Meidän koira puri, eikä syyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tervetuloa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kuule kun kaikkien perheiden fokus ei ole tuossa koirien kanssa elämään oppimisen opettelussa.
Kyllä meilläkin on asiasta sanottu, mutta kun ei ole omaa koiraa, eikä niistä juuri perusteta, niin miksi moista jankuttamaan. Kuitenkin mun perusolettamus on, että koiranomistajat huolehtii siitä, ettei niiden rakit ole pureksimassa edes niitä holtittomasti juoksentelevia taaperoita.

Kannattaisi kyllä opettaa ja jankuttaa, koska koiria on suomessa 600 000 rekisteröityä yksilöä + kaikki rekisteröimättömät. Ei meilläkään ole hevosta, mutta lapseni 4v ja 5v tietävät tasan tarkkaan miten hevosta lähestytään, miten sitä syötetään jne jne. Ihan perusjuttuja ja yleissivistystä. Ja ihan kaupungissa asutaan.

[QUOTE="piku";22441421]Ootas tunti pari, käyn ostamassa K-raudasta rautalankaa.[/QUOTE]

Hae ihmeessä, useamman koiran omistaneena ja kaupassakin suht usein käyneenä voin todeta et moista pakkoa ei ole vielä tullu vastaan. Kerro toki mikä tämmösen pakottavan tilanteen synnyttää? Tiedän jatkossa sit et vastaavassa tilanteessa on pakko sinne kauppaan koiran kans mennä ja jättää se koira vielä oman onnesta nojaan.

No ennemmin mä siihen koiraparkkiin jätän koiran joka puolustaa itseään kuin pikkupuudelin joka lähtee kenen vaan matkaan tai antaa potkia itseänsä! Ihmeellisiä järjen riemuvoittoja täällä tänään taas liikkeellä, ei niissä koiraparkeissa ole mitään sääntöjä millaisen koiran sinne saa jättää... sääntönä on että koira on asianmukaisesti kiinni koiraparkkialueella ja ulkopuolisilla ei sinne ole mitään asiaa kuin omalla vastuulla (tosin laki kieltää menemästä sinne rääkkäämään koiraa tai varastamaan sitä, vaikka sen tekisi omalla vastuulla). Ihan turha uhota että haastais omistajan oikeuteen ja plaa plaa kun syyllinen löytyy sieltä omasta peilistä jos mukulansa sinne päästää.

:laugh: No joo... kyllä mun perusolettamus on kuitenkin se, ettei mitään ihmiselle vaarallisia otuksia jätetä yksin kauppojen eteen.

Kannattaisi kyllä opettaa ja jankuttaa, koska koiria on suomessa 600 000 rekisteröityä yksilöä + kaikki rekisteröimättömät. Ei meilläkään ole hevosta, mutta lapseni 4v ja 5v tietävät tasan tarkkaan miten hevosta lähestytään, miten sitä syötetään jne jne. Ihan perusjuttuja ja yleissivistystä. Ja ihan kaupungissa asutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja koiran omistaja;22441516:
No ennemmin mä siihen koiraparkkiin jätän koiran joka puolustaa itseään kuin pikkupuudelin joka lähtee kenen vaan matkaan tai antaa potkia itseänsä! Ihmeellisiä järjen riemuvoittoja täällä tänään taas liikkeellä, ei niissä koiraparkeissa ole mitään sääntöjä millaisen koiran sinne saa jättää... sääntönä on että koira on asianmukaisesti kiinni koiraparkkialueella ja ulkopuolisilla ei sinne ole mitään asiaa kuin omalla vastuulla (tosin laki kieltää menemästä sinne rääkkäämään koiraa tai varastamaan sitä, vaikka sen tekisi omalla vastuulla). Ihan turha uhota että haastais omistajan oikeuteen ja plaa plaa kun syyllinen löytyy sieltä omasta peilistä jos mukulansa sinne päästää.

Mikä ihmeen koiraparkkialue?

Täällä koiraparkit on kaupan seinän vierustalla: pari koukkua seinässä kiinni, tai irtonainen teline nostettu seinän viereen. Siitä menee ohi kävelytiet yms, eikä todellakaan ole mitään erillistä koiraparkkialuetta mitenkään rajattuna tahi merkittynä.

Täällä ne taas on suht lähellä kaupan ovea, tai ainakin kulkureitin varrella. Ei missään keskellä korpea mitään koiraparkkeja oo... :D

Täällä (turussa) koiraparkit on usein sijoitettu kaupan toiselle laidalle kuin missä se sisäänkäyntiovi on, minkä katson olevan syrjässä. Missään ei ainakaan ole parkkia ihan siinä kaupan oven edessä, mistä koirat voisi rouskuttaa viattomia lapsia välipalaksi kun kauppaan lampsivat. Olen myös nähnyt kylttejä joissa kehotetaan olemaan koskematta vieraaseen koiraan.. Uusavuttomia varten nääs-

Just tän takia en uskalla lenkkireissulla käydä kaupassa. En kiusallanikaan jätä koiriani kaupan eteen yksinään. Aina jotain järjenjättiläistä kiinnostaa käydä paijaamassa. En tiedä mitä koira tekis. Ei välttämättä mitään. Ylipäätään en anna lasten tulla koiriani silittelemään. Pelottaa liikaa se "mitä jos..."

Juu en minäkään, mutta mitäs teet kun kakara tulee siihen väkisin koskemaan koiraan? Olin äsken koirani kanssa ulkona, menin tunnelin läpi jossa oli leikkiviä lapsia. Kävelin niin että hihna oli lyhyellä ja koira sen seinän puolella. Yhtäkkiä koiran edessä oli arviolta 5 vuotias poika, joka kovaan ääneen kuulutti: MÄ EN SIIRRY! Vedin koiraa - jos mahdollista - vielä lähemmäs itseäni, sillon siihen koirani eteen hyökkäs samanikäinen tyttö ja ennen kuin ehdin edes reagoida, se oli tunkenu sen räpylänsä koirani pään päälle. Karjaisin vihaisena että EI KANNATA KOSKEA VIERAISIIN KOIRIIN!

Onhan se nyt perkele, ettekö te urpot tosiaan sen vertaa kakaroillenne opeta, että vieraita koiria EI MENNÄ LÄÄPPIMÄÄN?? Mun koira on kiltti, mutta se on rescuekoira ja se hyppii ihmisiä vasten. Helevetti kun pistää vihaksi tuollaset röyhkeät pennut.

[QUOTE="vieras";22441547]Täällä (turussa) koiraparkit on usein sijoitettu kaupan toiselle laidalle kuin missä se sisäänkäyntiovi on, minkä katson olevan syrjässä. Missään ei ainakaan ole parkkia ihan siinä kaupan oven edessä, mistä koirat voisi rouskuttaa viattomia lapsia välipalaksi kun kauppaan lampsivat. Olen myös nähnyt kylttejä joissa kehotetaan olemaan koskematta vieraaseen koiraan.. Uusavuttomia varten nääs-[/QUOTE]

Mäkin asun Turussa, ja esim. lähimmän marketin koiraparkki on n. 2 m ovesta, ja saman verran polkupyörätelineistä. Roskiskin on siinä vieressä. Eli ei mitenkään syrjässä.

Mikä ihmeen koiraparkkialue?

Täällä koiraparkit on kaupan seinän vierustalla: pari koukkua seinässä kiinni, tai irtonainen teline nostettu seinän viereen. Siitä menee ohi kävelytiet yms, eikä todellakaan ole mitään erillistä koiraparkkialuetta mitenkään rajattuna tahi merkittynä.

Niin täälläkin, mutta ei ne herranjestas niin oven vieressä ole että siitä pitäisi pakolla ohi kulkea! Höpö höpö. Ja koiraparkkialue on ihan justiinsa se alue missä ne koukut on seinässä kiinni ja ympärillä on aina sen verran tilaa kulkea ohi ettei joudu hurjien koirien syömäksi - usein kyllä ovat siellä kaupan sivureunalla mistä ei edes kuljeta ellei pellon kautta kauppaan tule.

en minäkään tiedä koiraparkkia joka on tietyiltä roduilta kielletty. Paljon ollaan suomea kierrelty näyttelyissä ym. Sekä kaupoissa käyty eikä missään lue että kaukaasianpaimenkoiria ei saa jättää tähän.

Mäkin asun Turussa, ja esim. lähimmän marketin koiraparkki on n. 2 m ovesta, ja saman verran polkupyörätelineistä. Roskiskin on siinä vieressä. Eli ei mitenkään syrjässä.

Ai siinä kaiken keskellä? No enpä ole ikinä törmännyt että koiraparkki olisi roskiksessa kiinni.... halloo. Mun lähikaupan koiraparkki on nimenomaan siellä kaupan sivussa, missä on peltoa vieressä.

[QUOTE="vieras";22441559]Juu en minäkään, mutta mitäs teet kun kakara tulee siihen väkisin koskemaan koiraan? Olin äsken koirani kanssa ulkona, menin tunnelin läpi jossa oli leikkiviä lapsia. Kävelin niin että hihna oli lyhyellä ja koira sen seinän puolella. Yhtäkkiä koiran edessä oli arviolta 5 vuotias poika, joka kovaan ääneen kuulutti: MÄ EN SIIRRY! Vedin koiraa - jos mahdollista - vielä lähemmäs itseäni, sillon siihen koirani eteen hyökkäs samanikäinen tyttö ja ennen kuin ehdin edes reagoida, se oli tunkenu sen räpylänsä koirani pään päälle. Karjaisin vihaisena että EI KANNATA KOSKEA VIERAISIIN KOIRIIN!

Onhan se nyt perkele, ettekö te urpot tosiaan sen vertaa kakaroillenne opeta, että vieraita koiria EI MENNÄ LÄÄPPIMÄÄN?? Mun koira on kiltti, mutta se on rescuekoira ja se hyppii ihmisiä vasten. Helevetti kun pistää vihaksi tuollaset röyhkeät pennut.[/QUOTE]

Tosi tuttua juuri tämmöinen ja varsinkin meidän labbis kun on niin kiltin näköinen lällykkä niin kaikki luulee, että sitä voi tulla takaapäin hyökäten rapsuttelemaan kysymättä edes lupaa. Minä sanon myös aina, että KOIRAAN EI KOSKETA!!! Minusta kaikki lähtee kyllä IHAN VANHEMMISTA. Jos asenne on juuri tuo, että ei viitsitä edes opettaa ja "lapset unohtaa sekunnissa" niin eikös juuri tuollaisille sekunnissa unohtaville sitä pitäisi toitottaa taukoamatta. Meidän lapset ei kyllä unohda opetettuja asioita, varsinkaan kun kyseinen asia voi olla hengenvaarallinen. Täytyy taas todeta, että mukulani taitaa olla harvinaisen fiksuja yksilöitä.

[QUOTE="vieras";22441595]Ai siinä kaiken keskellä? No enpä ole ikinä törmännyt että koiraparkki olisi roskiksessa kiinni.... halloo. Mun lähikaupan koiraparkki on nimenomaan siellä kaupan sivussa, missä on peltoa vieressä.[/QUOTE]

Ei se missään muuallakaan voisi olla. Tuossa neliön muotoisessa kompleksissa on kauppa, R-kioski, nuorisotalo, pizzeria, kapakka, pankkiautomaatti, kampaamo, kirpputori ja apteekki. Ainoa reuna, mistä asiakkaat eivät kulje sisään jonnekin noista, on sattumoisin kaupan lastauspiha, ja koirat & rekat ei ihan sovi yhteen. Koiraparkin ohi menee kävelytie, jota kautta on pakko mennä jos on tulossa kauppaan tietystä suunnasta, tai jos menee kampaamoon, kirppikselle, nuokkarille, kapakkaan, pizzeriaan, tai srk-talolle joka on vieressä, tai päiväkotiin, tai kotiinsa jos sattuu siinä suunnassa asumaan....tai vaihtoehtoisesti voisi toki kiertää vaikka parin kilsan päästä jos ei halua koiraparkkia ihan vierestä ohittaa, mutta sitä tuskin voi vaatia?!

Ei se missään muuallakaan voisi olla. Tuossa neliön muotoisessa kompleksissa on kauppa, R-kioski, nuorisotalo, pizzeria, kapakka, pankkiautomaatti, kampaamo, kirpputori ja apteekki. Ainoa reuna, mistä asiakkaat eivät kulje sisään jonnekin noista, on sattumoisin kaupan lastauspiha, ja koirat & rekat ei ihan sovi yhteen. Koiraparkin ohi menee kävelytie, jota kautta on pakko mennä jos on tulossa kauppaan tietystä suunnasta, tai jos menee kampaamoon, kirppikselle, nuokkarille, kapakkaan, pizzeriaan, tai srk-talolle joka on vieressä, tai päiväkotiin, tai kotiinsa jos sattuu siinä suunnassa asumaan....tai vaihtoehtoisesti voisi toki kiertää vaikka parin kilsan päästä jos ei halua koiraparkkia ihan vierestä ohittaa, mutta sitä tuskin voi vaatia?!

Yleensä noissa paikoissa on sitten sellaiset kopperot, joista koira ei mitenkään pääse puremaan eikä muut sinne käsiään työntämään (no ehkä sormet joo jos tarpeeksi tyhmä on)

[QUOTE="vieras";22441666]Yleensä noissa paikoissa on sitten sellaiset kopperot, joista koira ei mitenkään pääse puremaan eikä muut sinne käsiään työntämään (no ehkä sormet joo jos tarpeeksi tyhmä on)[/QUOTE]

Ennen olikin. Mutta koirat jätettiin koppien ulkopuolelle :D. Ne saa traumoja kopissa, tms....Sitten kopperot poistettiin ja uusia ei ole tullut.

Vanhemmat pitää huolen, että lapset ei mene vieraiden elukoiden luo turhia häseltämään ja elukan omistaja pitää huolen, että oma elukka ei pääse ketään puremaan. HYVIN YKSINKERTAISTA.

On kerta toisensa jälkeen pöyristyttävää lukea näitä ketjuja, joissa elukan omistaja suorastaan pöyhkeilee, että HIENOA ELUKKANI PURI. Ja toisaalta taas lapsen vanhempi puolustautuu "LAPSET ON NIIN NOPEITA EHTIMÄÄN..".
Kun kummassakin on vikaa, joten voisivat katsoa sinne peiliin eivätkä keskittyä toisiaan syyllistämään ja miettimään, että kumpi on suurempi rikollinen.

Olen törmännyt valitettavan monta kertaa samanlaisiin muksuihin aikoina jolloin asuimme jyväskylässä. Meillä oli kaksi lyhytkarvaista kääpiömäyräkoiraa. Pienuudesta huolimatta olivat todella ärhäköitä mutta lasten mielestä suloisia. Joka päivä piti hätistellä muksuja koirien tieltä pois. Joka helvetin päivä sai komentaa että pois siitä ja että silittää ei saa koska eivät ole tottuneet lapsiin. Meillä itsellä ei tuolloin vielä ollut lapsia. Koirat tulivat aikuisten kanssa hyvin toimeen, toiset koirat ei ollut ongelma. Kun olimme lenkillä niin lapsia juoksi aina perässä että ihania mäyräkoiria. Monta kertaa oli lähellä piti tilanteita. Ihmettelen suuresti että miksi vanhemmat eivät saa lapsiaan opetettua. Vaikka koira olisi kuinka kiltti tahansa, niin pienikin ärsyke saattaa laukaista puolustus reaktion. Mäyräkoirat jotka meillä oli eivät sietäneet äkkinäisiä liikkeitä koska se laukaisi saalistusvietin, metsästyskoiria kun olivat.

Koira piikille.

Ja kai sitä pitää lähestyä jos on kauppaan menossa ja rakki oven pielessä...

Ovelle kävely koiraa sen kummemmin huomioimatta on tyystin eri asia kuin koiran lähestyminen silitysaikeissa.

usein nämä 'Oiiii miten ihana koira mä menen ja silitän'- ihmiset lähestyy hurttaa suu virneessä ylhäältäpäin aikeenaan laskea kätensä koiran päälaelle sen kummemmin miettimättä.

Toisaalta mä en jättäis koiraani kaupan edustalle, mutta silti....

Asian voi tietenkin sanoa noinkin mutta VIERAISIIN KOIRIIN EI PUUTUTA, ON SE SITTEN KAUPAN EDESSÄ, LENKILLÄ OMISTAJAN KANSSA, OMALLA PIHALLAAN, MISSÄ TAHANSA. ILMAN OMISTAJAN LUPAA JA MAHDOLLISTA OMISTAJAN LÄSNÄOLOA EI KOSKETA KOIRAAN OLI SE SITTEN TUTTU VAI VIERAS, ISO TAI PIENI. JOKAINEN MENEE OMALLA VASTUULLA KYTKETTYÄ VIERASTA KOIRAA HIVELEMÄÄN. ME KOIRIEN OMISTAJAT PIDÄMME KYLLÄ KOIRISTAMME HUOLTA MUTTA PITÄKÄÄ TE HUOLTA MUKSUISTANNE. JA MUISTAKAA ETTÄ OMALLA VASTUULLA TEETTE MITÄ TEETTE. Jos muksunne saavat juosta pitkin kaupan edustoja ilman vanhempiaan niin joku on pielessä.

No voi hellan lettas onko äiti pikku hani mussuggaa oikein koira puLLLut? Opettakaa niille kakaroille etteivät mene lääppimään vieraisiin pöytiin. Kyllä saa koira minun puolesta näykkästäkin tuossa tilanteessa. Itse en tosin koiraa jätä kaupan pihalle, ei sitä tiedä kuka sen varastaa. Et kai antanut yhteystietojasi sille jota koira näykkäsi? Itse en ainakaan ole antanut.

Viimeksi muokattu:

eli yksi rakki varaa itselleen koko parkin, koska eihän kukaan muu voi mennä sitten sinne enää viemään koiraansa. kun se yksi rakki puree jos näkee ihmisen niinlähellä että voi purra. tuostahan pitäisi tehdä maksullinen jos noin vaan yksi mahtuu siihen.

Yhteistyössä