Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kuulla, että muillakin on näitä huonojen nukahtamisten kausia! Tietää, että on normaalia.

Meillä alko mennä jo hyvin nukahtamiset ja nukkumiset, yöt nukuttiin aamu kuuteen asti, jolloin hain huhuilevan poitsun viereen jatkamaan unia tunteroiseksi. Mutta sitten meillekin iski flunssa, sekä minulle, että poitsulle. Ja nyt on kolme yötä mennyt levottomasti. Otin pojan meidän väliin, kun itsekkin olen ollut ihan poikki ja miehellä aikaiset aamut. Toivottavasti parannutaan pian!

Oletteko muuten nukuttaneet lasta ulkona nuhassa? Minä laitoin parvekkeelle nukkumaan, kun aamulla oli jo niin aikaisin väsynyt. Jotenkin tuntuu, että jos se nenä pysyy paremmin auki kun on raikkaassa ilmassa ja rattaissa voi selkänojaa pitää vähän yläasennossa.

Ihanaa kuulla teidän np-ultrista ja papusten kasvuista :) Voimia väsymyksen ja huonon olon keskelle! Meidän tuttaville tuli juuri vauva ja vaikka en ole vielä edes nähnyt tulokasta, on ihanan vauvakuumeinen olo kun vaan ajattelenkin vauvoja :) Yritän kyllä vielä vähän kärvistellä mokoman kuumeen kourissa..

Minne se vuosi tosiaan katosi! Meidän poitsu oli 11,210 kg ja 76cm. Nyt on jokin sellainen kausi, jolloin tuntuu, etten kerkiä muuta tekemään kuin pojan perässä menemään :D

Joko teillä on pottailut aloitettu? Meillä on käyty silloin tällöin harvakseltaan harjoittelemassa ja viime viikolla tuli kakka pottaan! Ainoa asia, mikä sinne on vielä ehtinyt :) Mutta ei meillä sen kanssa ole mitään kiirettä vielä, vein vaan potalle, kun näin alkavan kakalle.

Mitä te puuhastelette lapsosten kanssa päivisin? Jotenkin tuntuu, että tarvisko enemmän aktiviteettiä kuin ulkoilu ja kotikuviot? Silloin kun kylästellään tai käydään kaupassa tms. normaalin urkoilun lisäksi menee päivät ihan ok, mutta nyt flunssassa ollaan vaan pyöritty kotosalla ja näyttää kun pojalla menisi välissä semmoseksi haahuiluksi koko touhu. Teen tarkoituksella pojan kanssa kotityöt, että saa siihenkin 'osallistua' ja imurointi, pyykkäys ja astianpesukoneen täyttö/tyhjennys ovat suosikkeja :D (kun säilyiskin tuo into kotihommiin!) Ruuanlaitto menee vähän niin ja näin, kun poitsu roikkuu housun puntissa ja kiukuttelee kun haluaisi seurata sylistä.

Jokos olette jouluostoksia tehneet? Minä olen joutunut itseäni hillitsemään, etten liian aikaisin ala joulua laittamaan! Nyt joulun odotus tuntuu jotenkin erilaiselta kun on lapsi talossa :) Minusta joulu on erityisesti lasten juhla ja aina aikaisemmin harmittelin, kun ei lähipiirissä ole pitkään aikaan ollut pieniä lapsia, joiden jännitystä seurata. Eihän meidän naperot vielä osaa varmaan jännittää joulua, mutta ihmetellä osaa. Ja aukoa lahjoja :D
Lahjoja olen jonkin verran itse tehnyt ja ostellut pikkuhiljaa (kyllä, tänä vuonna olen ollut järkevä!) ettei tule kiirettä sen kanssa! Joulukortteja pitäisi alkaa suunnittelemaan..

köhisevä Tuulen Poikanen ja niiskutteleva poitsu

Meilläkin pottailu aloitettiin tuossa kk sitten kun saimme synttärilahjaksi proosallisesti kummeilta potan. Aina unien jälkeen potalle ja tulee pisu. Myös muutamat kakat olemme saaneet näin "pyydystettyä".

Olen jostain lukenut, että ulkona on nuhaisen helpompi hengittää. Meillä vain on poika nyt oppinut nukkumaan sisällä. Ulkona pitää kävellä toooooosi pitkä lenkki, jos unta haetaan.

Niin kuulosti tutulta nuo sinun kotihommien teot. Meillä kyllä hieman pelkää imurin, pesukoneen jne ääntä, mutta opetellaan sietämään niitä hitaasti. Mutta keittiö on pojun lempipaikkoja, kun siellä tapahtuu niin paljon.

En muista olenko kirjoittanut aiemmin, mutta meillähän poika katsoo myös tv:tä. Olen tietoinen, että sitä ei aina pidetä hyvänä. Mutta kyllä joskus helpottaa, kun tv:ssä pyörii Unelmatarha ja samalla voin tehdä kotihommia rauhassa. Mies tekee pitkää päivää koko viikon ja tällä hetkellä käy kotona vain nukkumassa eli 7/24. Toivottavasti tilanne ensi vuonna muuttuu. Niin siitä tv:stä, yhteensä noin tunnin verran tulee päivässä katsottua lastenohjelmia, lyhyemmissä pätkissä. Itsellä oli tosi huono omatunto moisesta, mutta sitten ajattelin, että hyvä näin kun saan samalla tehtyä nopeammin kotitöitä pois alta. Ja kuulemma olen itsekin pienestä katsonut tv:tä ja ainakin omalla tarkastelulla ei se ole pahaa aiheuttanut. Tiedän myös tuttavien samanikäisiä, joita tv-ohjelmat eivät kiinnosta. Meillä on pienestä asti ollut kiinnostunut tv:n kuvaruudusta. Siksipä meillä tv ei ole päällä esim. illalla taustalla. Pitää tarkasti miettiä ja valita mitä sieltä katsotaan, sillä ei pikkumiehen tarvitse kaikkea nähdä. Nykyään poika on alkanut jo kommentoida ja jopa nauraa lastenohjelmille. Miten teillä muilla?

MaMaLi

Moikka taas,

niin ne on sitten kaikki marraskuun vauvat yksivuotiaita ja eka joulunodotus menossa (tai siis olihan viime joulu mutta eihän nuo toukat siitä sillon mitään tajunneet...). Saapa nähdä miten meidän herra suhtautuu partaukkoon aattona, kun vähän yleensä vierastaa, mutta lahjojen repimisestä on onneksi synttärinä saanut kokemusta niin että se varmasti sujuu :)

Meillä kävellään nyt jo ihan hienosti, eli nopeasti se taito siitä sitten kehittyi kun alkuun pääsi. Nyt hankalaa on oikeastaan enää ulkona kävely, kengät ja haalarit kun tuntuvat olevan sen verran kankeat että neliveto on turvallisempi vaihtoehto. Pottailussa ei olla oikein päästy alkuun, ei siinä oikein suostu istumaan vaan nousee heti ylös enkä ole halunnut siinä väkisin ruveta pitämään ettei tuu mitään kammoa. Mutta tasaisin väliajoin yritetään uudestaan, eiköhän se joskus anna periksi ja hetken viivykin.

Yksivuotismitat oli 12,1kg / 79,5cm. Eli aika jötikkä, meidän 2,5v kummityttö on kevyempi :)

Kotitöitä tekisi meidänkin poitsu mielellään, kun tiskikoneen avaa niin herra tulee kärppänä paikalle. Meillä on keittiössä muissa kaapeissa lapsilukot, mutta yksi kaappi missä on muovikippoja on jätetty ilman, ja voi sitä riemua kun poika ekan kerran tajusi oven avata! Nyt niiden purkkien levittäminen onkin mielipuuhaa, ja tekee niissä ruokaa eli laittaa jotain palikoita tms purkkeihin ja sekottelee ja laittaa kansia päälle.

Tv:n katsomisesta, meillä isoveli katsoo aamulla ja illalla pikku kakkoset, ja sen ajan on sitten tää pienempikin tv:n ääressä. Katselee välillä ihan kiinnostuneenakin hetken aikaa, välillä taas touhuilee omiaan. Kyllähän mä sitä mietin että onko liian pieni vielä tv:tä katsomaan, mutta kahden lapsen kanssa se vaan menee näin että vaikeahan sitä pienempää on toiseen huoneeseen työntää. Ja kun isoveli toisaalta vielä tarvii sitä aikuista kanssaan katsomaan niin siinä sitä ollaan. Tuskinpa tuollaiset määrät mitenkään haitallisia vielä ovat, kunhan nyt ei koko päivää musiikkikanavan edessä istuta.

Nukkumiset on meillä edelleen mitä sattuu, joskus on pari parempaa yötä ja sitten taas takapakkia. Päikkärit sujuu nyt hienosti kun on vaan yhdet, tänäänkin vetäisi vähän vaille 4h unet ulkosalla :) Niin ja joku muuten pohti sitä ulkona nukkumista nuhassa, meille ainakin sitä on oikein suositeltu kun siellä tosiaan se hengitys kulkee helpommin. Ainoastaan kuumeessa ei ulos.

Mutta tälläistä tänne, kuullaan taas!
Rouva H + kuorsaava pikkumies

Nopeesti vastaan tuohon tv:n katsomiseen. Meillä katotaan aamulla ja illalla pikkukakkonen. Tai telkkari on siihen aikaan päällä ja pikku-ukko katselee välillä mielenkiintoisimmat. Se muovailuvahasta tehty poika on ihan ykkönen siellä muovaillessaan hyvän musiikin tahtiin! Se kun tulee, niin pojalla leviää hymy korviin :D

Nyt ei tämän kummempia, aivot on ihan tyhjät! :)

Tuulen Poikanen ja poitsu

Joulunodotukseen,
Mitäs kivaa teillä pienet saavat joulupukilta ja tuleeko pukki?

Tuntuu, että vasta oli syntymäpäivät ja poika sai paljon uusia lahjoja. Ja nyt jo joulu kolkuttaa ovella.
Joulupukki ei käy tänä vuonna vielä. Lahjoista on ainakin tulossa marakassit, ja Muumi-tietokonepeli isovanhemmilta.. minä vähän vinkkasin, että jos noin vaativia juttuja on tulossa niin miten sitten PS3 - se kiinnostaisi vanhempiakin.
Nyt pitää miettiä myös vaatepuolta, kun alkaa nykyiset vaatteet käydä pieniksi ja ei olla ainakaan vielä saatu esim. tutuilta pieneksi jääneitä vaatteita.
Leluja ei niin tekisi mieli hankkia, just noiden synttäreiden vuoksi. Autot, palikat ja pallot ovat olleet viimeaikojen TOP3, ja niitä saimme lahjaksi.

Mutta tosi kivaa päästä viettämään taapero-joulua.
MaMaLi :D

Heippa pitkästä aikaa!

Aika kuluu niin nopeeta, että ei ehdi perässä pysyä :). Joulu on ihan kohta ja me ollaankin jo hyvässä vauhdissa joulusiivousten ym. kanssa. Tänään mennään ruokaostoksille. Joululahjaksi hommattiin pojalle pulkka, semmoinen jossa on istumasyvennys ja turvavyö :). Päästään sitten pulkkailemaan vähäsen ja tietysti ihan pikkumäestä isän tai äidin kanssa.

Pottailua on harjoiteltu pari viikkoa ja onnistunut ihan hyvin. Kävely on jo aika vauhdikasta, aika tarkkaan kolme viikkoa sitten opittiin kävelemään ja nyt jo kävellään joka paikkaan. Meidän pitää muuten hommata semmoisia laatikoiden sulkimia jostain, poju tyhjentää koko ajan keittiön kaappeja ja tavaraa on joka puolella. Se käy niiiin äkkiä ;)! Vips vaan ja taas on joku laatikoista tyhjennetty. Pitkiä keppejä yritettiin laatikoiden vetimiin viritellä, mutta poika sai ne pois kun hetken oli miettinyt miten se onnistuu.

Mutta tässä vaiheessa toivottelen kaikille oikein kivaa ja iloista joulua sekä hyvää uutta vuotta!

barbalala ja -pörrö sekä pikku-papu rv 13+5

Ai niin, ja piti tuohon tv- asiaan kommentoida, että meillä pikkukakkosen alku- ja lopputunnarit on ihan ylkkösiä. Niitä poika tulee kipin kapin aina katsomaan suu auki ja itseään heiluttaen musiikin tahtiin :D!

Ihanaista taaperojoulua kaikille marrasmammoille!

meillä on pottailut sujuneet jo melkein täysin useamman kuukauden mutta kävely sen sijaan vielä odotuttaa..kävelee kyllä itsenäisestikin mutta mielummin haluaa aina käden josta pitää kiinni jotta pääsee lujempaa. Otti ensimmäiset itsenäiset askeleet jo yli kuukausi sitten mutta ei kauheasti ole siis siitä kehittynyt. kun viitsii kävellä itse kävelee hienosti mutta ei usein viitsi. ja jos ei anneta kättä niin konttaa..mutta kaipa nämä menevät ajallaan..

Pulkkailusta tykätään ihan hurjasti, mites teillä muilla?

Moikka!

Kivaa joulunaikaa kaikille! Meillä ei tosin tänä vuonna kauheasti joulua vietellä, mies on töissä kaikki pyhätkin uutta vuotta myöten ja me tytön kanssa kahdestaan kotona. Ei siinä mitään, olen ihan helpottunut että vielä tänä vuonna pääsee lintsaamaan joulutohinoista; en ole oikein viime vuosina enää jaksanut innostua, mutta varmasti ensi vuonna taas sitten kun tuo ipanakin alkaa jotain joulun päälle ymmärtää.. Ja vaikka tällä hetkellä itseä ei koko joulu niin kauheasti kiinnostakaan, niin en silti voisi evätä sitä lapsiltani, kyllä lapsilla pitää olla oikeus kunnon jouluun! Ja niinhän se kai on että lapset tuo usein sen kadonneen joulumielenkin.. Eli ensi vuonna sitten vietetään kaksin verroin!

Meillä kanssa tykätään kovasti pulkkailla, ostettiin just tommonen istumatukipulkka turvavyöllä. Mäet vähän pelottaa, mutta tasasella vedettäessä hihkuu innosta. Muutenkin muksu tuntuu tykkäävän talvesta ja kirpeästä pakkasilmasta. Meillä oli tosiaan täällä -17° toissapäivänä, putket meinas jäätyä, huh, onneks huomattiin ajoissa!

Mitäs kaikkea pitikään kommentoida.. Televisioa meillä ei ole, joten aika vähiin on jäänyt katselut. Jotain lastenjuttuja, animaatioita jne olen näyttänyt tietsikalta tai projektorilla, mutta ei ole jaksanut kauheasti niistä innostua. Tai ehkä pari minuttia, sen jälkeen palaa pureskelemaan puupalikoitaan... Musiikki sen sijaan on tosi pop, eli rytmijalka alkaa vipattaa heti kun musiikki alkaaa soida. Föbelin palikat ja pöllörock on tämänhetkiset hitit, mutta vanhempien suureksi iloksi ja helpotukseksi myös meidän aikuisten musiikki uppoaa ihmeen hyvin.

Kävely on pikkuhiljaa muuttumassa hoipertelevaksi juoksuksi, mutta pehvalleen mätkähdetään tasaisin vâliajoin yhä edelleen.. Pottailu on sujunut ihmeen hyvin ihan alusta asti, siis silloin joskus aloitettiin kun oppi istumaan itse. Mä luulen että kestovaipoilla on osuutta asiaan. Meillä ei siis mitenkään opettelemalla opeteltu missään vaiheessa, vaan tyttö on pissannut/kakannut pottaan aina siitä asti kun hânet on sen päälle istumaan laitettu. Ei meillä silti juurikaan vähempää vaippoja kulu, mutta tietäâpähän mitä potalla kuuluu tehdä.

Itselläni olo tuntuisi olevan hieman parempaan päin, mutta väsymys on edelleen ihan kauhea. Toivottavasti ens vuoden puolella hellittää..

Hyvää joulua jokaiseen perheeseen, ja onnellista uutta vuotta

t. sacha, tyttö ja mahakirppu 10+jotain

Oikein hyvää joulua Marrasmammoille08 perheineen! Ja kaikkea hyvää tulevalle vuodelle.

Pidetään ketjua pirteänä jatkossakin :)
Meillä pulkkailu on tosi hauskaa. Vauvapulkalla mennään ja äiti saa juosta. Papan kanssa otetaan välillä vähän rajumpiakin "mäkiä" ja käännöksiä. Ja kyllä kikatuttaa.
Vietämme joulun mummolassa. Se on ihan hyvä juttu, sillä isukki tekee myös meillä pitkää päivää tällä hetkellä. Saapi hengähtää hetken joulupäivinä.
Eilen poju nousi ensimmäisiä kertoja tukea vasten seisomaan, joten here we come.

Voikaa hyvin ja nauttikaa joulunajasta.
MaMaLi ja poju

Moikka ja oikein hyvää loppuvuotta! Niin se joulu vilahti taas yhdessä hujauksessa. Oltiin isovanhemmilla itä-suomessa, hui mitä pakkasia. Eipä juuri ulkoiltu saati pulkkailtu. Lahjoja tuli, mutta tyttö oli enemmän kiinnostunut pakettinaruista kun itse lahjoista. Keinuhevonen oli tämän joulun hitti :)

Puhetta ollut tv:stä, kävelystä, pottailusta. Meillä on telkkari päällä lähes tauotta kun ollaan kotona. Eipä tuo tyttö juurikaan ole kiinnostunut ohjelmista, paitsi jostain piirretyistä. Ja näppärästi osaa kyllä sulkea telkkarin.
Miten te olettekin jo ehtineet pottailuakin harjoitella... me ollaan kyllä siinä ihan jälkijunassa. Potta on ollut jo useamman kuukauden, mutta tyttö itki alkuun kun hänet siihen laittoi istumaan joten asia on jäänyt. Muutaman kerran viime viikolla siinä istuttiin jo ilman itkua joten eiköhän se pikkuhiljaa siitä lähde.

Kävely ei vielä onnistu, eikä halua myöskään että kävelytetään. Tukea vasten kyllä kävelee ja näppärä likka on kiipeämään joka paikkaan. Saa tosiaankin olla silmät selässä. Eiköhän se kävely siitä pikkuhiljaa ala tulla, en meinaa asiasta ottaa huolta.

Miten muilla onnistuu hampaiden pesu? Tyttö on siitä asti kun ensimmäiset hampaat ilmestyivät, saanut pyöritellä hammasharjaa. Mutta nyt suu ei enää millään aukea hampaanpesuun, ei edes tahnan kanssa. Meillä on aika suuhygienistille tammikuun puolessa välissä, pitää sieltä kyllä kysellä miten asiaa voisi edistää. En viitsi itkun kanssa väkisinkään hampaita harjata (mitä oli ohjeistettu yhdelle ystävä-äidille kun saman ongelman kanssa pähkäili).

Ja olenko ainoa marrasmamma joka antaa lapselleen purkkiruokaa? Olen antanut itselleni 'luvan' syöttää purkkiruokaa tämän vuoden loppuun ja rajapyykki lähestyy. Osaan kyllä tehdä ruokaa, mutta se ei todellakaan ole mielipuuhaani. Olisiko hyviä ruokavinkkejä?

Vielä piti kysyä tutista, onko moni jo luopunut siitä? Ajattelin laittaa tutit pois kunhan vuosi vaihtuu ja arki & rutiinit alkavat rullata

Oikein hyvää tulevaa vuotta

toivottaa Tuulia ja tyttö

Moikka! Joulu oli ja meni ja ylihuomenna on jo vuosi 2010! Käytiin tänään ostamassa raketteja, tinoja ja vähäsen ja syömistä aattoa varten. Huomenna mennään vähän shoppailemaan alennusmyynteihin, josko löytyisi itselle toppapuku ulkoiluja varten ja pojulle myös vaatetta.

Pulkka oli hyvä joululahja pojalle, oltiin heti mäessä seuraavana joulupäivänä ja ihan hihkui ja kikatti kun mentiin pikkuisesta mäestä alas :). Ihana katsella toisen riemua!

Tuulialle kommenttia tuosta purkkiruuasta: eli kyllä minäkin olen ihan surutta vielä antanut noita purkkiruokia kunnon nälkään, toki myös tavis kotiruokaa. Samasta satsista olen sitä kotitekoista antanut kuin minäkin miehen kanssa syön, vähäsen haarukalla soseutettuna. Kyllä menee mm. makaronilaatikko, lasagne, nakkikastike, lihapullat, kanaruuat jne. ihan kohtalaisesti eli kyllä voi antaa sitä samaa ruokaa mitä itsekin syö. Tietty ei nyt mitään hirmu mausteisia ruokia olla annettu, tyyliin chilillä maustettuja, mutta senhän jo omakin järki sanoo ;). Minusta nuo valmiit purkkiruoat ovat sisällöltään ihan hyviä ja terveellisiä enkä ole ottanut yhtään huonoa omaa tuntoa siitä, että niitä vielä pojalle syötän. Minusta on hienoa, että voi käyttää arkea helpottamassa noita valmisruokia välillä.

Nyt taitaa mennä pojulla hermo, kun äiti on koneella joten taidan loptella ;).

Iloista uutta vuotta kaikille!!

barbalala ja -pörrö & pikku-papu 15+0

Ja taas unohdin kommentoida vielä yhtä asiaa: eli hampaiden pesu menee ihan kohtalaisesti, välillä on vähän nihkeämpää mutta pääasiallisesti ok. Poika tykkää hammastahnasta :).

Hei te jotka saatte vain khhtuen niin paljonko on veroprosenttinne? itsellä on 3771e vuositulot ja veroprosentti kun kävin lasketuttamassa uuden niin 14.5. kuulostaa kauhean isolta kun tiedän kaksi kellä on vuositulot 10000e ja prosentti 10-11 ja toisella 15000 ja jotain 10-15 luokkaa. nämä siis ei ole khh-tuella.

Moi piiiitkästä aikaa!

Lapsukaiset kasvavat ja uusista aluista haavellaan - ainakin näin täällä meillä päin. Kauheen kova vauvakuume-buumi-huuma MIKSI SITÄ SANOIS! Pakko saada toinenkin lapsukainen...vieläpä ei ole onnistanut.

Ukkeli 1v (lähes)3kk omaa lähes 70 sanaa/käsitettä ja onkin oikea papupata kun porisee juttua koko ajan. Pian jo varmaan puhuu ihan oikeasti. Tuntuu että joka päivä oppii uusia sanoja ja harjoittelee sitten niiden käyttöä. Ukkeli juoksee, hyppii, kiipeää jne. Todella ison pojan oloinen on. Ihan siksikin vauvakuumetta ilmoilla kun ei tuo nyt mikään vauveli ole enää.
Äidin sylissä pitää (ONNEKSI) aika ajoin päästä halimaan ja taas mennään. Ulkoiltu on nyt taas kun pakkaset hellittivät. Jumpassa käydään ja muuten möllötetään kotona. Olen nyt tehnyt jotain lyhyitä keikkatöitä ihan omaksi iloksi, kun välillä kaipaa muutakin kun kotona olemista. On ollut ihanaa tulla kotiin töistä kun on oikea ikävä... Normaalin päivän jälkeen sitä vaan huokasee ja painuu sohvalle mut töistä saan virtaa. Nyt yöt on hyviä ja päiväunet nukutaan sisällä (pakkasilla oli pakko opettaa). Päiväunia n. 2h ja yöllä 11h (20 - 07). Temperamenttia on tullut lisää taitojen myötä...omatahto on kova äidillä ja pojalla, joten välillä paukkuvat varapäreetkin, mut niin se kasvattaa poika äitiään siinä samalla :)

On tämä vuosi menny niin uskomatonta vauhtia - muistelin tänään miten piiiitkiä päiväkävelyitä tein pojan kanssa vuosi sitten...joskus kävelimme 2-3h jotta päiväunet olis olleet pitkät ja hyvät :) Oi kyllä kaipaankin niitä hiljaisia hetkiä pieni vauveli rinnalla...nyt on hiljaisuus kaukana...menoa ja meininkiä riittää aamusta iltaan. Olen tietty onnellinen terveestä lapsestani, ja aika mukavaa on muistella esikoisen vauva-aikaa...se on aina niin erityinen kun kaik on ihan uutukaista. Toisen kanssa on IHAN VARMASTI erilaista. Oi oi haikeaksi vetää...

Millaisia epeleitä teillä on nykyään?

hp

Hei

Täällähän on elonmerkkejä :) Käyn aina välillä tsekkaamassa noita vauvanhoito-otsikoita ja huomasin Helmipelmin käyneen viesteilemässä.
Laitanpa minäkin muutaman viestin päikkäreiden aikana. Meillä ei onnistu teknisten välineiden käyttäminen kun poju on hereillä. Liekö jo insinöörin-alku, mutta kaikki puhelimet, lämppärit, kaukosäätimet jne pitää saada omiin kätösiin jos ne näkee. Tai tulee iso kiukku. Tässä otetaan päivittäin "matseja" kun jokin pännii. Eilen kävin illalla kaupassa ja kotiin tullessa täällä oli isillä ja pojulla pieni välienselvittely menossa. Olivat eri mieltä siitä mitä vesipullon kanssa tehdään.

Mutta muuten, kyllä on jo niin iso poika. Vauva-ajat on vain muistoja. Meilläkin jopa vauvakuumetta välillä pukkaa, niin ne unohtuu alun hankaluudet.

Poju ei vielä kävele ilman tukea. Ryömiminen, konttaaminen ja sitä myötä kävely tulevat meillä hieman jäljessä. Mutta ei se vauhtia hidasta. En ennen tiennyt, että konttaamalla voi myös juosta. Polvet ovat aina tummina. Pottailu menee hienosti, isommat onnistuvat lähes aina jo. Harjoitellaan kovasti itse syömistä. Nyt on tullut uutena ruoan suhteen nenän nirpistely - kaikki ei käy.

Päivät menevät leikkien, kirjoja lukien, kotitöitä tehden (ykkösenä pyykin lajittelu ja pesukoneen laitto, sitten astioiden laitto, imurointi jne), ulkoillen (tylsää vain kun se kävely vielä uupuu..) ja pari kertaa viikossa käymme muskarissa (alun tarkertelun jälkeen tämäkin on nykyään mukavaa). Minä olen vasta syksyn alussa menossa töihin.

Vaikka omia sanoja ei ole tullut juuri enempää kuin oli viime vuoden puolella (liekö kävelyn harjoittelu vie nyt sitä huomiota), niin jännittävää on todeta miten paljon tuo pieni poika ymmärtää. Joka päivä saadaan Ahaa-elämyksiä puolin ja toisin.

Viime päivinä olen seurannut tätä vauvanruoka/marjasose/jogurtti ja syöpävaara keskustelua lehdissä. Hieman ahdistaa. Meillä kun jogurtti on ollut suurta herkkua. Luonnonjogurtteja olemme käyttäneet, mutta silti..

Terkkuja täältä lumikasojen keskeltä. Toivottavasti Marrasmammat kaivautuvat muutenkin esiin.
MaMaLi ja Jäbä 1v 2 1/2 kk

Moikka!

Apua, mulla on ihan mennyt ohi tuo MaMaLi:n mainitsema vauvanruoka/marjasose/jogurtti ja syöpävaara keskustelu! Pitääkin googlettaa jotain artikkeleita. Meillä syödään edelleen marjasoseita ja tietty jogurttia. Ja pakko olla ylpeä omasta uudenvuodenlupauksesta; olen tehnyt lähes joka päivä kotiruokaa tytölle! Ruuanlaitto kun ei vaan ole mun lempipuuhiani.

MaMaLi, meillä ei myöskään vielä kävellä, ikää tulee lauantaina tasan 1 v 3 kk. Kovasti kyllä kiipeilee joka paikkaan ja työntelee taaperokärryjä, mutta uskallusta seisoa / ottaa askeleita ei vielä ole. Eihän tässä vielä kiirettä ole, mutta mulla alkaa olla hartiat melkoisen jumissa kun joutuu tyttöä kantelemaan ja nostelemaan usein. Meillä taitaa sanojen opettelu viedä kans mielenkiintoa tuolta kävelemiseltä, paljon on jo sanoja opittu. Ja miten paljon nää pikkuiset ymmärtää jo!

Meillä ollaan sairastettu, ei tyttö vaan vanhemmat. Ensin kärsi isä oksennustaudista pari viikkoa sitten ja nyt viikonloppuna minä. Ihan kauheaa, onneks oli toinen apuna. Vei kyllä ihan voimat. Pikkuhiljaa alkaa ruoka jälleen maistumaan (ja pullat :). Tyttö ei onneks ole mitään pöpöä napannut!

Mukavaa kevään jatkoa

Tuulia ja tyttö

Tulin kurkistamaan pitkästä aikaa tälle puolelle ja mitä huomasinkaan, meidän ketju on etusivulla :D!

Moi vaan! Ja vai että vauvakuumetta ilmoilla, heh ;)... No sit vaan kova yritys käyntiin ja toiv. onnistuu piakkoin ja "vällykäärme" puraisee kunnolla!

Kivaa oli lukea teidän taaperoarjesta. Samalta kuulostaa kuin täälläkin. Meillä poika alkoi tuon kävelyn viikkoa yli 1-vuotiaana ja nyt jo melkein juostaan jos tulee ns. kiire. Portaiden ylös ja alas meneminen on yksi ykkösasioista (asutaan kahdessa kerroksessa) ja äiti saakin tuon tuosta juosta pojan perässä rappusista hakemassa/katsomassa että kiipeilyt sujuu. Tosi varmoin liikkein hän asiasta jo suoriutuu. Porttia portaisiin emme hankkineet emmekä hanki, pitäähän ne portaiden kiipeämiset joskus kuitenkin oppia ja hyvin menee näinkin.

Meilläkin kaikki mahdolliset kaukosäätimet, kännykät, dvd-soitin, tv jne. nappulat ja näprääminen kiinnostaa todella paljon ja aina kun silmä välttää niitä ollaan hiplaamassa. Nyt meni taulu-tv huoltoon (onneks menee vielä takuun piikkiin), kun ilmeisesti meni vähän "sekaisin" pikkuherran näpertelystä. NO katsotaan olympialaisia sit pienemmästä tv:stä :). Vanhojen sanomalehtien ja meinoksien lukeminen (siis sivujen lääntely, rapistelu ja repiminen) ovat myös tosi kivoja juttuja. Hassua kun ennen ei niitä mainoslehtiä niin kauheasti kaipaillut postilaatikkoon ja nyt ne ovat pojan lempipostia ;).

Päivisin ulkoillaan, luetaan myös kirjoja (edelleen yks lempipuuhista), paijataan koiria (ts. painitaan niiden kanssa), kerran viikossa muskaria ja kaikki kotiaskareet on mukavia. Erityisesti äidin ruoanlaitto on mielusinta, kun silloin saa pieniä makupaloja aina välillä. Syömisessä mennään ihan samalla ruoalla kuin mitä mekin syömme, lounaan tarjoan tosin vielä purkista. Juomana menee maito tai vesi. Noita marjasoseita annetaan puuroon sekoitettuna iltaisin ja täälläkin jogurtti on hyvää. Harmittaa vaan tuo keskustelu näiden hed. soseiden ja jogurttien suhteen, tulee ihan semmoinen olo että eikö sitä enää saa mitään syödä :/. No en oo kyllä ottanut mitään paniikkia moisesta tutkimuksesta, samoilla mennään kuin ennenkin. Tietysti jos tuon Eviran ja WHO:n tekemän tarkistus-tutkimuksen tulokset on ihan oikeasti tosi hälyyttäviä, niin sit pitää miettiä uudelleen.

Sanojakin (tai sen tapaisia) täällä löytyy jonkin verran, mm. kakka (jos tulee kakka vaippaan), yöäk (siis jos joku on kamalan makuista), kukka, amppu (lamppu), titti (tissi), hau hau (koira), miu (kissa), mmmuuuu (lehmä), aakkaa (ankka), äitti (äiti), pappa, mammaa (maito), kiia (kirja), nam nam nam (jos on nälkä tai aletaan syömään/ruoka maistuu hyvälle) jne.

Yöt nukutaan jo mielestäni tosi hyvin, nukkumaan n. klo 21 ja herätys klo 07. Kerran yössä herätään ja halutaan hellimistä. Mutta pidän tätä rymiä jo ihan ruhtinaallisena kun saa nukkua itsekin kunnon yöunet. Päiväunille mennään kerran päivässä ja nukutaan se pari tuntia. Pottailua harjoitellaan edelleen ja täällä taas ei isoa asiaa pottaan tehdä vaan melkein heti aina vaippaan, kun se taas puetaan päälle. No ehkä vielä sekin opitaan :).

Aika on tosiaankin mennyt ihan tosi nopeeta ja älyttömän paljon on tapahtunut tässä ajassa. Kohta meilläkin on jo toinen lapsi (jos siis kaikki menee loppuun asti hyvin), vaikka joskus ajattelin että mahdetaankohan me edes saada sitä ainokaista. Aivan ihanaa aikaa, vaikka nyt kun masu alkaa olemaan taas kohtalaisen komean kokoinen ja pojan perässä pysyminen alkaa tuotaa vähän ylimääräistä hengästymistä. Uskon, että pikkuisista on vielä paljon seuraa tosilleen :).

Kivaa kevät-talven jatkoa kaikille!!

barbalala - ja pörrö (kohta 1v 3kk) ja pikku-papunen rv 21+0

Hei vaan! Kauhean samanlaiselta kuulostaa meilläkin kun teidän juttunne.

Meillä asuu iso poika jo, niin taitava! Hän on ollut kovin liikkuvainen jo pitkään, joten nykyään ennemminkin juoksee ja laukkaa kuin kävelee. Kenkiä on siis pitänyt ostaa useammat. Hän siis kiipeilee sohvalle, rappusia, tuoleihin, tekee kuperkeikkaa... Ymmärtää hirmuisesti, mutta ei sano montakaan sanaa vielä.

Pottailu on helpottanut elämäämme paljon. Kaikki isommat asiat tulevat pottaan ja pissastakin suurin osa. Nyt on käynyt jo niin, että poika panttaa, jos ei ole pottaa lähettyvillä. Mutta onhan sinne helpo tehdä, siisti ja mukava! Äidille myös.

Syöminen ja nukkuminen ovat onneksi löytäneet omat rytminsä. Samalla tavalla täällä: unta 20 tai 21 alkaa ja kahdeksan aikaan loppuu uni. Yhden lyhyet unet on päivällä.

Samoin kaukosäädin ja tietokone ovat ne kiinnostavimmat. Mistä ihmeestä se voi johtua...

Yötutin pois jättäminen yksivuotispäivän tienoilla oli iso juttu ja vaikeutti nukahtamista kuukauden ajan. Nyt on siitäkin onneksi hyvin toivuttu mutta HUH, olipa rankkaa!

Minäkin olen osittain töissä, ihanaa on ollut tehdä muutakin kuin kotiasioita välillä.

Toivottavasti pysytään kaikki terveinä. Onnea vauvayrityksiin kuumeilijoille ja raskauteen osalle!

Malvia

Yhteistyössä