Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipparallaa!!

Nyt on joulukiireet takana uusi vuosi ja uudet haasteet edessä. Eipä vuosi sitten ois osannu aavistakkaan, et mikä tilanne on nyt.=)

Pikaisesti kuulumisia, meillä nukutaan edelleen hyvin, yöt kokonaan n.10 h kerralla ilman syöminkejä. ja kasvettukin oli hienosti 5550g ja 59cm.

mut nyt iski nälkä, joten mammaa tarvitaan!=)

moikka taas!

meillä elämä jatkuu aikas samaa rataa, elikäs rytmi on sellainen et aamupäivällä nukutaan päikkäreitä ja syödään aina välissä, sitten poju käy pidemmille unille joskus klo 12-13 ja nukkuu usein 2-3h. sitten noin klo 16 -17 herää ja alkaa tankkailla ruokaa ja hereillä klo 23 asti. tosin pienet napsut ottaa välissä. yöllä syödään yleensä klo 02 ja 05 ja sit 07-08 herätys. mutta jokainen päivä on kuitenkin ollut erilainen, eli toisinaan kaikki asiat heittää härän pyllyä.
ainiin neuvolalääkärissä oli kaikki hyvin. 58,5cm ja 5650g.

oletteko jo palanneet omien harrastustenne pariin? mun on tarkoitus jatkaa uimahalli harrastusta alkaen tänään. laulutunnitkin ajattelin aloittaa taas kunhan kurkkukipu loppuu (on vaivannut jo jonkin aikaa). ihanaa palata omien juttujen pariin!

helmipelmi ja herra-a 8vko +4 pv

Nyt tulee vuodatusta, sori.

Takana raskaampi viikko ja pää alkaa hajota... Tuntuu, että lapsi on koko ajan kiinni ja ei viihdy missään - kitisee ja itkee. Viisi yötä on mennyt putkeen, että en ole saanut nukuttua kun parin tunnin pätkiä. Nukuttamiseen menee kohtuuttomasti aikaa ja kun saan irti tissistä, niin herää herkästi. Nosta siinä sitten vielä lapsi sänkyyn, jotta itse pääsisin nukkumaan. Ennen yleensä nukahti syömisen jälkeen, ainakin pullon, mutta nyt sekään ei tunnu auttavan. Voiko näihin aikoihin olla joku kausi, että on hankalampaa?

Olen koko ajan niin hermot kireenä ja jännittynyt - tahtoisin nukkua!!! Eikä tähän univajeeseen tunnu auttavan parin, kolmen tunnin unet. Neuvolaan pitäis viedä tällä viikolla se mielialapaperi, en kyllä uskalla täyttää rehellisesti...

Niin ja nukahtaminen on kohtuuttoman hankalaa. Stressaa, kun en tiedä aikooko neiti vetästä vartin vai kahden tunnin tirsat. Sitten petyn, kun torkkuikin vain kymmenen minuuttia ja luulin jo pääseväni edes hetkeksi lepäämään:-(

t.väsynyt oona ja tyttö reilut 2kk

Voi Oona, kuulostaa kyllä tosi tutulta. Ja moi vaan tietysti kaikille muillekin, mä nyt vaan nopeasti tartun tähän aiheeseen, kun täällä vähän samanlaista ilmassa. Mä olen aika hukassa ja neuvoton kanssa noitten nukkumisten ja vähän kaiken muunkin kanssa. Tänään tosin oli parempi päivä, ehdittiin tehdä kaikenlaista, ja saatiin vääntäydyttyä uloskin asti (ja olikin muuten kunnon piristysruiske!), mutta muuten viime päivät on mennyt pääsääntöisesti neljän seinän sisällä itkuista?/nälkäistä?/muuten vaan väsynyttä vauvaa ihmetellessä.

En tosiaan siis enää tiedä että missä mennään, onko kyseessä nälkä vai "paha kakka" vai röyhtäys joka ei tule, kun tyttö kitisee suurimman osan valveillaoloajastaan PAITSI jos sen laittaa olalle röyhtäytysasentoon (yksi tietty asento kelpaa, eikä mikään muu + asento toteutettava aina seisten tai kävellen - istualteen ei toimi, vaikkei vauvan asentoa mitenkään muutakaan; en ymmärrä - tosi nastaa varsinkin öisin!) TAI vaihtoehtoisesti antaa tissiä.

Meillähän oli niin, että imetys ei oikein onnistunut alkuun, ja olen siis pumpannut tähän mennessä maidot pulloon, ja kaikki on skulannut ok. Vaan nyt kun ehkä noin viikon verran olen alkanut uudelleen kokeilla rinnan antamista (mikä edelleen sattuu, joskin vähemmän kuin silloin alussa), niin johan tuntuu menneen pasmat sekaisin. Ipana syö aikansa, nukahtaa pian, herää heti jatkamaan kun yritän irrottaa tissistä. Kun vihdoin vaikuttaa tyytyväiseltä, röyhtäilee ja nukahtaa, herää kuitenkin pian uudestaan kitisten. Tällaista ei ollut ollenkaan eikä koskaan niin kauan kun mentiin vain pulloruokinnalla.. Välillä kyllä vaikuttaa siltä, että mahaan sattuisi, ja ilmavaivojakin todistetusti on, mutta silti olen nyt ihan ulalla. Ja uupunut. Mulla oli kaiken lisäksi joulun tienoilla varmaan kymmenen päivää kestänyt ihme ripuli-mahatauti (jee jee) ja heti sen perään olen ollut vuosisadan räkiksessä, niin että olo on jokseenkin jyrän alle jäänyt. Sairastelun seuraamuksena myöskin maidon tulo väheni niin, että olen joutunut antamaan silloin tällöin lisäksi korviketta, nyt tosin en enää juurikaan. Eli parempaa kohti mennään..

Voimia ja energiaa ja hyvää alkavaa viikkoa kaikille marrasäideille, jos teistä muista joku vielä viikonpäiviä seuraa!

Voimia Oonalle ja Sachalle!

Oona, voisitko jättää pikkuisen nukkumaan viereesi? meillä ainakin tuo toimii ja nukumme kaikki tyytyväisinä. Jos nukkuu itsekseen omassa sängyssään niin yleensä se on maksimissaan tunnin.

Ja suosittelen ulkoilua! meillä ainakin alussa toinen kitisi (kun oli väsynyt mutta ei suostunut nukahtamaan) ja kun vaan lähdimme lykkimään vaunuja niin nukahti jossain vaiheessa. Ja nykyään tutti auttaa, oletteko sitä kokeilleet?

Jos mikään muu ei auta niin pyytäkää apua. Voitteko mennä vanhemmillenne tms jolloin saisitte nukkua täysin rauhassa edes hetken koska ei vauvatkaan tarvitse koko aikaa ruokaa vaikka saattavat sitä halutakin..

kovasti jaksamista toivottelee sade81 ja tyttö 2kk

Alkuperäinen kirjoittaja sacha:
En tosiaan siis enää tiedä että missä mennään, onko kyseessä nälkä vai "paha kakka" vai röyhtäys joka ei tule, kun tyttö kitisee suurimman osan valveillaoloajastaan PAITSI jos sen laittaa olalle röyhtäytysasentoon (yksi tietty asento kelpaa, eikä mikään muu + asento toteutettava aina seisten tai kävellen - istualteen ei toimi, vaikkei vauvan asentoa mitenkään muutakaan; en ymmärrä - tosi nastaa varsinkin öisin!) TAI vaihtoehtoisesti antaa tissiä.

Tää on kyllä ihan kun meillä - siis miten se voi olla niiiiin tarkkaa, että istua en saa, vaan on seistävä?!? Yöllä ei onneksi oo ainakaan vielä tarvinnu lähteä "kävelylle" (varmaan ens yönä kävellään...;-) )

Olen alusta asti imettänyt ja antanut korviketta, ehkä suhteella 1/3. Nyt sitten mietin, että voiko olla, että tissitkin ehtyy, kun olen niin stressaantunut ja väsy, eli neidin kitinät johtuis nälästä?! En niin millään haluais antaa korviketta enempää, mutta pakkohan se on, jos muu ei auta.

Sacha, voiskohan teillä muutos johtua nimenomaan tuosta pullon vähentämisestä? Siitä pullosta kun se maito tulee niin paljon helpommin kuin tissistä.

Nyt neiti meni mummulaan hoitoon pariksi tunniksi ja tuntuu tosi oudolle. Jotenkin syyllinen olo, vaikka ei varmaan tarttis olla. Sain nukuttua tunnin ja nyt koetan hiukkasen rentoutua.

Alkuperäinen kirjoittaja oona76*:
Olen alusta asti imettänyt ja antanut korviketta, ehkä suhteella 1/3. Nyt sitten mietin, että voiko olla, että tissitkin ehtyy, kun olen niin stressaantunut ja väsy, eli neidin kitinät johtuis nälästä?!

Pikaisena kommenttina: minä ainakin yllätyin, että meidän poika söi viikon tai kaksi ihan "koko ajan" ja paljon. Huusi ja kitisi aina vähän liian pian edellisestä syötöstä, ja sitten rauhoittui maidolla. Eli kyllä se voi olla tuo tiheän imun kausikin! Nyt rintani ovat ihan eri rinnat: maitoa tulee helpommin ja poika syö enää vain kymmenen minuuttia per rinta. Hän siis teki sen paljonpuhutun maitotilauksen. Pointtini on se, että minula meinasi usko mennä: miten se TAAS haluaa syödä ja huutaa? Ruokaa ei kannata noin pienillä vai vielä pihdata. Eikös se mukavuuden takia syöminen tule vasta myöhemmin?

Ja tissit voivat minun mielestäni nimenomaan äidin väsyn takia ehtyä. Ainakin lapsi kokee, jos imettäminen sattuu tai kiristää jne. Oksitosiinin kanssahan siinäkin ollaan tekemisissä. Olisiko teillä aikaa joku päivä viettää peiton alla pari, kolme tuntia? Heitätte vaatteet pois ja nukutte/syötte vauvan tahtiin ihokontaktissa ja ihan rauhassa. Ottakaa oikein sellainen läheisyysruiske, ehkä ne tissit siitä.

Samoin meillä auttoi tutti, jota voi lussuttaa silloin kun lohtua tekisi mieli, mutta nälkä ei ainakaan ole.

Kovasti voimia toivon teille kaikille! Olisi hienoa jatkaa kokemusten vaihtoa!!!

Heippa hei !

Meillä on myös ollut noita tiheän imun päiviä, silloin tuntuu juurikin siltä että olis niin hellpoa olla isi! Täysimetyksellä mennään ja pullosta tissimaitoa ollaan annettu jos olen jumpassa tai kaupoilla tms. Poika nostattelee maitoa ja sitten taas helpompia aikoja sen jälkeen. Noita pojan päiväunia ihmettelen. eli juuri sama juttu kun muillakin, siis joskus nukkuu 10 min ja nyt esimerkiksi vetää ekoja päiväunia jo kolmatta tuntia!° KOskaan ei voi tietää patsi aina nukkuu kun ulkoillaan. Siksi teemmekin joka päivä 1-1 1/2h lenkin päivittäin että rytmi pysyisi samana. Tuti auttaa meilläkin nukahtamiseen mut illalla ei auta oikein mikään, nukuttaminen kestää 2h...siihen ei kelpaa kuin äiti! Istun siis poika sylissä ja syöttövälit poika vaatii seurustelua. Isin sylissä "nälkä" iskee hyvin nopeasti, ehdin juuri suihkussa käydä. Mutta mua ainakin helpottaa ajatus että en tosiaan ole ainoa ihminen kuka painii näiden ihmeellisten vauva-asioiden kanssa. Mä saan oikeasti tosi paljon voimaa tästä keskustelupalstasta!VOIMAA kaikille meille :)

Helmipelmi

Huoh, onhan se helpottavaa, että ei ole yksin ongelmiensa kanssa:-) Meilläkin neiti vetelee nyt unia kolmatta tuntia vaunuissa. Kävin ensin kaupassa ja lenkillä ja jätin sitten vaunuihin nukkumaan. Ensimmäinen kerta, että jatkoi unia, kun vaunut eivät enää liikkuneet:-))) No, enhän minä tajunnut nukkumaan mennä, kun moista ei ole ennen tapahtunut. Mutta sain tehtyä kunnon ruuan itselleni ja nyt juon kahvia ja istun hetken netin ääressä. Lepoa se tämäkin.

Viime yönä olisi ollut mahis nukkua "kunnolla", mutta olen vieläkin niin kireänä, että en meinannut saada unta. Eiköhän tämä jossain vaiheessa helpota...

Ehkä tarjoan tissiä liian herkästi, kun itku alkaa - tyyliin, onpahan ainakin hiljaa. Tutti kelpaa välillä, mutta illalla kun sen laittaa suuhun, tulee toinen ongelma. Neiti herää aina, kun tutti tippuu suusta! Lopputulos: neiti nukkuu ja äiti the tutti takaisin suuhun -kone ei nuku:-( Siinä sitten tovi vierähtää, että saan tutin pois ja neidin jatkamaan unia. Ja kun noin pientä en haluaisi huudattaa...

Voisihan sitä pesimistä taas kokeilla, mutta epäilen suuresti sen onnistumista. Pikkuinen kun hermostuu niin helposti ilman virikkeitä.

Eilinen ilta oli kyllä ihana. Maattiin vierekkäin sängyllä ja luettiin ainakin 15min kirjaa. Toinen seurasi tarkasti ja yhtäkkiä kääntyi katsomaan minua niin ymmärtäväisen ja tyytyväisen näköisenä. Kyllä siinä sydän suli. Mieskin ihmetteli tätä ihmeellistä tapahtumaa:-)

Ja taas pitää käydä tsekkaamassa, onko lapsi vielä hengissä vaunuissa. Siirsin vaunut jo lasitetulle terassille, että ei vaan saa vetoa. Onneksi ilma on plussan puolella; ei toista herättääkään viitsi, kun uni maittaa noin ihanasti.

t. toivoa täynnä oleva Oona;-)

Hei

Yritän muutaman rivin tähän minäkin. Vaavi nukkuu sisällä vaunussa - ehkä sen 10 min ehkä tunnin-pari. Eli rytmeistä ei tosiaan ole vielä tietoja. Eilinen päivä meni ihan väsyneenä ja monta kertaa tunnissa heräille. Sitten hyssyteltiin. Ja yöunille oli vaikea pistää ja lopuksi nukkui viisi ja puoli tuntia. Ihan luksusta. Äiti sitten vain heräsi jo parin tunnin päästä ihmettelemään missä ruokakutsu.

Minä olen alusta lähtien tiennyt että tarvitsen unta enemmän kuin sen pari tuntia yössä. Oma äitini on ollut isona apuna, puhumattakaan papasta, parhaasta ystävästä ja isukista. Silti päävastuu on minulla ja univaje vaivaa. Mutta ihan täysin tyhjäksi ei ole mennyt - onneksi. Mutta muisti kyllä tekee tepposia, eli ihan normaalisti tässä ei eletä.

Miehen kanssa meillä on tarvittaessa kaksi nukkumapaikkaa. Välillä vaavi on omassa pinniksessä, välillä alakerran vaunuissa. Toinen pyrkii nukkumaan vähän ekstraa verrattuna hoitajaan, mutta toki miehen työ aiheuttaa omat vaateet hänen unitarpeelle.

Joo - ja kyllä se vaavin paha olo (top four: nälkä, pieru, väsy, muuten vaan) vaatii ehdottomasti äidin sylin ja ÄIDIN SEISOESSA. Mutta minä testailen: käyn istumassa, vaavi huutaa, äiti pomppaa ylös, hyssytellään hetki ja uusiksi. Tätä niin kauan, että istuminen on ok. Sitten alan testata, voiko vaihtaa asentoa ilman herätystä. Jos ei niin sitten alusta tai istumisen kautta. Ja lopulta (vaihtelee muutamasta minuutista tunteihin) vaavi omaan sänkyyn. Ja ehkä nukkuu ehkä ei. Tämä on minun standardivastaus kysymykseen "nukkuuko vaavi".

Suurimmat itkut meillä oli alussa syöttöongelmien kanssa. Kyllä se täysi maha on paras unentuoja. Ja täysin korvikkeella meillä mennään tällä hetkellä. Joka puolestaan tuo haasteet ulkona kulkemiselle. Missä lämmittää pullot jne..

Mutta kyllä poika on kasvanut - ensimmäiset vaatteet (joita tuli hamstrattua, kun alussa isommat vaatteet eivät pysyneet riehtomisessa päällä) jää jo pieneksi. Ihan haikea olo on "siilihousuja" laittaa pois. Tänään on neuvola - ihan jänskättää. Ja meillä tuo ulos pääseminen on aina haaste, vaikka alkaa tässä jo olla siinäkin onneksi rutiinia.

Voikaa hyvin. Omassa mielessäni yritän miettiä, että joka iässä on omat juttunsa ja koko aika tässä vanhempina kehitytään. Kyllä vaavi opettaa, kun vain jaksetaan kuunnella ja opiskella.

MaMaLi:lle
Heippa! Meillä kanssa mennään korvikkeella (sekä myös rintamaidolla). Korviketta en ole lämmittänyt ollenkaan, joten se kelpaa suoraan purkista. Helpottaa tuota ulkona kulkemista huomattavasti, kun ei tarvitse etsiä lämmityspaikkoja. Tietysti jos vajaa tetra maitoa annetaan jääkaappikylmänä, niin silloin olen lämmittänyt maidon mikrossa, mutta vain huoneenlämpöiseksi.

Meillä siirrettiin tyttö eilen omaan huoneeseen yöunille. Tyttö ähkii ja puhkii niin paljon unissaan että en meinaa saada millään unta. Yö meni ihan ok, muutaman kerran kävin antamassa tuttia ja kerran syötiin.

Nyt kauppareissulle

Tuulia ja tyttö 2 kk ja 1 pv

Hei taas!

Voimia teille univelasta ja neuvottomuudesta kärsiville! Meillä taitaa olla kaikille aika paljon samoja vaivoja ja ongelmia, enemmän tai vähemmän. Taitaa nuo pienet muuttaa tapojaan myös iän myötä, joten jos nyt menee joku hyvin/huonosti niin ensi kuussa voi olla jo ihan toisin.

Täällä nukahtaminen ei ole ongelma, viemme pojan omaan sänkyyn ja hän nukahtaa sinne omia aikojaan. Siis, jos on tarpeeksi väsynyt. Muuten antaa kyllä kuulua itsestään. Illalla on noin kahden tunnin iltakiukku, mikään ei ole oikein hyvin ja vain liikkeessä (siis jompi kumpi vanhemmista heijaa/kävelee) pysyy rauhallisena. Yöllä nukutaan välillä pidemmissä, välillä lyhemmissä pätkissä, mutta onneksi nukahtaa nopeasti syötön päälle. Enemmänkin ongelmana on ajoittain minun oma nukahtaminen, uni ei meinaa tulla silmään syöttämisen jälkeen ja sitten kun viimein nukahtaa niin poika alkaa taas heräilemään.

Päivällä meille toimii myös tuo ulkoilu. Päivällä nukutaan välillä 3 tuntia, välillä puoli tuntia. Tänään nukuimme molemmat klo 11.30 saakka, parin tunnin pätkissä tosin. Yöllä heräiltiin niin tiheään, että pojallakin taisi olla univelkaa.

Tuulia, meidän pojalla on tuota samaa unissa ääntelyä, siksi siirsimme hänet omaan huoneeseen ja sänkyyn jo viisiviikkoisena.

Imettämisen kanssa tökkii edelleen. Välillä syö ihan hyvin, mutta vain kylkiasennossa ja vain juuri herättyään. Eli jos valvoo pidempään ja tulee nälkä niin rinta ei käy vaan korviketta pitää antaa. Samoin välillä vaan ei kelpaa, vaikka olisi juuri herännyt. Syytä en ole keksinyt, olosuhteet ja asento on aina samat. Tämä järjestely vaikuttaa myös meidän reissuihin, kylki-imetys kun ei oikein suju julkisilla paikoilla! :) Koska poika syö rintaa vain välillä ja pumppaamaan ei aina ehdi niin rintamaidon määrä ei ole päässyt kasvamaan. Siispä korviketta menee lähemmäs kaksikolmasosaa. Onneksi rintamaitoa tulee kuintenkin tuonkin verran.

Hyvää jatkoa kaikille ja makoisia unia kun niihin mahdollisuus suodaan!
t. Sonatar ja poju 7 viikkoa

Voi oli pakko pikaseen kommentoida tuota iltakiukku-asiaa. Mulla on ajoittain vaikea pitää pokkaa kun poika on iltasella noin 2h aivan älyttömän lohduton. Pikkuinen on aivan maansa myyneen oloinen ja kaikki on niin huonosti. JOskus vauvalle ei saa jutella tai alkaa loukkaantumisitku, toisinaan taas pitäisi laulaa kokoajan, muuten Maestro loukkaantuu verisesti. Luonnetta tuntuu pojulla olevan ainaski yhtä paljon kun äidilläänkin :) Illat siis kiukusta huolimatta sujuu ihan mukavasti naurua pidätellen...ainakin toistaiseksi näin.

helmipelmi

Iltakiukkua meilläkin! Tai iltahuudoksi me sitä kutsumme. Koska pikkuinen ei tiedä vielä vuorokaudenaikoja, olemme päätelleet sen johtuvat mahavaivoista: kun koko päivän on syönyt, illalla se sitten tuntuu. Yleensä kyllä nukahtaa ihan hyvin sen jälkeen.

Meillä imettäminen sujuu nyt juuri erinomaisesti. En silti ole julkisesti paljon imetellyt, joten ei tämä ole ehtinyt olla pullojen lämmittämistä helpompaa :) Mutta jos vauva nukkuu vähänkin pidemmän välin yöllä, se tuntuu heti rinnoissa. Toisaalta ihan hyvä. Yöt sujuvat keskimäärin kolmen tunnin välein heröten, mutta aamua kohden tiuhentuu kun taas se eka väli saattaa olla nelisen tuntia. Ihan hyvin olen sillä jaksanut, olen opetellut nukahtamaan sitten kun voi. Siihen ei saa olla yliväsynyt, joten en ihmettele teidän väsyjänne! Jos jaksatte, koettakaa urheilla edes vähän. Se auttaa nukahtamiseen heti.

Nopeasti menevät päivät. Meidän kuusiviikkoinen hymyilee jo. En voi uskoa, miten nopeasti kaikki menee, kaikki ne juttelun alkeet ja kujerrukset ja ääntelyt! Miten ihmislapsi kehittyykään!

Rauhallista iltaa ja yötä toivotellen, Malvia

Eihän tässä tohinassa ole ehtinyt kirjoittelemaan--tai olisi ehkä ehtinyt, mutta kun on ehtinyt nettiin, on vaan jaksanut lukaista kaiken läpi ja siihen on jäänyt :)

Meilläkin on välissä noita itkukohtauksia ja olen edelleen sitä mieltä, että suurilta osin meillä ne johtuvat mahavaivoista. Nykyään kyllä huomaa pojan kiukkuavan myös väsymyksestä. Meillä myös monesti niin, että vain äiti kelpaa lohduttajaksi. Tosin masukipuitku on niin kovaa, että siinä on ihan se ja sama kumpi vauvaa lohduttelee--kun ei se auta kovinkaan. Täällä on myös tarkkaa, että itkuun auttaa vain seisoen hyssyttely, joskus on vielä huoneellakin väliä :D Ja jos yrittää istuen hyssytellä, se onnistuu vain sohvalla--ei meidän sängyssä!

Jotkut illat ovat hyviä ja poika nukkuu hyvin omassa sängyssään välissä syömään heräten. Toisinaan on sellaisia kausia, että millään ei voi nukkua muualla, kun sylissä tai vieressä. Tällä hetkellä mennään pojan mukaan, jos on läheisyyden kaipuuta niin nukkuu meidän kanssa ja jos nukkuu levollisesti omassa sängyssään niin sitten siellä.
Minulla myös on univajetta, kun herään herkästi yöllä vauvan ääniin. Meillä ei vielä ole mahdollista laittaa vauvaa omaan huoneeseen nukkumaan. Olen kyllä miettinytkin, että saisinkohan silloinkaan nukuttua, ko olisin koko ajan tarkistamassa, toimiiko itkuhälytin :)

Meillä ollaan vielä täysimetyksellä. Kokeiltiin Nania, että sais äippäkin käydä kunnon shoppailureissuilla tms. mutta eipähän poitsulle kelvannut korvike--ei edes maistanut! Istui vain pullon tutti suussa ja katsoi kulmat kurtussa isiä, että meinaatkos ihan tosissaan, että tätä pitäis syödä!? En tiedä, täytyy varmaan kokeilla uudestaan, jos vaikka oli vaan huono hetki..:)

Onko teidän vauvat hyväksyneet tutin? Meillä sitä edelleen opetellaan. Vauva vain mäljää sitä suussaan ja pullauttaa ulos. Ei joko halua tai ei osaa imeä sitä kunnolla. Olen miettinyt, että onkohan tutit liian isoja meidän vauvan suuhun, kun kunnon imuilla pojalle tulee oksennusrefleksi.

Ja joo-o, meilläkin vaatteita menee pieneksi _tiheään_ tahtiin. Käytiin tänään 2kk:n neuvolassa ja poika painoi 6,5kg ja oli 60cm pitkä! Hienosti kasvanut pikku-ukko :D

Tuulen Poikanen ja Poikanen himppasen reilu 2kk

Ihan hymyn kanssa luen teidän kokemuksia. Ihanaa miten meidän vaavit jo ymmärtävät, että maailma tällä hetkellä pyörii heidän ympärillä. Meilläkin parhaimmillaan vaavi istuu sitterissä (kakkituoli), änkeää kakkia oikein keskittyneenä ja jopa kolme aikuista ihailee sitä vieressä.

Eilen käytiin neuvolassa: 4690g ja 57,5 cm. Meni reissu tosi hyvin ja sen jälkeen ulkoiltiin ihanassa auringonpaisteessa.

Elämä on siten aaltoliiketta. Välillä kova väsymys vetää pinnan kireälle, mutta kun siitä pääsee, niin taas alkaa elo maittaa. Ja vauva saa hymyllään niin paljon hyvää mieltä aikaiseksi - sekä sillä "minua pientä tässä kiusataan" -lohduttomuus on myös hymyä aiheuttavaa kuten Helmipelmi kuvaili.

Minä nukun ihan korvatulpilla. Ehkäisevät pienet ähinät ja puhinat ja herään sitten kun tosi on kyseessä. Eri huoneeseen siirto ei onnistu, sillä meillä yksi huone on kuin jääkaappi vaikka leudot kelit. Tänään onkin rakennuttajan kanssa kokous (vihdoin - odotettu ja vaadittu viime maaliskuusta lähtien). Tämä asuntoprojekti on yhä päin... ja ei se tästä näytä muutuvan. Mutta en viitsi siitä enempää.

Me vaihdetiin Jekovit Deetippoihin. Otamme ne aamulla Relan kanssa ja päälle maitoa. Nyt näyttäisi että vähän paremmin on mennyt. Ei ole tarvittu niin paljoa itkua ja "pierunpilkkojaa". Pärinä kuitenkin jatkuu ja se on hyvä. Joka pierua ja kakkaa tervehditään tällä hetkellä ilolla tyyliin "älä tule paha kakka, tule hyvä kakka".

Sunnuntaina on ristiäiset. Joko teillä on nimet valmiina? Meillä pappi kävi eilen ja nimi tuli siinä lopullisesti päätettyä. Kummeja tulee viisi.

MaMaLi ja Vaavi 7 vkoa ja päivä

Päiviä taasen!

Meillä ristiäiset olivat jo joulukuun 14 päivä, eli poika ei ollut kun 1kk ikäinen, mutta halusimme että poika saa nimen ennen joulua (joku äidin päähänpinttymä...). no mutta nimi oli mietitty jo ennen pojan syntymää ja se nimi sattuikin olemaan juuri sopiva tuolle ukkelille.

Tänään on ollut ihana päivä kun poika nukkui taas viime yönä hyvin, eli 23:30- 03:30, 04- 06:45, 07- 09. Äitykkäkin sai nukuttua, tosin siirryin klo 7 toiseen huoneeseen nukkumaan ja nukuin itse kymmeneen!! Ihanaa. No keskimäärin ensiyönä taas kukutaan. Olen päättänyt olla stressaamatta noista nukkumisista, sillä niihin voi niin vähän vaikuttaa.

Tuttia poika oppi syömään pari-kolme viikkoa sitten, nyt se on ihan ehdoton peli!! Nukkumaan meno on helpottunut paljon. Aluksi pikkuinen vaan puljaili tutin kanssa, mut sit ostin NUK merkkisen luonnonkumitutin ja se kelpasi. NUK tutti on vähän pienempi kun NaM tutti.

Käytättekö kestovaippoja? Meillä käytetään kumpiakin, mutta kestoja enimmäkseen kotona ollessa (paitsi nyt kun pyykkikone meni rikki *däämit*) ja reissussa ollessa kertsit käytössä.

helmipelmi

heippa. mitenkäs teillä nukutaan? ensin meillä nukuttii 3h pätkissä, sitten 6-9h ja sitten toiset torkut vielä päälle mutta nyt alkuyöstä joku 3,5h, sitten tunnin kahden torkkuja ja välissä valvotaan 1-4h ja sitten kahdeksan yhdeksän aikaan aamusta nukutaan pitkä pätkä.. tänää 9-13.30 ja sitten alkoi nukkumaan taas kahdelta uudestaan...aika rankkaa.. mitenkäs te jotka annatte korviketta saako sitä antaa ihan ominpäin ja sen verran mitä juo vai pitääkö neuvolasta kysystä ennen ku antaa tai millasia määriä??

Neuvolaterveisiä: Poika kasvaa ja kehittyy komeasti, nyt kun ikää vajaa 8 viikkoa paino on 5750g ja pituus 57,3 cm. Tänään annettiin myös rotavirusrokote. Seuraavalla neuvolakäynnillä onkin sitten ensimmäisen piikkirokotuksen aika, voi pientä!

2kk:n äiti kyseli korvikkeen antamisesta. Me olemme antaneet ihan niin paljon kuin poika haluaa, annan ensin rintaa ja korviketta sitten kunnes on tyytyväinen. Tällä hetkellä menee n. 60 milliä rintasyönnin päälle. Jos annamme pelkkää korvitta niin kerralla menee reilu 100 milliä tai joskus jopa enemmän jos iso nälkä.

Nyt pitää rientää ruoanlaittoon, joten palataan!

Hei

Sonatar: Meillähän on samanikäiset (syntymäpäivältään) pojut. Jännä seurata teidän kehitysnumeroita. Pituutta on sama, mutta painossa jo eroa. Hauskaa. Rokotusta (Rota) me vielä mietitään, mutta eiköhän se tule otettua.

Meillä syödään korviketta, ja ihan annan niin paljon kuin poika syö. Menee parhaimmillaan koko tetra (yöllä) ja joskus vain 50-60 ml.

Eilen oli kastajaiset. Meni hyvin, vaikka suurimman osan ajasta oli vauva äänessä. Tuli vähän huudettua. Tutti suussa siten äänenvaimentimena. Mutta nyt on nimi ja pitää totutella sanomaan nimeltä - ei enää Vaavina. Vaikeaa ja taas kerran vähän haikeaa. Mutta äkkiä tuohon tottunee. Lähipiiri piti nimestä, joten se oli kiva juttu. Vaikka ei nimeä heille ole valittu ;-)

Moikka moi,

Meillä on jo eka nuha pojalla. Hyvä kun on vielä 10 viikkoa vanha niin johan pukkas nuhan. Oltiin kylässä sellaisessa paikasssa jossa oli leikki-ikäisiä nuhaneniä ja niinhän siinä sitten kävi. Onneksi nenä ei juurikaan vaivaa kuin öisin, eikä silloinkaan onneksi koko ajan. Olen kokeillut putsata nenua niistimellä, mutta räkä on jossain syvemmällä (en siis näe sitä sieraimissa). Ostettiin korvakuumemittari, mutta onneksi ei ole pikku-ukolla kuumetta. Yöksi laiton halkaistun sipulin pikkuisen sängyn viereen ja nukutin sitterissä koko yön (sitteri nostettuna sänkyyn). Sipuli ei tainnut olla avuksikun ihan hetken siinä alussa kun tuoksut ovat kaikkein ärtsyimmät, mut aamulla makkari tuoksui ihan ruokalalle :) No onneksi nukuttiin edes jonninverran. Meillä onkin tänään kiva reissu tiedossa, sillä lähdemme tapaamaan minun entisiä koulukavereita, joilla kaikilla on viimevuonna syntyneet mukulat. Meidän herra on ainut komeampaa sukupuolta edustava :)

Hauskaa torstaita kaikille ja toivotaan että muut ovat pysyneet terveinä!

Helmipelmi ja Herra-aa -aa 10vkoa

No johan on hiljaiseksi tämä keskustelu mennyt...

Hmm. auttaisiko jokin kysymys...

No galluppi: 1. Monelta teillä mennään nukkumaan iltaisin?
2. Millaisia iltajuttuja teillä tehdään?
3. Miten usein yöllä syödään ja heräillään?

1. Poika nukahtaa joskus klo 23 aikaan.
2. Illalla kylvetään ja lauletaan muutama unilaulu ja lisäksi pikkuisen kiukutellaan ja syödään PALJON.
3. Pikkuinen herää yleensä klo 03 ja 06 ja 08 (joskus nousemme tuolloin, mutta joskus poika nukkuu vielä pätkissä klo 10 saakka).

Olen yrittänyt hienovaraisesti aikaistaa ilta toimia mutta nukkumaan poika alkaa vasta klo 23 vaikka mitä' tekis. Mutta toistaiseksi tuo rytmi ei ole elämää haitannut.

Helmipelmi sekä poikanen 10vk

No kun ei ehi! :)

1) Meillä pyritään siihen, että poitsulla on kasilta yöppäri päällä ja aletaan, nukutteleen iltaunille. Monesti vaan ensimmäiseltä syötöltä valpastuu niin, että valvoskelee siinä tunnin, toista, ennenkuin nukahtaa uudelleen.

2) Meillä on iltarutiineina vaipanvaihto, kylpy/pyllyn pesu, vähän jutustelua/hierontaa tms yhteistä, syöttö ja nukutus.

3) Alkuyöstä, eli puoleen yöhön tai yhteen asti meillä heräillään parin tunnin välein syömään. Sitten saattaa mennä 5-6 tai kuten viime yönä, jopa 7 tuntia, ennenkuin herättiin syömään. Muuten ei heräillä yöllä. Aamusella 6--> alkaa taas tankkaus parin tunnein välein. Nuo ajat riippuu siitä, miten on nukahdettu. Pätkittäin nukutaan n.10-11 asti. Sitten tehdään aamutoimet ja seurustellaan ja syödään ja onkin n.1,5 tunnin päästä aamupäiväpäikkäreiden aika.

Uskon Helmipelmi, ja viimeksi kysyinkin neuvolassa, että kyllä se oma rytmi siitä itekseen asettuu. Ja tosi tarkka rytmi teillä näkyy olevankin, mitäs tuota muuttelemaan, jos se teille sopii.

Tuulen Poikanen + poikanen 11+ vkoa

Hei

Kyllä vauvanhoito on täysipäiväistä työtä ettei ennätä niin netissä surffata. Mutta tunne on että koko ajan helpottuu. Sillä sitä rytmiä (ehkä) tulee koko ajan lisää. Yöt mennään niin, että unille tuossa 10-12 maissa. Riippuen miten on tankattu ennen sitä, tulee nukuttua 3-6 tuntia. Sitten puolen tunnin tankkaus, vaipanvaihto ja nukkumaan omaan sänkyyn. Ja aamulla lyhyempi hereillä olo, päivällä pitempi. Mutta kyllä se unen määrä yleensä riippuu siitä miten paljon tuli syötyä maitoa. Jos menee sellainen perus 100 ml, niin herää jo 1.5-3 tunnin päästä. 140-200 ml antaa pidemmät unet. Ja jos on yliväsy - kuten joskus vahingossa tuppaa tulemaan, niin unille meno on vaikeampaa. Sitten huudetaan. Yöt on kuitenkin olleet tosi helppoja viime aikoina. Meinaa vain alkaa hoitopöydällä joskus yöllä jututtaa, on vaikea olla siinä sitten hiljaa kun toinen porisee ja hymyilee.

Ja uutisia: me käytiin eilen ravintolassa syömässä. Olihan se show. Mukana oli sitteri (seurusteluun), kaukalo (kuljetukseen) ja vaununkoppa nukkumiseen. Hyvin meni, vaikka vähän oli hankalaa unille meno. Kun muun porukan syömingit loppui ja keittiö meni neljältä kiinni, niin silloin Vaavi sitten nukahti pidemmille unille. Tuntui ihan maailmanvalloitukselta moinen visiitti. Pieni askela ihmiskunnalle, suuri taas meidän perheelle.

Nyt yritetään isukin kanssa leffailtaa eli NYT katsotaan leffaa sipsien ja muiden naposteltavien kera. Mentävä siis .... :)

t. MaMaLi ja Vaavi 8 vkoa + muutamia päiviä

Yhteistyössä