Mä en vain enää jaksa elää ilman luottotietoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hajalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten tää on niin provo?

Mä oon kirjoittanut tälle palstalle ehkä.. 3 aloitusta ja jokaisessa niistä huudettu provoa heti alkuunsa.. Vaikka ihan oikea ihminen mä olen, ja oikeaa elämää elelen. En ymmärrä mikä tässä on niin provoiltavaa...

Niin, kohtuuhuoletonta edullista lainaa vuokratakuuseen, jonka saa takaisin ja joka toimii tulevaisuudessa kivasti talouspuskurina. Ja aitoa pankkilainaa. Ei visa/pikavippitouhuja.

Joo, vois kysyä tätä mieheltä. En mä oikeasti edes ajatellut mitään pankkilainaa tähän, mutta totta. Sitä voisi kysyä! Mä jotenkin ajattelen että kun mulla ei ole luottotietoja, niin ei mieskään saa mitään, mutta totta kai se saa lainaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja väsyttää;30325342:
Kaikkii niitä siellä yliopistossa sit näköjään yritetään koluttaa yhteisillä verovaroilla... huoh.

Oisko se parempi etten kävisi kouluja ollenkaan? Jämähtäisin kotiin työttömäksi tai osa-aikaseksi jonnekin kaupan kassalle? Arvostaisitko sitä enemmän?

[QUOTE="a p";30325277]Miten siitä pitäisi puhua? :o Kouluhan sekin. Kyllä mä käyn koulua, vaikka yliopistossa olenkin.. Sori en mä osaa puhua "hienommin".[/QUOTE]

No, kyllä minä ja tuttuni ainakin korkeakoulua käydessäni puhuivat aina "Koulusta".

Persauki ja äiti päättää silti jättää työt ja lähteä opiskeleen koska "en kai mä nyt voi mihinkään linjastolle jäädä" Kerro tämä niille lapsillesi että jää nyt ruoka saamatta kun äiti oli liian hyvä linjastolle.

[QUOTE="a p";30324457]Et ole tosissasi? ihan oikeasti? Että mä jätän koulun kesken, ja menen seisomaan jonnekin linjastolle koska mulla ei ole luottotietoja niinkö? Onko se paras ratkaisu jättää yliopistokoulutus kesken?
[/QUOTE]

Niin minä tein.

Persauki ja äiti päättää silti jättää työt ja lähteä opiskeleen koska "en kai mä nyt voi mihinkään linjastolle jäädä" Kerro tämä niille lapsillesi että jää nyt ruoka saamatta kun äiti oli liian hyvä linjastolle.

Kannattaisko lukea koko ketju läpi tai harjotella luetunymmärtämistä?
Missä vaiheessa aapee on kertonut, että lapset ois missään tilanteessa jäämässä ilman ruokaa?

En mä ole persaukinen.. Missään en ole niin väittänyt. Hyvin me ollaan pärjätty, vaikka velkainen olen ollutkin. Osa-aikatöitä olen tehnyt vaikka kuinka, ja linjastolla seissyt 9h päivä parhaimmillaan. Lapsilla on aina ruokaa, vaikka asuttaisiinkin tässä kalliissa. En mä meitä pulaan ikinä jättäisi. Koulussa olen, että tulevaisuudessa ei ole taloudellisesti hankalaa, vaan mullakin on hyvä koulutus, ja työpaikka. Mä en nää sitä huonona asiana. Kiva kun te näätte.. Vai onko kaikilla opiskelijoilla isot säästöt, talous kunnossa ja hyvät tulot? Oonko mä jotenkin poikkeus ettei ole varaa laittaa 5000e vuokriin yhdessä kuussa?

Ihmettelen suuresti, miten sinun historiallasi halut ottaa lisää lainaa. Useimmat opiskelijat ei sitä uskalla tehdä varsinkaan opintojen alussa, vaan mieluummin kitkuttelevat tai painavat töitä. Ja sitten sinä juuri veloista päässeenä harmittelet sitä, että saa vielä lisää opintolainaa, vaikka edellisetkin on vielä maksamatta. :O

Yliopistotutkinto ei takaa nykypäivänä mitään. No ehkä jos opiskelet lääkäriksi, mutta noin muuten, älä missään tapauksessa tuudittaudu siihen, että valmistumisen jälkeen työllistyt hyväpalkkaiseen hommaan ja maksat velat kevyesti pois.

Jos teillä nyt siis ei oikeastaan olekaan mitään ongelmaa, niin eläkää vaan suu säkkiä myöten, lisää velkaantumatta. Halvemman vuokran takia ei kannata ottaa lainaa, jos tarvitsee maksaa yhdessä kuussa tuplavuokrat ja velasta korot ja palkkiot. Siihen se hyöty sitten hukkuu.

Ihmettelen suuresti, miten sinun historiallasi halut ottaa lisää lainaa. Useimmat opiskelijat ei sitä uskalla tehdä varsinkaan opintojen alussa, vaan mieluummin kitkuttelevat tai painavat töitä. Ja sitten sinä juuri veloista päässeenä harmittelet sitä, että saa vielä lisää opintolainaa, vaikka edellisetkin on vielä maksamatta. :O

Yliopistotutkinto ei takaa nykypäivänä mitään. No ehkä jos opiskelet lääkäriksi, mutta noin muuten, älä missään tapauksessa tuudittaudu siihen, että valmistumisen jälkeen työllistyt hyväpalkkaiseen hommaan ja maksat velat kevyesti pois.

Jos teillä nyt siis ei oikeastaan olekaan mitään ongelmaa, niin eläkää vaan suu säkkiä myöten, lisää velkaantumatta. Halvemman vuokran takia ei kannata ottaa lainaa, jos tarvitsee maksaa yhdessä kuussa tuplavuokrat ja velasta korot ja palkkiot. Siihen se hyöty sitten hukkuu.

Mä en halua lisää lainaa. Mä hain sitä vain nyt että päästäisiin muuttamaan, enkä sitä saa. Ja mulla on kaikki velat maksettu. Mä en ole velkainen ihminen. Osaan nykyään säästää, budjetoida ja ymmärrän mitä voin ostaa ja mitä en.

Ja kyllä, mä tulen valmistumaan alalle missä riittää töitä. Ja mä en ole puhunut lainan ottamisesta, muut ovat. Mä olen yrittänyt keksiä muita ratkaisuja. Eli halvempi asunto, mutta tadaa, koska mulla ei ole luottotietoja HOAS haluaa multa yhdessä kuussa 3800e puhtaana käteen. + tämän asunnon vuokra. Heh, se siitä halvemmasta asunnosta.

Miten muuten olet niin varma että Hoasilta tosiaan saisitte asunnon? Varsinkin kun miehelläsi nyt kuitenkin ilmeisesti siis on jokseenkin ok tulot.
Katsoin Hoasin sivuja ja sen mukaan juuri tällä hetkellä on "perheasuntohakemuksia 1221 kpl". Toki nyt ollaan vielä aika lailla tiukimmassa hakuvuodenajassa, mutta kuitenkin.

Oletko ollut suorassa yhteydessä Helsingin kaupungin asuntoihin? Mitä he sanovat luottotiedoistasi?

[QUOTE="rrr";30325524]Miten muuten olet niin varma että Hoasilta tosiaan saisitte asunnon? Varsinkin kun miehelläsi nyt kuitenkin ilmeisesti siis on jokseenkin ok tulot.
Katsoin Hoasin sivuja ja sen mukaan juuri tällä hetkellä on "perheasuntohakemuksia 1221 kpl". Toki nyt ollaan vielä aika lailla tiukimmassa hakuvuodenajassa, mutta kuitenkin.

Oletko ollut suorassa yhteydessä Helsingin kaupungin asuntoihin? Mitä he sanovat luottotiedoistasi?[/QUOTE]

Ei ole tietenkään varmaa että saadaan, mutta hakemus vetämässä. VVO, sato ja muut, olen laittanut hakemusta, uusinut niitä, mutta ei vaan asuntoa kuulu. + soittaminen ei nopeuta tai auta :/ Ei kai tässä muu auta kuin odottaa...

Googlaapa sosiaalinen luotto.

Mutta joo, pelkällä opintotuella opiskelu perheellisenä pk-seudulla taitaa olla monelle vain unelmaa. Mä tein 3-vuorossa keikkatyötä useamman vuoden, että sain kustannettua perheen ja oman elämän opintojen ajan.

Googlaapa sosiaalinen luotto.

Mutta joo, pelkällä opintotuella opiskelu perheellisenä pk-seudulla taitaa olla monelle vain unelmaa. Mä tein 3-vuorossa keikkatyötä useamman vuoden, että sain kustannettua perheen ja oman elämän opintojen ajan.

Ei me saada sosiaaliluottoa, täällä sitä kuulemma myönnetään vain harvoin opiskelijoille.
Ei mun tartte vielä nyt mennä töihin, mutta ei me täällä muutenkaan voida asua kun on eri kaupungissa työt ja koulut.. Sekin syy miksi pitäisi muuttaa. Asuntoa vain ei saada :(

Minkalaista asuntoa sä oot hakenut Satolta tai VVOlta? Tälläkin hetkellä on vapaita asuntoja molemmilla. Jos haluaa halpaa ja hyvältä paikalta, sitä ei ehkä saa, kun sellasta ei ole olemassa. Voisitteko muuttaa jollekin muulle alueelle?

Esim. Satolla ja VVO:lla luottotiedoilla ei oo väliä ja varsinkin jos toinen taloudessa asuva on luottotiedollinen niin sieltä voi saada mutta kummallakin melko kalliit kämpät nykyään että pitänee vähän tinkiä vaatimuksista jos sieltä hakee...
Kaupungit ei katso luottotietoja mutta jos on jättänyt aiemmin kaupungille vuokrat maksamatta niin sitten ei välttämättä sieltä saa kämppää. Mutta pk-seudulla on aika lailla turha ees hakea kaupungeilta kämppää kun kaikki menee mamuille ja päihde/moniongelmaisille.

Laittakaa hakemukset vain miehen nimellä. Ja sut lisäätte vaan siihen kohtaan, missä kysytään muut asuntoon muuttavat.

Joo, mä nyt tein hakemukset miehen nimellä. Etsitään 2-4h. Ihan sama, kunhan saadaan vähän halvempi. Tietyiltä paikoilta on "pakko" saada kun ei ole autoa, joten ei voi ihan 4 kulkuvälineellä aamuisin kulkea.. Muuten ei niin väliä. :)

Kiitos kaikille jotka ootte neuvoneet. MUlla on tänään vaan ollut sellainen "mä luovutan" -fiilis, ja oon vain itkenyt täällä silmät päästä. Ahdistaa kaikki ja tuntuu ettei jaksa enää yrittää.. Ei ole oikein ketään kelle puhua tästä.. Sen takia avauduin täällä.

[QUOTE="a p";30325722]Joo, mä nyt tein hakemukset miehen nimellä. Etsitään 2-4h. Ihan sama, kunhan saadaan vähän halvempi. Tietyiltä paikoilta on "pakko" saada kun ei ole autoa, joten ei voi ihan 4 kulkuvälineellä aamuisin kulkea.. Muuten ei niin väliä. :)

Kiitos kaikille jotka ootte neuvoneet. MUlla on tänään vaan ollut sellainen "mä luovutan" -fiilis, ja oon vain itkenyt täällä silmät päästä. Ahdistaa kaikki ja tuntuu ettei jaksa enää yrittää.. Ei ole oikein ketään kelle puhua tästä.. Sen takia avauduin täällä.[/QUOTE]

Kyllä sun luottotiedot silti tarkistetaan. Mutta mitä, jos et muutakaan asuntoon kirjoille ihan heti - vaan esim. vasta kuukauden kuluttua vuokrasopimuksen alkamisesta? Hoasin kanssa ei onnistu tämä, koska tekevät silloin aina uuden sopimuksen, mutta Saton, VVO:n ja muiden kanssa onnistuu.

OIKEESTI Satolla ainakaan ei luottotiedoilla oo väliä! Ja on 100% varma tieto, just kaveri sai sieltä kämpän eikä oo luottotietoja. Vakuuskin on vaan 250e. VVO:sta en ole varma mutta oon ymmärtänyt ettei sielläkään tartte olla luottotiedot ok ja sama 250e vakuus. Mut niillä tuntuu olevan kalliimmat kämpät kuin yksityisellä eli varmasti joutuu tinkimään joko neliöistä tai alueesta mutta kannattaa sieltä silti hakea

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30324975:
Jos saa jonkun kaupan kassan tai siivoojan työn, niin enpä tiedä kannattaako jättää hyviä opintoja vuosiksi roikkumaan jonkun kohtalaisen huonopalkkaisen hanttihomman takia. Eihän sellaisesta työstä edes jää mitään säästöön. Ja hyväpalkkaisia töitä ei yleensä saa ilman koulutusta.

Ei kai nyt vuosikausia tarvitse tehdä näitä sinun mielestäsi hanttihommia.Siis että saa oliko se nyt 5000€. Aika monelle se on hei työ se siivoojana tai vaikka kassana oleminen eikä mikään hanttihomma!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30325736:
Kyllä sun luottotiedot silti tarkistetaan. Mutta mitä, jos et muutakaan asuntoon kirjoille ihan heti - vaan esim. vasta kuukauden kuluttua vuokrasopimuksen alkamisesta? Hoasin kanssa ei onnistu tämä, koska tekevät silloin aina uuden sopimuksen, mutta Saton, VVO:n ja muiden kanssa onnistuu.

Miten se töissäkäyvä mies voi saada yksin hoasin asunnon?