M
minni
Vieras
Vastasinkin sinulle jo tuolla aloittamassasi ketjussa, mutta älä murehdi suurta sf-mittaa! Ei suuri mitta tarkoita isoa vauvaa eikä mitään muuta kuin sitä, että vatsasi tulee olemaan varsin iso! Täällä viikkoja 20+1 ja mittaa 22 cm. Yli yli käyrien mennään tässäkin raskaudessa. Tuo mitta kun johtuu ihan kohdun asennosta ja kasvusuunnasta. Välillä kadehdin pienivatsaisia raskaana olevia naisia, kun tämä oma maha tuntuu jo nyt puolivälissä niin isolta ja raskaalta. Ja ne raskausarvet. Jos sf-mitan kasvu pysähtyy jossain vaiheessa niin silloin jotain on pielessä! Mitan pitäisi nimenomaan kasvaa tasaisesti käyrän suuntaisesti. Ihan loppuvaiheessa kasvu tasaantuu, kun vauva laskeutuu. Itse sain kyllä ekassa raskaudessa kuulla riittämiin neuvolantädin taivastelua isosta sf-mitasta. Huolehti, että vauva on varmasti tosi iso ja saa liikaa sokeria (lähettikin minut sokerirasitustestiin) ja syön muutenkin liikaa, vaikka paino nousi yhteensä 11 kg raskauden aikana. Lähetti sitten äitipolille lääkärintutkimukseenkin, jossa lääkäri taas taivasteli neuvolan tietämyksen tasoa. Totesi heti kohdun olevan hieman eteenpäin kallistunut ja vauvan kasvavan kokonaan ulospäin, jolloin mahakin oli suuri.
Noista supistuksista olisin enemmän huolissani. Jos kunnon lepo ei auta niin kannattaa ottaa yhteyttä suoraan äitipolille tai lääkärille. Kipeät supistukset saattavat aiheuttaa kohdunsuun avautumista ja se täytyy huomata ajoissa. Yleensä tiheiden supistusten hoitona on sairasloma, usein täydellinen vuodelepo. Itselläni oli vähän samanlainen ongelma ekassa raskaudessa. Supistuksia alkoi tulla usein ja maha oli todella kipeä. Kävin neuvolassa, jossa vain totesi minun kuvittelevan turhia. Parin päivän päästä jouduinkin sitten sairaalaan, kun supistukset muuttuivat kipeiksi ja synnytys meinasi käynnistyä (rv 30). Sain supistuksenestolääkettä pari kertaa ja olin 2 päivää tarkkailussa. Sitten kotiin viikoksi vuodelepoon ja loppuraskaus piti ottaa mahdollisimman rauhallisesti. Syynä supistuksiin oli täysin oireeton virtsatientulehdus (elämäni ensimmäinen). Kyllä säikäytti ja koko loppuraskaus olikin hyvin supistusherkkää aikaa ja tarkkailussa olin sairaalassa pariin otteeseen uudelleenkin.
minni rv 20+1
Noista supistuksista olisin enemmän huolissani. Jos kunnon lepo ei auta niin kannattaa ottaa yhteyttä suoraan äitipolille tai lääkärille. Kipeät supistukset saattavat aiheuttaa kohdunsuun avautumista ja se täytyy huomata ajoissa. Yleensä tiheiden supistusten hoitona on sairasloma, usein täydellinen vuodelepo. Itselläni oli vähän samanlainen ongelma ekassa raskaudessa. Supistuksia alkoi tulla usein ja maha oli todella kipeä. Kävin neuvolassa, jossa vain totesi minun kuvittelevan turhia. Parin päivän päästä jouduinkin sitten sairaalaan, kun supistukset muuttuivat kipeiksi ja synnytys meinasi käynnistyä (rv 30). Sain supistuksenestolääkettä pari kertaa ja olin 2 päivää tarkkailussa. Sitten kotiin viikoksi vuodelepoon ja loppuraskaus piti ottaa mahdollisimman rauhallisesti. Syynä supistuksiin oli täysin oireeton virtsatientulehdus (elämäni ensimmäinen). Kyllä säikäytti ja koko loppuraskaus olikin hyvin supistusherkkää aikaa ja tarkkailussa olin sairaalassa pariin otteeseen uudelleenkin.
minni rv 20+1