Mä en vain enää jaksa elää ilman luottotietoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hajalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jaaha";30324976]Kun teillä nyt on kuitenkin hyvä tilanne miehen luottarien suhteen, niin lainahan se on ratkaisu.
Mies hakee pankista sen 3kk vuokrat+takuun ja sumplitte muuten siten ettei kahta päällekkäistä vuokraa tule maksettavaksi. Saatte sen lainan hoidettua pian kun käsittääkseni ne 3kk:n ennakot eivät ole asuinkuluina seuraavien kuukausien ajan? Vai takuunako olisi 3kk ennakko +normitakuu sisässä? Sitten onkin jemmassa hyvät rahat ja lyhennätte sitä lainaa vaan kiltisti.
Jos ei mies halua/ tai saa lainaa niin eipä mahda mitään, sitten on yritettävä saada asunto muualta.

Ja luulisin kyllä, että mikäli laitatte rehdin ilmoituksen tai otatte yhteyttä vuokravälittäjiin, niin voitte löytää vuokra-asunnon kohtuuhinnalla muutoin. Sillä useimmille välittäjille ja vuokranantajille riittää todistus ettei vuokravelkoja tai muita ole vaikka merkintä olisikin olemassa.. Nöyrtymistä se vaatii kyllä ja pitkää pinnaa, sinnikkyyttä :)

- samassa tilanteessa olen ollut, kun ex-avokin vuoksi meni luottotiedot ja nykyisen mieheni kanssa oli alussa "kivana muistona" merkintäni mutta kummasti sitä saatiin asuntolainaa myöten naimisiin mentyä asiat sujumaan ja selittämällä eri tahoille monta, monta kertaa asioiden oikea laita. Ketutti kyllä mutta nielin ylpeyteni!! On jopa pankkeja olemassa yhä, jotka katsovat ihmistä tilanteen mukaan ei vain merkintöjen.
( Eräitä tuttuja tuntui ärsyttävän suunnattomasti kun tälläinen "alempi kansalainen" sai asuntolainaa ;) )[/QUOTE]

Kiitos :)

Sehän se, ne 3kk + takuu 500e jää sinne hoasille, ja saadaan ne takaisin joskus kun muutetaan pois.. :S Niin voishan sitä lainaa yrittää saada.. Mä yritän kokoajan saada opintolainaa, se helpottaisi tässä tilanteessa, mutta vaatii paljon selvittelyjä ja puheluita. :/

[QUOTE="123";30324971]No tuo on nyt se sinun ongelma. Joko opiskelet ja mukisematta kitkutatte, tai sit luovut siitä joksikin aikaa ja menet töihin.

Meillä on omistusasunto, enkä todellakaan pärjäisi pelkällä opintotuella, en vaikka ottaisin sen lainan mitä en periaatesyystä halua ottaa.

Itse käyn töissä, teen kesäisin niska limassa älyttömiä päiviä että tulee säästöjä jne.

Jos minulla ei olisi mahdollisuutta tehdä sekä töitä että opsikella, niin olisihan se silkkaa hulluutta valita se opiskelu. Ei, kun on rahasta pula, niin tehdään töitä. Ja piste.[/QUOTE]

No.kun.tämä.ei.ole.se.ongelma.

Meillä on varaa, ilman että mä käyn töissä. Mulla ei ole varaa maksaa 4900e vuokria yhdessä kuussa, että päästäisiin muuttamaan halvempaan asuntoon.

[QUOTE="a p";30324989]KIITOS!!!!!!!!!! Tässähän se helvetin ongelma on! Kiitos kun olet lukenut koko ketjun läpi!

Tässähän mä yritän etsiä halvempaa, ei löydy!!! Muuten olisi varaa vaikka mihin. ja kyllä meillä nytkin on rahaa ruokaa, vaikka mä vain opiskelen.[/QUOTE]

Jos et löydä tuota halvempaa, niin etsit liian isoa ja liian hyvältä paikalta. Turha selitellä. Tein haun Helsinki, Espoo, Vantaa, vähintään 30 neliötä, vuokra enintään 900 €. Löytyi vaatimattomasti 398 osumaa.

Vuokra-asunnot | Oikotie

Kyllä mä olen ihan aina saanut vuokrakämpän vaikka ei ole luottotietoja. Niin yksityiseltä kuin vvo:lta, kaupungilta jne.

Sossuun kun menet niin varmasti auttaa takuuvuokrassa, antavat maksusitoumuksen

Jos et löydä tuota halvempaa, niin etsit liian isoa ja liian hyvältä paikalta. Turha selitellä. Tein haun Helsinki, Espoo, Vantaa, vähintään 30 neliötä, vuokra enintään 900 €. Löytyi vaatimattomasti 398 osumaa.

Vuokra-asunnot | Oikotie

Mikä sun ongelma on? Mulla ei ole luottotietoja, mä en saa asuntoa. Mulla on ollut asuntohakemus pari vuotta jo kaupungille, eivätkä anna. Hoas haluaa multa 3800e yhtenä kuukautena, jotta vuokraa mulle, ja MULLA EI OLE SIIHEN RAHAA! ja meitä on NELJÄ!

Kyllä mä olen ihan aina saanut vuokrakämpän vaikka ei ole luottotietoja. Niin yksityiseltä kuin vvo:lta, kaupungilta jne.

Sossuun kun menet niin varmasti auttaa takuuvuokrassa, antavat maksusitoumuksen

Tätä mä juuri ihmettelen ! Kaikkialla kuulee ettei ole mitään ongelmaa saada asuntoa.. Me ei saada millään! Me muutettiin töistäkin 70km päähän, kun saatiin tämä kallis asunto, kun muuta ei millään löytynyt ja oli kiire muuttaa. Ihan toiseen kaupunkiin siis jouduttiin muuttamaan.

[QUOTE="a p";30325002]No.kun.tämä.ei.ole.se.ongelma.

Meillä on varaa, ilman että mä käyn töissä. Mulla ei ole varaa maksaa 4900e vuokria yhdessä kuussa, että päästäisiin muuttamaan halvempaan asuntoon.[/QUOTE]

No voi hyvänen aika :rolleyes: Eli nyt on ihan OK asua siinä nykyisessä asunnossa?
Mitä jos otat vuoden vapaata, teet töitä ja säästät tuon 5000 € sinä aikana? Tai siis puolet, kai sen miehen nyt jotain pitää kans maksaa...
Pitäisi olla ihan helppo homma jos jo nyt opintotuella pärjäätte.

[QUOTE="a p";30325009]Mikä sun ongelma on? Mulla ei ole luottotietoja, mä en saa asuntoa. Mulla on ollut asuntohakemus pari vuotta jo kaupungille, eivätkä anna. Hoas haluaa multa 3800e yhtenä kuukautena, jotta vuokraa mulle, ja MULLA EI OLE SIIHEN RAHAA! ja meitä on NELJÄ![/QUOTE]

Minäminäminäminä. Miehelläsi on luottotiedot kunnossa ja hyväpalkkainen työ. Nuo ovat vapailta markkinoilta joten HOASiin on nyt turha enää vedota.

Työn vieroksuminenkin vähän särähtää korvaan, yliopisto-opiskelijan opiskelutahti ei keskimäärin ole niin huimaava, etteikö muutaman vuoron kuussa voisi ottaa pikaruokaravintolasta.

[QUOTE="123";30325028]No voi hyvänen aika :rolleyes: Eli nyt on ihan OK asua siinä nykyisessä asunnossa?
Mitä jos otat vuoden vapaata, teet töitä ja säästät tuon 5000 € sinä aikana? Tai siis puolet, kai sen miehen nyt jotain pitää kans maksaa...
Pitäisi olla ihan helppo homma jos jo nyt opintotuella pärjäätte.[/QUOTE]

Mielummin mä asun tässä, kuin pistän 5000e vuokraan yhtenä kuussa. :O Ei ole ok asua tässä ei todellakaan, mutta ei kuitenkaan jäädä näkemään nälkää. Ja ei, mä en voi mennä nyt töihin. Lasten hoito, miehen työt.. Kaikki on vaan niin sekavasti etten mä voinut tehdä osa-aikaa. Me mennään miehen kanssa niin ristiin ettei kukaan pysty hakemaan lapsia hoidosta (mies pääse yleensä 17 tai vasta 21), ja mulla alkaa työt 16.15, mutta vikat luennot loppuu vasta siihen aikaa. Samoin mulla loppuu työt 22 ja olen kotona vasta reilusti 23. Se oli vain liikaa meille kaikille.

Tässä mä yritän vain selittää miten hankalaa on elää ilman luottotietoja, kun ei saa edes sitä "edullista" opiskelija-asuntoa..

Minäminäminäminä. Miehelläsi on luottotiedot kunnossa ja hyväpalkkainen työ. Nuo ovat vapailta markkinoilta joten HOASiin on nyt turha enää vedota.

Työn vieroksuminenkin vähän särähtää korvaan, yliopisto-opiskelijan opiskelutahti ei keskimäärin ole niin huimaava, etteikö muutaman vuoron kuussa voisi ottaa pikaruokaravintolasta.

Okei.. MÄ EN VIEROKSU TÖITÄ! Mä olin yrittäjäkin hetki sitten, ja mulla oli vakkarityö. Mä oon tehnyt töitä viimeiset 10 vuotta! Nyt lopetin, kun ei yksinkertaisesti pystynyt enää kaiken kanssa. Miehellä on jo niin pitkiä vuoroja. Ja ei, yritän kokoajan saada kaupungilta asuntoa. Ei vaan saada mun tietojen takia.

[QUOTE="a p";30325040]
Tässä mä yritän vain selittää miten hankalaa on elää ilman luottotietoja, kun ei saa edes sitä "edullista" opiskelija-asuntoa..[/QUOTE]

Tuon voi kans ajatella niin että ois helpompaa jos olisi säästänyt. Ei se 5000 € ole oikeasti iso summa jos sen jakaa kaksi henkilöä jotka kuitenkin ovat käyneet/käyvät töissä. Olithan sinä siis käynyt töissä?
Ei ne luottokortit, lainat sun muut ole mikään oikopolku onneen, niin kuin varmaan itsekin tiedät.

[QUOTE="123";30325058]Tuon voi kans ajatella niin että ois helpompaa jos olisi säästänyt. Ei se 5000 € ole oikeasti iso summa jos sen jakaa kaksi henkilöä jotka kuitenkin ovat käyneet/käyvät töissä. Olithan sinä siis käynyt töissä?
Ei ne luottokortit, lainat sun muut ole mikään oikopolku onneen, niin kuin varmaan itsekin tiedät.[/QUOTE]

Noni. ensinnäkin. Mä menetin mun luottotiedot opiskelija 8 vuotta sitten. Mä kävin sen jälkeen osa-aikatöissä ja maksoin velkoja pikkuhiljaa.. Mä oon aina elänyt yksin, ilman kenenkään tukea tai apua. Viimeiset 3 vuotta mä oon maksanut n. 500e/kk velkaa pois. Sain yllätysvauvan, ja silti maksoin velkojani äitiyslomalla + hoitovapaalla. Perustin yrityksen ja siitä tulleet tulot laitoin suoraan velkoihin. Kaikki on nyt maksettu. Kun me tavattiin miehen kanssa, mies oli päässyt juuri intistä. EI tuloja. Aloitti töissä osa-aikaisena. Tässä vuosien varrella ollaan kituutettu ja kituutettu. Mies on auttanut niin paljon kuin on voinut. Nyt kahden vuoden aikana on saanut 2 ylennystä, sillä on vakituinen paikka, hyvät tulot (ei mitään satoja tuhansia vuodessa), ja ollaan päästy elämään ns. normaalia elämää.. Mä halusin jotain itselleni, ja hain kouluun. Yllätyksekseni pääsin sinne, ja aloitin. Puhe oli että muutetaan mahd. pian halvempaan asuntoon (muutenkin ollaan tässä vuosi etsitty), mutta nyt tuli yllätys pankista, kelasta ja hoasilta. Ja mä en tiedä mitä tehdä.

MÄ käyn koulua, että mulla olisi tarjota lapsille hyvä tulevaisuus. Mä en voi lopettaa opiskelua.. Mä oon odottanut tätä 10 vuotta...

[QUOTE="a p";30325080]Noni. ensinnäkin. Mä menetin mun luottotiedot opiskelija 8 vuotta sitten. Mä kävin sen jälkeen osa-aikatöissä ja maksoin velkoja pikkuhiljaa.. Mä oon aina elänyt yksin, ilman kenenkään tukea tai apua. Viimeiset 3 vuotta mä oon maksanut n. 500e/kk velkaa pois. Sain yllätysvauvan, ja silti maksoin velkojani äitiyslomalla + hoitovapaalla. Perustin yrityksen ja siitä tulleet tulot laitoin suoraan velkoihin. Kaikki on nyt maksettu. Kun me tavattiin miehen kanssa, mies oli päässyt juuri intistä. EI tuloja. Aloitti töissä osa-aikaisena. Tässä vuosien varrella ollaan kituutettu ja kituutettu. Mies on auttanut niin paljon kuin on voinut. Nyt kahden vuoden aikana on saanut 2 ylennystä, sillä on vakituinen paikka, hyvät tulot (ei mitään satoja tuhansia vuodessa), ja ollaan päästy elämään ns. normaalia elämää.. Mä halusin jotain itselleni, ja hain kouluun. Yllätyksekseni pääsin sinne, ja aloitin. Puhe oli että muutetaan mahd. pian halvempaan asuntoon (muutenkin ollaan tässä vuosi etsitty), mutta nyt tuli yllätys pankista, kelasta ja hoasilta. Ja mä en tiedä mitä tehdä.

MÄ käyn koulua, että mulla olisi tarjota lapsille hyvä tulevaisuus. Mä en voi lopettaa opiskelua.. Mä oon odottanut tätä 10 vuotta...[/QUOTE]

Et tietenkään lopeta opiskelua! Tosi hienoa että pääsit opiskelemaan! Ja hienosti olet hoitanut nuo vanhat rahaongelmatkin. Tuo systeemi on tosi epäreilu, että luottotietomerkintä ei poistu, vaikka olisi velat maksanutkin. Ja muutenkin monessa kohtaa turhan ehdoton. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30324879:
Varmaan sieltä voi neuvotella lisävuosia, mutta itse en tiedä onko kauhean järkevää jättää opintoja roikkumaan, etenkin jos ei ole mitään muuta järkevää, mitä sinä aikana tekisi.

Yksi ylempi korkeakoulututkinto takana. Ja sitä rataa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30325087:
Et tietenkään lopeta opiskelua! Tosi hienoa että pääsit opiskelemaan! Ja hienosti olet hoitanut nuo vanhat rahaongelmatkin. Tuo systeemi on tosi epäreilu, että luottotietomerkintä ei poistu, vaikka olisi velat maksanutkin. Ja muutenkin monessa kohtaa turhan ehdoton. Tsemppiä!

Kiitos. Velkojen takia mä en kouluun ole voinut mennä, vaan jätin koulut kesken, ja menin töihin.. Nyt on aika palata kouluun.. Joo ulosottomiehen kanssa siitä puhuin aika pitkään.. 4 vuotta mä joudun niitä odottamaan vaikka velkoja ei ole. Musta se on aika kohtuuton, kun yhteensä sitten olen ollut 8 vuotta. :/ Nojoo. Eiköhän tää tästä. Kyllä ne asiat jotenkin lutviutuu. Toivottavasti.

Mikä tässä nyt on niin SUURI ongelma? Jos sun miehellä on luottotiedot kunnossa ja vakkaritulot, hän varmasti saa sen 5000€ lainan ja sen kuukausierästä selviätte kyllä jos/kun asumiskulunne laskee (Hoasilla taitaa sisältyä sähkö ja vesi vuokraan..?).

Mä olen hoitanut lapsia kotona monta vuotta mutta silti mulla on säästöjä. Äitiysrahasta jää varsinkin nuorempien lasten kohdalla kun ei esikoisen ja vauvan kanssa jaksa samalla tavalla esim. shoppailla kuin pelkän vauvan kanssa. Jos säkin oot 10v tehnyt töitä niin oot varmasti voinut jotain säästääkin - toki iso plussa sulle että oot onnistunut velkasi maksamaan pois! (Mulla meni ehkä vähä ohi maksoitko koko sen 10v niitä velkoja vai oisko sulla ollut siinä joku säästömahdollisuus vielä).
Mutta eikö siis sun mies voi tota takuuvuokraa ottaa lainaksi?

Mikä tässä nyt on niin SUURI ongelma? Jos sun miehellä on luottotiedot kunnossa ja vakkaritulot, hän varmasti saa sen 5000€ lainan ja sen kuukausierästä selviätte kyllä jos/kun asumiskulunne laskee (Hoasilla taitaa sisältyä sähkö ja vesi vuokraan..?).

Mä olen hoitanut lapsia kotona monta vuotta mutta silti mulla on säästöjä. Äitiysrahasta jää varsinkin nuorempien lasten kohdalla kun ei esikoisen ja vauvan kanssa jaksa samalla tavalla esim. shoppailla kuin pelkän vauvan kanssa. Jos säkin oot 10v tehnyt töitä niin oot varmasti voinut jotain säästääkin - toki iso plussa sulle että oot onnistunut velkasi maksamaan pois! (Mulla meni ehkä vähä ohi maksoitko koko sen 10v niitä velkoja vai oisko sulla ollut siinä joku säästömahdollisuus vielä).
Mutta eikö siis sun mies voi tota takuuvuokraa ottaa lainaksi?

Mun säästöt meni niihin velkoihin. Sain mäkin hyvää äippärahaa, mutta kaikki pistin velkoihin, ja nyt olen saanut säästetty miehen kanssa vuokrapuskuria. Eli en ole voinut säästää ollenkaan missään vaiheessa kun olen vain hoitanut velkoja. Se on hyvä jos sä olet voinut säästää, mutta mä en. Ja mieskin maksoi pari vuotta opintolainaansa pois, eli ei kauheasti olla keretty mitään säästelemään.

Niin.. Lainaa 5000e.. Oishan se mahdollisuus.

[QUOTE="a p";30325113]Kiitos. Velkojen takia mä en kouluun ole voinut mennä, vaan jätin koulut kesken, ja menin töihin.. Nyt on aika palata kouluun.. Joo ulosottomiehen kanssa siitä puhuin aika pitkään.. 4 vuotta mä joudun niitä odottamaan vaikka velkoja ei ole. Musta se on aika kohtuuton, kun yhteensä sitten olen ollut 8 vuotta. :/ Nojoo. Eiköhän tää tästä. Kyllä ne asiat jotenkin lutviutuu. Toivottavasti.[/QUOTE]

:laugh:

Jos sinä todellakin opiskelisit yliopistossa, niin tuskin puhuisit "koulusta". Sorry nyt vaan, mutta ei kukaan yliopistossa tai korkeakoulussa opiskeleva kirjoita tuolla tavalla kuin sinä.

Mutta joo. Ihan kiva provo.

Niin, kohtuuhuoletonta edullista lainaa vuokratakuuseen, jonka saa takaisin ja joka toimii tulevaisuudessa kivasti talouspuskurina. Ja aitoa pankkilainaa. Ei visa/pikavippitouhuja.

[QUOTE="a p";30325080]Mä halusin jotain itselleni, ja hain kouluun. Yllätyksekseni pääsin sinne, ja aloitin. Puhe oli että muutetaan mahd. pian halvempaan asuntoon (muutenkin ollaan tässä vuosi etsitty), mutta nyt tuli yllätys pankista, kelasta ja hoasilta. Ja mä en tiedä mitä tehdä.

MÄ käyn koulua, että mulla olisi tarjota lapsille hyvä tulevaisuus. Mä en voi lopettaa opiskelua.. Mä oon odottanut tätä 10 vuotta...[/QUOTE]

...hain kouluun.. Mä käyn koulua, :laugh:

Kohtuuvuokraisina olette muuten sossun turvaverkon parissa, joten suuria puskurahoja ette tarvitse opiskeluaikana. Eli pankkitilirahat ja pikkulaina maksavat vuokratakuun.