miehen logiikka on jotain mikä menee ohi multa ja pahasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23010241]Mikä syöpä sun miehellä on ollut ja mitä hoitoja on saanut?

Omalta mieheltäni on hoidettu imusolmukesyöpä ja lääkärit sanoi silloin, että harvoin ne sytostaattihoidot hedelmällisyyttä haittaa. Kantasolusiirto onkin sitten jo oma juttunsa. Tietty kivessyöpä on varmaan kans hiukan alttiimpi hedelmällisyyden suhteen.

Mun mieheltä otettiin talteen siemennestettä ennen hoitojen alkua varmuuden vuoksi ja pakastusaika oli 5vuotta minkä sairaala maksoi. sen jälkeen se raukeaa, jos ei itse maksa uutta jaksoa.

Meillä minä tulin ihan tuosta vaan raskaaksi 9kk sytostaattien päättymisen jälkeen eli ei vaikuttanut todellakaan millään tavalla hedelmällisyyteen meidän kohdalla. Kolmas lapsi oli siis.

Tuo tupakointijuttu on minusta selittelyä. Luultavasti asia ei ratkea sillä, mutta mielestäni jos noin kovin yrittää lasta ja on tutkimuksiinkin menossa niin se tupakka viimeistään siinä kohtaa pois, vaikka syyt olis missä muualla tahansa.[/QUOTE]

kivessyöpä ollut ja sädehoitoa on siis saanut. hyvä tietää että raukeaa 5v päästä koska sitten niitä ei varmasti siellä enää ole : /

Ei vitsi teitä jeesustelioita! Ei kukaan tuu oikeesti raskaaksi lopettamalla tupakanpolton. Hitto te ootte tyhmiä. Kyllä noi lapsettomuusongelmat johtuu oikeesti jostain ihan muusta kun tupakasta.

AP mä tein aikoinanai niin että varasin miehelle ajan sinne lääkäriin. Ilmotin vaan että mihin menee ja mihin aikaan. Kova paikka se oli miehelle, koska kukaan ei halua saada virallista varmistusta että vika on itsessä. Mutta kyllä munkin mies vetkutteli, eikä saanut aikaiseksi tutkimuksiin menoa. Mutta meni mielellään kun aika oli varattu ja oli ikäänkuin "pakko" mennä. Kun kerran oli sovittu.

[QUOTE="Sissi";23010348]Riippuu sairaalasta. Mun mielestä meille sanottiin 10v. Ja siitä on olemassa jossakin kirjallinen sopimus. Teilläkin mun mielestä pitäis olla jossakin paperit olemassa. Tarkista ihmeesä ennen kun luovut toivosta.[/QUOTE]

nooh, eipä tuo mies tiedä asiasta, papereista jne mitään (ei siis ole siihen aikaan ajatellut koskaan hankkivansa lapsia joten ei sitten ole siitä syystä asiaan panostanut sen enempää)
mutta mie koitan saada sen tarkistamaan asiaa

[QUOTE="mii";23010538]Oletteko kysyneet onko mahdollista purkittaa näyte kotona ja sitten vain käydä viemässä se purkki labraan?[/QUOTE]

muuten onnistuis mutta on liian pitkä matka, eli se aikaraja ylittyis, olen sanonut miehelle että voidaan myös ottaa hotellihuone läheltä klinikkaa jos se on mukavempi ajatus niin

[QUOTE="Sissi";23010279]Ei vitsi teitä jeesustelioita! Ei kukaan tuu oikeesti raskaaksi lopettamalla tupakanpolton. Hitto te ootte tyhmiä. Kyllä noi lapsettomuusongelmat johtuu oikeesti jostain ihan muusta kun tupakasta.

[/QUOTE]

Kuka täällä on tyhmä? Jos on ongelmia raskautumisessa niin miten ihmeessä ei ole ihan ensimmäisenä valmis poissulkemaan asiaa joka tosiaan saattaa vaikuttaa aika olennaisesti raskautumiseen?

Ja jos hedelmällisyys on muutenkin heikkoa niin miksi tehdä jotain joka mahdollisesti lisää sitä ja samalla kuitenkin haluta raskaaksi ja juosta tutkimuksissa.

"Useimmat tupakoijat tietävät, että terva, nikotiini ja muut savukkeiden sisältämät kemikaalit (yli 100) ovat merkittävä uhka terveydelle, mutta nykyisin tupakoinnin uskotaan myös heikentävän hedelmällisyyttä jopa 30 %."

Kuka täällä on tyhmä? Jos on ongelmia raskautumisessa niin miten ihmeessä ei ole ihan ensimmäisenä valmis poissulkemaan asiaa joka tosiaan saattaa vaikuttaa aika olennaisesti raskautumiseen?

Ja jos hedelmällisyys on muutenkin heikkoa niin miksi tehdä jotain joka mahdollisesti lisää sitä ja samalla kuitenkin haluta raskaaksi ja juosta tutkimuksissa.

"Useimmat tupakoijat tietävät, että terva, nikotiini ja muut savukkeiden sisältämät kemikaalit (yli 100) ovat merkittävä uhka terveydelle, mutta nykyisin tupakoinnin uskotaan myös heikentävän hedelmällisyyttä jopa 30 %."

olennainen tieto on myös tämä: (ja tästä syystä mies tulisi tutkia)

Luusarkoomat sekä kives- ja imusolmukesyövät ovat nuorten syöpätyypeistä tavallisimpia. Kehittyvien hoitojen ansiosta yhä suurempi osa näistä nuorista saadaan paranemaan (Saarinen, tässä numerossa). Näin ollen yhä tärkeämmäksi muodostuu kysymys, mikä on näiden hoitojen vaikutus hedelmällisyyteen.

Lähes kaikki potilaat, jotka saivat Hodgkinin tautiin yhdistelmähoidon kloorimetiinillä, vinkristiinillä tai vinblastiinilla, prokarbatsiinilla ja prednisonilla, on todettu steriileiksi. Jos mahdollista, nuorille lymfoomapotilaille pyritäänkin antamaan vain doksorubisiinin, vinblastiinin, bleomysiinin ja dakarbatsiinin (DTIC) yhdistelmää, jottei hedelmällisyys häviäisi. Lääkeyhdistelmää valittaessa pyritään kuitenkin luonnollisesti parhaaseen mahdolliseen hoitotulokseen, kun otetaan huomioon taudin luonne ja levinneisyys.
NUORTEN KIVESVAURIO

Kivessyöpäpotilaiden solunsalpaajahoidossa käytetään nykyisin sisplatiinin, vinblastiinin tai etoposidin ja bleomysiinin yhdistelmää, joka huonontaa spermatogeneesiä. Kuitenkin spermatogeneesi elpyy noin 50–80 %:lla potilaista kolmen vuoden kuluessa hoitojen loppumisesta. Mikäli potilaalle joudutaan tekemään retroperitoneaalinen imusolmukkeiden poisto, saattaa seurauksena olla retrogradinen ejakulaatio. Tätäkin tilannetta pystytään nykyisin jossain määrin korjaamaan.

HYKS:ssa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin yhdistelmälääkityksen vaikutusta 18 osteosarkoomapotilaan endokriinisiin toimintoihin ja hedelmällisyyteen. Kaikkien miesten kivekset olivat hoitojen päätyttyä normaalia pienemmät, ja kaikilla, jotka olivat saaneet sisplatiinia, esiintyi joko atsoospermia tai oligotsoospermia. Seitsemällä potilaalla 18:sta seerumin FSH:n, LH:n ja testosteronin peruspitoisuus oli normaalin rajoissa, ja kahdeksalla potilaalla testosteronipitoisuus oli normaalia pienempi. Kolmanneksella potilaista sukupuolielämä oli aktiivista ja kolmanneksella se oli epäaktiivista tai sitä ei ollut lainkaan. Sillä, oliko potilas saanut sisplatiinia, ei ollut vaikutusta potilaan seksuaaliseen käyttäytymiseen (Siimes ym. 1990).

Osteosarkoomapotilaille kehittyy hyvin yleisesti kivesvaurio: hypergonadotrooppinen hypogonadismi. Nimenomaan sisplatiinihoito vaikeuttaa spermatogeneesia mutta ei aiheuta muutoksia endokriiniseen toimintaan tai seksuaaliseen käyttäytymiseen.

Kivessyöpäpotilaista, joiden hoitokaavioon siis kuuluu myös sisplatiini, 50–80 %:lla spermatogeneesi elpyy. Hoito toteutetaan kuitenkin eri tavalla kuin osteosarkoomapotilailla. Ilmeisesti sekä sisplatiinin kerta- että kokonaisannoksen suuruus vaikuttavat siihen, kehittyykö pysyvä kivesvaurio vai ei. Kivesvaurio on pysyvä, mikäli suoraan kiveksiin joudutaan kohdistamaan sädehoito.

Ennen solunsalpaajalääkityksen aloitusta tulisi nuorten potilaiden osalta harkita sperman talteenottoa ns. spermapankkiin. Potilaille tulisi ainakin kertoa tästä mahdollisuudesta. Sperma säilyy tällä systeemillä vain noin viisi vuotta, mikä osaltaan rajoittaa sen tulevaa käyttöä

Totta helvetissä se on olennainen mutta miksi ei voi tehdä ensin niille asioille jotain joille voi?

siis voi vittu oikeasti, meinaatko ettei tuota miehen tilaa nyt helvetti soikoon kannata tutkia, että kannattaa lässyttää sivutolkulla jostain vitun tupakoinnista kun on ihan tarpeeksi vittuuntunut/surkea ja paska olo muutenkin
onko nyt todella niin vaikeaa käsittää että nuo asiat tutkitaan jotta tiedetään onko meillä mitään mahdollisuuksia historiasta johtuen |O
väännänkö vielä ratakiskosta vai menisikö jo jakeluun

siis voi vittu oikeasti, meinaatko ettei tuota miehen tilaa nyt helvetti soikoon kannata tutkia, että kannattaa lässyttää sivutolkulla jostain vitun tupakoinnista kun on ihan tarpeeksi vittuuntunut/surkea ja paska olo muutenkin
onko nyt todella niin vaikeaa käsittää että nuo asiat tutkitaan jotta tiedetään onko meillä mitään mahdollisuuksia historiasta johtuen |O
väännänkö vielä ratakiskosta vai menisikö jo jakeluun

Miksi te olette sitten jo yli vuoden yrittäneet, ettekä hakeutuneet tutkimuksiin heti jos epäilette sen johtuvan tuosta?

Sä nyt vaan et halua uskoa, että tupakalla olisi osuus asiaan tai ette yksinkertaisesti vaan kykene lopettamaan.

Miksi te olette sitten jo yli vuoden yrittäneet, ettekä hakeutuneet tutkimuksiin heti jos epäilette sen johtuvan tuosta?

Sä nyt vaan et halua uskoa, että tupakalla olisi osuus asiaan tai ette yksinkertaisesti vaan kykene lopettamaan.

koska mies ei halunnut, halusi ensin yrittää että josko onnistuis (ja se ei selkeästi onnistu)
sie olet helevetin sinnikäs tuon tupakoinnin haittojen kanssa.. me lopetetaan kyllä, älä sinä siitä huolehdi.. se että miten ja milloin on mun ja miehen välinen asia (ja yritystä on kokoajan)
mä en ole missään vaiheessa sanonut etteikö me lopeteta.
sulla taitaa olla suuria hankaluuksia hyväksyä sitä tosiasiaa että meillä sen lapsensaanti ongelman aiheuttajan voi toimia ihan isommatkin syyt ja ne syyt selviää vain tutkimalla.

sulla taitaa olla suuria hankaluuksia hyväksyä sitä tosiasiaa että meillä sen lapsensaanti ongelman aiheuttajan voi toimia ihan isommatkin syyt ja ne syyt selviää vain tutkimalla.

Mä en ole missään vaiheessa kieltänyt, että eikö teillä siihen voisi liittyä muitakin syitä ja varmaan liittyykkin.

Mä en vaan voi käsittää, että miksi ei voi tehdä omalta oslataan kaikkea mitä tehtävissä on.

Mä en ole missään vaiheessa kieltänyt, että eikö teillä siihen voisi liittyä muitakin syitä ja varmaan liittyykkin.

Mä en vaan voi käsittää, että miksi ei voi tehdä omalta oslataan kaikkea mitä tehtävissä on.

minkähän takia sitten jankkaat tupakoinnista, kun olen sen selväsanaisesti jo hyvin moneen kertaan ilmaissut että me lopetetaan, kokoajan yritän

minkähän takia sitten jankkaat tupakoinnista, kun olen sen selväsanaisesti jo hyvin moneen kertaan ilmaissut että me lopetetaan, kokoajan yritän

Paljonkos teillä sitä tupakkaa menikään kun laitoit niitä laskelmia? Reilu aski per naama kuussa.

Hyvä yritys tosiaan.

Joo, mut mä lopetan nyt tähän. Kun ei mene jakeluun niin ei mene.

Ihan kaikesta sanomisestani huolimatta toivon, että se syy selviää ja raskaudut mahdollisimman pian.

Peace!

Yhteistyössä