Lokakuiset 2007 (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä taitaa viikkoja olla menossa nyt 15+5 ja lääkäri aika on varattu noiden uni ongelmien vuoksi. Nyt ei enään saa kunnolla etes unta jos kesken yön herää, eikä nämä univaikeudet siitäkään johdu että nukkuisin päiväunia... Ei nekään auta kun näkee vaan unta... lauvantaina olin tuolla yhdessä konsertissa ja tulin sieltä suoli 3 aikaan kotiin nukkumaan, sinä päivänä ein ollu nukkunut päiväuniakaan niin la -su välisenä yönä sitten nukuin enintään 3 x 2 h ja näin unta koko ajan. Luulis että sitä olisi ollut jo niin väsynyt että olisi nukkunut oikein kunnolla. Mutta nytten lääkäriin jotain lääkettä hakemaan, nukkuu sitten niillä vaikka 2 x viikossa hyvät unet, en ajatellut kuitenkaan joka yö käyttää...

Ainu 15+5

Moikka pitkästä aikaa!
Kaikilla näyttää sujuvan melko hyvin..Olen koittan käydä lukemassa kuulumisia, mut en ole kerennyt itse kirjoittelemaan.

Mulla tuntuu kivasti liikettä mahassa, tuntunut jo r.viikolta 12 alkaen, mut harvakseltaan, nyt ihan jokapäiväistä iloa :) Ei siis vielä mitään mojovia iskuja, tosi hentoja, paitsi yks päivä tais työntää selkäänsä mahaan päin, se oli aika mielenkiintoista. Kaikki tuntuu ihan uudelta, vaikka toista odotankin. Ero ekaan raskauteen on vain se et aika kuluu paaaljon nopeemmin. Mun maha on jo aika valtaisa, ei jää epäselväksi, et oon raskaana. Painoa tullut n. 2kg kotivaa-an mukaan. Ens viikolla neuvola ja kolmen viikon päästä rakenneultra.

Milloin siis ne kelanpaprut täytetään?? Mulle ei oo puhuttu niistä mitään.. Ja eikös pitän olla joku lääkärin lausunto, siitä että on raskaana?? Mulla on ollut neuvolalääkäri, mut ei se ainakaan mitään todistuksia kirjoittanut. Näitäkään asioita en yhtään muista, vaik kerran olen läpi käynyt :)
Varoitus tuleville äideille: lapsen syntymän jälkeen menee muisti! :) Olen muiden äitien kanssa jutellut ja kaikille on käynyt samoin.. :)

Ninni rv 17+4 (muistaakseni)

Ninni: Mulle ainakin neuvolatäti varasi seuraavan ajan sillätavalla, että ois niitä raskausviikkoja tullut (muistaakseni 22) tarpeeksi täyteen, ja silloin saa sen raskaustodistuksen neuvolasta ja samalla yhdessä täytellään niitä Kelan papereita, tai käydään läpi kun nekin osaa olla melkoisia pykäläviidakoita...

Kirjoittelen omasta navast huomenna lisää kun nyt meinaa kiirettä töissä pukata, piti vähäksi aikaa tulla tänne puhaltelemaan ennenkuin kotia lähtö on edessä... :)

Sunni rv 18

Hei!

Mukavasti näyttää kaikilla menevän ja hienoa niin.
Mulla itsellä on nyt vaan pahoinvointi pahentunut, eli ennen vaan äklötti, jos ei syönyt 2-3 tunnin välein jotain, mutta nyt tulee ihan kunnon oksuja ja ajankohta heittelee aamupäivästä alkuiltaan. Ei ymmärrä, kun tän keskiraskauden pitäis olla kaikkein helpointa aikaa, mut kait sekin sitten vaihtelee ihmisestä riippuen. Noh, pientä tää silti on, mitä toisten pahimpia juttuja on saanut kuulla. Tämän aamun neuvolassa oli kaikki hyvin, paitsi että jo normaalistikin matala verenpaineeni vaan laskee ja th kielti ikkunan pesut ym., mikä voi aiheuttaa huippausta korkeilla paikoilla. ...tuota kieltoa en pistänyt yhtään kyllä pahakseni, koska ei noi ikkunan pesut muutoinkaan pahemmin ole meikäläisen lempparipuuhaa! ;) Seuraavan ajan sain kans niin, että täytetään sitten niitä kelan papereita.

Ekan potkasun kuvittelen tunteneeni viime torstaina, kun ruuan jälkeen täydellä mahalla työpöydän äärellä istuessa tuntu kumma "plompsahdus" masusta ja sunnuntaina tuli kans, mut vähän erilainen. Muutenkin tuntuu, että mahaan ei mahdu ruokaa enää entiseen malliin, kun alkaa niin jo kiristää ja tuntua pahalta, jos syö liikaa (=entinen normaalisti). Sunnuntaina otin äitiyshousutkin käyttöön ja kyllä on mukava olo, kun ei mikään kiristä.

Iikka ja taas kovin virkeä Nasu, rv 17

Terveiset rakenneultrasta! =0)
Kaikki näytti vauvalla olevan oikein hyvin! Laskettuaika tämän rakenneultran sekä np-ultran mukaan olisi n.4 päivää aikaisemmin, mutta silti pidetään vielä kiinni vanhasta alkuperäisestä lasketusta ajasta, koska synnytystapa-arviossa sitten raskaudenloppumetreillä katsotaan tarkemmin, että päättyykö tämä raskaus sectioon ensimmäisen vaikean synnytyksen takia, joka lopulta päättyi kiireelliseen sectioon.
Vauva oli todella vilkas, mutta silti lääkäri sai hänestä ihanan kasvokuvan otettua ja sitä olenkin täällä kovasti ihastellut ja ihmetellyt. =0)

Vointi on ollut todella hyvä ja vauvan liikkeitä tuntuu jo kovasti masussa! Tuntuu oudolta, kun ollaan jo puolessa välissä raskautta. Tässä raskaudessa aika on mennyt paljon nopeampaa, kuin esikoista odottaessa ja muutenkin tähän odotukseen suhtautuu leppoisammin... kai se johtuu siitä, kun kaikki on jo entuudestaan tuttua!?

Mutta nyt en ehdi enempiä jaaritella...

Juulia rv 19+3

Täällä sitten on lääkärissä käyty ja lääkkeitä saatu, nyt sitten kun vielä uskaltais syödä niitä... Paketissa lukee isolla ei raskauden aikana. lääkäri ja neuvolan täti oli kyllä sitä mieltä että voi syödä turvallisesti.

Meillä on nyt 16+1 ja hajuista on tullut nyt yökötystä. Muuten koko asiaa ei etes huomaa... paitsi sitten liitoskivut ja kuselle meno yöllä!!

Mutta täytyy myöntää ettei minua ole onni potkaissu tässäkään asiassa että se keskimmäinen kolmannes olisi ruusuilla tanssimista... Kyllä tämä paska olo näyttää ihan vaan jatkuvan!!!!

Ole palannut kotiin reissuista. Olen hieman sitä mieltä, että Enttinen on alkanut riehumaan kovasti. Tai on hän riehunut koko ajan, mutta nt olen varmaan alkanut tuntemaan liikkeitä. Lauantaina esityksiä kuunellessa tunsin napautuksen alavatsalla ja sitten alkuviikosta aina iltapäivällä tuntui, että olisi ilmaa mahassa, mutta väärässä kohti. Saapa nähdä, mihin suuntaan mennään! Oisi kyllä kiva tuntea kunnolla liikkitä, niin voisi joka päivä elää uskossa, että vauva on elossa.

Olen käyttänyt äitiyshousuja jo muutaman viiko, ei enää mahdu muut. Nyt olenkin ihmeissäni, kun kaikki sopivat vaatteet ovat jossain maailmalla matkalaukussa...

Jelli ja Enttinen rv 17+2

Täälläkin rakenneultra on takana ja vauvalla pitäisi kaikki olla hyvin. Kovin oli vilkas ja kätilö siirsi la:ta takaisin 3.10 sanoi ettei muutenkaan kannata mennä siirtelee noita laskettuja jos vain 4 päivää muuttaisi la:ta, no joka tapauksessa oon sitä mieltä että la on vaan suuntaa antava ja pieni osa vauvoista syntyy laskettuna aikana. Eihän mulla siirretty esikoisenkaan la:ta vaikka ultrassa ja olisi la aikaistunut 6 päivää ja 6 päivää aikasemminhan neiti sitten syntyikin, että silloin oisi voinut sen vaihtaakkin =)).

Oisi muuten ihana nähdä ihan kuvia muidenkin vauvamasuista =) ja sitten tietenkin nähdä ultrakuviakin muidenkin masunasukeista. Oliskohan se mahdollista mitenkään?

Nyt en kerkeä tämän enempään tarinoida, kun ollaan tekemässä lähtöö kylpylään.

Niiskulainen ja pikkuinen rv 20+1

Niin piti vielä sanoa, että oltaisiin haluttu vähän tietoa kumpaa sukupuolta vaavi on, mutta ei siitä ottanut selvää, kun vielä napanuora meni jalkojenvälistä estäen näkymän. Istukan paikkakin muuttui sitten ihan kerralla takaosasta eteen, eli viimeksi on väärin vilkaistu sen paikka =). Vauvan liikkeet tuntuu ja näkyykin jo masun päältä.

Niiskulainen

Niiskulainen toivoi masukuvia. Tässä minun tämän päiväinen eli rv17+3
http://www.aijaa.com/v.php?i=572239.jpg

Tuon www.aijaa.com kautta on helppo ladata omalta koneelta kuvia. Vinkkinä, että kun olet ladannut kuvan, ota alin osoite linkiksi (se minkä edessä lukee URL)

Mikään kummoinen ei tuo miun masu ole vielä. Kasvanut on, muttei ulkopuoliset vielä huomaa. Toissa päivänä oli neuvola ja kaikki oli hyvin. Hiukan oli valkuaista virtsassa, muttei kuulemma mitään hälyttävää. Sydänäänet kuului hyvin ja tuhruilukin on loppunut (ja toivottavasti pysyy poissakin).

Iidaleena 17+3

Ihan pieni on iidaleenalla viela masu mutta kun tietaa kahtoo niin kyllahan se vauvamasu on, mulla on hieman isompi =)) pitää laittaa viikonlopun aikaan kuva siitä. Mulla masu humpsahti kunnolla näkyviin siinä rv 19 (-20)

Nyt taas on menoa nyt lastenjuhliin...

Niiskulainen rv 20+2

Minä kokeilin lisätä kuvan tuon imagehackin kautta. =). Kokeilin kyllä itte tota ja toimi, mutta jos ei muilla toimi niin en sitten osanut laittaa. http://img120.imageshack.us/my.php?image=toisenvauvanodorusrv202en4.jpg

Mulla jo huomaa että on vauva masussa, katselin esikoisen odotuksen aikaan otettuja masukuvia ja on tämä himpun verran isompi masu kun silloin näillä viikoilla.

Tänään on ollut ala maha kipeä ja en päässyt lähtemään miehen ja eskoisen kans edes sinne lastenjuhliin pakko vähän levätä ja viikonlopun aikaan pitäisi loput ikkunat jaksaa siivota...huoh...heti kun vähän lämpenee niin löytyy noita hommia.

Niiskulainen rv 20+2

Niiskulainen lie hoikempi kuin minä alunperin, mutta maha on suunnilleen samaa kokoa, kun ottaa huomioon pienen läskikerrokseni sen päältä pois;-) Kuvaa ei nyt tähän hätään ole.
20+3 taitaa olla...

Oon aika kade... Mulla ei varmasti näy vielä muutaman viikon päästä noinkaan hyvin. Itse tuntee kyllä että jotain on sisällä kasvanut kun ei esim maasta poimimenen enään tunnu kauhean hyvälle!!
Kuva... heh mun makkaroista... =)
16+3 kai

Onko se muuten tarkka aika milloin pitää mennä sinne rakenne ultraan ja onko kukaan käynyt jyväskylässä missään??? Suositella/varottaa

Moi!

Eipä ole tullut taas kirjoiteltua, vaikka oon kyllä käynyt seuraamassa keskustelua täällä. Pitäis itsekin ehtiä ladata joku masukuva, kunhan vaan ehtis... Oon nytkin töissä, joten ei oikein onnistu täältä käsin. Kiva nähdä, että Nisskulaisellakin oli masu hiukan kasvanut. Musta tuntuu, että tää mun maha on jo vaikka miten iso!

Vointi on ollut jonkinlainen... Liitoskivut välillä tosi kipeitä, jalat on kipeet ja aina ei muista laittaa tukisukkia aamulla jalkaan. Maha tuntuu kasvaneen niin, että esikoisen kanssa lattialla istuessa ja leikkiessä on pakko yrittää venyttää itseään suoraksi. Tuntuu, että jo nyt alkaa olemaan painetta ylhäällä. Tosin oon kyllä aika lyhyt (158) joten varmaan loppuaika tulee olemaan aika tukalaa, kun kaksi vauvaa yrittää mahtua kasvamaan masussa! ;) Väsymys vaivaa myös edelleen. No vaikka tällaisia pikku vaivoja, niin kyllä tämä tässä on vielä mennyt. Töissä käynti alkaa olla jo aika raskasta. Paljon raskaammalta tämä odotus tuntuu kuin esikoisen. Silloin ei ollut mitään vaivoja ja odotus tuntui mukavalta. Onhan tämä nytkin ihanaa ja loppuu aikanaa, joten kyllä tässä jaksetaan. (Kamalaa valitusta...)

Meillä on rakenne ultra ens pe ja kysytään vauvojen sukupuolia jos ne vaan on mahdollista nähdä. Hiukan poikkeaa tämä kaksosraskaus yhden vauvan odotuksesta. Kun esikoisen rakenneultran teki kätilö, nyt sen tekee joku erikoislääkäri. Ihan hyvä vaan, että tutkitaan ja seurataan tarkasti vauvojen vointia ja kehitystä. Kohta ilmeisesti alkaa sitten tiheämmät käynnit äitipolilla. Saan tietää niistä tarkemmin rakenneultran yhteydessä. Toivotaan, että vauvoilla kaikki olisi hyvin.

Mieltä on kyllä piristänyt kovasti viime päivien lämpö ja auringon paiste. Joten kaikki nauttimaan näistä ilmoista mikäli mahdollista!

Ainu: Pikaseen tässä sulle vastailen tuosta rakenneultrasata. Eli meilla kunta tarjosi nyt tämä rakenneuä:n, esikoisen aikaan ei tälläistä ollutkaan tarjolla pelkästään niskaturvokeuä. Yksityisellä en tiiä paljon maksaa, mutta tuo rakenneultra on aika tarkkaa puuhaa ja aikaa siihen saa vierähtämään noin tunti jos se kunnolla tehdään. Kaksosille tehdään pikkeuksetta vanhempien tahtoessa rakenneultra. Tuo ultraus pitäisi tehdä puolenvälin paikkeilla rv. 18-20

Terppa

IIh, viimeviikolla oli rakenneultra. Kaikki oli kunnossa ja sukupuolikin saatiin selville. Tosin ainut asia mikä jäi harmittamaan oli se, minkälaisen kuvan täti loppupelistä meidän muksusta nappasi... Minä en siitä mitään selvää saa, näyttää siltä että odotan jotain ufoa :/
Pienen pieniä liikkeitä olen alkanut havaita, ja pikkuhiljaa ne alkavat tuntua muulta kuin ilmvaivoilta, kai ne ovat vauvelin liikkeitä... Varmuuden vuoksi pitää vielä odottaa niitä "kunnon" potkuja. Nyt ne liikkeet tuntuvat töissä istuessa ja iltaisin maatessa, sellaista pientä mykellystä, napsautuksia.

Kivoja mahakuvia olette laittaneet :) Oma napakin on pompsahtanut esille niin julmasti, että säikähdin itseäni kun kävelin ravintolan vessan kokovartalopeilin ohi, varsinkin kun maha oli täpö täynnä, näytin omasta mielestä liiiiian isolta viikkoihin nähden, mutta kai sitä mennään ihan keskikäyrästön mukaan, vauva ja sf-mitan mukaan ainakin.
Hm, työt keskeytti koko stoorin ja nyt unohdin mitä minun piti kysyä... pitää tulla myöhemmin uudestaan huhuilemaan kunhan pää taas toimii.

Sunni rv 19+

Moi,
Yritetään sitä mahakuva-asiaa!
>http://www.aijaa.com/v.php?i=583565.jpg<

Mulla tulee maha tosi eteen, ei ole kovin levinnyt vaan on ihan edessä. Kuva otettu rv 17+4, nyt on 17+6. Kyllä tuota on jo ihan riittämiin...

Moikkelis!

Ihania masukuvia =) kyllä ne vaan alkaa pikkuhiljaa pömpöttämään itse kullakin, ei enään kauaa niin ollaan jo aika muhkeamasuisia ;)
meillä on lapset sairastelleet armottoman flunssan, pienempi sai vielä jonkun tulehduksen kurkkuunsa, ei lainkaan kivaa =( toivottavasti menisi pian ohi, kun kuulemma viikonloppuna on luvattu hellettä =) kesä tulee, kivaa.

täällä on jo jokunen ehtinyt käymään rakenneuä:ssäkin. onko teille kerrottu ihan asiallisesti vauvan sukupuoli? mä vaan muistelen meidän kahdesta edellisestä kun sitä ultrassa kyselin että jos haluaisi tietää sukupuolen niin kertoisivatko he, niin olivat kyllä tosi kriittisiä. ensimmäistä odotellessa, meinasi täti tulla silmille, suuttui niin paljon... toisella kerralla vastaus oli että ei kerrota... tämä siis tapahtui julkisella puolella. mä en silti haluakkaan tietää, pidetään jännitystä ilmassa sinne h-hetkeen asti. en olisi noista edellisistäkää halunnut tietää, kunhan nyt vaan kysyin, tiedä nyt sitten uskaltaako sitä edes tulevassa ultrassa edes kysäistä... ;)

maxiina 18+3

masu on alkanut kasvaa vauhdilla.... äippävaatteisiin olen jo kokonaaan siirtynyt sekä yhtä kuppikokoa isompiin rintsikoihin.
kuva masusta
http://www.aijaa.com/v.php?i=584232.jpg

mun pitäs kanssa varailla rakenneultraa yksityiseltä täällä jyväskylässä, joten jos jollakulla vinkkejä hyvistä paikoista niin otetaan tieto kiitollisena vastaan

Laura rv19+1

Moikka!
En todellakaan osaa käyttää konetta niin hyvin että välttämättä saisin kuvan ladattua nettiin, mutta kokeiltu ainakin on! Eli löytyisköhän täältä...

http://www.aijaa.com/v.php?i=584433.jpg

Pia rv18+

Ompas masuissa pieniä eroja, Pialla melkoinen jo!!! :D
Itsekin on jo pitänyt siirtyä muutama viikko sitte kokonaan äippähousuihin.

Maxiina: Kävin ihan kaupungin perheneuvolassa ultrassa ja lopuksi kysyin itse kun täti selitti että kaikki on ok, että näkyykö sieltä kumpaa sukupuolta vauveli näyttäs olevan. Ihan kakostelematta otti uuden kuvakulman ja samalla sanoi että "Voi, kyllä täällä selvästi vehkeet näkyy" ja pyöritteli siinä ruudulla kahta pallukkaa, liekkö sitten ne kivekset olleet kerta pojaksi sen risti ;)

Sunni rv19+