Lokakuiset 2007 (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lumi81

Vieras
Iidaleena
Niiskulainen 24v LA 1.10. Toinen KAKS
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lissu78 29v LA 4.10 Esikoinen. Porvoo
Lumi81 25v LA 6.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Ann77 29v, LA 13.10. Esikoinen. SEKS
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 17.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Ninni83 24 ja 25 LA 18.10 kakkonen KOKS
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Iidaleena 26v LA 23.10 esikoinen TYKS
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Octo 23v ja 31v. LA 26.10. esikoinen, KYS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen
Ainu 25v., LA 30.10.eka keski-suomi
Äiti78, LA 29.10. ensimmäinen ja Espoo

En oikeasti uskalla vaa'alle kohta enää ollenkaan. Alkupaino oli jotain 63 ja nyt on jo 69.. Mielestäni en syö epänormaalin paljon. Kyllä pizzan tai hampurilaisaterian olen silloin tällöin syönyt, mutta niin tein kyllä ennen raskauttakin. Pelottaa, että jos kovin paljon nousee niin ettei lähdekään sitten enää pois. Esim äitini painoi ennen lapsia 45 ja nyt viiden lapsen jälkeen 145, kun jokaisesta lapsesta jäi vyötärölle liikakiloja.

Te, jotka olette ennenkin olleet raskaana, valaiskaa vähän että lähteekö nämä kilot suhteellisen helposti vai meneekö siihen vuosia ja hikeä ja kyyneliä..

Heis! Vauvan liikkeet tuntuu jo tosi hyvin mahan päältäkin. Kaikki on mennyt muutenkin ihan hyvin ja kohta on rakenneultra jota jannitellään jo kovasti.
Huomenna on minun ukkini hautajaiset ja miehen mummo joutui sairaalaan aivoverenvuodon takia ja vaikka iäkkäitä ovatkin ovat meille olleet tärkeitä ja surtukin on ja viimeaikoina ei oikein ole kunnon yöunia saanut nukutuksi, mutta pakkohan se on pitää normaalia arkea yllä ihan esikoisen takia ja tietenkin nyt itsenikin kun vauva kasvaa sisällä.

Jellybean: En itse lihonut paljon viime raskaudessa, mutta nekin kilot mitä tuli jäi melkein kaikki synnärille. Imettäessä meni viimeisetkin raskauskilot ja vielä joitakin ylimääräistäkin. Imetys on aika energiaa vievää hommaa ja söin ihan valtavasti ja silti laihuin. Mutta onpa tuo aika yksilöllistä ja joillakin on raskauskilot jääneet loppuelämäkseen

Niiskulainen rv. 18+4

jelli: Ajattelin lähinnä viljan peittaus ainetta je tulevaisuudessa sitten rikkaruoho myrkkyjä. En tietenkään nyt ihan kauheasti ole tekemisissä mutta tulihan / tuleehan tuossa kylvössä pyörittyä apuna!!

Meillä oli tänään neuvola. Kaikki oli ihan ok, paino oli noussut 2kg lähtöpainosta (vko9) ennen raskautta kuitenkin 7kg. Vaikka ylipainoa on niin ei sanonut mitää tai että on ihan ok. Sydän äänet taas kuunneltiin ja hyvin kuuluivat!! =) Jospa tämä alkaisi jo enemmän tuntumaan todelta... ehkä...

Sateisin päivin Ainu 14+1

Täällä paino ehti nousta vähän yli 70 ennen raskautta, nyt ehkä nelisen kiloa tullut. Onko painontulo yleensä tasaista, vai nouseeko reippaasti viimeisinä kuukausina? Oletteko muuten uskaltaneet ajatella enää lentämistä? Meillä ois loma vasta heinäkuussa ja huvittais lähteä jonnekin. Finskin mukaanhan tuo on ihan sallittua vielä. Elo-syyskuussa en enää viittiskään, kun sillon voi jo tulla ennenaikaista synnytystäkin helpommin. Tiedän monta, jotka saaneet esim. 6 vk ennen laskettua aikaa lapsosen. Toki aiemminkin ;-)

Moikka!

Jellybean: Mulla eka raskaudessa paino nousi 17kg ja synnäriltä lähtiessä paino oli tippunut n.2kg. En tehnyt mitään sen eteen, että kilot karisisivat. Mutta n. 3-4 kk:n kuluttua olin taas lähtöpainossani. Ainut liikunta oli joka päiväiset vaunulenkit, eikä nekään kovin pitkiä aina. Ei mun mielestä kannata etukäteen murehtia.

MissPiggy: Varmaan tuo lentäminen on sellainen juttu, että riippuu sun voinnista ja tuntemksista. Aiemmassa raskaudessa lensin vielä 2,5kk ennen vauvan syntymää. Mitään ongelmaa siinä ei ollut. Tarvii vain todistuksen, että raskaus on ollut ongelmaton. Lentoyhtiöthän eivät ota vastuuta esim. jos vauva lentämisen takia syntyisikin ennen aikojaan ym. Eli itse vastaat jos jotain kävis. Mutta itse varmasti vielä lentäisin (tai no nyt en, kun on kaksoset tulossa ja maha on nyt jo iso!).

Mulla ens viikolla neuvola, saas nähdä onko hb tippunut, kun koko ajan vaan väsyttää ihan kauheesti. Mulla on ollut ihan hirveitä kipuja jossain häpyluun / -liitoksen paikkeilla. Varsinkin aamuisin kun nousee sängystä tuntuu ettei hetkeen voi kunnolla edes kävellä. Muuten vointi on ihan kohtuullinen.

Esikoinen on jatkuvassa korvatulehduksessa, toinen lääkekuuri menossa kahden viikon sisällä. Toivottavasti ei kuitenkaan tiedä korvatulehduskierrettä! On ollut aika vaativa hoidettava, kun korvia särkee ja väsymys tekee kiukuttelevaksi.. No eiköhän se ala kohta helpottaa...

Odotan jo kovasti, että työt loppuisivat! Mulla on töitä tiedossa heinäkuun loppuun, mutta olisin nyt jo aivan valmis jäämään kotiin. Ehkä tuo väsymys rasittaa tällä eniten ja työssä käyntikin tuntuu sen takia raskaalta.

Mulle kertyi ensimmäisessä raskaudessa kiloja liki 30!!! Mulla alkoi siinä 5-6 raskauskuukauden paikkeilla kertymään nestettä kauheasti ja loppua kohden sitä tuli todella paljon; jopa reilu 2kg viikossa. Olin todella kipeä ja paikat särki. Nyt olen huomannut taas pientä nesteen kertymistä jaloissa, jos seisten teen jotain parikin tuntia, mutta onneksi nyt olen kotona hoitovapaalla (ensikoisesta jäin sairaslomalle todella varhain), mutta tuleva kesä suorastaan pelottaa, jos taas alkaa hirveät turvotukset =0( Niin siitä painon putoamisesta synnytyksen jälkeen: mulla meni noin vuosi,että sain kaikki kertyneet pois. Laitokseslta lähtiessä olin noin 10kg kevyempi ja sen jälkeen paino putosi myös aluksi nopeasti, kun nesteet lähti ja loppujen kilojen tiputtamiseen meni varmaankin n. ½ vuotta,imetin ja yritin tehdä paljon vaunulenkkejä sekä kävin suht säännöllisesti uimassa. Menihän siihen painon pudottamiseen aika pitkä aika, mutta mielestäni se kävi kuitenkin aika helposti loppujen lopuksi...

Ens viikolla on sitten neuvola ja kauhulla astun taas siihen kirottuun vaakaan =0)
Viime neuvola käynnillä painoa oli jo tullut 6kg,huh!

Muhkeaa viikonloppua kaikille!;0)
Juulia rv 17+5

Heipsan!

Painosta... Mulla kaikissa raskauksissa tullu painoa 11-12 kg. Neuvolan kirjanpidon mukaan vähemmänkin, mutta olen luottanut kotipuntariin ja painoon ennen raskaaksi tuloa. Mulla aina heti se plussa raskaustestissä jo pelkästään tuonut ekan kilon :-)
Mulla maito on erittäin rasvaista. Vauvat kasvaneet hurjaa vauhtia ja mun laihtuminen ollu yhtä vauhdikasta. Viimeksi laitokselle jäi ruhtinaalliset 2kg. Oli kesähelle, turvotti ja vatsa ei pariin päivään toiminut. Ja voi sitä sapuskan määrää siellä osastolla! Vauvakin painoi 4kg, mutta tuon enempää ei tosiaan sille reissulle jäänyt.
Ristiäisiin mennessä kuitenkin olin laihtunut niin, että painoin vähemmän kuin ennen raskautta. Mulla siis nytkin oikeastaan ennemminkin murhe, että saisin riittävästi painoa, ettei ihan kuihdu imettäessä. Nyt on tullut kolmisen kiloa.
Kovin on yksilöllistä tuo painon nouseminen ja kiloista eroon pääseminen.
Mutta voisi ajatella, että jos omalla äidillä on ollut ongelmia kilojen kanssa, niin voisi olla hyväksi vähän yrittää hillitä sitä painon nousua. Vaan taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty. Toisille sitä tulee, vaikkei mitenkään erityisen paljoa söisikään. Hormonitoiminta kuitenkin säätelee tuotakin hommaa.

Mua taas alkaa jo heti alkuunsa kyllästyttää tuo ihmisten taivastelu, miten pieni vatsa mulla on. Se on nyt jo alkanut! Tahtoo IIIIISON KUNNON VATSAN :-D

Viikonloppuja!

Tehis rv 17+2

Hei vaan kaikille!

Minulla on painoa tullut kolmisen kiloa, 200 g viikossa. Harmittaa, kun en voi ratsastaa, siinä on tullut liikunta aina automaattisesti 4 kertaa viikossa. Olen toivottoman laiska lähtemään lenkile, kun ei voi enää juostakaan. Käveleminen on tylsää. Minulla kaikenlainen kovempi tärinä aiheuttaa kipuilua ja ikäviä tunteita, joten välillä sauvakävelylenkkikin tuntuu inhottavalta. No, jotenkin on yritettävä liikkua kuitenkin! Äidilleni on tullut maksimissaan 11 kiloa kaikissa raskauksissa, elättelen toiveita siitä, että se olisi geneettistä! Tosin äiti oli 8 kiloa kevyempi alkaessaan esikoistaan odottamaan...

Maha on ponkaissut esiin tällä viikolla niin, että töissä saan merkitseviä katseita. En ole mahaa piilotellutkaan, kun pomo tietää, mutta tuntuu jotenkin tökeröltä vaan pamauttaa kaikille, että meille tulee vauva. Siksi asia on jäänyt ihmisten ihmeteltäväksi. Sain viime viikolla tilaamani H&M:n mammafarkut, jotka olivat tosi hyvät! Niitä olen nyt pitänyt ja maha vielä oikein korostuu niissä.

No, nyt päiväunille, nam nam!

Jelli ja Enttinen 15+3

Voi kun mullakin alkaisi maha etes tuntumaan enemmän...

Onko kellään univaikeuksia? Tai no joo saan kyllä unen ihan hyvin mutta olen koko 14+4 nähnyt unia ja lepo uni jää kokonaan pois. Olisiko teillä siihen mitään kikka kolmosta? No lääkkeitä saa alkaa syömään 16 vko:n jälkeen mutta kyllä sekin tuntuu aika huonolta vaihtoehdolta mutta ei kai ole muita vaihtoehtoja jos ei kunnon unta rupee tulemaan!!!

Ainu: Mulla sama ongelma. Tai vaiva. Mää en näe unia sen enempää kuin normaalistikaan. Mutta uni on todella huonoa joinain öinä. Ja aamulla sitten väsyneenä töihin... Mikähän ne yöunet oikein vie? En oo kyllä edes ajatellukaan, että lääkettä alkaisin käyttää. Mutta eipä mulla tuo vaiva olekaan joka öinen. Ja onneksi vapaapäivinä päikkärit esikoisen kanssa piristää kummasti! Jotain poppakonsteja vois kokeilla, kun vaan tietäis sellaisia?! ;)

Mulla on näin vanhempana ollut niin katkonaisia unia plus vielä kissat herättää, joten raskaus ei ole tuonut mitään muutosta uneen, yhtä huonoa/hyvää. Huomenna rakenneultra, jännää.

Mulla ainut ongelma unen suhteen on, että sitä ei tunnu koskaan ehtivän saada riittävästi :-D Olen aina ollut erittäin hyvä nukkumaan, eikä siihen ole muutoksia tullut raskausaikoinakaan.
Tosi kurjia kyllä nuo uniongelmat! Toivottavasti väliaikaista.

Tsemppiä MissPiggy rakenneultraan! Taidatkin olla ensimmäinen lokakuisten porukasta, joka sinne pääsee... Vai oliko joku jo käynyt?

Tehis rv 17+4

Minä näen nykyään todella paljon enemmän painajaisia kuin ennen. Vauva jää rekan alle, tai mies löytää uuden -tyylisiä painajaisia. Ennen raskautta näin edelliset painajaiset varmaan melkein vuosi sitten, eikä ne ikinä olleet näin todentuntuisia ja ahdistavia. Nukkua voisin vuorokauden ympäri. Vielä kuukausikin sitten heräsin jo kuudelta ja olin todella pirteä, nyt en millään meinaa saada itteäni ylös sängystä vaan torkutan monta tuntia. Ja iltapäivällä on aivan pakko ottaa nokoset. Jos kahden-kolmen aikaan on hereillä, vaikka autolla ajamassa, niin on väännettävä radiota suuremmalle ja laitettava viileää puhaltamaan kun meinaa aivan tosissaan nukahtaa. Odotan innolla, että se energinen ja tarmokas kausi alkaisi mitä niin kovasti lupaillaan toiselle kolmannekselle..

Jellybean 16+6

Juu, periaatteessa riittävän pitkät yöunet takana, mutta aivan hirveän painajaisen takia on kyllä silmät nyt aivan ristissä. Mä olen ennen kans ollut tosi hyvä nukkumaan, mut nyt en tahdo aina saada millään nukutuksi ja viikonloppuisin herään liian aikaisin, kun kerrankin sais nukkua pitkään. Olen kans ottanut suht usein päikkäreitä töitten jälkeen ja sekin voi tietty olla syy, miks yöunet ei sit tuu heti. Mut siis selvästi enemmän lepoa ja unta tuntuu tarvitsevan vieläkin, kuin ennen.

Iikka rv 15+6

Mitenkään kauhean hyvin en minäkään öitäni nuku. Herään mm. tosi usein tuntia-kahta ennen kellon soittoa pyöriskelemään. Ja sit ehdin tietysti juuri ennen kellon soittoa nukahtaa oikein syvään uneen, eikä nousemisesta tahdo tulla mitään... Ihan niin väsynyt en kuitenkaan enää ole kuin muutama viikko sitten, mutta enpä kyllä erityisen pirteäkään. Unia olen nähnyt melko paljon, mutta en ainuttakaan vauvaunta.

Paino ei täällä vielä ole noussut. Ekassa neuvolassa painoin itse asiassa kilon vähemmän kuin luulin. Vapun tienoilla sairastin useamman päivän kestäneen vatsataudin ja painokin putosi kilon-pari alle tuon neuvolassa punnitun. Eli saas nähdä, mitä mahtaa vaaka näyttää perjantaina, kun on seuraava neuvola. Viime päivinä ruoka on kyllä maistunut sen verran hyvin, että eiköhän niitä kilojakin ala vähitellen karttua… Ja maha on selvästi kasvanut, vaikkei painoa olekaan vielä tullut. Jos pyöristyy samaa tahtia, paljastuu mun tilani kyllä oudommillekin hyvin pian…

Ilona & Ipana 15+2

Terkut rakenneultrasta! Kaikki näytti hyvältä, sukupuoli jääköön ylläriksi, mutta epäilys on jota ei kiellettykään ;-))
Mitens muuten jos vauva on pari pv isomman oloinen, onko kokemusta, aikaistuuko synnytys?

Onnittelut hyvistä rakenneultra uutisista MissPiggy! Meillä on ensi viikolla rakenneultra, jota ootan kovasti. Vauvan sukupuoli halutaan pitää itseltämmekin salassa raskauden loppuun asti, mutta kieltämättä tossa ultrassa tuli ainakin esikoisesta hiukan yritettyä urkkia sukupuolta, vaikkei siitä mitään tolkkua saanut.

En usko,että parin päivän heitot vaikuttaa synnytyksen ajankohtaan! Meillä esikoisen laskettuaika rakenneultran mukaan olisi aikaistunut viikolla, mutta lääkäri ei lähtenyt sitä muuttamaan ja tyttö syntyi 2 päivää ennen kuukautisten mukaan laskettua aikaa. Meillä onkin tällä viikolla tytön 2-vuotis synttärit! =0) Kyllä aika menee nopeasti!

Ootteko muuten tunteneet paljon jo vauvan liikkeitä? Mä tunsin muutama viikko sitten aika paljonkin, mutta nyt musta tuntuu että liikkeet olis harventuneet... Onneksi mies tunsi eilen kädellä vatsan läpi liikkeitä ja keskiviikkona pääseekin taas neuvolaan kuuntelemaan sykkeitä... Tuntuu vaan, että aina on jotenkin epävarmaolo tästä raskaudesta ja kokoajan pelko, että jotain kamalaa tapahtuu. =0(

Juulia rv 18+1

Tänään kuultiin ekaa kertaa vauvelin sydänäänet, tosin väisteli alta aina aika nopeesti, ei tykänny kun sitä ruvettiin häiriköimään :). Painoa tullut pari kiloa ekasta käynnistä. Olen tässä mietiny rakenneultraa yksityisellä kun täällä jyväskylässä ei tarjota kuin se alkuraskauden ultra. Onko jolakulla tietoa ultrien hinnoista yksityisellä?

Vauvelin olemassaolo on ollut aika konkreettista viimeisen viikon aikana, kun möngertää ja potkii ahkerasti. Kunnon myllerryksen sai aikaan naulaaminen, ei tainnu tykätä äänestä...

Laura 17+

Myös täällä kuultiin vauvojen sydänäänet eka kertaa! Ihana oli kuulla molempien sykkeet. Ainakin tietää, että molempien elämä on jatkunut turvallisesti. Parin viikon päästä sitten rakenneultra. Painoa on tullut yli 700g /viikko. Kohdunpohjankorkeus oli 19. Hb oli hiukan tippunut, 116. Joten nyt sitten alkaa raudansyönti. Terkkari sanoi, että kannattaa hakea heti sairaslomaa, kun yhtään siltä tuntuu. Kaksosia odottaville sitä kirjoitetaan kuulema melko helposti. Kyllähän tää odotus on jo nyt paljon raskaampaa kuin esikoisen odotus. Mutta kyllä tässä vielä ollaan jaksettu käydä töissä. Vaikka väsymys onkin ihan hirveetä...

Pia 16+

Me käytiin tänään rakenneultrassa. Koko vastasi viikkoja (18+4). Muutenkin kaikki näytti normaalilta. Vauva puristeli käsiä nyrkkiin ja heilutteli jalkoja.
Kysyttiin myös sukupuolta....ja......lääkäri vastasi että "näyttää vähän siltä niiku ois TYTTÖ tulossa :D. Mutta eihän se vielä varmaa ole. Ja ihan samahan se on kumpi sieltä tulee. Oon vasta nyt alkanu tuntemaan parina iltana liikkeitä. Luulin että oisin jo aikaisemmin alkanu tuntemaan ku toista odotan...mutta parempi myöhään ku ei millonkaan :D ja istukka tosiaan taas etuseinämässä.
Supistelee päivittäin. Mut kohdunsuut ja kaulat ja muut on ihan ok ainakin ton ultran perusteella.
Levottomia öitä täälläkin. Yleensä herään aamulla liian aikaisin!
Ei huvittais enää pätkääkään olla töissä!! Vielä pitäs 10 viikkoa jaksaa...sit ois kesäloma ja siihen perään äippäloma!
Hei kuulin muuten että viikolla 21 eli parin viikon päästä alettas jakamaan sitä uutta äitiyspakkausta, eli viim. sillon ois kuvat kelan sivuilla. Jee!

Lumi&Aape-Adalmiina 18+4

Terve

Mie olen taustaillut lokakuisia aika pitkään ja alkuaikoina tänne paljon kirjoittelinkin. Ajattelin että jos nyt kerrankin saisi aikaiseksi listautua joukkoon, odottelen ensiviikon rakenneultran ensin niin osaan laittaa lasketun ajan kun se voi todellakin heittää tämän hetkisestä.

Lumi on ottanu sukupuolesta selvää, mekin ollaan ajateltu että jos vauveli luvan antaa näyttää niin halutaan tietää kumpi olisi tulossa :)
Seuraava neuvolakäyntikin laitettiin niihin aikoihin että saa alkaa kelan papereiden kanssa vatvomaan, ja ihana kun saa sitten hakea äippäpakkausta! Sen jälkeen varmaan uskaltaa itse tehdä muitakin hankintoja.

Omassa navassa sen verta että täällä oli ihme kyllä paino tippunut vaikka pitsaa ja hamppariakin on tullut vedettyä... samoin hemoglobiini oli tehnyt melko romauksen. Jännä nähdä joutuuko rautakuurille jossain vaiheessa.

Sitten hassu intiimikysymys... Tietääkö joku että lyhtentyykö emätin kokoajan raskauden aikana? Kun alkaa pikkuhiljaa sekstailu olla hankalaa, ei kärsi enää "pohjiin asti tökkiä", vähän pelottaa että jos tästä vieläkin "pienennytään" niin saa varmaan kohta miehelle laittaa jonkun uimarenkaan munan varteen ettei sillä syvemmälle edes pääsekkään xD

Sunni rv 17+4

heipsan pitkästä aikaa!!! =)

mä tulin nopeasti lueskelemaan tiedän kuulumisia kun en ole niitä aikoihin lukenut kun tietokone meni ja tilttas lopullisesti... no nyt on jälleen homma hanskassa =)

tuntuu että kaikilla menee suht koht mukavasti, niin myös täällä. tiistaina kävin neuvolassa ja kaikki oli ok. painoa tullut pari ja puoli kiloa ensimmäisen kerran jälkeen ja sydänäänet kuuluivat, kaveri vaan paineli koko ajan karkuun joten oli hoitajalla tekemistä että sai niitä kuuluviiin.

mut nyt täytyy jatkaa noiden lasten kanssa touhuamista, paremmalla ajalla sitten taas lisää =))

maxiina ja pikku-I rv 16+6

Kodin Anttilassa oli muuten puoleen hintaan (7 e jotain) nivaska vauvan flanelleja. Pyyhkeeksikö ihan? Tai ehkä sänkyyn, kuulemma lakanaksikin pehmeitä varsinkin sitten kun talvi tulossa. Vielä en hankkinut, mutta katselin jo intona mm. soikeaa pinnasänkyä...
Nyt tuntuu että maha todella pulloottaa! (tavoittaa rinnat suunnilleen...;-(
Ensi vuonna mekin vietämme äitienpäivää;-) Nyt perinteisesti äidille ja anopillekin sen jälkeen.