Miehen tytär raskaana - muutto meille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha äitipuoli?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensinnäkin on sanottava, että 16-vuotias tyttö on vielä alaikäinen, joten hänen vanhempansa ovat hänestä vastuussa. On siinä vanhemman perikuva, jos alaikäisen lapsen (olkoonkin että on tulossa itse äidiksi) "heittävät" ulos.

En ole lukenut ketjua, joten en tiedä onko joku jo tämän sanonutkin. Mutta; tähän tilanteen voisi olla yhtenä ratkaisuna ensikoti, jossa tyttö pääsisi elämän alkuun lapsen kanssa ja jossa apu olisi kuitenkin tarvittaessa lähellä. (Väittäisin että paras olisi olla jomman kumman vanhempansa luona sen ajan, kun ei omaa asuntoa ole.)

Oletetaan, että päätyisitte siihen, että tyttö muuttaisi teille. Se edellyttäisi pitkällistä keskustelua miehesi kanssa. Puhuisitte tytön käytöksestä ja tytön muuttoon liittyvistä asioista. Ja siitä, että tytöllä tulisi myös olla teillä asuessanne rajat ja hänen tulisi mennä samalla tavoin talon säännöillä, kuin kaikki muutkin. Miehen tulisi keskustella tytön kanssa noista asioista, ja teidän pitäisi vielä yhdessäkin istua saman pöydän ääreen, ja puhua. Olisi hienoa, jos näin voisitte tehdä - vaikka tyttö nyt vaikuttaakin sinulle vihaiselta, niin varmaan sisimmässään haluaisi tulla toimeen kanssasi.

Sun kannattaisi myös miettiä, miten toimisit oman tyttäresi ollessa vastaavassa tilanteessa? Eli jos oma tyttäresi asuisi isänsä luona ja olisi tullut raskaaksi aikoen pitää lapsen, ja isä olisi heittänyt hänet ulos --> tyttäresi haluaisi muuttaa luoksenne asumaan - miten reagoisit? Millaista reaktiota toivoisit mieheltä? Huolimatta siitä, että tyttäresi (siis tämä on tietysti kuviteltua nyt) ei olisi oikein sinut sen kanssa, että sulla on uusi kumppani?

Ero on aina asia, joka vaikuttaa kaikkiin osapuoliin. Yleensähän ne on lapset, joihin se ero enempi vaikuttaa. En tiedä, milloin miehelle ja hänen exälleen on ero tullut, mutta tuo tyttö on juuri pahimmoilleen siinä iässä, että nuo asiat tuntuvat kahta kauheammilta. Tyttö voi kokea, että olet rikkonut hänen perheensä, vaikkei näin olisikaan. Ajan myötä tilanne varmasti rauhoittuu, mutta se vaatii aikaa ja työtä molemmilta osapuolilta. Tässä vaiheessa tyttö tuntuu vielä olevan vihainen ja tuossa iässä kun se kapinahenki yleensä on valloillaan, niin ehkei sitten muutenkaan ajattele asiaa sillä tavalla, että voisi nähdä tulevansa sinun kanssasi toimeen.

Menkää selvittämään sitä asiaa terapeutin avulla seurakunnan perheasiainneuvottelukeskukseen. Saatte päänne selväksi ja järkeviä ratkaisuja ja tietoja niistä. Myös sinun ja tytön välinen suhde olis aika saada kuntoon: et ole tytön äiti, mutta tärkeä ihminen sen elämässä ja tuon ikänen pystyy myös tylskentelemään suhteenne parantamiseksi ihan tietoisesti. Tukea hän tarvitsee, ja nyt on aika kartottaa todelliset ja realistiset vaihtoehdot sille ammattilaisen avustuksella. Kaikkea ei tarvitse aina tietää ja tehdä yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja paha äitipuoli?;23946225:
Kyllä minä sinkkumiehen vamppasin, tosin kahden lapsen isän. Kyllä mä olisin periaatteessa valmis ottamaan tytön meille, jos hänen käytöksensä ei olisi niin kamalaa. Tällä hetkellä se on vaan sellaista, että en tosiaan haluaisi esimerkiksi omien lapsieni ottavan siitä mitään vaikutteita.

Teidän täytyy istua alas ja jutella. Kaikki kolme. Ensin sinä ja mies, jossain vaiheessa mies ja tyttö, ja sitten te kolme. Ja vaikka tekin ihan kahden kesken. Asiallisesti, aikuisesti. Kaikesta. Tytön teillä asumisesta, yhteisistä pelisäännöistä, jne.

Ei ole hyvä, jos nuori äiti jätetään selviytymään keskenään lapsen kanssa. Ihan tytön henkisen hyvinvoinninkin kannalta olisin sitä mieltä, että olisi hienoa, jos voisi tulla asumaan isänsä luokse. Jos isäkään ei häntä asumaan luokseen ota, niin tyttöhän tuntee olevansa ihan hyljätty.

Suosittelisin vaikka neuvolan tai lastensuojelun kautta jotain perhetyöntekijän kanssa keskusteluja, joissa kävisitte tavallaan ulkopuolisen "auktoriteetin" kanssa läpi tuota teidän suhdetta. Se että tyttö syyttää sua vanhempiensa erosta on luonnollista, niin kuin tiedätkin. Tavallaan sä olet hänen silmissään estänyt vanhempien paluun yhteen ym. Hänen kuitenkin aikuisuutta lähestyessä (varsinkin nyt äidiksi tulossa) olisi hyvä päästä noista ajatuksista rauhaan. Ulkopuolinen pystyisi ohjaamaan ja tukemaan keskustelua oikeille urille. Joku sellainen olisi hyvä, jolla tyttö voisi käydä raskauden edetessäkin ja vauvan syntymän jälkeen, eli jatkuva luottamuksellinen hoitosuhde. Voithan myös itse ottaa tytön kanssa kaksin aiheen puheeksi, tai kirjoittaa kirjeen/mailin jos se tuntuu helpommalta. Kerro hänelle nuo tunteesi ja selitä vielä kerran että haluat olla tukena mutta et sylkykuppina. Katso miten reagoi. Surku tytön puolesta, jos oma äiti on tuolla asenteella nyt kun tukea tarvitsisi ja paljon. Ehkä siinä olisi sun tilaisuutesi osoittaa, ettet olekaan aina se tarinan pahis?

Ensikoti-ym. ratkaisuista kannattaa keskustella varuiksi, jos tytön muutto teille tuntuu mahdottomalle. Mitä miehesi sanoo asiaan, onko keskustellut tytön kanssa käytöksestä? En jaksa koko ketjua selata.. Hänen suhtautumisensa on tärkeää, jos edes hiljaa hyväksyy tytön aggression sua kohtaan ei tule homma toimimaan. Miehesi täytyy ehdottomasti olla aikuisena sun puolellasi ja samassa rintamassa. Toisaalta ymmärrän että haluaisi tytön teille, varmasti kamalaa hänellekin ajatus ulos heitetystä lapsestaan.

Äitiys saattaa muuttaa teiniä paljonkin. Sen voit suoraankin hänelle sanoa, että asuinpaikasta riippumatta apua kyllä annatte ja tuette, mutta 24/7 lapsenpiioiksi tai raha-automaateiksi ette ala. Itse en kyllä hevin laittaisi lasta (tai esim. miehen lasta tai hänen poikaansa tyttöystävineen) tuossa iässä yksin selviytymään. Teinit on kamalia, mutta esikoisen kanssa on aikuinenkin ihmeessä saati sitten vasta aikuistumisensa ja vanhempien eron kanssa kanssa kipuileva, äitinsä käytännössä hylkäämä murrosikäinen..

[QUOTE="akka";23947914]Meidän kaupungissa astuu välittömästi lastensuojelu mukaan jos teini pamahtaa paksuksi,se on minusta hyvä asia.[/QUOTE]

Niin tarkoitat varmaan alaikänen? :D Olis aika naurettavaa just 20 täyttävälle naiselle pamahtais lastensuojelu ovelle:D :D

Keskusteltiin mieheni kanssa nyt illalla ja todettiin, että tyttö muuttaa nyt aluksi meidän luokse asumaan. Ei tule tällä hetkellä lainkaan toimeen äitinsä kanssa, on kuulemma nukkunut muutaman yön kaverillaan raskausuutisen jälkeen. Mulla ei ole mitään tyttöä vastaan, mutta hänen käytöstään kylläkin. Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä pian 10 vuotta ja pikkuhiljaa tytön täytyisi kyllä oppia siihen, että isällä on uusi puoliso ja hänen ja siskonsa lisäksi kolme uutta lasta. Ei sen tärkeämpiä lapsia, mutta ihan yhtä tärkeitä kuin hän ja siskonsa. Sen vuoksi mä en jaksaisi kuunnella minun ja lapsieni haukkumista (tosin ei miehenikään) ja ehtona meille tulemisessa tulee olemaan toisia kunniottava käytös puolin ja toisin.

Luultavasti jossain vaiheessa katsotaan tilannetta uudestaan ja mietitään mahdollista omaa asuntoa, mutta tuo tyttö on vielä niin lapsi, että vaikka me ei toimeen tullakaan, ei mulla ole kyllä sydäntä jättää häntä ihan yksinään. Ja tiedän, että myös mieheni on varsin väsynyt tyttärensä temppuiluun, joten päätös tässä asumisasiassa on tällä hetkellä mun käsissäni. Miehen mielestä tyttö voi muuttaa, jos minä suostun. Nyt vaan täytyy sitten toivoa, että meille huomenna muuttava uusi asukas voisi nähdä meidät "uudet" tulokkaat vähän jonain muuna kuin ilkeinä äiti- ja siskopuolina :/

Mun mielestä voisitte miehen kanssa ilmoittaa tytölle, että jos ei käyttäydy, saa hoitaa asumisasiansa kuntoon sossun ja lastensuojelun kanssa. Erosta on jo aikaa ja normaali tuon ikäinen pystyy kyllä hallitsemaan käytöstään. Varsinkaan sisarpuoliaan kohtaan en hyväksyisi mitään asiatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja paha äitipuoli?;23948071:
Keskusteltiin mieheni kanssa nyt illalla ja todettiin, että tyttö muuttaa nyt aluksi meidän luokse asumaan. Ei tule tällä hetkellä lainkaan toimeen äitinsä kanssa, on kuulemma nukkunut muutaman yön kaverillaan raskausuutisen jälkeen. Mulla ei ole mitään tyttöä vastaan, mutta hänen käytöstään kylläkin. Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä pian 10 vuotta ja pikkuhiljaa tytön täytyisi kyllä oppia siihen, että isällä on uusi puoliso ja hänen ja siskonsa lisäksi kolme uutta lasta. Ei sen tärkeämpiä lapsia, mutta ihan yhtä tärkeitä kuin hän ja siskonsa. Sen vuoksi mä en jaksaisi kuunnella minun ja lapsieni haukkumista (tosin ei miehenikään) ja ehtona meille tulemisessa tulee olemaan toisia kunniottava käytös puolin ja toisin.

Luultavasti jossain vaiheessa katsotaan tilannetta uudestaan ja mietitään mahdollista omaa asuntoa, mutta tuo tyttö on vielä niin lapsi, että vaikka me ei toimeen tullakaan, ei mulla ole kyllä sydäntä jättää häntä ihan yksinään. Ja tiedän, että myös mieheni on varsin väsynyt tyttärensä temppuiluun, joten päätös tässä asumisasiassa on tällä hetkellä mun käsissäni. Miehen mielestä tyttö voi muuttaa, jos minä suostun. Nyt vaan täytyy sitten toivoa, että meille huomenna muuttava uusi asukas voisi nähdä meidät "uudet" tulokkaat vähän jonain muuna kuin ilkeinä äiti- ja siskopuolina :/

Onpa kamala tilanne. Tosi hienosti olet mielestäni suhtautunut asiaan. Luulenpa, että aika harva olisi tositilanteessa valmis ottamaan huonostikäyttäytyvän ja raskaana olevan nuoren kotiinsa. Vaikka ihan lapsihan tuollainen 16-vuotias vielä on ja varmasti nyt hädissäänkin uudessa tilanteessa. Paljon voimia teille kaikille (ja muistakaa hakea ajoissa apua, jos ei suju).

Miten tahansa teettekin, pitäkää huoli siitä, että teiniäiti saa tarvittaessa tukea teiltä tai äidiltään, eikä äiti vahingoita lastaan! Tuoreessa muistissa Laihian tapaus...

[QUOTE="eeva";23949392]olet sairas.[/QUOTE]

Aina täällä tulee tämä kommentti, jos ehdotetaan aborttia. Olisin minäkin sitä miettinyt, jos oma teini olisi tullut 16-v raskaaksi (eikä edes isä ole tiedossa). Vaikka tietysti tyttö itse päättäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja paha äitipuoli?;23946225:
Kyllä minä sinkkumiehen vamppasin, tosin kahden lapsen isän. Kyllä mä olisin periaatteessa valmis ottamaan tytön meille, jos hänen käytöksensä ei olisi niin kamalaa. Tällä hetkellä se on vaan sellaista, että en tosiaan haluaisi esimerkiksi omien lapsieni ottavan siitä mitään vaikutteita.

Minusta sinulla on täysi oikeus saada vaikuttaa tähän. Ihan vain sillä perusteella, että se on sinun kotisi ja siellä on tietyt säännöt - kaikille. Tytön pitää kunnioittaa sitä. Jos hän ei näin pysty toimimaan niin hän ei voi muuttaa teille. Tuo on selvä asia.

16 vuotias on "teini" mutta myös niin aikuinen, että ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin, mikä on hyväksyttyä ja mikä taas ei.

Keskustelun paikka - koko porukka koolle äidistä lähtien.

Mä olen kyllä myös sitä mieltä että tuossa tapauksessa abortti olisi varmasti paras vaihtoehto.
Uhmaikäinen teinityttö joka ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja äitipuoltansa ja sisaruspuoliansa kohtaan,ei tule oman äitinsä kanssa toimeen,ei tiedä kuka mahdollisesti on lapsensa isä.Ei kyllä hyvältä näytä.
Se raskaus ei ainakaan sen teinin käytöstä äitipuoltaan kohtaan paranna ja palkaksi siitä että ottaa sen kotiinsa asumaan,se hoidattaa sen tulevan vauvansa äitipuolellaan ja raivari on valmis jos ei pääse bilettämään viikonloppuja.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä moka;23948031:
Niin tarkoitat varmaan alaikänen? :D Olis aika naurettavaa just 20 täyttävälle naiselle pamahtais lastensuojelu ovelle:D :D

MIkä moka muka? ootko vähän tyhmä? toihan kirjoitti että teini. Niin, onko 20v NAINEN teini??

Alkuperäinen kirjoittaja paha äitipuoli?;23948071:
Nyt vaan täytyy sitten toivoa, että meille huomenna muuttava uusi asukas voisi nähdä meidät "uudet" tulokkaat vähän jonain muuna kuin ilkeinä äiti- ja siskopuolina :/

Ihan hienoa, mutta aiotko tosiaan jättää tämän asian "toivottavasti" -asteelle?? Ette aio kertoa sääntöjä tytölle etukäteen ja antaa hänen sen jälkeen päättää pystyykö käyttäytymään niiden mukaan?

Jos todella jätät tuon toivon varaan tämän asian niin voin jo etukäteen ennustaa: huonosti tulee käymään.

No kyllähän tuon ikänenkin tukea saa, kun omilleen muuttaa. Odottava äiti, joten sosiaalitoimisto auttaa paljon lastentarvikehankinnoissa, maksaa takuun, sähkölaskuja ja sairaalamaksut jne. Meillä oli tilanne kyllä eri, kun meillä oli enemmän ikää ja oltiin miehen kanssa asuttu yhdessä jo pidemmän aikaa, mutta ei meillä tulot hyvät olleet. Odotusaikana saatiin rahaa yhteensä alle 500€ ja sillä piti maksaa vuokra (kela antaa asumistuen 80%, loput pitää maksaa itse), sähköt ja vauvan tarvikkeet. Sossusta olis rahaa saatu, mutta ei haluttu hankkia, koska ihmiset nyt on semmosia "teinivanhemmat on sossupummeja" ja haluttiin sitten pärjätä ihan omillaan.

Jos nyt mietin tuota aikaa, niin se oli todella tärkeää sen kannalta, että meistä tuli kypsempiä, aikuisia ihmisiä. Kannettiin vastuu omista asioistamme. Jos olisin asunut vauvan kanssa kotona ja muuttanu vasta myöhemmin pois, niin tuskinpa mistään laskuista, ruoanlaitosta, vastuusta ja semmosesta olis niin paljoa tiedetty lainkaan. Jääkaappihan kotonakin olis ollu aina täynnä. Meillä ei aina odotusaikana ollu ja sittenpä pitikin laskea tarkasti, että rahat riitti.

Jos tyttö on raskaaksi hommannu itsensä, niin parasta hänen kannalta olis varmasti muuttaa omaan kämppään, jos kerta ensikotikin on kaukana. Suomessa kukaan ei nälkään ole kuolemassa. Vauvan syntymän jälkeen, kun muuttais omilleen, niin olis varmasti suuri järkytys, että kuinka vähän sitä rahaa on ja kuinka nopeasti jääkaapista ruoka loppuu jne.

• Tykkää
Reactions: kampanisu
Ihan hienoa, mutta aiotko tosiaan jättää tämän asian "toivottavasti" -asteelle?? Ette aio kertoa sääntöjä tytölle etukäteen ja antaa hänen sen jälkeen päättää pystyykö käyttäytymään niiden mukaan?

Jos todella jätät tuon toivon varaan tämän asian niin voin jo etukäteen ennustaa: huonosti tulee käymään.

Tottakai säännöt kerrotaan ja kerrataan tytölle, ei tässä nyt ihan yksinkertaisia olla. Itseasiassa tällä hetkellä tyttö on keskustelemassa asioista isänsä kanssa ja vielä tänään illemmalla myös mun ja mieheni kanssa. Vaikka säännöt kerrataan, niin kyllä tämä asia on silti toivon varassa, mutta meille ei jäädä, jos käytös ei muutu.

Onko tytölle kerrottu mitä se sitten tarkoittaa kun se lapsi syntyy,ettei se ole mikään ohimenevä juttu vaan loppuelämän asia.
Harva 16 vuotias todella tajuaa sen asian että miten sitova se lapsi on ja että sen kanssa on jaksettava silloinkin kun ei jaksais eikä huvittais.
Tuon ikäisen mielestä se voi olla coolia tulla äidiksi ja olla vähän ninkuin aikuinen.
16 vuotias ja yksinhuoltaja,siinä on aika yksin.
Kavereita kiinnostaa käydä kerran pari vauvaa katsomassa mutta käynnit loppuu kun toinen on pallo jalassa eikä koskaan pääse mihinkään.
Puhumattakaan millä sen lapsen elättää ilman koulutusta ja työpaikkaa.

Onko tytölle kerrottu mitä se sitten tarkoittaa kun se lapsi syntyy,ettei se ole mikään ohimenevä juttu vaan loppuelämän asia.
Harva 16 vuotias todella tajuaa sen asian että miten sitova se lapsi on ja että sen kanssa on jaksettava silloinkin kun ei jaksais eikä huvittais.
Tuon ikäisen mielestä se voi olla coolia tulla äidiksi ja olla vähän ninkuin aikuinen.
16 vuotias ja yksinhuoltaja,siinä on aika yksin.
Kavereita kiinnostaa käydä kerran pari vauvaa katsomassa mutta käynnit loppuu kun toinen on pallo jalassa eikä koskaan pääse mihinkään.
Puhumattakaan millä sen lapsen elättää ilman koulutusta ja työpaikkaa.

Tähän en osaa vastata, me ei oikein olla puheväleissä tytön kanssa. Toivottavasti äitinsä ja mieheni ovat tästä keskustelleet/keskustelevat.

Yhteistyössä