Alkuperäinen kirjoittaja eräs lukija:
Alkuperäinen kirjoittaja Kleitonia´:
Eikös Kiianmaa selkeästi tuo esille, että pettäminen on hyvin usein identitettikriisi. Siis pettäjän identiteettikriisistä. http://www.suhdesoppa.fi/uskottomuus/mista-uskottomuus-johtuu/ Taisi tuolla sivulla myös näkyä Kiamaan ajatelma, että toista ei voi syyttää omasta onnettomuudesta. Hänen ajatelmansa on myös, että uskottomuus on tietoinen valinta, eikä siitä voi syyttää ketään muuta kuin itseään.
Olen tästä aivan samaa mieltä. Kuten sanottu, onnellisessa parisuhteessa elävä ei petä. En vaan ymmärrä mitä jankkaamista tässä edes on, kun olemme selkeästi samaa mieltä asiasta, sinä, minä ja Kiianmaa.
Emme ole selvästikään asiasta samaa mieltä, enkä välttämättä usko että Kiianmaakaan olisi asiassa kanssasi samaa mieltä. Ihan varmasti hän 30 vuoden kokemuksellaan on tietoinen siitä, että pettämisiä tapahtuu, vaikka liitto olisi kummastakin osapuolesta onnellinen ja tyydyttävä.
Identitettikriisi voi olla henkilökohtainen kriisi, oman kasvun paikka, jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä puolison sanomisten ja tekemisten kanssa. Näin ollen se puoliso voi olla varsin onnellinen, eikä kriisiään potevakaan välttämättä ole parisuhteessa onneton. Tätä minä tarkoitan. Se, että identitettikriisi sitten heijastuu myös parisuhteeseen, kuten mikä tahansa kriisi aina ympäristöönsä. Eli kyllä onnellisessa parisuhteessa oleva voi pettää, koska hakee sisältöä siihen omaan kriisiinsä, tai omassa pääkopassaan tuntuvaan onnettomuuteen.
Eikös täällä ole osa "pettämisen ymmärtäjistä, ja ehkäpä sen vähättelijöistä" voimakkaasti sitä mieltä, että parisuhteessa kuuluu olla minä eikä me. Jolloin se minun onnettomana oleminen on minussa, ei meissä. Eikä siis tällä ajatuksella se meidän parisuhde ole onneton, vaan minä olen onneton. Eikä sillä onnettomuudella ole mitään tekemistä puolison kanssa. Eikä sen ratkaiseminen pettämällä puolisoa ole mikään ratkaisu. Eikö vain?
Tietysti pitkässä liitossa välillä tottuu liiaksi toiseen, kyllästyttääkin, ja tunteet ailahtelevat. Eikä kai jokainen väljähtymisen tunne tarkoita sitä, että ´ny se on onneton´.
Siksipä minä väitän edelleen, että on perusonnellisia parisuhteissa, joissa petetään. Ja jos jäädään kiinni, niin selitellään etten ollut onnellinen, puoliso ei ymmärtänyt minua tms, koska ei itsekään ymmärretä tekemisiään, ja joku syyhän on keksittävä. On myös ymmärrettävä että yhdelle onnellisuus tarkoittaa yhtä, toiselle toista. Eikä onnellisuutta siksi välttämättä voi verrata, mitata tai punnita.[/quote]
Alkuperäinen kirjoittaja eräs lukija:
Se intohimo millä ihmiset suhtautuvat pettämiseen antaa tosiaan vaikutelman että mitään kauheampaa ja anteeksiantamattomampaa heille ei voisi tapahtua immoisna ikänä.
Ihan varmasti pettämisen juuri kokenut tuntee alkuhetkinä (jotkut valitettavasti jopa vuosia) kauheana ja anteeksiantamattomana. Ystäväni erosi viime vuoden puolella, mies ilmoitti 20 vuoden jälkeen, ettei näe heillä yhteistä tulevaisuutta, ja että hänellä on toinen, sinun on muutettava pois. Ystäväni eli ensimmäiset viikot tuskassaan ja vihassaan. Nyt on helpompaa, mutta vahingoniloinen hän selkeästi on jos kuulee entiselle miehelleen jotain vastoinkäymisiä tulleen. Ja se tunne hänelle suotakoot.
Ihan varmasti hänkin pystyy listaamaan usean vielä kamalamman asian, mitä olisi voinut tapahtua. Mutta alkumetreillä hänen ajatuksensa keskittyvät eroon, kipuun, suruun, vihaan, ja kaikkien niiden sekoitukseen.
Eikäs intohimo ole hyvä asia? Ikävämpää mielestäni olisi sellainen tappavan tasainen tunteiden hiillos, jossa sen itselleen kaikkein rakkaimman ihmisen pettäminen ei juuri kirpaisisi. Itse en haluaisi elää tuollaisessa tunneköyhyydessä. Tulta ja tappuraa, intohimoa ja hekumaa. Muuten voi hankkia itselleen vaikka lemmikin, johon tuhlata niitä tunteentapaisia tuntemuksiaan.