut. :) Mulla ei vaan taida olla itsestäni yhtään 1v kuvaa, ehkä jotain mustavalkoisia. (Katso vuosimalli).

Poju nukkuu kahdet päiväunet yleensä. Yöt ovat menneet kohtalaisen hyvin. Valitettavasti hän vaan herää jo 5 - 6 aikaan!

Mukava ukkoskuuro tänään!? Koko piha ihan kuralla.

Vointeja!

Ihanaa, että ketjuun on saatu taas eloa!

Heti alkuun pitää kysyä arielielta, että mikä on "yötutti"? Ja miksi sen pitää olla renkaaton. Meillä on sama tutti käytössä yöt ja päivät ja siinä on rengas.

Poika on noussu seisomaan jo kaksi kuukautta, muttei kuitenkaan edes yritä ottaa askelia. On toki muutaman kerran kaatunut ja kaatanut mm. tuolin päälleen, joten lieneekö arkuus iskenyt. Ootteko muuten pitäneet kenkiä myös sisällä? Terkkari neuvoi, että mitä pienempänä vauva alkaa seisomaan, sitä tärkeämpää on pitää kunnollisia kenkiä tukemassa nilkkaa. Meille kävi vaan niin ikävästi, että kengistä lähtee väriä ja suu on aina musta kenkien käytön jälkeen. (Vaikka ne puetaan jalkoihin, niin silti jostain syystä ne löytyvät aina suusta...)

Moikka taas,
ilmoittelen vaan olevani täällä taustalla!

Jaana, me emme ole käyttäneet pojalla kenkiä sisällä, hän hikoaa jaloista niin paljon että sukatkin ovat aina ihan nihkeitä. Isänsä poika... Hyvin tukevasti hän näyttäisi askeltavan. Poika siis, ja isäkin. ;) Mahtavaa Ikionnellinen että teidän poika jo kävelee!! Ajatelkaa, kohta nää ei oo enää vauvoja, nyyh...

Viktor tajusi tänään että leikkimopoa (sellaista Plastoa) voi työntää ja kävellä perässä. Täytynee virittää esikoisen vanha taaperokärry niin ettei se kippaa, niin poikakin pääsee "jaloittelemaan". Kohta hänen on varmaan pakko lähteä kävelemään, sillä vaikka konttaisi kovaakovaakovaa niin isosiskon perässä ei pysyisi millään!

Toinen taito josta olen ihmeissäni on ymmärrys peruuttaa alas isosiskon lastensängystä! Tietty välillä tullaan myös pää edellä, mutta muistan esikoisen olleen varmaan vuoden ikäinen ennen kuin edes ruvettiin harjoittelemaan oikeaoppista telemark-alastuloa. Viktor taas on niin pitkä että hän pääsee sohvalta alas kädet edellä ylettäen lattiaan!

Oletteko jo antaneet maitotuotteita lokalapsillenne? Meillä poika on jo maistellut raejuustoa ja viiliä, sekä tavallisella ruokacremellä höystettyä kalaa, eikä ole vatsaongelmia. Taidan kiihdyttää maisteluvauhtia niin välipaloihin saa vaihtelua (aina sitä samaa banaania...) ja pääsemme eroon korvikkeen kanssa lotrailusta.

Entä juodaanko teillä tuttipullosta, nokkamukista vai tavallisesta mukista? Viktor on suhtautunut hieman nihkeästi nokkamukeihin joten tuttipullo on pääasiassa käytössä. Olen pitänyt nyrkkisääntönä sitä että kun itse osaa juoda tuttipullosta, on aika jättää se pois. Nyt poika opettelee taitoa. Öisin vielä syö (kerran) pullosta.

Onko kenenkään lokakuinen jo oppinut sanoja? (en millään muista kertoiko joku jo asiasta?!) Montako hammasta "teillä" on? Viktorilla on kolme alhaalla ja juuri esiin tullut eka ylähammas. Toinenkin ylänökö taitaa vaivata, sen verran kärttyinen nuorimies on ollut viime päivinä ja ÖINÄ!

Nyt lounasta laittamaan! Mukavaa syksyn alkua teille!

AV

Heipä hei todellakin pitkästä aikaa!!

Yritin lukea kaikkien kirjoitukset mutta oli aika pikaluku joten en varmaan hoksaa kommentoida kaikkeen...=/

Meidän lokakuinen on nyt oppinut myös konttaamaan ja tukea vasten osaa nousta seisomaan. Kävelee joten kuten kun "kävelytetään". Me käytiin viikko sitten 10kk neuvolassa ja poika oli 78,5cm pitkä ja painoi 9865g. Pitkä ja hoikka edelleen.

Olen nyt viikko sitten aloittanut antamaan muuta kuin kaupan purkkeja(siis niiden sisältöä, ei purkkeja =D ) Kieltäytyi noista purkkuruuista. Joten olen itse yrittänyt tehdä pojalle kevyemmin maustettua (melkein maustamatonta) ruokaa. Riisiä, makaroonia, perunaa, kanaa, jauhelihaa yms. Hedelmiä myös ja kasviksia. Tunnen oloni ihan ihmeäidiksi kun kokkailen melkein joka ruualle kaksi eri ruokaa...(en yleensä kauheasti viihdy keittiössä) Korvikemaito on vielä käytössä mut on kyllä kesällä maisteltu jäätelöä ja jugurttia yms. Nyt ostin viiliä että sitä kokeillaan. En ole huomannut mitään mahavaivoja.

Arki on kesän jälkeen alkanut. Meillä oli muuten mies kotona sen isäkuukauden. (vanhempainrahakauden 2 vikaa viikkoa ja 2 ylim. isyysvp viikkoa) ja hänellä on nyt vielä 3vko kesälomaa pitämättä.

Mä olen kanssa jäänyt kotihoidontuelle. Ja toistaiseksi tarkoitus olla kotona. Voisi ehkä ajatella menevänsä töihin ensi kesäksi...mutta toisaalta on puhuttu kolmannesta lapsesta joten sen voisi tehdä ennen töihin menoa...en meinaa nuorene enää tästä...syyskuussa täytän 29v. Miten sitä onkin näin vanha jo??? muistan vielä kun minun tätini oli 29v....ja nyt sit olen itse...paljonko se täti sit nyt on...??? en muista =D

Eipä muuta nyt välipalalle ja sit kiinteytysjumppaan...maha on täälläkin tallella...ja ylimääräisiä kiloja se 5-7kg. Lokakuisen raskauden aikaiset kilot on jo lähteny ja vähän enemmänkin mut esikoiseltä jäi 10kg ja niitä nyt sit olen yrittänyt karistella.

=) nyt menen...pidetään linjat vilkkaina ja ensi kerralla keskityn tähän hommaan paremmin!

Meilläkin käytiin jo alkukuusta 10kk:n neuvolassa, pituutta 71cm ja painoo 8130g...kaikki oli muutenkin ok, neuvolassa naurokin neuvolatäti et taitaa poika olla aika menijä :D
Sit vastailemaan...eli meillä nukutaan yhet päikkärit, yleensä jopa 2-3 tunnin unet päivässä.
Maitotuotteita ollaan jo maisteltu aika paljonkin...jäätelöö(jonka perään poika on ihan hulluna),viiliä,jugurttia (jota yleensä annan kerran päivässä)...oikeeta maitookin oon jo sekottanu korvikkeen sekaan, eikä mitn. mahavaivoja oo ollu... :)
Meillä juodaan edelleen tuttipullosta ja minä juotan...poika kyllä osaa pitää pulloo käsissään mut ei oikein ymmärrä et sitä pitäs osata "nostaa ylöspäin" et sieltä maitookin tulis...Nokkamukia oon kokeillu, mut ei oikein suostu siitä juomaan, paremmin juo kun juottaa ihan oikeesta mukista...no jotkut ei juo ollenkaan nokkamukista...
öisin herää vielä syömään, tuntuu et se on vaan tapa...mut ei se mua häirihe kun oon siihen jo niin tottunu...
täällä ei sanota vielä sanoja, "puhutaan" vaan sitä omaa kieltä :)
Hampaita on pojalla nyt 7, neljä ylhäällä ja 3 alhaalla...puree muuten aika kovaa jo :)
Ajattelin lähteä pojan kanssa ensiviikolla perhekerhoon kun ne täällä alkavat...saadaanpahan jotain vaihtelua arkeen ja ehkä uusia kavereitakin...
Mietin sitäkin että jos syksymmällä kun alkaa äiti-lapsijumppa niin rupeaisi käymään sielläkin, ei siitä varmaan ainakaan haittaa olisi :D
Tosiaan 1v synttärit lähestyy....mihinkä se aika on mennyt, äskenhän poika vasta syntyi :)
hirvee into on jo rueta synttäreitä valmistelemaan...no kohta sitä voi jo kutsukortit tehdä yms. kun ei niihin synttäreihin ole kumminkaan enää kun reilu kk :)
Laskeskelin juuri et jos kaikki ketä meinasin kutsua tulee niin meille tulee synttäreille n.30henkee...
1vuotis kuvaa en oo vielä sen enempää miettiny et käytänkö ihan valokuvaamossa vai otanko itse kuvia ja teetän sitten niistä isompia kuvia kummeille ja isovanhemmille...saa nähä, pitää miettiä...
mutta kai sitä pitää taas kotihommia mennä tekemään, ne kun ei koskaan lopu :)

Poika tänään 10 kk ja maanantaina neuvolassa mittuna 77,5 cm ja 10,8 kg. Kivasti on kasvanut.

Ensimmäinen sana oli "äiti" muutama viikko sitten. Ah, miten se oli ihana kuulla elämänsä ekan kerran oman lapsen suusta. Olihan hän harjoitellut äitiäitiäitiä jo viikon verran, kun sitten eräänä aamuna heräsi vieressäni, tarttui poskeeni ja sanoi "äiti". Vieläkin tulee tippa linssiin sitä hetkeä ajatellessani.

Vauva on noussut pystyyn jo kaksi kuukautta, muttei ota askeleita. Enkä ole kävelyttänyt, koska jostain luin, että saa kävelyttää vasta, kun vauvalla itsellään on intoa siihen.

Päiväunia nukutaan 1 - 3 kertaa päivässä. Hirveästi päivät vaihtelevat keskenään.

Maitotuotteita olen antanut vasta muutaman kerran ja nekin rahkaa. Hyvin on maistunut.

Mihin vielä piti vastata? Ai niin, nokkamuki/tuttipullogallup: Juo maitonsa pullosta ja veden nokkamukista. Molemmat joudun auttamaan. Neuvolatäti neuvoi antamaan, sitten aikanaan, oikean maidon nokkamukista eli ei sitä lainkaan pulloon. Mutta taidamme odottaa sen antamista vuoden ikään asti.

Tajuttoman nopeaan on vauva-aika mennyt. Ihan kohta edessä on taapero. Nyyh!

Heipskukkuu!!!
Mukava kuulla teidän vaavien kuulumisia. Tai eipä ne enää kauaa ole vaaveja, kun menevät ja kehittyvät niin nopeaa tahtia. Meillä juodaan nokkamukista tai sitten välillä hörpyttelee mukista. Nokkamukista neiti osaa juoda itsekin, jos vaan ei kiinnosta muuten sen mukin pureskelu. Tuttipullovaiheen jätin tarkoituksella väliin, kun tissimaitoa on riittänyt ja puuro maistunut eli vellejäkään ei ole syöty. Pari päivää oon antanut maustamatonta jogurttia ja se on tuntunut kelpaavan. Huomenna vois ottaa uuden maitotuotteen välipalaks viiliä tai rahkaa...
"Puhetta" eli vauvakieltä tulee neidin suusta jatkuvalla syötöllä. Äiti sanaa hokee, mutta enpä tiedä tarkottaako se mua vai onko hokema...
Mukavaa alkanutta viikkoa!

Tervehdys tältäkin suunnalta pitkästä aikaa!

Tänään oltiin 10 kk neuvolassa (ikää kylläkin jo 10,5 kk). Strategiset mitat olivat 81 cm ja 10900 g, eli hyvin on kasvettu viime aikoinakin. Kontataan kovaa ja roikutaan joka paikassa, sekä mutrustellaan suuta. Unien kanssa on edelleen ollut ongelmia, nyt olen muutaman yön pitänyt lempeää "unikoulua", eli antanut huutaa mutta mennyt kyllä huudon yltyessä paniikinomaiseksi. Samalla aion vieroittaa tutista, jota meidän poika ei tosin koskaan ole pahemmin syönyt. Olen ollut aika väsynyt viime aikoina pojan herätessä öisin 5-10 kertaa yössä, vaikka ei enää syökään silloin mitään. Toivon mukaan unikouluilu auttaa asiaan.

Oikeita maitotuotteita en ole vielä antanut. Aion odotella vuoden ikään. Veden poika juo jo vallan taikamukista ihan itse, juo myös reissussa maidon siitä. Iltaisin ja unille mentäessä juo maitoa tuttipullosta. Juttua kyllä tulee, muttei äidin ymmärtämää =). Muutamia sanoja kuten ankka, äiti ja isi hakee aika usein.

Kivaa, että täälläkin on alkanut tapahtua! :)

Jaana123, yötutti on oikeastaan samanlainen kuin tuo renkaallinen, mutta ilman rengasta. Se rengas vaan tuntuu olevan tiellä yöllä, kun poika kääntyilee ja riuhtoo sängyssä. Renkaallinen tutti ei meinaa pysyä suussa, varsinkaan alkuaikoina, kun imuote oli vielä hakusessa. Lisäksi poju tykkää leikkiä tutin renkaalla, kun siihen saa niin kivasti sormen ujutettua.

Poju laittoi juuri telkkarin päälle, taitaa olla 10 kuisella tylsää. ;)

Alkaa olla kylmät ilmat täälläkin. Poitsulla on ollut kuumetta jo viikon, räkätauti ja alkava korvatulehduskin. Sai ensimmäisen kerran antibiootit. :/ Aamulla tuli vähän vertakin rään joukossa. Voi ressukkaa.

Täytyis varmaan mitata ja punnita poitsu, mutta veikkaan että on n. 11 - 12 kg ja 80 cm. Iso poika.

Talvihattuja kaivelin varastosta, mikään viimevuotinen ei tietenkään mahtunut enää. Hankin sitten uuden ihanan neulemyssyn, missä on neljä tupsua jokaiseen ilmansuuntaan, hih. Ihanan näköisiä nuo uudet talvihatut. Tossutkin piti hankkia ja sellaiset kengät, millä voi ottaa jo ensiaskeleita. Ei oikein kehtaa pelkissä sukissa poikaa ulos viedä. :)

Poju leikkii edelleen kaukosäätimellä, on onnensa kukkoilla kun saa sellaisen käteensä. Tietokoneet kiinnostaa myös kovasti, taitaa olla nörtti kuten vanhempansa. :)

Pääsinpäs eilen kurssille, isosisko hoisi poikaa pari tuntia. Ihan hienosti meni, vaihtoi vaipatkin kerran. Isosisko on siis jo 15.

Maitotuotteista - niitä ei olla maisteltu, paitsi juustoa pikku nokare. Kalkkunamakkaraa on joskus saanut ja leivänpalasia, niistä kovasti tykkää. Pitäisi varmaan jotain rahkaa kokeilla ihan lähiaikoina.

1v kakun ajattelin ensin tehdä semmoiseksi, että pojukin voi syödä, mutta taitaa olla vähän vaikeaa tehdä sitä ilman sokeria? Hedelmäsoseitahan voisi hyvin laittaa väliin täytteeksi ja koristaa hedelmillä. Kermavaahtoonkaan ei ole pakko laittaa sokeria. Muualla maailmassa se on ihan käytäntö.

Semmoista, kirjoitelkaahan taas!

Olisin käynyt yahoollakin, mutten löytänyt linkkiä enää, tai se ei toiminut?

ariel

Heippa!

Ilmat ovat menneet ainakin täällä pohjoisessa jo todella viileiksi, tänäkin aamuna oltiin pakkasen puolella. Ajankohtaiseksi on siis tullut lämpimämmän vaatetuksen hankinta. Mitä te olette hankkineet lokakuisillennne? Meillä poika on pitkä (81 cm) ja konttaa. Ajattelin hankkia tuulen ja veden pitävän haalarin, en kuitenkaan vielä toppahaalaria. Koska eikös haalarin alle saa laitettua aika lämpimän kerraston, esim. fleecen, jolloin sillä ja haalarilla pärjää kylmilläkin keleillä. Kengät askarruttavat, kun tosiaan ei vielä kävellä mutta jalatkin pitäisi saada lämpimään. Olen aika pihalla hyvistä haalareista ja kengistä, joten kokeneemmilta otetaan avomielin vinkkejä vastaan =).

Päivät ovat kyllä täynnä touhua, mutta on ollut mukavaa huomata, kuinka meidän kitisevästä vauvasta on tullut iloinen ja hymyilevä touhuilija. Toki suututaan salaman nopeasti ja väsyneenä maailma murjoo, mutta enimmäkseen ollaan hyvällä tuulella. Kaikkea pitäisi saada laittaa omaankin suuhun, mitä äiti syö. Tarkoitus olisi taas alkaa itse kokkailla pojalle ruokaa, kun tähän asti on menty vain valmispurkeilla meidän silkkikurkun kanssa.

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!

Nostelempa tätä taas hiukan...Meille iski nyt syysflunssa, tai enemmän taitaa äiti olla nuhassa kun poika. Mut pojalla kummassakin korvassa korvatulehdus, siihen syödään nyt kuuria. toivotaan ettei tule kierrettä.
Ite en varmaan olis tajunnu ees koko korvatulehdusta, mut oli poika mummollaan viime viikolla yötä ja mummonsa oli lääkärissä tajunnu käyttää...Noh osaampa nyt vastaisuuden varalta ees jotain oireita kahtoa, jos sattuu taas tulehdus tulemaan.
Ei sitä kaikkee voi tietää näin ensimmäisen lapsen kanssa :)
Alkaa tosiaan jo ilmat viilenemään täälläkin...mul on pojalle name it-merkkinen syyspuku (takki ja housut), aika ohut on, mut oon laittanu sit enemmän vaatetta alle, puku on siitä hyvä et pitää vettäkin vähäsen. Välillä pidän sit ihan paksua villatakkia, siellä alla vaatetta enemmän tai vähemmän sään mukaan...kypärämyssy on ollu käytössä ja jonkin aikaa...ja pipo kans...syyslapasetkin on...poika vaan ei oikein tykkää pitää niitä. Oon yrittäny metsästää ihan pieniä sormikkaita, jos pitäs semmosia paremmin...en oo vaan vielä löytäny.
Kengätkin on aina ulkona...nyt on semmoset saadut kengät (siis toisen lapsen vanhat), sen verran isommat et mahtuu usseempi sukka kenkään...huomasin et mitkä pojan ensikengät oli niin ovat jo pienet...ja talvex mummo lupas ostaa talvikengät...pittää vaan kahtoo et ostaa hyvät kun luulisin et talvikengillä sitä sit ensiaskelia otetaan...ja oon sitä mieltä et ensikengät on oltava tukevat,hyvät ja uudet...
mutta pitää kai taas lähtee kotitouhuja jatkamaan.
hyvää syksyn jatkoa lokakuisille!

Alkuperäinen kirjoittaja ariel69:
Kivaa, että täälläkin on alkanut tapahtua! :)

Jaana123, yötutti on oikeastaan samanlainen kuin tuo renkaallinen, mutta ilman rengasta. Se rengas vaan tuntuu olevan tiellä yöllä, kun poika kääntyilee ja riuhtoo sängyssä. Renkaallinen tutti ei meinaa pysyä suussa, varsinkaan alkuaikoina, kun imuote oli vielä hakusessa. Lisäksi poju tykkää leikkiä tutin renkaalla, kun siihen saa niin kivasti sormen ujutettua.

Poju laittoi juuri telkkarin päälle, taitaa olla 10 kuisella tylsää. ;)

Alkaa olla kylmät ilmat täälläkin. Poitsulla on ollut kuumetta jo viikon, räkätauti ja alkava korvatulehduskin. Sai ensimmäisen kerran antibiootit. :/ Aamulla tuli vähän vertakin rään joukossa. Voi ressukkaa.

Täytyis varmaan mitata ja punnita poitsu, mutta veikkaan että on n. 11 - 12 kg ja 80 cm. Iso poika.

Talvihattuja kaivelin varastosta, mikään viimevuotinen ei tietenkään mahtunut enää. Hankin sitten uuden ihanan neulemyssyn, missä on neljä tupsua jokaiseen ilmansuuntaan, hih. Ihanan näköisiä nuo uudet talvihatut. Tossutkin piti hankkia ja sellaiset kengät, millä voi ottaa jo ensiaskeleita. Ei oikein kehtaa pelkissä sukissa poikaa ulos viedä. :)

Poju leikkii edelleen kaukosäätimellä, on onnensa kukkoilla kun saa sellaisen käteensä. Tietokoneet kiinnostaa myös kovasti, taitaa olla nörtti kuten vanhempansa. :)

Pääsinpäs eilen kurssille, isosisko hoisi poikaa pari tuntia. Ihan hienosti meni, vaihtoi vaipatkin kerran. Isosisko on siis jo 15.

Maitotuotteista - niitä ei olla maisteltu, paitsi juustoa pikku nokare. Kalkkunamakkaraa on joskus saanut ja leivänpalasia, niistä kovasti tykkää. Pitäisi varmaan jotain rahkaa kokeilla ihan lähiaikoina.

1v kakun ajattelin ensin tehdä semmoiseksi, että pojukin voi syödä, mutta taitaa olla vähän vaikeaa tehdä sitä ilman sokeria? Hedelmäsoseitahan voisi hyvin laittaa väliin täytteeksi ja koristaa hedelmillä. Kermavaahtoonkaan ei ole pakko laittaa sokeria. Muualla maailmassa se on ihan käytäntö.

Semmoista, kirjoitelkaahan taas!

Olisin käynyt yahoollakin, mutten löytänyt linkkiä enää, tai se ei toiminut?

ariel

Linkki on http://groups.yahoo.com/group/lokakuiset2006/